Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:17

detour schreef:
Als je het aan iemand in het zuiden van Spanje vraagt zal hij zeker 10 keer zoveel land aangeven als een Engelsman of een Ier. Dit heeft historisch gezien puur te maken met de "eetbare opbrengst" per hectare die nu eenmaal in een vruchtbaar land veel hoger ligt.

Hermelientje, suggereer je hiermee dat Ieren en Engelsen meer paardenvlees eten of ik begrijp ik je adn verkeerd? Want dat is echt onzin, hoor! Daarbij worden de paarden daar enorm ruim geweid!

ik denk dat ze bedoelt dat er in Spanje minder gras groeit en dat de paarden dus meer ruimte nodig hebben om voldoende voedsel binnen te krijgen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:19

Sim0ne schreef:
detour schreef:
Als je het aan iemand in het zuiden van Spanje vraagt zal hij zeker 10 keer zoveel land aangeven als een Engelsman of een Ier. Dit heeft historisch gezien puur te maken met de "eetbare opbrengst" per hectare die nu eenmaal in een vruchtbaar land veel hoger ligt.

Hermelientje, suggereer je hiermee dat Ieren en Engelsen meer paardenvlees eten of ik begrijp ik je adn verkeerd? Want dat is echt onzin, hoor! Daarbij worden de paarden daar enorm ruim geweid!

ik denk dat ze bedoelt dat er in Spanje minder gras groeit en dat de paarden dus meer ruimte nodig hebben om voldoende voedsel binnen te krijgen

Dank je! Natuurlijk bedoel ik dat. Paardenvlees eten komt voor Britten zo ongeveer onmiddellijk na kannibalisme op de lijst van not done.

In een oud Engels boek van mij staat dat je 3 tot 4 acres, dat is ruim een hectare per paard nodig hebt. Daarbij gingen ze er van uit dat je het eten voor je paard dus geheel van het land haalde. Er zijn streken waar dit natuurlijk veel te weinig is. De situatie van nu is nu dat de meeste paarden bijgevoerd worden. Hoeveel ruimte je dan eigenlijk nodig hebt om een paard wat beweging betreft aan zijn trekken te laten komen is een vraag die misschien maar eens goed bekeken moet worden.

Heb eens gelezen dat dit stereotiepe gedrag in Amerika veruit het meeste voorkomt bij dressuurpaarden, dus dat sluit wel aan bij de oorzaken die in het artikel uit Levende Have worden genoemd, niet alleen het gebrek aan beweging maar ook de voeding en saaiheid in hun bestaan.

Zoals Monya al zei, je moet mensen opvoeden. Geleidelijk zullen inzichten veranderen. Op dit moment is het nog zo dat de dierenbescherming wel degelijk af en toe in gaat op meldingen over paarden die altijd buiten staan. Bij meldingen over paarden die al maandenlang hun stal niet meer uit zijn geweest kunnen ze helaas helemaal niets ondernemen, want dier krijgt eten en dus verzorging.

Inderdaad worden paarden in Engeland vaak in enorme stallen en weiden gezet. Mensen die niet zoveel geld hebben worden er daarentegen met zijn allen in wanstaltige hokken bovenop elkaar gestapeld en hebben minder vierkante meters stalruimte dan een gemiddeld paard en helemaal geen weidegang. Maar ja veel van die paarden die zo goed verzorgd worden moeten wel van jongs af aan keihard rennen om races te winnen, terwijl er juist voor die mensen weer geen werk is. ´t Is een rare wereld maar we moeten allemaal maar ons best doen om het voor mens en dier zo draaglijk mogelijk te maken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:41

En bij die laatste alinea sluit ik me van harte aan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:13

Hermelientje schreef:
Mensen die niet zoveel geld hebben worden er daarentegen met zijn allen in wanstaltige hokken bovenop elkaar gestapeld en hebben minder vierkante meters stalruimte dan een gemiddeld paard en helemaal geen weidegang.

Dat geeft een discussie over welzijnseisen voor een hobbydier en de wensen van paardenhouders en ruiters hierin gelijk het juiste perspectief. Er zijn belangrijkere problemen in de samenleving dan het recht hobbydieren te houden. Als die mensen die rijk genoeg zijn om daar hun geld en/of vrije tijd in te steken, of van de handel er rond hun boterham maken dat niet kunnen zonder er extra problemen bij te creëren mag het voor mij gelijk afgeschaft worden. Hobbydieren houden op een praktisch maar ook ethisch onaanvaardbare manier valt onder die extra problemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:56

Ik kan zelf eerljk gezegd niet veel met de vergelijking van paarden in Engeland en de mensen die er in kleine hokjes wonen; Clown

Ik heb in Ierland gewoon en gewerkt met paarden en het grote voordeel vond ik daar o.a. dat de paarden meer ruimte hadden en dat het klimaat meer meewerkte om ze daar buiten te houden 24/7, daarbij zijn daar heuvels en staat geen dier in de drek zoals hier. In die zin vraag ik me ook wel eens af hoe paardvriendelijk ons landje uberhaupt is..

Er zijn trouwens vast mensen genoeg die hun paard het beste gunnen en daarom krapper gaan wonen en minder luxe, dat is een keuze die we als mensen zelf kunnen maken (in dit geval dus mensen met paarden, geen arme mensen of i.d.)

Hermelientje bedankt voor je uitleg! Ik begreep het idd niet goed dan, jouw stelling; wel vind ik het shocking dat stereotypide gedrag in Amerika meer voorkomt bij dressuurpaarden en vraag me af of je daarom een lijntje zou kunenn trekken met deze paarden in NL (staan die dieren meer op stal ter voorkoming van vieze benen of blessures, krijgen ze dan idd wel genoeg ruwvoer op een dag, is hun werk te eenzijdig, etc)...
Dat zijn dingen die ik me dan afvraag..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:54

Heb gisteren het artikel in de Paardensport gelezen met onze minister en vind haar daar erg reëel. Qua buitenhouden ging het haar vooral om de paarden die dag en nacht op stal worden gehouden en hun box niet uitkomen. Ze maakte zich geen zorgen over de topsportpaarden, die kwamen hun stal wel genoeg uit en werden goed verzorgd.
Als ik haar verhaal zo las, dan wordt de soep minder heet gegeten dan we hier dachten...

En er zijn in Nederland inderdaad nog heel veel paarden die in de winter rustig 23/7 tot 22/7 per dag opgesloten staan in hun individuele "kooitje". Maar er zijn ook vreselijk veel mensen die wel rekening houden met de natuurlijke behoeften van hun paard en wel hun paard minstens een aantal uren naar buiten doen.
Misschien moeten deze artikelen vooral een eyeopener zijn voor mensen die het belang daarvan (nog) niet inzien en moeten zijn zich aangesproken voelen en hoeft de rest van Nederlandse paardenliefhebbers zich dus niet aangesproken te voelen...

Overigens heb ik een paard gekocht die als stalgebrek ook kribbenbijt/tandenraspt en hout eet. Dit deed ze vanaf de eerst dag met vastzetten/poetsen en zadelen, ook toen ze dag en nacht buiten stond. Nu op stal wordt er driftig hout gegeten. Ze laat het hooi er zelfs voor staan en begint eerst aan de balken te knagen! De vorige eigenaren beweerden dat ze het bij hun niet deed (misschien was het minder zichtbaar in zo'n gesloten gladde box met tralies?), maar mijn dierenarts kon het heel goed zien aan de slijtage aan haar voortanden en vroeg het uit zichzelf aan mij. Daarnaast had ze erg last van voedernijd (naar andere paarden) op de stal waar ze stond, en was ze helemaal niet vriendelijk naar andere paarden en kon ze op stal nijdig uithalen met haar achterbenen als haar iets niet zinde. Ze komt uit de randstad, heeft daar in opfok en op luxe pensionstallen gestaan en ga er vanuit dat ze niet veel buiten kwam en al helemaal niet dagelijks in een groep op de wei. (komt in de winter ook in Friesland voor hoor Knipoog)

We hebben haar langzaam laten wennen aan de andere paarden en die liepen liever een rondje om als ze lelijk deed dan het gevecht aan te gaan gelukkig. De voedernijd en het agressieve gedrag naar de andere paarden is vrij snel helemaal bijgedraaid. Ze is nu gewoon een normale, sociale dominante merrie geworden. Er wordt nog wel eens lelijk gekeken als 1 van de ruinen niet snel genoeg voor haar aan de kant gaat, maar nog maar zelden schiet er een achterbeen uit. Ze staat samen met de andere paarden in open stallen en we kunnen ze gewoon allemaal voeren zonder ruzie of lelijke gezichten. En samen op de trailer is fijner dan alleen...

Erg vervelend voor mij dat ze nog wel haar stal opeet en randen/balken/buizen vastpakt, maar hoe ze hier gehouden wordt is niet de oorzaak van haar stalgebrek. De stal waar een paard op dat moment staat hoeft dus niet de stal te zijn waar het gedrag ontstaan is.

Aan de andere kant is hout eten ook een natuurlijke gedraging van paarden. Bomen moeten niet voor niets beschermd worden als ze in een paardenwei staan. De boomstammen om de bak zijn bij ons al grotendeels ontdaan van hun schors en sommige behoorlijk aangevreten. Logisch dat wanneer ze dat doen als ze 24 uur per dag vrij rondlopen op zand en gras, dat ze dat gedrag voortzetten wanneer ze op stal komen.

Luchtzuigen is dan weer erger en in mijn ogen minder natuurlijk.

Weven en ijsberen/stalwandelen lijken me meer uitingen van erge stress en onveilig voelen, eventueel gecombineer met energie niet kwijt kunnen.
Andrew kon ook aardig druk doen op stal, vooral als hij alleen achter moest blijven of geen goed zicht had op de andere paarden. Maar ook in de wei kunnen ze gaan rennen of langs de draden ijsberen als ze alleen worden achtergelaten. Verlatingsangst, onzekerheid...

Het is erg rot als dit gedrag zo'n gewoonte wordt dat het paard dit gedrag ook zonder reden vertoont... Dus in de wei met vriendjes nog steeds loopt te ijsberen of op een klein cirkeltje blijft rondjeslopen. Of in de wei gaan staan weven of luchtzuigen terwijl er dus genoeg beweging is en een veilige kudde...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-12-07 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:21

Hermelientje schreef:
Heb eens gelezen dat dit stereotiepe gedrag in Amerika veruit het meeste voorkomt bij dressuurpaarden, dus dat sluit wel aan bij de oorzaken die in het artikel uit Levende Have worden genoemd, niet alleen het gebrek aan beweging maar ook de voeding en saaiheid in hun bestaan.

Echt? Want de westernruiters in de VS kunnen er ook wat van hoor, vooral de pleasruepaarden en al helemaal de halterpaarden. Die staan compleet ingepakt (letterlijk van neus tot staart Knipoog ) in hun box, er mag absoluut geen stofje op komen, laat staan een krasje! Clown
En ook de show-gangenpaarden hebben het helemaal niet best, met van die ontzettend lange voorhoeven, soms nog met 2 extra ijzers eronder, en manen en een staart van 3 meter... Oftewel zoals ik pas in een Duits boek over gangenpaarden las: als je een Walker o.i.d. ziet met een ontzettend lange staart dan zegt dat genoeg over de manier waarop dit dier gehouden en opgegroeid is... Nagelbijten / Gniffelen
Maargoed, het is het land van de extremen, dat zal dus wel voor alle (paarden)sporten gelden...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 19:55

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:29

Ik hoop dat veel mensen nu eens gaan beseffen dat een paard niet zo lang op stal hoort te staan! En dat ze ook niet alleen horen te staan! Ik zie het hier helaas nog vaak genoeg, dat 1 paard of pony staat te verpieteren in de wei of stal! Zonder maatje! Mijn buren hebben ook maar 1 paardje een jonge haflinger. Ik heb maar heel dichtbij mijn paardjes gezet zodat ze mekaar zien kunnen. Maar ideaal is het niet!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:34

een paard wat er maar een uur uit mag per dag is voor mijn gevoel net zo'n legbatterijkip

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:46

Een paard 23/24 in een stal van 3 bij 3 is hetzelfde als een cavia in een broodtrommel......dat ziet er toch eigenlijk niet uit....vreselijk Verdrietig Onbegrijpelijk ook dat als er nieuwe paardencomplexen worden gebouwd, er maar 2 paddoxs aangelegd worden voor 200 paarden.....

Super dat er steeds meer aandacht komt voor dit probleem Pling Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:13

Cuubje:
Citaat:
Een paard 23/24 in een stal van 3 bij 3 is hetzelfde als een cavia in een broodtrommel

Hoor ik daar Arabesk praten? Haha! Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:22

hé copyright hoor Clown

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:28

Haha, je hebt gewoon een nieuwe uitdrukking geintroduceerd: als een cavia in een broodtrommel...

Nog even en schoolkinderen krijgen hem op de citotoets. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:33

Cayenne schreef:
[VN] Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Levende Have heeft besloten om een artikel te wijten over jullie meningen! Erg leuk!

Erg leuk, dat dit aandacht krijgt, behalve het genetica stuk dat is fout gebracht. Het ging alleen over het onderzoek, dat de welzijnscriteria veranderd moeten worden waren we allemaal mee eens.
Net als in het andere topic, we zouden van zweden kunnen leren. Maar dan zouden we teveel economie moeten opgeven, dus weet niet of dat lukt

Edit en hopenlijk niet alleen paarden, maar ook andere dieren, en geen dikbillen Sigaar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:40

Hoe is de Zweedse situatie dan precies?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:38

Bandida schreef:
Hermelientje schreef:
Mensen die niet zoveel geld hebben worden er daarentegen met zijn allen in wanstaltige hokken bovenop elkaar gestapeld en hebben minder vierkante meters stalruimte dan een gemiddeld paard en helemaal geen weidegang.

Dat geeft een discussie over welzijnseisen voor een hobbydier en de wensen van paardenhouders en ruiters hierin gelijk het juiste perspectief. Er zijn belangrijkere problemen in de samenleving dan het recht hobbydieren te houden. Als die mensen die rijk genoeg zijn om daar hun geld en/of vrije tijd in te steken, of van de handel er rond hun boterham maken dat niet kunnen zonder er extra problemen bij te creëren mag het voor mij gelijk afgeschaft worden. Hobbydieren houden op een praktisch maar ook ethisch onaanvaardbare manier valt onder die extra problemen.

Blijkbaar is 'ethisch onaanvaardbaar' heel rekbaar Bandida.

Ook de minister gaat niet uit van de páárden bij het vaststellen van de welzijnsnormen doch begínt al met de randvoorwaarden van haalbaarheid en economische belangen van de sector.
De situatie is dat iedereen ervan uitgaat dat de paarddichtheid veel te hoog is/blijft en een eigenlijk alleen het wat al te gortige aantal paarden dat wegens gestoord gedrag afgemaakt moet worden beperken.
Men is hiermee de fles van de verkeerde kant van trechter aan het vullen.

De enige inhoudelijk correcte aanpak is het vaststellen van de welzijnskriteria.
Het compromiteren daarvan door er een minimumnorm van te maken ís al een sterk hellend vlak.
Bij het vaststelen van die minimumnormen dient alleen naar de trentcurve in welzijn van de dieren gekeken worden om een optimum te bepalen.
Met dat optimum vertaald in normen in de hand ga je aan de tafel zitten.
Aan de tafel met vertegenwoordigers van de ideale kriteria én de sector.

Als het onder de streep blijkt dat voor een minimaal niveau van dierenwelzijn zo is dat 80% van de populatie overtollig is, is het zaak een goed implementatieplan te maken. Niet meer niet minder.

Het beginnen met bezoeken van de sector en haalbaarheidscriteria is niet meer dan een feel-good actie.
Het gevaar van de doekje-voor-het-bloeden-aanpak is dat de ruiterij met de paarden onder nog steeds compleet onvoldoende omstandigheden heel tevreden achteruit gaat leunen over hoe 'goed' voor de paarden gezorgd wordt.
Door deze zwaar onvoldoende aanpak wordt elke verdere verbetering volledig uitgesloten.

Onafhankelijk van waar je de te toetsen maatlat legt dien je wel heel duidelijk op de muur van élke paarhouder te tekenen wat eígenlijk ideaal is voor het páárd.

Zoals jij terecht opmerkt is het 'recht' paard te rijden ethisch een non-prioriteit. De ruiterij heeft nu een kans om te laten zien welk prioriteit het welzijn van het paard voor haar heeft. Ik ben bang dat dit nog minder dan de non-prioriteit is.....

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:08

Arabesk schreef:
hé copyright hoor Clown

Is wel geweldige opmerking. laten we dan hopen dat er dan in ieder geval nog gaatjes in de deksel zitten. Koe

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:25

detour schreef:
Arabesk schreef:
hé copyright hoor Clown

Is wel geweldige opmerking. laten we dan hopen dat er dan in ieder geval nog gaatjes in de deksel zitten. Koe

Oeh, nee! Nee! Dan vat ie kou.

Ik denk dat ie een dekentje op moet. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:34

Als een cavia met een dekentje in een broodtrommel....... Clown
Tja......... Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:46

Past een cavia in een broodtrommel dan Nagelbijten / Gniffelen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:54

Das dan weer een kwestie van Hamer even doorpakken. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:55

je kan er zes in stoppen als je wilt Lachen weet niet hoe groot jou cavias zijn maar een gemiddeld brood is groter hoor Tong uitsteken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:10

Hahaha nee ik bedoel zo'n broodbakje waarmee je je broodjes meeneemt naar school/werk Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:11

Het 'broodtrommeltje' die mijn dochtertje meeneemt naar de peuterspeelzaal; daar kan best een cavia ingepropt worden, hoor. Knipoog