Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:41

Sundancer schreef:
Ann schreef:
Deze man draagt een geschiedenis van dierenleed met zich mee, dat hij niets heeft geregeld, heeft werkelijk waar niets met tijdsnood te maken maar met pure onverschilligheid jegens zijn paarden.

Dan had de dierenbescherming en Den Haag allang moeten ingrijpen!

Ik vind dit wel beetje lijken op "Probleem gezinnen", iedereen wist dat er een probleem was, en dat het er hard aan toe ging. Den Haag keek alleen toe.....wat gebeurde er? Vader,Moeder, en de kinderen dood.....

Daar lijkt het ook verdomd weel op.
Put dempen als het kalf al verdronken is...
Zo kennen we Nederland weer Verdrietig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:43

MARRUM - De hulpverleningsdiensten en de autoriteiten hadden zich niet moeten bemoeien met het evacueren van circa honderd paarden die bij Marrum sinds woensdag omringd zijn door water. "Ze kwamen met een rampenplan en dat heeft inderdaad een ramp veroorzaakt", aldus de plaatselijk bekende boer Skelte Hoogland donderdag. Hij is woest.

De agrariër uit Marrum is eigenaar van veertig hectare buitendijks land. Hij stelt dat het wel vaker voorkomt dat vee buitendijks in het zeewater vast komt te zitten. "Dit is maar een kleine overstroming. Wij hadden de paarden gisteren al weg kunnen halen, maar dat mocht niet van de autoriteiten; wij mochten ons er niet meer mee bemoeien", stelt Hoogland. Volgens de boer is het zaak dieren die door het opkomende water in de verdrukking raken juist het water in te drijven. Daarna moeten de dieren zo snel mogelijk worden gedwongen naar de zeedijk te zwemmen.

Landschapsorganisatie It Fryske Gea, eigenaar van het buitendijkse gebied waar de paarden staan, stelde donderdagmiddag dat de dieren pas vrijdagochtend van hun plek kunnen. "We hebben ze water en hooi gebracht en het weer zit mee, dus zakt het water", aldus districtshoofd Nico Minnema van It Fryske Gea. "Morgen om 09.00 uur kijken we of het water genoeg is gezakt zodat de dieren naar de dijk kunnen lopen."

www.nu.nl

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:45

En nu dan??? Ze doen nu niets?
Arme beestjes Verdrietig

Raffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:46

Dit wordt vermeld op het Fries paarden Forum.

Citaat:
HEB JE EEN BRAAF EN ERVAREN PAARD DIE MAKKELIJK HET WATER IN GAAT? BEN JE WOONACHTIG IN DE BUURT VAN MARRUM?
PB MIJ DAN! WE ZIJN OP ZOEK NAAR RUITERS MET PAARDEN DIE EVENTUEEL MORGENMIDDAG EEN REDDINGSACTIE WILLEN DOEN OM DE KUDDE WEG TE KRIJGEN VAN DE KWELDER.

PB ME, PB ME!!!

(IN SAMENWERKING MET 'T FRIESKE GEA)

Nu kunnen jullie niet inloggen dus je kunt het ook via mij doen.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:47

Cayenne schreef:
MARRUM - De hulpverleningsdiensten en de autoriteiten hadden zich niet moeten bemoeien met het evacueren van circa honderd paarden die bij Marrum sinds woensdag omringd zijn door water. "Ze kwamen met een rampenplan en dat heeft inderdaad een ramp veroorzaakt", aldus de plaatselijk bekende boer Skelte Hoogland donderdag. Hij is woest.

De agrariër uit Marrum is eigenaar van veertig hectare buitendijks land. Hij stelt dat het wel vaker voorkomt dat vee buitendijks in het zeewater vast komt te zitten. "Dit is maar een kleine overstroming. Wij hadden de paarden gisteren al weg kunnen halen, maar dat mocht niet van de autoriteiten; wij mochten ons er niet meer mee bemoeien", stelt Hoogland. Volgens de boer is het zaak dieren die door het opkomende water in de verdrukking raken juist het water in te drijven. Daarna moeten de dieren zo snel mogelijk worden gedwongen naar de zeedijk te zwemmen.

Landschapsorganisatie It Fryske Gea, eigenaar van het buitendijkse gebied waar de paarden staan, stelde donderdagmiddag dat de dieren pas vrijdagochtend van hun plek kunnen. "We hebben ze water en hooi gebracht en het weer zit mee, dus zakt het water", aldus districtshoofd Nico Minnema van It Fryske Gea. "Morgen om 09.00 uur kijken we of het water genoeg is gezakt zodat de dieren naar de dijk kunnen lopen."

www.nu.nl

Dat bedoel ik, het gebeurt veel vaker.... Knipoog

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:48

wie gaat daar heen met zijn pard???
denk dat het voor jezelf en zeker voor je paard wel ff wat risico mee brengt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:48

ik ben echt benieuwd hoe het verder gaat...mag hopen dat die beestjes in beslag worden genomen en naar eigenaren gaan die wel de middelen hebben om hun paardjes op tijd binnen te halen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:49

Sundancer schreef:

Ja en dat was nadat de eerste paarden al dood in het water dreven.
Waar waren die boeren toen die misschien nog gered hadden kunnen worden?
Het is achteraf inderdaad makkelijk praten....

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:49

XUlyssesX schreef:
Marigold schreef:
horsegurl13, vaak kijk je er op jou leeftijd toch anders tegenaan, en besef je later pas dat het niet klopte..

en ik ben ouder... kan ik dan ook niet er anders tgen aan kijken?

Iedereen kan er op zijn manier tegen aan kijken Knipoog Ik heb dit ook van het nieuws af Knipoog Bovendien ben ik al even niet meer 13 maar heb ik mijn profiel niet bijgewerkt Knipoog (niet dat tussen 13 en 14 zoveel verschil zit maar oké Vork) En dan kun je wel zeggen : "en besef je later pas dat het niet klopte..." maar dan heb je het fout Knipoog Tuurlijk misschien klopt het niet helemaal maar 3/4 zal kloppen Lachen Als het een mening was geweest oké Knipoog Maar dit is gewoon een feit Knipoog En niet mijn mening, het komt namelijk van tv en radio. Maar goed dit gaat wat offtopic.

Heb net ff de ramptoerist uitgespeeld Vork Paarden staan op de dobbe's en zijn voorzien van genoeg voedsel, ik hoorde ook dat ze waarschijnlijk daar vannacht ook blijven staan...... Dit heb ik gehoord, en dit is dus niet mijn mening Knipoog Ik wil graag dat gedoe van bokt af omdat het gewoon onterecht is Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:50

Raffel schreef:

HEB JE EEN BRAAF EN ERVAREN PAARD DIE MAKKELIJK HET WATER IN GAAT? BEN JE WOONACHTIG IN DE BUURT VAN MARRUM?
PB MIJ DAN! WE ZIJN OP ZOEK NAAR RUITERS MET PAARDEN DIE EVENTUEEL MORGENMIDDAG EEN REDDINGSACTIE WILLEN DOEN OM DE KUDDE WEG TE KRIJGEN VAN DE KWELDER.

PB ME, PB ME!!!

De boeren mogen zichzelf er niet mee bemoeien maar particulieren met paarden wel?
Het wordt steeds onduidelijker zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:51

ben al vanaf het begin mee aan het lezen, en het gaat verdomde langzaam zeg. 2 dagen later en ze staan er nog bah bah. Hoop dat mprgen vroeg alles verplaatst kan worden en dat er niet nog meer paarden sterven door uitputting en/of kou. Hoop ook dat door onderzoek snel duildelijk is wie schuldig is, en als de boer idd nalatig is geweest dat hij strafrechtelijk vervolgd word en nooit meer een paard of ander vee mag houden
arme beestjes, brrr en vanavond word ook nog zo koud

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:51

ThePast03 schreef:
Sundancer schreef:

Ja en dat was nadat de eerste paarden al dood in het water dreven.
Waar waren die boeren toen die misschien nog gered hadden kunnen worden?
Het is achteraf inderdaad makkelijk praten....

Dat zal blijken uit het onderzoek....

En denken ze echt dat ze met lokpaarden mee komen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:53

Sundancer schreef:
Dat zal blijken uit het onderzoek....

En denken ze echt dat ze met lokpaarden mee komen?

Dat zal inderdaad uit het onderzoek blijken.
Maar ik begrijp niet waarom zoveel mensen andere schuldigen willen zoeken.
De eigenaar heeft dit risico genomen en is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn eigen dieren, niemand anders.

Die lokpaarden zet ik ook mijn vraagtekens bij.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:55

ik hoop dat ze met lokpaarden meegaan, maar twijfelen doe ik ook, ik heb me wel opgegeven, en wil zeker wel helpen,
als het maar wat uithaalt, ze zijn inmiddels een aardig tijdje al erg koud.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:56

Het verhaal wordt steeds ingewikkelder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:58

Sundancer schreef:

Dan is dit toch ergens goed voor geweest het wordt tijd dat men zelfs daar de huidige normen voor dierenwelzijn gaat naleven.

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:59

GELUL allemaal.
Die boer kan dat wel mooi vertellen en nu de schuld naar de autoriteiten en hulpverleners geven.
Maar tijd om de paarden binnen te halen is tijd.
15 oktober is geen 1 november.
Hij is dan ook veel te laat.
Hij had eens even zijn botte hersens moeten gebruiken.
Nederland is een waterland en als je benedendijks zit dan weet je van te voren bij storm en regen, dat de boel onder loopt.
Dit is niet goed te praten.
Er zijn paardenlevens verspeeld. Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Ik kan me zo boos maken hierover.
Helaas zit ik te ver weg om zelf mijn handen uit de mouwen te steken.
Maar jaren geleden zijn hier in Zuid Holland ook schapen en koeien geevacueerd, die onder water stonden.
Dat ging ook in de nacht door.
Het kan dus overal in dit land gebeuren.
Het enige verschil is dat dit te voorkomen was, en jaren geleden hier waren we overvallen door het water door een breuk in een dijk.
Ik zeg maar 1 ding, en dat is dat die boer moet bloeden en heel hard ook. Bloos
Er zijn gewoon geen woorden voor.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:00

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:02

Loretta schreef:

Wat is er ingewikkeld aan?
De paarden hebben nog steeds de kant niet bereikt en dit komt allemaal door de eigenaar/eigenaren die de paarden daar niet op tijd weg hebben gehaald.

Die man (en zijn kinderen) hebben het alleen aan zichzelf te danken, niet aan anderen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:03

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:04

De vrouw die de brandweer heeft gebeld is nu weer op Omroep Friesland.
Toen zij de brandweer belde dreven er al dode paarden tegen de hekken bij de kant.
Nergens een boer te bekennen....

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:06

Al die media-aandacht vind ik trouwens niet zo verkeerd, zolang ze de hulpverleners maar niet in de weg lopen.

Nu wordt er over gepraat, ontstaat er een discussie, wordt er naar gekeken door instanties.
Misschien veranderen hier de richtlijnen wel door? Wordt de boer (en zijn kinderen) in kwestie eindelijk eens een keer goed aangepakt?

Emilia

Owens_hartje

Raffel schreef:

Citaat:

PB ME, PB ME!!!

hmmmm nog meer paarden die je een verdrinkingsrisico wil geven.
Als de angst erg groot is zullen ze zeker geen onbekende paarden volgen maar blijven ze bij elkaar staan.
En de risico's voor de ruiters. Hier is niet echt over nagedacht.
Ook een paard in nood kan rare sprongen maken.
Voor je het weet springt er toch 1 op je donder.
En hoe wil je die dan opvangen als je in het water staat en ook je eigen paardje in de gaten moet blijven houden. Stoom uit je oren

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:07

Chrystal-gek schreef:
Loretta schreef:

Wat is er ingewikkeld aan?
De paarden hebben nog steeds de kant niet bereikt en dit komt allemaal door de eigenaar/eigenaren die de paarden daar niet op tijd weg hebben gehaald.

Die man (en zijn kinderen) hebben het alleen aan zichzelf te danken, niet aan anderen.

Ik had eigenlijk moeten zeggen dat de eigenaar het verhaal steeds ingewikkelder maakt.
Nu staan die paarden nog steeds op die plek (gelukkig niet meer in het water.) en is hij bezig om de autoriteiten de schuld te geven.
de ramp is nog niet afgelopen en nu wordt er al van alles bijgehaald. Maar dat doet die natuurlijk ook omdat die nattigheid voelt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 02-11-06 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt