Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Nog los van het feit dat de levade een drietaktgang is en geen sterker verzamelde piaffe.
andafries schreef:Ik ben het helemaal met je eens Tyrza ! Volgens mij moeten we samen maar eens een show gaan rijden dat modern en klassiek ook goed samen kunnen gaan !!!!! Haha, want dat welles nietes gebeuren mag van mij wel eens afgelopen zijn . Lijkt mij leuk als alle neuzen eens dezelfde richting op gaan . En dat we met zijn allen plezier hebben in het rijden van de dressuur welke vorm dan ook . Vooral laten zien dat we diervriendelijk met onze paarden om gaan !!!!!
Fronton schreef:Jawel, dat weet ik wel, maar ik denk dat je dat evenwicht door het hele paard moet zien. Als je van een extreme houding ineens naar een andere intensieve houding moet, dan is dat helemaal niet zo makkelijk. Ook als LDR 'moeilijker' zou zijn dan opgericht, dan is het helemaal niet gezegd dat het lichter voelt voor een paard om vanuit het diepe naar de oprichting te gaan. De trainingswaarde ligt dus alleen in de training en ik denk dat je het op een losrijterrein al niet meer zou moeten toepassen om het gevoel van het paard niet te extreem te laten zijn. Hopelijk volgt iemand me hierin.
Fronton schreef:Levade is een stilstaande oefening, wordt niet in beweging uitgevoerd, dat reduceert de verzamelende waarde drastisch in mijn optiek.
Nee, dan verzameling in beweging, het steeds weer opvangen, balanceren, contoleren en kanaliseren van energie in de spieren en gewrichten en weer opdrukken voor de volgende fase van bewegen, daar zie ik veel meer krachtpatserij in, hopelijk is ook dit te volgen.
Karl66 schreef:Mijn stuk komt uit een discussie tussen Anna en een klassieke ruiter. Die ruiter zei ook dat de levade een doorverzamelde piaffe was. Anna had in tegenstelling tot de ruiter een veel beter onderbouwd verhaal, vandaar dat ik zijn conclusie volgde. Veel verder gaat mijn kennis van de Levade dan ook niet.
Karl66 schreef:Nee hoor, ze hadden het allebei over de levade, inclusief foto's daarvan.
Fronton schreef:Ja, het was echt jammer dat je er niet bij was, volgende keer moet je maar gewoon mee gaan.
Nou, bij jonge paarden mag er best even een slofje aan, je hoeft van een jong paard niet te verwachten dat hij gelijk gewend is aan de nieuwe manier van lopen. Je blijft van voren naar achteren werken, de slof is alleen maar om te helpen de richting aan te geven, meer niet. En dat pakken ze zo makkelijk op!
Fronton schreef:Nou, met de slof is echt niks mis hoor. Ik vond het ook zo duidelijk dat die dieren helemaal niet de neiging hadden om te drammen of iets, gewoon lekker duidelijk, ho=ho.
Q, ik ben uitgenodigd om eens te lessen daar en ik denk wel dat ik er wat voor voel. Ga je mee? Kun je ook eens zien hoe het daar gedaan wordt.
Echt, ik ben helemaal jippieblijenthousiast.