'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:43

Ik ben het helemaal met je eens Tyrza ! Volgens mij moeten we samen maar eens een show gaan rijden dat modern en klassiek ook goed samen kunnen gaan !!!!! Haha, want dat welles nietes gebeuren mag van mij wel eens afgelopen zijn . Lijkt mij leuk als alle neuzen eens dezelfde richting op gaan . En dat we met zijn allen plezier hebben in het rijden van de dressuur welke vorm dan ook . Vooral laten zien dat we diervriendelijk met onze paarden om gaan !!!!!

Fronton

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:45

Karl66 schreef:
Nog los van het feit dat de levade een drietaktgang is en geen sterker verzamelde piaffe.

Je had het verkeerde hoofdstuk voor je neus denk ik.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:09

andafries schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Tyrza ! Volgens mij moeten we samen maar eens een show gaan rijden dat modern en klassiek ook goed samen kunnen gaan !!!!! Haha, want dat welles nietes gebeuren mag van mij wel eens afgelopen zijn . Lijkt mij leuk als alle neuzen eens dezelfde richting op gaan . En dat we met zijn allen plezier hebben in het rijden van de dressuur welke vorm dan ook . Vooral laten zien dat we diervriendelijk met onze paarden om gaan !!!!!

Hihi, ik heb mijn gegevens ook maar uit een boekje hoor

Wellicht dat ik Tol op zijn 20ste nog eens een levade kan leren?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:58

Fronton schreef:
Jawel, dat weet ik wel, maar ik denk dat je dat evenwicht door het hele paard moet zien. Als je van een extreme houding ineens naar een andere intensieve houding moet, dan is dat helemaal niet zo makkelijk. Ook als LDR 'moeilijker' zou zijn dan opgericht, dan is het helemaal niet gezegd dat het lichter voelt voor een paard om vanuit het diepe naar de oprichting te gaan. De trainingswaarde ligt dus alleen in de training en ik denk dat je het op een losrijterrein al niet meer zou moeten toepassen om het gevoel van het paard niet te extreem te laten zijn. Hopelijk volgt iemand me hierin.

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, en ik denk dat dat één van de redenen is waarom men zo benadrukt dat de achterhand er actief bij moet zijn. Maar actief bij zijn en dragen is nog een groot verschil, en om dat evenwicht inderdaad mee om te zetten lijkt me zeker niet persé makkelijker.

Maar...LDR wordt toch juist "verkocht" onder het mom van losser maken? Dan hoort het toch ook op het losrijdterrein thuis?
Fronton schreef:
Levade is een stilstaande oefening, wordt niet in beweging uitgevoerd, dat reduceert de verzamelende waarde drastisch in mijn optiek.
Nee, dan verzameling in beweging, het steeds weer opvangen, balanceren, contoleren en kanaliseren van energie in de spieren en gewrichten en weer opdrukken voor de volgende fase van bewegen, daar zie ik veel meer krachtpatserij in, hopelijk is ook dit te volgen.

Levade is een voorwaartse oefening, waarbij je de achterhand voor een wat langere tijd maximaal belast, wat voor zowel balans als kracht zeker wat oplevert.
Je kan altijd vanuit je levade weer een mooie schoolsprong rijden natuurlijk
Je kan keurig vanuit de piaffe het gewicht op de achterhand toe laten nemen, totdat deze 100% is. Op dat punt hoeft het paard slechts de voorbenen in te vouwen. Werkt dus alleen als dat correct wordt gedaan (bij steigeren zet paard met de voorbenen af).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:40

Met dank aan Anna44 op Fokt:

De levade-aanzet wordt uitgevoerd vanuit drie dragende benen en is dus een galopreprise. Om het paard optimaal in de levade te krijgen moet het dragende voorbeen juist verder naar voren worden geplaatst. Het opposite achterbeen komt daarbij verder richting zwaartepunt. het ander achterbeen staat met de voet verticaal onder het aansluitingspunt met de romp. Dus het hoogste punt van de croupe.

Zo zet het paard zich al sinds de oude Grieken zonder hulpmiddelen op een natuurlijke wijze in de levade.

http://img79.imageshack.us/img79/9200/o ... 0018cy.jpg

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:57

Om de een of andere reden kan ik geen foto's plaatsen....
Dan maar Urls:
http://www.classicaldressage.com/horses/images/tony/tony2002-020.jpg
http://www.paulbelasik.com/a_Levade_small.jpg

Achterbenen staan keurig naast elkaar.
Van Paul (onderste link) weet ik dat ie de Levade met piaffe voorbereid èn dat het gewicht op de voorhand netjes meer en meer afneemt, om vervolgens 0 te worden (experiment met drukplaten).
In jouw tekst (@Karl) klinkt het alsof wordt afgezet met het ene voorbeen. (klinkt mij meer als de aanzet tot steigeren...)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:06

Mijn stuk komt uit een discussie tussen Anna en een klassieke ruiter. Die ruiter zei ook dat de levade een doorverzamelde piaffe was. Anna had in tegenstelling tot de ruiter een veel beter onderbouwd verhaal, vandaar dat ik zijn conclusie volgde. Veel verder gaat mijn kennis van de Levade dan ook niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:10

Karl66 schreef:
Mijn stuk komt uit een discussie tussen Anna en een klassieke ruiter. Die ruiter zei ook dat de levade een doorverzamelde piaffe was. Anna had in tegenstelling tot de ruiter een veel beter onderbouwd verhaal, vandaar dat ik zijn conclusie volgde. Veel verder gaat mijn kennis van de Levade dan ook niet.

Denk dan toch dat Anna en de Klassieke ruiter het over verschillende zaken hadden...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:11

Nee hoor, ze hadden het allebei over de levade, inclusief foto's daarvan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:14

Karl66 schreef:
Nee hoor, ze hadden het allebei over de levade, inclusief foto's daarvan.

Link naar die discussie?
Die foto die jij er hierboven bij zette zegt niks...
(ojee, we zijn weer off topic beland )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:17

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:38

vind 't niet

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:05

Maar uhm, ik durf het bijna niet te zeggen. Q, ik heb jou al uitgebreid aan de telefoon gehad vanavond.
Er was hier vlakbij een dressuur-avond, georganiseerd door een aantal corifeeën uit de omtrek, diverse GP ruiters. Ze lieten zien hoe je dus een paard door de verschillende stadia werkt en wat het diep rijden daar voor functie bij heeft.
Ik was zeer onder de indruk!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:06

Wat jij vertelde klonk wel heel acceptabel, vreemd genoeg.
Jammer dat ik er zelf niet bij was.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:09

Wat ik nog vergeten was je te vragen: ging het nou ook in het begin stadium (met die jongere paarden) gewoon zonder slof?
Ik vind het nog steeds ongelovelijk dat je geen enkel teken van weerstand van die paarden hebt kunnen ontdekken.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:16

Ik heb hem gevonden mooie site, bedankt Karl66. maar ik bent het toch niet eens met anna . Blijf nog steeds klassiek volgen alhoewel ik het ook niet eens kan zijn met alle opvattingen van Branderup . Ik ben naar een clinic van hem geweest vorig jaar . En daar werd mij iets teveel in zijgang gereden om de paarden op de achterbenen te zetten.
QQQQ nog even doorzoeken !!!!!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:17

PB me de precieze link anders ff, of weet jij nu het juiste paginanummer?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:18

Ja, het was echt jammer dat je er niet bij was, volgende keer moet je maar gewoon mee gaan.

Nou, bij jonge paarden mag er best even een slofje aan, je hoeft van een jong paard niet te verwachten dat hij gelijk gewend is aan de nieuwe manier van lopen. Je blijft van voren naar achteren werken, de slof is alleen maar om te helpen de richting aan te geven, meer niet. En dat pakken ze zo makkelijk op!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:20

Fronton schreef:
Ja, het was echt jammer dat je er niet bij was, volgende keer moet je maar gewoon mee gaan.

Nou, bij jonge paarden mag er best even een slofje aan, je hoeft van een jong paard niet te verwachten dat hij gelijk gewend is aan de nieuwe manier van lopen. Je blijft van voren naar achteren werken, de slof is alleen maar om te helpen de richting aan te geven, meer niet. En dat pakken ze zo makkelijk op!

Typisch, dat had ik nou echt niet verwacht, maar dat zal wel te maken hebben met de veerkracht en meewerkendheid van de jeugd.

Hadden die jonkies er dan ook vanaf het begin goed de achterbenen bij?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:22

Nou ja, het waren wel hele beste diertjes hoor, echt superfijn. Heel los en heel makkelijk, vol vertrouwen door de baan. Je kon echt zien dat ze door deze manier van rijden echt meer evenwicht hadden, geen gezwabber en geen gezwier.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:23

Ben begonnen bij pag 110 precieze pag moet ik weer even opzoeken .

Slof neeee !!!!!!!!!!!!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:24

Nou, dat is toch best een prestatie bij die 3 en 4 jarige diertjes.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:26

Nou, met de slof is echt niks mis hoor . Ik vond het ook zo duidelijk dat die dieren helemaal niet de neiging hadden om te drammen of iets, gewoon lekker duidelijk, ho=ho.

Q, ik ben uitgenodigd om eens te lessen daar en ik denk wel dat ik er wat voor voel. Ga je mee? Kun je ook eens zien hoe het daar gedaan wordt .
Echt, ik ben helemaal jippieblijenthousiast.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:27

Fronton schreef:
Nou, met de slof is echt niks mis hoor . Ik vond het ook zo duidelijk dat die dieren helemaal niet de neiging hadden om te drammen of iets, gewoon lekker duidelijk, ho=ho.

Q, ik ben uitgenodigd om eens te lessen daar en ik denk wel dat ik er wat voor voel. Ga je mee? Kun je ook eens zien hoe het daar gedaan wordt .
Echt, ik ben helemaal jippieblijenthousiast.

Sja, ik ben wel erg nieuwsgierig geworden, wanneer ga jij dan?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:30

Tjee... ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dat was, Fronton?