Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:fransje23 schreef:Ik heb het idee dat je misschien het topic niet helemaal hebt bijgelezen, Nikass.
De beelden zijn gemaakt door een journalist, niet door een dierenrechtenorganisatie. Een journalist wil dingen aan het licht brengen.
Nee, de journalist is ingehuurd door een TV producent van een programma met een specifieke opdracht misstanden te filmen. Of de TV producent nu tot doel had missstanden aan het licht te brengen of een spraakmakend verhaal te brengen voor de kijkcijfers, laat ik even in het midden.
Het doel was dus niet om te filmen wat er wel goed gaat, maar om te filmen wat er niet goed gaat. Dat is nu eenmaal de opzet en doel van dat programma. Het frame om het zo maar te noemen. De beelden die zijn gemaakt en aan elkaar gemonteerd zullen ook aan dat doel beantwoorden.
_San87_ schreef:Maar ik mis even waarom dat specifieke doel een probleem is. Als er geen misstanden zijn, is er niks te filmen en heb je geen programma. Hetzelfde met die uitzending over de zorgboerderij en de slachthuizen, bijvoorbeeld. Daar filmen ze niet omdat het koek en ei is. En waarschijnlijk hebben ze een tip gehad dat dat bij Helgstrand ook niet zo is, en hebben daarop besloten een programma te maken.
Ik heb het programma opgezocht, en het is geen Shownieuws, zeg maar. Wat winnen zij met knip en plakwerk van ongelukjes en random wondjes die ieder paard wel eens heeft? Dat komt de geloofwaardigheid van zo'n programma niet ten goede. Het kan dat dat het is, natuurlijk, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.
BeFunny schreef:_San87_ schreef:Maar ik mis even waarom dat specifieke doel een probleem is. Als er geen misstanden zijn, is er niks te filmen en heb je geen programma. Hetzelfde met die uitzending over de zorgboerderij en de slachthuizen, bijvoorbeeld. Daar filmen ze niet omdat het koek en ei is. En waarschijnlijk hebben ze een tip gehad dat dat bij Helgstrand ook niet zo is, en hebben daarop besloten een programma te maken.
Ik heb het programma opgezocht, en het is geen Shownieuws, zeg maar. Wat winnen zij met knip en plakwerk van ongelukjes en random wondjes die ieder paard wel eens heeft? Dat komt de geloofwaardigheid van zo'n programma niet ten goede. Het kan dat dat het is, natuurlijk, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.
Sommige dingen kunnen lijken op misstanden. Zeker als er aan geknipt en geplakt wordt. En zeker als er verschillende fragmenten over enkele maand bij elkaar gevoegd worden.
Als je misstanden in beeld wilt brengen en daarvoor undercover op een stal bent en daar gaat filmen dan is er echt altijd iets. Neemt niet weg dat er ook daadwerkelijk spraken kan zijn van misstanden. Dat moet dan echter nog wel echt blijken.
Zo lang dat nog niet echt aangetoond is kun je daar dus ook nog niet van spreken.
BeFunny schreef:Sommige dingen kunnen lijken op misstanden. Zeker als er aan geknipt en geplakt wordt. En zeker als er verschillende fragmenten over enkele maand bij elkaar gevoegd worden.
Als je misstanden in beeld wilt brengen en daarvoor undercover op een stal bent en daar gaat filmen dan is er echt altijd iets. Neemt niet weg dat er ook daadwerkelijk spraken kan zijn van misstanden. Dat moet dan echter nog wel echt blijken.
Zo lang dat nog niet echt aangetoond is kun je daar dus ook nog niet van spreken.
fransje23 schreef:BeFunny schreef:Sommige dingen kunnen lijken op misstanden. Zeker als er aan geknipt en geplakt wordt. En zeker als er verschillende fragmenten over enkele maand bij elkaar gevoegd worden.
Je kunt zonder de beelden te hebben gezien er ook niet bij voorbaat van uit gaan dat de beelden aan elkaar geknipt en geplakt is om het erger te laten lijken dan het is.
BeFunny schreef:En die dingen zijn o.a het dichtsmeren van wondjes met schoensmeer.
Je kunt zwarte zalf in beeld echt niet onderscheiden van schoensmeer. Maar laat ik het nou een stuk geloofwaardiger vinden dat er gewoon zalf op gesmeerd wordt.
Het programma zegt dat. Een programma wordt uitgezonden en dan draait het vooral om kijkcijfers.
Wat wint een programma aan fake news? Niks zou je zeggen en toch gebeurd het vaak.
Een programma als Spoorloos bijvoorbeeld. Dat leek zo integer![]()
Dus nee ik ga van niks uit nog totdat dus echt blijkt dat het om misstanden gaat (wat mij ook echt niks verbaasd) maar de man ligt al onder een enorm vergrootglas en kennelijk moest er nog een genadeklap volgen, want dat is wat ik denk dat er speelt
DuoPenotti schreef:Als er etterende wonden zit bij de spoorplek is het nog erger dan gedacht...BeFunny schreef:Op een etterende wond kan het echt wel fijn zijn. Heb dat dus wel moeten smeren op aanraden van een DA.
BeFunny schreef:Sommige dingen kunnen lijken op misstanden. Zeker als er aan geknipt en geplakt wordt. En zeker als er verschillende fragmenten over enkele maand bij elkaar gevoegd worden.
fransje23 schreef:Je kunt zonder de beelden te hebben gezien er ook niet bij voorbaat van uit gaan dat de beelden aan elkaar geknipt en geplakt is om het erger te laten lijken dan het is.
BeFunny schreef:Als je van een fragment een deel weg laat dan is het al niet meer compleet en "kan" een situatie er anders uitzien dan het in werkelijkheid is. Je kunt niet zeggen dat dat zo is voordat de volledige beelden gezien zijn.
Citaat:Er is maanden nodig geweest zoals ik begreep om een filmpje van 1,5 uur met materiaal te hebben. Waar nog eens niet heel veel op te zien is. Dat zegt mij dat de journalist wel erg zijn best heeft moeten doen om uberhoubt iets in beeld te hebben wat spectaculair is.
BeFunny schreef:Een potje schoensmeer moet te herkennen zijn idd. Dan moet het potje wel in beeld staan.
En dat een chroom ingewerkt wordt dat is logisch. En dat het op elke stal weer anders is ook.
Het doel van schoensmeer snap ik echter niet. Maar als die undercover dus geleerd heeft omdat het aan hem verteld is dat hij het dicht moet smeren met schoensmeer dan lijkt me dat ook dit in beeld gebracht is.
En dus niet enkel het smeren van een zwart goedje.
En dat niet enkel bloed op een plek is gefilmd maar ook hoe dat bloed daar komtwant daaraan kun je zien of het toegebracht is door ruiter/verzorger of dat het paard een ongelukkig iets aan de hand heeft gehad.
Meerdere stukjes bloed/huid en andere mensen gelijk ook onhandige capriolen van ruiters net alles wat er tussen is wat weg gelaten wordt. Geeft geen beeld van de realiteit. Het laat narigheid zien waar mogelijk heel goede verklaring voor is.
Ik zeg niet dat het zo is. En als er echt misstanden plaatsvinden is het dus goed dat het aan het ligt wordt gebracht. Maar dan wel transparant.
BeFunny schreef:Maar het kan ook een reden zijn voor een programma om hem eens onder de loep te nemen en iemand te betalen voor beelden die aantonen dat daar misstanden zijn. En als je die beelden wil maken dan kun je die beelden makkelijk op elke stal wel maken.
BeFunny schreef:Hier is een filmpje waarbij hij wordt geëlimineerd/gediskwalificeerd omdat er bloed bij/uit de mond van het paard komt. Hier kunnen tal van redenen voor zijn.
https://youtu.be/lHlYlXRJa1g
En nee ik vind hem ook geen vriendelijke ruiter. Maar dat geldt voor veel topsport ruiters naar mijn idee. En ik ben ook geen voorstander van paarden bijna 24 uur op stal etc. Maar de meningen zijn daarover kennelijk verdeeld.
Maar het kan ook een reden zijn voor een programma om hem eens onder de loep te nemen en iemand te betalen voor beelden die aantonen dat daar misstanden zijn. En als je die beelden wil maken dan kun je die beelden makkelijk op elke stal wel maken.
Of er nu wel of geen misstanden zijn. En hij heeft de schijn al tegen dus dat maakt het allemaal geloofwaardiger ook.