Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:48

Pantykous schreef:
De melkhouderij is heftig aan het inzetten op innovaties, en werkt al heel lang aan reducties. Ik denk dat we daar in de paardenhouderij ook naar toe moeten. Daar wordt qua houderij maar weinig geinnoveerd met het oog op duurzaamheid.

Vrees wel dat de melkhouderij flink meer kapitaal heeft. Das wel een aanname. Maar het start met inzicht, wellicht hoeven we niet te innoveren met tech maar kunnen we processen optimaliseren? Mooi voorbeeld was het voeren van ander voer aan koeien waardoor ze minder methaan uitstoten, dat is toch fantastisch? Zo iets simpels, en zo’n enorme impact.

Mijn handen beginnen steeds meer te jeuken _O- zou zo graag een life cycle assessment willen van het Nederlandse recreatiepaard

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:05

Danique_G schreef:
Pantykous schreef:
De melkhouderij is heftig aan het inzetten op innovaties, en werkt al heel lang aan reducties. Ik denk dat we daar in de paardenhouderij ook naar toe moeten. Daar wordt qua houderij maar weinig geinnoveerd met het oog op duurzaamheid.

Vrees wel dat de melkhouderij flink meer kapitaal heeft. Das wel een aanname. Maar het start met inzicht, wellicht hoeven we niet te innoveren met tech maar kunnen we processen optimaliseren? Mooi voorbeeld was het voeren van ander voer aan koeien waardoor ze minder methaan uitstoten, dat is toch fantastisch? Zo iets simpels, en zo’n enorme impact.

Mijn handen beginnen steeds meer te jeuken _O- zou zo graag een life cycle assessment willen van het Nederlandse recreatiepaard

Zeker weten, die optimalisatie slagen hebben in de melkhouderij al plaats gevonden natuurlijk.

Elisa2

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:14

Fijn dat je daar actief mee aan de slag wilt Danigue, bij de sectorraad zijn ook verschillende bedrijven aangesloten zoals de FNRS oa die hier vast wel iets mee doen en altijd mensen zoeken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:35

We maken ons druk over het houden van onze paarden , maar zoals prijzen stijgen in dit tempo . En straks nog meer producten moeten importeren kunnen wij helemaal geen hobby paarden meer betalen .
Zou zeggen geniet ervan zolang t kan.
En mopper vooral niet op de stakende boeren ! Die steken nu hun nek uit voor hun voortbestaan en voor de onze .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:47

Hmmm, als de ""stakende"" boeren nu eens zouden krabben waar het jeukt...!

Het verrotte systeem wordt in stand gehouden door firma's die miljarden winst maken, jaarlijks.
A-ware, De r/Heus, Van Drie.
(Met mogelijk lobbyen bij vvd en cda.)

Een béétje boer voelt aan zijn water dat het niet goed gaat en wil best veranderen - en in principe kan dat ook.
(Genoemde grootgrutters willen dit waarschijnlijk niet.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:25

Zinzi_jewel schreef:
We maken ons druk over het houden van onze paarden , maar zoals prijzen stijgen in dit tempo . En straks nog meer producten moeten importeren kunnen wij helemaal geen hobby paarden meer betalen .
En mopper vooral niet op de stakende boeren ! Die steken nu hun nek uit voor hun voortbestaan en voor de onze .

Volgens mij beseffen vele paardenhouders dit al, las gister een oproep om mee te gaan staken met trailers a.s maandag om de boeren te steunen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:37

Elisa2 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Volgens mij beseffen vele paardenhouders dit al, las gister een oproep om mee te gaan staken met trailers a.s maandag om de boeren te steunen.

Lijkt me idd verstandig dat paardenhouders op die manier bewustzijn creëren, want zo te lezen op bokt dringt het allemaal nog niet zo door dat de paardensector next is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:40

Waren er al een aantal die de dupe waren geworden van de regelingen van de regering..vooral de bedrijfsmatige houders zullen getroffen worden en die zitten natuurlijk bijna niet op Bokt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:44

Maar de pension klanten wel.
Maar bij vele dringt het idd niet door dat als de pensionhouder geraakt wordt zij ook.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:48

Zinzi_jewel schreef:

De boeren gaan niet voorkomen dat de prijzen verder zullen gaan stijgen vrees ik. Daar hebben we net een pandemie voor gehad en nu een oorlog.

Daarnaast is een paard altijd nog een luxe product, geen recht.

Ik heb niet het idee dat de huidige groep protesterenden opkomt voor mijn voortestaan. Ik vind het jammer dat er niet ingezien wordt dat er iets moet veranderen. En iets niet in de betekenis dat alle boeren weg moeten, maar dat de verhoudingen meer in balans komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:53

Maar als er hooiland en mogelijkheid tot weidegang naar "natuur" huizen, zonnevelden, industrie enz gaat gaan de prijzen nog meer omhoog wat buiten de oorlog in Oekraïne staat, en al helemaal buiten de pandemie om.

Als er regels komen dat er ook maar x paarden per hectare mogen staan dan is het het helemaal fouteboel voor veel paarden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:58

Paardenhouders zouden juist niet moeten protesteren maar beseffen dat ook zij mee moeten veranderen. Velen doen dit al gelukkig. Alsof klimaatverandering niet onze verantwoordelijkheid is...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:02

Zinzi_jewel schreef:

Inderdaad dat snappen de meeste niet

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:02

josien_m_ schreef:
Paardenhouders zouden juist niet moeten protesteren maar beseffen dat ook zij mee moeten veranderen. Velen doen dit al gelukkig. Alsof klimaatverandering niet onze verantwoordelijkheid is...

Als je land onteigend gaat worden of er wordt onrealistisch verplicht dat je maar x-aantal paarden op x-m2 grond mag houden, dan valt er niet veel meer te veranderen natuurlijk.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:05

elnienjo schreef:
josien_m_ schreef:

Als je land onteigend gaat worden of er wordt onrealistisch verplicht dat je maar x-aantal paarden op x-m2 grond mag houden, dan valt er niet veel meer te veranderen natuurlijk.

Inderdaad

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:27

Nee, dan niet meer, nu kan er nog wel veranderd worden toch? De sector kan een plan maken.
Wat zijn er bij jullie voor ideeen?
Ik zou er wel voor zijn om veel minder te fokken bijvoorbeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:24

Waarom? Nederland is een van de grootste leveranciers van sportpaarden (kwpn), velen daar van krijgen hier een fijne basisopleiding en worden geexporteerd. Daarnaast wordt er ontzettend veel geimporteerd (tinkers, volbloeden, connemara's, spanjaarden) Oftewel ook hier gaat het om een sector waar veel vraag naar is en veel mensen hun bestaanszekerheid vandaan halen. (denk ook aan de dierenartsen en peuten en paten, ruitershops, voerleveranciers etc.)

Waarom zou alles maar moeten wijken omdat de regering van Nederland een grote stad wil maken? Nee, ik denk dat ik ook ga protesteren als ze zo doorgaan. Want dat is wat er nu gebeurd, veel paardenhouders in de Randstad moeten wijken omdat ze de boel vol willen bouwen. Dan kun je aanpassen wat je wilt maar uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:59

Nee, paarden, dieren hoeven niet te wijken voor een grote stad, maar voor de levensvatbaarheid van de hele planeet.
Omdat er vraag is hoeft er nog niet geleverd te worden. Minder dieren in productieprocessen, meer diversiteit in dieren naast die monoculturen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:07

Ik denk toch echt dat het grootste probleem in de mensheid zit, er zijn immers zoveel mensen dat er zoveel dieren nodig zijn om deze te voeden. En deze dieren worden massaal gefokt en gehouden om geslacht te worden op een plek. Voor levensvatbaarheid van de hele planeet zeg ik, zorg dat er minder mensen komen maar dat vinden de meeste mensen pijnlijk om te horen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:09

josien_m_ schreef:
Nee, paarden, dieren hoeven niet te wijken voor een grote stad, maar voor de levensvatbaarheid van de hele planeet.
Omdat er vraag is hoeft er nog niet geleverd te worden. Minder dieren in productieprocessen, meer diversiteit in dieren naast die monoculturen.

Dat is een heel interessante zin.
En die zou je wat mij betreft ook wel mogen doortrekken naar woningbouw.
Ook dat kan niet oneindig doorgaan.
Even advocaat van de duivel, maar beperking in wat kindergeld betreft, bijvoorbeeld nog maar voor twee kinderen, beperking van immigratie, zorgen dat er in zijn geheel minder bevolkingsaanwas is op deze planeet zou ik daar een hele goeie in vinden.

En ja, uiteraard ook geen megastallen met enorme aantallen dieren meer.
Minder export, maar ook geen import meer van bijvoorbeeld chloorkippen.

Als je het goed wil doen, dan zul je breed moeten inzetten, en nu niet alleen op de boeren.

Beginnen met Tatasteel, Chemelot, Schiphol om er maar een paar te noemen.

Er is geen pasklare snelle oplossing helaas...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:00

Elisa2 schreef:
Ik denk toch echt dat het grootste probleem in de mensheid zit, er zijn immers zoveel mensen dat er zoveel dieren nodig zijn om deze te voeden. En deze dieren worden massaal gefokt en gehouden om geslacht te worden op een plek. Voor levensvatbaarheid van de hele planeet zeg ik, zorg dat er minder mensen komen maar dat vinden de meeste mensen pijnlijk om te horen.

Helemaal waar...
Minder mensen is een oplossing maar dat heeft moeder aarde al bedacht gehad .
Pandemie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:10

Oh, dear...

Het grote probleem heet westers consumptie patroon.

En als je dat heilig verklaart,
kun je maar beter een flinke serie draconische maatregelen treffen.

Geboortebeperking lees ik, en als je het ziet als noodzakelijk is het al gauw gedwongen.
Immigratie beperken lees ik (nogal unfair vind ik)
dodelijke ziekten worden gezien als oplossing...

Uhm, ik stel voor dat we eens kritisch naar onze behoeften en heilige koeien kijken...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:50

Je leest het niet helemaal goed
Dodelijke ziekte zijn niet de oplossing . Maar overal waar overbevolking is , breken ziektes uit . Niet voor niets.
Any way , t is een grote bende

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:04

Misschien las ik het niet goed.

Zoönosen breken uit bij voorkeur waar dieren dicht op elkaar zitten.

En wat betreft de puinbak:
Mohanas Gandhi zei het al:
'de wereld kan prima voorzien in ieders behoefte,
maar niet in ieders begeerte'.

(Waarbij begeerte, westers consumptie patroon en fatalisme/ egoïsme nogal dicht bijeen liggen.)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:53

Elisa2 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

https://www.facebook.com/1755695029/pos ... LchJl/?d=n