manubres schreef:996981 schreef:
Paardrijden doe je niet vanuit methodes. Methodes zijn handvaten, die je kunnen helpen je beoogde doel te bereiken. Een goede ruiter kijkt naar het paard en wat het paard nodig heeft, op welk moment en welke manier. Denken in methodes is nooit goed. Iedere ruiter die meerdere paarden heeft gereden weet dat er niet 1 methode is (wat een vreselijk woord) dat bij ieder paard werkt.
Daarnaast is het toch logisch dat je moeilijk iets aanneemt van iemand die niet in de praktijk kan brengen wat hij je probeert te leren?
Hoezo is methode (= een vaste weldoordachte manier van handelen om een bepaald doel te bereiken) zo'n vreselijk woord?
Ik zeg niet dat je 1 vaste methode moet hebben om iets te bereiken. Maar als het goed is kan je verschillende methodes door elkaar gebruiken en die toepassen op de manier die bij elk individueel paard past.
Zeker zit er een bepaalde logica in dat je niet iets aanneemt van iemand die wat betreft doel niet hetzelfde nastreeft en/of het zelfde niveau haalt.
Het woord vaste in de beschrijving van het woord methode, is waar het in mijn ogen misgaat. Het skala bijvoorbeeld is geen opeenstapeling van stappen die per definitie in die vaste volgorde genomen dienen te worden. Het is een houvast om te komen tot een durchlässig paard. Als jij je enkel gaat focussen op takt, zonder daarbij de aanleuning, ontspanning en rechtgerichtheid in acht te nemen schiet je het doel voorbij. Immers zijn dat voorwaarden die elkaar versterken en niet in volgorde opvolgen. Daarom vind ik persoonlijk het woord methode te kort schieten. Maar dat is persoonlijk.
Een goede ruiter weet en voelt wat het paard nodig heeft en op welk moment. Methodiek kan houvast geven, maar mag niet leidend zijn in mijn ogen