Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:15

manubres schreef:
996981 schreef:

Paardrijden doe je niet vanuit methodes. Methodes zijn handvaten, die je kunnen helpen je beoogde doel te bereiken. Een goede ruiter kijkt naar het paard en wat het paard nodig heeft, op welk moment en welke manier. Denken in methodes is nooit goed. Iedere ruiter die meerdere paarden heeft gereden weet dat er niet 1 methode is (wat een vreselijk woord) dat bij ieder paard werkt.

Daarnaast is het toch logisch dat je moeilijk iets aanneemt van iemand die niet in de praktijk kan brengen wat hij je probeert te leren?

Hoezo is methode (= een vaste weldoordachte manier van handelen om een bepaald doel te bereiken) zo'n vreselijk woord?

Ik zeg niet dat je 1 vaste methode moet hebben om iets te bereiken. Maar als het goed is kan je verschillende methodes door elkaar gebruiken en die toepassen op de manier die bij elk individueel paard past.

Zeker zit er een bepaalde logica in dat je niet iets aanneemt van iemand die wat betreft doel niet hetzelfde nastreeft en/of het zelfde niveau haalt.

Het woord vaste in de beschrijving van het woord methode, is waar het in mijn ogen misgaat. Het skala bijvoorbeeld is geen opeenstapeling van stappen die per definitie in die vaste volgorde genomen dienen te worden. Het is een houvast om te komen tot een durchlässig paard. Als jij je enkel gaat focussen op takt, zonder daarbij de aanleuning, ontspanning en rechtgerichtheid in acht te nemen schiet je het doel voorbij. Immers zijn dat voorwaarden die elkaar versterken en niet in volgorde opvolgen. Daarom vind ik persoonlijk het woord methode te kort schieten. Maar dat is persoonlijk.

Een goede ruiter weet en voelt wat het paard nodig heeft en op welk moment. Methodiek kan houvast geven, maar mag niet leidend zijn in mijn ogen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:16

Janneke2 schreef:
Citaat:
En wat betreft resultaten...Dat is enorm verschillend denk ik.
Een wedstrijdruiter vindt het pas een goede methode als het paard een Z proef kan lopen...een topsportruiter pas als het een GP kan lopen. Terwijl ik blij ben als mijn paard ontspannen in hoofd en lijf rondloopt met mij op haar rug. De doelen zijn anders en daarom wordt er denk ik ook verschillend naar methodes gekeken.

Oejjjj...
Persoonlijk denk ik dat hier plm drie keer hetzelfde wordt gezegd...
(als in: ik vind dat een combinatie waarbij het paard niet ontspannen in en 'door' het lijf loopt, de B niet uit mag komen)
... maar dat het verschil is hoeveel gecompliceerde oefeningen je wilt kunnen doen.
Citaat:
De methodes die steeds meer naar boven komen worden vaak door mensen gedaan die op de grond veel kunnen maar met rijden niet heel hoog komen. Daarmee wordt het door ruiters die dat wel kunnen/doen niet altijd serieus genomen.

Ik hou niet van meel in de mond, dus ik wil graag toelichting.

Ik hoor hier iets in van 'mooi gepraat maar in de praktijk werkt het niet'.
(Zo was het ook jarenlang in Deurne, 'je leerde de mooiste dingen in het theorielokaal, maar in de bak moest het dier gewoon in de krul'. Met slof, met stang, maakt niet uit...)

Citaat:
Paardrijden doe je niet vanuit methodes. Methodes zijn handvaten, die je kunnen helpen je beoogde doel te bereiken. Een goede ruiter kijkt naar het paard en wat het paard nodig heeft, op welk moment en welke manier. Denken in methodes is nooit goed. Iedere ruiter die meerdere paarden heeft gereden weet dat er niet 1 methode is (wat een vreselijk woord) dat bij ieder paard werkt.
:roll: >;) :oo

'Methode' is een systematische weg, dat betekent het woord zo ongeveer.
Ik vind het geen vreselijk woord, in tegendeel - ik vind dat heel veel mensen in hippisch Nederland vooral trucjes kennen (= nul methodiek, een verhaal met gaten, zie mijn verzuchting over Deurne nadat Ernest van Loon vertrok).

Citaat:
Maar als het goed is kan je verschillende methodes door elkaar gebruiken en die toepassen op de manier die bij elk individueel paard past.

... als iemand niet zo zeer de trucjes kent, maar het hele verhaal overziet - dan kun je best dingen door elkaar gebruiken. Graag zelfs.

Leuk, nog een oud Deurne student. Of heb je dit van horen zeggen? ;)

manubres

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:23

996981...jij pint je te vast op vast :o

Skala geeft inderdaad begrippen aan die van belang zijn om het einddoel te halen...
Durchlassigkeit.

Het houdt in dat het paard ontspannen is tijdens het rijden, volledige souplesse toont en alle hulpen goed door laat komen. Het paard mag nergens strak, vast of stijf zijn. Het paard kan door zijn soepelheid de hulpen van de ruiter goed opvolgen.

Maar om daar te komen heb je toch wel doordachte methodes nodig denk ik...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:25

manubres schreef:

Skala geeft inderdaad begrippen aan die van belang zijn om het einddoel te halen...
Durchlassigkeit.

Het houdt in dat het paard ontspannen is tijdens het rijden, volledige souplesse toont en alle hulpen goed door laat komen. Het paard mag nergens strak, vast of stijf zijn. Het paard kan door zijn soepelheid de hulpen van de ruiter goed opvolgen.

Nee, daarvoor heb je gevoel nodig :) geen methode ter wereld die een ruiter leert de door jou uiteengezette doelen te bereiken zonder gevoel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:31

996981 schreef:
manubres schreef:

Durchlassigkeit.

Nee, daarvoor heb je gevoel nodig :) geen methode ter wereld die een ruiter leert de door jou uiteengezette doelen te bereiken zonder gevoel.

Ik zeg ook niet dat er geen gevoel bij komt kijken. Zonder gevoel moet je niet eens in de buurt van dieren komen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:37

Citaat:
Ik zeg ook niet dat er geen gevoel bij komt kijken. Zonder gevoel moet je niet eens in de buurt van dieren komen...

Dan mag ongeveer 80% van de mensen niet beginnen met paardrijden? De meesten van ons worden immers niet geboren met veel ruitergevoel. Dat is voor een kleine groep natuurtalenten weggelegd. De meesten moeten dat ontwikkelen en bij sommigen komt het helaas nooit. Ik bedoelde dat je ruitergevoel nodig hebt om een paard naar Durchlässigkeit te kunnen rijden. Dat had ik misschien beter moeten verwoorden.

En ja; om ruitergevoel te ontwikkelen is het fijn om een methode als houvast te hebben. Je blindstaren op die methode, zonder flexibel te zijn zorgt er denk ik echter juist voor dat je geen ruitergevoel ontwikkeld. Timing is bij paardrijden zo belangrijk. Je moet voelen wat er gebeurt en daar automatisch goed op gaan reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:38

996981 schreef:
MCE schreef:
Aan de andere kant kun je als ruiter/ trainer ook het goede voorbeeld geven..laat mensen het maar niet snappen, als je weet wat je doet en na een paar maanden resultaten hebt dan gaan mensen er ook anders naar kijken.(quoteElisa2)

er zijn maar weinig ruiters /instructeurs/trainers die van hun partroon afstappen, om wat voor reden dan ook,
het is niet: goed voorbeeld doet goed volgen in dit wereldje

Waar baseer je die uitspraak op?

Ik zie het echt anders. Ja, het duurt wellicht lang voor veranderingen zijn doorgevoerd. Maar “goed” voorbeeld doet wel degelijk volgen.

toen Anky succesvol werd met LDR/Rollkür werd dat een veelgebruikte manier van trainen. Nu scoren de meer klassiek trainende ruiters hoog en zie je dat steeds meer mensen het Skala weer na streven.

op ruiters die maanden/jaren vast zitten en een klasse - genoeg hierover te lezen op bokt -, ruiters die goede tips krijgen op het protocol maar er niets me doen en alles bij het oude laten, een ander pard kopen die het wel doet is even makkelijker tot het ook weer afstompt

zonder ook maar even te proberen of er een kern van waarheid in die tip zou zitten waar ze iets mee kunnen en uit een dip geraken b.v.,

veel ruiters die maar rondjes blijven rijden op de hoefslag zonder enige inspiratie of verandering in hun wijze van rijden

ruiters die zonder enig gevoel rijden -denken dat het een fiets is een ding - en zonder enig begrip van de hulpen en maar blijven hangen in een patroon - kan natuurlijk zijn dat ze geen les hebben en het prima vinden om fff een beetje op een paard rond te raggen-

de rolkur is verboden, dus begrijp dat men dat niet meer doet

ben ook heel blij met de voorbeelden van Charlotte, Helen, Carl, Cathrine, Ingrid, Dinja, Vincent, Thalia, om er even een paar te noemen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-21 15:06, in het totaal 4 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:45

'Een reprise is 3x dezelfde oefening,
daarna verandere men van hand, weer 3x hetzelfde andersom - en dan evalueren'.
(Paard lange teugel, ruiter onder de cap aan het werk.)

Ellenlang over die hoefslag rondjes rijden is vaak 'komt hij al in de krul'.
(Aangezien de correcte aanleuning een gevolg hoort te zijn van een x aantal correct uitgevoerde oefeningen vind ik 'dat gezaag' van mijn stalgenoten maar tijdverspilling...)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:51

996981 schreef:
Citaat:

Dan mag ongeveer 80% van de mensen niet beginnen met paardrijden? De meesten van ons worden immers niet geboren met veel ruitergevoel. Dat is voor een kleine groep natuurtalenten weggelegd. De meesten moeten dat ontwikkelen en bij sommigen komt het helaas nooit. Ik bedoelde dat je ruitergevoel nodig hebt om een paard naar Durchlässigkeit te kunnen rijden. Dat had ik misschien beter moeten verwoorden.

En ja; om ruitergevoel te ontwikkelen is het fijn om een methode als houvast te hebben. Je blindstaren op die methode, zonder flexibel te zijn zorgt er denk ik echter juist voor dat je geen ruitergevoel ontwikkeld. Timing is bij paardrijden zo belangrijk. Je moet voelen wat er gebeurt en daar automatisch goed op gaan reageren.

Mee eens, vaak zie je bij ruiters die zich vasthouden aan een bepaalde methode dat die maar op een manier kunnen rijden en trainen en dat die dat ook alleen kunnen met een bepaald type paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:55

manubres schreef:
Wel eens met MCE...al komt er toch langzaam wat meer bewustwording in de vastgeroeste patronen die er in de paardenwereld zijn...

Een wedstrijdruiter vindt het pas een goede methode als het paard een Z proef kan lopen...een topsportruiter pas als het een GP kan lopen. Terwijl ik blij ben als mijn paard ontspannen in hoofd en lijf rondloopt met mij op haar rug. De doelen zijn anders en daarom wordt er denk ik ook verschillend naar methodes gekeken.

De methodes die steeds meer naar boven komen worden vaak door mensen gedaan die op de grond veel kunnen maar met rijden niet heel hoog komen. Daarmee wordt het door ruiters die dat wel kunnen/doen niet altijd serieus genomen.

Nou zo zie ik dat niet, ik heb ook altijd heel veel vanaf de grond gewerkt..voor mij hoeft het een niet los te staan van het ander. Maar ik kan mensen niet serieus nemen als die doen alsof ze alles weten vanaf de grond maar het paard duidelijk voor geen ene meter loopt. Niet durchlassig, niet van achter naar voren, scheef etc.

En ook als wedstrijd ruiter vond ik iets pas een goede methode als het paard er "beter" van werd, dus niet als het oefeningen kende..want oefeningen zijn imo kunstjes als de goede basis ontbreekt. Het is juist basis, basis, basis waar je continu mee bezig bent en dan zijn die oefeningen niet zo moeilijk meer als dat goed voor elkaar is. Ontspanning is voor mij een rode draad in de training, maar aan ontspanning zonder aanspanning heb je niets en vica versa ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:56

manubres schreef:

Ik denk dat het rijden van wedstrijden een goede graadmeter is van de ontwikkeling van een paard volgens een bepaalde beproefde standaard.
Als je geen wedstrijden rijdt, zul je op een andere manier de ontwikkeling van je paard moeten toetsen.
Je zou bijvoorbeeld de ontwikkeling van je paard jaarlijks kunnen toetsen, zodat je gezondheid, kracht, bespiering etc waarborgt. Hoewel ik het zou toejuichen dat ook wedstrijdruiters jaarlijks zo'n toets zouden doen, voor zover ze dat nog niet doen. (Op subtop en topniveau is dat wel gebruikelijk; die doen al veel aan preventie).
Maar op wedstrijd wordt het trainingsniveau ook beoordeeld. Loopt je paard niet regelmatig of scheef, op de voorhand etc; heeft het wel of niet een bij de proef passende conditie? Dan krijg je dat terug op je protocol. Ook is het rijden van wedstrijden een goede toets op het niveau van je instructie.
Want als je instructeur alleen maar "geweldig en fantastisch" roept, maar je ziet dat niet terug op je protocol dan moet je je toch eens achter de oren krabben of die instructie wel voldoende is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:19

Dat denk ik ook.
Tegelijk zie ik het gevaar erin dat mensen gaan rijden voor de proefjes. Je moet imo ook niet bang zijn om een oefening mee te pakken die nog niet in de proef zit, omdat die op dat moment wel nut heeft voor je training.

Tegelijk hebben de proeven een heel logische opbouw, en vind ik de meeste jury's heel eerlijk. Nu kom ik natuurlijk uit het zuiden, ik heb het idee dat het wel uitmaakt waar je zit in het land hoe streng de jury's zijn. Ik heb ook weleens bij een wedstrijd in het juryhok gezeten (ik ben geen jury, maar mensen gezelschap houden is leuk) dat ik stomverbaasd was dat mensen überhaupt geen verlies reden. Bizar slecht gereden.

Er zijn ruiters waarvan ik denk dat ze nog geen B moeten gaan starten, voordat ze behoorlijk kunnen zitten en iig een begin van een echt nageeflijk paard hebben. Hoevaak je paarden rond getrixt ziet lopen, en mensen dus halsstrekken gewoon niet kunnen uitvoeren is echt verschrikkelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:58

Ja zo is het ook bedoeld. Proeven hebben een logische opbouw. Ik vind ook niet dat men moet gaan rijden voor proefjes, maar proefjes rijden kan wel een stimulans zijn om goed te leren rijden. Ruiters die voor zichzelf rijden rijden bijvoorbeeld zelden een oefening (op de letter). Dat moet in je proefje wel en laat ook de beheersing zien die jij op dat onderdeel hebt. Ik vind proefjes rijden echt heel nuttig.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:31

996981 schreef:
Citaat:

Gevoel en ruitergevoel zijn wat mij betreft niet hetzelfde....
Voor de rest ben ik het met je eens :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:36

Babootje schreef:
manubres schreef:

Ik denk dat het rijden van wedstrijden een goede graadmeter is van de ontwikkeling van een paard volgens een bepaalde beproefde standaard.
Als je geen wedstrijden rijdt, zul je op een andere manier de ontwikkeling van je paard moeten toetsen.
Je zou bijvoorbeeld de ontwikkeling van je paard jaarlijks kunnen toetsen, zodat je gezondheid, kracht, bespiering etc waarborgt. Hoewel ik het zou toejuichen dat ook wedstrijdruiters jaarlijks zo'n toets zouden doen, voor zover ze dat nog niet doen. (Op subtop en topniveau is dat wel gebruikelijk; die doen al veel aan preventie).
Maar op wedstrijd wordt het trainingsniveau ook beoordeeld. Loopt je paard niet regelmatig of scheef, op de voorhand etc; heeft het wel of niet een bij de proef passende conditie? Dan krijg je dat terug op je protocol. Ook is het rijden van wedstrijden een goede toets op het niveau van je instructie.
Want als je instructeur alleen maar "geweldig en fantastisch" roept, maar je ziet dat niet terug op je protocol dan moet je je toch eens achter de oren krabben of die instructie wel voldoende is.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Op zich zou het wel zo moeten zijn...dat de wedstrijden een graadmeter zouden moeten zijn voor hoe ver je met de ontwikkeling van je paard bent. Maar sorry hoor, als ik naar de amateur wedstrijden bij ons ga kijken springen de tranen me in de ogen. Ik ga er tegenwoordig ook niet meer naar toe. Schrijven bij jury's doe ik ook niet meer. Het is gewoon niet om aan te zien wat je in de ring ziet. Bijna 90% van de paarden loopt niet door het lijf, is in elkaar getrokken en loopt met valse aanleuning. De oefeningen zijn kunstjes geworden die niks met de graad van africhting te maken hebben. Als je zelfs in de Z winstpunten kunt halen met in elkaar getrokken paarden dan heeft dat voor mij geen enkele waarde.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:30

manubres schreef:
Babootje schreef:

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Op zich zou het wel zo moeten zijn...dat de wedstrijden een graadmeter zouden moeten zijn voor hoe ver je met de ontwikkeling van je paard bent. Maar sorry hoor, als ik naar de amateur wedstrijden bij ons ga kijken springen de tranen me in de ogen. Ik ga er tegenwoordig ook niet meer naar toe. Schrijven bij jury's doe ik ook niet meer. Het is gewoon niet om aan te zien wat je in de ring ziet. Bijna 90% van de paarden loopt niet door het lijf, is in elkaar getrokken en loopt met valse aanleuning. De oefeningen zijn kunstjes geworden die niks met de graad van africhting te maken hebben. Als je zelfs in de Z winstpunten kunt halen met in elkaar getrokken paarden dan heeft dat voor mij geen enkele waarde.

En hoe is dat bij mensen thuis? :)
Ik denk dat concoursen een heel mooie afspiegeling zijn van paardrijdend Nederland. Er zijn ook heel veel mensen die enkel thuis rijden. Die mensen begeven zich niet te paard in het openbaar én stellen zich niet bewust open voor kritiek, zoals je dat wel doet als je op concours gaat.

Iedereen wil goed paardrijden. Dat dit niet altijd gebeurt op concours heeft niks met concours rijden opzich te maken.

Edit: kleine toevoeging; hoe je het went of keert, die concoursen zijn wel degelijk een graadmeter voor waar je staat in de training. Zolang je geen 100% scoort valt er iets te verbeteren :) je zult bij het losrijden vast veel combinaties zien waar je niet blij van wordt. Kijk je dan later ook wat ze gescored hebben? De meeste ruiters halen scores die prima passen bij dat wat ze laten zien. Ik durf zelfs te zeggen dat we in Nederland een van de strengere landen zijn qua jurering.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:51

Ik ook, en de paar keer dat ik erbij heb gezeten, vond ik de jury ook erg eerlijk in hun beoordeling.
Heel veel combinaties hebben een heleboel zesjes op het protocol staan, en dat is terecht. Wat het meeste van wat je ziet is middelmatig. Veel ruiters hechten heel veel waarde aan verzorging, en uiteraard is die belangrijk, maar je scoort dikke winstpunten als je een spetterende proef neerzet, je uitgestrekte en midden gangen écht eruit springen, je netjes op de letter rijdt en je dúrft te rijden.

De brave proefjes zijn niet slecht, maar ik word persoonlijk veel vrolijker van een proef waarin de ruiter echt durft te gaan rijden, paard niet op de rem zet, en het paard vrolijk is. Blije paarden maken of breken je proef.
Want dat paard wat zit te wachten op die galop springt misschien te vroeg aan, maar zet wél een hele mooie, taktzuivere, sterke galop neer. Ik hou ervan om ze iets op de rem te zetten in de bocht voor de midden- en uitgestrekte draf, en daar scoor je ook echt mee, met iets te durven laten zien :D

Goede punten voor je halsstrekken krijg je ook niet met een in elkaar getrokken paard.

Het leuke van een proef is ook dat je niet alleen alle onderdelen rijdt, maar ook nog achter elkaar en snel achter elkaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:38

996981 schreef:
Ik denk dat concoursen een heel mooie afspiegeling zijn van paardrijdend Nederland. Er zijn ook heel veel mensen die enkel thuis rijden. Die mensen begeven zich niet te paard in het openbaar én stellen zich niet bewust open voor kritiek, zoals je dat wel doet als je op concours gaat.

Iedereen wil goed paardrijden. Dat dit niet altijd gebeurt op concours heeft niks met concours rijden opzich te maken.

Edit: kleine toevoeging; hoe je het went of keert, die concoursen zijn wel degelijk een graadmeter voor waar je staat in de training. Zolang je geen 100% scoort valt er iets te verbeteren :) je zult bij het losrijden vast veel combinaties zien waar je niet blij van wordt. Kijk je dan later ook wat ze gescored hebben? De meeste ruiters halen scores die prima passen bij dat wat ze laten zien. Ik durf zelfs te zeggen dat we in Nederland een van de strengere landen zijn qua jurering.

Als ik zelf op wedstrijd ben vind ik het jurycommentaar een enkele uitzondering daargelaten altijd heel terecht. voor ons een reden om het de volgende x nog een stukje beter te doen.
Er wordt beoordeeld hoe gehoorzaam je paard is en hoe goed je paard aan het been is. Dat je paard echt kan verruimen vanuit het achterbeen in plaats alleen versnellen op de voorhand. Hals strekken vanuit het achterbeen, in plaats van op de voorhand. Dat je de verschillende gangen goed kunt markeren en op de letter rijden, laat ook zien hoeveel controle je hebt. Dat zijn allemaal echt nuttige dingen, Dat is nog maar B-niveau dus al best pittig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 21:44

Citaat:

Ik vul voor 'thuis' even die pensionstal in, waar ik eerder al over schreef.

Op concours gaan is natuurlijk gericht op de mening van de jury willen weten.
(Regel 1, bij alle jurysporten: heb vertrouwen in de jury, of doe niet mee.)
... maar de onderlinge stresstoestanden vind ik ook een soort van triest.
(Ik heb zegge en schrijve 1x aan iemand gevraagd waarom hij toch schouderbinnenwaarts reed. (Zijn paard deed het kunstje braaf, als oefening gaf het nul resultaat.) Oejjj... 'Je wil niet dat alle stalgenoten bang naar je gaan kijken...')

Ik kan uit de voeten met 'iedereen wil goed paardrijden' - dit topic gaat over de vraag 'WAT is dan precies "goed"'.

Bijvoorbeeld: jong, leuk dier, ruiter zegt nadruk te leggen op de ontspanning en de juiste takt.
Prima, de onderste treden van ons Skala.
Dat een jong dier op de voorhand loopt, kan gebeuren.
Maar met een valse knik en zonder schoftlift: nee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:45

Janneke2 schreef:
Citaat:

(Ik heb zegge en schrijve 1x aan iemand gevraagd waarom hij toch schouderbinnenwaarts reed. (Zijn paard deed het kunstje braaf, als oefening gaf het nul resultaat.) Oejjj... 'Je wil niet dat alle stalgenoten bang naar je gaan kijken...')

Ik kan uit de voeten met 'iedereen wil goed paardrijden' - dit topic gaat over de vraag 'WAT is dan precies "goed"'.

Bijvoorbeeld: jong, leuk dier, ruiter zegt nadruk te leggen op de ontspanning en de juiste takt.

Sorry. Ik begrijp niet wat je nu precies wil zeggen. Ik vind je eigenlijk vooral vaak neerbuigend naar je mede pensionklanten en anderen. Volgens mij is dat niet nodig. Iedereen doet binnen zijn vermogen zijn best. Dat iemand niet weet waarvoor schouderbinnenwaarts dient zegt me bijvoorbeeld niet zo veel. Zeker niet als dat een ruiter is die voor het eerst M rijdt. Die kan de oefening waarschijnlijk simpelweg nog niet zo rijden dat hij daadwerkelijk wat toevoegt. Als zo iemand die oefening dan niet mag rijden weet je zeker dat hij hem nooit zo gaat rijden dat het wél wat toevoegt. Daarnaast vindt niet iedereen de theorie zo interessant. Ook dat is niet erg. Iedereen heeft een andere leerstijl

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:28

996981 schreef:
Dat iemand niet weet waarvoor schouderbinnenwaarts dient zegt me bijvoorbeeld niet zo veel. Zeker niet als dat een ruiter is die voor het eerst M rijdt. Die kan de oefening waarschijnlijk simpelweg nog niet zo rijden dat hij daadwerkelijk wat toevoegt. Als zo iemand die oefening dan niet mag rijden weet je zeker dat hij hem nooit zo gaat rijden dat het wél wat toevoegt. Daarnaast vindt niet iedereen de theorie zo interessant. Ook dat is niet erg. Iedereen heeft een andere leerstijl

Heel veel mensen weten niet waarvoor een oefening dient. Ze denken simpelweg dat je een oefening leert/doet omdat het in een proefje gevraagd wordt.
Dat heeft vooral met de instructie te maken die vaak weinig achtergrond geeft over het nut/doel van de oefeningen. Het hoeft niet heel theoretisch gebracht te worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:54

Hij wordt ook heel vaak niet goed aangeleerd. Een schouderbinnenwaarts kan heel nuttig zijn om je paard te leren lang te worden in de bovenlijn, en het binnenachterbeen wat meer aan het werk te zetten.
Maar dan moet met je buitenhand de buitenschouder naar binnen duwen, en door je binnenbeen simpelweg te laten vallen de buiging vragen. Ik zet hem altijd in alsof ik een volte in rijd en dan rijd ik rechtdoor :+

Maar het gaat al mis natuurlijk in de lagere klasses waar mensen leren met de binnenhand te sturen, en als je je paard niet over de bovenlijn in de hand rijdt, krijg je een SB nooit correct voor elkaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:56

Citaat:

Citaat:
Sorry. Ik begrijp niet wat je nu precies wil zeggen. Ik vind je eigenlijk vooral vaak neerbuigend naar je mede pensionklanten en anderen.

Tja...
Mijn mede pensionklanten rijden iets wat ik met pijn in het hart aanzie.

Citaat:
Iedereen doet binnen zijn vermogen zijn best. Dat iemand niet weet waarvoor schouderbinnenwaarts dient zegt me bijvoorbeeld niet zo veel. Zeker niet als dat een ruiter is die voor het eerst M rijdt.

Als buitenbeentje van de stal heb ik geen idee of hij M, Z of ZZ rijdt.
(Qua stress is dat mega belangrijk voor velen op stal. Dit in het kader van "wedstrijd is je openstellen voor kritiek versus thuis rijden". Thuis rijden betekent hier op stal spitsroeden, hoor.)

En in feite: na iedere oefening hoort een paard 'beter' te zijn, lichter, sterker, rechter, soepeler - noem maar op.
(Zo nee is de oefening mislukt of praten we over kunstjes. 'Ik heb m in de krul, hoe krijg ik m zo gek dat-ie kunstje x in die krul gaat doen, want hij zet meteen zijn hals vast...')

Denkbaar weet hij half en half dat het dier zichzelf een soort van moet optillen met het binnenachterbeen (en denkbaar weet hij ook wel dat hij met die binnenteugel de boel zelf saboteerde) - maar nadat ik merkte dat ik bijdroeg aan de stress op stal door dit soort dingen te vragen, heb ik het verder maar bij koetjes en kalfjes gelaten. |(
Citaat:
Die kan de oefening waarschijnlijk simpelweg nog niet zo rijden dat hij daadwerkelijk wat toevoegt.

Dat is helaas dagelijkse praktijk, ook bij die mensen bij wie ik toevallig "de letters" gehoord heb. (Als in: al drie paarden naar ZZ gereden., etc.)

Citaat:
Als zo iemand die oefening dan niet mag rijden weet je zeker dat hij hem nooit zo gaat rijden dat het wél wat toevoegt.

Kul.

Ik zeg niet dat al mijn schouderbinnenwaarts-en allemaal 100% perfect waren, maar ik begon met een goede voorbereiding, een goede instructeur en met wat beginners luck voelde ik mijn Knollie lichter worden.

Ik zie helaas op stal weinig voorbereiding (ja, longeren met te korte bijzet, daarna wat instappen in de krul).
De instructies luiden doorgaans dat het goed zou zijn om die binnenteugel te pakken...

Het spijt me dat ik niet vriendelijk kan zijn, ik had het graag anders gezien, maar paardonvriendelijk getrek is geen dressuur.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:07

Ik zou een andere hobby, of in ieder geval een andere stal gaan zoeken Janneke….

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:11

fransje23 schreef:
996981 schreef:
Dat iemand niet weet waarvoor schouderbinnenwaarts dient zegt me bijvoorbeeld niet zo veel. Zeker niet als dat een ruiter is die voor het eerst M rijdt. Die kan de oefening waarschijnlijk simpelweg nog niet zo rijden dat hij daadwerkelijk wat toevoegt. Als zo iemand die oefening dan niet mag rijden weet je zeker dat hij hem nooit zo gaat rijden dat het wél wat toevoegt. Daarnaast vindt niet iedereen de theorie zo interessant. Ook dat is niet erg. Iedereen heeft een andere leerstijl

Heel veel mensen weten niet waarvoor een oefening dient. Ze denken simpelweg dat je een oefening leert/doet omdat het in een proefje gevraagd wordt.
Dat heeft vooral met de instructie te maken die vaak weinig achtergrond geeft over het nut/doel van de oefeningen. Het hoeft niet heel theoretisch gebracht te worden.

Mwah. Ja en nee. Instructeurs zijn net als leerkrachten, geen tovenaars. We proberen uiteraard iedereen op zijn niveau iets te leren, maar om de hele verantwoordelijkheid bij de instructeur te leggen? De meeste ruiters willen “gewoon rijden”. Die willen kort uitgelegd hebben wat een oefening is, wanneer, hoe en waar je hem rijdt en willen het dan vooral gaan doen. Als instructeur ben je in mijn ogen ook voornamelijk verantwoordelijk voor het stukje begeleiding tijdens het rijden. Het kennen van het complete theoretische verhaal erachter zie ik niet als de verantwoordelijkheid van alleen de instructeur. Een ruiter moet het willen weten, anders gaat hij het sowieso nooit leren.

Een instructeur begeleidt de ruiter om een betere ruiter te worden. De rest zal een ruiter toch echt nog zelf moeten doen