Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 12:30

Gini schreef:
Phonix schreef:

Dan laat je hem even rennen in de longerbak, niet aan een touwtje voor video op Instagram. Ik had een bericht achtergelaten met de vraag waarom ze het dot, die hebt ze weggehaald.

[ [url=m/Pi0asA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie echt niet wat er mis is met een jaarling even aan een touwtje rond te laten lopen voor de verkoopvideo. Als paarden daar al van kapot gaan, zijn we wel heel slechte kwaliteit aan het fokken.

Is niet een verkoop video.

Maar meningen verschillen. Ik vindt dat ze op die leeftijd in de opfok moet staan met soortgenoten. En niet opgejaagd door een mullig longerbak moet rennen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 12:33

Phonix schreef:
Gini schreef:

Ik zie echt niet wat er mis is met een jaarling even aan een touwtje rond te laten lopen voor de verkoopvideo. Als paarden daar al van kapot gaan, zijn we wel heel slechte kwaliteit aan het fokken.

Maar meningen verschillen. Ik vindt dat ze op die leeftijd in de opfok moet staan met soortgenoten. En niet opgejaagd door een mullig longerbak moet rennen.

Het 1 sluit het ander niet uit…

Kendra

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:06

Dat lijkt me ook, dit zegt toch niks over hoe ze verder worden gehouden?
Maar goed - iedereen vindt er altijd weer wat van. Daarom verkoop ik de laatste tijd mijn paarden liever naar bv. Zweden, daar is nog wat meer nuchterheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:09

Phonix
wie zegt dat hij buiten een paar rondjes in de bak niet de rest van de tijd met soortgenootjes staat?

En voor sommige mensen is leren longeren een heel moeilijk iets. Dus dan is de gedachte er al snel dat het al veel geoefend is.
Voor een hele boel mensen ook niet, die doen dat gewoon zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:54

Phonix schreef:

En dat is juist het laatste wat ik met een jong paard zou doen. Drie jaar lang 1 grote kleuterbende op de wei en dan na drie jaar moet ineens vanalles. Zoals je zegt: meningen verschillen. Maar probeer nog een stap verder te gaan: respecteer nu en dan eens de visie van iemand anders. Niet alles is altijd 100% goed, niet alles is altijd 100% slecht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:00

Ze staan daar verder juist met z'n allen samen buiten. Dat zeg ik en ik ben daar geweest :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:34

Als je iets doet, moet het met een doelgerichte reden zijn, en een jaarling als een malle rondjes laten rennen, is zinloos, los van wat er voor de rest al dan niet mee gedaan wordt.
Dus ook hier geen fan van zoiets, laat ze dan los lopen en maak een mooi gangen filmpje, zal er al veel mooier uit zien ook.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:59

Gini schreef:
Phonix schreef:

En dat is juist het laatste wat ik met een jong paard zou doen. Drie jaar lang 1 grote kleuterbende op de wei en dan na drie jaar moet ineens vanalles. Zoals je zegt: meningen verschillen. Maar probeer nog een stap verder te gaan: respecteer nu en dan eens de visie van iemand anders. Niet alles is altijd 100% goed, niet alles is altijd 100% slecht.

Wie zegt dat ik dat niet doe? Er zit ook heel veel verschil in een jaarling en een driejarige.
Je maakt nu aanames dat jij denkt te weten wat ik denk en vindt.

Als ik zegt dat meningen verschillen dan respecteer ik toch de opinie van de andere maar zegt op een nette manier dat we niet eens zijn? En dat hoef vooral niet altijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:16

tengeltje11 schreef:
Als je iets doet, moet het met een doelgerichte reden zijn, en een jaarling als een malle rondjes laten rennen, is zinloos, los van wat er voor de rest al dan niet mee gedaan wordt.
Dus ook hier geen fan van zoiets, laat ze dan los lopen en maak een mooi gangen filmpje, zal er al veel mooier uit zien ook.

Dat vind ik ook met een jaarling, vooral op een circel is slecht voor de gewrichten. Gewoon lekker los laten lopen rechtuit in een grote bak of wei. Ze zullen niet kapot gaan aan een keertje, maar een keertje worden toch al gauw wat meer..moet je niet willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:58

Elisa2 schreef:
tengeltje11 schreef:

Dat vind ik ook met een jaarling, vooral op een circel is slecht voor de gewrichten. Gewoon lekker los laten lopen rechtuit in een grote bak of wei. Ze zullen niet kapot gaan aan een keertje, maar een keertje worden toch al gauw wat meer..moet je niet willen.

En dan komt er bij dat ik zo’n filmpje waardeloos vind. Laat hem maar eens op normale bodem die gangen laten zien. Die vlakke Arabier van mij ziet er in mulle bodem ook als heel wat uit.

En die vertraagde filmpjes in verkoopsadvertenties... Dan klik ik sowieso door. Daar zie je toch ook geen fluit op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:59

Phonix schreef:
Gini schreef:

Wie zegt dat ik dat niet doe? Er zit ook heel veel verschil in een jaarling en een driejarige.
Je maakt nu aanames dat jij denkt te weten wat ik denk en vindt.

Hoezo doe ik aannames? Je zegt toch zelf dat je dit niet normaal vindt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:05

Gini: ik vind het ook best een aanname die je doet. Ik zie op dat instagram profiel twee jarigen met een singeltje om aan de longe. Die beesten lopen echt niet eenmalig een rondje aan de longe en mogen verder op weide.

That being said wordt er hier met de jonkies niet gewerkt tot ze 3 a 4 zijn en dan wordt er RUSTIG opgebouwd. Dat kan ook he. Laten staan tot drie, zadelmak maken en datzelfde jaar nog op wedstrijd gaan is niet de enige optie. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:07

Ah op die fiets, ja, dan doet iedereen natuurlijk een aanname, behalve de persoon die er daadwerkelijk al geweest is, maar die wordt vakkundig genegeerd. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:14

Gini schreef:
Ah op die fiets, ja, dan doet iedereen natuurlijk een aanname, behalve de persoon die er daadwerkelijk al geweest is, maar die wordt vakkundig genegeerd. :D

Dus dat filmpje van die twee jarige aan de longe met een singel is een "foutje"? Een gevalletje "doen ze anders nooit"?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:14

Ayasha schreef:
Gini: ik vind het ook best een aanname die je doet. Ik zie op dat instagram profiel twee jarigen met een singeltje om aan de longe. Die beesten lopen echt niet eenmalig een rondje aan de longe en mogen verder op weide.

That being said wordt er hier met de jonkies niet gewerkt tot ze 3 a 4 zijn en dan wordt er RUSTIG opgebouwd. Dat kan ook he. Laten staan tot drie, zadelmak maken en datzelfde jaar nog op wedstrijd gaan is niet de enige optie. :+

Het is nu gebruikelijk dat 2,5 jarigen zadelmak gemaakt worden. Dat gebeurt best wel met beleid; een paar x per week singeltje om aan de longe, stemhulpen leren en dan weer in de wei. Kennen ze dat, dan wordt er opgestapt. Meer dan zadelmak hoeft niet en gaan de paarden meestal de rest van de zomer de wei op om nog eens goed te overdenken wat ze hebben geleerd om pas in het najaar/winter een beetje te gaan rijden. Op zich vind ik het niet verkeerd als dat zo gaat.
Maar het gaat niet altijd zo. Zeker niet bij de paarden die voor verkoop bedoeld zijn en/of naar de (hengsten)keuring gaan en/of klaargemaakt worden voor jonge paarden competities. Dus ik ben het wel met je eens dat dat allemaal een jaartje later zou moeten. Sommige jonge paarden zie je al zo door de baan gaan, dat je zeker weet dat er al veel aan getraind is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:19

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Dus dat filmpje van die twee jarige aan de longe met een singel is een "foutje"? Een gevalletje "doen ze anders nooit"?

Voor mij is die situatie niet per definitie foutief, nee. Er is een mogelijkheid dat die foutief is, net zoals er een mogelijkheid is dat die goed is. Er zijn heel veel andere factoren die ik eerst wil weten voordat ik tegen iemand zeg dat ze slecht bezig zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:22

Ik zou m iig al niet meer hoeven. :) Ben bij dat ik inmiddels aan mijn tweede zelf gefokte paard bezig ben. Als ik ooit terug een paard zou moeten kopen ga ik terug voor een veulen denk ik. :=
Goedkoper is het zeker niet maar dan weet ik iig voor het grootste deel wat er wel, en vooral, wat er niet mee gedaan is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:42

Kendra schreef:
Dat lijkt me ook, dit zegt toch niks over hoe ze verder worden gehouden?
Maar goed - iedereen vindt er altijd weer wat van. Daarom verkoop ik de laatste tijd mijn paarden liever naar bv. Zweden, daar is nog wat meer nuchterheid.

Haha, same here
Nog nooit wat aan Nederlanders verkocht. Enkel naar het buitenland. Doen ook niet moeilijk over de prijs. Hier vind men alles ,te duur,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:06

Ayasha schreef:
Ik zou m iig al niet meer hoeven. :) Ben bij dat ik inmiddels aan mijn tweede zelf gefokte paard bezig ben. Als ik ooit terug een paard zou moeten kopen ga ik terug voor een veulen denk ik. :=
Goedkoper is het zeker niet maar dan weet ik iig voor het grootste deel wat er wel, en vooral, wat er niet mee gedaan is.

Klopt, dan houd je het helemaal zelf in de hand. Dus dat is uiteraard ook gewoon een goede keuze.
Dat wilt niet zeggen dat iemand die het anders doet het per definitie slecht doet, dan zou ik eerst meer ins en outs willen weten voordat ik iemand als 'slecht' bestempel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:47

Ayasha schreef:

Een veulen kopen heeft ook zo zn risico's kan ik je vertellen. :D
Heeft mij in ieder geval alweer 2300 aan OCD operatie gekost (die zie je pas als ze een jaar zijn).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:52

Babootje schreef:
Ayasha schreef:

Een veulen kopen heeft ook zo zn risico's kan ik je vertellen. :D
Heeft mij in ieder geval alweer 2300 aan OCD operatie gekost (die zie je pas als ze een jaar zijn).

Niet meer dan zelf fokken gok ik. :)
De voordelen wegen op tegen de potentiële nadelen voor mij máár ik kan er mee leven als mijn huidige veulen bij wijze van spreken volgende maand grasmaaier blijkt te zijn. Dan wordt hij gecastreerd en blijft hij als gezelschap. (Als dat pijnvrij kan natuurlijk.)
Dus dat is ook wel een belangrijke factor wb voordelen Vs nadelen afwegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:57

@Ayasha, dat is wel een beetje kort door de bocht. Beide ouderdieren zijn DOC (gen getest op OCD) en het veulen zat met een jaar zo vol OCD (in de sprongen, ook niet een plek waar je het kan laten zitten) dat de eerste veearts zei laat maar inslapen. Gelukkig zag mijn veearts (tevens chirurg) er nog muziek in en heeft hem kunnen opereren zonder verdere schade in het gewricht. Een gevalletje pure pech, dat een professionele fokker ook kan overkomen. Een professionele fokker laat zo'n diertje dan inslapen, maar dat konden wij natuurlijk niet. Gelukkig hadden we een verzekering afgesloten waardoor de kosten grotendeels gedekt zijn. En hebben we nu toch nog een gezonde jaarling.
Zo'n verzekering moet je dan wel afgesloten hebben voor de 6e maand want anders is OCD uitgesloten.
Wij hadden hem met 4 maanden verzekerd, na het aflopen van de foetus veulenverzekering, want ook die hadden we afgesloten.

Het is maar even om te illustreren dat je met een veulen kopen er ook rekening mee moet houden dat het niet gezond is. Van de paarden valt zo ongeveer 1/3 af voordat ze 3 jaar zijn, ook al ben je er nog zo zuinig op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:18

Babootje schreef:
@Ayasha, dat is wel een beetje kort door de bocht. Beide ouderdieren zijn DOC (gen getest op OCD) en het veulen zat met een jaar zo vol OCD (in de sprongen, ook niet een plek waar je het kan laten zitten) dat de eerste veearts zei laat maar inslapen. Gelukkig zag mijn veearts (tevens chirurg) er nog muziek in en heeft hem kunnen opereren zonder verdere schade in het gewricht. Een gevalletje pure pech, dat een professionele fokker ook kan overkomen. Een professionele fokker laat zo'n diertje dan inslapen, maar dat konden wij natuurlijk niet. Gelukkig hadden we een verzekering afgesloten waardoor de kosten grotendeels gedekt zijn. En hebben we nu toch nog een gezonde jaarling.
Zo'n verzekering moet je dan wel afgesloten hebben voor de 6e maand want anders is OCD uitgesloten.
Wij hadden hem met 4 maanden verzekerd, na het aflopen van de foetus veulenverzekering, want ook die hadden we afgesloten.

Het is maar even om te illustreren dat je met een veulen kopen er ook rekening mee moet houden dat het niet gezond is. Van de paarden valt zo ongeveer 1/3 af voordat ze 3 jaar zijn, ook al ben je er nog zo zuinig op.

Dan snap ik dat mijn vroegere manege\pensionhoudster zei dat (grote) paarden GEMIDDELD maar 7 jaar worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:26

@Anjali, ik weet niet of je zo'n uitspraak zomaar 1/1 zo moet vertalen :D . Maar gelijk heeft ie als we gaan kijken naar het totale aantal paarden, vanaf geboorte.
Kijk, de veulens (of ze nu groot of klein zijn) daarvan haalt 1/3 de 3 jaar niet. Door allerlei oorzaken. Niet iedereen is bereid om 2300 uit te geven aan een operatie. Zeker fokkers niet. Verder gebeuren natuurlijk ook nogal eens ongelukjes in de opfok of worden ze gedurende die tijd "gewoon" ziek.
Ik heb mijn veulen (nu jaarling) ook in de opfok staan en ik heb hem bijvoorbeeld geent voor droes, rhino, influenza etc. Wordt volgens schema ontwormd etc. Dat scheelt toch een hoop risico's.
Na het bereiken van 3 jaar, komt er soms op latere leeftijd problemen naar boven die ze in de veulentijd zijn opgelopen. Artrose in de hals bij C6/7 daarvan weten we ook dat een oorzaak vaak is dat veulens bij spelen een keer over de kop gaan.
Dus ja, ik heb een veulen zelf gefokt, maar ik zou er geen kopen. Misschien een jaarling of een 2 jarige maar geen veulen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:28

Bovengenoemd geeft misschien ook een beetje een verklaring waarom paarden kosten wat ze kosten. De meeste fokkers hebben echt geen vetpot aan verdiensten. Als je dan bekijkt dat je met het fokken van een recreatiepaard hetzelfde risico loopt, dan snap je dat fokkers liever sportpaarden fokken, waar ze meer aan kunnen verdienen. En zo heb je meteen de reden waarom er zo weinig recreatiepaarden zijn.
Wil niet zeggen dat een sportpaard met een makkelijk karakter niet een heel prima recreatiepaard kan zijn, maar in dat geval moet je ook de knip opentrekken.