GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:49

Ik heb de proeven van vandaag wel kunnen kijken en ondanks dat ik geen fan ben van het eerdere beeldmateriaal, vond ik vandaag wel positief opvallen dat beide paarden met iets meer halslengte werden voorgesteld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 03:27

oji schreef:
Ik was 1 van degene die nieuwsgierig was naar hoe het internationaal zou scoren. Ik kan deze proeven niet zien dus kan niets op deze proeven zeggen. Maar dit is niet het internationale spelersveld wat ik bedoelde met dat ik wil zien als vergelijking want ik kan dit nauwelijks internationale competitie noemen. Nederland heeft zijn volledige absolute top ingezet, België ligt qua dressuur toch echt wel een niveau lager en van andere landen zoals Dld waar ik dan ter vergelijking nieuwsgierig naar zou zijn, is er B garnituur afgevaardigd.

Ik ben vooral benieuwd naar een grote internationale wedstrijd, waar de echte top aan verschijnt met hun A paarden. Ik denk dat we daarvoor moeten wachten op Tokyo.

Wel heel erg jammer dat Ingrid Klimke met Franziskus uitgeschakeld zijn voor Tokyo door een blessure bij Franziskus. Die combinatie had ik heel graag ook gezien in het grote internationale spelersveld. Ik vind haar een veel fijnere ruiter als bv Isabella Werth.

Ik ben gewoon echt heel benieuwd naar Tokyo. Denk dat daar toch wel een beeldbepalend oordeel geveld gaat worden over het toekomstig beeld van de dressuur. En als alle kanonnen tegen elkaar rijden met hun beste paarden in topvorm, en de FEI 5* juryleden beslissen dat EG met Total US het beoogde plaatje is, dan wil ik dat best voor waar aannemen hoor. Het blijft niet mijn smaak, ik zou het jammer vinden, maar ik ben er heilig van overtuigd dat zulke juryleden het beter weten als ik simpele basisruiter.

Ik snap was je bedoelt qua deelnemersveld. De internationale juryleden scoren de proeven echter ongeveer gelijk met de Nederlandse. Daar was ook twijfel over, of de scores representatief waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 07:42

Imaginaerum schreef:
Ik heb de proeven van vandaag wel kunnen kijken en ondanks dat ik geen fan ben van het eerdere beeldmateriaal, vond ik vandaag wel positief opvallen dat beide paarden met iets meer halslengte werden voorgesteld.

waar heb je die kunnen bekijken??
alvast hartelijk dank voor het delen

hij zal ook geleerd hebben dat het internationaal iets ontspannener moet

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... -in-hagen/

katja_silke

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:44

Filmpje van Total US staat nu op de facebook pagina van Sentower Park

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:22

Gezien, ik snap de score wel..vind het jammer dat hij niet echt gaat zitten in de piaffe. Ook met de verruimingen zou hij meer mogen verlengen in het frame. Genoeg verbeterpuntjes imo maar de combinatie is ook net pas op dit niveau dus dat lijkt me logisch. Vond er ook hele fijne rustige stukken tussen zitten met het neusje er meer uit. We moeten ook niet vergeten dat deze paarden nog moeten groeien op dit niveau. Het is toch anders dan als ze al een paar jaar op dit niveau lopen en veel wedstrijdritme e.d. hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:38

katja_silke schreef:
Filmpje van Total US staat nu op de facebook pagina van Sentower Park

dank je wel

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:54

Van mij had Toto jr. mogen winnen, ging met een betere houding, takt en balans door de baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:03

manubres schreef:
Van mij had Toto jr. mogen winnen, ging met een betere houding, takt en balans door de baan.

vind de regie nog altijd erg zwaar, paarden zouden meer hun 'natuurlijke ' atletisch vermogen moeten kunnen tonen, terwijl de ruiter ( imo) ze nu vaak daarin beperkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:09

MCE schreef:
manubres schreef:

vind de regie nog altijd erg zwaar, paarden zouden meer hun 'natuurlijke ' atletisch vermogen moeten kunnen tonen, terwijl de ruiter ( imo) ze nu vaak daarin beperkt

Vond het deze keer wel meevallen bij Toto jr. In Tolbert vond ik beide paarden niet fijn voorgesteld,
met heel veel druk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:16

Zelfs de St Georg schreef, dat Gal echt zn best deed, de paarden op lengte te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:24

Getup schreef:
Zelfs de St Georg schreef, dat Gal echt zn best deed, de paarden op lengte te rijden

maar zo is het niet opgeleid en dan is het heel lastig een paard langer te rijden,
soms zie je dat het paard gewoon niet durft wil wel maar gewoon die passen moet maken zoals EG aangeeft en dat is jammer

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:37

Ik ben er geen fan van en vind t te hectisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:55

Vind dit wel al veel beter dan de filmpjes in de beginpost van dit topic. Staart oogt ook veel rustiger. Gehele beeld oogt rustiger en minder gespannen. :)
Sentower heeft dan ook nog niet de meest rustige "buitenring". Als het enigszins waait maken de vlaggen die er staan een geluid dat veel paarden niet kunnen plaatsen en ze behoorlijk kan opnaaien. :D Zelfs de "doorwinterde competitie paarden" zag ik er wel eens op reageren. Nu zijn deze paarden wellicht wel bekender met vlaggen maar toch. :)
Hoop dat hij dit door zet met 'm. Vind het algemene beeld er veel meer "voor zich uit gereden" uit zien ipv het "bij zich getrokken" beeld dat ik gewoon ben te zien bij hem. Wordt het paard ook alleen maar mooier van IMO. Niet meer dat "overfokte duitse herder" beeld. Hij beweegt vanvoor wel zo groot, dat ie zijn achterbenen precies niet kan bij houden in de wissels. :') :(:) Daar moest ik wel even om glimlachen. Paard moet daar geloof ik nog een beetje de balans vinden maar vond dat eerder charmant dan irritant omdat het beeld niet gespannen oogde.
Maar al bij al vind ik dit een heel mooi gereden proef. :j Mooi beeld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:46

Elisa2 schreef:
We moeten ook niet vergeten dat deze paarden nog moeten groeien op dit niveau. Het is toch anders dan als ze al een paar jaar op dit niveau lopen en veel wedstrijdritme e.d. hebben.

Maar was dit niet een beetje het punt (voor zover ik me deze discussie nog herinner)? Dat men het absoluut normaal vindt dat je van een jong paard niet kan verwachten dat die meteen perfect door de baan loopt, maar dat het dan dus abnormaal is om zo een proef wel een quasi perfecte score te geven. Dus dat het paard en zijn jongigheid niets verweten wordt, maar dat die specifieke proef toen gewoon niet die monsterscore waard was.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:26

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
We moeten ook niet vergeten dat deze paarden nog moeten groeien op dit niveau. Het is toch anders dan als ze al een paar jaar op dit niveau lopen en veel wedstrijdritme e.d. hebben.

Maar was dit niet een beetje het punt (voor zover ik me deze discussie nog herinner)? Dat men het absoluut normaal vindt dat je van een jong paard niet kan verwachten dat die meteen perfect door de baan loopt, maar dat het dan dus abnormaal is om zo een proef wel een quasi perfecte score te geven. Dus dat het paard en zijn jongigheid niets verweten wordt, maar dat die specifieke proef toen gewoon niet die monsterscore waard was.

En toch vinden meerderde (inter)nationale 5* juryleden dat wel

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:30

In de sport is er niets belangrijkers dan het publiek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:32

Vergeet vooral niet dat ze in de eerste plaats mensen zijn met (voor)oordelen. :) Geen enkel jurylid, of ie nu net begint of al een leven lang 5* jureert, jureert zonder oordeel. :) Dat is het eerste wat ons geleerd werd in de mentale training. :) Dat kan in je nadeel werken maar ook in je voordeel. :) En ik zal nu vast wel weer kritiek krijgen, maar dankzij Totilas werkt dat bij Gal hoofdzakelijk in zijn voordeel. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:37

Ayasha schreef:
Vergeet vooral niet dat ze in de eerste plaats mensen zijn met (voor)oordelen. :) Geen enkel jurylid, of ie nu net begint of al een leven lang 5* jureert, jureert zonder oordeel. :) Dat is het eerste wat ons geleerd werd in de mentale training. :) Dat kan in je nadeel werken maar ook in je voordeel. :) En ik zal nu vast wel weer kritiek krijgen, maar dankzij Totilas werkt dat bij Gal hoofdzakelijk in zijn voordeel. :)

Of in zijn nadeel. Gezien de bakken met kritiek die hij al jaren krijgt m.b.t. trainingsmethoden en het daaruit voortvloeiende beeld

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:49

Als een paard nog niet sterk genoeg is voor een GP proef kan je hem ook thuis houden en trainen totdat hij er wel aan toe is. Vroeger was het normaal dat een paard 10+ was als hij de GP binnenkwam, nu is het standaard 10-. Maar als je dan toch besluit te starten moet de jury volgens de richtlijnen van de FEI jureren. En als ze dan namen gaan jureren gaat er toch iets verkeerd. Zelf denk ik dat de jurering veel objectiever zou kunnen. En misschien zou je wel een soort VAR moeten krijgen. Er wordt altijd commentaar gegeven op kritiek op foto's, maar als je een beeld stil kan zetten of vertragen zie je pas wat er werkelijk gebeurt. Dan zie je pas dat de ogenschijnlijk opgerichte paarden op de voorhand lopen en er veel taktfouten voorkomen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:51

Ik vind Total het wel prima doen. Wel vind ik de piaffe achter erg hectisch. Vindt hij het moeilijk of is het te getruckt aangeleerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:53

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Of in zijn nadeel. Gezien de bakken met kritiek die hij al jaren krijgt m.b.t. trainingsmethoden en het daaruit voortvloeiende beeld

Dat heeft Anky ook nooit pijn gedaan dus ik verwacht niet dat het Gal veel pijn zal doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:56

Getruckt want hij gaat niet zitten...vond ik ook en een onrustige staart.

Ik denk wel dat paarden moeten kunnen groeien in een niveau en daarvoor moet er toch gestart worden. Een proef thuis rijden is anders dan in een ring.

Gini, klopt maar de onderdelen die ze goed laten zien zijn natuurlijk een hoog cijfer waard omdat er enorm veel kwaliteit in zit.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:58

Elisa2 schreef:
Getruckt want hij gaat niet zitten...vond ik ook en een onrustige staart.

Ik denk wel dat paarden moeten kunnen groeien in een niveau en daarvoor moet er toch gestart worden. Een proef thuis rijden is anders dan in een ring.

Gini, klopt maar de onderdelen die ze goed laten zien zijn natuurlijk een hoog cijfer waard omdat er enorm veel kwaliteit in zit.

Je hoeft niet per se zo vroeg te starten. Je kan ook wachten totdat ze er sterk genoeg voor zijn. Dan gaat het groeien sneller denk ik.

@Ayasha Het zou zomaar kunnen dat er toch andere tijden gaan aanbreken, we gaan het zien. De kritiek wordt steeds groter op de dressuursport.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:06

Elisa2 schreef:

Dat snap ik zeker, maar tegelijkertijd vind ik het dubbel. Want in principe kun je dan zeggen dat als je de kunstjes waar het op aankomt maar heel spectaculair uitvoert, dan kan je winnen. Niet alleen winnen, zelfs topscores behalen.
Dat je paard in de grijze zones nog niet optimaal loopt en in het algemeen nog wel enorme vooruitgang kan boeken (heel erg begrijpelijk vanuit een jonge leeftijd) is dan minder belangrijk. Welke boodschap geeft dat aan jongere generaties? Recreatieruiters? Paardenleken? Welke boodschap geeft dat aan Gal? Wat doet dat met zo een ruiter? Hij heeft nu al een mindere score dan toen. Is hij al over zijn hoogtepunt heen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:15

Allemaal terechte vragen..persoonlijk zou ik ook liever zien dat hij zijn paarden anders op zou leiden en dan is wachten tot het dier sterk genoeg is een onderdeel van de opleiding. Ik denk dat de druk van de Olympische spelen hier achter zit en ergens begrijp ik het ook wel.

Gini, dat is ook zo in de hedendaagse sport..als een paard passageert voor een 10 en dat veelvuldig laat zien in de proef dan kan een ruiter meer fouten maken en blijft er genoeg ter compensatie over.