Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:35

Ik snap niet dat mensen de wolven niet doden. Ja, ik weet dat het niet mag, maar het is toch belachelijk om je (dieren) niet te mogen beschermen tegen een roofdier? Is er geen gif waardoor ze onvruchtbaar worden? Dan lost het zich uiteindelijk ook vanzelf op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:36

Sansevieria schreef:
Weet je, er zullen best mensen zijn die geen moeite doen, of willen doen.
Maar vergeet niet, er zijn er ook de nodigen die wél alles hebben gedaan hun dieren te beschermen.

En die worden allemaal over een kam geschoren, als luie en gierige veehouders.
Hoe was dat met hokjesdenken hierin??

Heb ik het niet eens over de mensen die bedreigd worden.
Bah, ik wil er eigenlijk niet eens meer over nadenken.

Ik heb daar helemaal geen oordeel over gegeven. En ik scheer ook helemaal niemand over één kam.
Ik denk alleen dat je toch wat moet doen als je dieren hebt. Je kan van alles vinden en willen, maar als er door de overheid toch niet ingegrepen wordt zou je toch zelf een oplossing moeten zoeken. Zelfs al is deze niet 100% wolf-proof.

Dus ik was benieuwd, wat doen jullie nu zelf als poging de wolf buiten de deur te houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:39

mysa schreef:
@Jessix:
Wat ik heb gedaan heb ik al ergens beschreven. Wat ik nog moet doen: nog twee of drie linten, langere afstandhouders op de palen, nieuwe stroomklok. Twee kanten van de tuin kan ik sowieso niet beveiligen. Dus dat is echt hopen dat een eventuele wolf/wolven niet omloopt.

Bedankt voor je reactie. Ik kan me niet elke post herinneren in dit topic.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:40

elnienjo schreef:
Ik snap niet dat mensen de wolven niet doden. Ja, ik weet dat het niet mag, maar het is toch belachelijk om je (dieren) niet te mogen beschermen tegen een roofdier? Is er geen gif waardoor ze onvruchtbaar worden? Dan lost het zich uiteindelijk ook vanzelf op.

Dan lopen er natuurlijk meer dieren het risico om dat gift binnen te krijgen. Zowel in het wild als ook honden. Daar zou ik geen voorstander van zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:42

Jessix schreef:
mysa schreef:
@Jessix:
Wat ik heb gedaan heb ik al ergens beschreven. Wat ik nog moet doen: nog twee of drie linten, langere afstandhouders op de palen, nieuwe stroomklok. Twee kanten van de tuin kan ik sowieso niet beveiligen. Dus dat is echt hopen dat een eventuele wolf/wolven niet omloopt.

Bedankt voor je reactie. Ik kan me niet elke post herinneren in dit topic.

Klik op geplaatst bij deze post, en je ziet al mijn berichten, heb gisteren volgens mij verteld dus je hoeft niet veel door te spitten. Zit nu op foon en lang verhaal is zo omslachtig.

Edit: kan het zelf ook niet vinden. ;)
Heb gaas 1.20 hoog met aan de buitenkant lint op 20cm en bovenaan met afstandhouders naar buiten gericht nog een draad. Er moeten er nog twee draden tussen plus langere afstandhouders bovenaan plus sterkere stroomklok.
Laatst bijgewerkt door mysa op 02-07-20 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:45

Er staan genoeg voorbeelden Jessix, ik heb het hier en ergens anders ook al neergezet.

Maar ik denk dat deze vraag nou net een beetje het probleem aangeeft. Het probleem/ de verantwoordelijkheid wordt nu volledig bij veehouders neergeteld. Je kunt best zeggen dat mensen aan preventie moeten doen, maar dan moet je als overheid zelf ook een beleid hebben om schade te voorkomen. En dus iets doen aan een wolf die al maanden rond zwerft en iedere paar dagen vee pakt.

Rondom Heusden toen heeft denk ik bijna iedereen dieren opgehokt en in nachtkralen gezet met het idee dat de wolf dan verder zou trekken.

Ik denk ook niet dat het voor iedereen nu relevant is om iets te doen. Als je niet op de Veluwe en Drenthe woont moet je denk ik maar beetje maatregelen nemen en het nieuws goed volgen of er een in de buurt is. Maar voordat je dat weet zijn er vaak al dieren gedood en dan kunnen ze de dag erna 50 km verderop zijn of weken blijven hangen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:47

@ mysa, Haha, ik had het ook al gevonden. Dank je wel voor je moeite!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:49

Jessix, jij scheert niet iedereen over een kam nee.
Maar heel veel mensen wel helaas.

Ik kreeg zelfs van iemand waar ik dacht mee bevriend te zijn een nare opmerking naar mijn hoofd nadat ik haar vertelde dat ik ging stoppen met schapenhouden.
Wij waren hele grote egoisten, want die arme wolf moest immers ook eten, dat ik hem dat niet gunde 8)7

Dan valt je toch niks meer in hoor...

@Mysa, de bovenste stroomdraad had ik ook op afstandshouders, en om er een sterkere klap op te houden hebben wij op een bepaald moment ook een deel van het lint/cord vervangen door een dikke ijzerdraad, voor een nog betere stroomgeleiding.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:56

Sansevieria schreef:
Jessix, jij scheert niet iedereen over een kam nee.
Maar heel veel mensen wel helaas.

Ik kreeg zelfs van iemand waar ik dacht mee bevriend te zijn een nare opmerking naar mijn hoofd nadat ik haar vertelde dat ik ging stoppen met schapenhouden.
Wij waren hele grote egoisten, want die arme wolf moest immers ook eten, dat ik hem dat niet gunde 8)7

Dan valt je toch niks meer in hoor...

@Mysa, de bovenste stroomdraad had ik ook op afstandshouders, en om er een sterkere klap op te houden hebben wij op een bepaald moment ook een deel van het lint/cord vervangen door een dikke ijzerdraad, voor een nog betere stroomgeleiding.

Probleem blijft die onderste draad op 20 cm. Daar groeit constant het gras weer tegenaan dus je blijft aan het maaien

Sansevieria

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:01

Ja, dat heb je sowieso altijd al als je genoeg stroom op je afrastering wil zien te houden, maakt het niet uit hoe goed je aarding is.
Dat is meters maken met de bosmaaier, iets anders zit er niet op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:05

In de wei heb ik geen beveiliging, daar staan ze maar twee uur per dag. En er rijdt af en toe wat langs, in de zomer zelfs best veel. Thuis dus wel extra gedoe. Maar is maar honderd meter en bosgrond. Wel begroeiing maar doe dat met de hand/snoeischaar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:07

Jessix schreef:
Ik lees hier vooral wat allemaal niet kan. Niet praktisch, te duur, etc. Niemand heeft verstand van schapen houden, de wolf is geen sprookje, etc.

Wat doen al deze mensen in dit topic dan nu zelf om hun dieren te beschermen? Of wachten jullie gewoon af?

Hier een gaas hekwerk van 140 hoog plus nog 2 draden erboven dus totaal een 160.
Maar dat is dus niet wolfproof.
Kosten dikke 20.000 euro.
En daar mogen nu duizenden bij om gaas in te graven.
Stroom buitenom te zetten en eventueel verharder onder die draad omdat je anders dagelijks met de bosmaaier aan de gang kunt.

Dus genoeg al geïnvesteerd zou ik zeggen.
Of vind je het normaal om daar nog ongeveer de helft bij te moeten gaan leggen voor ingraven ed?
Ik niet, ik wil geen roedels.
Of laat de prowolvers maar gaan betalen, kijken hoe snel die flauwekul voorbij is als ze het zelf geld zou gaan kosten.
Zo makkelijk praten over een ander de beurs.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:17

_Penotti schreef:
Jessix schreef:
Ik lees hier vooral wat allemaal niet kan. Niet praktisch, te duur, etc. Niemand heeft verstand van schapen houden, de wolf is geen sprookje, etc.

Wat doen al deze mensen in dit topic dan nu zelf om hun dieren te beschermen? Of wachten jullie gewoon af?

Hier een gaas hekwerk van 140 hoog plus nog 2 draden erboven dus totaal een 160.
Maar dat is dus niet wolfproof.
Kosten dikke 20.000 euro.
En daar mogen nu duizenden bij om gaas in te graven.
Stroom buitenom te zetten en eventueel verharder onder die draad omdat je anders dagelijks met de bosmaaier aan de gang kunt.

Dus genoeg al geïnvesteerd zou ik zeggen.
Of vind je het normaal om daar nog ongeveer de helft bij te moeten gaan leggen voor ingraven ed?
Ik niet, ik wil geen roedels.
Of laat de prowolvers maar gaan betalen, kijken hoe snel die flauwekul voorbij is als ze het zelf geld zou gaan kosten.
Zo makkelijk praten over een ander de beurs.

Die mensen wonen in een dorp of stad, waar ze de natuur kennen van een leuk dagje uit of een mooi park. :j Die vinden betalen voor zo'n dier waarschijnlijk niet eens erg, want dat voelt goed vanaf je balkonnetje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 01:10

Jessix schreef:
Mijn vraag is : Wat doe je nu zelf om je dieren te beschermen?

Het was een radicale methode, maar emigreren naar IJsland bleek een waterdichte methode; ik zie nog geen wolf de atlantische oceaan overzwemmen.
Hier kwam overigens wel een aantal jaar geleden een ijsbeer aan land. Een bekende van me trof hem tussen zijn schapen aan, en schoot hem neer.
Edit na deze post even bijgelezen, kom net van het paard, en zie dat verschillende mensen al op mijn woonplaats hadden gewezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 01:43

Kuggur schreef:
Jessix schreef:
Mijn vraag is : Wat doe je nu zelf om je dieren te beschermen?

Het was een radicale methode, maar emigreren naar IJsland bleek een waterdichte methode; ik zie nog geen wolf de atlantische oceaan overzwemmen.
Hier kwam overigens wel een aantal jaar geleden een ijsbeer aan land. Een bekende van me trof hem tussen zijn schapen aan, en schoot hem neer.
Edit na deze post even bijgelezen, kom net van het paard, en zie dat verschillende mensen al op mijn woonplaats hadden gewezen.

Voor de derde keer, ik ‘ken’ jou niet als bokker en weet dus ook niets van jouw woonplaats of situatie. (Vind ik ook niet interesseert op een forum) Mijn vraag is algemeen en jij kiest ervoor daarop te reageren.

Maar mooi dat het verhuizen naar IJsland voor jou werkt. Geen wolvenprobleem voor jou dus.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 07:38

Wat wij doen om onze koeien en kalfjes te beschermen? Niets. Er staat een omheining zodat ze in de wei blijven. Ze lopen 24/7 buiten gedurende een half jaar. 10 ha. wolfproof maken kunnen we niet betalen, heel simpel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:04

Je kunt wel nuffig doen Jessix, maar die vraag van je die ik quote was toch écht aan het einde van een post die in zijn geheel direct aan mij gericht was.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:25

Nuffig is een prachtig woord wat ik vrijwel nooit meer hoor!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:04

Kuggur schreef:
Je kunt wel nuffig doen Jessix, maar die vraag van je die ik quote was toch écht aan het einde van een post die in zijn geheel direct aan mij gericht was.

Als reactie op jou ja, nadat jij er voor kiest mijn algemene vraag te beantwoorden. Waarom zou ik moeten weten waar jij woont? Begrijp niet zo goed waarom je er zo'n persoonlijke issue van maakt. Maar blijkbaar voel je steeds de noodzaak op mij te reageren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:05

Jessix schreef:
Kuggur schreef:

Als reactie op jou ja, nadat jij er voor kiest mijn algemene vraag te beantwoorden. Waarom zou ik moeten weten waar jij woont? Begrijp niet zo goed waarom je er zo'n persoonlijke issue van maakt. Maar blijkbaar voel je steeds de noodzaak op mij te reageren.

Hij zegt toch ook niet dat je moet weten waar hij woont? Hij geeft alleen aan dat hij niets doet omdat het gezien zijn woonplaats niet nodig is.
Niet zo zuur zeg. :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:07

Ik heb tot nu toe niks gedaan, ik heb geen stallen, dus ophokken kan niet en dat ben ik ook zeker niet van plan. Ze hebben een grote kapschuur met 3 vakken, eentje per groep en vrije uitloop daaruit. Ik heb verder een paddock paradice en weilanden. Ze zijn omheind met 3 schrikdraden en op 1 stuk met gaas voor de schapen. Daarnaast veel dichtgegroeid met bramen, dus heel lastig om de draden daar vrij van te houden. Ik heb ook kleine shetjes, maar om alles nou op postzegels te zetten en hoog te omheinen, daar wordt hun leven zeker niet leuker van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:11

Sunnda schreef:
Hij zegt toch ook niet dat je moet weten waar hij woont? Hij geeft alleen aan dat hij niets doet omdat het gezien zijn woonplaats niet nodig is.
Niet zo zuur zeg. :D

En daar reageerde ik toch ook positief op. Nu weer zuur, eerst nuffig... wauw :')
Jessix schreef:
Maar mooi dat het verhuizen naar IJsland voor jou werkt. Geen wolvenprobleem voor jou dus.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:12

Hier staan de pony's het dichts bij huis en de paarden achterin. Vraag is hoe lang dat werkt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:51

Maar Jessix, nu vertellen wat mensen wel of niet doen, wat heb je aan die info?
Dat als er een die gegrepen word je kunt vinger wijzen zie je wel?

Of dat je empathie kunt opbrengen, joh je hebt er veel aan gedaan, dat is wel heel rot dat het dan toch gebeurd?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:02

Jessix schreef:
Sansevieria schreef:
Weet je, er zullen best mensen zijn die geen moeite doen, of willen doen.
Maar vergeet niet, er zijn er ook de nodigen die wél alles hebben gedaan hun dieren te beschermen.

En die worden allemaal over een kam geschoren, als luie en gierige veehouders.
Hoe was dat met hokjesdenken hierin??

Heb ik het niet eens over de mensen die bedreigd worden.
Bah, ik wil er eigenlijk niet eens meer over nadenken.

Ik heb daar helemaal geen oordeel over gegeven. En ik scheer ook helemaal niemand over één kam.
Ik denk alleen dat je toch wat moet doen als je dieren hebt. Je kan van alles vinden en willen, maar als er door de overheid toch niet ingegrepen wordt zou je toch zelf een oplossing moeten zoeken. Zelfs al is deze niet 100% wolf-proof.

Dus ik was benieuwd, wat doen jullie nu zelf als poging de wolf buiten de deur te houden.

Voor de zomer maanden hebben wij dat goed voor elkaar. De paarden komen iedere avond sowieso achter het huis te staan. Daar heb ik de omheining al verhoogd met stroom. Oorspronkelijk 1.00 alleen 2 planken. Nu 1.20 door verlengde isolatoren. Met 2 lagen houten planken en 3 lagen stroom. En heel besloten achter een heg, naast het huis, tussen andere bouwerken. Ik mag niet hoger gaan zonder vergunning aan te gaan vragen. Dan wordt het namelijk een bouwwerk. En ik heb geen stalgebouw wat geschikt is om af te sluiten. Dus als 1,20 te laag is en de wolf niet schuw is, ben ik de sjaak.

Maar ze gaan overdag naar de grote wei. En dat is dus in de winter in het donker naar buiten en in het donker weer terug naar huis. Dat vind ik oprecht eng. En als ik iets moet gaan doen aan dat grote weiland kan ik alle andere verbouwplannen die we hier hebben dus voor 5 jaar in de koelkast gaan zetten. Want we hebben een mooie deugdelijke houten omheining staan. Heel mooie passend in het landschap, kan nog zeker 10 jaar mee, paarden super veilig. Maar niet wolf proof. Dan moet ik een deugdelijke omheining weg gaan gooien, een vergunning aan vragen, voor enkele (10)duizenden euro's nieuw materiaal aanschaffen, een vergunning krijgen om netstroom onder de weg door te trekken (kan ik die toestemming uberhaupt krijgen?). En zelf een week vakantie nemen om die omheining te plaatsen. En dat allemaal voor 1 wolf en een shetlander.

Alternatief
-het er op gokken
-de paarden in de winter 3-4 maanden niet meer in de wei. Of de (mini)shetlander eenzaam achterlaten voor die 3 4 maanden per jaar.
-de shetlander naar de slager brengen en een grotere pony als gezelschap aanschaffen. De kans dat ze die grote warmbloeden hier pakken schat ik redelijk klein in.
- een lelijk knutselwerk gaan maken van mijn huidige omheining door de palen te verlengen. Nog steeds een vergunning nodig. En het zal er niet mooier op worden.

Ik vind het nog steeds een vreemde gewaarwording dat ik voor één shetlander van 80 cm en een voorbijstruinende wolf een bouwwerk van 1.50 zou moeten gaan neerzetten.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-07-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt