Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:46

Rijden zoals Edward gaat Matthias nooit doen, maar kijk toot is netjes ondertreden in die piaffe! Ik heb m' dat bij Edward (voor zover ik proeven van Edward heb gezien.. ben geen die-hard internationale dressuur fan) niet zo zien doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:54

Ik vind hem ook veel lichter in de aanleuning dan bij Edward. Ook minder staartgezwiep.
Misschien nog ver van perfect of spectaculair, ik heb nu toch meer het idee dat ik naar 1 heel paard zit te kijken ipv. een voorkant en een achterkant.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:06

Zag net al weer geen fijne foto voorbij komen op facebook, stang hangt er horizontaal in, geen
vriendelijke plaatje :(

Raineri

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:09

Maar hij rijd nu toch volgens de zelfde methode als Gal? Dus hoe kan iedereen nou opeens zo verschillend daar in zijn? Denk dat er flink subjectief word gekeken naar de proef.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:13

Danique_G schreef:
Maar hij rijd nu toch volgens de zelfde methode als Gal? Dus hoe kan iedereen nou opeens zo verschillend daar in zijn? Denk dat er flink subjectief word gekeken naar de proef.

Nee hij traint bij Sjef Jansen, dat is een andere methode dan Gal.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:14

Danique_G schreef:

_/-\o_

Goed nu we dus geconcludeerd hebben dat ze 2 verschillende methodes gebruiken. Misschien kunnen we dan nu ook bepalen wie welke methode gebruikt.

8)7 :)*

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:15

__Astrid schreef:
Ik zeg toch niet dat ik het beter kan? ;) ik weet alleen wat ik toen op het filmpje van PS zag op niet veel trok, en dat het dus niet moeilijk is om daarop te verbeteren.
Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor. :+

Je hebt dus totaal geen kaas gegeten om op dergelijk nivo te rijden, je weet niet hoe de druk van de media is, je weet uberhaupt niet hoe het is om met zo´n paard te rijden, maar je brand zijn rijden wel af :?

En dit is niet alleen voor jou hoor, maar voor iedereen in dit topic die denkt het allemaal zo goed te kunnen en weten.

Het lijkt wel op een jongetje van 4 die op zijn houten schaatjes gaat vertellen aan Sven Kramer hoe hij moet schaatsen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:17

Air schreef:
Ik vind hem ook veel lichter in de aanleuning dan bij Edward. Ook minder staartgezwiep.
Misschien nog ver van perfect of spectaculair, ik heb nu toch meer het idee dat ik naar 1 heel paard zit te kijken ipv. een voorkant en een achterkant.

Eens, het ziet er erg prettig uit, het is ontspannen, mooie aanleuning, fantastische piaffe en passage toer.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:33

Op het prikken van de sporen en de horizontale stang na viel het me niet tegen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:39

R12312 schreef:
Danique_G schreef:

Nee hij traint bij Sjef Jansen, dat is een andere methode dan Gal.

Daar hoor ik dus ook steeds weer iets anders over.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:44

Al lees ik op Duitse forums ook bijna alleen maar negatieviteit over rath! Hoe kan dat toch? Dat zelfs zijn land er niet achter staat

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:47

Ik reageer op het filmpje uit de openingspost.. Ik vindt de hele proef nogal haastig overkomen alsof ze de trein moeten halen. En ik krijg bij deze combinatie ook geen 'wauw' gevoel. Het paard is goed en de ruiter ook maar samen vindt ik het nogal tegenvallen. Ik kan het niet beter (in tegenstelling :') ) maar dit is gewoon mijn mening. :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 01:08

Om maar even een verschil te noemen:

Gal:
Afbeelding

Rath:
Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 01:58

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 02:08

Fijn om ze als team de ring door te zien gaan, want dat miste ik in de vorige wedstrijden van dit duo. Toen veel protest en Staart gezwiep.
Had niet verwacht deze combinatie nog in de ring te zien, en ze presteren beter dan dat ik voor vandaag had gedacht.
Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik het dansen mis. Met Edward vond ik ze dansen door de ring, weet nog dat totilas het eerste paard was waarvan ik dacht wow die doet een uitgestrekte draf zonder de grond te raken. En die dans mis ik nog. Maar ze zijn in ieder geval op de juiste weg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 02:34

Mooi filmpje :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 03:22

Ik vind het zeker ook niet tegenvallen. Ik mis ook net als xxrossiexx nog een beetje dat wauw gevoel (de expressie bij Gal). En Gal vind ik gewoon een "mooiere" ruiter om te zien. Veel stiller in de aanleuning, stiller been etc. Af en toe zie je die wat onrustige aanleuning terug in het paard.
Wat mij trouwens ook opviel bij Toot; in het filmpje. Ik vond hem leek wel wat scheef (linkerheup hoger dan de rechter). Vooral bij van je wegrijden viel dat me op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 04:25

Eerlijk gezegd vind ik het wel grappig om te zien. Vaak wordt er aangenomen dat wanneer een goed opgeleid paard aangekocht wordt dat veel successen heeft behaald, daar wel even mee weggereden wordt en dat de prijzen vervolgens om de oren vliegen. Mensen, MAR is ruiter met veel talent en ervaring, maar voor hem geldt blijkbaar hetzelfde als voor ons, normale ruiters/amateurs, die ook moeite kunnen hebben met een net aangekocht paard, ongeacht het niveau. Ikzelf heb bijvoorbeeld zeer veel moeite met mijn Z2 aangekochte merrie gehad destijds. (oke, misschien ben ik incapabel? ;) )

Ik vind het best een prettige proef om naar te kijken. Ik stoor me alleen aan zijn hand en arm houding. De armen mogen wat mij betreft een stuk omhoog en minder breed.
Totilas lijkt wat te explosief voor MAR. Hij reageert dermate goed op de hulpen dat MAR er af en toe een beetje naast zit wat mij betreft. Maar al met al kan ik hier vanaf mijn stoel veel commentaar geven, maar zou ik er zelf helemaaaaaal niks van bakken. Dus petje af voor MAR.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 04:47

Ik begrijp niet zo goed dat er hier en daar toch de voorkeur wordt gegeven aan de Totilas toen ie nog op druk gereden werd, omdat dat meer expressie geeft.

Dressuur was toch harmonie, ontspanning etc.? Niet spektakel verkregen door druk?
En een ontspannen paard betekent niet dat een paard als een natte krant door de baan gaat, juist bij ontspanning kan de beweging door het losse lijf gaan en dat geeft de expressie die ooit bedoeld is.
Een paard trainen vraagt ontspanning en inspanning van zowel paard als ruiter en het liefst zo min mogelijk spanning.
Inspanning en spanning zijn 2 verschillende dingen, het scheelt qua taal maar een paar letters, maar voor een paard zo veel meer.

En waarom meer knieactie willen zien als de achterkant het niet kan bijbenen?
Dressuur gaat niet om alleen knieactie, het paard moet de gangen correct tonen.
Los door het lijf gaan en niet als een machine.

Ik hoopte dat Rath nog meer die ontspanning zou gaan zoeken, nog meer lossigheid, maar als ik nu lees dat er behouden is gereden, en er 'thuis' al meer expressie is gezien, vrees ik dat er normaal met meer druk gereden wordt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 05:46

Wat een verbetering zeg! +:)+
Ik geloofde er eerlijk gezegd niet meer in dat dit duo ooit nog samen in de ring zouden komen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 06:15

Ik snap ook niet waarom veel hem bij edward beter vonden lopen. Ja, het was spectaculairder maar ik vond het er absoluut niet vriendelijk uit zien. En over dat prikken met de sporen, ik heb nu al aardig wat dressuurwedstrijden gezien en nog geen een ruiter die niet bij bijna elke stap aanspoort. Die foto met open mond kun je van elke combinatie maken, gewoon op een slecht moment klikken en dan kun je blijkbaar al zeggen dat ze de mond breken?

Vind Rath en toti geen WAUW!! combinatie maar ik vind het er wel fijner uit zien, meer ontspannen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 06:29

Ik vind t er fijn uitzien. Zag wat commentaar over gekantelde stang voorbij komen maar zie Toot niet met zn mond open oid. En je kan zeggen wat je wil.. hoe strak je die neusriem ook aansnoert. Er zit altijd speling op leer. Als ie zn mond open had willen doen....

Nee hij heeft niet zoveel bombarie in zn benen als bij Gal. Maar persoonlijk vind ik dit wel fijn om naar te kijken ipv. Circusact.

Zo zie je maar. We willen allemaal een paard met veel beweging maar dat iemand een paard dit leert/dit er uit rijd en n ander niet laat zien dat paarden van zichzelf niet zo bewegen.

Dus in feite is karakter belangrijker dan t gangwerk.

(Zeg ik niet omdat iemand anders beweert. Toen ik jong was dacht ik dat aanleg m in de benen zat. :+ )

Wens Rath veel succes, ben wel.erg benieuwd hoe Toto jr. Het straks gaat doen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 06:47

Grappig om te lezen hoe juist de mensen die niet zelf zijn gaan kijken reageren hoe fout hij het allemaal doet haha. Als je er zelf bij was kan je pas echt oordelen, zowel losrijden als de proef waren gewoon erg vriendelijk, er zaten zeker wat foutjes in maar na een pauze van 2 jaar op dergelijk niveau lijkt me dat ook wel logisch ;) een heeeel groot verschil met alle andere deelnemers, dat paard heeft gewoon een ongelooflijk talent waar al die andere paarden niet aan kunnen tippen.
Het is bij veel mensen nooit goed, blijven maar vergelijken met gal en rath nu, laat het verleden! Het zal nooit meer zo worden. De combi rath en toot is in iedergeval heeel veel vooruit gegaan ten opzichte van de vorige keren en is het niet waar het daar om draait?!?
Een mooie ontspannen proef waar duidelijk beide zin in hebben! Het mooiste wat ik altijd aan totilas al prachtig heb gevonden, einde van de proef loopt richting uitgang en krijgt extra applaus, aan een lang teugeltje kijkt hij heel relaxed het publiek in, zo van ik heb het weer gedaan he :) bedankt.. Ja prachtig

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:02

Ik blijf me verbazen over de reacties die worden gegeven dat Totilas minder knieactie heeft, minder showt etc. Nogmaals, er is BEWUST gekozen zo op safe te rijden en een ontspannen proef te rijden. Zie pagina 23 eerste post van Cayenne. Artikel op de hoefslag van Anky. Hier zijn redenen voor. Gelukkig begrijpen de mensen van het hoogste niveau dat wel. Ze kunnen namelijk wel zo door de baan gaan (aldus Anky die dat in de les heeft gezien), maar dat had nu geen prioriteit. Er zit dus nog veel meer in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:09

__Astrid schreef:
Als ik me het filmpje van op de hengstenshow bij PS herinner... Dan is een redelijke proef zoals deze neerzetten idd al een hele verbetering. Mag ook wel na 3 j zeker?
Ik vind eerlijk gezegd heel dat gedoe over "ze zijn nog een combi aan het worden" wel een beetje echoën. Dat je dat zegt in het begin en na 1j, ok. Na 2j kan ik het al moeilijker geloven, maar na 3 of zelfs bijna 4j (ben ik juist?) sorry... Dan is het toch echt niet het juiste paard voor je.

Vier jaar idd maar daarvan wel 2 jaar geblesseerd gestaan. Nou weet ik niet hoe het bij een dergelijke topper gaat, maar toen mijn paard anderhalf jaar moest stappen met een peesblessure en ik moest er daarna terug op, kon ik hem praktisch opnieuw zadelmak maken en die heeft nooit meer die lossigheid en vanzelfsprekendheid van weleer terug gekregen. Daar zal mijn gebrek aan gevoel en talent ongetwijfeld ook voor iets tussen zitten natuurlijk ;) maar ik kan me voorstellen dat het bij Totilas ook niet zomaar "opstappen en wegrijden waar we gebleven waren" is geweest.