Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:35

Babootje schreef:
@Bliver Dat is geen aanname, dat is iets dat de veearts heeft verklaard.
"Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. "

Nee, strict genomen is het Lonneke Engel (en/of advocaat) die in hun bericht melden dat de professor dit verklaard heeft. In het Amerikaanse recht zou dat op deze manier nog vallen onder 'hearsay' - niet rechtstreeks en dus teveel mogelijkheden dat de werkelijke conclusie van de professor niet exact is weergegeven (er even van uitgaand dat het geen werkelijke glasharde leugen is - dat lijkt me niet aannemelijk maar het is strict genomen wel mogelijk. Iedereen kan zeggen dat een bepaalde professor iets heeft gezegd, dat maakt het niet automatisch waar. Maar zoals gezegd: dat lijkt me niet waarschijnlijk hier.)
En al helemaal niet als iets wat in context is weergeven. Dus het is nog geen feit.

(Bliver zegt het ook al zie ik.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:39

_San87_ schreef:
Gini schreef:

Als ik het goed lees, wordt de trainer juist "vrijgesproken". Trainer is aangeklaagd, maar rechter heeft vastgesteld dat de schade aan het paard niet de schuld was van de trainer.

Het gaat om dikgedrukte :). Als bewezen kan worden dat Bartels daarin in gebreke is gebleven, dan zijn zij aansprakelijk.

Ah zo, ja, dan snap ik wat er bedoeld wordt. :) Dat klopt. Maar ik denk dat dat bewijzen nog een hele harde noot wordt. Je zou al echt beeldmateriaal moeten hebben van de opzettelijke mishandeling.

Wordt best wel een spannende zaak, als het al daadwerkelijk voor de rechtbank komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:42

Gini schreef:
_San87_ schreef:

Het gaat om dikgedrukte :). Als bewezen kan worden dat Bartels daarin in gebreke is gebleven, dan zijn zij aansprakelijk.

Ah zo, ja, dan snap ik wat er bedoeld wordt. :) Dat klopt. Maar ik denk dat dat bewijzen nog een hele harde noot wordt. Je zou al echt beeldmateriaal moeten hebben van de opzettelijke mishandeling.

Wordt best wel een spannende zaak, als het al daadwerkelijk voor de rechtbank komt.

Dat het lastig te bewijzen is staat imo buiten kijf, inderdaad :).

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:48

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:
@Bliver Dat is geen aanname, dat is iets dat de veearts heeft verklaard.
"Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. "

Nee, strict genomen is het Lonneke Engel (en/of advocaat) die in hun bericht melden dat de professor dit verklaard heeft. In het Amerikaanse recht zou dat op deze manier nog vallen onder 'hearsay' - niet rechtstreeks en dus teveel mogelijkheden dat de werkelijke conclusie van de professor niet exact is weergegeven (er even van uitgaand dat het geen werkelijke glasharde leugen is - dat lijkt me niet aannemelijk maar het is strict genomen wel mogelijk. Iedereen kan zeggen dat een bepaalde professor iets heeft gezegd, dat maakt het niet automatisch waar. Maar zoals gezegd: dat lijkt me niet waarschijnlijk hier.)
En al helemaal niet als iets wat in context is weergeven. Dus het is nog geen feit.

(Bliver zegt het ook al zie ik.)

Er zijn er die de verklaringen hebben ingezien, waaronder De Telegraaf (blijkens uit de OP). Ook de uitzending van RTL boulevard maakte melding van die verklaringen.
Het is gebruik en zeker als het een stal van goede naam of faam betreft, dat een journalist alvorens een persbericht te plaatsen onderzoekt of dit de juiste informatie bevat. Je hebt zo een schadeclaim aan je broek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:49

_San87_ schreef:
Gini schreef:

Als ik het goed lees, wordt de trainer juist "vrijgesproken". Trainer is aangeklaagd, maar rechter heeft vastgesteld dat de schade aan het paard niet de schuld was van de trainer.

Gini schreef:

Mijn inschatting is, dat Bartels het zover niet laat komen.

NatassJa

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:53

Jij denkt dat die gaan betalen?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:54

Citaat:
@Adrian, Dat is echt geen grap. Anders begin je geen zaak. Bovendien blijkt uit de OP dat de Telegraaf de dierenartsverklaringen heeft ingezien. Dat doen ze meestal voordat ze publiceren over een zaak waarmee een goede naam kan worden aangetast. Ook RTL Boulevard meldde dat ze (althans hun redactie) deze dierenartsenverklaringen hebben ingezien. Dat kun je dan wel niet willen, maar reken er maar op dat ze er liggen

Ik zeg nergens dat dit een grap is. De meeste van dit soort zaken worden aanhangig gemaakt wegens winstbejag, jaloezie en afgunst. Ook jij gaat af op wat er in de pers wordt gezegd in de veronderstelling dat het wel zal kloppen, omdat ze zeggen de rapporten te hebben ingezien. Ik neem aan, dat er wel een rapport zal zijn, maar het is niet gebruikelijk, dat dit ter beschikking wordt gesteld aan de media, voordat de zaak onder de rechter komt. Komt er op neer, dat bijna alles wat we denken te weten, uit de media komt. Ik blijf het zeggen..het enige wat tastbaar is voor ons, is het feit dat U2 tussen 19 en 30 januari 2014 er nog geweldig uit zag, geen uiterlijke spoorverwondingen had, nog gewoon met een trensje kon springen en helder uit zijn oogjes keek.(zie foto's) Wat er daarna met hem is gebeurd, hebben wij geen zicht op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:55

Het artikel in de Telegraaf heb ik niet gezien maar in het startartikel wordt juist heel nadrukkelijk gezegd "De ruin is in de flanken tot bloedens toe verwond door scherpe metalen sporen, zo zou blijken uit foto's die als bewijsmateriaal worden aangedragen. Ook zouden zijn kaken zijn ontwricht door het hardhandig naar achteren trekken. "Door excessief bitgebruik is de kaak verwoest", schrijft advocaat Wensing in de aangifte.
Volgens Engel had haar paard in 2012 nog een economische waarde van 300.000 euro en is het paard nu nog slechts 2500 euro waard.

Een veterinaire controle in Nederland en aanvullend onderzoek door de Universiteit van Gent brachten een waslijst aan beschadigingen aan het licht. Dit zou blijken uit verklaringen die De Telegraaf mocht inzien."

waar dus behoorlijk wat slagen om de arm gehouden worden. (Cursivering van mij.)

En ik heb de Telegraaf op gebied van gedegen onderzoeksjournalistiek ook niet zo hoog zitten dat ik er vanuit ga dat ze het echt kritisch hebben bekeken.

Kortom: nee, de interpretatie is nog geen feit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:03

NatassJa schreef:
Jij denkt dat die gaan betalen?

Ik denk wel dat ze tot "overeenstemming" zullen komen.
Als de verklaringen zijn zoals wordt omschreven dan is de schade niet recent en is onherstelbaar. Als het paard het al had voordat het bij de Academy kwam, had het paard niet kunnen presteren als hij (toen nog) deed.
Dan kun je aannemelijk maken dat de schade is toegebracht gedurende de periode dat het paard bij de Academy stond. Nadat het paard bij de Academy weg was (dus recent) kan volgens de DA's niet, ervoor wordt moeilijk gezien zijn presteren daarna.
Met de media aandacht zullen ze zeker niet blij zijn. "Schadelijk voor de sport" noemt Anky het optreden van Wensing/Engel, ik zou eerder zeggen: schadelijk voor Bartels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:04

Shadow0 schreef:
Het artikel in de Telegraaf heb ik niet gezien maar in het startartikel wordt juist heel nadrukkelijk gezegd "De ruin is in de flanken tot bloedens toe verwond door scherpe metalen sporen, zo zou blijken uit foto's die als bewijsmateriaal worden aangedragen. Ook zouden zijn kaken zijn ontwricht door het hardhandig naar achteren trekken. "Door excessief bitgebruik is de kaak verwoest", schrijft advocaat Wensing in de aangifte.
Volgens Engel had haar paard in 2012 nog een economische waarde van 300.000 euro en is het paard nu nog slechts 2500 euro waard.

Een veterinaire controle in Nederland en aanvullend onderzoek door de Universiteit van Gent brachten een waslijst aan beschadigingen aan het licht. Dit zou blijken uit verklaringen die De Telegraaf mocht inzien."

waar dus behoorlijk wat slagen om de arm gehouden worden. (Cursivering van mij.)

En ik heb de Telegraaf op gebied van gedegen onderzoeksjournalistiek ook niet zo hoog zitten dat ik er vanuit ga dat ze het echt kritisch hebben bekeken.

Kortom: nee, de interpretatie is nog geen feit.

Dat komt vast door je roze bril :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:05

Ik neem aan dat als een professor in de internationale pers wordt aangehaald als deskundige die verklaard zou hebben dat verkeerd stanggebruik de oorzaak is van de kaak van U2, ondertussen wel een persbericht uit zou hebben laten gaan als dit niet het geval was.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:05

Mochten de dierenartsverklaringen die in de media zijn gebracht, niet kloppen, dan had de betreffende kliniek toch al lang laten weten dat er onwaarheden zijn verspreid, zou je denken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:11

Ik denk dat Gent zich hier mooi buiten gaat houden. Die heeft objectieve klinische verslagen uitgegeven en that's it.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:18

Babootje schreef:
Met de media aandacht zullen ze zeker niet blij zijn. "Schadelijk voor de sport" noemt Anky het optreden van Wensing/Engel, ik zou eerder zeggen: schadelijk voor Bartels.

Schadelijk voor Bartels is het zeker (nu al, hoe dan ook), maar dat is ook schadelijk voor de sport lijkt me - want zeker als het om een niet terechte aanklacht gaat, of een opgeblazen aanklacht, maakt het trainers en stallen vogelvrij. Onder de dreiging om iemands goede naam te besmeuren wordt er dan een schadevergoeding geeist. En als je ziet hoe makkelijk mensen hier conclusies trekken zonder dat het bewijs openlijk toegankelijk is, is dat dus effectief voor mensen met verkeerde intenties.

Overigens - als het Engel echt om het dierenwelzijn gaat schikt ze natuurlijk niet, maar zorgt ze dat deze kwestie hoe dan ook voor de rechter komt. Van een onderhandse schikking worden andere paarden nauwelijks beter, terwijl als er werkelijk een openlijke zitting met een veroordeling zou komen, het debat wel veel breder op gang komt.

Janderegelaa / LBLGypsyCobs, misschien. Maar in feite mogen ze het volgens mij niet, gegevens delen van een dier dat zij hebben onderzocht. Dus het is maar de vraag of de uni van Gent naar de pers zou stappen, vooral als het niet een helemaal verkeerde weergave van hun informatie is, maar er wel veel te stellige conclusies uit worden getrokken.
Zij kunnen dan de afweging maken dat een aanklacht wegens het lekken van vertrouwelijke informatie + de naam dat gegevens daar niet veilig zijn, veel schadelijker voor ze is dan de foute conclusie. Het belang van Academy Bartels zal daarbij vermoedelijk geen rol spelen.

Dus ook daar zou ik niet meteen bewijs voor de juistheid van de aanklacht in zien.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:22

Zit wat in Shadow, als een dierenarts in jouw opdracht rapport doet van de gezondheid van jouw paard, is dat rapport jouw eigendom en mag je die zelfs als pagina grote advertentie in de krant zetten.

Als diezelfde dierenarts dan over andere informatie beschikt over jouw paard, mag dat niet zonder jouw toestemming naar buiten worden gebracht?

Maar hoe werkt dat dan als Bartels een tegenonderzoek zou willen doen?
Moet U2 daarvoor beschikbaar worden gesteld?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:25

LBLGypsyCobs schreef:

Ja zeker wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:49

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:

Schadelijk voor Bartels is het zeker (nu al, hoe dan ook), maar dat is ook schadelijk voor de sport lijkt me - want zeker als het om een niet terechte aanklacht gaat, of een opgeblazen aanklacht, maakt het trainers en stallen vogelvrij. Onder de dreiging om iemands goede naam te besmeuren wordt er dan een schadevergoeding geeist. En als je ziet hoe makkelijk mensen hier conclusies trekken zonder dat het bewijs openlijk toegankelijk is, is dat dus effectief voor mensen met verkeerde intenties.

Overigens - als het Engel echt om het dierenwelzijn gaat schikt ze natuurlijk niet, maar zorgt ze dat deze kwestie hoe dan ook voor de rechter komt. Van een onderhandse schikking worden andere paarden nauwelijks beter, terwijl als er werkelijk een openlijke zitting met een veroordeling zou komen, het debat wel veel breder op gang komt.

Janderegelaa / LBLGypsyCobs, misschien. Maar in feite mogen ze het volgens mij niet, gegevens delen van een dier dat zij hebben onderzocht. Dus het is maar de vraag of de uni van Gent naar de pers zou stappen, vooral als het niet een helemaal verkeerde weergave van hun informatie is, maar er wel veel te stellige conclusies uit worden getrokken.
Zij kunnen dan de afweging maken dat een aanklacht wegens het lekken van vertrouwelijke informatie + de naam dat gegevens daar niet veilig zijn, veel schadelijker voor ze is dan de foute conclusie. Het belang van Academy Bartels zal daarbij vermoedelijk geen rol spelen.

Dus ook daar zou ik niet meteen bewijs voor de juistheid van de aanklacht in zien.

De dierenarts mag de het rapport niet met een buitenstaander delen maar de eigenaar van het paard en dus van het rapport mag dat gerust doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:51

Babootje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ja zeker wel.

Hoogstwaarschijnlijk wijst de rechtbank een onafhankelijk deskundige aan.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:52

Babootje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ja zeker wel.

Waar baseer je dit nu weer op?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:52

janderegelaa schreef:
De dierenarts mag de het rapport niet met een buitenstaander delen maar de eigenaar van het paard en dus van het rapport mag dat gerust doen.

Zeker, maar de universiteit van Gent gaat dus niet zomaar op eigen houtje corrigeren wat Engel daarover zegt, zelfs niet als het onjuist of uit context is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:10

Babootje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ja zeker wel.

Nee hoor, dit zal op last van de rechter gaan niet op last van Bartels

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:16

Babootje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ja zeker wel.

Adrian schreef:

tegenpartij moet altijd in de gelegenheid worden gesteld een contra expertise te doen. Dat is in onze rechtsstaat zo geregeld. als ze dat willen, ze mogen er ook vanaf zien, maar het recht hebben ze

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:51

Adrian schreef:

Citaat:
tegenpartij moet altijd in de gelegenheid worden gesteld een contra expertise te doen. Dat is in onze rechtsstaat zo geregeld. als ze dat willen, ze mogen er ook vanaf zien, maar het recht hebben ze
Nee hoor, de tegenpartij is niet verplicht dit toe te staan.
De rechter zal desnoods een onafhankelijke deskundige aanwijzen die onderzoek gaat doen.(om te voorkomen dat een bevriende arts dit onderzoek gaat doen. bv.) Ook dan ben je als eigenaar niet verplicht dit toe te staan... maar dat zal dan wel invloed hebben op de uitspraak. Je MOET dus niks !!
Laatst bijgewerkt door Adrian op 27-03-14 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:58

Babootje schreef:
[Zij haalde het paard in eerste instantie daar weg omdat de prestaties achterbleven in verhouding tot de rekening die haar werd gepresenteerd.

Hoho, dat zijn weer aannames: wij weten geen van allen wat de redenen zijn geweest voor het weghalen van U2 bij Bartels. Dus of dat met de rekening of met de prestaties te maken hebben weten we helemaal niet. Misschien wilde ze hem wel gewoon bij iemand anders in training zetten? We kunnen alleen maar gissen, maar de 2 redenen die jij noemt zijn niet door haar aangegeven. Láter in het verhaal heeft ze het over de kosten gehad in verhouding tot de gevonden blessure (volgens haar), maar dat heeft niets te maken met het weghalen. Ze geeft immers aan dat ze dit pas allemaal 'láter' heeft geconstateerd (toen hij al weg was)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:11

Ach, Lonneke is ineens heel erg in de "gezondheidswereld" getreden, dus wellicht past een sportpaard daar niet bij en moet U2 nu 24/7 op de wei, ongeschoren zonder dekentje en ijzers zien te overleven. En natuurlijk hoort daar ook bitloos bij. :D ;)

De redenen kunnen divers zijn, misschien heeft Bartels wel gezegd, dat U2 zijn top heeft gehad en niet geschikt is voor de GP. De details weten wij hier niet, al doen sommige bokkers dit wel suggereren.
Misschien is hij wel "versleten", kan ook erfelijk bepaald zijn. Misschien te jong ingereden en te snel gegaan, voordat hij naar Bartels kwam.

Om goed te kunnen beoordelen of zijn lagen "extreem" zijn beschadigd, zou dit met andere paarden van dit niveau vergeleken moeten worden, door een onafhankelijk instituut op wetenschappelijke basis.

Ik vraag mij ook af, wat voor de maandprijs van € 1000 was inbegrepen. Niet het rijden een aantal keren per week door een stalruiter van Bartels, anders is het een koopje. :D