Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:08

@ xmarliez: Vraag een turnster eens hoe het voelt om met haar hoofd naar haar navel te gaan?

Snap je wat ik wil zeggen?

@ Cherie78: loopt dat paard in de proef nog steeds met de achterhand omhoog?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:14

xmarliez schreef:
Grappig, we kijken toch ook naar Anky en Edward? En dan accepteren we allen wel, of beter gezegd we moedigen het alleen maar aan.

Nee hoor.
Anky is hét bewijs van de totale ontsporing van FEI dressuur. Van betrouwbaar veilige combinatie is geen sprake. Het uitgangspunt van alle dressuur is losgelaten.

Dat is niet haar schuld noch die van Dhr.Jansen. Die doen slechts het beste dat wat beloond wordt.

Dat maakt het echter niet goed noch diervriendelijk :)*
Dát, het doel boven het dierwelzijn stellen, is beiden wel te verwijten.

Om het niet te ver te laten ontsporen even terug naar het onderwp; Rath op Totilas.
De ontstelde reactie van de media is van grote betekenis.
Wanneer dit een breed draagvlak blijkt te hebben heeft dat verstrekkende gevolgen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:16

gummie schreef:
@ xmarliez: Vraag een turnster eens hoe het voelt om met haar hoofd naar haar navel te gaan?

Ooh ik snap wat je bedoeld hoor, ben zelf namelijk behoorlijk lenig :D het is lastig om mensen met paarden te vergelijken maar het is een mooi voorbeeld, aangezien wij niet iemand op ons dragen niet bepaald een onafhankelijke zit heeft :n en in onze mond zit te sjorren. En als het ons te veel wordt (na ruim een half uur of uur zo gezeten, gelopen te hebben) kunnen wij daar mee ophouden. Paarden geven aan dat het niet prettig is, door, als ze de mond open kunnen doen deze open te doen, staart zwiepen, veel zweten en veel kwijlen etc etc. Jammer worden die 'schreeuwen om ophouden' niet gehoord ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:21

Huertecilla schreef:
xmarliez schreef:
Grappig, we kijken toch ook naar Anky en Edward? En dan accepteren we allen wel, of beter gezegd we moedigen het alleen maar aan.

Nee hoor.
Anky is hét bewijs van de totale ontsporing van FEI dressuur. Van betrouwbaar veilige combinatie is geen sprake. Het uitgangspunt van alle dressuur is losgelaten.

Dat is niet haar schuld noch die van Dhr.Jansen. Die doen slechts het beste dat wat beloond wordt.

Dat maakt het echter niet goed noch diervriendelijk :)*
Dát, het doel boven het dierwelzijn stellen, is beiden wel te verwijten.

Om het niet te ver te laten ontsporen even terug naar het onderwp; Rath op Totilas.
De ontstelde reactie van de media is van grote betekenis.
Wanneer dit een breed draagvlak blijkt te hebben heeft dat verstrekkende gevolgen.

Het is wel degelijk de schuld van SJ want dankzij hem wordt er zo gejureerd. Door zijn 'macht', er zijn zat juryleden die deze methode niet willen aanmoedigen maar ze kunnen niet anders. Een normaal mens zou het team dan verlaten maargoed, eigenbelang is staat boven aan.
SJ heeft te veel macht en daarom dat iedereen zijn ogen sluit. Doe je dat niet dan krijg je het vanzelf wel op je dak.
Dankzij de populairiteit van Anky heeft SJ deze methode via haar NL in kunnen krijgen, daarom rijden de mensen zo. Alleen had het waarschijnlijk niet veel uitgehaald want SJ gaat liever voor het geld dan voor het paardenwelzijn. En Anky staat bekend om de altijd lieve en vooral goede vrouw en als die paarden zo zou rijden dan zal het wel goed zijn.

Wij Nederlanders volgen de top en de top volgt alleen het geld..... jammer dat wij daar niets van terug zien ;) behalve aan het uitgeven er van dan, aan alle paarden die op de 4/5/6 jaar al beenblessures hebben.... of allerlei beenziektes en dan maken we hem af en kopen we weer een nieuwe om die vervolgens ook weer kapot te rijden.
Maargoed zoals ik al zei, dat komt niet doordat je de methode verkeerd hanteerd, 'niet onder de knie hebben' want het enigste wat we onder de knie hebben is het hoofd van ons paard.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:22

@ Xmarliez: Vandaar dat ik eerder al een rijtje zaken had opgenoemd op basis waarvan ik concludeerde dat de proef van Rath en Totilas NIET fijn was. Als je kijkt naar het scala van africhting, mankeerde er nogal wat. Vandaar dat ik verbolgen was over het resultaat van de kur.
- takt en regelmaat (zowel in draf als in de galoppirouette niet correct imo, ongelijke passen)
- aanleuning (opengesperde mond)
- ontspanning (staart zwiepen)
- rechtgerichtheid (totlias liep voortdurend naar rechts gebogen)

Maar als ik de foto's zie van de LDR zoals hij die toepaste, maakte ik onderscheid tussen de foto's. Op enkele foto's vond ik het niet om aan te zien (agressieve dwang/ opengesperde mond). Op sommige foto's zie je rath echter ontspannen en met rustige hand zitten, en heeft Totilas zijn mond gewoon gesloten, ondanks dat ie LDR gereden wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:30

xmarliez schreef:
Het is wel degelijk de schuld van SJ want dankzij hem wordt er zo gejureerd. Door zijn 'macht', er zijn zat juryleden die deze methode niet willen aanmoedigen maar ze kunnen niet anders.

Hij heeft zijn invloed verwórven door de gouden beloningen.
De beloning was er éérst.
Nu wordt zijn machtspositie beloond.
Zoals ik al schreef is ingrijpen van buitenaf noodzakelijk.

Wellicht komt er nu door de ontsteltenis van de duitse media breed maatschappelijk protest.
Zo niet dan komt dat bij het volgende of daarop volgende geval wel. Het verschil tussen de maatschappelijke visie op dierenwelzijn en hoe de (top)ruitersport daarmee omgaat wordt alleen maar groter.
Hoe groter het verschil is wanneer de dam breekt, hoe harder de klap.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:31

gummie schreef:

Afbeelding
Nee hoor :') _O-

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:37

Dat verschijnsel kun je ook breder trekken HC.....

LDR wordt indirect beloond, doordat het directe resultaat van de methode betere resultaten/ prestaties op heeft geleverd op het hoogste niveau. Vervolgens is voor mensen die presteren centraal hebben staan, de methode te zien als de juiste. Immers: "als je deze methode gebruikt, dan win je."

Dat valt in de categorie: ik neem liever lesgever A dan lesgever B, want lesklanten van A vallen vaker in de prijzen, en op kortere termijn.

Dat wil niet zeggen dat de methode dus ook goed is. Schade valt pas over langere termijn vast te stellen, als je uberhaupt al een causaal verband kunt aantonen indien schade optreedt. Het wil echter ook niet zeggen dat de methode niet goed is, want ook dat is niet aangetoond.

Als we de woorden van het FEI volgen, is het de verantwoordelijkheid van de ruiter om op een juiste, niet schadelijke wijze te trainen. in feite zegt zij dus dat het niet aan een organisatie is hierop te controleren.
Dat beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel van de ruiters zal in het ene geval gunstig uitwerken, en in het anderen geval ongunstig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:39

Toby schreef:
russel schreef:
Zo! Ook even gekeken.......duidelijk maatjes, paard en ruiter.....zie een vrolijk paard dat met inzet zijn proef rijdt......fijn voor Mathias dat het gelukt.......

Kost sowieso tijd om een paard van dit kaliber naar jouw zelfje te zetten en dan top prestatie te krijgen.....paarden zijn geen fietsbellen.

Jammer dat de combi onderuit gehaald wordt hier....dit is een beloning voor heel hard werken, veel paardeninzet, en training aangeast op het paard. Zie gereden met heel vriendelijke hand, fijne aanleuning, fijne beenhulpen

Dan heb je die losrij-foto's nog niet gezien zeker??! :n

https://lh4.googleusercontent.com/-ToUG ... otilas.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-SyZN ... tilas2.jpg

Ik vind het een rotgezicht, dus ik snap wel dat hij apart wilde losrijden. Helemaal in elkaar getrokken en op de borst. Lekker he dat rondrijden. Heel veel amateuren doen dat na en met als gevolg paarden met artrose in de hals en of rugproblemen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-04-12 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, geen foto's quoten aub

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:41

Wat een onzin wordt hier verkondigt.Huertecilla spant wel de kroon. Zoals Anky, Edward enz. rijden, is wel een jaren lange training. Jullie vergelijken met turnen. Nu een turnster kan ook een spagaat doen, omdat ze meerdere malen per week trainen en steeds soepelder worden. Als ik als ongetraind iemand die oefeningen moet doen, belandt ik misschien wel in het ziekenhuis. Sorry maar de Nederlandse dressuur behoort bij de top van de wereld en dat word bereikt door veel trainen en vind ik het niet op zijn plaats dat jullie het zo afkraken. Weet niet wat jullie rijden, maar vast niet hoog. Een paard dat door oefeningen pijn krijgt, loopt echt niet zo 'n proef. Hoe is het ook al weer. De beste stuurlui staan aan wal. Mijn paard heeft ook wel eens last van de rug gehad, maar kwam dan in verzet. Of je nu turnster, zwemster bent of paard op dit niveau, dan train je nu eenmaal heel wat zwaarder dan de gemiddelde sporter en kun je dat niet vergelijken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:42

@ xmarliez: wat wil je met die foto aantonen? Dat LDR tot gevolg heeft dat het paard zijn achterhand omhoog duwt in de proef? Hoe toon jij dat causale verband aan door een foto van ik meen Patrick Kittel te tonen?

Speel eens advocaat van de duivel: zoek eens wat foto's van combinaties die met LDR trainen en die WEL zakken aan de achterkant?
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:45

gummie schreef:
Als we de woorden van het FEI volgen, is het de verantwoordelijkheid van de ruiter om op een juiste, niet schadelijke wijze te trainen. in feite zegt zij dus dat het niet aan een organisatie is hierop te controleren.

Waarmee van officiële zijde elke waarborging van het paardwelzijn wordt afgewezen.
Let wel, de vlag boevn de sport ontkent verantwoordelijkheid voor de methodes, voor het welzijn van de paarden welek onder die vlag gebruikt worden in dienste van menselijke ambitie.
Dat houdt in dat het bestaansrecht van de sport afwezig is.
Het behoort gewoon in het gehéél expliciet verboden te worden tot die verantwoordelijkheid en waarborging er wél zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:48

gummie schreef:
@ xmarliez: wat wil je met die foto aantonen? Dat LDR tot gevolg heeft dat het paard zijn achterhand omhoog duwt in de proef? Hoe toon jij dat causale verband aan door een foto van ik meen Patrick Kittel te tonen?

Speel eens advocaat van de duivel: zoek eens wat foto's van combinaties die met LDR trainen en die WEL zakken aan de achterkant?
http://www.dressage-news.com/wp-content ... 24-web.jpg

Zakken? Dat paard zakt echt niet :n een zuchtje wind het hij valt op zn snuiterd, onee dan wordt hij tegengehouden door de 'gevoelige en vooral vriendelijke hand' van Gal. Gewicht is grotendeels op de voorhand maar wordt verbloemd doordat het paard achter de teugel kruipt, 'bij elkaar' gereden wordt en toevallig een mooie bouw heeft. Maar dit paard heeft zijn gewicht echt niet op de achterhand.....
En wie dat is op de foto die ik laat zien weet ik niet, tis alleen een mooie foto om te laten zien wat LDR doet in de zwaardere oefeningen zoals de piaffe en passage. Die worden niet meer correct uitgevoerd omdat het simpelweg niet kan.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-04-12 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, geen foto's quoten aub.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:50

gummie schreef:
Dat verschijnsel kun je ook breder trekken HC.....
Dat wil niet zeggen dat de methode dus ook goed is. Schade valt pas over langere termijn vast te stellen, als je uberhaupt al een causaal verband kunt aantonen indien schade optreedt. Het wil echter ook niet zeggen dat de methode niet goed is, want ook dat is niet aangetoond.

Dat beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel van de ruiters zal in het ene geval gunstig uitwerken, en in het anderen geval ongunstig.

Feit is dat het gemiddelde top dressuurpaard in Nederland een hoge leeftijd bereikt. Een paard als Salinero loopt nu met 18 jaar nog op dit niveau. En Bonfire leeft ook nog steeds.

Terwijl het gemiddelde recreatiepaard in Nederland helaas maar 8 jaar wordt. Vaak door verkeerde opfok, verzorging en ondoordachte training. Beter een goed doordacht systeem met goede training, dan veel geprutst en gepamper uit onwetendheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:52

willie57 schreef:
Weet niet wat jullie rijden, maar vast niet hoog.

Definieer ´hoog´.
Bij Anky, en niet bij haar alleen, is de basis afwezig. Van een betrouwbaar veilige combinatie is geen sprake.
Het is zó erg dat de combinaties al niet eens meer te paard naar de prijsuitrijking hoeven te komen 8)7
In míjn perceptie van hoog niveau dresseren van een rijpaardis de rest dan irrelevant en een evt. bekroning met een prijs een bewijs van de verwording van FEI dressuur van paardrijden tot een set kunstjes.
Tot overmaat van ramp is bij het automatiseren van die kunstjes het welzijnsbelang van het individuele paard niet gewaarborgd.
Wat is er dan nog voor edel paardrijden over? Edelmetaal, goudkoorts -O-

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:00

@ xmarliez: daar zakt me de boks van af hoor.... Je wilt aantonen dat LDR als gevolg heeft dat het paard zijn achterhand omhoog drukt. Ik vraag vervolgens: dus jij zegt dat door LDR de paarden het gewicht niet van achteren dragen? Ook niet in de proef? Je zoekt daar een plaatje bij. En dan zeg je: zie je wel: LDR = zakken niet met achterhand.

Maar dan begrijp ik niet hoe jij een goede piaffe voor je ziet hoor.... Dan hebben we echt een heel groot meningsverschil, en met mij vele anderen.

Afbeelding
Afbeelding

Want dit zijn 10-en, hoe je het wendt of keert.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:08

Wat heeft de prijsuitreiking met de training te maken. Mijn paard gaat overal langs, tractors, vrachtauto's enz. en loopt mooie proeven op Z niveau. Kur op muziek goed. Maar als ze voor de prijsuitreiking de hal in mag is ze helemaal overstuur. De ere ronde doe ik wel in de hoop dat het beter wordt , maar het is al vanaf de L1 een ramp. Dus zoals Huertecilla meent, train ik mijn paard verkeerd want ze loopt geen fatsoenlijke ereronde. Sorry vind ik zo 'n onzin.

gummie

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:10

@ Willie57: HC heeft zijn theorie daarover uiteengezet in het volgende topic.... Vind je wellicht wel interessant om te lezen (zo niet, onrealistisch volgens sommigen):
[RT-D] Buitenrit ...en dan val je.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:12

gummie schreef:
@ xmarliez: daar zakt me de boks van af hoor.... Je wilt aantonen dat LDR als gevolg heeft dat het paard zijn achterhand omhoog drukt. Ik vraag vervolgens: dus jij zegt dat door LDR de paarden het gewicht niet van achteren dragen? Ook niet in de proef? Je zoekt daar een plaatje bij. En dan zeg je: zie je wel: LDR = zakken niet met achterhand.

Maar dan begrijp ik niet hoe jij een goede piaffe voor je ziet hoor.... Dan hebben we echt een heel groot meningsverschil, en met mij vele anderen.

http://29.media.tumblr.com/tumblr_lz9sj ... o1_500.jpg
VS
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JCVADOVO.jpg

http://www.kellybauerphotos.com/wp-cont ... 99x300.jpg
VS
http://i45.tinypic.com/4j7szo.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CCASNYYL.jpg
Want dit zijn 10-en, hoe je het wendt of keert.

De door mij gepostte foto's zijn meer waard dan een 10, deze piaffe is ontstaan vanuit het paar ipv de ruiterhand en dat is meer waard dan een puntje.
Deze paard (op de lippi na) zijn niet de meest correct gebouwde paarden maar laten wel een bijna correct piaffe zien.

Willie57, vroeger liepen paarden vol trots de ereronde, omdat ze het door hard werken verdiend hadden. Nu lopen ze die vol spanning of helemaal niet.... dat zegt heel veel over de training.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-04-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, geen foto's quoten aub.

gummie

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:15

Meen je dit nou serieus? Of zit je me in de maling te nemen?

Want hier kan ik met mijn verstand niet bij.

Net zoals er ook als het gaat om ererondes allerlei conclusies getrokken worden die je uit die informatie niet kan trekken. Heel bizar dit.

Voor mij het juiste moment om me niet meer in dit topic te mengen trouwens :) Nog even van het zonnetje genieten! Fijne avond nog :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:21

willie57 schreef:
Wat een onzin wordt hier verkondigt.Huertecilla spant wel de kroon. Zoals Anky, Edward enz. rijden, is wel een jaren lange training. Jullie vergelijken met turnen. Nu een turnster kan ook een spagaat doen, omdat ze meerdere malen per week trainen en steeds soepelder worden. Als ik als ongetraind iemand die oefeningen moet doen, belandt ik misschien wel in het ziekenhuis. Sorry maar de Nederlandse dressuur behoort bij de top van de wereld en dat word bereikt door veel trainen en vind ik het niet op zijn plaats dat jullie het zo afkraken. Weet niet wat jullie rijden, maar vast niet hoog. Een paard dat door oefeningen pijn krijgt, loopt echt niet zo 'n proef. Hoe is het ook al weer. De beste stuurlui staan aan wal. Mijn paard heeft ook wel eens last van de rug gehad, maar kwam dan in verzet. Of je nu turnster, zwemster bent of paard op dit niveau, dan train je nu eenmaal heel wat zwaarder dan de gemiddelde sporter en kun je dat niet vergelijken.

http://www.youtube.com/watch?v=KXN4oj0S ... re=related

Mooie vergelijking.

Zeg je ook even op welk moment je het filmpje af hebt gezet. Ik na nog geen 10 seconden en zolang heb ik ook naar de foto's van MAR gekeken van het losrijden.
Wat mij betreft een perfecte vergelijking want beide zijn niet instaat om voor zichzelf op te komen.
Nog een overeenskomst is dat van beide groepen (kindjes en paarden) maar een handjevol de top bereikt, de rest verdwijnt door de achter deur.

Ik rijd idd niet hoog beter nog ik rijd helemaal niet. Maar dat is nog geen reden om mij te verbieden hierover te oordelen.
Verder heb ik al heel veel paarden met pijn gezien die daar dwars door heen gaan. Wel eens een paard op 3 benen achter een kudde aan zien rennen?
Paarden pikken heel veel, veel meer als jij denkt en Youtube staat er vol mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:26

hmm, als dat niet gaan zitten is?
Totilas gaat soms juist te veel zitten, zowel in de piaffe (die EG er dan meer voorwaarts uit reed) als in de pirouette (ook weer groter en sneller maken) En dan dondert hij niet op zijn snufferd, eerder gaat hij echt op zijn kont zitten als hij niet zo sterk zou zijn! (zie dat het voorbeen/standbeen vrij verticaal staat, het lijf hangt niet naar voren over het been heen, geen ver onderstaand voorbeen)

Ik heb geen bril, maar als iemand dit beoordeeld als niet gaan zitten, dan zullen we misschien samen naar de opticien moeten om te kijken wie er een (andere) nodig heeft...

ps: die lippizaner drukt zijn onderhals er op, dat lijkt me niet de bedoeling want dat betekend in mijn ogen dat hij zich met zijn hoofd omhoog trekt in plaats van dat hij van achteruit en met goed ruggebruik/lichaamsgebruik zich zo goed kan dragen dat hij met ontspannen gedragen hals zich van de grond af kan duwen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:37

Marlies,
Ik zie op de foto's van jou onder andere: zwiepende staarten en oren naar achteren. Jullie vinden dat toch altijd een teken van verzet?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:41

joyce B schreef:
Totilas gaat soms juist te veel zitten, zowel in de piaffe (die EG er dan meer voorwaarts uit reed) als in de pirouette (ook weer groter en sneller maken) En dan dondert hij niet op zijn snufferd, eerder gaat hij echt op zijn kont zitten als hij niet zo sterk zou zijn! (zie dat het voorbeen/standbeen vrij verticaal staat, het lijf hangt niet naar voren over het been heen, geen ver onderstaand voorbeen)

Ik heb geen bril, maar als iemand dit beoordeeld als niet gaan zitten, dan zullen we misschien samen naar de opticien moeten om te kijken wie er een (andere) nodig heeft...

ps: die lippizaner drukt zijn onderhals er op, dat lijkt me niet de bedoeling want dat betekend in mijn ogen dat hij zich met zijn hoofd omhoog trekt in plaats van dat hij van achteruit en met goed ruggebruik/lichaamsgebruik zich zo goed kan dragen dat hij met ontspannen gedragen hals zich van de grond af kan duwen.

http://www.wbfsh.org/Images/Cache/9B121ADD-DDA1-4211-995A-689C94FDE577.jpg

"Mooi" voorbeeld van "zitten"

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:41

joyce B schreef:

En dat is nou het verschil tussen een goede piaffe en een foute piaffe. Daarnaast zijn lippizaners niet te vergelijken met kwpn'ers, daarom dat je ze ook zelden in de topsport ziet want deze paarden hebben veel karakter en zijn niet gemakkelijk te 'breken', ze zijn erg meewerkend maar alleen door respect en samenwerken. Ook is deze 'onderhals' van een lippizaner niet alleen onderhals maar ook slokdarm.
Enne ik heb net een nieuwe bril, + 5,5 8-)