Maar dan nog dit: is er écht meer paardenleed dan vroeger?
Vroeger, toen de houderij nog veel bij agrariers in handen was, stoere mannen van weleer die verlopen olie een heel gewone remedie vonden bij bijv. mok, of die ochtendurine propageerden bij onstoken wonden...
Mannen die vaak een beetje handelden in ponys, nou, of het zoveel beter was toen dan nu... ik heb als jong meisje menigmaal taferelen gezien op bijv. de Bossche veemarkt die me nu, jaren later, nog als echte dierenbeulerij voorkomen, zowel qua omgang met die dieren, als wat betreft de verwaarlozing en gebrek aan medische zorg wat soms voorbijkwam.
Vroeger werd de VA ook niet zomaar gebeld, dat vond men al vlug te duur. Zelf ga je ook niet voor iedere scheet naar de dokter, werd er gezegd...
Was het toen echt zoveel beter?
Ik kan me nog heel wat 'adviezen' van die oude wijze mannetjes herinneren, die echt totaal nergens op sloegen (bijvoorbeeld toen ik mijn allereerste geitje speende: als het uier rood wordt en ze gaat schreeuwen, dan kijk je maar de andere kant op... nou, heb ik geweten.. knots van een uierontsteking.) Wilde er op de ponyclub een pony niet springen, dan stonden ze zowat te dringen met hun longeerzwepen... Was dat dan zoveel beter allemaal?
Harnachement, als een zadel niet op de schoft drukte, was het al gauw in orde.
O, ook toen waren er al mensen die echt met paarden begaan waren, zich verdiepten in hun behoeften (dus niet die van zichzelf

Ook toen werden er zat ponys buiten gehouden, wij deden dat zelf ook. Maar om een of andere reden waren mensen toen toch anders qua mentaliteit als het om dieren ging, als je de DB tóen belde voor hoefbevangen ponys, of mensen die hun jaarlingen inreden, moest je eerst maar een met de eigenaar gaan praten, anders kwamen ze niet eens.
Zonder de misstanden goed te praten: zijn ze wel echt zoveel groter? Of zijn er meer misstanden, omdat er vele malen meer paarden zijn dan toen? Of zien we sneller een probleem in allerlei zaken?
Of vinden mensen het gewoon normaler om sneller aan de bel te trekken?
Persoonlijk zie ik juist een enorme vlucht in kennis en kunde in de paardenhouderij. Níet bij iedereen, maar er is nou eenmaal ook altijd een onverstandig deel van de mensheid dat niet gehinderd door enige kennis zeker weet het het beste te weten.
Maar het overgrote deel gebruikt voor zover ik dat kan beoordelen wel degelijk alle mogelijkheden om goed bezig te zijn.