Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:01

Maar goed, gemeentes en hun beleid (en het landelijk beleid vanuit de Rijksbouwmeester) is weer een ander probleem...

Maar dan nog dit: is er écht meer paardenleed dan vroeger?

Vroeger, toen de houderij nog veel bij agrariers in handen was, stoere mannen van weleer die verlopen olie een heel gewone remedie vonden bij bijv. mok, of die ochtendurine propageerden bij onstoken wonden...
Mannen die vaak een beetje handelden in ponys, nou, of het zoveel beter was toen dan nu... ik heb als jong meisje menigmaal taferelen gezien op bijv. de Bossche veemarkt die me nu, jaren later, nog als echte dierenbeulerij voorkomen, zowel qua omgang met die dieren, als wat betreft de verwaarlozing en gebrek aan medische zorg wat soms voorbijkwam.

Vroeger werd de VA ook niet zomaar gebeld, dat vond men al vlug te duur. Zelf ga je ook niet voor iedere scheet naar de dokter, werd er gezegd...

Was het toen echt zoveel beter?

Ik kan me nog heel wat 'adviezen' van die oude wijze mannetjes herinneren, die echt totaal nergens op sloegen (bijvoorbeeld toen ik mijn allereerste geitje speende: als het uier rood wordt en ze gaat schreeuwen, dan kijk je maar de andere kant op... nou, heb ik geweten.. knots van een uierontsteking.) Wilde er op de ponyclub een pony niet springen, dan stonden ze zowat te dringen met hun longeerzwepen... Was dat dan zoveel beter allemaal?

Harnachement, als een zadel niet op de schoft drukte, was het al gauw in orde.

O, ook toen waren er al mensen die echt met paarden begaan waren, zich verdiepten in hun behoeften (dus niet die van zichzelf :Y) ) en goede hoefsmeden, VA's, zadelmakers raadpleegden...

Ook toen werden er zat ponys buiten gehouden, wij deden dat zelf ook. Maar om een of andere reden waren mensen toen toch anders qua mentaliteit als het om dieren ging, als je de DB tóen belde voor hoefbevangen ponys, of mensen die hun jaarlingen inreden, moest je eerst maar een met de eigenaar gaan praten, anders kwamen ze niet eens.

Zonder de misstanden goed te praten: zijn ze wel echt zoveel groter? Of zijn er meer misstanden, omdat er vele malen meer paarden zijn dan toen? Of zien we sneller een probleem in allerlei zaken?
Of vinden mensen het gewoon normaler om sneller aan de bel te trekken?

Persoonlijk zie ik juist een enorme vlucht in kennis en kunde in de paardenhouderij. Níet bij iedereen, maar er is nou eenmaal ook altijd een onverstandig deel van de mensheid dat niet gehinderd door enige kennis zeker weet het het beste te weten.
Maar het overgrote deel gebruikt voor zover ik dat kan beoordelen wel degelijk alle mogelijkheden om goed bezig te zijn.

jeanine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:16

Arabesk schreef:
kleinvosje schreef:
Ik heb even naar het artikel op spits.nl gekeken, daar zie je dan een foto van een ambtenaar voor een heel groot weiland staan, dat weiland ziet er niet eens heel slecht uit, er staan twee paarden op en het land is groot. Dierenleed...

Paarden in een weiland is sowieso zielig, die horen niet buiten, maar lekker in een kooitje!

daar ben ik het ook niet mee eens hoor! want in een kleine stal kunnen ze alleen nog maar meer gebreken krijgen, ik heb zelf 2 shetlanders, die een schuilstal hebben, en een groot weiland, maar dat is wel beterder dan alleen maar in zoo'n kleine stal hoor! dat vind ik nou helemaal dierenmishandeling, je kan toch niet een paard 24/7 in een ministal gaan neerzetten, terwijl het dieren zijn die gewoon buiten kunnen staan, dat is hun natuurlijke leefomgeving, niet in een stal hoor! (dat is mijn mening)

Arabesk

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:22

Jij kent mij (nog) niet denk ik :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:44

Kuggur schreef:
gohya schreef:
Ik huur dat weiland pas vanaf 2010.De gemeente keurde het voorheen goed dat de stal er stond.
Maar door 1 klager moest die weg.Er mag zelfs geen muur van strobalen op staan,helemaal niets.
En zó aanpassen? er valt nix aan te passen,je mag hier niets en er is verder niets te huur of te koop hier.

Tsja, dat is balen, kun je dus geen paarden houden daar.

Met de huidige regelgeving is denk ik 95% van de voor agrarisch gebruik door vee (koeien, schapen, paarden) aangemerkte grond niet geschikt om dieren op te houden omdat het plaatsen van beschutting en andere voor dierenwelzijn noodzakelijke maatregelen verboden is. Blokkeert nl het weidse uitzicht van het polderlandschap 8)7 . Maar noodzakelijke zorg en vrije beweging bieden ben je wel verplicht. Wet is krom, dus omheen werken (of zelfs negeren) en hopen dat buren/voorbijgangers niet gaan piepen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:06

arabesk....ms moeten ze je profiel eens lezen.....hahaha

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:55

Babootje schreef:
Jannepauli schreef:
Wordt "blubber" binnenkort vervangen door "bevroren kluiten" of door "sneeuw" in deze discussie?
Of temperaturen onder de -10* ? Moeten daarover dan ook schrijfsels naar de staatssecretaris gestuurd worden? Hoe lang staan paarden hier stelselmatig in de modder| sneeuw| ijs..? Een week? Een maand? De meeste landjes zijn na wat forse regenval binnen een dag of wat weer droog, begaanbaar. Dus is het zoveelste regeltje, de zoveelste heilige veronwaardiging van DB en boktdeskundigen nu niet enigzins overtrokken,om maar de uitdrukking onnozel geneuzel maar niet te gebruiken? :D

Hmm ik weet niet of ik iets heb gemist, maar deze zomer heeft het toch op enkele weken na (in het begin van de zomer) de hele zomer behoorlijk geregend. De zomer daarvoor idem dito. En komende zomer zal dit ongetwijfeld ook weer zo zijn. Dat heet klimaatverandering. Ik denk dat de paarden dit jaar wel langer in de blub hebben gestaan dan een paar weken.

Precies Babootje, precies mijn gedachten.
Las afgelopen weekend een topic op bokt van een ruin met een bevroren koker, nee... dat is lekker diervriendelijk. Lékker buiten laten staan die dieren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:24

Quellian schreef:
Las afgelopen weekend een topic op bokt van een ruin met een bevroren koker, nee... dat is lekker diervriendelijk. Lékker buiten laten staan die dieren.

Uitkomst van dat topic: de koker was ontstoken, niet bevroren. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:26

Bij een ontstoken koker is deze temperatuur wellicht aangenamer dan wanneer het 30 graden in de schaduw is. ;)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:19

Afgelopen vrijdagmorgen een melding gemaakt om een shet die op gemillimeterd gras staat en in deze kou en sneeuw niet werd bijgevoerd. Toen ik de melding maakte was het al bekend.... en vanmorgen weer geen hooi o.i.d. in het weiland gezien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:17

randalinpony schreef:
Bij een ontstoken koker is deze temperatuur wellicht aangenamer dan wanneer het 30 graden in de schaduw is. ;)

Twee uitersten zijn nooit aangenaam natuurlijk. Een 20-tal graden met een zacht zomerbriesje *droom droom*

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:40

yarrah schreef:
Afgelopen vrijdagmorgen een melding gemaakt om een shet die op gemillimeterd gras staat en in deze kou en sneeuw niet werd bijgevoerd. Toen ik de melding maakte was het al bekend.... en vanmorgen weer geen hooi o.i.d. in het weiland gezien.

Vanmorgen weer eens gebeld...... het beestje heeft zichzelf ingesloten en heeft daar 24 uur gestaan..... zonder eten.
Iemand heeft brood over het hek gegooid, maar hij kan daar natuurlijk niet bij komen. De kraaien vonden het heel lekker :-)..... maar dit is triest. Afgelopen week heeft niemand er naar om gekeken.
De dierenpolitie gaat er hopelijk vandaag heen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:58

Gini schreef:
randalinpony schreef:

Twee uitersten zijn nooit aangenaam natuurlijk. Een 20-tal graden met een zacht zomerbriesje *droom droom*

Ging niet om de temperatuur in het algemeen, maar om de invloed van de temperatuur op de ontstekingsprocessen...

Niet dat ik niet met je meedroom. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:17

joyce B schreef:
Toch lees is op de website van PN dat je best een stuk van je wei op kunt offeren en dat het niet erg is als dat zwart wordt van de modder, want in het voorjaar trekt dat wel weer bij... Dt het hebben van een veenwei een smoesje is omdat er eenvoudig best wat van te maken is.

Dolores08 schreef:
Tja, het wordt op de site allemaal wel heel erg zwart/wit voorgesteld en zwart-wit denken is nu eenmaal uit den boze als je met paarden bezig bent. De site is té extreem en schept een verkeerd beeld door telkens maar op dezelfde feiten door te dreunen (om bij het clubje te behoren, dus niet in eerste plaats om het welzijn van het paard). Als je weet waar je mee bezig bent vat je alles op met een grote korrel zout (al dan niet van de Himalaya _O- ),.........................

.......Misschien kan de diereninspectie de site aanmanen om iets duidelijker te zijn dan ze nu zijn voor de mee-lezers.
De naam alleen al is een contradictio interminis, paardnatuurlijk in Nederland _O-

"
Gini schreef:
Ow nee, zo makkelijk vind ik mag je er ook niet onderuit komen (als website zijnde). Paardnatuurlijk is een zeer grote site. Ik heb idd al meermaals opgemerkt dat de site zeer zwart/wit is en dat kan zeer verkeerd opgevat worden.
Als er dan wantoestanden ontstaan (paarden hulpeloos in de modder, paarden die zich de longen uit het lijf trillen,....) vind ik niet dat je het als "verdediger" van de site mag stoten op 'de andere' die het natuurlijk heel verkeerd begrepen heeft. Neem dan ook je verantwoordelijkheid! Als je als site pretendeert de waarheid in pacht te hebben, dan moet je deze waarheid ook zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk overbrengen.
Niet "alle goede ideeën komen van mij, wanneer het misloopt is het jouw probleem" gaan spelen, dat is niet eerlijk.

PN adviseert een stukje van de wei als winterweide te gebruiken, naast een droog pad dat rond het gehele huisvestingsplan leid, en verharde paddock/of gedeelte, een gedeelte met onregelmatige verharding zoals kiezels oid om de zolen te trainen, schuilstal enz enz. Dus niet alleen maar een stukje modderwinterweide.
De site is ook een klein gedeelte uit de cursus, niet alles. Dat wordt ook duidelijk vermeld op de site. Het is betreurenswaardig dat er mensen zijn die besluiten de cursus niet te volgen maar vervolgens wel PN in een verkeerd daglicht stellen omdat ze niet alle informatie kennen en hierdoor het totale plaatje niet kennen. Het is erg jammer dat dit veelvuldig gebeurt op bokt. Het zou te gek voor woorden zijn dat PN voor deze mensen alle informatie en de cursus gratis vrij zouden moeten geven.
Ik adviseer dus iedereen om de cursus van Paardnatuurlijk te volgen, want pas dan weet ook iedereen waar het nou precies over gaat en hoe het zit... en wat het beste is voor een paard.
Qua kosten stelt het niets voor, de gemiddelde maandhuur van een pensionstal kost meer ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:29

Ik heb geen énkele behoefte aan een cursus van de Natte-apen-club. :D

En mijn paard ook niet. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:31

Veel mensen volgen geen cursus, maar baseren zich alleen op de site.
Als iemand beweert dat een rillend paard het niet koud heeft omdat rillen is om zich warm te houden, dan sta ik met mijn mond vol tanden van verbazing. Ja, een paard gebruikt het rillen om te proberen warmer te worden, maar dat betekend tegelijkertijd dat het paard het wel koud heeft en het zonder rillen niet meer op kan lossen... Rillen kost heel veel energie, en als dat niet afdoende helpt, kan je paard wel onderkoeld raken.

Als tegelijkertijd wordt verkondigd dat veel paarden niet eens kiezen voor een schuilstal en paarden in een kapotgelopen winterwei de oplossing is (naast eventuele grondverzetmogelijkheden) om een ongeschikte bodem toch de hele winter te kunnen gebruiken en een ander deel te sparen, dan kom je nu in de praktijk dus in de problemen gezien de normen en waarden die de dierenpolitie er op na houdt.
En het zou beter zijn te verkondigen dat paarden ten alle tijden een droge en schone ligplaats moeten hebben en de mogelijkheid om te schuilen, en dat wanneer je bodem niet geschikt is voor 24/7 buiten lopen zonder dat alles vertrapt wordt tot modder, dat je maatregelen zult moeten treffen ter verbetering van de bodem of een andere, beter geschikte plek, voor je paard moet zoeken...
Dan geef je goede voorlichting! En dat lijkt bij hun hoog in het vaandel te staan!

En zet er dan ook even bij dat wanneer je paard staat te rillen in de regen en geen mogelijkheid heeft om op te drogen tussendoor, dat je dan op moet letten dat je paard niet onderkoeld raakt of ziek wordt. Temperaturen dus! En indien het paard te koud is en het blijft regenen, maatregelen nemen (ergens onder dak op laten drogen of afrdogen/onder deken zetten met veel ruwvoer.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:36

Citaat:
Als iemand beweert dat een rillend paard het niet koud heeft omdat rillen is om zich warm te houden, dan sta ik met mijn mond vol tanden van verbazing.

Das nou precies de reden dat mijn paarden liever niet hebben dat ik deze cursus volg. Als zij rillen, doen ze dat omdat ze het.... koud hebben. Niet bepaald rocketscience. Doe mij maar mijn natteapengezondeboerenverstand dan, dat zegt dat rillende paarden subiet onderdak of een deken nodig hebben.
Zijn mijn paarden ook heel tevreden mee. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:38

ik zal eerlijk zeggen dat ik de site van PN levensgevaarlijk vind voor leken.
Ze laten hun paard lekker staan rillen want daar wordt hij warm van en hakken zelf een stuk van de hoeven af.
Er staat uiteraard ook goede info op....maar dit is geen site voor een beginner die alles nog moet leren.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:48

geerke schreef:
ik zal eerlijk zeggen dat ik de site van PN levensgevaarlijk vind voor leken.
Ze laten hun paard lekker staan rillen want daar wordt hij warm van en hakken zelf een stuk van de hoeven af.
Er staat uiteraard ook goede info op....maar dit is geen site voor een beginner die alles nog moet leren.

Oh my god... :') maar serieus, dit is natuurlijk wel gevaarlijk als mensen dit 1 op 1 overnemen..

Ik verbaas me soms nog steeds over mijn paardjes: 's ochtends gaan ze naar buiten (en blijven dit ook de hele dag) en er ligt hooi om lekker te knabbelen. Denk je dat ze het hooi gaan eten? Nee..we gaan lekker de sneeuw wegkrabben en eten dan de grasjes die we kunnen vinden :+ nu en dan een hap hooi maar dat is meer voor de lekkere trek ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:59

Hebben wij ook eens een winter gehad, liepen ze in een natuurgebied in de sneeuw, maar het hooi gooiden we er voor jan met de korte achternaam bij. :+

Ach t heeft vast een bezoekje van de DB gescheeld. :Y)

Net nog even op die site gekeken van PN. Verder geen commentaar...

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:11

Na de bovenstaande reacties kan ik mijzelf alleen nogmaals herhalen......

[naam] schreef:
Het is betreurenswaardig dat er mensen zijn die besluiten de cursus niet te volgen maar vervolgens wel PN in een verkeerd daglicht stellen omdat ze niet alle informatie kennen en hierdoor het totale plaatje niet kennen. Het is erg jammer dat dit veelvuldig gebeurt op bokt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:15

die van mij mogen niet lang op de wei in de winter... fructaan
plus dat het gras/de bodem er niet beter op wordt onder de sneeuw.
Met droge vorst kunnen ze er wel een uurtje op, maar nu heeft het niet zo veel zin. Kunnen net zo goed in de bak en paddock lopen met ruwvoer en is veiliger dan dat koude gras opgraven...

Repelsteel: er staat nergens dat je de info pas kunt gebruiken als je hun cursussen volgt...
De kennis wordt gebracht als pure feitenkennis met vele links en uitleg. Komt zeer uitgebreid en volledig over toch?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:22

Ik kijk altijd naar de paarden van mensen voor ik hun advies overneem... Verder zeg ik er maar niets meer over.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:34

Ik haat cursussen! Ik weet na heel wat jaren heus zelf wel wat mijn paarden gelukkig maakt en wat goed voor ze is!
Waarom moeten mensen altijd aan anderen willen verdienen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:11

Ik wil hier nog even melden dat ik de site van Paard Natuurlijk niet een "slechte site" vind, maar dat de makers van de site zich bewust zouden moeten zijn van hoe de informatie die ze er op zetten geinterpreteerd zou kunnen worden door mensen die te weinig kritisch zijn of te weinig kennis hebben.
Daarbij word informatie van de site ook door die mensen uit hun verband gehaald en toegepast en wordt er vervolgens naar de site gerefereerd als 100% waarheid voor elk paard en elke situatie.

GEzien de laatste bezoeken van de dierenpolitie aan mensen met een niet geheel droge zandpaddock terwijl de paarden er niets eens 24/7 in hoeven te staan, denk ik dat het erg belangrijk is geworden om bij het propageren van 24/7 buiten laten lopen, te benadrukken dat het heel belangrijk is om in dat geval te zorgen voor een geschikte locatie en dus voldoende schuilgelegenheid en droge schone bodem...

Niet elke locatie is geschikt! En op veel weilanden ligt een agrarische bestemming, mag lang niet overal een schuilstal gebouwd worden, mag en kan men niet overal grond omzetten of puin storten, bestrating aanleggen etc.
Als een locatie niet geschikt is en niet geschikt gemaakt kan worden, dan dien je je paard te verhuizen.

Je paard hoort niet 24/7 in de drek te staan.

Als ze hun info daarmee aanvullen, dekken ze zichzelf in tegen misbruik van de info op hun site. Lijkt me niets mis mee toch? Alleen maar duidelijker...

Net als de opmerking dat men qua koud hebben en rillen dient te kijken naar de conditie van het paard en de omstandigheden. Niet elk paard red het zonder deken of zonder stal. Men noemt wel alle gezonde paarden, maar ook dat gaat niet altijd op. er zijn paarden die snel vet kweken en er zijn paarden die zichzelf in no-time opvreten en waar niets van overblijft als ze onder alle weersomstandigheden onbeschermt buiten staan. Als je de ene kant belicht, is het wel zo netjes dat je ook uitleg geeft over de andere situaties zodat mensen gewaarschuwd worden door de signalen die hun paar af geeft als het toch niet zo natuurlijk kan als gewenst.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:26

Met je laatste post ben ik het helemaal eens JoyceB. :j

De nuancering ontbreekt. Maar als het verhaal zwartwit wordt, dan zijn er altijd gevallen waarbij op grond van de informatie verkeerde keuzen gemaakt worden.

In de natuur is er een natuurlijke selectie, dus dieren die niet op een bepaald klimaat zijn toegerust, bezwijken in de extreme omstandigheden die plaatselijk voorkomen.
Bij gefokte dieren mist dat stukje, dus kun je dieren met een zodanige vachtstructuur hebben dat ze gewoon niet meer buiten kunnen lopen. De welsh cob die ik ooit speciaal kocht met het oog op robuust houden, was toch echt beter af met swinters een stal, en ik heb echt wel geprobeerd haar buiten te laten. Ging niet.

Verder houden we hier dieren die uit een heel ander klimaattype komen. Zo kunnen arabische paarden heel prima tegen barre kou, maar dat in combinatie met nattigheid, daar hebben veel van hen het toch echt taai mee. En paardjes die moeten interen op hun bespiering om de winter maar door te komen, daar stel ik toch echt vraagtekens bij.