Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:55

Bij deze de situatie van hooi in de regio Drenthe;

kleine pakjes varieren van 4,50 vanaf het land tot 6,00 vanuit de schuur. Hobbyboeren of professioneel maakt in de prijs niet veel uit.
Ik denk dat er niet zoveel minder is als anders. Echter komt dit wel door afgelopen week, anders had het wel echt minder geweest.
Wat wel een feit is is dat we afgelopen maanden niet echt een dikke week mooi weer hebben gehad en dus alles na 3 of 4 dagen drogen in plastic moest. Dit verklaart de hoge prijs voor een klein pakje. Puur vraag en aanbod.

Even mijn rekeningen op een rijtje;
maaien door loonwerker= 40,-
diesel voor de trekker (klein 30 pk trekkertje)= 10,-
Bovenstaande is eigenlijk hetzelfde als voorgaande jaren.
Maar nu komt het;
persen (9,5 rechthoekige baal) = 20,- p/st. tegenover 15,- p/st. 2 jaar geleden.
Hoe je het ook wend of keert, ik moet meer betalen voor het persen.

Lang verhaal even kort maken;
kostprijs voor een grote baal is ruim 25,-. Eigenlijk veel meer want ik reken de huur van het land, de schudder, de hark en de trekker nog niet mee. Ik wil niet weten wat een baal mij kost wanneer ik dat wel deed.

En dan hoef ik er nog niet van te leven. 45,- voor een rechthoekige baal vind ik een schappelijke prijs.

Nogmaals: ik woon in regio Drenthe.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:55

En toen ik gister middag door mijn regio aan het paardje thuis brengen was, zag ik alleen maar maisvelden met een dorre kleur en niet op lengte.
Wat een verschil per regio.

Caira

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:57

Hier ook slechte mais hoor Henk, ik ken er een aantal die het gewoon laten staan of omploegen, oogsten is de moeite niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:03

En het vreemde is dat de aardappelen heel goed zijn, groot en veel per bunder.
Dus de opbrengst is voor de boeren financieel gezien, nul, komma nul.
En er is opslag ruimte te kort.
Zoveel aardappelen zijn er.
Jammer dat je paarden niet op aardappelen kan houden.
De varkens boeren in Belgie doen het nu wel.
De geoogste aardappel gaat naar de varkens, want dat is goedkoper dan voer aan te kopen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 03-10-11 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:03

Bassenqua schreef:
Caira ben het met je eens hoor, wat een stompzinnig geklets hier , zit me vreselijk te irriteren aan de mensen die schijnbaar perfect weten hoe het boerenleven werkt, 1 ding weet ik zeker, degene die de onzin uitkramen moeten maar eens een paar maandjes gaan boeren, wat zullen ze piepen en klagen. Ik weet niet waar jullie het over hebben maar een boer is net zoals ieder andere ondernemer een ondernemer die bezig is om een boterham te verdienen, als jullie af willen geven op iemand doe dat dan op de mannen in Den Haag, die vanachter hun bureau plannetjes verzinnen die het een boer tegenwoordig onmogelijk maakt om op een normale leuke manier zijn werk te kunnen doen. Er ooit weleens bij stil gestaan wat er zou gebeuren als er geen boeren meer zouden zijn? Wordt moeilijk eten hé voor jezelf of je diertjes!!!!! Ga maar eens met je voederleverancier praten waarom de prijzen van jullie paardenvoer het afgelopen jaar vrijwel niet verlaagd is ? Dit terwijl de inkoopprijs wel drastisch naar beneden is gegaan, dat zijn de oplichters die over julle rug extra winst hebben op hun voeders maar oh wee als een boer eens een keer een meevallertje heeft, daar zou een zware gevangenis straf op moeten staan, schandalig gewoon, kan echt niet door de beugel,hoe durven ze, dat kan écht niet hoor, waar halen ze de gore lef vandaan. Bleh wat een kinderachtig gedoe hier zeg!

Nounou zo kan het wel weer. Niemand hier heeft het erover dat hij of zij perfect weet hoe het boerenleven werkt, maar zij vertellen slechts over wat zij zien... Hier (tegen de zeedijk aan) heb ik de afgelopen paar weken steeds wagens met stro zien rijden, misschien niet het mooiste stro, maar wel goed bruikbaar. Alle mais is van het land, de aardappels ook. Mensen van een dorp verderop hebben 2x goed kunnen hooien dit jaar, de man waar ik mijn kuilbaaltjes kocht idem dito, dikke 2 sneden eraf al was de tweede snee later dan hij wilde. Sommigen hebben 3 of 4 keer kunnen oogsten, maar dan voordroog.
En weet je wat het is? Als er tegen je gezegd wordt door je hooiboer dat het eigenlijk niet nodig is om hogere prijzen te vragen maar iedereen doet het dus hij ook, zegt genoeg denk ik... Jij en Caira overdrijven vreselijk vind ik, tenminste dat geldt voor waar ik woon, over de rest van het land zal ik niets zeggen.

O ja, de man waar ik vorig jaar mijn hooi kocht heeft nu niets, de eerste snee was te weinig en heeft hij door iemand anders in laten kuilen, de tweede snee is verrot op het land. En dat is 30 kilometer ongeveer van waar ik woon. Het is ook een beetje geluk hebben met de juistheid van het weerbericht.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:21

Nounou zo kan het wel weer. Niemand hier heeft het erover dat hij of zij perfect weet hoe het boerenleven werkt, maar zij vertellen slechts over wat zij zien... Hier (tegen de zeedijk aan) heb ik de afgelopen paar weken steeds wagens met stro zien rijden, misschien niet het mooiste stro, maar wel goed bruikbaar. Alle mais is van het land, de aardappels ook. Mensen van een dorp verderop hebben 2x goed kunnen hooien dit jaar, de man waar ik mijn kuilbaaltjes kocht idem dito, dikke 2 sneden eraf al was de tweede snee later dan hij wilde. Sommigen hebben 3 of 4 keer kunnen oogsten, maar dan voordroog.
En weet je wat het is? Als er tegen je gezegd wordt door je hooiboer dat het eigenlijk niet nodig is om hogere prijzen te vragen maar iedereen doet het dus hij ook, zegt genoeg denk ik... Jij en Caira overdrijven vreselijk vind ik, tenminste dat geldt voor waar ik woon, over de rest van het land zal ik niets zeggen.

O ja, de man waar ik vorig jaar mijn hooi kocht heeft nu niets, de eerste snee was te weinig en heeft hij door iemand anders in laten kuilen, de tweede snee is verrot op het land. En dat is 30 kilometer ongeveer van waar ik woon. Het is ook een beetje geluk hebben met de juistheid van het weerbericht.[/quote]

Wij zitten heel dicht bij elkaar, hoog in Friesland aan de Waddenkust. Als je hier in de omgeving rondkijkt is er erg veel maïs waar ziekte in zit. Het meeste staat nog op het land en ik vraag me af of het nog wel geoogst gaat worden. Het is dor, geel en doods. Het ziet er niet uit. Hier en daar een stuk land waar het nog mooi groen is, maar dat is meer uitzondering dan regel. Zo zie je maar, we zitten misschien 30 kilometer bij elkaar vandaan en dan zo'n groot verschil. Dit geldt ook voor de hooiboeren verspreid over Nederland. Waar het in Groningen nog steeds te nat is om te oogsten, vallen op andere plekken de barsten in de grond van de droogte. Wij hooien/kuilen alleen voor eigen gebruik en kopen nog voordroog bij, maar bij ons is de kostprijs in ieder geval wel hoger dan voorgaande jaren.

edit: sorry, het quoten is wat fout gegaan geloof ik

djago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:23

Lees al een tijdje mee, maar wat een heftige reacties zeg.. Snap best dat sommige mensen balen van de stijgende fourageprijzen. Maar kom op zeg, waar hebben we het over. We hebben allemaal de luxe om een paard te houden, we willen toch allemaal het beste voor ons paard? Ik zou zeggen een paar privelesjes minder of gebruik je winterdeken van vorig jaar in plaats van dit jaar een nieuwe te bestellen.. Zou het kunnen waarderen wanneer jullie je iets meer verdiepen in het boerenleven. Wat het kost om land te onderhouden, kosten gebruikmachines, uurlonen, brandstofprijzen, afschrijvinen etc. Als je het echt gaat doorrekenen zal je schrikken. Ik heb het stro nu vanuit Spanje laten komen voor 150 per ton, vorig jaar nog 90 per ton.. Maar ja, ik wil goede producten, dus moet ik ervoor betalen, mij hoor je niet klagen, want ik ben nog steeds blij dat ik mijn paard goed kan verzorgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:29

Hier staat de mais nu ook te verdorren, maar tot weekje geleden was het mooi groen en het staat iets van 2-2.5m hoog net als vorig jaar. Vraag me alleen af wanner ze gaan oogsten, want met de voorspellingen van eind deze week komen ze dan echt vast te zitten.

Ik betaal trouwens 45 euro voor een grote ronde baal bijna hooi (incl. brengen)

@pashon : rode diesel is 10cent goedkoper dan gewone diesel. Ik heb 1.5jr autotje op diesel en in de 1e 12 maanden ging de diesel prijs 1 ct per maand omhoog. Nu is die redelijk stabiel/schommelt een beetje, maar wel ong. 12ct meer dan vorig jaar mei.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:50

Onze productie prijzen voor 600 kilo balen zijn €15,- hier zit alles bij ingerekend, diesel, maaien, schudden, persen, wikkelen en ga maar door. Vind het dan toch knap dat sommige mensen op heel andere bedragen uitkomen voor het produceren per baal.

tamary wij betalen voor de rode diesel nog steeds onder de €1,- dus is wel meer verschil als 10 cent als de normale dieselprijs. maar net zoals de diesel niet overal gelijk geprijsd is zal dat ook met de rode diesel wel zijn.

Mais lijkt goed, wat ik hoor van de boeren maar daar zitten we zelf niet in dus kan ik niet over oordelen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:56

Pashon schreef:
Onze productie prijzen voor 600 kilo balen zijn €15,- hier zit alles bij ingerekend, diesel, maaien, schudden, persen, wikkelen en ga maar door. Vind het dan toch knap dat sommige mensen op heel andere bedragen uitkomen voor het produceren per baal.

tamary wij betalen voor de rode diesel nog steeds onder de €1,- dus is wel meer verschil als 10 cent als de normale dieselprijs. maar net zoals de diesel niet overal gelijk geprijsd is zal dat ook met de rode diesel wel zijn.

Mais lijkt goed, wat ik hoor van de boeren maar daar zitten we zelf niet in dus kan ik niet over oordelen.

Ik wil niet vervelend zijn, maar vergeet je niet dat jij in Duitsland woont en bokt een Nederlands forum is met Nederlandse prijzen?
Mijn idee is dat je dan appels met peren vergelijkt.
Ik vind het leuk om te horen dat het bij jou allemaal goedkoper is maar realiseer me wel dat dat Duitse prijzen zijn.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:58

Dat zijn helemaal geen Duitse prijzen, Wij hebben land in NL liggen. Kwestie van eerst even vragen en dan pas oordelen.

Tevens heeft het er niks mee te maken dat het een NL forum is, doet nergens ter zake gezien er veel meer mensen uit Duitsland reageren, enkel hebben die het niet open en bloot staan dat ze in Duitsland wonen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:00

Het zijn in elk geval geen nl prijzen, zowel je dieselprijs als je productieprijs niet.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:01

8 euro per klein pakje hier!! onbetaalbaar en het gaat alleen naar de hoogste bieder. zie het erg somber in.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:02

Caira schreef:
Het zijn in elk geval geen nl prijzen, zowel je dieselprijs als je productieprijs niet.

Pardon? Wie ben jij om te beweren dat het geen NL prijzen zijn, want dat zijn het weldegelijk!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:04

@pashon; Ik wil erg graag het adres van je loonwerker. Ik voel me flink besodemieterd!
Mag ook per pb

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:06

Ik ga hier trouwens niet eens meer op in...
Laatst bijgewerkt door Caira op 03-10-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:07

uryanne wij hebben geen loonwerker doen het zelf. loonwerkers zijn nou net de personen die het zo duur maken.

Caira, geloof dat ik toch zeker wel beter weet wat onze balen aan productie kosten als jou of kan jij al in onze administratie kijken?

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:08

ha ha, ik mag dan veel voor het hooi betalen, maar voor de diesel betaal ik 1,27 voor de gewone en 0,97 voor de rode diesel.!! *\o/*

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:09

ik ga hier niet eens meer op in....
Laatst bijgewerkt door Caira op 03-10-11 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:11

zijn die balen met plastic?
In duitsland gebruiken ze ook vaak zonder plastic grote balen.

Ik betaal alleen voor persen en wikkelen al meer dan die 15 euro.
Komen alle andere kosten nog bij

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:13

Ik was duurder uit met het plastic dan de kleine baaltjes. Al zijn die kleine baaltjes wel veeeeel meer werk... pfoe: voordroog in plastic werd keurig bij de stal afgeleverd... maar die kleine baaltjes mag ik toch echt zelf van het land vissen :D
Al hoop ik toch volgend jaar op meer baaltjes omdat je dan niet met de houdbaarheid zit als het aangebroken is...
(1.60 per pakje tegenover 40 euro groot plastic pak)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:13

Pashon schreef:
Caira schreef:

Pardon? Wie ben jij om te beweren dat het geen NL prijzen zijn, want dat zijn het weldegelijk!

Mag ik als loonwerker hier even op reageren? Alleen persen kost bij ons al rond de 13 euro.. Daar heb je alleen persen en wikkelen voor. Geen maaien, schudden, harken. Persen + wikkelen rond de 13 euro per baal

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:14

nou dan doen jullie blijkbaar iets verkeerds. Wij vergeten niks in onze administratie en nogmaals weet zelf toch iets beter wat wij aan de productie kwijt zijn als dat jij dat weet.

Schrikdraad, nogmaals dit zijn de prijzen van ons land in NL
Ook onze balen in Duitsland worden gewikkeld en ja die liggen nog iets lager in productieprijs al scheeld het mekaar niet veel.
Wij doen alles zelf en hoeven dus geen loonwerker te betalen, bij de loonwerker betaal de onkosten maar ook nog eens wat extra gezien ook de loonwerkers er wat winst uitpikken.

Geert je kan onmogelijk onder de euro betalen voor de rode diesel, dat hoor je toch wel van Caira? Die schijnt bij nagenoeg iedereen in de administratie te kunnen kijken en omdat zij bepaalde prijzen betalen kan de rest nooit goedkoper zitten.

Zilvermoon, Uiteraard mag je reageren. Dat jij als loonwerker duurder uit komt dat zal, ik kan niet bij jou in de boeken kijken. Het grote verschil is dat wij geen loonwerker zijn en alles wat van het land komt is puur voor eigen gebruik en niet voor de verkoop.
Laatst bijgewerkt door Pashon op 03-10-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:15

Diesel is in Duitsland duurder dan in NL

Ik moest vorig jaar 15,00 betalen voor persen en wikkelen van een rondbaal in Duitsland. Dit jaar had ik geen hooi van mijn eigen land.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:15

Pashon schreef:
uryanne wij hebben geen loonwerker doen het zelf. loonwerkers zijn nou net de personen die het zo duur maken.

Caira, geloof dat ik toch zeker wel beter weet wat onze balen aan productie kosten als jou of kan jij al in onze administratie kijken?

Loonwerkers zijn de personen die het duurder maken? Kun jij een grote vierkante balenpers + wikkelaar + folie + de geschikte trekkers er voor kopen voor een paar balen? Nee.. Loonwerkers maken het mogelijk om sommige dingen te doen. En dat hele kleine beetje wat wij er tussenweg halen.. Uhh jaa we hebben dat spul niet in de schuur staan voor een ander. Wij moeten onze boterham dr ook uit halen. En dat is echt geen 5 euro per baal, gaat eerder om een paar cent per baal. De folie en dieselkosten zijn omhoog geschoten de laatste tijd
Laatst bijgewerkt door Zilvermoon op 03-10-11 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt