Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:00

Martine123 schreef:
Citaat:
Martine123 schreef:
ik heb persoonlijk een paar keer naar ze gebeld ...En ik kan ...

Misschien moet je eerst even leren aanvaarden dat de deze problematiek ruimer is als jij in je eigen wereldje.

Pardon?
Wie heeft het over een eigen wereldje? de dierenbescherming doet hier gewoon niks, dat is een feit, dat heeft niks met mij te maken.

Hier wel (zweden dus)We hebben een keer een melding gemaakt van een paard wat broodmager in een kale wei zonder water stond. Daar is meteen iets aan gedaan.
Het is dus niet overal hetzelfde.
En om die reden vindt ik het ook prima dat ze een aanklacht hebben ingediend tegen deze wijze van trainen

Zoals ik eerder zei ; ik heb niets tegen western. Ik ga vaak kijken en ik zie regelmatig prachtige combi's. Maar helaas ook mensen die met de grove hand trainen. En ik vind echt dat dat mag worden aangepakt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:01

liljebo schreef:
Dat er ook beslist combi's zijn die heel eerlijk en mooi rijden, en het niet nodig hebben om naar dwang en grofheid te grijpen, wordt vergeten

noem ze eens dan die op dat niveau rijden.
die zijn er namelijk niemand.
dit soort rijden komt met het niveau. wake up. sprookjes bestaan niet (niet persoonlijk naa rjou maar naar iedereen die serieus denkt dat je topsport kunt halen zonder hard te worden in welke paardensport dan ook of die denken dat stacy westfall haar paarden ook altijd zonder zadel en bit traint...)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:02

quarterH schreef:
dit soort rijden komt met het niveau. wake up. sprookjes bestaan niet (niet persoonlijk naa rjou maar naar iedereen die serieus denkt dat je topsport kunt halen zonder hard te worden in welke paardensport dan ook of die denken dat stacy westfall haar paarden ook altijd zonder zadel en bit traint...)

Lijkt mij dat er iets ernstig mis is in de wereld :j Tijd om dat aan te pakken :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:02

quarterH schreef:

Dat moet je ook maar willen... en kunnen ;(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:03

quarterH schreef:
liljebo schreef:
Dat er ook beslist combi's zijn die heel eerlijk en mooi rijden, en het niet nodig hebben om naar dwang en grofheid te grijpen, wordt vergeten

Ik heb niet gezegd dat ik combi's op dat niveau mooi heb zien rijden. Ik heb gezegd dat ik mooie combi's heb gezien, bijvoorbeeld bij de ranch horse classics, team chalenge en bij de demo en Borås. Punt.
Voor mij houdt dat in dat westernrijden niet op die manier hoeft en dat er betere wegen zijn in deze sport. Als die manier zoals getoond in het filmpje (en helaas ook gezien) van trainen een voorwaarde is om de top te bereiken, dan is er m.i. iets mis met de manier waarop het wordt beoordeeld door de jury.
Mijn mening
Laatst bijgewerkt door liljebo op 27-05-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:04

Cer schreef:
quarterH schreef:

Lijkt mij dat er iets ernstig mis is in de wereld :j Tijd om dat aan te pakken :)*

_/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:08

quarterH schreef:
liljebo schreef:

Dan moet je je afvragen over we het over topsport of tobsport hebben.

Als dit de sleutel is tot topsport hoop ik dat niveau nooit te bereiken.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:10

tsja, wat ik op de filmpjes zie vind ik niet paardvriendelijk, zeker niet zelfs..

Maar dat wil niet zeggen dat ik nu tegen western ben ofzo..
Ik ben al op meerdere grote stallen geweest waar zowel dressuur, springen, mennen enz. werden beoefend.
En overal vind je wel iemand die aan z'n paard loopt te rukken en plukken..
In ELKE TAK van de paardensport!!

ik keur dit niet goed, in geen enkele training van wat voor tak van de sport dan ook.
Een keer corrigeren ben ik niet tegen, maar er zijn grenzen..

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:12

Het valt me echt enorm op dat Engelse ruiters hier, die zich nooit in Western hebben verdiept, en alleen weten dat die paarden aan een los teugeltje lopen, helemaal te keer gaan met 'Western hoort toch aan een losse teugel?' het doel van Western is om alles aan een losse teugel te doen.
Die man op het eerste filmpje probeert dat geloof ik ook te bereiken, alleen slaat zijn manier werkelijk nergens op.
Alleen een beetje jammer dat deze filmpjes nu de blik op Western veranderen in dat Western een gruwelijke manier is om je paard te rijden. Er zijn ook nog genoeg westernruiters met respect voor je paard.
Mijn paard bijvoorbeeld, stopt vanuit een galopje wanneer ik'Ho zeg. En nee, daar is geen geruk en gepluk voor nodig. En dit doet hij ook wanneer ik hem met alleen een touw om de hals rijd.
Want nu scheren veel mensen alles over een kam. Gelukkig zijn er ook bij die zich oprecht in de goede kant van Western willen verdiepen :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:14

quarterH schreef:

Het is triest maar hier heb je dus helemaal gelijk in!!
Daarom zegt dat ook iets over de personen aan de top. En daarom zou ik daar dus ook NOOIT voor kiezen. Al had ik het talent/geld, dan maar niet aan de top! En dat geldt voor alle takken van paardensport!!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:14

Ik kan er altijd zo boos om worden als reiningruiters zeggen dat dressuur gemeen is want dit soort dingen heb ik juist gezien bij reining ruiters, al zullen ze het altijd ontkennen, ook amateurs en dan zeggen ze ze zijn zo braaf, ja ze durven niet anders, scharenbit, wielsporen, zadel van 30 kg op je rug terwijl het best kleine paardjes zijn en dan nog een volwassene erop, dan doet niemand mal meer, nee niet mijn sport, pleasure oogt al beter, maar gebeurt dit ook helaas. Je ziet ook bijna nooit oudere reiningponies, allemaal naar de slager.

LadyMadonna

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:16

Even vraagje tussendoor: Wat zegt het rulebook over wat wel en niet toegestaan is in de losrijring? Misschien dat iemand het weet, anders moet ik het vanavond even opzoeken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:17

jennifuur naar een lange teugel rijd je heen. Het is niet de bedoeling dat je er zo'n zwaar geschut in de zijn mond hangt dat het paard met angst voor de pijn uitzichzelf al veel ste diep loopt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:17

ik scheer ook niet alles over een kam. Ik vind goed westernrijden heel mooi en leuk om te zien; ga ook vaak naar evenementen.
Ik vind een hele mooie dressuurcombi ook mooi.

Ik vind alleen dat respect voor het paard voorop moet staan. Simpel. Samenwerking is in iedere tak van sport mogelijk en ook een genot om naar te kijken.
Maar als dwang mbv grove hulpmiddelen nodig is om de top te bereiken, vraag ik mij serieus af waar we mee bezig zijn.
Juist omdat het ook anders kan.

(maar ja, dan duurt het misschien wat langer he :7 )

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:19

quarterH schreef:
liljebo schreef:

het is toch niets mis mee met het feit dat ze haar paarden wel met zadel en bit traint? net als dat mensen gingen zeuren over het feit dat ze "verborgen sporen" zou hebben,,
ook weet ik redelijk zeker dat 90% van de mensen vaak meer in de mond zit of wat dan ook, dan dat ze eigenlijk zouden willen (of het misschien niet eens in de gaten zouden hebben)

Ze kan het zonder, en dat heeft ze bewezen ook!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:20

stef schreef:
Even vraagje tussendoor: Wat zegt het rulebook over wat wel en niet toegestaan is in de losrijring? Misschien dat iemand het weet, anders moet ik het vanavond even opzoeken.

daarom is de hele discussie zo 'apart'.
FEI heeft aangegeven dat ze niks hebben gezien wat niet ok is tijdens het losrijden.
in het nrha rulebook staat niks waaruit blijkt dat craig volgens regels verkeerd handelde.

iedereen roept hier maar dat iets niet goed IS of te hard IS en weet ik weet veel wat alsof ze het over feiten hebben ipv meningen.
terwijl als je naar de feiten kijkt (regels) hij niks verkeerd doet.

in nrha rulebook staat dat een paard geen bloed mag hebben aan mond of flanken ofwel voor ze de ring in gaan (pre-check) ofwel als ze de ring uitkomen.
dit was niet het geval.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:21

quarterH schreef:
iedereen roept hier maar dat iets niet goed IS of te hard IS en weet ik weet veel wat alsof ze het over feiten hebben ipv meningen. terwijl als je naar de feiten kijkt (regels) hij niks verkeerd doet.

Inderdaad tijd om daar iets aan te doen dus :j

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:25

stef schreef:

ongeveer hetzelfde als wat wel en niet mag tijdens een wedstrijd

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:26

Miepie77 schreef:
Ik kan er altijd zo boos om worden als reiningruiters zeggen dat dressuur gemeen is want dit soort dingen heb ik juist gezien bij reining ruiters, al zullen ze het altijd ontkennen, ook amateurs en dan zeggen ze ze zijn zo braaf, ja ze durven niet anders, scharenbit, wielsporen, zadel van 30 kg op je rug terwijl het best kleine paardjes zijn en dan nog een volwassene erop, dan doet niemand mal meer, nee niet mijn sport, pleasure oogt al beter, maar gebeurt dit ook helaas. Je ziet ook bijna nooit oudere reiningponies, allemaal naar de slager.

Even over de wielsporen, met deze sporen is het de bedoeling om met stompe karteltjes, deze langs de buik van het paard te rollen. Helaas lijkt niet iedere westernruiter dit te begrijpen.
Maar om het duidelijk te maken, deze sporen worden niet zoals engelse ruiters in de buik 'geprikt' maar gerold ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:28

is het NRHA rulebook ergens online in te zien dat je weet QuarterH?

Maar goed, dat het volgens het rulebook mag zegt natuurlijk nog niet dat het ethisch verantwoord is, of handig....

martine: Ik weet dat je met een shank bijv eenhandig dient te rijden, maar ik zie dat hij regelmatig 2 handen aan de reins heeft. Doet hij dit tijdens de wedstrijd volgt er uitsluiting, maar in de losrijring mag dit kennelijk wel? (ik zie het er meer doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:28

Cer schreef:
quarterH schreef:
iedereen roept hier maar dat iets niet goed IS of te hard IS en weet ik weet veel wat alsof ze het over feiten hebben ipv meningen. terwijl als je naar de feiten kijkt (regels) hij niks verkeerd doet.

Inderdaad tijd om daar iets aan te doen dus :j

En waarom denk jij dat jij het beter weet dan de mensen van de FEI?
Heb jij referenties die aantonen dat jij meer weet van de reining dan de FEI? Of dat je meer verstand hebt van paardenwelzijn dan de FEI?

Ik ben ondertussen bij enkele topstallen geweest en overal kregen de paarden een geweldige verzorging. Paarden zagen er overal goed uit en alles werd goed in de gaten gehouden. Kunnen de mensen hier nog veel van leren overigens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:29

stef schreef:
is het NRHA rulebook ergens online in te zien dat je weet QuarterH?

www.nrha.com

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:30

Jennifuur schreef:
Even over de wielsporen, met deze sporen is het de bedoeling om met stompe karteltjes, deze langs de buik van het paard te rollen. Helaas lijkt niet iedere westernruiter dit te begrijpen.
Maar om het duidelijk te maken, deze sporen worden niet zoals engelse ruiters in de buik 'geprikt' maar gerold ;)

Op een enkeling na zie ik ze allemaal schoppen en dan zijn het gewoon hele grote sporen, zonder sporen kan je die ponies niet eens meer rijden dan lopen ze niet meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:31

tnx niels, vanavond even kijken :j

geweldige verzorging geloof ik trouwens direct, maar is dat een excuus voor je paard hard rijden dan?

Miepie, das natuurlijk }:0 shi t

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:32

dat je een keer je paard doorhaalt als deze op het bit hangt, oke. Ga niet schijnheilig doen iedereen doet dat ook is als het nodig is, maar dit slaat daadwerkelijk alles. Ik vind dat deze ruiters ook dondersgoed moeten weten wat voor soort bit erin hangt en dat het een mega hefboomwerking-effect heeft.

Deze man mag zich geen rserve kampioen noemen, bah!

FEI zou hier regels voor moeten hebben! En de 'fairehorseman' zou is beter moeten beseffen dat er meer is als ' winnen' en de besten zijn.