Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:10

Brainless schreef:
djuulsie schreef:
Lijkt me een heeeeeeeeel goed idee :?

Als voor alle paarden (400.000) een houdersschapsbelasting wordt gevraagd van 15E per jaar:
400.000 x 15 E = 6.000.000
Dan houd je dus geld over!!

Of breng ik de DB nu op een idee... :x :x :x

Nee wel de gemeente, haha

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:11

@ Brainless: ja, als we die berichten moeten geloven, gaan die gesprekken dan over 200.000 gevallen. dan mag je wel 10x zo veel mensen in dienst nemen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:11

mariskalove schreef:
Ik ben het met een aantal dingen wel eens...
Maar vastbinden aan het hoofd? Zweepjes ( :+ ) bij de draf en rensport? Vastzetten aan bit kan ik nog wel begrijpen maar zie dat gelukkig niet vaak... Diploma? Dat vind ik wel de grootste onzin zeg!
En 4 uur per dag kunnen lopen?
Mijn paarden konden vorige week een aantal dagen hun stal niet uit vanwege de gladheid. Ga ik ze er dan toch uithalen met een enorm risico dat ze vallen en een been breken voor die paar uurtjes buiten?
:n

Ik vind het heel goed dat paarden uit de stal moeten, en dat er een minimum grootte voor een stal komt, maar 4 uur per dag buiten???
Daar heb ik toch wel mn vraagtekens bij...

Er wordt natuurlijk niet bedoeld, dat je je paard even vastzet aan een halster om te poetsen. Het gaat hier om het houden/stallen; het langdurig vastzetten in een stand zonder dat het dier behoorlijk kan liggen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:12

Ik snap dat hondenwelzijn argument ook niet zo. Juist de laatste jaren loopt de broodfok de spuigaten uit, vindt men het volkomen normaal om hun hond een hele werkdag in een bench thuis te laten. Om over de honden die na 4 maanden gewoonweg weer gedumpt worden maar te zwijgen. De hond als status symbool is ook steeds meer in opkomst, dus overal zie je zgn powerdogs in handen van mensen die daar niet echt mee weten om te gaan...

Dat er meer gedaan mag worden aan leefomstandigheden van paarden is waar. Ik snap zelf ook niet zo waarom mensen het okay vinden dat een paard 23 uur per dag op stal staat en dat is iets waar best een bepaalde awareness over mag ontstaan. De DB heeft echter de neiging om gelijk door te slaan en zo juist mensen tegen zich in het harnas te jagen.

Brainless

djuulsie schreef:
@ Brainless: ja, als we die berichten moeten geloven, gaan die gesprekken dan over 200.000 gevallen. dan mag je wel 10x zo veel mensen in dienst nemen...

Oh ja, dan wordt de belasting 30E per jaar en als je pech hebt komt er nog kilometerheffing op je paard.
Helemaal als hij ijzers heeft, dan slijt de weg nog harder.....

djuulsie

stands zijn toch al een tijdje verboden?

@Brainless: maar natuurlijk... _O-
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 15-12-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassagrande

Petra_O schreef:
Dus we mogen paarden straks niet meer vastzetten? Voor de rest ben ik het best eens met wat ze zeggen, maar niet meer vastbinden aan het hoofd? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Verder vind ik ook dat als ze paarden meer buiten willen hebben dat het beleid ten aanzien van het bouwen van schuilstallen onder de loep moet worden genomen.

Helemaal mee eens. Hier staat ze overdag buiten en sávonds op stal. Maar mocht het zo zijn dat we zonder problemen een buitenstal mogen zetten kan ze 24/7 buiten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:13

@Brainless: Maar dan blijft nog steeds de hamvraag: WAT en HOE moeten ze controleren? Dat paarden 4 uur naar buiten gaan? Dat ze niet alleen naar buiten gaan? Dat ze niet alleen staan? Het lijkt mij dat dat eerst bepaald moet worden voor je kan berekenen hoeveel tijd een controleur er aan moet besteden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:13

De Db controleert nu ook niet jaarlijks alle paarden, maar als vast staat dat alle paarden minimaal 4 uur buiten moeten komen dan moeten pensionstallen en dergelijke dat kunnen aantonen en als mensen dan melding maken kan men vragen stellen over hetgeen niet in orde zou zijn en daar kan men dan ook iets mee omdat het in de wet is vastgelegd. Nu zijn er geen/ bijna geen regels als ze eten en drinken hebben en niet zichtbaar verwaarloosd worden doet de db niets. Dan kunnen ze in die zaken wel wat doen aangezien het dan wettelijk is vastgelegd. Mij gaat het niet om elk detail vastleggen, maar zaken die noodzakelijk zijn voor het welzijn, denk aan beweging, soortgenoten, eten en drinken en fysieke verzorging Hoeven en ontworming en dergelijke.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:15

geerke schreef:
wat ik vermoed is dat er een soort van haast onbetaalbare belasting gaat komen op paarden, in de toekomst....als soort ontmoedigingsbeleid.
Om te voorkomen dat er nog meer paarden komen in Nederland.

Ben ik ook bang voor. Net als hondenbelasting, ook zo'n totaal onzinnige maatregel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:15

djuulsie schreef:

Stands zijn verboden in nieuw te bouwen stallen, in bestaande stallen zijn ze dus nog altijd toegestaan. Als ze dit zouden verplichten zouden bedrijfen die in een monument zitten bijvoorbleed gehinderd kunnen worden in hun bedrijfsvoering. En de wet is dat er geen regels mogen omtrent bestaande bedrijfsgebouwen omdat je een bedrijf neit mag hinderen in zijn bedrijfsvoering.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 15-12-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:16

sonjim schreef:
Mij gaat het niet om elk detail vastleggen, maar zaken die noodzakelijk zijn voor het welzijn, denk aan beweging, soortgenoten, eten en drinken en fysieke verzorging Hoeven en ontworming en dergelijke.

dat is toch ook elk detail vastleggen... ten eerste, hoe wil je stallen laten bewijzen dat paarden daar 4u per dag buiten staan? een tijdsslot op het hek van de paddock? ten tweede: en dat is elke keer weer de vraag... HOE ga je dat controleren. dat is namelijk niet mogelijk!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:17

daffie1986 schreef:
djuulsie schreef:

Stands zijn verboden in nieuw te bouwen stallen, in bestaande stallen zijn dus nog altijd toegestaan.

Dat is dan weer een beetje jammer. weet dat mijn oude manege de stands heeft afgebroken... hulde voor hun! :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:21

Nou als ik op een stal kom met 70 paarden en 1 leeg paddock weet ik zeker dat ze niet allemaal regelmatig buiten komen.
Als ik vervolgens zie dat er een bordje ophangt maximaal 2 kilo hooi voeren aub en 1 keer per week mesten en opstrooien dan heb ik nog geen 5 minuten nodig om helder te hebben dat men in een dergelijke stal waarschijnlijk niet voldoet aan de basis eisen voor een paard (en ja deze stallen bestaan helaas).

Ontworming hoort via de da te gaan tegenwoordig, dus er zou een registratie van moeten zijn, wellicht is dat te controleren, nederland kennende wellicht ook niet.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:34

In het boekje van de DB hebben ze het over 400.000 paarden!!!

Ze willen dat de dieren minimaal 4 uur per dag vrij mogen lopen wei/paddock :D Helemaal mee eens *D

Maar dan komt Anky ook met een reactie dat ze het er mee eens is!! Alsof een Painted Black of een Salinero 4 uur per dag op de weide mogen, geloof er geen r**t van!!! :(

corina21

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:42

mijn paarden staan 24/7 op de weide hebben een schuilstal waar het kuil instaat ze hebben een deken op en staan met 3 stuks,
moet ik dan toch een curses volgen wat een onzin zeg.we hebben zelfs grind laten storten zodat ze niet in de modder staan,voor de stal een heel groot stuk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:49

mylittlejoy schreef:
@Brainless: Maar dan blijft nog steeds de hamvraag: WAT en HOE moeten ze controleren? Dat paarden 4 uur naar buiten gaan? Dat ze niet alleen naar buiten gaan? Dat ze niet alleen staan? Het lijkt mij dat dat eerst bepaald moet worden voor je kan berekenen hoeveel tijd een controleur er aan moet besteden.

Daarvoor moet je dus een soort scanner op je land ingang maken, die registreerd de chip in je paard, en kan aan de hand daarvan klokken of je paard wel lang genoeg buiten staat. Zo niet dan moet je paard de gehaktmolen in. En krijg je een verbod op paardenhouden.

Maaruh brainless, stop jij eens met rekenen, straks breng je de DB, overheid, gemeente nog op ideëen.
Ookal is die 30 euro niet veel... als je een stal vol heb staan, dan tikt het wel lekker aan!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:56

Jenny21 schreef:
In het boekje van de DB hebben ze het over 400.000 paarden!!!

Ze willen dat de dieren minimaal 4 uur per dag vrij mogen lopen wei/paddock :D Helemaal mee eens *D

Maar dan komt Anky ook met een reactie dat ze het er mee eens is!! Alsof een Painted Black of een Salinero 4 uur per dag op de weide mogen, geloof er geen r**t van!!! :(

Ben je wel eens bij
Anky geweest, zodat je haar bedrijfsvoering zo goed kent???

Ik denk, dat Anky een persoon is, die meer voor haar paarden over heeft, dan de meeste Bokkers.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:57

daffie1986 schreef:
djuulsie schreef:

Stands zijn verboden in nieuw te bouwen stallen, in bestaande stallen zijn dus nog altijd toegestaan.

Dat is dan weer een beetje jammer. weet dat mijn oude manege de stands heeft afgebroken... hulde voor hun! :+[/quote]

hulde inderdaad aan hun, jammer dat het nog mag in bestaande maneges. zie toch nog regelmatig pony's in stands staan en zelfs paarden. bij 2 van mijn oude werkgevers ook, echt niet te doen. heb ze zelfs geprobeerd om te praten, maar kon net zo goed naast de pony's gaan staan en tegen de muur voor hun hoofd praten (waar ze ca 22uur per dag tegen aan kijken).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:58

Je krijgt dan ook handel in diploma's??
Dat ik bv wel mijn diploma haal en dan jouw paard op mijn naam zet en gewoon (op papier) bij jou stal.

@BK
Ik zal stoppen met berekeningen maken hahahaha

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:02

Als je al ziet hoeveel discussie het hier oplevert tussen de paardenliefhebbers... Lastig om tot een eenduidige werkwijze te komen.... Ik wens de regering veel succes...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:02

[quote="Roka"]Wat ik echt wel een goede zaak vindt, is dat een paard niet meer alleen gehouden mag worden!
Een paard is een kuddedier!
En de mensen die wel hun paard alleen hebben staan en zeggen,ach hij is het zo gewend! doen naar mijn mening aan struisvogel politiek![/quote]

Tuurlijk... :z Paarden leven hier allang niet meer in kuddes, zoals echte kuddes bedoelt zijn. (zoals de paarden in de camarque, mustangs in amerika en de brumby's in australië enz) Als je die paarden solitair gaat houden dan ben ik t volmondig eens dat ze behoefte hebben aan een weidegenootje, zij zijn niet anders gewend en staan nog heel dicht bij t wilde vrije leven. Paarden hier zijn verregaand gedomesticeerd! Dan verplichten om ze met meerdere tegelijk te houden is gewoon vanuit t menselijke gevoel, t zielig vinden... Dát vind ik pas zielig. Als ze gewend zijn alleen te lopen, kan je paard echt wel gelukkig zijn en das geen struisvogelpolitiek das gewoon met gezond verstand naar je paard kijken of ie happy is of nie. Zo niet, dan evt een maatje erbij, maar niet met de gedachte "ach we schaffen ff een shetje aan" en dan is t probleem opgelost. Dan doe je de shetjes toch echt te kort. Zij hebben ook volledige verzorging nodig en t valt niet mee om zo'n kleintje die in de zomer met een groot paard staat in goede conditie te houden (lees niet te vet laten worden). Want een hoefbevangen shet is ook zielig! Dus dan moet je het shetje weer apart houden in een klein weitje voor zijn eigen bestwil, vind ik gewoon t probleem verleggen. Wel een blij paard maar een arme shet die maar beperkt de ruimte heeft, dan is t kiezen tussen twee kwaden.
Als je paard een maatje nodig heeft in de wei, dan zou ik dat ook doen, zo niet, dan niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:12

Jenny21 schreef:

Die Anky mag zich in een heel donker hoekje van de stal gaat zitten rotschamen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:22

bastiano680, heel eerlijk...als ik enkel de keuze had voor een stal zoals jij die omschrijft, dan had ik persoonlijk geen paard gekocht. Sportpaard of recreatiepaard, dat maakt niet uit, de basisbehoeften blijven gelijk. Het is dat WIJ met ze willen rijden en te overbezorgd en te voorzichtig zijn met ze, dat is niet hun keuze.

Mijn pony staat nog steeds heerlijk dag en nacht buiten met een vriendje, flink wat hooi, beschutting van bomen en tja, ook modderige delen met dat slechte weer. Maar geloof me, hij vind het heerlijk, hij laat het duidelijk merken als hij niet meer zou willen, maar gaat nog steeds vrolijk mee naar de weide. Zelfs in die gure kou en sneeuw, geen probleem hoor :) en zonder deken ook nog :D