Elite Preferente hengst Gribaldi overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:49

Citaat:
Het plotselinge overlijden van Gribaldi (v. Kostolany) als gevolg van een scheurtje in zijn aorta kwam afgelopen zaterdag als een grote schok. “Ik ben er helemaal kapot van”, zegt eigenaar Joop van Uytert teneergeslagen. “Het is echt vreselijk om dit mee te moeten maken, Gribaldi is de hengst waarmee ik groot geworden ben. Ik heb er geen woorden voor”, vertelt de hengstenhouder.

“Vrijdag begon het allemaal. Hij leek de symptomen van koliek te hebben en we besloten hem naar de paardenkliniek in het Duitse Telgte te brengen. Daar kwamen ze erachter dat de hengst een aneurysma van de aorta had", legt Van Uytert uit. In de kliniek gaven ze de onlangs preferent verklaarde hengst middelen om hem rustig te houden en zijn hartslag laag te houden. ,,Dat sloeg eigenlijk redelijk goed aan, zaterdag was hij vrij stabiel alleen bleef zijn hartslag aan de hoge kant. Ook de tweede nacht was hij goed doorgekomen, maar z’n harslag was nog steeds te hoog. Om kwart over zeven ‘s morgens op zondag, was hij nog steeds tamelijk goed te pas. Vijf minuten later lag hij dood in zijn stal”, aldus Van Uytert. Van de hengst is nog diepvriessperma, maar Van Uytert weet nog niet hoe dit wordt verdeeld. ,,Daar kan ik nu ook nog niet over nadenken, eerst moeten we dit verwerken.”

wat ik me eigenlijk afvraag wat kunnen ze eventueel opertief nog doen tegen zoiets dan?? het kapotte stuk er tussen weg halen of iets?? zoals hierboven beschreven lijkt het net of ze eigenlijk alleen maar kunnen afwachten totdat het lichaam zichzelf geneest..

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:25

de vader van een paardje bij ons op stal ..
gaverdarrie... wat jammer!
hoorde het ineens afgelopen dinsdag op mn stage,
doodzonde :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:45

66996236 schreef:
Citaat:
Het plotselinge overlijden van Gribaldi (v. Kostolany) als gevolg van een scheurtje in zijn aorta kwam afgelopen zaterdag als een grote schok. “Ik ben er helemaal kapot van”, zegt eigenaar Joop van Uytert teneergeslagen. “Het is echt vreselijk om dit mee te moeten maken, Gribaldi is de hengst waarmee ik groot geworden ben. Ik heb er geen woorden voor”, vertelt de hengstenhouder.

“Vrijdag begon het allemaal. Hij leek de symptomen van koliek te hebben en we besloten hem naar de paardenkliniek in het Duitse Telgte te brengen. Daar kwamen ze erachter dat de hengst een aneurysma van de aorta had", legt Van Uytert uit. In de kliniek gaven ze de onlangs preferent verklaarde hengst middelen om hem rustig te houden en zijn hartslag laag te houden. ,,Dat sloeg eigenlijk redelijk goed aan, zaterdag was hij vrij stabiel alleen bleef zijn hartslag aan de hoge kant. Ook de tweede nacht was hij goed doorgekomen, maar z’n harslag was nog steeds te hoog. Om kwart over zeven ‘s morgens op zondag, was hij nog steeds tamelijk goed te pas. Vijf minuten later lag hij dood in zijn stal”, aldus Van Uytert. Van de hengst is nog diepvriessperma, maar Van Uytert weet nog niet hoe dit wordt verdeeld. ,,Daar kan ik nu ook nog niet over nadenken, eerst moeten we dit verwerken.”

wat ik me eigenlijk afvraag wat kunnen ze eventueel opertief nog doen tegen zoiets dan?? het kapotte stuk er tussen weg halen of iets?? zoals hierboven beschreven lijkt het net of ze eigenlijk alleen maar kunnen afwachten totdat het lichaam zichzelf geneest..

Je weet toch wel dat de aorta 'de' slagader is van het lichaam?
Is die kapot, dan heb je toch echt een serieus probleem :)
Opereren is vaak riskant volgens mij. Maar ik denk dat het lichaam het op zich wel zelf kan 'repareren' mits de bloeddruk niet te hoog wordt. En dat zal wel gebeurd zijn dan.

Sneu :(:) Vond het echt een prachthengst :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:03

66996236 schreef:
Citaat:

Bij mensen kunnen ze het wel opereren (ook niet altijd volgens mij, maar ken mensen waarbij dat gedaan is ). Ze zetten dan een stukje kunststof ader op die plek. Maar dit zal bij paarden niet mogelijk zijn, denk ik zo maar ( anders hadden ze het waarschijnlijk wel geprobeerd?)

sandradeboer

Re: Elite Preferente hengst Gribaldi overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:38

Waarschijnlijk wel, maar de verhoogde hartslag is ook een aandachtspunt geweest lijkt me. Naast de scheur in de aorta lijken er ook problemen met het hart te zijn geweest. De oarta pompt immers bloed van het hart af, door het lichaam heen.

Verder is een aneurysma bij mensen idd te opereren, maar dan overleeft toch maar 1 op de 4 zo'n heftige operatie. Gelukkig was mijn schoonvader recent 1 van de 4, maar dat terzijde.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:39

Wat vreselijk! :n
Ik vond het altijd zo'n prachtig beest!

Clausie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:19

eeuwige zonde! wat een verlies voor de fokkerij!

OliverCash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:36

Wat erg dat zo'n goed dressuur paard zo weg kan zijn,

De doods oorzaak was:

Bij Gribaldi is 15feb een gescheurde aorta geconstateerd en is direct naar de kliniek gegaan, daar hebben ze hem 2 dagen geopereerd maar helaas mocht het niet meer baten!

Mensen wees zuinig op je paard, want voor je het weet, is hij/zij er niet meer!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:51

OliverCash schreef:
Wat erg dat zo'n goed dressuur paard zo weg kan zijn,

De doods oorzaak was:

Bij Gribaldi is 15feb een gescheurde aorta geconstateerd en is direct naar de kliniek gegaan, daar hebben ze hem 2 dagen geopereerd maar helaas mocht het niet meer baten!

Mensen wees zuinig op je paard, want voor je het weet, is hij/zij er niet meer!

hoe kan zijn aorta 15 feb gescheurd zijn, als hij de 14e is overleden 8-)

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:47

Dit is echt afschuwlijk!!!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:52

Zesiram schreef:
Bij mensen kunnen ze het wel opereren (ook niet altijd volgens mij, maar ken mensen waarbij dat gedaan is ). Ze zetten dan een stukje kunststof ader op die plek. Maar dit zal bij paarden niet mogelijk zijn, denk ik zo maar ( anders hadden ze het waarschijnlijk wel geprobeerd?)

Dan moet je nog wel aardig snel zijn!
Want inderdaad binnen 3 á 4 minuten is al dat bloed door je lichaam versprijd en zit er geen bloed meer in de aders.
Meestal kun je niet binnen 4 minuten beginnen met opereren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:53

Wat verschrikkelijk.

Ik wens iedereen die deze hengst persoonlijk kende heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:36

Marian0557 schreef:
Want inderdaad binnen 3 á 4 minuten is al dat bloed door je lichaam versprijd en zit er geen bloed meer in de aders.

Bij mijn oma hadden ze t wel op tijd ontdekt. Dacht dat het wel een paar weken geduurd heeft voordat de ader sprong... ;(. Operatie was niet mogelijk...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:55

Gescheurde aorta is iets heel acuuts. ook bij mensen is het vaak nog te laat. Laat staan bij zo'n groot dier

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:09

ik schok hier wel van zeg!
zoo een goede hengst met zulke goede nakomelingen!
een groot gemis voor de fokkerij.
edward, nicole, joop en anne heel veel sterkte!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:38

Marian0557 schreef:
Zesiram schreef:

hij heeft er 2 dagen gestaan, met het verschijnsel, das wel iets langer dan 4 min