Citaat:Het plotselinge overlijden van Gribaldi (v. Kostolany) als gevolg van een scheurtje in zijn aorta kwam afgelopen zaterdag als een grote schok. “Ik ben er helemaal kapot van”, zegt eigenaar Joop van Uytert teneergeslagen. “Het is echt vreselijk om dit mee te moeten maken, Gribaldi is de hengst waarmee ik groot geworden ben. Ik heb er geen woorden voor”, vertelt de hengstenhouder.
“Vrijdag begon het allemaal. Hij leek de symptomen van koliek te hebben en we besloten hem naar de paardenkliniek in het Duitse Telgte te brengen. Daar kwamen ze erachter dat de hengst een aneurysma van de aorta had", legt Van Uytert uit. In de kliniek gaven ze de onlangs preferent verklaarde hengst middelen om hem rustig te houden en zijn hartslag laag te houden. ,,Dat sloeg eigenlijk redelijk goed aan, zaterdag was hij vrij stabiel alleen bleef zijn hartslag aan de hoge kant. Ook de tweede nacht was hij goed doorgekomen, maar z’n harslag was nog steeds te hoog. Om kwart over zeven ‘s morgens op zondag, was hij nog steeds tamelijk goed te pas. Vijf minuten later lag hij dood in zijn stal”, aldus Van Uytert. Van de hengst is nog diepvriessperma, maar Van Uytert weet nog niet hoe dit wordt verdeeld. ,,Daar kan ik nu ook nog niet over nadenken, eerst moeten we dit verwerken.”
wat ik me eigenlijk afvraag wat kunnen ze eventueel opertief nog doen tegen zoiets dan?? het kapotte stuk er tussen weg halen of iets?? zoals hierboven beschreven lijkt het net of ze eigenlijk alleen maar kunnen afwachten totdat het lichaam zichzelf geneest..