Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Billy schreef:horseyfries schreef:Definitie stelling???
Koop het boek maar, mij commandeer je niet...
VivaLaVida schreef:horseyfries schreef:Toch zijn het dingen waar je je eigenlijk in zou moeten verdiepen als ruiter om je hulpgeving te begrijpen, wat je ermee doet, hoe je het zou moeten doen en wat voor mogelijkheden je hebt om te "dresseren". Niet voor HC doen dus, maar voor jezelf!
Wie zegt dat HC het altijd bij het rechte eind heeft dan.....??
Waar heeft hij zijn opleiding gedaan, trainingen en is dit echt zo, of heeft hij alles uit boeken.....
Nee ik ga liever af op mijn eigen instructie waarvan ik weet dat ze kan rijden en waarvan ik resultaat zie
Oja en als ik de taal van mijn insctructrice niet begrijp (ookal gebruikt zij niet zulke hoogdravende taal) dan legt ze mij het uit om haar punt duidelijk te maken.
Als iemand zijn punt niet uit wil leggen, vind ik dat arrogant en denigrerend. Het komt over alsof je wil zeggen; laat maar simpele zielen... jullie snappen dat toch niet
Persoonlijk heb ik liever msn taal dan de taal van HC, msn taal valt meer van de snappen... of ben ik nou zo jeugdig van geest
Vraag dat aan HC horseyfries, over stellingohnee, kijk op zijn site!
Citaat:Hoe leren paarden?
Paarden leren net als honden, net als apen, net als wij, op verschillende manieren. Zo worden onder meer onderscheiden:
- klassieke conditionering (onbewuste associatie)
- operante conditionering (proberen)
- habituatie (gewoontevorming)
- complex leren (verbanden leggen)
- latent leren
- imprinting
- nabootsen
Bij dit leren is het resultaat van een actie natuurlijk doorslaggevend voor wát het paard leert.
De actie, het gedrag kan een succes zijn, beloond worden; 'Reinforced', door Skinner als R afgekort.
Uiteraard kan het gedrag ook een negatief effect hebben, ontmoedigd- , bestraft worden; 'Punishment', afgekort als P.
In wetenschappelijke definities worden de begrippen positief en negatief gehanteerd in de betekenis van toevoegen en weghalen:
Positief belonen, positief bekrachtigen, R+ is in die zin het toevoegen van iets leuks ten gevolge van het gedrag. Bijvoorbeeld het paard een brokje geven als het een stapje opzij doet wanneer je dat vraagt.
Negatief belonen, negatief bekrachtigen, R- is dan iets onplezierigs wegnemen. Dit is het 'wijken voor druk', het weghalen van de druk als het paard opzij gaat voor jouw drukkende vinger.
Positief straffen, P+ is het iets vervelends toevoegen om gedrag dat je niet wil te ontmoedigen. Bijvoorbeeld een paard dat binnen jouw ruimte komt een tik geven.
Negatief straffen P- is het wegnemen van iets leuks ter ontmoediging van jouw ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld ophouden met kroelen als jouw paard te opdringerig wordt.
Bij deze begrippen is het bepalend hoe het páárd iets ervaart! Als jouw paard kroelen als een ongewenste intimiteit ziet dan is ophouden met kroelen geen ontmoediging maar een belóning.
Zo ook voedsel; voor het ene paard een échte traktatie, voor het andere niet iets om je druk over te maken.
Een andere leerervaring is extinctie; het geen resultaat hebben. Je kan proberen een paard dat hinderlijk aandacht vraagt met een krabbende hoef proberen te belonen of ontmoedigen doch je kan het ook negeren en hopen dat het bij gebrek aan resultaat ophoudt, 'uitdooft'.
Iedereen weet dat de bergen zo hoog zijn omdat de dalen zo diep zijn en dat water van een op een traptrede hoger gezette emmer sneller naar beneden loopt als je de andere emmer een trede lager zet: het verschíl telt.
Zo is het ook met leuke en vervelende ervaringen. Daarbij komt dat elke toegevoegde beloning of ontmoediging minder effect heeft dan de eerste of voorgaande. Ik ben gék op lasagne. Ook twee dagen achter elkaar maar... na een week wordt het ontmoedigend.
De ontvanger bepaalt!
Positief straffen, ontmoedigen door iets vervelends, P+ heeft een aantal nadelen. Allereerst is het ethisch niet verantwoord.
Daarnaast zijn er gewoon verschillende praktische redenen waarom het niet werkt.
- Door jouw paard te straffen voor iets heeft het wel een slechte ervaring met wat het níet mag, doch het weet niet wat het dan wél moet. Het voorbeeld van een pup leren zitten is wellicht het meest helder; als jij wilt dat jouw pup gaat zitten, dan roep je de naam voor aandacht en als het op 'zit' dan uiteraard nog steeds enthousiast naar je toe komt kan je het wel een tik geven omdat het niet gaat zitten en wel opspringt, maar het muntje van wat 'zit' is, valt echt niet. Sterker nog; doe dat een paar keer en jouw pup leert dat 'zit' slecht nieuws is en maakt dat het buiten bereik komt.
Straffen voor wat je níet wil geeft je nog niet wat je wél wil.
- Angst voor positieve straf of pijn motiveren niet iets wél te doen en daarbij stompen ze het paard enorm af, maken het ongevoelig.
- Bij een paard leiden angst voor straf en pijn tot een vluchtreactie of verzet en níet tot een open leerinstelling. Een paard dat schrikt zal door de pijn van een bit waaraan de geschrokken ruiter trekt meer in paniek raken en door de aangeklemde benen voortgedreven worden. Nu nog een angstkreet en daar gáát het paard....
Belonen dus.
Je truukt jouw pup te gaan zitten door het brokje over het kopje een beetje naar achter te bewegen; het gaat zitten, 'zít' en je geeft het brokje. Dat herhaal je een paar keer en wedden dat de pup gaat zitten op 'zit'. Het wil het brokje en gaat daarvoor gráág zitten.
Niet te vaak, want elk volgend brokje wordt minder lekker tot het moment waarop gaan zitten meer moeite is dan het brokje oplevert.
Dat is dan gelijk een wijze les: stop met een succeservaring. Ik weet; de kruik gaat zo lang te water tot deze barst doch dit is héél contraproductief.
Je leert feitelijk ongehoorzaamheid aan en bevestigt niet wat je wel wilt aanleren.
Je krijgt wat je beloont. Wát die beloning is, bepaalt de ontvanger.
Die beloning is het meest waard als die speciaal is, gevarieerd is en het paard weet dat het verdiend moet worden.
Het uit het zicht halen van het voer wanner het paard te ver naar voren komt bijvoorbeeld, P- maakt R+ waardevoller.
Op zich is positief belonen voor de ruiter het leukste om te doen doch ook negatief belonen heeft een plek.
Bij het rijden zijn de hulpen op wijken voor druk gebaseerd. Dat moet je het paard dus wel leren. Bij dat aanleren kan je dat wijken voor druk geheel op negatief belonen laten steunen door de druk op te voeren tot het paard wijkt. Dat zijn de fase 1 t/m 4 van Parelli: druk de haar, druk de huid, druk de spier, druk het bot.
Je kan het ook combineren; druk de haar of huid, wacht en geef iets leuks als het paard uiteindelijk wijkt
Zet het op en wacht.
Zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig waarbij je zal merken dat positief belonen het drukniveau héél snel verlaagt.
Operante conditionering is het leren door proberen. Dit is heel effectief omdat het paard daarbij actief zoékt naar de succesformule en het ontdekte daardoor razendsnel leert.
Het bekende en populaire klikkeren maakt gebruikt van operante condionering door een brug.
Bij paarden ervaar ik dat de stem effectiever is als brug dan de klikker. De stem geeft mogelijkheden tot variatie en differentiatie van beloning.
De uitleg van deze methode valt buiten deze site. Ik verwijs hiervoor daarom naar het uitstékende boek 'Grondwerk met Paarden' van Inge Teblick.
'Klikkeren' is een effectieve invulling van positief belonen. Leuk voor paard en ruiter, hetgeen de ruiter stimuleert met het paard te werken en het paard stimuleert werken, léren leuk te vinden: 'Je krijgt wat je beloont'.
Whinnylando schreef:Vraag me echt af wat dit nu met die bitloze wedstrijd en de foto's te maken heeft maar ok.
(niet dat ik niet geïnteresseerd ben maar haak wel af bij het woord "klikkertraining" )
horseyfries schreef:Maar daarvoor moet je je dus daarin verdiepen en het gekke is dat ik dat als fulltime wedstrijd amazone wél doe
Evelienepien schreef:Verder kan ik niet voor de jury's spreken; ik ken ze niet maar ik ben er wel achter gekomen; dat hoe meer jury's hoe meer visie's!
Mijn middenstap bijv: 9,8,7 en 5,5 !
4 jury's zaten bij mij ong. gelijk maar 1 zat er 16 punten onder en dan heb je het dus over de zelfde proef!
Citaat:Nou, ze heeft ook wel haar trekjes hoor, vriendin van mijn zus werkt op een kinderboederij waar Anky was laatst, en ze was wel even verontwaardigd dat ze wat langer op de patatjes moest wachten...
Citaat:In het kort: HC heeft van begin af aan gesteld dat bitloos en dressuur zoals die in de huidige wedstrijdsport gevraagd wordt niet goed
samen gaan. Ik begreep in het begin ook niet wat hij daarmee bedoelde, maar als je je gaat verdiepen in de werking van de bitloze optomingen en
de manier waarop het gebruikt hoort te worden, dan zie je dat het niet de bedoeling is een constante aanleuning te creëren.
JoviBan schreef:Citaat:In het kort: HC heeft van begin af aan gesteld dat bitloos en dressuur zoals die in de huidige wedstrijdsport gevraagd wordt niet goed
samen gaan. Ik begreep in het begin ook niet wat hij daarmee bedoelde, maar als je je gaat verdiepen in de werking van de bitloze optomingen en
de manier waarop het gebruikt hoort te worden, dan zie je dat het niet de bedoeling is een constante aanleuning te creëren.
Met andere woorden (als ik 't goed begrijp):
druk rond de neus c.q. hoofd is volgens die schrijver niet geschikt voor constante aanleuning en druk in de mond is wel geschikt voor constante aanleuning?
JoviBan schreef:Met andere woorden (als ik 't goed begrijp):
druk rond de neus c.q. hoofd is volgens die schrijver niet geschikt voor constante aanleuning en druk in de mond is wel geschikt voor constante aanleuning?
Evelienepien schreef:Jasmijn; ik snap je gezien de punten en ik kan alleen voor mezelf spreken. Mijn proef ging gewoon (zoals ik op dit moment wedstrijden rijd) en ja, dat kan beter. Dat wil niet zeggen dat ik me niet verdiept heb in de punten die jij aanhaald. Onze combinatie is gewoon nog "heb goed, val goed" dus wiebelig. Dit ligt overigens aan mij en niet aan het paard. Door op wedstrijd te gaan, train ik dit; is dit zo erg?
Evelienepien schreef:Verder kan ik niet voor de jury's spreken; ik ken ze niet maar ik ben er wel achter gekomen; dat hoe meer jury's hoe meer visie's!
Mijn middenstap bijv: 9,8,7 en 5,5 !
4 jury's zaten bij mij ong. gelijk maar 1 zat er 16 punten onder en dan heb je het dus over de zelfde proef!
e_horse schreef:Nu ik erover nadenk.. een paard krijgt toch pijn in zijn nek door constante aanleuning? Probeer zelf maar eens een uur lang een mand op je rug te dragen met de band over je voorhoofd ofzo.. Ik vind constante aanleuning maar idioot. Geeft bijvoorbeeld wrijving op de lagen (je kunt niet voorkomen dat je iets beweegt met je handen).
Wendy schreef:1 woord: antromorphisme
Dani62 schreef:Wendy schreef:1 woord: antromorphisme
Antropomorfisme?
Toch ben ik het wel met e_horse eens, het lijkt me voor het paard tien keer niks om zo rond te hobbelen. Ook met HC ben ik het eens, bitloze hoofdstellen zijn niet zo geschikt voor de hedendaagse dressuur. Na het doorlezen van dit topic weet ik ineens niet meer of ik nog wel zo blij ben met deze 'vooruitgang'...