Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:24

Precies Jasmijn, het enige dat ik geen goed argument vind is dat het lastig was die 20 combi's te krijgen op die wedstrijd. Volgens mij was het maar krap een maand voor het concours bekend en is er weinig reklame voor gemaakt. Op de site van de KNHS was het lastig te vinden en ik heb het louter door toeval op Bokt gezien.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:35

Jasmijn verwoordt ook hoe ik er tegenaan kijk. Overigens wist ik ook alleen maar via Bokt dat dit georganiseerd werd (of heb ik er in de paardensport overheen gelezen?).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:41

Billy schreef:
horseyfries schreef:
Definitie stelling???

Koop het boek maar, mij commandeer je niet...

Zie jij ergens een commando staan? Ik zie alleen een vraag. Beetje rare reactie hoor!
Je zegt zelf dat je het boek hebt waar HC naar verwijst, is het zo onlogisch dat ik graag wil weten waar hij op doelt?
Nieuwsgierigheid is ook héél belangrijk voor leerlingen..... van elke vraag wordt je wijzer (zeker als iemand dan ook nog even
de moeite wil doen het antwoord te geven wat hij/zij in zijn boekenkast heeft staan).
Of zeiken we liever af dan inhoudelijk te discussiëren??
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 14-07-09 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:46

VivaLaVida schreef:
horseyfries schreef:
Toch zijn het dingen waar je je eigenlijk in zou moeten verdiepen als ruiter om je hulpgeving te begrijpen, wat je ermee doet, hoe je het zou moeten doen en wat voor mogelijkheden je hebt om te "dresseren". Niet voor HC doen dus, maar voor jezelf!

Wie zegt dat HC het altijd bij het rechte eind heeft dan.....??

Waar heeft hij zijn opleiding gedaan, trainingen en is dit echt zo, of heeft hij alles uit boeken.....

Nee ik ga liever af op mijn eigen instructie waarvan ik weet dat ze kan rijden en waarvan ik resultaat zie :)*

Oja en als ik de taal van mijn insctructrice niet begrijp (ookal gebruikt zij niet zulke hoogdravende taal) dan legt ze mij het uit om haar punt duidelijk te maken.

Als iemand zijn punt niet uit wil leggen, vind ik dat arrogant en denigrerend. Het komt over alsof je wil zeggen; laat maar simpele zielen... jullie snappen dat toch niet ;)

Persoonlijk heb ik liever msn taal dan de taal van HC, msn taal valt meer van de snappen... of ben ik nou zo jeugdig van geest ;)

Vraag dat aan HC horseyfries, over stelling :)* ohnee, kijk op zijn site!

Ten eerste zou je weten als je je er wat meer in verdiept had, dat dit niet HC's eigen interpretatie is maar standaard manieren van leren waar hij naar verwijst, dingen die bijv. ook wereldtoppers gebruiken in hun trainingen (misschien niet op de manier waarop HC zou willen, maar dat bewijst des te meer dat het niet "zijn eigen verzinsel" is en het dus niet relevant is of "hij het bij het rechte eind heeft").

Ten tweede is het net zo storend voor iemand dat hij 180 keer hetzelfde uit moet leggen terwijl alles duidelijk beschreven staat op zijn site, en dan vind ik het niet abnormaal dat je op den duur gewoon zegt "lees eerst dat eens, als je dan nog vragen hebt hoor ik het wel".

Ten derde maakt je laatste opmerking heel duidelijk dat je zelfs hier niet leest wat er staat, want die vraag had ik allang gesteld aan HC, en hij zou dat als hij thuis was en het boek bij de hand was beantwoorden. Het ging namelijk over een boek, en niet over de site in dit geval.

Kan me wel in Jasmijns post vinden, toch nog iets positiefs te melden gelukkig!

Whinnylando

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:48

Wat is het toch dat als we nét weer on topic zitten er weer oude koeien off topic uit de sloot gehaald worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:51

zou graag een enorm lang antwoord schrijven over wat ik allemaal vind over alles wat HC beweert enz enz maar whinnylando heeft gelijk en bovendien heeft het absoluut geen zin :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:57

Geeft niet dat er geen reklame voor is gemaakt. Er hoefden maar 20 combi's mee te doen. Doel van de KNHS is daarmee bereikt dus dat dit geen reklame zou zijn voor bitloze wedstrijden is niet relevant. We praten over basissport hier dus de scores of gebruikte paarden met Anky vergelijken stoelt ook nergens op. Filmpjes van proefjes met bit zijn hier ook niet relevant voor de discussie, dat kan iedereen voor zich doen. Over halsringen praten is eigenlijk ook off topic want halsringen worden hoe dan ook voorlopig niet toegelaten in dressuurwedstrijden. De punten van HC vind ik daar in tegen heel relevant en het is de moeite waard om die lectuur te bestuderen. Ik ga dat ook zeker doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:58

Citaat:
Hoe leren paarden?
Paarden leren net als honden, net als apen, net als wij, op verschillende manieren. Zo worden onder meer onderscheiden:
- klassieke conditionering (onbewuste associatie)
- operante conditionering (proberen)
- habituatie (gewoontevorming)
- complex leren (verbanden leggen)
- latent leren
- imprinting
- nabootsen

Bij dit leren is het resultaat van een actie natuurlijk doorslaggevend voor wát het paard leert.
De actie, het gedrag kan een succes zijn, beloond worden; 'Reinforced', door Skinner als R afgekort.
Uiteraard kan het gedrag ook een negatief effect hebben, ontmoedigd- , bestraft worden; 'Punishment', afgekort als P.

In wetenschappelijke definities worden de begrippen positief en negatief gehanteerd in de betekenis van toevoegen en weghalen:

Positief belonen, positief bekrachtigen, R+ is in die zin het toevoegen van iets leuks ten gevolge van het gedrag. Bijvoorbeeld het paard een brokje geven als het een stapje opzij doet wanneer je dat vraagt.
Negatief belonen, negatief bekrachtigen, R- is dan iets onplezierigs wegnemen. Dit is het 'wijken voor druk', het weghalen van de druk als het paard opzij gaat voor jouw drukkende vinger.

Positief straffen, P+ is het iets vervelends toevoegen om gedrag dat je niet wil te ontmoedigen. Bijvoorbeeld een paard dat binnen jouw ruimte komt een tik geven.
Negatief straffen P- is het wegnemen van iets leuks ter ontmoediging van jouw ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld ophouden met kroelen als jouw paard te opdringerig wordt.

Bij deze begrippen is het bepalend hoe het páárd iets ervaart! Als jouw paard kroelen als een ongewenste intimiteit ziet dan is ophouden met kroelen geen ontmoediging maar een belóning.
Zo ook voedsel; voor het ene paard een échte traktatie, voor het andere niet iets om je druk over te maken.

Een andere leerervaring is extinctie; het geen resultaat hebben. Je kan proberen een paard dat hinderlijk aandacht vraagt met een krabbende hoef proberen te belonen of ontmoedigen doch je kan het ook negeren en hopen dat het bij gebrek aan resultaat ophoudt, 'uitdooft'.

Iedereen weet dat de bergen zo hoog zijn omdat de dalen zo diep zijn en dat water van een op een traptrede hoger gezette emmer sneller naar beneden loopt als je de andere emmer een trede lager zet: het verschíl telt.
Zo is het ook met leuke en vervelende ervaringen. Daarbij komt dat elke toegevoegde beloning of ontmoediging minder effect heeft dan de eerste of voorgaande. Ik ben gék op lasagne. Ook twee dagen achter elkaar maar... na een week wordt het ontmoedigend.
De ontvanger bepaalt!

Positief straffen, ontmoedigen door iets vervelends, P+ heeft een aantal nadelen. Allereerst is het ethisch niet verantwoord.
Daarnaast zijn er gewoon verschillende praktische redenen waarom het niet werkt.
- Door jouw paard te straffen voor iets heeft het wel een slechte ervaring met wat het níet mag, doch het weet niet wat het dan wél moet. Het voorbeeld van een pup leren zitten is wellicht het meest helder; als jij wilt dat jouw pup gaat zitten, dan roep je de naam voor aandacht en als het op 'zit' dan uiteraard nog steeds enthousiast naar je toe komt kan je het wel een tik geven omdat het niet gaat zitten en wel opspringt, maar het muntje van wat 'zit' is, valt echt niet. Sterker nog; doe dat een paar keer en jouw pup leert dat 'zit' slecht nieuws is en maakt dat het buiten bereik komt.
Straffen voor wat je níet wil geeft je nog niet wat je wél wil.
- Angst voor positieve straf of pijn motiveren niet iets wél te doen en daarbij stompen ze het paard enorm af, maken het ongevoelig.
- Bij een paard leiden angst voor straf en pijn tot een vluchtreactie of verzet en níet tot een open leerinstelling. Een paard dat schrikt zal door de pijn van een bit waaraan de geschrokken ruiter trekt meer in paniek raken en door de aangeklemde benen voortgedreven worden. Nu nog een angstkreet en daar gáát het paard....

Belonen dus.
Je truukt jouw pup te gaan zitten door het brokje over het kopje een beetje naar achter te bewegen; het gaat zitten, 'zít' en je geeft het brokje. Dat herhaal je een paar keer en wedden dat de pup gaat zitten op 'zit'. Het wil het brokje en gaat daarvoor gráág zitten.
Niet te vaak, want elk volgend brokje wordt minder lekker tot het moment waarop gaan zitten meer moeite is dan het brokje oplevert.
Dat is dan gelijk een wijze les: stop met een succeservaring. Ik weet; de kruik gaat zo lang te water tot deze barst doch dit is héél contraproductief.
Je leert feitelijk ongehoorzaamheid aan en bevestigt niet wat je wel wilt aanleren.

Je krijgt wat je beloont. Wát die beloning is, bepaalt de ontvanger.
Die beloning is het meest waard als die speciaal is, gevarieerd is en het paard weet dat het verdiend moet worden.
Het uit het zicht halen van het voer wanner het paard te ver naar voren komt bijvoorbeeld, P- maakt R+ waardevoller.

Op zich is positief belonen voor de ruiter het leukste om te doen doch ook negatief belonen heeft een plek.
Bij het rijden zijn de hulpen op wijken voor druk gebaseerd. Dat moet je het paard dus wel leren. Bij dat aanleren kan je dat wijken voor druk geheel op negatief belonen laten steunen door de druk op te voeren tot het paard wijkt. Dat zijn de fase 1 t/m 4 van Parelli: druk de haar, druk de huid, druk de spier, druk het bot.
Je kan het ook combineren; druk de haar of huid, wacht en geef iets leuks als het paard uiteindelijk wijkt
Zet het op en wacht.
Zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig waarbij je zal merken dat positief belonen het drukniveau héél snel verlaagt.

Operante conditionering is het leren door proberen. Dit is heel effectief omdat het paard daarbij actief zoékt naar de succesformule en het ontdekte daardoor razendsnel leert.
Het bekende en populaire klikkeren maakt gebruikt van operante condionering door een brug.
Bij paarden ervaar ik dat de stem effectiever is als brug dan de klikker. De stem geeft mogelijkheden tot variatie en differentiatie van beloning.
De uitleg van deze methode valt buiten deze site. Ik verwijs hiervoor daarom naar het uitstékende boek 'Grondwerk met Paarden' van Inge Teblick.
'Klikkeren' is een effectieve invulling van positief belonen. Leuk voor paard en ruiter, hetgeen de ruiter stimuleert met het paard te werken en het paard stimuleert werken, léren leuk te vinden: 'Je krijgt wat je beloont'.

Voor degenen die wél geïnteresseerd zijn en geen zin hebben om de hele site te lezen, hierboven de uitleg over de afkortingen die HC gebruikt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:01

ah, nu snap ik het beter...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:02

Vraag me echt af wat dit nu met die bitloze wedstrijd en de foto's te maken heeft maar ok.

(niet dat ik niet geïnteresseerd ben maar haak wel af bij het woord "klikkertraining" )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:03

Whinnylando schreef:
Vraag me echt af wat dit nu met die bitloze wedstrijd en de foto's te maken heeft maar ok.

(niet dat ik niet geïnteresseerd ben maar haak wel af bij het woord "klikkertraining" )

:Z niks natuurlijk. Promotie... you know..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:37

Whinnylando schreef:

In het kort: HC heeft van begin af aan gesteld dat bitloos en dressuur zoals die in de huidige wedstrijdsport gevraagd wordt niet goed
samen gaan. Ik begreep in het begin ook niet wat hij daarmee bedoelde, maar als je je gaat verdiepen in de werking van de bitloze optomingen en
de manier waarop het gebruikt hoort te worden, dan zie je dat het niet de bedoeling is een constante aanleuning te creëren.
Op de filmpjes is duidelijk te zien dat eigenlijk iedereen dat wel heeft (alleen het touwhalster misschien niet, moeilijk te beoordelen van zo'n kort stukje).

Als je je dan verdiept in die theorie van hoe het zou moeten (waar kies je voor: beloning, straf etc.) dan kun je niet anders dan het met hem eens zijn.

Maar daarvoor moet je je dus daarin verdiepen en het gekke is dat ik dat als fulltime wedstrijd amazone wél doe (en er zo achterkom dat wat hij op zijn site beschrijft ook hetgeen is dat je bij Academy Stal Bartels leert...) en heel veel mensen niet die moeite nemen en daarmee eigenlijk zijn gelijk bewijzen dat de theoretische kennis bij veel mensen tekort schiet....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:31

horseyfries schreef:
Maar daarvoor moet je je dus daarin verdiepen en het gekke is dat ik dat als fulltime wedstrijd amazone wél doe

Wat mij ook opvalt in deze discussies is hoe weinig veel bokkers echt wat weten van dressuur, de opbouw van de proeven, de wijze van beoordelen en het skala. Wat mij betreft een must als je wat wil kunnen zeggen over wedstrijddressuur (al dan niet bitloos)

Ik zie hier veel reacties in de trant van 'best nette punten'.... Als je alles onder de 60% nette punten vindt, dan heb je het principe van dressuurproeven gewoon niet begrepen.

Om een voorbeeld te geven aan de hand van concrete feiten/cijfers van de wedstrijd: slechts 3 ruiters scoorden boven de 60%. Dat houdt in dat slechts 3 ruiters in staat waren de gevraagde onderdelen in hun proef op hun niveau voor een 6 te tonen. De overigen hebben met hun scores onder de 60% aangetoond dit dus niet te kunnen (het niveau, op dat moment, onder die omstandigheden dus niet waardig te zijn). Als je dressuurproeven ziet als een examen van de graad van africhting in competitieverband, zijn dus maar 3 ruiters 'geslaagd' voor het examen.

Als je je verder realiseert dat de proeven in de klassen B tm Z2 vallen onder BASIS wedstrijdsport, en in deze proeven trapsgewijs de kwaliteit van de dressuurmatige BASIS africhting van een combinatie wordt getoetst, en de deelnemende Z2 combi ook niet aan de 60% kwam... Kun je stellen dat van alle deelnemers geen enkele deelnemer kon aantonen de volledige BASIS van dressuur onder de knie te hebben. Tenslotte is ZZ-licht tm GP pas gevorderde dressuur.

Dat dat niveau op doorsnee KNHS wedstrijden met bit ook niet altijd gehaald wordt is een andere discussie. Waar het nu om gaat is dat als je wat wil zeggen over de cijfers/resultaten van de wedstrijd je je eerst eens goed moet verdiepen in wedstrijddressuur, de opbouw van de proeven en de wijze van beoordelen. Degene die dat echt gedaan hebben, zullen de uitslagen van de wedstrijd niet interpreteren als zijnde 'best nette punten'.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:54

Jasmijn; ik snap je gezien de punten en ik kan alleen voor mezelf spreken. Mijn proef ging gewoon (zoals ik op dit moment wedstrijden rijd) en ja, dat kan beter. Dat wil niet zeggen dat ik me niet verdiept heb in de punten die jij aanhaald. Onze combinatie is gewoon nog "heb goed, val goed" dus wiebelig. Dit ligt overigens aan mij en niet aan het paard. Door op wedstrijd te gaan, train ik dit; is dit zo erg?
En ja, dat ik dan niet boven de 60% uitkom??? who cares? it's me and my horse!

Verder kan ik niet voor de jury's spreken; ik ken ze niet maar ik ben er wel achter gekomen; dat hoe meer jury's hoe meer visie's!
Mijn middenstap bijv: 9,8,7 en 5,5 !
4 jury's zaten bij mij ong. gelijk maar 1 zat er 16 punten onder en dan heb je het dus over de zelfde proef! Dus ik snap je wel maar vind het in dit geval met 5 jury's iets te kort door de bocht....
Maar dat is mijn mening :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:57

Evelienepien schreef:
Verder kan ik niet voor de jury's spreken; ik ken ze niet maar ik ben er wel achter gekomen; dat hoe meer jury's hoe meer visie's!
4 jury's zaten bij mij ong. gelijk maar 1 zat er 16 punten onder en dan heb je het dus over de zelfde proef!

wat een snertsport :+

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:04

Nogmaals, het wedstrijd element was bijzaak. Er zaten jury's die b.v. irl al jaren geen B dressuur hebben bekeken en ( staat ergens hoor, weet niet meer waar) heel veel moeite moeite hadden met het africhtings niveau.

Onder de 60 % is dan weliswaar niet goed genoeg voor een hogere klasse.... maar dus vaak wel voldoende voor de getoonde klasse!

De jury's zaten weer eens mijlenver uit elkaar... Saskia (MP)161 als laagste en 182 als hoogste....
Bij een deelnemer lagen de punten zelfs tussen de 127 en 174.....
Dus dan zou je het allemaal kunnen omdraaien en de jurering onder de loep gaan leggen, want ook dat al oude discussie punt is dus wederom bewezen... Zoveel ogen, zoveel meningen als hoe we het zouden willen zien...

Maar ik ben het echt verder helemaal eens met Jasmijn. Vriendelijk en duidelijk je punt gezet!

Citaat:
Nou, ze heeft ook wel haar trekjes hoor, vriendin van mijn zus werkt op een kinderboederij waar Anky was laatst, en ze was wel even verontwaardigd dat ze wat langer op de patatjes moest wachten...

En deze opmerking? ik zou ook pissed worden denk ik... dat heeft niks te maken met hoe je dressuur kunt rijden hoor! Dat heet menselijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:09

Citaat:
In het kort: HC heeft van begin af aan gesteld dat bitloos en dressuur zoals die in de huidige wedstrijdsport gevraagd wordt niet goed
samen gaan. Ik begreep in het begin ook niet wat hij daarmee bedoelde, maar als je je gaat verdiepen in de werking van de bitloze optomingen en
de manier waarop het gebruikt hoort te worden, dan zie je dat het niet de bedoeling is een constante aanleuning te creëren.

Met andere woorden (als ik 't goed begrijp):
druk rond de neus c.q. hoofd is volgens die schrijver niet geschikt voor constante aanleuning en druk in de mond is wel geschikt voor constante aanleuning?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:14

Dat gaat me m'n pet te boven..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:20

JoviBan schreef:
Citaat:

druk rond de neus c.q. hoofd is volgens die schrijver niet geschikt voor constante aanleuning en druk in de mond is wel geschikt voor constante aanleuning?

Kijk, dat is nou een goede vraag voor HC! (en nu niet naar je website verwijzen HC! :D )

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:29

JoviBan schreef:

Nu ik erover nadenk.. een paard krijgt toch pijn in zijn nek door constante aanleuning? Probeer zelf maar eens een uur lang een mand op je rug te dragen met de band over je voorhoofd ofzo.. Ik vind constante aanleuning maar idioot. Geeft bijvoorbeeld wrijving op de lagen (je kunt niet voorkomen dat je iets beweegt met je handen).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:30

Evelienepien schreef:
Jasmijn; ik snap je gezien de punten en ik kan alleen voor mezelf spreken. Mijn proef ging gewoon (zoals ik op dit moment wedstrijden rijd) en ja, dat kan beter. Dat wil niet zeggen dat ik me niet verdiept heb in de punten die jij aanhaald. Onze combinatie is gewoon nog "heb goed, val goed" dus wiebelig. Dit ligt overigens aan mij en niet aan het paard. Door op wedstrijd te gaan, train ik dit; is dit zo erg?

Dan begrijp je mij niet goed: het is niet erg als je minder scoort... Ik neem aan dat je aan wedstrijden meedoet om een indicatie te krijgen van waar je staat qua africhting en thuis met de verbeterpunten aan de slag gaat (zo doe ik het in ieder geval wel). Het gaat mij ook niet om persoonlijke scores van deelnemers en hun verhaal daarachter. Iedereen heeft wel een verhaal achter al dan niet goede resultaten/scores. In principe doen die er gewoon niet toe (voor een jury). Een verrichting is pas voldoende als je 60% scoort.

Het ging mij om de conclusies die hier door sommige werden getrokken a.d.h.v. de resultaten van de proefwedstrijd....

Evelienepien schreef:
4 jury's zaten bij mij ong. gelijk maar 1 zat er 16 punten onder en dan heb je het dus over de zelfde proef!

Ja, dit komt zelfs op olympisch niveau voor, en daar wordt die discussie ook gevoerd. Voordeel is dat als je door 5 verschillende juryleden wordt beoordeeld, daan een gemiddelde van wordt genomen en je dus best wel vanuit kunt gaan dat dat gemiddelde een goede indicatie is van hoe je er op dat moment voor staat. Dat voordeel hadden jullie als deelnemers aan deze wedstrijd. Ik zou dus je uiteindelijke gemiddelde beoordeling zeker serieus nemen.

Overigens zijn grote puntenverschillen soms best goed (deels) te verklaren doordat een oefening en vanuit verschillende hoeken er anders uit kan zien. Wat dus verschillende punten kan opleveren voor 1 dezelfde oefening.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:31

e_horse schreef:
Nu ik erover nadenk.. een paard krijgt toch pijn in zijn nek door constante aanleuning? Probeer zelf maar eens een uur lang een mand op je rug te dragen met de band over je voorhoofd ofzo.. Ik vind constante aanleuning maar idioot. Geeft bijvoorbeeld wrijving op de lagen (je kunt niet voorkomen dat je iets beweegt met je handen).

1 woord: antromorphisme :roll:

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:46

Wendy schreef:

Antropomorfisme? ;)

Toch ben ik het wel met e_horse eens, het lijkt me voor het paard tien keer niks om zo rond te hobbelen. Ook met HC ben ik het eens, bitloze hoofdstellen zijn niet zo geschikt voor de hedendaagse dressuur. Na het doorlezen van dit topic weet ik ineens niet meer of ik nog wel zo blij ben met deze 'vooruitgang'...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:49

Aanleuning staat voor een vriendelijke verbinding. Dat is heel wat anders dan constante druk en dus al helemaal niet te vergelijken met een mand op je rug en een band om je voorhoofd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:51

Dani62 schreef:
Wendy schreef:

Antropomorfisme? ;)

Toch ben ik het wel met e_horse eens, het lijkt me voor het paard tien keer niks om zo rond te hobbelen. Ook met HC ben ik het eens, bitloze hoofdstellen zijn niet zo geschikt voor de hedendaagse dressuur. Na het doorlezen van dit topic weet ik ineens niet meer of ik nog wel zo blij ben met deze 'vooruitgang'...

is een bit dan wél geschikt voor hedendaagse dressuur? :roll: