Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:50

Het eerste paard wat beter ging lopen middels NB moet ik nog tegen komen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:51

Lovely schreef:
Mijn laatste post ook gelezen Opala? En ook geprobeerd om met mij mee te denken? Als de druk binnenin hoger wordt dan buiten, dan wijkt de buitenkant en valt de tangram binnenin uit elkaar. Dat geeft nare, onomkeerbare gevolgen voor de voet van je paard.

Hoe kan de druk binnenin hoger worden doordat je buiten een milimeter mist, volgens jou dan

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:52

dat onderzoek wat ik ergens eerder ook al aanhaalde.
Ik denk dat nb, net als tb, gewoon de ontwikkelingen moet volgen. En dat er in de tussentijd wat meer overleg moet komen.

Wat is nou precies jou idee over een mustangroll, qua krachten op de hoef? Ik snap je zin eigenlijk niet over interne schoentjes?

@suleilitha: onderzoek vind ik vele malen belangrijker ;) praktijkervaring is subjectief.

Misschien is het een idee om niet zo onzinnig zwart-wit te reageren. Ik ken namelijk wel tb bekapte paarden die prima lopen, ik ken daarnaast ook honderden nb bekapte paarden die goed lopen. Aan dit soort onzin reacties heeft niemand wat.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:53

Wow lees ik daar een vergelijking tussen het Hoofcare Breakover ijzer en een mustangrol? Vergeet dan even aub niet dat bij het aanbrengen van een dergelijk ijzer de voet van het paard intact blijft en het een hulpmiddel is om de pas af te wikkelen en daarbij de voet te ontlasten, terwijl je bij het aanbrengen van een mustangrol aan de voet zelf gaat knutselen! Lijkt me een wezenlijk verschil... Daarnaast ben ik het absoluut eens met de mening van Lovely. In heel veel gevallen is het aanbrengen van een mustangrol schadelijk voor de voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:55

Sanne, welk onderzoek is dat en waar kan ik de conclusies vinden? Dat heb ik even eerder ook al gevraagd, maar misschien heb je eroverheen gelezen :).

Opala, de hoef is aan de buitenkant een omhulsel en als je die zwakker maakt, zoekt de binnenkant vanzelf de weg van de minste weerstand en omdat de buitenwand zwakker is, geeft die mee. Nogmaals, het is milimeterwerk, maar de tangram is daar niet voor geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:56

En wat denk je van onderzoek aan de hand van praktijkervaringen, Sanne, of zegt dat je niks?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:56

Zodra de dames om een verklaring gevraagd worden voor hun uitspraken die kant noch wal raken, is de vraagsteller rijp voor het kippenhok >;) .

Zoals eerder gezegd ... NB moet je ervaren bij je eigen paard, wil je daar de voordelen van kunnen inzien.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:58

Lovely schreef:
Je moet mijn vorige post dus wel in milimeters lezen en niet in centimeters. Je hebt trouwens met het toepassen van een mustangroll ook al gauw dat je een geknepen voet creëert en dat levert al gauw problemen van binnen omdat er dan te weinig ruimte en oppervlak overblijft voor alle botjes. Dat gaat dan weer ten koste van de wand en zo ben je dus een stukje samenhang kwijt. Als de wand verzwakt, heb je wel een beetje een probleem. het is dus raadzaam om de mustangroll niet te hoog op te werken. Een rond randje vijlen kan best, maar niet te hoog of te diep.

Een geknepen voet kan bijna niet. Het tegenovergetelde is juist het beoogde effect. Als de arm van een hefboom korter wordt, neemt de druk af. De druk op de achterkant van de hoef neemt af, als je de hoef aan de voorkant inkort. Een brede en goed ontwikkelde hoef is juist hét punt waarom ik voor nb kies. Daarnaast is het misschien een verschil als een paard volkomen op de wand draagt of deels wand, deels zool. Bij een paard dat alleen op de wand draagt, en je vijlt dan de halve wand weg, dan heb je denk ik wel een probleem :D

Kim_Peters

No way dat een NB'er aan mijn paarden komt. Ik zie er nog steeds totaal niet het nut van in, dus hoop ik dat mijn smid mijn paardjes nog vele jaren wil bekappen/beslaan.

opala

Lovely schreef:
Sanne, welk onderzoek is dat en waar kan ik de conclusies vinden? Dat heb ik even eerder ook al gevraagd, maar misschien heb je eroverheen gelezen :).

Opala, de hoef is aan de buitenkant een omhulsel en als je die zwakker maakt, zoekt de binnenkant vanzelf de weg van de minste weerstand en omdat de buitenwand zwakker is, geeft die mee. Nogmaals, het is milimeterwerk, maar de tangram is daar niet voor geschikt.

De hoef is aan de buitenkant een omhulsel :+ . Benoem de onderdelen nou een keer. Wanneer de hoefwand zo zwak is bij afname met 1 millimeter is er wat anders aan de hand. Een hoefwand is een stevig bouwwerk, die breek je niet zomaar af, helemaal al niet bij je volle verstand.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:00

Kim_Peters schreef:
No way dat een NB'er aan mijn paarden komt. Ik zie er nog steeds totaal niet het nut van in, dus hoop ik dat mijn smid mijn paardjes nog vele jaren wil bekappen/beslaan.

Zolang ik het nut er niet van in zou zien, zou ik net zo denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:01

Opala, mijn serieus bedoelde reacties zijn kennelijk niet aan jou besteed :). Ik ga mijn paard niet blootstellen aan NB, van zijn leven niet.

Sanne, is het nu opeens nieuwe NB mode om je paard dan maar zomaar voorover te zetten door de toon in te korten? Met wel doel is dat? Daar kun je een bokvoet mee creëren, dat wist je wel he :).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:01

JAAAAAAAAA daahaaag opala :D :D :D ik zou zeggen lees nog eens terug en geef antwoord op alle vragen die jou gesteld zijn........ en kom dan op het niveau waarop dit topic diep ingaat op de materie met een antwoord.

Het is niet zo gek dan mensen wat lacherig worden als goed onderbouwde argumenten gestaafd met fysieke mogelijkheden en onmogelijkheden door woordjes onderuit geschoffeld proberen te worden die nergens over gaan......... zeker als er dan ook nog op de man gespeeld word omdat je het antwoord gewoon niet weet ;)

:D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:02

Ik moet zeggen dat ik deze discussie nu een tijdje volg en het erg interessant vindt!
De NB-er hebben mijn niet kunnen overtuigen van hun 'gelijk', het argument om het eerst op je eigen paard te proberen met NB, echt niet! het is zijn geen proefkonijnen en zolang men niet met betere argumenten en studies komt houden wij het hier mooi bij TB en voor de sportpaarden ijzers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:03

opala schreef:
Kim_Peters schreef:

Zolang ik het nut er niet van in zou zien, zou ik net zo denken.

En wat is dan het nut, bij een paard met correcte voeten, wat correct loopt, over te gaan tot NB? Mag je mij wel eens vertellen...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:04

Ga je nou eens verdiepen in de anatomie en fysiologie van de hoef, dat discussieert een stuk makkelijker. Ik kan hier wel hoefdeskundige spelen, maar ik ben maar een doe-het-zelver welke NB toepast :D :D :D .

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:06

Opala, dat hebben we gedaan :). Vandaar ook de kritische kanttekeningen :j. Alles van hoefnatuurlijk maar beetje dommig voor zoete koek gaan slikken is wel erg makkelijk, vind je niet.

Anoniem

Hoefdeskundige spelen doe je al meid, ;) maar vertel mij even waarom ik mijn paard met uitmuntende voeten, uitmuntende bewegingen moet blootstellen aan NB? Voeten kúnnen niet beter, gangen ook niet, dus geef me 1 goeie reden dat ik moet overstappen op een andere methode van hoefonderhoud!

KiWiKo

opala geloof me....... mensen waar je nu mee aan het discuseren bent, die hebben iets meer dan gemiddeld verstand van een hoef, hoe die eruit moet zien en hoe die bewerkt word.

opala

suleilitha schreef:
En wat is dan het nut, bij een paard met correcte voeten, wat correct loopt, over te gaan tot NB? Mag je mij wel eens vertellen...

Dan moet je mij eerst vertellen wat jij onder correcte voeten verstaat en onder correct lopen.

We willen toch met z'n allen duidelijkheid, dat begint bij de basis.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:08

Lovely schreef:
Opala, dat hebben we gedaan :). Vandaar ook de kritische kanttekeningen :j. Alles van hoefnatuurlijk maar beetje dommig voor zoete koek gaan slikken is wel erg makkelijk, vind je niet.

Had het maar voor zoete koek geslikt, dan had je eerder andere info gegeven. Ik weet niet uit welke romannetjes jij je info haalt, maar ik kan je wel wat boektitels geven, indien serieus geinteresseerd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:08

opala schreef:
suleilitha schreef:

Dan moet je mij eerst vertellen wat jij onder correcte voeten verstaat en onder correct lopen.

We willen toch met z'n allen duidelijkheid, dat begint bij de basis.

Laten we het eens niet over onze paarden hebben, die kennen we niet allemaal persoonlijk.

Maar laten we een voorbeeldpaard nemen, laten we zeggen............ TOTILAS. Waarom zou die bijv. (even voor Tosca: hypothetisch gezien) moeten kiezen voor NB?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:09

suleilitha schreef:
Hoefdeskundige spelen doe je al meid, ;) maar vertel mij even waarom ik mijn paard met uitmuntende voeten, uitmuntende bewegingen moet blootstellen aan NB? Voeten kúnnen niet beter, gangen ook niet, dus geef me 1 goeie reden dat ik moet overstappen op een andere methode van hoefonderhoud!

Wat dacht je ik giet de vraag in een iets andere vorm ;) ... eerst definieren wat je precies bedoelt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:10

Ervaringen met eigen paard zijn te subjectief. Ja het kan dat ze beter lopen met bepaalde methodes maar dat zegt dan mischien meer over dat paard in kwestie dan over de methode.

Over die mustangroll: ik kan de logica wel volgen van instabiliteit als de mustangroll overdreven wordt. Maar rondvijlen (en nee dat is dan geen echte mustangroll) wordt toch ook gedaan bij TB, evenals een ijzer met opzet onderzetten. Zou een opzet dan ook de instabiliteit vergroten of net genoeg zijn om het afrollen te bevorderen zonder de balans te verstoren?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:10

onderzoek wordt altijd gedaan aan de hand van ideeen die zijn ontstaan uit praktijkervaring, maar dat betekent nog steeds dat je objectief moet zijn en je hypothese moet verwerpen als deze niet overeenkomt met diezelfde praktijkervaring.

het onderzoek waar ik op doel is van v. heel.

het is niet de bedoeling om de toon zover in te korten dat je een bokhoef creeert. Het is de bedoeling dat je de hoef in balans houdt door de voor-achterwaartse balans te houden. met een te lange toon heb je kans op overbelasting van de achterkant van de hoef en met een te korte toon, zou de hoef richting een bokhoef kunnen gaan, maar dan moet de achterkant natuurlijk ook langer worden.