Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:21

Pipo, ik heb hier ook 2 paarden van anderen staan. Ik heb de ruimte voor die paarden en biedt die aan, maar met gezamenlijke verantwoording voor de verzorging van die paarden. Vergelijk het met samen met een aantal mensen een kaal weiland met stallen huren en dan ieder voor zich, of gezamenlijk, de verzorging regelen van die paarden. Alleen is het toevallig nu bij mij achter huis. En het voordeel dat je dus niet alleen ergens met alleen jouw paard staat, maar dat onze paarden samen staan en lopen en we de dagelijkse verzorging kunnen verdelen zodat je makkelijker een keer een dag weg kan, of met vakantie, of ziek kan zijn zonder dat je heel ingewikkeld iets moet regelen. Het is dus gewoon geen volpension.

Nobbygaard: Over het niet kunnen werken met een rooster:
Als mensen het echt belangrijk vinden om hun paard buiten te hebben, en er voor kiezen om mee te gaan in zo'n soort rooster, dan moeten ze er ook voor staan. Je kunt bij je werk ook niet zomaar niet op komen dagen toch? Houdt iemand zich niet aan die afspraken, dan kun je diegene er op aanspreken en anders uitsluiten van dat rooster, of men kiest ervoor dat diegenen die niet kunnen hun dienst af kunnen kopen tegen bepaald bedrag en dat ze dus iemand anders betalen om hun dienst af te nemen.

Je hebt met elkaar de verantwoordelijkheid om in de gaten te houden of mensen zich aan de afspraken houden.
Misschien dat het lastiger als stallen erg grootschalig zijn zodat je dingen niet meer van elkaar weet en ziet, en misschien is verplicht stellen van deelname niet verstandig omdat je dan ongemotiveerde mensen in je club krijgt.

En nog even over het uurtje grazen aan de hand wat niet te vergelijken is met los in weiland...
Mijn pony was ook altijd erg blij als hij aan de hand mocht grazen buiten zowel in de zomer als in de winter! Maar zeker in de winter als hij in de paddock staat en een periode niet in het land kan, dan maak je hem erg blij met dat grazen... Dus een stalpaard zul je daar, in mijn ogen, zeker ook een heel groot plezier mee doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:26

tita schreef:
[

wat bedoel je precies hoe de paarden verzorgd worden zal de eigenaar een worst wezen hij doet zijn ding voeren en mesten de rest is doe het zelf ( in de zomer paarden buiten zetten)

Dat bedoel ik dus, mensen die niet begaan zijn met de paarden, daar wil ik niet staan!

Bij ons op stal geeft de eigenaar juist ook advies en houd dingen in de gaten. Dat gaat zo ver, dat als iemand zijn paard zeiknat heeft gereden, dat hij ten eerste het gesprek aangaat dat dat niet kan met een dikke wintervacht, maar ten tweede dat hij tot 12 uur snachts wakker blijft, zodat hij de zweetdeken kan wisselen. Dit is misschien iets overdreven, al ben ik er blij mee, maar dit is wel iemand die begaan is met de paarden en een pensionstalletje is begonnen omdat hij gek is met paarden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:27

Ik denk dat ik wel begrijp wat pipo wil zeggen Tita.....
Een pensionstalhouder draagt imo de zorg voor de paarden in zijn pension. Daar hoort in de gaten houden en binnen en buiten zetten (al dan niet door betaald personeel) ook bij.

Bij jou lijkt het meer een hokjes verhuurder dan een pensionstalhouder....

Het zou imo ogen een stuk schelen als gemeenten alleen vergunningen af zouden geven voor het aantal paarden waarvoor een minimum aantal m2 uitloop (wei of paddock) beschikbaar is.....

detour

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:28

Vind het echt bizar. Een pensionstal houden is geen vetpot en kost tijd, soms zitten er onopgevoede exemplaren tussen die extra moeite kosten. Als je als eigenaar weinig hebt met paarden is het me een raadsel waarom je er aan begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:28

detour schreef:
Is dat zo bij jou Titia? Nou, dan zou ik zsm weggaan daar, een pensioneigenaar hoort imo zorg te dragen in de breedste zin vanh et woord; daarbij hoort het controleren van de dieren, zijn ze happy, zijn ze goed op conditie? verwondingen? even aai over de neus, etc.

Eens, maar ik denk dat we nu ook precies het probleem te pakken hebben van de doelgroep die de dierenbescherming moet aanspreken. Niet alleen de eigenaar maar zeker de pensionhouder.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:31

Hoe bedoel je dat pipo?
In de zin van: Als je elders ziet dat paarden slecht worden behandeld: grijp in?
Waarom persé als pensioneigenaar? De DB inschakelen als mens wat van paarden houdt is toch al genoeg?
Laatst bijgewerkt door detour op 05-03-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:31

Pipo schreef:
Eens, maar ik denk dat we nu ook precies het probleem te pakken hebben van de doelgroep die de dierenbescherming moet aanspreken. Niet alleen de eigenaar maar zeker de pensionhouder.

Gedeeltelijk eens...
Als je als eigenaar je verantwoordelijkheid voor je eigen dier neemt zet je hem niet op zo'n pensionstal weg. Zo'n staleigenaar gaat zich dan echt wel achter zijn oren krabben. Als hij toch graag klanten wil past hij zijn werkwijze aan, anders gaat zijn bedrijf vanzelf kapot zonder klanten....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:33

Noah2006 schreef:
Ook zijn er veel manages waar paarden de hele dag op stal staan, waarom doet de db daar niks aan? Die stimuleren de 'onwetende mens' om paard te rijden en zouden juist een voorbeeld moeten geven hoe paarden leven.
De manege waar ik begon stonden 40 stoffige paardjes in hun stal de hele dag maar rondkjes te lopen.Weiland? dat kennen ze niet eens!

Ik heb echt een hekel aan mensen die van alles schreeuwen en roepen maar de achtergronden niet eens weten of nagaan!!!

De DB is op dit moment bezig met een onderzoek. Hoe en wat maak ik niet bekend. Maar vraag eerst eens na bij de betreffende instanties wat ze doen op dit gebied voordat je gaat schreeuwen dat ze daar niets aan doen :(

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:37

Laetitia, ik heb nav de beginpost al gevraagd hoe de genoemde cijfers tot stand zijn gekomen, maar daar is tot op heden nog geen antwoord op gegeven. Weet jij het misschien?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:38

laetitia; prima dat jij voor de DB opkomt omdat je er vrijwilliger bent, maar je kunt ook je ogen openen, realistisch kijken en zien dat ze geen flikker doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:40

dat hangt dus af van de doelgroep die je hebt...
Wil je stalling aanbieden en neem je ze al het werk uit handen zodat ze in hun spaarzame vrij tijd alleen hun paard nog hoeven te poetsen en op te zadelen om te trainen, dan heb je een heel andere doelgroep (en afhankelijk van je voorzieningen en prijsniveau) dan een pensionhouder die wel de ruimte aan wil bieden/verhuren, maar het bij de mensen zelf laat hoe ze hun paard willen verzorgen, dus echt een pure verhuur of doe het zelf-stal, en dan heb je daar veel gradaties tussen.

Er zijn mensen die graag alles zelf in handen hebben en er zijn mensen die graag alles verzorgd zien. En nog veel mensen die er tussenin zitten, om financiele of tijdsredenen of gewoon omdat ze graag bepaalde dingen zelf doen (bijvoorbeeld uitmesten) maar andere dingen weer niet (voeren, binnen/buiten zetten)

Zo is er voor elk wat wils, en daar is niets verkeerds aan toch?
Als de paarden uiteindelijk maar goed verzorgd worden en in de gaten worden gehouden.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:40

Citaat:
Nobbygaard: Over het niet kunnen werken met een rooster:
Als mensen het echt belangrijk vinden om hun paard buiten te hebben, en er voor kiezen om mee te gaan in zo'n soort rooster, dan moeten ze er ook voor staan. Je kunt bij je werk ook niet zomaar niet op komen dagen toch? Houdt iemand zich niet aan die afspraken, dan kun je diegene er op aanspreken en anders uitsluiten van dat rooster, of men kiest ervoor dat diegenen die niet kunnen hun dienst af kunnen kopen tegen bepaald bedrag en dat ze dus iemand anders betalen om hun dienst af te nemen.

Zolang staleigenaar hier zich niet mee wil bemoeien, dan kom je onderling er als klanten niet uit. Er ik moet zeggen dat ik hier nog maar weinig staleigenaren heb getroffen die zich gaan mengen in de mening verschillen tussen hun klanten.
En uitsluiten van zo'n rooster heeft weinig zin op een kleinschalige stal. Uiteindelijk waren er maar 2 mensen die ze wel binnen en buiten wilde zetten, maar ook die werkte fulltime en woonde nog geeneens in de buurt van de stal. Dus dan laat je het daar ook niet vanaf hangen. Ik kon moeilijk elke ochtend voor mijn werk eerst een uur naar stal rijden en dan 's avonds nog een keer terug. Ten eerste heb ik geen geld boom in de tuin staan waar ik het geld voor de benzine vanaf kon halen en ten tweede net zoals ik al een keer heb aangegeven, kies ik ook voor mijn gezondheid.
Nu rijd ik ook elke ochtend en avond bij mijn paarden langs, maar dat is nu maar 10 minuten en ligt op de route van mijn werk.
Je kunt niet zomaar ervan uit gaan dat er overal maar mensen op te trommelen zijn om paarden binnen en buiten te gaan zetten. Wel op grootschalige stallen, maar niet zoals hier met kleine stallen.

Citaat:
Vind het echt bizar. Een pensionstal houden is geen vetpot en kost tijd, soms zitten er onopgevoede exemplaren tussen die extra moeite kosten. Als je als eigenaar weinig hebt met paarden is het me een raadsel waarom je er aan begint.

Omdat ze als boer zijn nog minder verdiende als nu met pensionpaarden. En aangezien ze vaak zelf niets van paarden weten of vrij weinig, zul je het met de kennis van de klanten onderling moeten doen. Maar wij zijn blij met deze boeren dat ze paarden willen stallen. Anders moet ik ze op manege's of grote pensionstallen zetten waar ik bijna 500 euro of meer voor zou moeten betalen. En helaas dat redt ik niet. En geen haar op mijn hoofd die mij me paarden kan laten verkopen omdat ik voor in sommige mensen de ogen geen goede stal kan vinden. Zolang ik er elke dag naar toe kan krijgen ze de verzorging die ze willen en verdienen. Ook al is dat niet elke dag volop beweging.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:42

misschien willen ze wel wat maar houdt de overheid eea tegen of hogere instanties.. :)*

Geen flikker doen, dat geloof ik niet, erg zwart wit; heb zelf ook voor de DB gewerkt, vrijwillig, er werd heel wat werk verricht. ;)

maar om het op dit grootschalige nivo idd aan te pakken in de praktijk lijkt me in dit burocratische landje nog niet zo simpel. :o

Ik denk dat we vooral naar onszéf moeten kijken mbt onze eigen dieren. Als een ieder dat nou eens doet: Paard elke dag minimaal 8 uur buiten met een maatje als vereiste (vergis je niet een paard is een gewenningsdier, maar wie zegt dat wat er in Nl gebeurt goed voor hen is?), genoeg voeding bieden en regelmaat zijn we een heel eind. _/-\o_

We hebben er een gedomesticeerd schepsel van gemaakt wat naar onze pijpen dient te dansen maar het blijven van origine sociale loopdieren die minimaal 16 uur -20 uur per dag moeten kunnen kauwen , gezien hun vegetatieve stelsel. dat wij er zo nodig op moeten rijden, showen of moeten mennen en er mee bezig willen zijn maakt ze alleen al bijzonder genoeg! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:46

detour schreef:
Hoe bedoel je dat pipo?
In de zin van: Als je elders ziet dat paarden slecht worden behandeld: grijp in?
Waarom persé als pensioneigenaar? De DB inschakelen als mens wat van paarden houdt is toch al genoeg?

Een bakker die geen brood kan bakken, daar koop jij je brood toch niet?
Waarom mag iemand zonder enige affiniteit met paarden wel een pensionstal beginnen? Belachelijk is dat natuurlijk! De dierenberscherming kan een enorme slag slaan, door deze bedrijven aan te pakken en richtlijnen mee te geven.
De doelgroep van de DB heeft namelijk voornamelijk op DIE plekken zijn paarden staan. Zo blijkt uit de laatste pagina's wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:47

tja, ik heb de paarden dan aan huis met 2 pensionpaarden en heb voor die eigenaren hier kwamen dus ook heel duidelijk gezegd dat hier gewerkt wordt met een rooster en dat de verzorging verdeeld wordt, dus dat ze voldoende tijd moeten hebben om in overleg hun beurten te doen. Tuurlijk kunnen er dan omstandigheden zijn waardoor dit tijdelijk even moeilijk is, maar als iemand daar geen tijd (meer) voor heeft en er geen oplossing voor gevonden kan worden, dan zit er voor zo iemand niets anders op dan een andere stalling te zoeken die wel volpension is.
En als jij te weinig stalgenoten hebt die kunnen/willen helpen om het op die stal haalbaar te maken de paarden meer buiten te krijgen, en jij vindt het toch heel belangrijk, dan zul je zelf misschien moeten verhuizen naar een stal waar dat wel mogelijk is of geregeld kan worden.
Als ik niet zou selecteren bij de poort, en mensen aan de afspraken probeer te houden, dan sta ik straks ook alles alleen te doen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:47

Miriam schreef:
Pipo schreef:

Gedeeltelijk eens...
Als je als eigenaar je verantwoordelijkheid voor je eigen dier neemt zet je hem niet op zo'n pensionstal weg. Zo'n staleigenaar gaat zich dan echt wel achter zijn oren krabben. Als hij toch graag klanten wil past hij zijn werkwijze aan, anders gaat zijn bedrijf vanzelf kapot zonder klanten....

Nee er zijn hier teveel paarden en te weinig stallen en ik ken nergens stalling waar er dingen voor me gedaan worden behalve mesten en voeren
Niet in sliedrecht, Gorinchem, Noordeloos, Hoornaar, helemaal niet aan de overkant van de rivier.

Ben zelf oprecht verbaasd, dat zoiets mogelijk was.
Ja mijn vorige stalling (weinig weidegang) dierenhotel Gorinchem helaas opgekocht door de Ns en nu weg. Daar had men personeel in dienst die gooide je paard los. (als ze tijd hadden ivm andere werkzaamheden) dat kon je in een boek schrijven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:48

detour schreef:
Geen flikker doen, dat geloof ik niet, erg zwart wit; heb zelf ook voor de DB gewerkt, vrijwillig, er werd heel wat werk verricht. ;)

Apart, hier drinken ze liever koffie.

Maar goed, imo zou de DB in NL afgeschaft kunnen worden en enkel de LID en AID over houden, DB mag toch niets zonder politie en voor de dingen die ze wel mogen/kunnen komen ze niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:49

joyce B schreef:
tja, ik heb de paarden dan aan huis met 2 pensionpaarden en heb voor die eigenaren hier kwamen dus ook heel duidelijk gezegd dat hier gewerkt wordt met een rooster en dat de verzorging verdeeld wordt, dus dat ze voldoende tijd moeten hebben om in overleg hun beurten te doen. Tuurlijk kunnen er dan omstandigheden zijn waardoor dit tijdelijk even moeilijk is, maar als iemand daar geen tijd (meer) voor heeft en er geen oplossing voor gevonden kan worden, dan zit er voor zo iemand niets anders op dan een andere stalling te zoeken die wel volpension is.
En als jij te weinig stalgenoten hebt die kunnen/willen helpen om het op die stal haalbaar te maken de paarden meer buiten te krijgen, en jij vindt het toch heel belangrijk, dan zul je zelf misschien moeten verhuizen naar een stal waar dat wel mogelijk is of geregeld kan worden.
Als ik niet zou selecteren bij de poort, en mensen aan de afspraken probeer te houden, dan sta ik straks ook alles alleen te doen...

Stel dat nou jij hier woont en voor mij de ideale stalling aanbiedt voor mijn pony, dan kan ik nog niet bij jou staan.
Ik werk fulltime van 08.00-17.00 heb nog meer beesten en niet heel veel tijd om voerbeurten te moeten doen. laat staan mesten, hooien, land verzorgen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:55

Daarom zeg ik... ALS je als paardeneigenaar de verantwoording neemt. Zolang mensen het ok vinden om concessies te doen aan de leefomstandigheden van hun dier blijven dit soort situaties bestaan....

Joyce B: Juist, selecteren aan de poort :j Als je er voor kiest om op een stal te gaan staan waar je veel zelf moet doen en je hebt daar de mogelijkheden toe is er niets mis mee om op een doe het zelf stal te gaan staan. Maar mensen die bewust op een doe het zelf stal gaan staan en vervolgens gaan klagen dat er niets voor ze gedaan wordt zijn niet helemaal eerlijk bezig.

Het blijft neerkomen op keuzes maken....

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:00

tita schreef:
joyce B schreef:

Stel dat nou jij hier woont en voor mij de ideale stalling aanbiedt voor mijn pony, dan kan ik nog niet bij jou staan.
Ik werk fulltime van 08.00-17.00 heb nog meer beesten en niet heel veel tijd om voerbeurten te moeten doen. laat staan mesten, hooien, land verzorgen

Ook ik zou niet bij je kunnen komen staan. Werk regelmatig van 7.30 tot 17.30 uur, heb een huishouden, een vriend en andere huisdieren die de tijd en aandacht vragen.
En hier zijn dus de volpension de stallen die dus geen mogelijkheid bieden om je paard naar buiten te doen. Deze hebben vaak alleen maar een buiten en/of binnenbak waar niets in los gegooid mag worden. Dus dan blijft voor de hardwerkende mensen (vaak juist om hun paarden goed te kunnen blijven onderhouden) in deze regio maar 1 mogelijkheid over. En dat is dus op een stal gaan staan, waar ze dus er niet uitkomen totdat jezelf als eigenaar er bent. Maar je kan er dan tenminste wel vanuit gaan dat ze goed gevoerd, te drinken en gemest worden. Daar gaat op dat moment dan wel mijn prioriteit naar uit.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:02

Tita: Even voortbordurend op mijn vorige post. Als jij niet de mogelijkheid hebt om zelf de verzorging (buitenzetten, voerbeurten ed) op je te nemen heb je imo de volgende keuzes:
- Een all in stalling zoeken, die je waarschijnlijk een rib uit je lijf kost maar waarbij je paard het prima heeft
- Je schema zo aanpassen dat je wel iets kunt doen. Gaat waarschijnlijk niet lukken want ik neem aan dat je je salaris toch nodig hebt
- Geen paard willen houden

Nou zeg ik het natuurlijk erg zwart wit, er zal heus nog wel wat grijs gebied tussen zitten. Maar je paard dan maar ophokken omdat je er zon nodig een wil hebben is voor mij geen keuze. Uiteraard is dit alleen maar mijn mening, ik wil niemand beledigen oid.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:06

dat kan kloppen, dan valt mijn plekje voor je af. tenzij je een lieve man of bijrijdster hebt die jouw beurten doet.

Maar misschien valt het ook mee, misschien kun jij dan de avondvoerbeurten doen op de avonden dat je je paard normaal rijdt, voor je naar huis gaat na het rijden en de mest nog even uit de stallen (of in mijn geval paddock) halen ;)

En kun je in het weekend overdag een beurt doen, als je meer tijd hebt...
Kijk, nu ga je in principe elke dag naar je paard omdat hij anders niet buiten komt.
Diegenen die hier staan hebben dagen dat ze niet komen omdat ze het dan heel druk hebben, en dagen dat ze meer tijd hebben en hun beurten doen, dat kan 's ochtends, 's middags. of 's avonds zijn in de winter en in de zomer 's ochtends en einde van de middag tot in de avond. Maar elke dag staat het paard de hele dag buiten, dus ze hoeven niet zelf eerst nog los te gooien en kunnen, voor of na hun verzorgtaken, gewoon gelijk rijden. Die tijd ben jij nu kwijt met wachten en krantje lezen omdat je paard er nog uit moet.

's middags of 's avonds mestruimen, voeren en paarden ophalen kan als je flink doorwerkt in ongeveer een half uur. 's ochtends kost het nu in de winter meer tijd omdat er ook geveegd moet worden en er meer mest ligt.

Het is maar net wanneer je andere stalgenoten tijd hebben.
Beginnen ze 's ochtends later en 's avonds geen tijd, dan matched dat goed met iemand die vroeg werkt, maar einde van de middag, of 's avonds juist naar zijn paard gaat.

Maar goed, dat is in onze situatie zo, en elke situatie is anders. 's Zomers kost het minder tijd dan 's winters. Maar met goede wil van alle partijen en een beetje een match (aanvulling/verschil) qua werktijden en vrije tijd, dan is er veel te regelen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:09

ik heb gekozen voor de beste all-in stal in mijn omgeving.
Moet alleen zelf elke dag mijn paard eruit gooien en tuurlijk de vrouw van de stalhouder heeft ook een moeilijk niet sociaal paard, soms gooit ze ze samen los (ong 2-3x per week) in de binnenbak of paddock.
Dan is ie er weer ff uit maar enige wat ze doen is zand eten (hooi mag niet in de binnenbak en paddock)

Geen paard houden zou optie zijn maar dan weet ik niet hoe het met mij gaat :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:11

Citaat:
En kun je in het weekend overdag een beurt doen, als je meer tijd hebt...
Kijk, nu ga je in principe elke dag naar je paard omdat hij anders niet buiten komt.
Diegenen die hier staan hebben dagen dat ze niet komen omdat ze het dan heel druk hebben, en dagen dat ze meer tijd hebben en hun beurten doen, dat kan 's ochtends, 's middags. of 's avonds zijn in de winter en in de zomer 's ochtends en einde van de middag tot in de avond. Maar elke dag staat het paard de hele dag buiten, dus ze hoeven niet zelf eerst nog los te gooien en kunnen, voor of na hun verzorgtaken, gewoon gelijk rijden. Die tijd ben jij nu kwijt met wachten en krantje lezen omdat je paard er nog uit moet.

zit logica in, als er het een en ander te regelen valt, is het wel anders maar toch.
Mocht de particulier je niet meer aanstaan dan kun je dus zo oprotten en bij de pensionstalling ligt dat anders.
Ook al klikt het niet met de stalhouder, is geen reden om weg tegaan (klikken = gedachtengang heeft niks met verzorging te maken en dit geldt ook niet voor mij hoor :D )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:11

Pipo schreef:
detour schreef:
Hoe bedoel je dat pipo?

Een bakker die geen brood kan bakken, daar koop jij je brood toch niet?
Waarom mag iemand zonder enige affiniteit met paarden wel een pensionstal beginnen? Belachelijk is dat natuurlijk! De dierenberscherming kan een enorme slag slaan, door deze bedrijven aan te pakken en richtlijnen mee te geven.
De doelgroep van de DB heeft namelijk voornamelijk op DIE plekken zijn paarden staan. Zo blijkt uit de laatste pagina's wel.

oke, I get your point. :j
En dat ben ik helemaal met je eens. Al moet het persoon die denkt er rijk van te worden wel beetje naief zijn.. :=