Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:48

Ik heb me er ook genoeg in verdiept. :) Nee grond krijg je niet, daar betaal je de hypotheek voor. Kruiwagens en dat soort dingen, die hoef je niet elke week te kopen. En als je zelf niet handig bent moet je nooit in een boerderij (welke vorm dan ook) gaan wonen. Als je alles moet laten doen ben je te veel geld kwijt.
Een paard kost niet meer per maand dan 100 euro aan voer, strooisel en water/stroom en dan is het ruim genoeg geteld. Kost hij meer moet je heel snel gaan kijken wat je fout doet bij je inkopen.
De rest van het geld is voor onderhoud en hypotheek en je eigen eten. Onderhoud kost geen bergen als je geen troep plaatst. Ja ik zie ook zelfs op pensionstallen van die aan elkaar geknutselde weidedraad en bakranden. Dat kost wekelijks geld want is altijd wel ergens kapot. Maak het in een keer fatsoenlijk, dan ben je er 20 jaar vanaf. Dat lijkt in eerste instantie erg duur, maar als je het totaal plaatje kijkt is het dat juist niet. Dat soort dingen vergeten mensen.
En klagen lijkt ook vaak in te zijn, maar wel zie je regelmatig grote prive inkopen. Prima hoor, maar klaag dan niet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:06

kazary schreef:
Ik heb me er ook genoeg in verdiept. :) Nee grond krijg je niet, daar betaal je de hypotheek voor. Kruiwagens en dat soort dingen, die hoef je niet elke week te kopen. En als je zelf niet handig bent moet je nooit in een boerderij (welke vorm dan ook) gaan wonen. Als je alles moet laten doen ben je te veel geld kwijt.
Een paard kost niet meer per maand dan 100 euro aan voer, strooisel en water/stroom en dan is het ruim genoeg geteld. Kost hij meer moet je heel snel gaan kijken wat je fout doet bij je inkopen.
De rest van het geld is voor onderhoud en hypotheek en je eigen eten. Onderhoud kost geen bergen als je geen troep plaatst. Ja ik zie ook zelfs op pensionstallen van die aan elkaar geknutselde weidedraad en bakranden. Dat kost wekelijks geld want is altijd wel ergens kapot. Maak het in een keer fatsoenlijk, dan ben je er 20 jaar vanaf. Dat lijkt in eerste instantie erg duur, maar als je het totaal plaatje kijkt is het dat juist niet. Dat soort dingen vergeten mensen.
En klagen lijkt ook vaak in te zijn, maar wel zie je regelmatig grote prive inkopen. Prima hoor, maar klaag dan niet.

Helemaal mee eens.
De stallen die klagen zijn meestal ook degenen die 'bezuinigen' op investeringen. Die lopen idd elke week een kruiwagen te repareren oid, omdat een nieuwe 'geld kost'. (bullshit want dat is een investering, geen uitgave, maar dat realiseren zij zich niet). Onderhoud kost geen bergen als je geen troep plaatst: je slaat de spijker op zn kop; de meeste bouwen met 'troep', dus zijn ze op de lange duur meer geld kwijt aan onderhoud/reparaties e.d., maar ook dat zien zij niet... En velen doen het idd al verkeerd bij het inkopen; bij mij kost een paard 50 euro per maand, all in; 9 van de 10 begrijpen dit niet....
Maar nogmaals, je hebt helemaal gelijk; duidelijk dat jij je er in verdiept hebt.

manic

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:20

Waarom zou je iedere keer een nieuwe kruiwagen kopen als de oude met reparatie nog jaren mee kan?

En als je zegt 50 euro/maand all in, is dat dan ook inclusief afschrijving op gebouwen en dergelijke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:47

Dat is dan of een heel klein gebouwtje, of het staat ergens dat niemand anders het wil hebben.
Een stal voeren kost geld, vooral als je pensionklanten hebt die niet zo zuinig omgaan met alles wat je ter beschikking stelt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:53

Tuurklijk, alsof nieuwe goede dure investeringen geen onderhoud kosten..... (trekkers, maar ook de agterbergbodem etc etc)
Citaat:
Maar nogmaals, je hebt helemaal gelijk; duidelijk dat jij je er in verdiept hebt.

túúrlijk!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:10

Overigens zit ik de DHP site door te lezen en ik moet zeggen dat ik dat best aansprekend vind. Er lijkt in ieder geval echt nagedacht te worden over hoe de regels na te leven zijn, ipv alleen maar te roepen dat je er aan moet voldoen.

Erg jammer alleen dat ik geen lijst van aangesloten bedrijven op de site te vinden is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:27

Haha superwomen, zulk bericht is erg lachwekkend.
Alles heeft onderhoud nodig, maar een trekker is niet het duurste ding in zijn soort qua onderhoud en kun je veel zelf aan doen. Als je goede spullen koopt hoeven ze soms jaren geen onderhoud of in erg lage prijzen. Koop je rommel heb je maandelijks onderhoud en ben je uiteindelijk veel duurder uit.
Ik ga er vanuit dat madamX bedoeld met all in, voer, water, het sommetje wat ik maakte met 100,- ruim geteld.
Ook denk ik niet dat je elke keer een nieuwe kruiwagen moet kopen, maar regelmatig een uur aan het frutten zijn aan dat ding kost op een gegeven moment meer aan uurloon dan een nieuw gaan halen die weer 10 jaar mee gaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:47

Dit blijft toch een wellus nietus discussie volgens mij ;). Feit blijft dat het absoluut niet zo zwart wit is als jullie schetsen :) . En dat het bij madamx toevallig zo loopt wil niet zeggen dat het bij alle pensionstallen zo moet of kan lopen. Zo zou ik genoeg mensen kennen die er niet van gediend zijn om ' de ijzers eraf te moeten trekken van een pensionstalhouder of op te rotten' .

Dus wat dat betreft is het maar goed dat er zoveel verschillende meningen zijn, ik vind de website van DHP best goede zaken hebben, maar sommige dingen slaan naar mijn mening een beetje door.

Precies hetzelfde als de regels in het begin, van teveel regelzucht( van de overheid of van een stalhouder ) word niemand gelukkig denk ik :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:06

idd ruitje tis niet zwart wit!
Elke plaats en gemeentes hebben zo hun voor en nadelen die ook van belang zijn voor de kosten.

tis ook maar net hoe je de paarden houdt - in een grote of kleine stal met wat voor soort bodembedekker en wat voor soort/kwaliteit je voert. Als de wei het aankan, is in veel gevallen weidegang nog goedkoper....etc.

Ik word er alleen een beetje moe van dat mensen denken dat het zo makkelijk is. De 1 of de ander gaat er makkelijker mee om of kán er makkelijker mee om gaan, wat niet altijd goed is voor de dieren (in beide gevallen)

Hoe dan ook, zit ik ook niet te wachten op meer regeltjes..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:12

Zwat wit is het zeker niet, maar roepen dat de pensionhouder maar amper het hoofd boven water kan houden, zo zwart is het niet in de paardenhouderij, behalve bij slecht beleid. Maar dat is in elke sector zo.
Meer regeltjes, van mij mag het wel. Ik heb een hekel aan paarden die hele dagen in de stal moeten staan. Ik pleit daarbij niet voor dag en nacht buiten, dat is niet haalbaar in veel gebieden en ook niet wenselijk voor alle paarden. Maar die stallen zonder paddock, van mij mogen ze sluiten. Daar zal veel tegen gesteigerd worden, maar dat deed men ook bij afschaffing kalverenboxen, afschaffing batterij kippen, bij het ruimer moeten plaatsen van varkens en noem maar op. Waarom zou de paardenhouderij de enige zijn zonder regels?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:50

Ik ben ook altijd geïntrigeerd door de berichten van madam x....
Ik zou het graag wel eens voorgerekend willen zien...

Als je een bedrijf hebt dat bijv 1 miljoen waard is (en dat is iets in NL al gauw) dan moet je al elk jaar ± 40.000 verdienen alléén voor de rente...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:45

Even denken hoor, er loopt bij ons 5 man personeel en er gaat per dag ongeveer 350 kilo biks/granen doorheen. Een tienvoud aan liters water, een berg mest elke week, groot contract bij de energieleverancier. Wat er per dag aan hooi en stro doorheen gaat, zou ik eens na moeten vragen, maar het gaat zeker niet zuinig. Dat is allemaal niet gratis en dan hebben we het nog niet eens over de levensduur en onderhoud van de bodems (8.000 m2 eb en vloed), de molens, de solariums, kapotte tl's, versleten bezems, verstopte afvoeren en ga zo maar door. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, het kost geld en zo is het :).