Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:56

Kendra schreef:
ThePast03 schreef:
Er zijn topatleten genoeg waarvan dit soort foto's niet te vinden zijn op het internet.
Die zogenaamde "momentopname's" zorgen voor deze commotie.

Klopt, en hoewel ik nooit zal ontkennen dat de PR-fabriek Van Grunsven op volle toeren draait en ze dus een deel van de commotie zelf oproept, is er van een hoop andere ruiters maar heel erg weinig bekend - en ook weinig te vinden inderdaad. Meestal is alleen bekend of ze wel/niet bij Anky/Sjef trainen en worden ze op basis daarvan in een bepaalde hoek gedrukt. Maar het interesseert de meeste mensen blijkbaar ook niet wat ze verder doen, want dan was er wel meer over ze te vinden. En zo is de cirkel weer rond Slapen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:09

Anky heeft tenminste het lef om open te zijn. Ik wil niet weten wat er achter de gesloten deurtjes van bepaalde "mindere" ruiters aan de top gebeurt hoor. Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:23

pharagirlke schreef:
Anky heeft tenminste het lef om open te zijn. Ik wil niet weten wat er achter de gesloten deurtjes van bepaalde "mindere" ruiters aan de top gebeurt hoor. Lachen

Alleen ging het daar niet om in het verhaal van Voorn. Het ging om de beelden die deze commotie veroorzaakt hebben en dat zijn beelden die iedereen ziet. Niet alleen de paardenliefhebbers.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:27

detour schreef:
Norway_girl schreef:

Hoezo naief? Je hebt het over de gouden plakken nietwaar?

Ik vind het helemaal niet naief als je gewoon nagaat dat een paard wat het volgens zeggen zo "slecht" zou hebben tch zo`n gouden proef neerzet. Mijn paard steekt zijn middenvinger op als ik roekenloos aan zijn bek ga rukken en daarna een proef zou willen rijden.

ja. Naief.
Omdat Anky twee gouden plakken heeft gehaald wil dat niet zeggen dat men niet wat kritischer zou mogen kijken naar de manier waarop zij haar paarden rijdt. Of je nu wel of niet technisch onderlegd bent, als je er vanuit gaat dat dressuur met ontspanning en gehoorzaamheid te maken heeft, dan vind ik sommige paarden onder Anky veels te gespannen. Bloos
Nee, ik doe het haar niet na. Maar daar is de behoefte dan ook niet naar. Haha!

Geerke, ik schrik ervan, dat ze met bierdoppen e.d. werkten, verschrikkelijk. Ach gut

Ik vind jouw reactie naief Bloos Als je kijkt naar de gemiddelde basissport zie ik daar meer spanning, dan dat ik in heel de paarden van Anky zie.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:44

Alhoewel ik wel vind dat heel veel paarden die aan de top lopen er niet echt ontspannen bij lopen. Meer een beetje opgejaagd om hun best dingen te laten zien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:56

ThePast03 schreef:
Het ging om de beelden die deze commotie veroorzaakt hebben en dat zijn beelden die iedereen ziet. Niet alleen de paardenliefhebbers.

Volgens mij kun je 'iedereen' van alles op de mouw spelden; ga maar eens naar een wedstrijd met iemand die er echt geen kaas van heeft gegeten. Die vindt het óók prima als ze met weggedrukte rug en de kop in de lucht lopen....het is dus erg moeilijk om aan 'iedereen' duidelijk te maken wat nu het probleem is (voor zover dat er is).

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:13

ThePast03 schreef:
KiWiKo schreef:
ik begrijp ook niet dat de top man van ahold een mega bonus krijgt omdat hij de boel in de soep heeft laten lopen........... en das ook niet echt positief voor de handel...

ik snap ook niet dat ambtenaren wachtgeld krijgen als ze helemaal niet functioneren of de boel besodemieteren........ en die commotie is ook niet echt goed voor de politiek.....

En dit soort vergelijkingen heeft tot doel?

Gewoon weer hetzelfde liedje?:

Omdat we niet zo goed zijn als Anky begrijpen we niet waar ze mee bezig is en mogen we er dus vooral niet over discusseren?
De duiters hebben kritiek omdat ze bang zijn voor concurrentie?
Waarom de Amerikanen kritiek hebben heb ik nog geen reden voor gehoord, maar die zullen wel gewoon achterlijk zijn.

Tja dan valt er inderdaad weinig meer te discusseren.
Dan vervallen we weer in het noemen wat Albert allemaal wel niet voor vreselijks gedaan heeft en dat hij aandacht nodig heeft. Of dat de mensen die kritiek hebben gewoon jaloers zijn en zichzelf eens wat meer met hun paarden bezig moeten houden ipv internet.
Janssen heeft het mooi voor elkaar met zijn fanclub Haha!

De tijd zal het leren, op deze manier discusseren is niet aan mij besteed. Argumenten prima, maar stompzinnige vergelijkingen, omgekeerde aanvallen en persoonlijke aanvallen:
Ik pas, have fun. Knipoog

Amen!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:23

Norway Girl, ik heb het over Anky, niet over de wannabees.

DAn zul je vast een hoop mensen naief vinden; zwiepende staarten, paarden die zich aflsuiten of opkrullen, noem jij dat ontspanning?

Had geen idee dat goed kijken met naiviteit te maken had..
Er zijn destijds filmjes geweest van haar op het topic over de rollkur, je had o.a. KArel de Lange tegen je in het harnas gejaagd met die opmerking.

Helemaal voor niks valt de kritiek natuurlijk ook niet uit de lucht.

Ben geen dressuurruiter, maar kijk liever naar Kirklund of die Duitste op Max, die enorme vos (ben heel ff d'r naam kwijt) dat oogt toch veel prettiger?...Isabell Werth

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:37

detour schreef:
Ben geen dressuurruiter, maar kijk liever naar Kirklund of die Duitste op Max, die enorme vos (ben heel ff d'r naam kwijt) dat oogt toch veel prettiger?...Isabell Werth

Ja, of die zwitserse Iklé.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:40

Ja, geweldige ruiter, en zo jammer dat ze neit mee doet dit jaar.. Vind dat helemaal een karakte mens, ze heeft het zelf toch allemaal maar voor elkaar gekregen, om op dit nivo te komen; dressuur is in Zwitserland veel minder prominent dan in NL.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:43

MInder spektakel maar technisch zo goed voor elkaar, en nog op die leeftijd zo rijden. Petje af. Helaas wordt zij meestal ondergewaardeerd. Spektakel loont......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:47

Dat geloof ik ook, hoeveel Zwisterse fans zou ze hebben?

Ik bewonder zo iemand ook, maar het werd haar kwalijk genomen dat ze afhaakte ivm het klimaat in China.
Een of andere bond vond dat zij hen daardoor tekort deed of i.d., weet niet precies de details.
Dan toch trouwe bliiven aan jezelf vind ik klasse.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:01

Ze heeft voor het paard gekozen en niet voor de medailles. Salieri kan niet goed tegen vliegen en een ander paard van Ikle, die door een andere ruiter gereden wordt, heeft longklachten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:53

Don_Marcello schreef:
En vanwege dit soort beelden gaan dus nu stemmen op paardensport dan maar helemaal te verbieden!

En vanwege angstagressie en struisvogelpolitiek in de ruitersport zelf is het een kwestie van tijd voor onder druk van de publieke opinie die al uitgesproken wordt van buitenaf maatregelen worden ópgelegd.

Het vervelende is dat als deze beweging op gang komt, de massatraagheid van de massa (publiek) enorm is. Dáárom is handelen vanuit de sport zelf zo verstandig.

Nogmaals, lees de geschiedenis van de wetgeving mbt ketting- en trekhonden er op na en vraag je af wat je inhoúdelijk kan aanvoeren waarom paarden op stal en rijpaarden wel kunnen.

Dat er nu één kritisch geluid uit de sport zelf komt is een hoopgevend lichtpunt.

hc

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:38

Huertecilla schreef:
Nogmaals, lees de geschiedenis van de wetgeving mbt ketting- en trekhonden er op na en vraag je af wat je inhoúdelijk kan aanvoeren waarom paarden op stal en rijpaarden wel kunnen.

Op stal.. Dat zou menig manege paard uit een stand maar wat graag willen.
Is toch onbegrijpelijk dat je geen kettinghond mag hebben, maar wel een paard de hele dag met zijn hoofd aan een blinde muur vast mag binden terwijl hij tussen 2 smalle hekjes instaat. En die vervolgens gereden worden door meisjes die vegetarisch zijn omdat kistkalfjes zo ´sielug´ zijn....

Iedereen is unaniem vóór maatregelen voor verbetering van het paardenwelzijn, zolang ze zelf maar niets hoeven te veranderen...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:32

detour schreef:
Norway Girl, ik heb het over Anky, niet over de wannabees.

DAn zul je vast een hoop mensen naief vinden; zwiepende staarten, paarden die zich aflsuiten of opkrullen, noem jij dat ontspanning?

Had geen idee dat goed kijken met naiviteit te maken had..
Er zijn destijds filmjes geweest van haar op het topic over de rollkur, je had o.a. KArel de Lange tegen je in het harnas gejaagd met die opmerking.

Helemaal voor niks valt de kritiek natuurlijk ook niet uit de lucht.

Ik ga verder niet op jouw reactie in, maar daar gaan we weer: Isabelle Werth gebruikt ook hyperflexion, dus hoe kan het dan dat dat paard in jouw ogen zoveel beter oogt?
Als Salinero zo naar zou lopen onder Anky, puur omdat ze hyperflexie gebruikt, hoe kan het dan dat het paard van Isabell in jou ogen zoveel fijner loopt, zij gebruikt diezelfde en zo gezegd " onrust wekkende " methode.
Dan ligt het imo gewoon aan het feit dat Salinero een hittepetit is. Klaar, punt.

Als Anky geen rollkur zou gebruiken, zouden jullie ook niet over de onrust spreken heb ik het idee, althans niet zo heftig als dat jullie nu doen, puur omdat jullie weten dat er rollkur in het spel is.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:18

Dames toch! Zijn we het nu niet een eind beu om onze eigen mening proberen op te leggen aan een ander?! Laat men het daar in de subtop lekker zelf uitzoeken, zo lang je handelt met je eigen gezonde verstand en het beste voorhebt met je paard zit je goed. We hebben het hier over sterke dieren die wel tegen een stootje kunnen. Dus welzijn ....my arss! Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:25

Weltevreden schreef:
We hebben het hier over sterke dieren die wel tegen een stootje kunnen. Dus welzijn ....my arss! Vork

Tja, precies zo'n reactie die je kunt verwachten van bepaalde types in de sport. Scheve mond
Mag ik het met je oneens zijn? Clown

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:25

Nadya schreef:
Weltevreden schreef:
We hebben het hier over sterke dieren die wel tegen een stootje kunnen. Dus welzijn ....my arss! Vork

Tja, precies zo'n reactie die je kunt verwachten van bepaalde types in de sport. Scheve mond
Mag ik het met je oneens zijn? Clown

Dat mag! immers ik citeer uit je profiel: Ik heb altijd het gevoel dat er iets niet klopt bij die 'traditionele' benadering. Het voelt voor mij te agressief.

Dat is jou gevoel. Maar erg respectvol om mij in een bepaald hokje te stoppen onder "bepaalde types in de sport" is het niet. En dat is toch eigenlijk waar het om draait voor mens en dier? Ik vind dat natural horsemanship gebeuren en freestyle gedoe ook onzin, maar ik spuw mijn gal daar ook niet over uit...

Denk dat jou reactie dus zegt wie jij bent als persoon, en mijn reactie hoe ik er tegen aan kijk. Respect, that's all! Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:35

Je mag van mij weten wie ik ben als persoon, hoor Lachen. Dat ik daar misschien geen vriendjes mee maak met iedereen, ach.... Ik ben gewoon mezelf, take it or leave it. Knipoog

Dat jij wedstrijden rijdt, moet je zelf weten. Ik kan het over het algemeen prima vinden met mensen die dat ook doen. Maar om dan te zeggen dat het welzijn van de paarden minder belangrijk is (dat is wat ik opmaak uit jouw tekst) DAAR ben ik het mee oneens. Scheve mond

Voor mij is het welzijn van een paard, wedstrijdpaard of niet, nummer 1. Wij als mens komen later, zeg maar. Knipoog
Helaas zie je te vaak andersom en daar kan ik me enorm aan storen. Ik weet dat daar op bokt eindeloze discussies over zijn, daar ga ik maar niet weer aan beginnen (heb ik ook geen tijd voor vandaag Haha! ), maar zo sta ik er in. Verder geloof ik dat ik mensen redelijk respecteer, hoor, ook al heb ik een geheel andere mening soms. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:30

Het gaat er niet om dat het welzijn minder belangrijk is maar dat er anders tegen welzijn aangekeken wordt. Iedereen probeert de eigen waarden en normen op te leggen aan anderen incl. andermans paarden.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:37

Urielle schreef:
Het gaat er niet om dat het welzijn minder belangrijk is maar dat er anders tegen welzijn aangekeken wordt. Iedereen probeert de eigen waarden en normen op te leggen aan anderen incl. andermans paarden.

En dus ook de maatschappij en de politiek bemoeien zich ermee. Als de maatschappij/de politiek vind dat zelfregulering in de sport cq paardenhouderij niet afdoende is kunnen we wetgeving verwachten die in de ogen van sommige doorslaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:42

Dat begrijp ik Lachen
Maar ik denk eerlijk gezegd, ook gezien de negatieve manier waarop paardensport en paarden in het algemeen in de media komen, de beperkende maatregelen tegen ruiters en de strengere wetgevingen dat het ook simpelweg de bedoeling van de overheid is om de sector paardensport heel fiks in te krimpen a la landbouw. Stiekem denk ik nl paardenwelzijn? me reet! Die bedrijven en weilanden moeten gewoon weg om volgebouwd te worden en nieuwe industrie neer te kunnen zetten....
Let op mijn woorden, de volgende stap is een soort gekkepaardenziekte Knipoog

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:52

Weltevreden schreef:
We hebben het hier over sterke dieren die wel tegen een stootje kunnen. Vork

De heer Ernest van Loon is het daar niet mee eens. Zoals te lezen valt in 1 van zijn boeken, Ruiters & Rechters.
Er is geen dier zo kneuzig en zwak en mentaal onderontwikkeld als een paard!
Weet elk ander dier welk blaadje giftig is, zo niet een paard, in een weiland vol gras duikt hij op het eerste de beste Sint Jacobs kruid wat hij vinden kan.
Vlucht elk dier een brandende stal UIT, zo niet een paard, staat de boel in lichterlaaie, het paard zal er met geheven hoofd juist inrennen.
Het boek over alleen al beengebreken bij een paard is vele male dikker dan een boek over alle gebreken bij een willekeurig ander dier.
Waar een ander dier goed uit de hoeven kan met gras, zo niet een paard, hij eet netzolang eiwitjes tot hij er hoefbevangen van wordt.
etc,
etc,
Volgens Ernest van Loon kunnen ze dus NIET tegen een stootje, en is het onze uitdagende taak om ze zo heel mogelijk te houden en behoeden voor hun gebrek aan overlevingstechnieken. Wat dat betreft hebben paarden de evolutie een beetje misgelopen. Ze waren waarschijnlijk te druk hun best voor ons te doen als we weer eens terugkwamen van een nare dag op school/werk en ons even lekker met de zweep wilde afreageren.

Daarbij is BOKT het grootste paardenforum ter wereld, en als we niet eens over WELZIJN kunnen discusieren, wat is er dan belangrijker? Dus gaan we maar over naar de dingen die er echt toe doen... Hoorde dat Harry´s horse met een nieuwe kleurencollectie komt deze winter. Matching bandages met matching huiskamer behang. HEBBUH!!!!
Zo beter?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:17

@ Rivano, ik ben het deels met je eens maar wat je allemaal noemt klopt niet.
Dat boeken over beengebreken bij paarden zo dik zijn komt puur omdat er veel meer onderzoek wordt gedaan bij paarden dan bij de meeste andere dieren.
Dat een paard zich hoefbevangen vreet in gras komt omdat wij ze veel te vette weides geven, die komen ze in de natuur niet tegen.
Als een paard gebrek aan overlevingstechnieken zou hebben zouden we nu niet met z'n allen massaal paardjerijden, piaffe en passage doen en 1,60m springen.

Wbt het paard als metaal onderontwikkeld dier, ja, ze pikken het gewoon dat ze bereden worden door miezerige mensjes van 80 kg die ze met hetzelfde gemak alle hoeken van de wei kunnen laten zien.
Aan de andere kant, paarden kunnen piaffe's en passage's doen hun hele leven en toch 30 jaar oud worden, er is niets zo onnatuurlijk als een paard een piaffe laten doen.
Hoezo geen overlevingstactieken?