Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:26

detour schreef:
RK, dat had ik puur hypothetisch neergezet; zo van: Wat als elk paard idd minimaal een hectare nodig heeft (heb ik wel eens ergens gelezen), wat zouden dan de gevolgen zijn in NL met zoveel paarden?...

Misschien dat deze vraag c.q. opmerking e.e.a. in gang heeft gezet?...

Wat je dan gaat krijgen is dat ze paarden onder vee gaan stellen en niet meer onder grote huisdieren, dus als particulier kan je alleen je paarden bij je huis hebben als je er een vergunning voor hebt.

Sowieso gaan ze paarden in de (grote) achtertuin inperken. Heb al gehoord dat er gemeenten zijn die dat willen gaan verbieden. Als je 3 of 4 are achter je huis hebt, kan je makkelijk je paard in je achtertuin hebben, die paarden hebben het dan heel goed. Maar dat zal dan verleden tijd zijn.

Maar als alleen de boer met een agrarische vergunning paarden mag gaan houden dan kunnen ze ook heel makkelijk regels gaan stellen, minimale afmetingen paarden en pony boxen, ventilatie en daglicht en idd weidegang en in de winter een paddock. Voor een veehouder is dat ook makkelijker in te passen, controles hebben ze toch voortdurend, zijn ze al aan gewend en als ze een officiele erkenning op de gevel krijgen weet je meteen dat het goed geregeld is, maar daar zal dan ook wel weer een kostenplaatje aan komen te zitten. Veel boerenstallen zijn goedkoper dan de mooie penions, die zullen dan en wellicht terecht een stuk duurder gaan worden. Maar dan wordt je paard wel gehouden volgens welzijnsnormen en dat zal de paardenbranche wel ten goede komen. Dan zal miepje niet meer kunnen zeggen, mijn paard mag niet naar buiten want ik heb een hekel aan modderpoten en mijn paard is geen boerenknol maar een sportpaard met potentie die mag geen hap in zijn beeldige nekje hebben. Zo iemand moet slikken, maar op wedstrijd lopen ze dan allemaal met een kale pluk op de kont of in de nek Clown en dan burgert het makkelijk in, denk ik dan maar. Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-07 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:27

Bandida schreef:
katiavl schreef:
Verder hoop ik ook dat stands eindelijk verboden worden.

Wel, die krijgen uiteraard een dikke nul voor bewegingsvrijheid, maar in de stands zoals ik die ken (trekpaarden op de boerderij) kunnen de paarden hun twee buren wel aanraken en poetsen, en dat is dan weer aangenamer dan in een box leven waarin dat niet kan.
Nu ja, het blijft praten over twee mindere vormen van slecht.

Ik begrijp het wel Ja, boerderij gaat ook moeilijk zijn om stands weg te krijgen, omdat veel koeien ook op stand staan tegenwoordig.
En dan hebben ze zo iets van waarom koeien wel, en paarden niet. En boeren denken ook anders dan veel ruiters naar dieren toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:30

katiavl schreef:
Ik begrijp het wel Ja, boerderij gaat ook moeilijk zijn om stands weg te krijgen, omdat veel koeien ook op stand staan tegenwoordig.
En dan hebben ze zo iets van waarom koeien wel, en paarden niet.

Bij onze stal lopen de koeien gewoon los, ze kunnen ook liggen op stro maar lopen gewoon los door de stal. Veel lopen doe ze niet hoor, eten, eten en eten en daarna liggen en herkauwen Clown Ik zie trouwens hier steeds meer van die open stallen, aan de voorkant helemaal open en de koeien staan los in de stal, kunnen in een u vorm los lopen. Prima, buiten komen ze wel maar dat is zo kort, maar dat kan ook weer niet anders heb ik begrepen vanwege het gras.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:36

russel schreef:
katiavl schreef:
En dan hebben ze zo iets van waarom koeien wel, en paarden niet.

Bij onze stal lopen de koeien gewoon los, ze kunnen ook liggen op stro maar lopen gewoon los door de stal. Veel lopen doe ze niet hoor, eten, eten en eten en daarna liggen en herkauwen Clown Ik zie trouwens hier steeds meer van die open stallen, aan de voorkant helemaal open en de koeien staan los in de stal, kunnen in een u vorm los lopen. Prima, buiten komen ze wel maar dat is zo kort, maar dat kan ook weer niet anders heb ik begrepen vanwege het gras.

Maar dan zijn ze tenminste al bij elkaar Ja wat al een verbetering is. Ik denk dat het zowiezo in heel de sector stap voor stap moet. Net zoals bij de paardensector.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:38

Citaat:
omdat veel koeien ook op stand staan tegenwoordig.

In Nederland niet hoor!! En ik geloof in België ook niet, tenminste niet in de stallen waar ik geweest ben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:40

anneve schreef:
Citaat:
omdat veel koeien ook op stand staan tegenwoordig.

In Nederland niet hoor!! En ik geloof in België ook niet, tenminste niet in de stallen waar ik geweest ben.

Nederland weet ik niet, belgie kom ik er wel vaak tegen. De vaarzen in groepstal en de dikbillen op stand. Maar goed heel interessant maar wel off topic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:44

Ik vraag mij af of het in Belgie anders is dan in Nederland, de kleine boer is toch al kapotgeregeld en kan het al niet meer opbrengen. Velen zijn er na de varkenspest mee gestopt. De overheid wil dat ook graag. De grotere bedrijven hebben meer ruimte, meer geld en die kunnen het vaak beter aanpakken. Biologische boeren komen er gelukkig ook steeds meer bij, die krijgen ook subsidie en dat is mooi, want dat kan de boer het blijven doen.

Ik sta bij een biologische boer, die dieren gaan van april tot september de wei op, mogen langer, maar dan is het gras op en moeten ze wel naar binnen. Die hebben echt een goed leven. Zij koeien die moeten kalveren laat hij buiten lopen en ze kalveren het hele jaar door. Zo hoort het ook en dieren hebben een dierwaardig leventje. Zij vinden het ook zielig als collegaboeren koeien hebben die nog nooit op de wei zijn geweest.

Het is misschien ook wat je gewend bent, als ik gewend zou zijn dat mijn paard nooit op de wei zou komen en elke dag 2 uurtjes in een zandpaddock, zou ik niet beter weten en het goed zo vinden. Maar als ik nu naar zo een stal zou moeten en mijn paard heel het jaar zo zou moeten leven, krijg ik slapeloze nachten. Dan ga ik daar aan kapot en mijn paard idemdito, die mensen zouden mij absoluut niet begrijpen en mij voor gek verslijten....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:54

katiavl, ik vond je nogal doorzagend gisteren over een detail en je miste de kern van het verhaal; jammer dat je dan persoonlijk gaat zitten reageren. Is niet slim.Laten we het ff ontopic houden.

Verder kunnen we nu in ieder geval niet ontkennen dat de problemen er zijn, en dat het goed is als er praktisch wordt ingegrepen.

Over koeien in NL weet ik eerlijk gezegd erg weinig; wel weet ik dat steeds meer boeren ermee kappen in onze omgeving ivm de wetgeving; koeien houden wordt minder rendabel voor hen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:00

Ik heb toch evenveel recht om mijn mening te verkondigen, en voorgaand onderzoek is die mening één van de hoofdelementen geweest, en in dit onderzoek is het element nihil. Dan mis ik gewoon iets, en wat wil je dan meer in detail horen?
Verder reageerde ik alleen over mijn zogezegde frustreerbaarheid Lachen
Ik ontken ook omgevingsfactor niet, dat zeg ik nergens Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:01

Het lijkt me gewoon interessant als jij en Anneve het onderdeel genetica onderzoeken , contact opnemen met MvD, vragen of ze iets wil met jullie toegevoegde stukje, zodat het artikel nog breder georienteerd is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:06

Als er onderzoek is naar de genetische voorspellers dan weet Machteld van Dierendonck dat heus wel. Knipoog

Overigens vroeg ik nav een opmerking van Kiwiko al of er iets op het net te vinden was over dit soort onderzoek.
Weet iemand daar wat van?
Ben het tot nu toe niet tegen gekomen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:07

randalinpony schreef:
Als er onderzoek is naar de genetische voorspellers dan weet Machteld van Dierendonck dat heus wel. Knipoog

Overigens vroeg ik nav een opmerking van Kiwiko al of er iets op het net te vinden was over dit soort onderzoek.
Weet iemand daar wat van?
Ben het tot nu toe niet tegen gekomen.

Heb één artikkel hier gezet ergens meer in het begin.
De wetenschappelijke zoekmachines zijn soms moeilijk, want vaak gaat het om één woord minder of meer dat je het artikkel te zien krijgt Slapen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:08

Heb er idd ook niks van gezien, erg jammer, want het werd steeds aangekaart. Ik twijfel ook niet aan de kennis van MvD hoor, integendeel, waarschijnlijk zijn er al ettelijke onzerzoekjes onder haar neus geschoven, maar als het DNA voor bepaalde bokkers wel een rol speelt dan zouden ze natuurlijk contact kunnen zoeken met Machteld! Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:14

Ok, ga ff zoeken.
Heb niet alles bijgelezen, ging ineens zo hard. Clown

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:19

Ik ben ermee bezig. Het gaat wel wat tijd kosten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:48

..en wéér een glas ingschonken en verandert er na het bereiken van een non-doel niets waarbij vooral de boot niet mag schommelen Haha!

Als jullie klaar zijn met om de kern heendraaien dan weer graag terug naar het topic.

1. Het is helder dat veel paarden zó slecht gehouden worden dat de jonge populatie voor een groot deel verankerd gestoort gedrag vertoont.

2. Wat de welzijneisen zijn welke paarden stellen is helder.

3. Wat het kernprobleem is waarom veel paarden zo suboptimaal gehouden worden dat ze vanwege gestoord gedrag afgemaakt worden is helder.

4. Dat is niet acceptabel

De vraag is wat de groep die beweert paardenliefhebber te zijn hieraan gaat doen. Neuzelen over oneigenlijke argumenten en zeuren over de onmogelijkheid van normering door de overheid?

Het paard was niet endemisch in NL omdat er vrijwel geen geschikte grond is. Er zelfs voor seizoensaanwezigheid vrijwel geen geschikt habitat was.
Inmiddels wonen er ook nog eens héél veel mensen waarvan het overgrote deel met de paardhouderij tegenstrijdige belangen heeft.

Om paarden met een minimaal niveau van welzijn te houden moet de paardichtheid drástisch omlaag en moet de sector het houden en sportgebruik herzien.

Dat het hard nodig is, wat er genormeerd moet worden en dat het gewoon moét, zijn gepasserde stations waar geen woorden en tijd meer aan te hoeven worden verspild.
Bedenk maar hoe dit met zo min mogelijk frictie voor de eigenaars kan worden gerealiseerd.
Bedenk zelf maar in hoeverre het op joú van toepassing is en wat jíj er aan gaat doen.

Zoals ik het zie is het noodzakelijk dat de overheid vóór het bekendmaken van de normen een maatregel invoert welke een soort huurbescherming op weidegrond inhoudt. Prijsopdrijving en speculaties geven instabiliteit en dat is in strijd met de continuïteit welke goed paardhouden eist.
Dit is niets anders dan prijsbeheersing zoals dat in veel sectoren heel normaal is.

hc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:52

detour schreef:
Over koeien in NL weet ik eerlijk gezegd erg weinig; wel weet ik dat steeds meer boeren ermee kappen in onze omgeving ivm de wetgeving; koeien houden wordt minder rendabel voor hen.

In combinatie met een lage melk- en vleesprijs. Als je kijkt hoeveel, of eigenlijk hoe weinig, die gestegen is in vergelijking met alle andere producten snap je waarom..

In Nederland staan nog heel weinig koeien is stands.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:34

anneve schreef:
Ik ben ermee bezig. Het gaat wel wat tijd kosten.

Ben benieuwd, maar detour als je altijd een onderzoek moet starten bij elk commentaar je op een stelling geeft, zullen de onderzoeken wel stijgen denk ik Knipoog

Effie een stelling, als weidengang verplicht word, zal er een daling in de paardenpopulatie zijn. Maar een steiging in weideprijs en verhuur vanwegen de marktvraag neem ik aan?
Zal het dan geen gevolg zijn, dat paardenhouderij weer een aristrokrate sport word?

En hoe zit het met de proefdieren of valt die onder een speciale regeling?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:36

Volgens goed poldermodel zal er wel weer een compromis gesloten worden dat vooral de eigenaren meer moeilijkheden bezorgt en op kosten jaagt, maar dat het welzijn nauwelijks bevorderd.

Het zal wel neerkomen op het vergroten van de box naar 3X4 of zo, want dat is makkelijk te controleren en in te voeren.
Ik zie de ambtenaar hier al stennis maken omdat wij wel drie!!!! ponys in zon stal pleuren. Vork

Maar er zal wel een peperdure belasting worden ingevoerd om alle controles uit te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:38

Dat er nog geen paarden belasting is heeft me nog steeds verbaasd sinds de invoering van de chip...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:48

katiavl schreef:
Zal het dan geen gevolg zijn, dat paardenhouderij weer een aristrokrate sport word?

Dat zal vast wel zo zijn. Maar ik kan niet zeggen dat ik dat slecht vind... Hoeveel mensen kopen geen pony of paard, maar zijn vervolgens te groen om geld uit te geven aan een wormkuur, hoefsmid, een goed zadel of een noodzakelijke dierenartsbehandeling?!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:55

Huertecilla schreef:
Het paard was niet endemisch in NL omdat er vrijwel geen geschikte grond is.

Beetje lastig om bij een gedomesticeerd dier over endemisch te spreken.
Zijn voorvader Equus kwam hier wel degelijk voor. Onlangs heeft Robbie nog een kies gevonden in Brabant.
http://www.pleistocenemammals.com/nieuw ... enboom.htm

Het grappige is natuurlijk dat er op dit moment in Nederland (buiten de randstad) meer dan genoeg grond is voor het gedomesticeerde paard. Veel melkveehouders houden er namelijk mee op (hoe endemisch is de melkkoe trouwens in Nederland of de dikbilkoe die er nu voor in de plaats komt?) of schakelen gedeeltelijk over op paarden. Er is al gesteld dat het de redding van het platteland is economisch gezien.
De mensen wonen binnen Nederland gewoon niet op de goede plaats dat is het grote probleem!

Over hoeveel hectare land er nodig is voor 1 paard lopen de meningen uiteen. Als je het aan iemand in het zuiden van Spanje vraagt zal hij zeker 10 keer zoveel land aangeven als een Engelsman of een Ier. Dit heeft historisch gezien puur te maken met de "eetbare opbrengst" per hectare die nu eenmaal in een vruchtbaar land veel hoger ligt.

Als een paard een gedeelde van de dag naar buiten kan met een groep paarden op een stuk land dat groot genoeg is om een lekker sprintje te trekken is hij voor zover ik het kan beoordelen best gelukkig en vind het prima om dan ook nog wat met die mens te ondernemen. Op heel veel plaatsen in Nederland is dit - in ieder geval een groot deel van het jaar - haalbaar. Of de wil er ook altijd is om het zo te doen is een ander verhaal, dus dat mag best wel aangemoedigd worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:06

Nina_rex schreef:
katiavl schreef:

Dat zal vast wel zo zijn. Maar ik kan niet zeggen dat ik dat slecht vind... Hoeveel mensen kopen geen pony of paard, maar zijn vervolgens te groen om geld uit te geven aan een wormkuur, hoefsmid, een goed zadel of een noodzakelijke dierenartsbehandeling?!

Ik vind dat ook niet zo'n slecht idee. Ik sta regelmatig te kijken wat mensen niet regelen voor hun paard, omdat ze dat te duur vinden (tandarts/DA/goed zadel e.d.) en ik vind dat echt niet goed . Als je aan een paard begint moet je je realiseren dat het geen goedkope hobby is. Punt uit. En die mensen moeten zich vooral eens goed realiseren dat je voor een dier nou eenmaal goed moet zorgen. Punt uit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:11

Overigens ben ik blij dat een bekende luxe en dure pensionstalling in mijn buurt (achter mijn huis), bezig is om de boel om te gaan gooien. De eigenaar is bezig met een plan om de ca. 80 paarden daar paardgerichter te gaan houden met meer vrijheid en ruimte voor alle paarden. Go jij! Go jij!
Kijk, er zijn dus meer mensen die toch zijn gaan nadenken!!! Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:15

Tuurlijk, ik denk ook dat steeds meer mensen bewuster zullen worden van het houden van paarden en wat daar nou echt voor nodig is!

Al denk ik dus wel: Een goed begin ligt bij jezelf, een ieder kan kritisch kijken naar wat goed voor zijn of haar dier is, informatie aanvragen, boeken lezen, etc. Legio aan mogelijkheden.

Daarom vind ik dat eventueel examen wat in de toekomst afgelegd zou kunnen worden door potentiele eigenaren nog niet zo'n gek plan.

Als je het aan iemand in het zuiden van Spanje vraagt zal hij zeker 10 keer zoveel land aangeven als een Engelsman of een Ier. Dit heeft historisch gezien puur te maken met de "eetbare opbrengst" per hectare die nu eenmaal in een vruchtbaar land veel hoger ligt.

Hermelientje, suggereer je hiermee dat Ieren en Engelsen meer paardenvlees eten of ik begrijp ik je adn verkeerd? Want dat is echt onzin, hoor! Daarbij worden de paarden daar enorm ruim geweid!