detour schreef:RK, dat had ik puur hypothetisch neergezet; zo van: Wat als elk paard idd minimaal een hectare nodig heeft (heb ik wel eens ergens gelezen), wat zouden dan de gevolgen zijn in NL met zoveel paarden?...
Misschien dat deze vraag c.q. opmerking e.e.a. in gang heeft gezet?...
Wat je dan gaat krijgen is dat ze paarden onder vee gaan stellen en niet meer onder grote huisdieren, dus als particulier kan je alleen je paarden bij je huis hebben als je er een vergunning voor hebt.
Sowieso gaan ze paarden in de (grote) achtertuin inperken. Heb al gehoord dat er gemeenten zijn die dat willen gaan verbieden. Als je 3 of 4 are achter je huis hebt, kan je makkelijk je paard in je achtertuin hebben, die paarden hebben het dan heel goed. Maar dat zal dan verleden tijd zijn.
Maar als alleen de boer met een agrarische vergunning paarden mag gaan houden dan kunnen ze ook heel makkelijk regels gaan stellen, minimale afmetingen paarden en pony boxen, ventilatie en daglicht en idd weidegang en in de winter een paddock. Voor een veehouder is dat ook makkelijker in te passen, controles hebben ze toch voortdurend, zijn ze al aan gewend en als ze een officiele erkenning op de gevel krijgen weet je meteen dat het goed geregeld is, maar daar zal dan ook wel weer een kostenplaatje aan komen te zitten. Veel boerenstallen zijn goedkoper dan de mooie penions, die zullen dan en wellicht terecht een stuk duurder gaan worden. Maar dan wordt je paard wel gehouden volgens welzijnsnormen en dat zal de paardenbranche wel ten goede komen. Dan zal miepje niet meer kunnen zeggen, mijn paard mag niet naar buiten want ik heb een hekel aan modderpoten en mijn paard is geen boerenknol maar een sportpaard met potentie die mag geen hap in zijn beeldige nekje hebben. Zo iemand moet slikken, maar op wedstrijd lopen ze dan allemaal met een kale pluk op de kont of in de nek