Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:53

palo2 schreef:
Mireille1970 schreef:
Was dit topic op 3 plaatsen online zo uit de hand gelopen als ze dat had gezegd wat ik neerzet?

Nee ik denk het niet. Heb ik eerder ook al aangekaart. Vertel dat het wel de bedoeling was omdat hij het werk zo gewend is maar dat het niet zo slim was om het daar te doen. Sorry, het zal niet meer gebeuren!

Fout!
Paardensport moet doorzichtiger en opener, dus JA op de voorterreinen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:53

Citaat:
Was dit topic op 3 plaatsen online zo uit de hand gelopen als ze dat had gezegd wat ik neerzet?

Misschien niet, misschien wel.
Ik blijf het namelijk een onplezier plaatje vinden. En dan is dit plaatje ook nog van een bekend iemand uit de paardenwereld die middels clinics, boeken, instructie de rijkunst vertolkt en predikt.
En dan krijgen we uitgerekend ook nog een discutabele reactie. Oeps fouter kan bijna niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:55

ik dacht dat jij ging slapen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:56

pmarena schreef:
Nadir schreef:

Dus de profs en juryleden doen het allemaal al jaren verkeerd en jij kunt uitleggen hoe het wel moet...?

Als je kijkt hoe wedstrijdruiters die voor "vol" aangezien worden met hun paarden omgaan , dan vind ik dat het al jaren de verkeerde kant op gaat ja , en dat men er niks aan wil veranderen omdat de belangen van het winnen zwaarder wegen dan de belangen van het paard.

De gemiddelde wedstrijdruiter haalt de neus op voor een paard dat aan een lang teugeltje mooie ritten maakt , om daarna in de wei in het zand te ploffen voor een lekkere paneer-beurt , even met z'n maten door de wei te rennen , om vervolgens zonder dekentje nat te regenen en z'n buikje rond te eten met gras. Volgens die mensen ben je stapelgek dat je het dier niet geschoren met een dekentje op stal zet de hele dag met genoeg krachtvoer om hem te laten spetteren als die even voor de training eruit mag. Op die manier kun je immers nooit wat bereiken en ben je een prutser. Je bent pas echt goed bezig als het beestje netjes gekamd onder een paar dekens geschoren op stal staat , met de juiste bescherming in de stapmolen , volgens de laatste meest resultaat gevende inzichten getraind wordt , natuurlijk geen onverantwoorde risico'n nemen zoals een stevige buitenrit of op de wei gooien , en het beestje moet wel luisteren anders tikken we hem even bij of hangen er een scherper bit in of een hulpteugeltje hier en daar. En gaat het niet naar de zin met deze dan kopen we gewoon een andere die beter scoort in de ring. Paarden worden niet eens bij de eigen naam genoemd maar bij de naam van een bekende ouder , alsof je het over het merk van een auto hebt.... Dat is gewoonweg het beeld dat bij heel veel mensen leeft : Zo hoort het als je serieuze wedsrijdambities hebt , en op die manier heeft een sportpaard de best mogelijke verzorging. En dat idee mag van mij wel op de schop. Dan weet ik inderdaad beter ja , hoe het hoort. Het moet voor het paard ook wel leuk zijn. Een mentaliteitsverandering moet er komen. Dat je beter scoort naarmate je beter voor je paarden bent en je paarden meer vrijheden en geluk gunt. Dat zou mooi zijn als dat zou kunnen.
Maar of dat nu nog haalbaar is....?

Hulde aan de mensen die hun eigen plan trekken en een evenwicht hebben gevonden tussen op wedstrijdgebied steeds verder groeien met je paard , en het paard als PAARD te blijven behandelen , en als maatje ipv. sportmachine.

En bij mij spreekt er echt geen jaloezie uit hoor , ik heb al lang geleden de keuze gemaakt dat andere zaken voor mij belangrijker zijn dan wedstrijden. Leuk voor anderen maar ik haal mijn voldoening uit andere dingen.
Maar daarom doet het me nog wel verdriet dat iets op zich moois (het ultieme teamwork tussen mens en paard) zo verpest raakt.

Welterusten Lachen

Elke eigenaar vind dat zijn paard de beste verzorging heeft.

Dat JIJ je keuze zo gemaakt heeft wil niet zeggen dat dat de beste is. Ja, voor jou, dus heerlijk zo laten. MAAR... laat dan die anderen ook in hun waarde.

Je weet immers niet of een paard het wel leuker vind om in een wei te staan met slootwater en drassigheid waar hij mok van kan krijgen, en sloten waar hij in wegzakt, en andere paarden die hem slaan of schoppen, en dazen die hem prikken en zon die hem te warm maakt zonder schaduw, en verveling...

Misschien zou dat paard wel lekker veel liever iets anders doen?

Mensen vinden ook niet allemaal hetzelfde het leukst, honden ook niet, katten ook niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:57

Zammie schreef:
ik dacht dat jij ging slapen?

Hahahahhaha ja sorry, douche was nog bezet, ik ga NU...

Welterusten Lachen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:58

palo2 schreef:
Ja en wie zegt mij dat dat daar niet gebeurt? Er is een diagonaal van de grond en een op de grond, alleen op bewegende beelden kun je zien of dat ook tegelijk gebeurt!

Nou pak bewegende beelden en spoel ze vertraagd en met pauzes af. Kijk erna of de benen diagonaal van de grond gaan. Dus voor en achter tegelijk en zodat er een zweefmoment ontstaat.

Natuurkundig kan het niet anders dan dat een paard zijn balans verliest door zijn voorbenen hoog op te gooien, de compensatie is achter. Loop zelf maar eens door de kamer met je benen goed vooruit te gooien en blijf dan maar eens in dezelfde tact lopen zoals je normaal loopt. Dit druist tegen het natuurlijke balans in.

In ieder geval een voorbeeldje:

Afbeelding

bron: http://www.fokt.nl/phpBB3/viewtopic.php ... a&start=75

Afbeelding

bron: http://www.denieuweark.nl/content/view/88/28/

edit: filmpje en plaatje ter verduidelijking
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 29-09-07 00:07, in het totaal 2 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:59

Wat is dat nou weer voor een onsportieve reactie Ulissa! Ik denk dat de paarden die Mireille heeft bereden meer tact hebben dan de paarden van menig poster hier in dit topic!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:03

VValar schreef:
Wat is dat nou weer voor een onsportieve reactie Ulissa! Ik denk dat de paarden die Mireille heeft bereden meer tact hebben dan de paarden van menig poster hier in dit topic!

Waar heb jij het over??? Hoezo onsportieve reactie???
Ik volg het effe niet. Ik heb gekeken naar die Mytens in haar profiel. Ik zie wel wat paarden maar ook een heleboel x (kruisjes) waarbij de paarden niet worden weergegeven.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 29-09-07 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:04

Ulissa schreef:
Welke bedoel je de Mytens die met zijn achterbeen al verder is en met zijn voorbeen nog vol in het zand staat???

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:06

VValar schreef:
Ulissa schreef:
Welke bedoel je de Mytens die met zijn achterbeen al verder is en met zijn voorbeen nog vol in het zand staat???

Wat is daar mee. Dat is toch wat ik waarneem?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:08

Waarom nou persoonlijk worden, reacties betreffende foto's uit profielen hebben hier geen plaats. Daar gaat het topic helemaal niet over.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:10

Krijg nou wat. Zij vraagt om een reactie op een paard in haar profiel. Dat ik de verkeerde schijnbaar neem is niet aan mij. Haha!
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 29-09-07 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:12

Citaat:
Je weet immers niet of een paard het wel leuker vind om in een wei te staan met slootwater en drassigheid waar hij mok van kan krijgen, en sloten waar hij in wegzakt, en andere paarden die hem slaan of schoppen, en dazen die hem prikken en zon die hem te warm maakt zonder schaduw, en verveling...

Ja, daar ben ik toch echt van onder de indruk, wat een kennis van paarden! Nagelbijten / Gniffelen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:13

Mireille1970 schreef:
Elke eigenaar vind dat zijn paard de beste verzorging heeft.

Dat JIJ je keuze zo gemaakt heeft wil niet zeggen dat dat de beste is. Ja, voor jou, dus heerlijk zo laten. MAAR... laat dan die anderen ook in hun waarde.

Mensen vinden ook niet allemaal hetzelfde het leukst, honden ook niet, katten ook niet.

*onderweg naar boven*

Volgens mij is je glazen bol kapot hoor Tong uitsteken Ik heb het over met respect met je paard omgaan , en je paard ook iets te bieden hebben. Dat plaatje dat je schetst komt daaraan niet tegemoet.

Je paard wat teruggeven houdt dus in dat je paard vrijuit kan bewegen , met fatsoenlijk drinkwater , ten alle tijden genoeg droge ruimte om rond te banjeren , andere paarden om sociaal mee te doen , genoeg ruimte en eten om geen ruzie te krijgen of verveling , en een schuilplek voor regen / zon / dazen. Paarden zijn gemaakt om te grazen , lopen , sociaal te doen en wat te lummelen en luieren op een zelf uitgekozen plekje. En kunnen erg genieten van een stevig rondje samen sporten en daarmee het baasje blij maken.
Je kan er veilig vanuit gaan dat bovengenoemde dingen altijd meerdere dingen bevatten die ELK paard het liefste doet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:14

Het wordt echt tijd voor tv en internet met comp. in de stal voor de paarden. hebben zij ook wat te doen Haha!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:21

Ik geloof het niet echt van Coby. Want het is toch zo dat je met grote wedstrijden altijd toestemming moet hebben om je paard te longeren?? En dat er ook iemand toekijkt(Zei stalgenoot)

dressagechic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 00:26

Mensen, als je goed kijkt zie je ook dat de teugel zo strak is getrokken dat de hele longeersingel naar voren wordt getrokken. Hij loopt niet nagefelijk, hendig kort, en super gespannen over de rug. Als DAT geen dieren mishandeling is, dan weet ik het ook niet. Ik ben trouwens ook harstikke blij dat de Dierenbescherming er wat aan wilt doen. Misschien dat de mishandeling in de paardensport hiermee stopt. Ook dat met Christine Wells... ABNORMAAL! Als je dat toch allemaal hoord, heb je echt gewoon geen zin meer in de hele sport, want dat ga je zelf ook nog op de vingers kijken.

Anoniem

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint Hypocriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 01:15

JurybijZ schreef:
Meer dan 25 jaar lift ik nu mee op de trein van de NHS, KNHS. Al die jaren heb ik als sponsor in de luxe wagons mogen zitten. In deze wagons werd er onder een hapje ganzenlever gesproken over de toekomst van de dressuur, en de vormgeving die er aan de “happy athletes” gegeven moest worden. Terwijl de levende kreeft in het kokende water werd gegooid werd er besloten om meer aandacht te gaan besteden aan het dierenwelzijn.
Bij het opdienen van het Texels babylammetje werden deze nieuwe fylosofie van diervriendelijkheid tot in den treure besproken en uitgediept.
De laatste jaren is het me duidelijk geworden dat het hele bestuur van de KNHS bestaat uit marionetten, houten poppetjes die dansen naar de pijpen van Anky & Sjef, die op hun beurt weer dansen naar de pijpen van de Bartels clan. Mensen die het maar al te prettig vinden dat de giftige pijlen, ergo de negatieve aandacht, nu eens niet op hen gericht is, maar op de mensen van dressuurstal van Baalen, Blue Horse Stables, en van Silfhout en één of andere Duitse dame, die haar paarden mishandeld omdat ze het verlies van haar man niet kan verwerken. Aangezien de KNHS nog niet eens de kleur van hun toiletpapier durft te kiezen zonder ruggespraak met Anky of Sjef, moet het toch duidelijk zijn dat voornoemde sekte de pauselijke zegen heeft gegeven om Coby en/of Angela in het beklaagdenbankje te zetten. Let wel ik praat geen van deze incidenten goed, maar het zou de KNHS sieren om de algehele tendens te bestrijden en niet de incidenten. Als de KNHS de tendens reeds in een vroeg stadium had bestreden hadden we in ieder geval veel langer kunnen genieten van paarden als Junior en Goliath etc.. Paarden die allemaal kapot gemaakt zijn om die laatste drie procent er uit te willen knijpen, paarden die allemaal gezegd hebben “tot hier en niet verder”. En we doen er schijnbaar allemaal aan mee.
Tijdens het laatste EK in Turijn hebben we allemaal onze F5-toets verwond om maar op de hoogte gehouden te worden van de resultaten van de “ONS TEAM”. Maar weinige hebben zich afgevraagd hoe dit soort resultaten tot stand zijn gekomen, en al helemaal niet de BoBo's van de KNHS.

Amen.......

Ik stelde het al een paar paginas eerder ter discussie: Prima dat Coby aangepakt word voor de wijze van longeren. MAAR!!! Hoe zit het met al die anderen die al jaren op deze wijze rijden en nooit aangepakt worden.

Ik keur de fotos absoluut af, maar als je dit probleem wil aanpakken, pak het dan groots aan.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 01:28

Ik sluit me bij het bovenstaande helemaal aan.
Wanneer worden mensen nu eens wakker?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:34

http://www.dressuurstal.be/images/Den_B ... _8788b.jpg

sommigen verwarren achterbeen gebruik met het sterk buigen in de sprong en optillen van de achterbenen, en ja dit paard op de foto buigt het achterbeen zeer sterk. MAAR!!! Dit heeft niks te maken met een dragende en stuwende achterhand. Ik denk dat iedereen het erover eens is, ongeacht de "strekking" waartoe men behoort dat de bedoeling van dressuur is, het paard zodanig te bewerken en te gymnasticeren dat het tot op hoge leeftijd het werk aankan. Dit probeert men te bereiken door het gewicht, dat van nature op de voorhand gedragen wordt, meer naar de achterhand te verplaatsen. De voorbenen hebben zeer weinig schokdempend effect, de achterbenen hebben dat door hun vorm echter wel. Het paard kan scharnieren in het spronggewricht en in het bekken, hierdoor ontstaat een soort van verend hefboomeffect dat het lichaam van het paard krachtiger optilt. Hoe meer de achterbenen onder de massa worden gezet, hoe beter ze hun werk kunnen doen, want als de zogezegde "veer" afgaat onder de buik (om het even heel rudimentair te stellen), wordt het hele lichaam als het ware opgetild.
Het onderbrengen en scharnieren van bekken en achterbenen kan alleen als het paard de achterhand gebruikt, hoofd en hals komen dan vanzelf in de "gewenste" positie, dat krijg je er gratis bij.
Op bovenstaande foto zie je dat de achterbenen met veel geste werken...achter de massa.

Diegenen die menen dat tegen rollkur zijn, inhoudt dat je probeert je paarden zo goed mogelijk te verzorgen door ze in zompig weiland te zetten, te midden van de insecten, kan ik geruststellen. Mijn paarden lopen altijd buiten en in de winter lekker in de modder (behalve dan als ze er zelf voor kiezen om in hun droge stal te gaan staan die geen deuren heeft). In de zomer worden ze lekker lekgeprikt door de dazen, behalve dan als ik ze 's morgens en 's avonds met de trailer over en weer breng zodat ze overdag hun stal kunnen opzoeken.

Diegenen die denken dat tegen rollkur zijn gelijk staat met amateuristisch rijden, kan ik ook geruststellen. Mijn merrie is ondertussen 19.5 jaar (gekocht als vierjarige) en is Z2 startgerechtigd. Ze heeft geen spatje sleet op haar benen en is (op een hoefzweer na) nooit kreupel geweest.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:10

@ Teigetje: heel mooi verwoord! Zowel het eerste als het 2e deel. Het ene (weidegang) hoeft het andere (sportieve prestatie) niet uit te sluiten. Ik denk zelfs dat de weidegang bijdraagt aan dat een paard ook op hogere leeftijd nog steeds goed kan presteren......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:13

Dus je wilt een 19.5 jarig paard dat Z1 loopt vergelijken met de internationale paarden en pony's waar dit topic over gaat????

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:35

Als ik bovenstaande goed evalueer is iedereen het met elkaar eens (zelfs JurybijZ): wat er met P&P gebeurd is kan echt niet door de beugel.
Toch gaan we nu tegen elkaar tekeer????

Wat denken jullie van de gulden middenweg: die is zo mooi:
-paard elke dag met andere paarden 6 tot 10 uur in de wei (modder kan vermeden worden, als het dier het wil)
-afwisselende training: dressuur, ritje op de hei, keertje niks, keertje longeren
-tijdens deze training veel variatie in de hoofd/hals houding, afhankelijk van de graad van africhting en leeftijd
-Vanaf 1 oktober een deken op, scheren alleen als het nodig is
-Af en toe een wedstrijd als/omdat de ruiter/amazone het leuk vind (aan het paard kun je geen mening vragen)

Ik neem aan dat velen het zo doen?
We houden toch allemaal van onze paarden of niet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:38

ja, de paarden op internationaal niveau zijn net zo goed paarden, die ook zouden moeten kunnen grazen of vrij moeten kunnen bewegen in een paddock (en nee, een stapmolen vind ik niet vrij bewegen). Het is jammer dat paarden op zo'n hoog niveau niet meer zijn als een sportmachine. Dat je er zuiniger op bent dat snap ik, maar een menselijker sporter op topniveau staat toch ook niet de hele dag in een hok van 4 bij 4 te wachten tot hij weer mag gaan sporten?

Natuurlijk is het eetpatroon aangepast, komt er eerder een specialist bij, en zijn wekelijkse massages geen overnodige luxe, net als een solarium goed voor de spieren kan zijn. Maar dat alleen maar op stal zetten, heeft wat mij betreft geen meerwaarde, het maakt alleen het laatste beetje paard kapot..

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:40

sarabande schreef:
Dus je wilt een 19.5 jarig paard dat Z1 loopt vergelijken met de internationale paarden en pony's waar dit topic over gaat????

Neen, waar lees jij dat misschien? Misschien even een schematische verduidelijking?
Deel 1 van mijn reactie= reactie op de geplaatste foto's en mijn interpretatie ervan
Deel 2 van mijn reactie is tweeledig
a. reactie op diegenen in dit topic die wat smalend reageren door mensen die tegen rollkur zijn af te schilderen als mensen die hun paarden in de blubber laten lopen en dergelijke (de ondertoon is licht ironisch bedoeld)
b. reactie op diegenen in dit topic die menen dat al diegenen die durven zeggen ze dat Anky en aanverwanten niet graag zien rijden, penny's zijn die niet kunnen paardrijden en die vast en zeker nog in de B hobbelen. Ook hier weer een licht ironische ondertoon.