Swieber komt toch naar huis, update pagina 41

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte

Re: Swieber na bijna 2 jaar teruggevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:19

sonjim schreef:
Ik begin me langzaam af te vragen of dit normaal is in Nederland, ik dacht altijd dat je paard van jouw blijft als hij gestolen wordt, anders heeft het hele chippen en zoeken absollut geen zin.

Dat schrijf je goed. In Nederland, maar Swieber staat in het buitenland en daar is het chippen en paspoort niet verplicht, dus nog niet nodig als je een paard koopt.
Iedereen schijnt daar maar overheen te lezen en praat elkaar maar na.

Deze mensen kunnen dus wel degelijk Swieber ten goed trouw gekocht hebben. Misschien hebben ze gebeld, nadat ze erachter kwamen dat hij gestolen was, om te laten weten dat hij nog leeft.
Ik zou als eigenaar van een gestolen paard heel fijn vinden te weten dat hij nog leeft en dat je hem op kan zoeken. Natuurlijk wil je hem terug, maar dat wordt moeilijk als de tegenwoordige eigenaren hem niet af willen staan.

Een paspoort is geen eigendoms bewijs, maar in heel veel gevallen wordt het niet eens overgeschreven als het paard verkocht wordt, dus zou hij/zij nog van de oude eigenaar zijn. Knipoog

Ik hoop voor Swieb ook dat ze hem terug krijgt, maar ga de eigenaren die hem nu hebben niet aanvallen, dat ik het stom vind dat ze hem niet terug geven.
Ze zijn misschien ook al zeer aan hem gehecht, omdat ze hem verwaarloosd hebben gekocht. Dan schept toch ook een band.

Netje schreef:
Waar ik me wel over verbaas (even niet om jou te plagen Swieb) is het feit dat geloof ik een jaar geleden of zo er een heel lang topic geweest is met iemand voor wie het andersom was. Die had een paard of pony gekocht (te goeder trouw) en daar zijn toen voorzover ik het me kan herinneren allemaal rechtszaken over geweest en uiteindelijk mocht ze hem houden (weet helaas niet meer wie de TS was). Toen zat heel Bokt mee te duimen dat ze hem mocht houden en waren alle argumenten die kant op.
Nu is het andersom en dan vindt men ineens dat de huidige eigenaren hem terug moeten geven. Voor beide kanten zijn er nl. argumenten te verzinnen, dus zo zwart/wit ligt het allemaal niet !

en dit bedoel ik dat heleboel op bokt altijd de voorganger napraten.
Zegt iemand dat is goed, dan zie je berichten daarna ook allemaal goed, durft iemand nee te zeggen, dan zie je opeens dat de rest het ook durft.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:22

at was toen als ik me niet vergis, omdat dat meisje hem al jaren had en de tegenpartij as de fokker..
dus een heel ander verhaal imo

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:26

nou zeg wat een baggerzooi, zit het recht even slecht in elkaar, ik zou niet weten hoe we je kunnen helpen, sterkte xxx

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:44

Ik veroordeel de mensen die Swieber hebben zeker niet.
Ik ben ook blij dat ze me hebben laten weten dat hij nog leeft en dat hij nu verzorgd wordt en dat ik hem mag bezoeken.

Maar ik ben ook diep teleurgesteld in de wet, dat je niet een normale mogelijkheid hebt om je "eigendom"terug te krijgen binnen een verjaringstermijn (tenminste dat is mij verteld tot zoverre...)

Dat wil zeggen dat in mijn geval, alle inspanningen, alle ellende binnen het gezin hierdoor veroorzaakt voor niets zijn geweest. We hadden beter direkt na de diefstal de boel moeten afsluiten zonder er nog naar terug te kijken. Helaas zo zit ik niet in elkaar. Swieber is een deel van ons gezin en ik wil hem daar weer deel van maken, zodat we weer verder kunnen. Een kind wat ontvoert is laat je ook niet in de steek als het gevonden is en bij een ander woont... (sorry voor de vergelijking maar voorons voelt het wel zo)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:12

tuurlijk een paard is je kind je zorgt ervoor en kijkt er naar uit
om zijn koppie weer te zien dat is logisch ik snap niet dat ze zo
achterlijk kunnen doen hoor.
tuurlijk hun hebben hem ook eerlijk(tenminste eerlijk niet maar je
snapt me hoop ik wel.) gekocht in hun ogen. ze hebben dit paard
nu eenmaal en willen hem niet kwijt heel erg allemaal maar omdat
het al zolang duurt mag jij hem niet terug.
dit snap ik dan weer niet he. Dat chippen ook jij hebt zijn spullen
en je kan zo aantonen dat hij van jou is maar terug krijg je hem
niet. Leuk zeg voor de echte eigenaren.

dat vergelijken is nog zo gek niet want als een vermist kind na 2
jaar wordt terug gevonden zeggen ze toch ook niet ja maar kijk
hun hebben hem nu eerlijk gevonden dus het is maar de vraag of
u uw kind nog terug krijgt.

Ik vind dit gewoon zo belachelijk

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:23

Iedereen, behalve de TS, heeft nu een mening over de huidige eigenaren, ik vind dat toch een beetje ver gaan, hoor. Ik snap heel erg goed dat de TS haar paard terug wil en ik bewonder de vasthoudendheid die ze toont. Aan de andere kant snap ik ook de huidige eigenaren, immers, zij hebben te goeder trouw een paard gekocht en feitelijk staan zij buiten de diefstal. De wet is inderdaad heel erg krom wat dit betreft. Maar draai het nu eens om: morgen kan er ook iemand bij jou op de stoep staan die zegt dat jouw paard vroeger van hem/haar is geweest. Je hebt zelf het paard van een handelaar/manage/stal gekocht en die hebben 'm ook weer van iemand. Hoever moet je als koper teruggaan in het verleden van een paard. Ik denk dat als iedereen dat daadwerkelijk zou doen/hebben gedaan bij de aankop van een paard, je toch zou schrikken.
Laten we nu gewoon met ons alleen heel hard duimen voor de TS dat ze haar zoektocht kan eindigen met het haar paard weer terug in zijn eigen stal en haar gezin weer compleet, maar laten we nu de huidige eigenaren niet collectief aanvallen of daar een mening over hebben. Als de TS dat zelf al niet doet, wie zijn wij als buitenstaanders dan om dat wel te doen? Wilde acties kunnen alleen maar een negatief effect hebben!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:23

Dancie schreef:
tuurlijk een paard is je kind je zorgt ervoor en kijkt er naar uit
om zijn koppie weer te zien dat is logisch ik snap niet dat ze zo
achterlijk kunnen doen hoor.
tuurlijk hun hebben hem ook eerlijk(tenminste eerlijk niet maar je
snapt me hoop ik wel.) gekocht in hun ogen. ze hebben dit paard
nu eenmaal en willen hem niet kwijt heel erg allemaal maar omdat
het al zolang duurt mag jij hem niet terug.
dit snap ik dan weer niet he. Dat chippen ook jij hebt zijn spullen
en je kan zo aantonen dat hij van jou is maar terug krijg je hem
niet. Leuk zeg voor de echte eigenaren.

dat vergelijken is nog zo gek niet want als een vermist kind na 2
jaar wordt terug gevonden zeggen ze toch ook niet ja maar kijk
hun hebben hem nu eerlijk gevonden dus het is maar de vraag of
u uw kind nog terug krijgt.

Ik vind dit gewoon zo belachelijk

Ik snap de huidige eigenaren wel degelijk, ze hebben net een paar maanden een nieuw paard, zijn ze aan 't opknappen, dan komen ze erachter dat hij ooit is gestolen. Als ik het persoonlijk mee zou maken zou ik mijn paard ook niet meegeven, ik heb haar nog niet schokkend lang maar ze hoorde er na een paar maandjes al helemaal bij, die gaat nooit meer weg. Daar is een paspoort en chip niet verplicht dus daar hoeft ook niet op gecontroleerd te worden, dat dier is gewoon eerlijk gekocht door hun. Chippen, paspoort etc. is GEEN eigendomsbewijs maar REGISTRATIE.

Voor beide partijen is het gewoon zwaar k*t, maar laat het nou maar volgens de legale manier uitvechten en kijken wie het dier mag hebben, iets anders kan je niet doen. Het is voor Swieb niet eerlijk maar het is net zo goed voor de huidige eigenaren niet eerlijk, een van de partijen zal gedwongen afscheid moeten nemen van Swieber en je kan nooit oordelen welke van de twee partijen daar het meeste leed van zal hebben, daar mag je ook niet over oordelen als buitenstander.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:25

dat is precies wat ik bedoelde Knipoog

maar het is nou eenmaal hard hoor het is heel rot maar het blijft
de wet hoor het is niet Swieb of de huidige eigenaren het ligt in
de handen van de wet helaas

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:29

Percies en de wet is heel krom, maar als het andersom zou zijn zou het weer krom zijn voor de mensen die hem nu gekocht hebben toch?

Het is hoe dan ook voor beide partijen een dillema, en erg zwaar fysiek maar zeker ook emotioneel.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:30

Volgens mij bedoel je 't toch echt anders want imo zijn geen van de partijen achterlijk. Knipoog

Je zegt dat ze het dier niet eerlijk hebben gekocht, maar een officieel eigendomspapier is het bewijs van overdracht, wat als de dat nou hebben, dan zijn ze officieel gezien wel degelijk eigenaar ook als ze geen paspoort enzo hebben. 't Is krom voor een van de partijen maar je kan 't paard niet in 2 stukken delen. Knipoog

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:31

kekaro schreef:
at was toen als ik me niet vergis, omdat dat meisje hem al jaren had en de tegenpartij as de fokker..
dus een heel ander verhaal imo

... toch ging het ook om een gestolen paard, of het nu van de fokker was of niet (is dat dan geen eigenaar en kan die geen band hebben??).

Begrijp me goed: ik hoop dat Swieb haar paard terugkrijgt. Maar wij kunnen geen van allen beoordelen wat voor band de nieuwe eigenaren hebben opgebouwd en je kunt ook zeggen: ze hebben in ieder geval gebeld en Swieb heeft in ieder geval gezien hoe het er nu mee gaat. Ze hadden ook hun mond kunnen houden en dan was er nooit meer iemand achtergekomen.

Hoe het nu verder gaat is denk ik aan de instanties en de wetgeving en niet aan ons (helaas).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:31

idd en der zal toch eentje dalijkvette pech hebben om het zo
maar even uit te drukken. Klinkt lullig maar jullie zijn allemaal een
beetje zielig toch Swieb wilt haar paardje terug kan ik me echt
heel goed voorstellen maar die mensen willen hun paardje niet
kwijt. echt heel erg allemaal maar zo is het nu eenmaal.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:33

Dancie, kun je het ook leesbaar typen?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:37

nou als je een beetje zou kijken zou je het wel zien het zijn een
paar kleine foutjes. en ik type ook wel eens iets te rotterdams Tong uitsteken

maar hier speciaal voor jou Knipoog
inderdaard en der zal toch eentje dalijk vette pech hebben om
het zomaar even uit te drukken. Klinkt rot maar jullie zijn allemaal
een beetje zielig toch Swieb wilt haar paardje terug kan ik me echt
heel goed voorstellen maar die mensen willen hun paardje niet kwijt.
echt heel erg allemaal maar zo is het nu eenmaal.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:41

Jus_dOrange schreef:
Volgens mij bedoel je 't toch echt anders want imo zijn geen van de partijen achterlijk. Knipoog

Je zegt dat ze het dier niet eerlijk hebben gekocht, maar een officieel eigendomspapier is het bewijs van overdracht, wat als de dat nou hebben, dan zijn ze officieel gezien wel degelijk eigenaar ook als ze geen paspoort enzo hebben. 't Is krom voor een van de partijen maar je kan 't paard niet in 2 stukken delen. Knipoog

Bedoelde je die naar mij?

Ik bedoel dat ze allebij, swieb heel lang geleden wel is waar, het paard hebben gekocht ten goeder trouw. Dus ze zijn beide eigenaar.

Maar de party waar swieb nu is wil hem niet kwijt, en swieb wil hem heel graag terug. (dat is te begrijpen van beide partijen is mijn mening)

De wet zecht dat, omdat het ten goede trouw verkregen is, ze hem mogen houden.

Iedereen vind de wet krom. (Kan het best begrijpen)

Maar wat nou als de wet had gezecht dat de huidige eigenaren het paard hadden moeten terug geven/ verkopen??

Dan is dat toch net zo emotioneel voor de eigenaren van nu? en ook net zo krom? hun denken een paard gekocht te hebben wat van hun is, blijkt later niet zo te zijn. Ik zou ook niet weten hoe ik zou moeten reageren en wat ik zou moeten doen.

Imo als mijn paard gestolen zou zijn, ik vind hem maar de nieuwe eigenaren blijken er dol gelukkig mee te zijn, wat dan?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:45

chevax schreef:
Iedereen, behalve de TS, heeft nu een mening over de huidige eigenaren, ik vind dat toch een beetje ver gaan, hoor.

Hoho, niet te hard generaliseren! Lachen

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:50

In het Duits ligt de wet anders. Daar blijft het paard eigendom van degene die hem gestolen heeft. Met als gevolg dat iedereen die daar een paard koopt ook goed oplet of alles klopt, net als bij een auto.....

Als dat hier enz. ook zo zou zijn, zou ook de handel in gestolen paarden een stuk moeilijker worden.

We gaan gewoon netjes proberen hem thuis te krijgen. Iemand van ons gaat "verliezen".
Maar in mijn ogen financieel verliest niemand, deze kosten komen op de dader terecht en die gaan we zeker boven water krijgen!! En dat financiele is het minste deel van zijn/haar straf...........

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:52

je kan je nu niet in die situatie inleven jammer genoeg je begrijpt
beide kanten alleen het is heel erg lastig voor hun allebei hoor

het is inderdaad zo jij vindt je paard weer maar die mensen zijn
er zo blij mee en willen hem niet kwijt wat dan..??

Maar als iemand ineens voor je staat bij je paard en die zegt ja
dat is mijn paard 2 jaar geleden gestolen.

wat dan

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:54

de wet is inderdaad erg krom, erg jammer datie in het buitenland staat anders was het waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest!!! heel veel succes met het vinden van de dader en de merrie!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:54

Financieel zal er niemand verliezen, maar het is gewoon k*t om afscheid te nemen van een paard waar je van houdt, en dat zal 1 van de 2 partijen straks moeten doen.

LindaLinda schreef:
Bedoelde je die naar mij?

Nee helemaal niet Knipoog

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:58

ik hoop echt dat je hem weer terug krijgt, waneer weet je eigenlijk meer?

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:58

Leuk zeg!

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:25

ik weet pas meer als iemand van justitie ed mij meer verteld:S

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:43

Ik vind ook niet dat je kunt zeggen dat we de huidige eigenaren veroordelen, maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een paard te houden, waarvan ik heb gezien dat een gezin er zo'n verdriet om heeft. Zeker niet als ik hem pas had. Over de onderzoeksplicht, hoe kan je een officieel eigendomsbewijs hebben bij een gestolen paard?

Ik heb met mijn Haffie de onderzoeksplicht weliswaar pas na aankoop, volbracht, door terug te zoeken tot aan de fokker en deze is zelfs komen kijken of het echt dat paard was. Waarom zou je dat doen denken een aantal nu misschien, nou vanwege het rare verhaal van de verkoper. Eerst waren de stamboekpapieren ingepakt ivm een verhuizing, dus zouden we ze later krijgen, vervolgens bleken ze kwijt te zijn geraakt, toen ze ze wilde kopieren voor het omzetten op onze naam (onze haf is geboren in nl uitgevoerd naar dld en door ons ingevoerd in nl) oeps wat nu denk je dan. Nu zouden de vorige eigenaren op hun naam een duplicaat aanvragen, maar dat duurde zolang dat mijn moeder is gaan bellen en toen bleek dat er geen duplicaat afgegeven kon worden, omdat er een andere haf op haar papieren keuringen gelopen heeft in duitsland. Je koopt een stamboekmerrie, zonder dat je ooit de papieren kunt krijgen. Wij hebben toen alles uitgezocht en mijn moeder is bij de eerdere eigenaar langs geweest en de fokker is bij ons geweest. Ik wilde nooit voor een verrassing komen te staan en ik zou dit nu weer zo doen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:53

sonjim schreef:
Over de onderzoeksplicht, hoe kan je een officieel eigendomsbewijs hebben bij een gestolen paard?

In het buitenland hoeft paspoort en chip niet altijd verplicht te zijn, daar hoeft dus ook niet perse op gecontroleerd te worden. Stamboekpapieren heeft niet elk paard en als je bewijs hebt dat je het paard van iemand anders hebt gekocht heb je in feite ook bewijs van eigendom.