Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yvonnelind schreef:Volgens mij zijn we dan al een stukje dichter bij elkaar gekomen...
We zijn het er nu over eens dat de Nederlandse dressuurtop geen dierenbeulen zijn? Nu gaan we verder met het probleem Wanky's te bediscusseren; maar... volgens mij zijn we het óók daar over eens!! Volgens mij willen we allemaal dat de Wanky's stoppen met het imiteren van LDR trainen op een onjuiste manier!
Fronton schreef:En een button "I know my LDR".
Ben alleen bang dat wanneer je de Wanky's aan wilt pakken, je opgeknoopt wordt aan de slofteugel.
Steinbrecht schreef:Men mag zich niet laten misleiden door de schijnbaar vrije en verheven bewegingen onder de Spaanse ruiter; zij zijn niet natuurlijk maar krampachtig. Door de mechanisch opgeschroefde halsstelling worden de buigspieren van het voorbeen overmatig aangespannen. Deze werken verkrampend op de gewrichten waaraan zij vastzitten. De achterhand, die door deze gedwongen richting van de voorhand meer geremd wordt dan belast, komt er kruipend achteraan.
Zo zien we het in alle delen gedwongen en gespannen paard zich met onnatuurlijke inspanning voortbewegen.
Iedere onnatuurlijke inspanning veroorzaakt een verslapping die evenredig is aan de mate waarin de krachten verbruikt zijn.
Zo zien we het arme dier na deze oefeningen ongecontroleerd in elkaar klappen en zijn spierkracht steeds verder afnemen.
Ook werken deze dode werktuigen op verwoestende wijze in op de mond. Door hun harde, constante werking nodigen ze het paard uit om op ongewenste wijze steun te zoeken en veroorzaken daardoor een dode mond.; of ze geven het paard aanleiding zich geheel aan de werking van het bit te onttrekken en achter de teugel te gaan lopen.
Tyrza schreef:Nee, vroegah was echt niet alles beter...
Tyrza schreef:Ik heb vaak foto's van diverse Spaanse rijpaarden de revue voorbij zien komen als voorbeeld, met dat mooie neusje eruit. Maar zo zie je dat dat neusje eruit niet zaligmakend is...
Citaat:vaak zien wij dan ook dat paarden, die in de baan in verkorte gangen worden voorgesteld, ogenschijnlijk over een voortreffelijke stelling van hals en hoofd beschikken, maar helemaal in de war raken zodra hun op de lange lijnen gevraagd wordt hun gang uit te strekken. Dat komt omdat de geremde strekspieren zich afzetten tegen de dan opgewekte en niet volkomen beheerste stuwkracht
Tyrza schreef:Citaat:vaak zien wij dan ook dat paarden, die in de baan in verkorte gangen worden voorgesteld, ogenschijnlijk over een voortreffelijke stelling van hals en hoofd beschikken, maar helemaal in de war raken zodra hun op de lange lijnen gevraagd wordt hun gang uit te strekken. Dat komt omdat de geremde strekspieren zich afzetten tegen de dan opgewekte en niet volkomen beheerste stuwkracht
Dit zie je nog al te vaak. Het zgn onder druk rijden. Persoonlijk vind ik dat even storend als bv verkeerd gebruik van de slof. Maar daar wordt dan weer geen topic over gemaakt. Terwijl dit imo vaker voor komt dan "verkeerd LDR".
Tyrza schreef:ik noem maar een voorbeeld. Men stelt dat als het neusje voor de loodlijn loopt, het daadwerkelijk ook correct zal moeten zijn. Los van de foto's. Ik ga daar inderdaad dan ook de fout in door een foto te noemen.
Tyrza schreef:Dat is wel iets waar veel tegenstanders het over hebben: de neus zou vaak achter de loodlijn blijven en de nek zou niet het hoogste punt zijn.
Karl66 schreef:Die bekende trainer heeft gelijk als je je paard alleen maar LDR laat lopen. Het gaat er juist om dat je je paard in elke houding kan instellen, inclusief LDR en wedstrijdhouding.
Fronton schreef:Een bekende trainer zei het laatst nog: met LDR train je in een ander evenwicht dan dat je eigenlijk je doel is en vergt dus extra werk in de voorbereiding.