'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 00:29

Fronton, jouw mening is duidelijk, maar deze topics worden altijd door tegenstanders van LDR gestart vanwege de resultaten van Anky en consorten. Niet vanwege de wankies (wereldterm, komen die toevallig net als Peg Bundy uit wanker county )

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 00:45

Nja, ik ben ook niet echt erelid van Anky's fanclub, maar laat haar lekker haar ding doen, ik vind het best. Schijnt dat ze ook zelf nu wel beseft dat haar systeem hier en daar verkracht wordt en dat ze daar zelf ook graag verandering in ziet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 00:51

Zij is juist degene die altijd al roept en niet sinds de negatieve publiciteit dat je dit pas moet gaan toepassen als aan alle basisvoorwaarden is voldaan en dat je het dus niet zomaar thuis moet gaan uitproberen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:23

Er spelen altijd verschillende vragen in dit topic, omdat er mensen zijn die er twijfels bij hebben of LDR "gezond" te noemen is, of dit niet in strijd is met het eigenlijke doel van de dressuur, of de paarden er nou werkelijk beter van gaan lopen, als ja waarom paarden er beter van zouden gaan lopen, wanneer wordt LDR correct toegepast? Etc, etc.

Met de realisatie dat er maar een handjevol paarden zijn die "correct LDR" worden gereden, is het belang van een groot deel van die discussiepunten verdwenen. Dit betekend niet dat alle bovenstaande vraagstukken zijn beantwoord, want of "correcte LDR" nou goed of slecht is, het is zo zeldzaam dat we ons daar niet mee bezig hoeven te houden.

Ook gerelateerde vragen als de kwaliteit van de jurybeoordelingen zijn hiermee niet beantwoord, maar voor die vragen moet het mogelijk zijn om die buiten het thema "LDR" om te kunnen beantwoorden.

Rest nog de vraag: Welke paarden horen bij dat handje vol?

(en wanneer stopt de rest met de toepassing van hun "dus foute LDR"?)

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:15

Volgens mij zijn we dan al een stukje dichter bij elkaar gekomen...
We zijn het er nu over eens dat de Nederlandse dressuurtop geen dierenbeulen zijn? Nu gaan we verder met het probleem Wanky's te bediscusseren; maar... volgens mij zijn we het óók daar over eens!! Volgens mij willen we allemaal dat de Wanky's stoppen met het imiteren van LDR trainen op een onjuiste manier!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:46

Yvonnelind schreef:
Volgens mij zijn we dan al een stukje dichter bij elkaar gekomen...
We zijn het er nu over eens dat de Nederlandse dressuurtop geen dierenbeulen zijn? Nu gaan we verder met het probleem Wanky's te bediscusseren; maar... volgens mij zijn we het óók daar over eens!! Volgens mij willen we allemaal dat de Wanky's stoppen met het imiteren van LDR trainen op een onjuiste manier!

Nee, jij trekt de conclusie iets te ver door.
De Nederlandse dressuurtop bezigt "correcte LDR", maar hoe goed of slecht dit is, daar zijn we het niet over eens. Deze populatie is echter dusdanig klein dat wij ermee zouden kunnen leven als dit de ENIGE waren die LDR toepastten.

Over de Wankies zijn we het hier wel eens. Wat mij belangrijk lijkt is om de Wankies te identificeren, zodat het voor iedereen duidelijk is of hij/zij een Wanky is, of niet. Ben je Wanky: dan géén LDR meer !

Makkelijker is het wellicht om die paar "correcte LDR" combi's te identificeren en de rest van de LDRers tot Wanky uit te roepen. Wie heeft de lijst met "correcte LDR" combi's in NL?? (geven we ze een mooi stempel in hun paspoort! )

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:06

En een button "I know my LDR" .

Ben alleen bang dat wanneer je de Wanky's aan wilt pakken, je opgeknoopt wordt aan de slofteugel .

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:30

Fronton schreef:
En een button "I know my LDR" .

Ben alleen bang dat wanneer je de Wanky's aan wilt pakken, je opgeknoopt wordt aan de slofteugel .

! Alsof er alleen Wankies met slof bestaan! Nee hoor, da's de subklasse Swanky !

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:29

Steinbrecht schreef:
Men mag zich niet laten misleiden door de schijnbaar vrije en verheven bewegingen onder de Spaanse ruiter; zij zijn niet natuurlijk maar krampachtig. Door de mechanisch opgeschroefde halsstelling worden de buigspieren van het voorbeen overmatig aangespannen. Deze werken verkrampend op de gewrichten waaraan zij vastzitten. De achterhand, die door deze gedwongen richting van de voorhand meer geremd wordt dan belast, komt er kruipend achteraan.
Zo zien we het in alle delen gedwongen en gespannen paard zich met onnatuurlijke inspanning voortbewegen.
Iedere onnatuurlijke inspanning veroorzaakt een verslapping die evenredig is aan de mate waarin de krachten verbruikt zijn.
Zo zien we het arme dier na deze oefeningen ongecontroleerd in elkaar klappen en zijn spierkracht steeds verder afnemen.
Ook werken deze dode werktuigen op verwoestende wijze in op de mond. Door hun harde, constante werking nodigen ze het paard uit om op ongewenste wijze steun te zoeken en veroorzaken daardoor een dode mond.; of ze geven het paard aanleiding zich geheel aan de werking van het bit te onttrekken en achter de teugel te gaan lopen.

Nee, vroegah was echt niet alles beter...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:37

Nou, als je de hedendaagse dressuursport bekijkt, dan kun je met eigen ogen zien dat die ouwe Steinbrecht nog lang niet achterhaald is. Want krampachtig opgetrokken voorbenen en nalummelende achterhand met een achter de teugel kruipend paard.... zien we vaak genoeg, niet waar>

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:40

Daarover zijn de meningen verdeeld. Er komt ook nog een stukje aanleg bij kijken. Bovendien wordt de aanleuning niet door een dood werktuig maar door menselijke handen onderhouden.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:38

Tyrza schreef:
Nee, vroegah was echt niet alles beter...

Wat heeft dat ergens iets mee te maken?
Vroeger was ook niet alles goed, dus we hoeven niks te doen aan wat nu niet goed is

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:46

Ik heb vaak foto's van diverse Spaanse rijpaarden de revue voorbij zien komen als voorbeeld, met dat mooie neusje eruit. Maar zo zie je dat dat neusje eruit niet zaligmakend is...

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:55

Tyrza schreef:
Ik heb vaak foto's van diverse Spaanse rijpaarden de revue voorbij zien komen als voorbeeld, met dat mooie neusje eruit. Maar zo zie je dat dat neusje eruit niet zaligmakend is...

Wijzen op andere dingen die je fout vind, maken hetgeen waar we het over hebben niet goed, noch beter dan het is.

Foto's waren momentopnames, toch? Dat is tenminste altijd jouw verweer als iemand komt met een foto van een topruiter in LDR wat er niet al te "kloppend" uit ziet...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:13

ik noem maar een voorbeeld. Men stelt dat als het neusje voor de loodlijn loopt, het daadwerkelijk ook correct zal moeten zijn. Los van de foto's. Ik ga daar inderdaad dan ook de fout in door een foto te noemen.

Citaat:
vaak zien wij dan ook dat paarden, die in de baan in verkorte gangen worden voorgesteld, ogenschijnlijk over een voortreffelijke stelling van hals en hoofd beschikken, maar helemaal in de war raken zodra hun op de lange lijnen gevraagd wordt hun gang uit te strekken. Dat komt omdat de geremde strekspieren zich afzetten tegen de dan opgewekte en niet volkomen beheerste stuwkracht

Dit zie je nog al te vaak. Het zgn onder druk rijden. Persoonlijk vind ik dat even storend als bv verkeerd gebruik van de slof. Maar daar wordt dan weer geen topic over gemaakt. Terwijl dit imo vaker voor komt dan "verkeerd LDR".

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:59

Tyrza schreef:
Citaat:
vaak zien wij dan ook dat paarden, die in de baan in verkorte gangen worden voorgesteld, ogenschijnlijk over een voortreffelijke stelling van hals en hoofd beschikken, maar helemaal in de war raken zodra hun op de lange lijnen gevraagd wordt hun gang uit te strekken. Dat komt omdat de geremde strekspieren zich afzetten tegen de dan opgewekte en niet volkomen beheerste stuwkracht

Dit zie je nog al te vaak. Het zgn onder druk rijden. Persoonlijk vind ik dat even storend als bv verkeerd gebruik van de slof. Maar daar wordt dan weer geen topic over gemaakt. Terwijl dit imo vaker voor komt dan "verkeerd LDR".

Volgens mij zijn er best veel topics over aanleuning van allerlei aard. Rijden onder druk is ook zeker heel fout, wat vaker voor komt lijkt me moeilijk in te schatten. Ik zie al veel verschil in rijstijlen in de verschillende regio's (bijv randstad kom ik meer LDR tegen dan in bijv Drente).

Niets weerhoud je ervan om een topic over onder druk rijden of het zogenaamde "forcefully up" rijden te starten. Ik moet je zeggen dat ik het niet zo veel (meer) tegenkom. Iedereen wil "het neusje omlaag" en meestal eerder iets verder dan iets minder. Wellicht kom je het meer tegen op wedstrijden, in de ring?

Terug naar LDR maar weer?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:02

Tyrza schreef:
ik noem maar een voorbeeld. Men stelt dat als het neusje voor de loodlijn loopt, het daadwerkelijk ook correct zal moeten zijn. Los van de foto's. Ik ga daar inderdaad dan ook de fout in door een foto te noemen.

Voor de duidelijkheid: Ik heb dat NOOIT gesteld!
Wie wel, vraag ik mij af

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:12

Dat is wel iets waar veel tegenstanders het over hebben: de neus zou vaak achter de loodlijn blijven en de nek zou niet het hoogste punt zijn.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 00:13

Als de neus achter de loodlijn komt gaat dat vaak samen met een valse knik. In dat geval is van gedragenheid en door het lijf gaan geen sprake, op geen enkele manier.
Dat zie je helaas ook vaak voorkomen terwijl het LDR rijden genoemd wordt, waarbij het achter de loodlijn komen een functie heeft en niet zozeer verkeerd is. Daar zou ik het mee eens kunnen zijn, als die valse knik er niet was.

Een correct opgericht paard, loopt op een goede, fijne en lichte wijze door het lijf, aan het bit en op of voor de loodlijn. Dat is dus heel iets anders dan geforceerd omhoog sjorren van paarden. Niet al het op de loodlijn is correct, maar correct is wel altijd op de loodlijn.

Omdat dat correcte aan of op de loodlijn ook gevraagd wordt in proeven, hoe hoger het niveau hoe meer, is het op zijn minst eigenaardig dat de trainingswijze zo anders is. Een bekende trainer zei het laatst nog: met LDR train je in een ander evenwicht dan dat je eigenlijk je doel is en vergt dus extra werk in de voorbereiding. Kun je het mee eens zijn of niet, maar denk er nog eens aan als deze meneer het praktijkexamen masterclass afneemt, straks in juni.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:36

Die bekende trainer heeft gelijk als je je paard alleen maar LDR laat lopen. Het gaat er juist om dat je je paard in elke houding kan instellen, inclusief LDR en wedstrijdhouding.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:21

Tyrza schreef:
Dat is wel iets waar veel tegenstanders het over hebben: de neus zou vaak achter de loodlijn blijven en de nek zou niet het hoogste punt zijn.

Dat is inderdaad iets wat je op erg veel wedstrijden, tot op het allerhoogste niveau terug ziet. Niet uitsluitend bij de LDR-trainenden, maar bij hen schijnt het extra moeilijk te zijn om de neus eruit te rijden en die nek op het hoogste punt te krijgen (op wedstrijden én clinics).

Zoals Fronton zegt: Op of voor de loodlijn is geen garantie dat het goed is en (even) achter de loodlijn is ook niet persé fout, maar het doel is (op de juiste wijze) vóór de loodlijn.

Het grote verschil van correct vóór de loodlijn (al kan dit ook bijv voor korte tijd erachter zijn...) en incorrect (ervóór, erop of erachter) heb ik eerder uit proberen te leggen. Het is hetgeen waarnaar men behoort te streven en daardoor toch iets dat je zou mogen verwachten op wedstrijden op het hoogste niveau.
Karl66 schreef:
Die bekende trainer heeft gelijk als je je paard alleen maar LDR laat lopen. Het gaat er juist om dat je je paard in elke houding kan instellen, inclusief LDR en wedstrijdhouding.

Waarom traint men dan niet ook de levades, capriolen, terre-à-terre etc? Ook dat zijn allemaal bewegingen die niet in de proeven worden gevraagd, terwijl die zeker de kwaliteit van de uitvoering zal kunnen verbeteren, aangezien bijv de levade nèt een stapje verder in de verzameling is als de piaffe.
Fronton schreef:
Een bekende trainer zei het laatst nog: met LDR train je in een ander evenwicht dan dat je eigenlijk je doel is en vergt dus extra werk in de voorbereiding.

Het gaat deze man niet zo om die andere houding, maar om dat "andere evenwicht". Wat bedoelt ie daarmee? In de training en proeven wordt gestreeft naar het verplaatsen van het evenwicht naar achteren (verzameling). Bedoelt ie met het "andere evenwicht" dat het evenwicht naar voren wordt gebracht? Fronton: weet jij wat ie bedoelt?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:40

Jawel, dat weet ik wel, maar ik denk dat je dat evenwicht door het hele paard moet zien. Als je van een extreme houding ineens naar een andere intensieve houding moet, dan is dat helemaal niet zo makkelijk. Ook als LDR 'moeilijker' zou zijn dan opgericht, dan is het helemaal niet gezegd dat het lichter voelt voor een paard om vanuit het diepe naar de oprichting te gaan. De trainingswaarde ligt dus alleen in de training en ik denk dat je het op een losrijterrein al niet meer zou moeten toepassen om het gevoel van het paard niet te extreem te laten zijn. Hopelijk volgt iemand me hierin.

Levade is een stilstaande oefening, wordt niet in beweging uitgevoerd, dat reduceert de verzamelende waarde drastisch in mijn optiek.
Nee, dan verzameling in beweging, het steeds weer opvangen, balanceren, contoleren en kanaliseren van energie in de spieren en gewrichten en weer opdrukken voor de volgende fase van bewegen, daar zie ik veel meer krachtpatserij in, hopelijk is ook dit te volgen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:54

Nog los van het feit dat de levade een drietaktgang is en geen sterker verzamelde piaffe.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:01

Levade een drietaktgang? Karl66 leg eens uit !!!Ik ben nl. bezig mijn paard een levade aan te leren , maar ik zie daar geen drietaktgang in tenzij ik hem uit galop zou moeten doen . Maar meestal wordt de levade toch vanuit de piaffe gedaan ?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:57

Levade, croupade, courbette, pesade, balottade worden volgens mij vanuit piaffe gereden.

Maar ballotade kan ook uit galop gereden worden, even als de capriole, de terre a terre en de falcade.