Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:42

fransje23 schreef:
Nikass schreef:
Noem jij iets dat volgens jou op bagatelliseren lijkt de kern van de discussie? Dan heb ik iets gemist geloof ik. Dacht dat de OP heel ergens anders over ging :=

We zitten bij pagina 24 en bij het verslag van de eerste dag van de rechtzaak.
Over de OP is al voldoende gezegd.

Dat is geen reactie op de vraag die je quote.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:50

Nikass schreef:
Maar waar gaat het ze nu eigenlijk om? Als je dierenmishandeling ziet doe je toch allereerst aangifte?

Denk dat je er best wel wat geld mee kunt verdienen als je iemand als Helgstrand even door het slijk kunt halen :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:52

Nikass schreef:

Jawel :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:54

Nikass schreef:
Maar waar gaat het ze nu eigenlijk om? Als je dierenmishandeling ziet doe je toch allereerst aangifte?

Als journalist is het ook je beroep om dingen in de openbaarheid te brengen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:09

Popstra schreef:
BeFunny, ik ben ook western ruiter en rijd ook met grote sporen met wiel. Mijn paarden zij jij niet met bloed rond lopen. Niet aan hun buiken en niet aan hun mond. Laat dat wel wezen.

Grote sporen en grote bitten willen niet zeggen de ruiter zijn paard mishandeld! Het is maar hoe je weet dat dir gebruikt worden. Dus niet iedereen over 1 kam scheren a.u.b

Maar dus ook weer een voorbeeld van hoe een leek ergens tegen aan kan kijken en al begint te roepen voor maar iets bewezen is

Het ligt er aan hoe het gebruikt wordt. Als jij weet dat je je paard paard vriendelijk rijd dan is dat goed :j maar ik zie echt dingen voorbij komen waar ik dus echt niet naar kan kijken. Overgens vaak wel van ruiters in buitenland en veel bekeken filmpjes vaak en meest positieve reActies eronder. Dat ik denk ik wat ik zo juist zag was alles behalve leuk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:14

fransje23 schreef:
Nikass schreef:
Maar meer dan dat vind ik het voornamelijk jammer dat de paar bokkers zoals Babootje, Pol, BeFunny, die even pas op de plaats willen maken en meer feiten/oordeel rechter willen afwachten, als een soort liefhebbers van dierenmishandeling worden weggezet.
En dat lees ik onder andere mensen zeggen die in een ander topic met trots verkondigen dat ze hun hond een flinke "opvoedkundige" tik of trap verkopen "want daar wordt hij niet slechter van".

Misschien even afwachten hoe het de paarden van Helgstrand daadwerkelijk vergaat, en hoe eea wordt opgelost, en misschien zo nu en dan beter in de spiegel kijken...?

De discussie gaat niet enkel om Helgstrand, er is m.i. niemand die heeft gezegd dat hij schuldig is.Daar gaat deze rechter ook geen uitspraak over doen.

Kern van de discussie is dat er mensen zijn die problemen als doorsporen, bloedende mond en striemen van een zweep lijken te bagatelliseren.
Alsof het normaal is dat het voorkomt.
Dat is iets wat een heftige reactie oproept. Niet het feit dat ze willen wachten.

Maar wie zegt dat dat normaal is?

Ik zou iemand die ik een dier zie mishandelen als eerste ter plekken aanspreken en niet eerst even uitgebreid gaan lopen filmen ;)
Als je hart voor dieren hebt dan voel je daar toe verplicht. Maar de paarden waren ondergeschikt kennelijk aan het doel. Heftig beeldmateriaal verzamelen om deze stal eigenaar zwart te maken en lekker scoren. Dat is heel goedkoop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:28

BeFunny schreef:
Ik zou iemand die ik een dier zie mishandelen als eerste ter plekken aanspreken en niet eerst even uitgebreid gaan lopen filmen ;)
Als je hart voor dieren hebt dan voel je daar toe verplicht. Maar de paarden waren ondergeschikt kennelijk aan het doel. Heftig beeldmateriaal verzamelen om deze stal eigenaar zwart te maken en lekker scoren. Dat is heel goedkoop.

Als je ze op dat moment aanspreekt is je research voor niets. Kun je meteen opdonderen en dus minder bewijs verzamelen.

Wat jij zwart maken noemt zal iemand anders ervaren als het aan het licht brengen van misstanden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:49

fransje23 schreef:
BeFunny schreef:

Als je ze op dat moment aanspreekt is je research voor niets. Kun je meteen opdonderen en dus minder bewijs verzamelen.

Wat jij zwart maken noemt zal iemand anders ervaren als het aan het licht brengen van misstanden.

Op het moment van "vermeende" mishandeling staat iemand erbij en kijkt ernaar. En ja dan heb je die beelden waarmee je ipv nog vaker gaat kijken naar die mishandeling om nog meer te zien. Ook naar de politie kunt om daadwerkelijk aan te kunnen tonen dat het om mishandeling gaat.

Maar als je meerdere dingen samen voegt en de inhoud ertussenin weg knipt dan is de content niet meer volledig en wordt het geheel heftiger dan dat het is.

Dat betekend niet dat ik zeg dat er niks mis kan zijn op die stal. Maar ik vind dit niet de weg.

En ik vind dat er op veel meer stallen dingen mis gaan maar soms zijn dat dus moment opnamen. Zelfs op stallen waarbij juist heel paard vriendelijk gedacht wordt gebeuren wel eens dingen. En als het die dingen uitgelicht worden dan kan zo'n stal dus heel anders over komen. En dan kan je zeggen die misstanden moeten aan het licht. Maar wanneer zijn het misstanden?

Een persoon van 100km op een paard vind ik bijv vaak te zwaar en dat gebeurd nog veel te vaak en vaak mag je er ook niks van zeggen.

Een paard dat alleen gehouden wordt ook zielig.

Paarden waar niet goed passende zadels op liggen en dat dus bij elke keer rijden.

Nog steeds worden op maneges lessen gegeven waarbij zwepen worden gebruikt. Kinderen leren om paarden een tik te geven als ze niet doorlopen. En dat wordt geaccepteerd maar is dus echt niet ok.

Het punt is dat wat de één onacceptabel vind. Vind de ander normaal en dat is een kwestie van wat men geleerd heeft.

Nou verwacht ik van de Helgstrand dat die prima weet hoe het hoort hoor. Maar nogmaals fracties van moment opnames in elkaar geknutseld zeggen mij niet zoveel. Het bewijst voor mij niet dat het helemaal mis is op die stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:01

fransje23 schreef:
Nikass schreef:

Jawel :j

Nou wij spreken een ander soort Nederlands dan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:02

fransje23 schreef:
Nikass schreef:

Is dat je strategie? Steeds iets schrijven dat geen antwoord is op de vraag?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:16

Ik heb het idee dat je misschien het topic niet helemaal hebt bijgelezen, Nikass.

De beelden zijn gemaakt door een journalist, niet door een dierenrechtenorganisatie. Een journalist wil dingen aan het licht brengen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:20

Nikass schreef:
fransje23 schreef:

We zitten bij pagina 24 en bij het verslag van de eerste dag van de rechtzaak.
Over de OP is al voldoende gezegd.

Voor mij is de huidige discussie beperkt tot de meest recente posts. Misschien maakt dat het wat duidelijker :)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:31

Nikass schreef:
fransje23 schreef:

Is dat je strategie? Steeds iets schrijven dat geen antwoord is op de vraag?

Jij - en nog wat anderen in dit topic - hebt zeker nooit geprobeerd aangifte te doen van misstanden bij grote(re) bedrijven... en als je dat al gedaan hebt er ook echt resultaat van gezien.
Wij en anderen met ons hebben pogingen gedaan (o.a. wrakvee, ruim 50% kreupel melkvee, hittestress), resultaat is 0,0.

Dat jij Dier&Recht aanhaalt geeft de indruk dat je geen flauw benul hebt maar je graag wel in de discussie mengt. Het zou je sieren als je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in deze zaak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:08

was er nou al meer bekend dan dat wat hieronder staat:

Citaat:

Hier verwoordde TV 2 voor het eerst wat ze in de stallen van Helgstrand hebben opgenomen, toen ze begin dit jaar een journalist in dienst namen als groom.

Volgens Ketil Alstrup, redacteur bij Operatie X, hebben ze beelden van paarden met bloed in hun mond door wonden die geen tijd hebben om te genezen, strepen door overmatig gebruik van de zweep en sporen die bedekt zijn met schoensmeer.

TV 2 heeft ook beelden uit de manege, waar verschillende voorbeelden zijn van Helgstrand Dressage met behulp van de trainingsmethode rollkur, waarbij de ruiter het paard dwingt zijn nek te krullen.

Dat bevestigen vijf onafhankelijke experts van de televisiezender. De trainingsmethode is in dit land al jaren verboden en is regelrecht in strijd met de richtlijnen van de Deense Hippische Vereniging.

De experts, onder wie een oud-international, een dierenarts en een onderzoeker, zeggen unaniem dat de beelden trainingsmethoden laten zien die in strijd zijn met de dierenethische regels.

Redacteur bij Operatie X, Ketil Alstrup, vertelde de rechtbank dat er geen andere manier was om de omstandigheden bij Helgstrand bekend te maken dan door te solliciteren bij de stoeterij.

Door het systeem heen bij Helgstrand zijn ze zich er heel goed van bewust dat sommige dingen veranderen wanneer klanten komen, zei Ketil Alstrup.

De mol van TV 2, die in het reanimatieregister van naam veranderde om niet herkend te worden, heeft onder meer gesprekken tussen medewerkers gefilmd over het afdekken van schade aan paarden voor als potentiële kopers op stal komen.

Net zoals een stalmanager wordt gefilmd die vraagt ​​om niet te rijden op de controversiële glijdende teugels, die het hoofd van het paard in een onnatuurlijke houding zouden moeten dwingen, tussen 13.00 en 14.00, want er komen klanten.

Andreas Helgstrand had geen betrekking op wat TV 2 opnam, maar zei dat “sommige dieren erg wild zijn”.

“Ze moeten worden getemd, zodat ze kunnen begrijpen dat ze moeten staan ​​en niet alleen mensen omver moeten ploegen. Een politiehond krijgt dat hier ook te horen en niet verder. Je moet altijd grenzen stellen”, zei hij toen hij in de getuigenbank plaatsnam.

“Het is als een hond die af en toe bijt. Je moet de paarden wel op hun plek zetten, anders zijn het gevaarlijke, grote dieren. Maar niemand staat op mijn palmares voor het beschadigen van paarden.”

Op 4 september wordt er uitspraak gedaan in de zaak.

Er staan wat vreemde vertaalmachinedingen in volgens mij?
En dan is het nog steeds het verhaal van TV2 (die een commercieel programma maken, denk ik?)
En dan die ene zin uit de getuigenbank.. verder is er eigenlijk nog niks toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:02

Dat klopt dus het is afwachten. Wel is hij in 2015 door de deense bond schuldig bevonden aan doorsporen en extreem blauwe tong met rijden thuis. Ook nav verborgen beelden. Uitgebeld worden door bloed in de mond overkomt hem ook vaker dan één keer.

Natuurlijk kan dit allemaal pech en toeval zijn! Maar ik vrees wel die daarom van veel mensen niet meer het voordeel van twijfel krijgt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:04

Nou ja gevoelsmatig zou ik ook zeggen iets over een vos en streken (en blijkbaar heeft ie klanten genoeg die het prima vinden, of heeft ie zelf veel geld?)
maar heel technisch moet de rechtbank er eerst wat van vinden.. of wacht, dat gaat over die uitzending.. wat las ik nou? (even teruglezen)
Oh ja, de rechtzaak gaat puur over die beelden.. dus daarna zelfs pas eventueel iets over misstanden..

Anoniem

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:06

De rechtbank gaat niet beoordelen of hij schuldig is aan misstanden nee. Alleen of de beelden uitgezonden mogen worden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:44

Als de beelden uitgezonden mogen worden zal dat zijn omdat de ernst mee speelt. Als dat niet zo is dan is dat omdat het idd onrechtmatig verkregen is.

Dit kan als het gewoon moet kunnen overal gebeuren. Er is echt altijd wel iets.

Stel je voor een pendionstal. Een gewone dag. Binnen 30 min gebeuren er een aantal vervelende dingen. Die als er net iemand stiekem staat te filmen helemaal niet lekker uitkomen. Dit is wat er gebeurd.

Stal eigenaar loopt net een rondje en ziet op de wei een bebloed paard die gaat dichterbij en ziet een flinke jaap in de hals met loshangend vel. Uiteraard belt die de dierenarts en de eigenaar. Paard had zich opengehaald aan het hek. Waar een ander paard of dezelfde waarschijnlijk een trap tegen gegeven had die nacht en een stuk is afgebrokkeld. Maargoed alleen het paard met die verschrikkelijke bebloede Jaap wordt gefilmd.

Een pension klant loopt met niet zuiver lopend paard aan longeertouw even een rondje om stal om toch wat beweging te geven. Paard weet het voor elkaar te krijgen om te struikelen en komt terug met twee kapotte knieën. Lekker uitvergroten voor de sensatie, kreupel paard wordt aan het werk gezet en komt bebloed terg.

Bij één van de stallen is iemand bezig met een jong paard om weer een stukje te rijden die zijn nog aan het inrijden. Paard met bit in weigerde keurig mee te lopen naar de bak maar begint met een ruk te steigeren en stoot daarbij nog zijn/haar hoofd en dan rukt die helemaal hard waardoor de teugels los gelaten worden. Gelukkig gebeurde dit binnen en kan het paard nergens heen. Maar hij heeft zich wel bezeerd en dit kan heel ellendig overkomen in beeld.

Op de wei is iemand inmiddels bezig drollen te rapen maar een van de jonge pubers die er staan die probeerde eerst te vervelen bij de kruiwagen eigenlijk gewoon voor aandacht. Maar als er meer paarden bij komen staan begint het paard te dreigen opeens staat het paard met zijn/haar kont naar de persoon die drollen schept toe en de andere paarden staan ook rond de kruiwagen paard haalt uit en raakt de kruiwagen paard gaat weer dreigen om uit te halen en de persoon die ook een emmer mee heeft haakt uit met de emmer om eigenlijk een schrik reactie te veroorzaken wat gelukkig gebeurd waardoor het paard een stuk weg rent. Als net die uithaal met die emmer gefilmd wordt. Dan is dat ook geen lekker beeld.

We kennen ook allemaal wel singelwondjes. En zwarte zeep is net schoensmeer.

Als op de beelden te zien is dat er tijdens het rijden of werken met paarden zo hard getrokken wordt dat er bloed ontstaat in de mond dan is dat duidelijk dat daar echt iets fout gaat. Maar als er een keer een paard met bloed bij de mond heeft gestaan is dat nog geen bewijs tot mishandeling.

Als er wondjes zijn bij paarden die echt dicht gesmeerd worden met schoensmeer om het te verdoezelen is er ook iets mis. Maar als ze in werkelijkheid verzorgd worden met zalf geeft dat al een heel ander beeld en daardoor kan de hele context verduidelijking geven.

Een journalist wil iets aan het ligt brengen. Maar een journalist wordt vaak benaderd en gevraagt om iets in beeld te brengen en dan is het maar net wat ze willen dat men ziet en vaak gaat het om sensatie. En dat mag in het kader van journalistieke vrijheid. Maar als die zich voor heeft gedaan als iemand anders en stiekem heeft gefilmd dan is maar net de vraag of wat er daadwerkelijk op staat of dat misstanden zijn en dat het in algemeen belang is dat dat tentoongespreid wordt.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-08-23 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:50

Moderatoropmerking:
Het is fijn dat er hier een goede discussie loopt. Wel willen we jullie vragen om de discussie niet uit zijn verband te trekken en elkaar niet persoonlijk aan te vallen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:54

Spenk schreef:
Dat klopt dus het is afwachten. Wel is hij in 2015 door de deense bond schuldig bevonden aan doorsporen en extreem blauwe tong met rijden thuis. Ook nav verborgen beelden. Uitgebeld worden door bloed in de mond overkomt hem ook vaker dan één keer.

Natuurlijk kan dit allemaal pech en toeval zijn! Maar ik vrees wel die daarom van veel mensen niet meer het voordeel van twijfel krijgt.

Dit inderdaad, er zijn (helaas) meer voorgevallen geweest waar Mr. Helgstrand in betrokken is geweest en ook schuldig aan is bevonden. Een vooroordeel staat daarom ook makkelijk klaar. Zeker wanneer er ook wordt aangegeven dat experts (onder andere een dierenarts en voormalig bondscoach) zeggen dat er dierenwelzijn wordt geschonden bij het bekijken van de beelden. Ik neem aan dat zij niet een fragment van 5 seconden hebben gezien waarbij er enkel een "bebloede" mond is gezien, maar dat er daadwerkelijk iets gebeurd of wordt gezegd door een persoon.

Het is nu nog speculeren wát de beelden precies zijn, maar ik ga er wel vanuit als experts zeggen dat het kwalijk is, dat het dus niet goed kan zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:57

Ik hou ook niet van sensatie en geframede beelden..zoals bijv. een D&R doet.

Vind misstanden aankaarten goed, maar dan wel volledige open en eerlijkheid en niet verdraaien voor de kijkcijfers.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel denk aan rollkur, slof, spoor en S&T gebruik..en dat dit niet altijd zo leuk en vriendelijk gaat. Maar tegelijk besef ik dat dit aannames van mijn kant zijn.

Niemand op Bokt heeft denk ik ooit een paard bij Andreas gekocht..iets te hoge prijsklasse haha.

Hij heeft veel jonge hengsten die net beginnen te dekken, ja dat kan lastig zijn. Geen excuus om ze te mishandelen. Maar ik weet wel hoe het op die stallen gaat en dat ze strak in een regime worden gehouden en dat soms terecht (en soms onterecht) te maken heeft met veiligheid. (en nee, het zijn geen monsters maar je wilt geen loslopende hengst op het erf/bak hebben bij andere paarden) De een is de ander ook niet.

Wat ik daar persoonlijk van vind is wat anders..ik zie ze ook liever anders gehouden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:10

BeFunny schreef:
Een journalist wil iets aan het ligt brengen. Maar een journalist wordt vaak benaderd en gevraagt om iets in beeld te brengen en dan is het maar net wat ze willen dat men ziet en vaak gaat het om sensatie. En dat mag in het kader van journalistieke vrijheid. Maar als die zich voor heeft gedaan als iemand anders en stiekem heeft gefilmd dan is maar net de vraag of wat er daadwerkelijk op staat of dat misstanden zijn en dat het in algemeen belang is dat dat tentoongespreid wordt.

Ze zullen vast "getipt" zijn door iemand, misschien wel een voormalige groom?
De rechter gaat beoordelen of het dusdanig ernstig is dat het mag worden uitgezonden.
Neem aan dat die beschikking heeft over het ruwe materiaal en de aflevering zoals ze die willen uitzenden.

Helgstrand heeft de schijn tegen en heeft verdraaid vaak "ongelukjes. Niet alleen met dierwelzijn ook met geld en paarden die gewond raken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:15

ZwarteHeks schreef:
maar ik ga er wel vanuit als experts zeggen dat het kwalijk is, dat het dus niet goed kan zijn.

Njaaa i dunno... ikzelf ga daar niet op voorhand vanuit eigenlijk..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:25

Als er daadwerkelijk echt misstanden zijn. Dan vind ik het goed dat het aan het licht komt. En dan maakt het mij ook niet uit dat iemand er aan verdient.

Maar het is zo makkelijk juist op een manege/paardenstal om aan te tonen dat er iets niet klopt. Paarden hebben wel eens wondjes.
Er wordt nou eenmaal nog met bit gereden en dat kan er voor anti's heel naar uitzien etc.

Maar er zijn idd ook echt mensen die monsterlijk omgaan met paarden en daar heb ik nooit medelijden mee. Maar voordat ienands carrière kapot gemaakt wordt is het wel belangrijk dat daar toch even goed naar gekeken wordt. En dat hij in verband gebracht werd met iets bijna 10 jaar geleden zegt mij ook niet zoveel.

Verdient deze meneer zijn geld door paarden stelselmatig te mishandelen. Dan verdient hij niet beter dan hard aangepakt te worden en dan druk ik me ligt uit.

Overgens zou het mij echt niks verbazen als daar dingen gebeuren die niks met paarden welzijn te maken hebben. Maar het zou mij ook niks verbazen als dat bij een aantal grote top ruiters op stal er net zo aan toe gaat. En dat geeft misschien stof tot nadenken. Dus als er misstanden zijn die niet door de beugel kunnen dan is het heel goed dat daar nu eindelijk oog voor is en hopelijk volgen er dan meer die zo eens onder de loep genomen worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:36

fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat je misschien het topic niet helemaal hebt bijgelezen, Nikass.

De beelden zijn gemaakt door een journalist, niet door een dierenrechtenorganisatie. Een journalist wil dingen aan het licht brengen.

Nee, de journalist is ingehuurd door een TV producent van een programma met een specifieke opdracht misstanden te filmen. Of de TV producent nu tot doel had missstanden aan het licht te brengen of een spraakmakend verhaal te brengen voor de kijkcijfers, laat ik even in het midden.
Het doel was dus niet om te filmen wat er wel goed gaat, maar om te filmen wat er niet goed gaat. Dat is nu eenmaal de opzet en doel van dat programma. Het frame om het zo maar te noemen. De beelden die zijn gemaakt en aan elkaar gemonteerd zullen ook aan dat doel beantwoorden.