Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:43

DuoPenotti schreef:
En ik heb hard gewerkt vanaf mijn 16.
Ben kapot. Maar krijg geen uitkering.
En mag ik hier dan boos om worden? Heel boos!

Natuurlijk mag dat, maar zou je niet je energie liever in iets anders steken? Er zijn zoveel excessen en mensen die frauderen, als je om al dat soort cases energie gaat verspillen, dan is dat toch jammer?

Volgens mij moet je er vanuit gaan dat een x% aan het frauderen is. Daarna moet je gaan kijken of het excessen zijn over een groter geheel of niet. Anders krijgen we een tweede Toeslagenaffaire. Dat geeft in the end meer ellende dan dat het ons als samenleving heeft opgeleverd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:57

Ik lees hier mee en hoewel ik de discussie snap en interessant vind, ben ik toch vooral benieuwd naar wat de verwachte gevolgen gaan worden voor de Nederlandse paardenhouderij.

Zoals ik van onze PH begreep betekent de hoeveelheid toegestane stikstof feitelijk dat er bij hun nog twee honden mogen wonen en het einde paarden is als deze plannen worden doorgezet. Het liefste steek ik mn kop daarvoor in het zand. Maar bij alle boeren in de omgeving hangen de vlaggen halfstok en worden de woningen 'te koop' aangeboden, oftewel, ik kan er niet om heen.

Kortom, moet ik mij al zorgen gaan maken voor het paarden houden of lopen we dan te ver op de zaken vooruit?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:02

ja paarden hebben allemaal een UBN, hebben ook grond nodig, veroorzaken ook stikstof.
Hebben ook hooi en stro en graan nodig dat nu van landbouwgrond komt, niet van een nepbosje.
Dus ja....dat gaat ons paardenhouders zeker raken.
En als ze dan ook nog in gaan voeren dat er bijvoorbeeld maar 4 per hectare gehouden gaan worden.....
Nee ik heb daar geen absolute getallen in, maar dan komen veel stallen maar ook particulieren in de knoei, want dat hebben ze helemaal niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:05

Elisa2 schreef:
Mij zal het een worst wezen of iemand Nederlands is of buitenlands, als degene hier woont en netjes werkt dan zou die dezelfde rechten en plichten moeten hebben als alle anderen.

Maar wat mij wel stoort is dat de problemen die er nu al zijn door overbevolking niet aangekeken worden en dus alleen maar groter zullen worden wbt huizen tekorten etc.

Dat mensen die (chronisch) ziek zijn vaak de mes op het keel wordt gezet ipv dat ze geholpen worden en dat er genoeg "gezonde" mensen zijn (of ze nu Nederlands zijn of buitenlands) die niet WILLEN werken maar wel hun handje ophouden.

En om ontopic te blijven ik bang ben dat de paardenhouderij na de boeren de volgende is die de pineut zal zijn alleen maar omdat er steeds meer mensen bij komen. Ik gun iedereen een fijn leven maar kunnen we dat niet beter gewoon wat beter verdelen over de planeet?

_/-\o_
Dit vat het voor mij ook wel zo'n beetje samen. Zie ik ook zo.

@Slmt9: dat zou best eens een gerechtvaardigde vraag kunnen zijn voor de toekomst.
Registraties wat dieren betreft, ook paarden, worden steeds strikter, en i.m.o. zie je nu al dat daar waar duidelijk regels vastgelegd zijn, ook als eerste naar gekeken wordt, in dit geval de boeren.
Ik heb nog niemand in de regering horen praten over een bedrijf als Tata, Chemelot, of Schiphol in dezen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:11

DuoPenotti schreef:
ja paarden hebben allemaal een UBN, hebben ook grond nodig, veroorzaken ook stikstof.
Hebben ook hooi en stro en graan nodig dat nu van landbouwgrond komt, niet van een nepbosje.
Dus ja....dat gaat ons paardenhouders zeker raken.
En als ze dan ook nog in gaan voeren dat er bijvoorbeeld maar 4 per hectare gehouden gaan worden.....
Nee ik heb daar geen absolute getallen in, maar dan komen veel stallen maar ook particulieren in de knoei, want dat hebben ze helemaal niet.

Het stukje hooi en graan probeer ik dan nog een beetje goed te praten dat vast niet alle landbouwgrond beton gaat worden, wellicht daardoor juist ruimte voor hooi. Maar dat is allemaal een positief ingestelde aanname, dan wel ontkenningsfase :o

Het dikgedrukte stuk is denk ik hetgeen wat bij mij het meest op de voorgrond speelt. Is dit toekomstmuziek of zouden wij paardenhouders ons al mogen gaan aansluiten bij de demonstrerende boeren?

Sansevieria

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:14

Die restricties van maar bepaalde aantallen per oppervlakte hadden wij jaren geleden in Belgie al.

Aangezien wij ingesloten zaten midden in een natuurreservaat, mochten wij indertijd maar al 2 eenhoevigen per hectare houden. Op eigen grond. En dan heb ik het over 20 jaar geleden.
Beperkingen in soort en hoogte afrastering, dat soort zaken.

Zou me niet verbazen dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:14

Dat weet nog niemand nu. Maar zo onvoorspelbaar als ze richting boeren zijn is dat iets wat mij ook niet gaat verbazen.
Dat UBN nummer is ook niet zomaar bedacht....

En nee niet alles word beton, maar een nep bosje wat ze natuur noemen ipv een weide schiet ook niemnd wat mee op.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:26

Weet iemand waar de grondstof van katten- en hondenvoer vandaan komt? Anders gezegd: waar staan deze beestenv

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:34

Danique_G schreef:
Weet iemand waar de grondstof van katten- en hondenvoer vandaan komt? Anders gezegd: waar staan deze beestenv

Je bedoelt het hoofdbestanddeel wat als vulmiddel gebruikt wordt?
Veelal bietenpulp, of ander restafval van de akkerbouw?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:48

Sansevieria schreef:
Danique_G schreef:

Je bedoelt het hoofdbestanddeel wat als vulmiddel gebruikt wordt?
Veelal bietenpulp, of ander restafval van de akkerbouw?

Hmm wanneer ik m’n deelhond weer heb zal ik eens z’n voer bekijken. Was overigens in de waan dat een hond een hogere klimaatimpact heeft. Een paard zit 3,5 keer zo hoog. Van interwebs trouwens, geen idee hoe betrouwbaar dit is. Maar relatief gezien vind ik het meevallen. Gezien een paard gemiddeld meer dan 3,5 keer zo zwaar is. Maar in het licht van het stikstofprobleem vraag ik me af welke groep absoluut gezien de meeste impact maakt in nl. Meer mensen hebben een hond dan een paard. Vraag me af of in de paardenhouderij snijden wel nuttig is.

Wel interessant, vond dit:
https://www.researchgate.net/publicatio ... rse_riding

Gaat over hoe ruiterpaden een negatieve invloed hebben op lokale natuur. Denk dat we als ruiters nu juist moeten opstaan en verbonden sluiten. De overheid heeft geen idee, dit is juist een kans voor ons om mee te spelen. Wat kunnen wij doen de klimaatimpact te verlagen van onze dieren? Gok dat een groot deel in mobiliteit zit en stikstof. Kunnen we wellicht beter inkopen? Of iets verzinnen op de stikstof die uit wordt gestoten. Vraag me af welke organisatie kan opstaan namens “ons”.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:07

Danique_G schreef:

Veel granen, tarwe,gerst, maïs,
En veel restproducten van landbouw dieren.
Zoals bloedbeeld, vleesbeendermeel
Enz.
Dierlijk vet.
De meeste grondstoffen komen bij Sonac uit Suameer.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:34

Electra63 schreef:
Grappig dat mensen die zelf hun hand ophouden, anderen iets misgunnen.
Behalve dat iedereen die in Nederland werkt, gewoon recht heeft op een werkloosheidsuitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering, AOW en ook pensioen kunnen opbouwen.
M.a.w. ze betalen ervoor, dus hebben zij rechten, net als iedereen.

Er is duidelijk sprake van racisme. Dat wordt ook altijd door dezelfde bokkers geuit.
Laat buitenlanders maar het zware/vuil werk doen en dan weer oprotten. Alle problemen in Nedeland zijn de schuld van de vluchtelingen en/of de migranten. Of het nu het stikstofprobleem of de woningnood is.
Al het geld gaat naar de buitenlanders en het eigen volk krijgt niets.
Hoe duidelijk wil je het hebben ?

Maar ik ga weer verder met werken :wave:

Als het om ongevacineerden en wappies gaat, dan kun je er zelf ook wat van

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:03

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat rechten voor arbeids migranten uiteraard prima zijn.
Maar als wij en de WW komen heb je ook plichten.
Deze worden door arbeids migranten geschonden. Toch krijgen ze hun max WW.
(...)
1 van die nieuwe kwam niet terug ging grote vakantie houden.
Deze had zelf aangegeven dat het werk ophield en daarom WW wilde.

Mijn kennis heeft het Uwv gebeld dat hij hem niet ontslagen heeft en er tot maart werk

Bij ons heet dat verwijtbaar werkloos.

En ik heb hard gewerkt vanaf mijn 16.
Ben kapot. Maar krijg geen uitkering.
En mag ik hier dan boos om worden? Heel boos!

In principe heb je het volste recht om boos te worden, want wat jij schrijft 'hoort niet te gebeuren'.

Maar je eerste alinea leest alsof ALLE Polen alleen maar rechten hebben en nul plichten - terwijl de rest van je verhaal gaat over 1 geval. (En accoord: het uwv zegt dat het vaker gebeurt.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:15

Ja dat is 1 geval die ik ken...klopt.
Ken niet zoveel mensen met Polen in dienst, beter gezegd ken er maar 1... ja kan toeval zijn dat hij dat dan net treft, maar toch wel héél opvallend.

En als de Polen er zelf al een naam aan gegeven hebben...kan ook toeval zijn, maar ook iets te toevallig....

Ik weet het andersom is het ook, ik kende ook een hoge pief, die ging werken als hoge pief bij een transport bedrijf.
(Bewust even zo want zijn titels verklappen hem anders)
Heel groot bedrijf.
Maar dat grote bedrijf gebruikte elke maas in de wet om mensen uit te buiten of verzonnen de mazen zelf wel.

Hij was in verbazing aan het vertellen wat daar gebeurde en waarom hij daar na 2 maanden al weer weg was. En wij konden zijn verhalen zo afmaken.
Hij keek echt, hoe weten jullie dat nou?
Ja ex tuinbouwmedewerker en vrachtwagenchauffeur...wij kennen de wereld te goed.

Hij als hoog opgeleide dus echt niet, hij was echt in grote verbazing wat er allemaal gebeurt.

Aan de ene kant de uitbuiting, grote uitbuiting. Aan de andere kant de Polen die andersom uitbuiten.

En onze regering die slaapt.
Hebben amper benul wat er echt gebeurt en als ze het al wel weten interesseert het ze niet.
Toen duizenden Nederlanders op de keien gedonderd om de Polen uit te buiten.
Nu de Polen die het terug doen wat bakken met geld kost en dat boeit ze ook niet.

En dan gek vinden dat er Nederlanders zijn die niet achter de regering staan....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:12

Danique_G schreef:
Goede toevoeging! Maar een overschot door NH3 draagt niet bij, in tegendeel. NOx is wel weer veel zwaarder om de reden die je noemt inderdaad.

Ik zeg overigens nergens dat het 1 beter is dan het ander. Dit laat ik bewust in het midden. Mijn vraag, sinds het begin, is enkel: wat is de boodschap die men probeert over te brengen?

Ik vind het frappant dat men die woorden mij in de mond legt “dat ik liever iets volgebouwd zie dan een weiland”. Ik wil geen discussie doodslaan. Maar heb geen zin energie te steken in dergelijke opmerkingen die niets bijdragen (algemeen, niet aan jou specifiek gericht)

Wat een goede bijdrage lever je aan in dit topic! Open en transparant en niet veroordelend. Maar je bent wel duidelijk en weet waar je het over hebt! Chapeau!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:15

Sluit ik me bij aan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:16

DuoPenotti schreef:
Ik heb zelf 19 jaar in de tuinbouw gewerkt.
Na 3 keer eruit te zijn gedonderd samen met collega's want we waren te duur met een min loon.
En de Polen inderdaad uitgebuit werden. En daar niets aan gedaan werd door de overheid kan ik me voorstellen dat ook veel mensen dat nu bewust de rug toe keren.
Toen kwam je niet eens meer als Nederlander aan de bak.
En niemand van ons had een werk mentaliteit van 8 tot 4.
Maar de dag begon om 6 of 7 uur en eindtijd was tussen 16 en 22.
Maar ja wij werkte wel voor een cao loon en dat was teveel.

Nu kan ik het werk ook niet meer.
Maar toen deed ik het graag. Muziek hard en gaan met die banaan.

Er zijn ook andere soort banen, je post zoveel op bokt dat je best zou kunnen overwegen om voor een bedrijf emails te versturen. Verdien je geld en ben je niet afhankelijk van het uwv.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:21

Dat laatste hoeft nou ook weer niet, beetje onder de gordel.
Laten we het nou opbouwend houden hier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:23

Als jij een bedrijf weet die mijn grammatica fouten prima vind dan hoor ik het graag van je. :j
Bedankt alvast

Overigens ben ik uitgevallen toen ik al lang niet meer in de tuinbouw werkte...maar ach dat boeit jou toch niet. Begrijp eigenlijk niet eens dat ik bij jou niet op foei sta.

En afhankelijk van het uwv? Zou willen zeggen was dat maar zo....

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb zelf 19 jaar in de tuinbouw gewerkt.
Na 3 keer eruit te zijn gedonderd samen met collega's want we waren te duur met een min loon.
En de Polen inderdaad uitgebuit werden. En daar niets aan gedaan werd door de overheid kan ik me voorstellen dat ook veel mensen dat nu bewust de rug toe keren.
Toen kwam je niet eens meer als Nederlander aan de bak.
En niemand van ons had een werk mentaliteit van 8 tot 4.
Maar de dag begon om 6 of 7 uur en eindtijd was tussen 16 en 22.
Maar ja wij werkte wel voor een cao loon en dat was teveel.

Nu kan ik het werk ook niet meer.
Maar toen deed ik het graag. Muziek hard en gaan met die banaan.

Er zijn ook andere soort banen, je post zoveel op bokt dat je best zou kunnen overwegen om voor een bedrijf emails te versturen. Verdien je geld en ben je niet afhankelijk van het uwv.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:28

Onder de gordel inderdaad, ik heb getemd.

Waarom? omdat mensen altijd zo makkelijk oordelen over mensen die chronisch ziek zijn zonder de situatie te kennen, en zonder er zelfs maar naar te vragen. Maar wel van alles zelf invullen...

Danique:
Interessant, ik heb ook weleens artikelen gelezen waarin ruiterpaden een positieve invloed hadden op de natuur. Iets met andere beplanting naast de paden en het openhouden van de paden/ zand. Zelf denk ik dat ze vooral willen dat je overal voor moet gaan betalen als je ergens wilt gaan rijden met je paard. En dan denk ik ook dat vooral de negatieve berichten naar buiten komen. Wie voor de paardenhouderij op kan komen is denk ik de sectorraad Paarden en de daarbij aangesloten organisaties.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:48

Het ging hier eerder over dat weides veranderen in beton...
Ik las onlangs een stuk over een nieuw opgespoten ,eiland, bij het al jaren bestaande ( ook opgespoten) IJburg (Amsterdam) er is daar een nieuw stuk zand land bij gekomen van 138 hectare groot. Dat zijn215 voetbal velden. Hier worden 8000 huizen gebouwd bedoeld voor 20.000 bewoners.

Zo kan het dus ook. Alles van het IJmeer af snoepen. Hoef je niemand uit te kopen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:45

Bedankt voor de tems.
Ikzelf heb had deze reactie naast me neer gelegd.
Ik zie het duidelijk als geen argumenten meer hebben dus dan maar persooijk worden. Geeft voor mij heel veel aan over de "discussie partner"

In Nederland bestaat geen oorspronkelijke natuur meer. Daar wel aanvast willen houden is bijzonder.
Schapen grazen om geen bomen op de heide te krijgen.
Maar de wolf mag wel weer de schapen doden.
Dat past ook niet samen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:10

Oorspronkelijke natuur, wat dat ook maar is, bestaat bijna nergens meer. Alle natuur wordt beinvloed door bewoning, migratie of gebruiken en oogsten van het land. De natuur is juist datgene wat het doet met al die veranderingen. Dus de vraag welke natuur, welke natuurlijke begroeing en welke dieren wil je behouden, is een goede vraag. Alles is natuur :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:38

Elisa2 schreef:
Onder de gordel inderdaad, ik heb getemd.

Waarom? omdat mensen altijd zo makkelijk oordelen over mensen die chronisch ziek zijn zonder de situatie te kennen, en zonder er zelfs maar naar te vragen. Maar wel van alles zelf invullen...

Danique:
Interessant, ik heb ook weleens artikelen gelezen waarin ruiterpaden een positieve invloed hadden op de natuur. Iets met andere beplanting naast de paden en het openhouden van de paden/ zand. Zelf denk ik dat ze vooral willen dat je overal voor moet gaan betalen als je ergens wilt gaan rijden met je paard. En dan denk ik ook dat vooral de negatieve berichten naar buiten komen. Wie voor de paardenhouderij op kan komen is denk ik de sectorraad Paarden en de daarbij aangesloten organisaties.

Ja goed punt. Het was ook uitgevoerd in de usa dus kan me goed voorstellen dat de consequenties hier anders zullen zijn. Maar denk dat dergelijke transparantie in impact heel fijn zijn. Ook voor ons, en zodat wij weten waar wij als industrie kunnen verbeteren.

Hmm zal eens kijken bij die raad. Ik denk dat dit echt het moment is om niet de kop in het zand te steken maar de bui voor te zijn als industrie. zit al een paar dagen in mijn hoofd om zelf meer onderzoek te doen en een soort werkgroep te creëren. Alleen heb ik de resources niet. De start zal liggen bij transparantie en inzicht in waar het laaghangende fruit zit in onze industrie ten aanzien van het verlagen van de milieu impact. Maar goed, heb geen kaas gegeten van overheidszaken. Ik ga binnenkort spreken met een vriend die bij het ministerie werkt.

Sowieso goed naar een oplossing te kijken. Kan jullie gemekker denk ik ook geen jaren meer aan. GRAPJE natuurlijk! Ik probeer het luchtig te houden :P denk dat iedereen zich zorgen maakt over de voortzetting van onze geliefde sport.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:44

De melkhouderij is heftig aan het inzetten op innovaties, en werkt al heel lang aan reducties. Ik denk dat we daar in de paardenhouderij ook naar toe moeten. Daar wordt qua houderij maar weinig geinnoveerd met het oog op duurzaamheid.