Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Benzz schreef:Ik denk dat je beter een paard kunt leren dat jij te vertrouwen bent en dat jij leidend bent in alles. Daar heb ik de meest rille beesten nog fijn meegekregen.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Nou inderdaad, ieder paard is anders en heeft ook een eigen unieke aanpak nodig. Wat ik mooi vind is als je kan meenemen uit allerlei stromingen wat voor jou en het paard werkt zonder vast te blijven zitten in hokjes denken. Het is namelijk niet zo dat het ene helemaal goed is en het andere totaal niet, wat goed is en werkt hangt volledig af van trainer en het unieke paard. Zolang er getraind wordt op een vriendelijke manier met respect voor het wezen paard en de kennis om het paard lichamelijk goed te houden onder een ruiter is het in mijn ogen prima.
Ervan uitgaande dat men men in staat is die unieke aanpak voor het paard te kiezen. En dat is in veel gevallen niet zo. Het is al ontzettend moeilijk om tussen alle instructeurs die zich aanbieden een goede te vinden.
fransje23 schreef:Elisa2 schreef:Nou inderdaad, ieder paard is anders en heeft ook een eigen unieke aanpak nodig. Wat ik mooi vind is als je kan meenemen uit allerlei stromingen wat voor jou en het paard werkt zonder vast te blijven zitten in hokjes denken. Het is namelijk niet zo dat het ene helemaal goed is en het andere totaal niet, wat goed is en werkt hangt volledig af van trainer en het unieke paard. Zolang er getraind wordt op een vriendelijke manier met respect voor het wezen paard en de kennis om het paard lichamelijk goed te houden onder een ruiter is het in mijn ogen prima.
Ben ik met je eens, het moet bij de specifieke combinatie en hun doel passen.
Wel zou het fijn zijn als mensen eens met een open en brede blik om zich heen gaan kijken.
Te vaak blijven mensen in hokjes, een vaste stramien, hangen. Ook omdat ze bang zijn voor de veroordelende reacties om hun heen.
Elisa2 schreef:Dat is niet mijn ervaring gelukkig, zeker niet bij mensen die nog zoekende zijn..die wel voelen dat de manier waarop ze nu leren te werken niet bij ze past maar [niet goed weten hoe het anders kan.
Wellicht zijn instructeurs/ trainers die prof werken wat conservatiever, daar zie ik het ook een stuk minder.
MCE schreef:Aan de andere kant kun je als ruiter/ trainer ook het goede voorbeeld geven..laat mensen het maar niet snappen, als je weet wat je doet en na een paar maanden resultaten hebt dan gaan mensen er ook anders naar kijken.(quoteElisa2)
er zijn maar weinig ruiters /instructeurs/trainers die van hun partroon afstappen, om wat voor reden dan ook,
het is niet: goed voorbeeld doet goed volgen in dit wereldje
manubres schreef:Wel eens met MCE...al komt er toch langzaam wat meer bewustwording in de vastgeroeste patronen die er in de paardenwereld zijn...
En wat betreft resultaten...Dat is enorm verschillend denk ik.
Een wedstrijdruiter vindt het pas een goede methode als het paard een Z proef kan lopen...een topsportruiter pas als het een GP kan lopen. Terwijl ik blij ben als mijn paard ontspannen in hoofd en lijf rondloopt met mij op haar rug. De doelen zijn anders en daarom wordt er denk ik ook verschillend naar methodes gekeken.
De methodes die steeds meer naar boven komen worden vaak door mensen gedaan die op de grond veel kunnen maar met rijden niet heel hoog komen. Daarmee wordt het door ruiters die dat wel kunnen/doen niet altijd serieus genomen.
996981 schreef:manubres schreef:Wel eens met MCE...al komt er toch langzaam wat meer bewustwording in de vastgeroeste patronen die er in de paardenwereld zijn...
En wat betreft resultaten...Dat is enorm verschillend denk ik.
Een wedstrijdruiter vindt het pas een goede methode als het paard een Z proef kan lopen...een topsportruiter pas als het een GP kan lopen. Terwijl ik blij ben als mijn paard ontspannen in hoofd en lijf rondloopt met mij op haar rug. De doelen zijn anders en daarom wordt er denk ik ook verschillend naar methodes gekeken.
De methodes die steeds meer naar boven komen worden vaak door mensen gedaan die op de grond veel kunnen maar met rijden niet heel hoog komen. Daarmee wordt het door ruiters die dat wel kunnen/doen niet altijd serieus genomen.
Paardrijden doe je niet vanuit methodes. Methodes zijn handvaten, die je kunnen helpen je beoogde doel te bereiken. Een goede ruiter kijkt naar het paard en wat het paard nodig heeft, op welk moment en welke manier. Denken in methodes is nooit goed. Iedere ruiter die meerdere paarden heeft gereden weet dat er niet 1 methode is (wat een vreselijk woord) dat bij ieder paard werkt.
Daarnaast is het toch logisch dat je moeilijk iets aanneemt van iemand die niet in de praktijk kan brengen wat hij je probeert te leren?
Citaat:En wat betreft resultaten...Dat is enorm verschillend denk ik.
Citaat:De methodes die steeds meer naar boven komen worden vaak door mensen gedaan die op de grond veel kunnen maar met rijden niet heel hoog komen. Daarmee wordt het door ruiters die dat wel kunnen/doen niet altijd serieus genomen.
Citaat:Paardrijden doe je niet vanuit methodes. Methodes zijn handvaten, die je kunnen helpen je beoogde doel te bereiken. Een goede ruiter kijkt naar het paard en wat het paard nodig heeft, op welk moment en welke manier. Denken in methodes is nooit goed. Iedere ruiter die meerdere paarden heeft gereden weet dat er niet 1 methode is (wat een vreselijk woord) dat bij ieder paard werkt.
Citaat:Maar als het goed is kan je verschillende methodes door elkaar gebruiken en die toepassen op de manier die bij elk individueel paard past.