Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:43

Nee, want ik maak ze niet minder sensibel. De prikkel komt nog steeds even heftig binnen, maar ipv niet reageren, leer ik ze om anders te reageren, zodat de spanning die bij deze paarden anders gaat ophopen, afgevloeid wordt. Bij deze paarden is niet reageren geen optie, en symptoombestrijding, en later krijg je dat terug op je bordje.

Van de linkerhersenhelft naar de rechterhersenhelft zeg maar. Ipv reactief worden ze pro-actief, waardoor het nog steeds binnenkomt, ze ook nog altijd reageren, maar nu op een pro-actieve manier ipv instinctief reactief.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:50

Ik denk dat we hetzelfde idee hebben maar het anders benoemen :)

Naar mijn idee kun je een paard als zijnde vluchtdier nooit zo ver krijgen dat het nooit ergens op reageert. Het gaat allemaal om de reactie die daar op volgt.
Ik noem het dus ook desensibiliseren als je ze leert dat de reactie van puur instinctief naar nadenken gaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:00

Ik denk ook dat we hetzelfde idee hebben. Maar ik merk dat ik het belangrijk vind om definities scherp te hebben, omdat je anders het risico loopt dat een trainer hetzelfde woord gebruikt als jij, maar dingen gaat doen waar je het absoluut niet mee eens bent.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:23

Ik denk dat je beter een paard kunt leren dat jij te vertrouwen bent en dat jij leidend bent in alles. Daar heb ik de meest rille beesten nog fijn meegekregen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:27

Dat is mijn ervaring dus ook. Het is jouw taak om te leiden en uit te leggen dat er geen gevaar is :j tegelijk vind ik het leuk om mijn jonge ding te leren om te gaan kijken, onderzoeken en er zelf achter te komen dat het allemaal wel meevalt :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:37

En toch reageren paarden soms anders. Is het niet altijd uit te leggen aan het paard dat iets niet eng is.
Ik heb een welsh pony (cob) gehad die maar niet kon begrijpen dat de BBQ op het terras van de kantine die aan de buitenbak was gesitueerd niet eng was. Want een paar x per week in het weekeind in de zomer ging hij "aan". Hoe vaak hij er ook naar mocht kijken en we hem met beloningen langs de enge BBQ hebben gepoogd te krijgen, stapje voor stapje. Hij bleef denken dat zijn billen erop moesten.
Het is pas overgegaan toen we hem juist niet lieten kijken. Hij was echt van de geluidjes, maar het gesis en de aanblik van de rook van de BBQ waren voor hem gewoon te veel. Door hem niet te laten kijken, kon ik hem op een gegeven moment ontspannen langs de BBQ rijden en niet alleen de BBQ maar ook de bloembakken en andere enge dingen op wedstrijd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:52

Maatwerk blijft idd super belangrijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:25

ja er is geen paard gelijk het ene is meer of minder sensibel, maar het is en blijft een levend wezen,
die - net als bij menen - soms enorm kunnen schrikken van iets uit het niets

alleen hoe ga je er als ruiter mee om, negeer je het en zeg je oke, zit er nog op
of straf je het af

ik vind dat een paard best mag schrikken en ja dat zal soms nare gevolgen hebben, maar zolang ik niet weet wat de echte reden is kan ik het niet straffen want die link: "pas op schrikken mag niet" gaat een paard niet leggen, dus kan het gewoon weer gebeuren

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:33

Paarden doen nooit iets uit het niets. Ze hebben er altijd een reden voor. Of die reden voor jou zinnig is is een tweede, maar dat betekent niet dat hun gedrag uit het niets komt. Het betekent simpelweg dat jij de reden niet weet. Aan jou als mens de taak uit te puzzelen waar het vandaan komt.

Natuurlijk gaan we schrikken niet verbieden, maar we kunnen paarden wel leren om te gaan met stress en schrikken. Wat schrikken is emotie, de reactie erop is gedrag, en gedrag kunnen we trainen.
Er zit heel ontzettend veel tussen negeren en afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:44

Schrikken is emotie, dat kan ik met je eens zijn, maar gedrag na het schrikken niet wel moet ik proberen het in goede banen te leiden.

ik kan/ga er niet van uit gaan dat een paard weet: schrikken mag niet,

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:52

Dat is ook niet wat ik zeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:55

Benzz schreef:
Ik denk dat je beter een paard kunt leren dat jij te vertrouwen bent en dat jij leidend bent in alles. Daar heb ik de meest rille beesten nog fijn meegekregen.

Dat is mooi als je in de buurt bent maar als ze op de wei staan heb je er niets aan.Als je aan hun zelfvertrouwen werkt en ze leert nadenken hebben ze er in heel veel situaties wat aan.

:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:10

Wat vaak voorkomt met een paard naar dingen laten kijken is wij onze focus vaak ook op dat ding houden. Daardoor kun je de indruk wekken dat het wel degelijk iets is om rekening mee te houden.
Vaak werkt het voorwerp min of meer negeren en er op je "dooie akkertje" langsgaan of juist meer naar je paard kijken en echt uitnodigen.

Ik zei voorheen altijd, negeren is ook opvoeden. Het bevestigd in ieder geval niet iets negatiefs.

Ieder paard kan schrikken, zelfs een bomproof paard. Het gevaar zit er dan juist in dat er vanuit gegaan wordt dat ze niet schrikken..Bij een rilkikkers ben je er meer op voorbereid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:07

Wat ik ooit lang geleden geleerd heb: naar het enge ding toe gaan, maakt de angst niet groter.
Ik ben voor een groot deel autodidact, maar kwam erachter dat door naar het enge ding toe te gaan, het paard niet banger werd. Ik ben dat gaan gebruiken, en heb paarden geleerd dat onderzoek doen een goed idee is. Je bevestigt de angst namelijk nooit, en het moment dat ze het snappen, is de angst al een stuk minder.
Wat idd niet werkt met een BBQ. Verbrand vlees blijft logischerwijs eng.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:13

Ben ik het wel mee eens, vaak op het moment dat ze het even mogen kijken en het onderzoeken kun je een groot deel van de angst wegnemen. Soms als ze wat blijven miepen helpt daarna negeren en aan het werk zetten het beste. Ook allemaal weer afhankelijk van het unieke karakter van het paard. Het paard leren spanning af te vloeien is mijn inziens een goede methode.voorkomt dat je explosieve bommetjes krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:14

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Nou inderdaad, ieder paard is anders en heeft ook een eigen unieke aanpak nodig. Wat ik mooi vind is als je kan meenemen uit allerlei stromingen wat voor jou en het paard werkt zonder vast te blijven zitten in hokjes denken. Het is namelijk niet zo dat het ene helemaal goed is en het andere totaal niet, wat goed is en werkt hangt volledig af van trainer en het unieke paard. Zolang er getraind wordt op een vriendelijke manier met respect voor het wezen paard en de kennis om het paard lichamelijk goed te houden onder een ruiter is het in mijn ogen prima.

Ervan uitgaande dat men men in staat is die unieke aanpak voor het paard te kiezen. En dat is in veel gevallen niet zo. Het is al ontzettend moeilijk om tussen alle instructeurs die zich aanbieden een goede te vinden.

Dat is helaas zo in de gevallen waar men zelf nog weinig kennis en kunde heeft, en dan komt soms ook nog het ego om de hoek kijken in het geval van wedstrijden rijden en winnen waardoor bovenstaande punten in het gedrang komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:16

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Nou inderdaad, ieder paard is anders en heeft ook een eigen unieke aanpak nodig. Wat ik mooi vind is als je kan meenemen uit allerlei stromingen wat voor jou en het paard werkt zonder vast te blijven zitten in hokjes denken. Het is namelijk niet zo dat het ene helemaal goed is en het andere totaal niet, wat goed is en werkt hangt volledig af van trainer en het unieke paard. Zolang er getraind wordt op een vriendelijke manier met respect voor het wezen paard en de kennis om het paard lichamelijk goed te houden onder een ruiter is het in mijn ogen prima.

Ben ik met je eens, het moet bij de specifieke combinatie en hun doel passen.

Wel zou het fijn zijn als mensen eens met een open en brede blik om zich heen gaan kijken.
Te vaak blijven mensen in hokjes, een vaste stramien, hangen. Ook omdat ze bang zijn voor de veroordelende reacties om hun heen.

Veel mensen oordelen ook graag ipv dat ze vragen wat iemand aan het doen is, veel mensen snappen niet dat trainen iets anders is dan in een wedstrijdhouding rijden. Zeker op pensionstallen kan dit heel vervelend zijn inderdaad. Aan de andere kant kun je als ruiter/ trainer ook het goede voorbeeld geven..laat mensen het maar niet snappen, als je weet wat je doet en na een paar maanden resultaten hebt dan gaan mensen er ook anders naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:52

Aan de andere kant kun je als ruiter/ trainer ook het goede voorbeeld geven..laat mensen het maar niet snappen, als je weet wat je doet en na een paar maanden resultaten hebt dan gaan mensen er ook anders naar kijken.(quoteElisa2)

er zijn maar weinig ruiters /instructeurs/trainers die van hun partroon afstappen, om wat voor reden dan ook,
het is niet: goed voorbeeld doet goed volgen in dit wereldje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:59

Dat is niet mijn ervaring gelukkig :-), zeker niet bij mensen die nog zoekende zijn..die wel voelen dat de manier waarop ze nu leren te werken niet bij ze past maar niet goed weten hoe het anders kan.

Wellicht zijn instructeurs/ trainers die prof werken wat conservatiever, daar zie ik het ook een stuk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:13

Elisa2 schreef:
Dat is niet mijn ervaring gelukkig :-), zeker niet bij mensen die nog zoekende zijn..die wel voelen dat de manier waarop ze nu leren te werken niet bij ze past maar [niet goed weten hoe het anders kan.

Wellicht zijn instructeurs/ trainers die prof werken wat conservatiever, daar zie ik het ook een stuk minder.

zie het bij beide,
maar dat kan lokaal/provinciaal best verschillend zijn

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:57

MCE schreef:
Aan de andere kant kun je als ruiter/ trainer ook het goede voorbeeld geven..laat mensen het maar niet snappen, als je weet wat je doet en na een paar maanden resultaten hebt dan gaan mensen er ook anders naar kijken.(quoteElisa2)

er zijn maar weinig ruiters /instructeurs/trainers die van hun partroon afstappen, om wat voor reden dan ook,
het is niet: goed voorbeeld doet goed volgen in dit wereldje

Waar baseer je die uitspraak op?

Ik zie het echt anders. Ja, het duurt wellicht lang voor veranderingen zijn doorgevoerd. Maar “goed” voorbeeld doet wel degelijk volgen.

toen Anky succesvol werd met LDR/Rollkür werd dat een veelgebruikte manier van trainen. Nu scoren de meer klassiek trainende ruiters hoog en zie je dat steeds meer mensen het Skala weer na streven.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:57

Wel eens met MCE...al komt er toch langzaam wat meer bewustwording in de vastgeroeste patronen die er in de paardenwereld zijn...

En wat betreft resultaten...Dat is enorm verschillend denk ik.
Een wedstrijdruiter vindt het pas een goede methode als het paard een Z proef kan lopen...een topsportruiter pas als het een GP kan lopen. Terwijl ik blij ben als mijn paard ontspannen in hoofd en lijf rondloopt met mij op haar rug. De doelen zijn anders en daarom wordt er denk ik ook verschillend naar methodes gekeken.

De methodes die steeds meer naar boven komen worden vaak door mensen gedaan die op de grond veel kunnen maar met rijden niet heel hoog komen. Daarmee wordt het door ruiters die dat wel kunnen/doen niet altijd serieus genomen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:00

manubres schreef:
Wel eens met MCE...al komt er toch langzaam wat meer bewustwording in de vastgeroeste patronen die er in de paardenwereld zijn...

Een wedstrijdruiter vindt het pas een goede methode als het paard een Z proef kan lopen...een topsportruiter pas als het een GP kan lopen. Terwijl ik blij ben als mijn paard ontspannen in hoofd en lijf rondloopt met mij op haar rug. De doelen zijn anders en daarom wordt er denk ik ook verschillend naar methodes gekeken.

De methodes die steeds meer naar boven komen worden vaak door mensen gedaan die op de grond veel kunnen maar met rijden niet heel hoog komen. Daarmee wordt het door ruiters die dat wel kunnen/doen niet altijd serieus genomen.

Paardrijden doe je niet vanuit methodes. Methodes zijn handvaten, die je kunnen helpen je beoogde doel te bereiken. Een goede ruiter kijkt naar het paard en wat het paard nodig heeft, op welk moment en welke manier. Denken in methodes is nooit goed. Iedere ruiter die meerdere paarden heeft gereden weet dat er niet 1 methode is (wat een vreselijk woord) dat bij ieder paard werkt.

Daarnaast is het toch logisch dat je moeilijk iets aanneemt van iemand die niet in de praktijk kan brengen wat hij je probeert te leren?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:36

996981 schreef:
manubres schreef:

Paardrijden doe je niet vanuit methodes. Methodes zijn handvaten, die je kunnen helpen je beoogde doel te bereiken. Een goede ruiter kijkt naar het paard en wat het paard nodig heeft, op welk moment en welke manier. Denken in methodes is nooit goed. Iedere ruiter die meerdere paarden heeft gereden weet dat er niet 1 methode is (wat een vreselijk woord) dat bij ieder paard werkt.

Daarnaast is het toch logisch dat je moeilijk iets aanneemt van iemand die niet in de praktijk kan brengen wat hij je probeert te leren?

Hoezo is methode (= een vaste weldoordachte manier van handelen om een bepaald doel te bereiken) zo'n vreselijk woord?

Ik zeg niet dat je 1 vaste methode moet hebben om iets te bereiken. Maar als het goed is kan je verschillende methodes door elkaar gebruiken en die toepassen op de manier die bij elk individueel paard past.

Zeker zit er een bepaalde logica in dat je niet iets aanneemt van iemand die wat betreft doel niet hetzelfde nastreeft en/of het zelfde niveau haalt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:50

Citaat:

Oejjjj...
Persoonlijk denk ik dat hier plm drie keer hetzelfde wordt gezegd...
(als in: ik vind dat een combinatie waarbij het paard niet ontspannen in en 'door' het lijf loopt, de B niet uit mag komen)
... maar dat het verschil is hoeveel gecompliceerde oefeningen je wilt kunnen doen.
Citaat:

Ik hou niet van meel in de mond, dus ik wil graag toelichting.

Ik hoor hier iets in van 'mooi gepraat maar in de praktijk werkt het niet'.
(Zo was het ook jarenlang in Deurne, 'je leerde de mooiste dingen in het theorielokaal, maar in de bak moest het dier gewoon in de krul'. Met slof, met stang, maakt niet uit...)

Citaat:
:roll: >;) :oo

'Methode' is een systematische weg, dat betekent het woord zo ongeveer.
Ik vind het geen vreselijk woord, in tegendeel - ik vind dat heel veel mensen in hippisch Nederland vooral trucjes kennen (= nul methodiek, een verhaal met gaten, zie mijn verzuchting over Deurne nadat Ernest van Loon vertrok).

Citaat:
Maar als het goed is kan je verschillende methodes door elkaar gebruiken en die toepassen op de manier die bij elk individueel paard past.

... als iemand niet zo zeer de trucjes kent, maar het hele verhaal overziet - dan kun je best dingen door elkaar gebruiken. Graag zelfs.