Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:15

Gini schreef:
Karl66 schreef:
Sterker nog, we krijgen al jarenlang signalen vanuit Duitsland dat we ons moeten voorbereiden. Dat we met een goed beleid moeten komen, wat de pijnpunten voor dat beleid zijn en wat zij fout hebben gedaan. Maar in plaats dat we als Nederland daar van willen leren, maken we alle fouten die ze daar ook gemaakt hebben.

Dat is inderdaad jammer genoeg de aard van het beestje dat de mens heet.
Maar gaat het in Duitsland en andere landen zoveel beter dan (oprechte vraag overigens)? Als ik een wolventopic open worden andere landen juist aangehaald als argument dat wolven juist gevaarlijk zijn en dat we het in Nederland/België echt niet mogen onderschatten. Met hondjes die van lijnen geplukt worden en alles. Dat schept bij een leek nu niet echt het beeld dat andere landen het "op orde hebben" als het ware. Ook als je kijkt naar de titel van dit topic heb je nu niet echt de indruk dat Duitsland het onder controle heeft.

Nee, Duitsland stond er in het begin hetzelfde in als Nederland nu. Het is geweldig dat de wolf terugkomt, dat laat zien hoe goed het met de natuur gaat en die schapenhouders moeten niet zeuren, die moeten betere omheiningen aanschaffen. Nu zijn ze jaren verder en komen ze erachter dat ze serieuze problemen hebben en geen beleid om die problemen op te lossen. Dus op dit moment zijn ze daar nog mee bezig en aangezien dat tijd kost en op het moment dat ze beleid hebben, moet het nog een keer opgestart worden, wat nog meer tijd kost. Het gevolg is situaties zoals met het Rodenwalder roedel. Vandaar dat ze Nederland waarschuwden (o.a. vanuit de politiek) dat Nederland niet net als Duitsland moet wachten, maar beter gelijk goed beleid moet gaan ontwikkelen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:22

_Penotti schreef:
Hij is al over/ door "wolvenkenners" goedgekeurde stroomhekken gegaan, hoe wil je dan dat de schapenboeren hun kudde beschermen?
Het moet verplaatst kunnen worden want veel schapen grazen niet steeds op hetzelfde stuk.
Dus ingraven kan al niet.
En ja fijn als het ook betaalbaar blijft.
En ja wat echt wolf werend is is nog helemaal niet bekend, dus duizenden euro's investeren om er achter te komen dat het niet goed is.
En dan word er even met het vingertje gewezen, ze doen niks. 8)7

Je kunt van 1 ding zeker zijn. Alleen een sloot of een simpel draadje werkt zeker niet. Maar nog steeds doen we dat wel. En het grootste deel van de schapen in nederland wordt helemaal niet gehouden voor begrazingsprojecten of beheer. Maar gewoon voor vlees. Die schapen staan gewoon in een boerenland met een buitengrens.

Dus ja, we zullen zeker meer moeten doen wat we nu doen. We hebben 3 jaar de tijd gehad (en de 5 jaar daarvoor) ook, om beginnende aanpassingen te maken. Steeds weer zeggen dat er niks is dat werkt is onzin. Zelfs het absolute minimum doen we niet, want dat werkt toch niet... Als je zo denkt kan je beter stoppen met je autogordel te dragen, want als je van een brug rijdt ga je toch wel dood.

_Penotti

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:24

Onze buurman houd schapen voor vlees.
Hij heeft een deel eigen land, maar voor de rest lopen die overal.
Staan achter zo'n oranje schapennet met stroom.

En zo zie ik in de buurt hier veel schapen rouleren.

Dus hoe jij aan je simpel draadje komt met buitengrens??

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:27

Ook schapen houden zal niet zo'n lucratieve tak zijn dat het uit kan om (tien)duizenden euro's in hoge, goede omheining te investeren als dat al mogelijk is. Dan stopt dat en blijven de schapen die voor dijkbegrazing nodig zijn, over, als ik even logisch nadenk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:34

Nee als dat zo'n goede business was had ik hier wel 2,5 hectare met schapen staan. :D
Onze buurman doet dat voor wat erbij, maar als hij zijn uren gaat tellen gaat er geld bij, dat weet ik zeker.
Alleen in de lammertijd al het extra werk, nachten lang. En dan een paar die niet goed drinken met de fles groot brengen.
Het regelmatig verplaatsen van de schapen, incl. dat net.
Nee als je echt alles zou gaan tellen :n

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:26

Toch zal er wat verzonnen kunnen worden.

Schapen iedere nacht ophokken?

Drachtige dieren in een kleiner perceel vlak bij huis houden.

De rest van de schapen iedere dag (met een veewagen) verplaatsen van stal naar weide.

Met een beetje veewagen en een goede hond heb je die schapen zó op de wagen staan iedere dag.

Dan kunnen de schapen in de nacht veilig binnen staan. Van zonsopkomst tot zonsondergang in de wei, de periode daartussen op stal.

En wat betreft dat wolven ook overdag jagen: ja het gebeurd, maar de meeste aanvallen zijn nog altijd in de nacht.

Er hoeven echt geen 50 roedels in Nederland te komen, dat is natuurlijk veel te veel. Maar een roedel of 2 a 3 is echt wel ruimte voor.

Dan moet er wel goed beheerd worden, dus ieder najaar de jonge reuen vangen en steriel maken, hetzelfde geld voor een deel van de teefjes. Zo beheren dat de roedel zich niet blijft uitdijen en dat het een Oostvaardersplassen gebeuren wordt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:56

mvdende schreef:
Toch zal er wat verzonnen kunnen worden.

Schapen iedere nacht ophokken?

Drachtige dieren in een kleiner perceel vlak bij huis houden.

De rest van de schapen iedere dag (met een veewagen) verplaatsen van stal naar weide.

Met een beetje veewagen en een goede hond heb je die schapen zó op de wagen staan iedere dag.

Dan kunnen de schapen in de nacht veilig binnen staan. Van zonsopkomst tot zonsondergang in de wei, de periode daartussen op stal.

En wat betreft dat wolven ook overdag jagen: ja het gebeurd, maar de meeste aanvallen zijn nog altijd in de nacht.

Er hoeven echt geen 50 roedels in Nederland te komen, dat is natuurlijk veel te veel. Maar een roedel of 2 a 3 is echt wel ruimte voor.

Dan moet er wel goed beheerd worden, dus ieder najaar de jonge reuen vangen en steriel maken, hetzelfde geld voor een deel van de teefjes. Zo beheren dat de roedel zich niet blijft uitdijen en dat het een Oostvaardersplassen gebeuren wordt

Zie je niet in dat dit gewoon geen reëel schapenmanagement is? (Heb je enig verstand van schapenhouden?)
De tijd, energie en vervoerskosten die dan in één enkele kleine kudde zou gaan zitten zijn astronomisch in jouw idee. Wat je overigens ook niet schijnt te weten is dat ál je ooien op een enkele uitzondering na, zwanger zijn over de zomer, "zwangere schapen op een klein perceel bij huis houden" is onzinnig, die hebben goed groot graasland nodig.
Deze "oplossing" betekent gewoon " geen schapen meer houden".
En ik weet dat dat inderdaad is wat vele schapenhouders doen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:07

Mijn buurman deed dit naast zijn vaste werk. Nu s hij gepensioneerd en zou er meer kunnen dan voorheen, maar heeft hij er minder :+
Die gaat echt niet voordat hij daar moest zijn met die schapen slepen.
Elke keer een 50 stuk, past ook niet in 1 trailertje.

Dat is echt kletspraat van mensen die het zelf duidelijk niet hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:26

Wat een onrust, dat gesleep met schapen! Daar groeien ze niet echt van....
En de jonge wolven vangen?? Zo makkelijk is dat niet om die slimmerts te vangen.
Ook dat is trouwens wel interessant; wat gebeurt er met dieren die niet meer voor nakomelingen kunnen zoegen? Wat doet dat met de roedel? Worden die wel geaccepteerd in een groep? Ik weet dat zelfs in het wild hengsten merries die niet drachtig worden niet meer dekken. Dat is verspilling van hun energie..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:44

Wolven blijven lang vruchtbaar. (of ze gaan jong dood, 't is maar hoe je het bekijkt).
Oudere wolven worden niet verstoten maar als een jongere wolf de leider van zijn plek vecht, verlaat die de roedel wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:57

Ik lees hier vooral wat allemaal niet kan. Niet praktisch, te duur, etc. Niemand heeft verstand van schapen houden, de wolf is geen sprookje, etc.

Wat doen al deze mensen in dit topic dan nu zelf om hun dieren te beschermen? Of wachten jullie gewoon af?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:18

mvdende schreef:

Vervoeren over de openbare weg moet je aanmelden, = extra administratie en er zit een minimale rusttijd tussen vervoersmomenten, 2x daags reizen gaat wettelijk gezien lastig worden.

Ik heb mogelijkheid tot ophokken op eigen perceel en hoewel dat zal gebeuren als echt nodig, het heeft absoluut mijn voorkeur niet. Schapen stampen alles heel mooi aan, dus ook hun eigen mest (tot soort beton). Op de weide kan het gewoon blijven liggen, want het verstikt het gras niet en door het grotere oppervlak trappen ze het ook niet aan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:29

Jessix schreef:
Ik lees hier vooral wat allemaal niet kan. Niet praktisch, te duur, etc. Niemand heeft verstand van schapen houden, de wolf is geen sprookje, etc.

Wat doen al deze mensen in dit topic dan nu zelf om hun dieren te beschermen? Of wachten jullie gewoon af?

"Wat niet kan" zijn simpelweg realistische antwoorden op absurde "oplossingen".
Wat er wél zou moeten gebeuren is hier al uitentreuren besproken. Wellicht maatregelen die jij niet wil horen.
Worden die maatregelen niet getroffen dan wordt (zoals ook reeds aangegeven) schapen houden simpelweg onmogelijk.
Het is niet zo ingewikkeld hoor.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:32

josien_m_ schreef:
Ook schapen houden zal niet zo'n lucratieve tak zijn dat het uit kan om (tien)duizenden euro's in hoge, goede omheining te investeren als dat al mogelijk is. Dan stopt dat en blijven de schapen die voor dijkbegrazing nodig zijn, over, als ik even logisch nadenk.

Die dijkbegrazing gaat ook op een bepaald moment stoppen, wees daar maar zeker van.

Ik zag iemand van schaapskooi het stroomdal gisteren schrijven dat wolf-proof afrasteren voor een kudde 42.000 euro gekost had. En ze hebben daar iets van 6 kuddes meen ik gelezen te hebben.

En dat ze (nu al!) op sommige percelen verder af gelegen al geen schapen meer gingen zetten, maar enkel nog de koeien (voor zolang dat nog goed gaat)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:36

Kuggur schreef:
Jessix schreef:

Wat er wél zou moeten gebeuren is hier al uitentreuren besproken. Wellicht maatregelen die jij niet wil horen.
Worden die maatregelen niet getroffen dan wordt (zoals ook reeds aangegeven) schapen houden simpelweg onmogelijk.

Ik vind het ook zeker niet ingewikkeld, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag niet naar wat volgens jou zou moeten of wat je zou willen. Dat is inderdaad uitgebreid besproken in het topic.

Mijn vraag is : Wat doe je nu zelf om je dieren te beschermen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:39

Jessix schreef:

Ik heb nu geen schapen meer, maar ik had 4 hectare ingerasterd met vaste schapendraad, en dan 3 stroomdraden aan de buitenkant van de palen tot op 1.40 hoogte.
En dat was niet genoeg.

Op het perceel van 2.5 hectare waar we deels alleen 3 tot 4 stroomdraden hadden staan liepen alleen nog maar de paarden.

En een callagher apparaat voor grote percelen op het lichtnet, dus behoorlijke pets erop.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:43

Jessix schreef:

Kuggur gaat van dit probleem geen last hebben, zolang niemand de wolven leert zwemmen ;)
Dus die hoeft al die extra maatregelen niet uit te voeren...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:47

Sansevieria schreef:
Jessix schreef:

Ik heb nu geen schapen meer, maar ik had 4 hectare ingerasterd met vaste schapendraad, en dan 3 stroomdraden aan de buitenkant van de palen tot op 1.40 hoogte.
En dat was niet genoeg.

Op het perceel van 2.5 hectare waar we deels alleen 3 tot 4 stroomdraden hadden staan liepen alleen nog maar de paarden.

En een callagher apparaat voor grote percelen op het lichtnet, dus behoorlijke pets erop.

Dat is naar zeg, jouw schapen zijn dus al de dupe geworden van een wolf? Zitten die percelen dicht bij huis of is er geen zicht op? Is dit ook de reden dat je nu geen schapen meer hebt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:48

Sansevieria schreef:
Jessix schreef:

Kuggur gaat van dit probleem geen last hebben, zolang niemand de wolven leert zwemmen ;)
Dus die hoeft al die extra maatregelen niet uit te voeren...

Ik weet helemaal niet wie Kugger is, mijn vraag was algemeen. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:53

Jessix schreef:
Dat is naar zeg, jouw schapen zijn dus al de dupe geworden van een wolf? Zitten die percelen dicht bij huis of is er geen zicht op? Is dit ook de reden dat je nu geen schapen meer hebt?

Inderdaad, en wij hadden zeldzame oude rassen, de moeite waard om in stand te houden.
Mijn percelen lagen meteen aan huis. Allemaal rondom de woning.
En ja, ik durfde in de ochtend de wei niet meer op, bang voor wat ik nu weer zou aantreffen, dat is mede een van de redenen dat we de hoeve verkocht hebben.

Ik ga je een foto in PB sturen, dan weet je waarom wij opgegeven hebben.
Dat dier lag op geen 20 meter van ons keukenraam.

Kuggur woont op Ijsland...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 02-07-20 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:56

Sansevieria schreef:
Jessix schreef:

Inderdaad, en wij hadden zeldzame oude rassen, de moeite waard om in stand te houden.
Mijn percelen lagen meteen aan huis. Allemaal rondom de woning.
En ja, ik durfde in de ochtend de wei niet meer op, bang voor wat ik nu weer zou aantreffen, dat is mede een van de redenen dat we de hoeve verkocht hebben.

Ik ga je een foto in PB sturen, dan weet je waarom wij opgegeven hebben.

Oh wat zuur zeg... Je mag me een foto sturen, maar ik weet wel wat een wolf kan aanrichten hoor. Ik weet ook niet waar het vermoeden vandaan komt dat ik pro-wolf ben...

Kan me voorstellen dat je dan stopt met het houden van schapen. Ik heb hetzelfde gehad met kippen. Daar begin ik ook niet meer aan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:11

Jessix schreef:
Kuggur schreef:

Ik vind het ook zeker niet ingewikkeld, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag niet naar wat volgens jou zou moeten of wat je zou willen. Dat is inderdaad uitgebreid besproken in het topic.

Da's het grappige van dit verhaal: Vanaf IJsland hoef je daar niet veel voor te doen :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:19

Ailill schreef:
Da's het grappige van dit verhaal: Vanaf IJsland hoef je daar niet veel voor te doen :')

Nogmaals, ik ken Kugger niet. Mijn vraag was algemeen aan de mensen in dit topic die vooral zeggen wat er allemaal niet kan. Fijn dat hij/zij in Ijsland woont en dus geen actie hoeft te ondernemen. Dat had hij/zij ook gewoon kunnen zeggen of niet hoeven reageren op mijn algemene post. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:25

Weet je, er zullen best mensen zijn die geen moeite doen, of willen doen.
Maar vergeet niet, er zijn er ook de nodigen die wél alles hebben gedaan hun dieren te beschermen.

En die worden allemaal over een kam geschoren, als luie en gierige veehouders.
Hoe was dat met hokjesdenken hierin??

Heb ik het niet eens over de mensen die bedreigd worden.
Bah, ik wil er eigenlijk niet eens meer over nadenken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:29

@Jessix:
Wat ik heb gedaan (geen schapen maar pony's) heb ik al ergens beschreven. Wat ik nog moet doen: nog twee of drie linten, langere afstandhouders op de palen, nieuwe stroomklok. Twee kanten van de tuin kan ik sowieso niet beveiligen. Dus dat is echt hopen dat een eventuele wolf/wolven niet omloopt.
Laatst bijgewerkt door mysa op 02-07-20 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt