Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:37

Laatst bijgewerkt door Kendra op 28-02-18 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:38

different1 schreef:
Hoezo worden de dieren vruchtbaar van bijvoeren in deze periodes?
Ik weet niet wat precies de vruchtbare periode van runderen en herten zijn, maar t gros van de merries zijn nu drachtig...

Als ze met voldoende conditie de winter uitkomen, worden ze dat jaar vruchtbaar. Te magere (of te vette) dieren hebben vaak geen / minder cyclus.

Het idee is/was dat dit in de OVP ook gebeurt; er wordt helaas geen onderzoek gedaan (beesten identificeren en nakomelingen registreren) om dit te kunnen onderbouwen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:44

Misschien moeten mensen zich even gaan inlezen op het begrip refeedingsyndroom :x

Als je die beestjes nog akeliger aan hun einde wilt laten komen moet je er nu vooral rijk hooi en brok tegenaan gaan gooien

In die zin begrijp ik het strenge optreden van SBB
Dat is meteen ook het enige want verder heb ik de waanzin van de ovp nooit begrepen. Natuur mn hoela.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:45

Kendra schreef:

Fijn dat het bij jouw locatie wel goed gaat ! :)

Wel gek dat er zulke grote verschillen zijn. Hoe komt het dat er bij de Oostvaardersplassen zo'n vreemd en dieronvriendelijk beleid gevoerd wordt ?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:51

sterregoud schreef:
Wel gek dat er zulke grote verschillen zijn. Hoe komt het dat er bij de Oostvaardersplassen zo'n vreemd en dieronvriendelijk beleid gevoerd wordt ?

Dit is een experimentele locatie :7

Oehlala

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:57

misschien omdat bij de andere gebieden de dieren wel ´gehouden´ worden en niet onder noemer wilde dieren vallen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:06

Staatsbosbeheer werkt ook al heel lang met fjordenpaarden als grazers.
Gaat ook goed omdat dat wel in beheer is.

Durf alleen niet met zekerheid te zeggen of dat in samenwerking is met het stamboek.

Het is alleen dus de OVP dat zo onder vuur ligt.
Maar wat ik ook niet snap is dat het lijkbaar het beleid van de provincie is wat ze uitvoeren maar waarom staan de mensen dan niet op dat het gewoon niet werkt.
Bang voor hun baan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:09

Eliine schreef:
Misschien moeten mensen zich even gaan inlezen op het begrip refeedingsyndroom :x

Als je die beestjes nog akeliger aan hun einde wilt laten komen moet je er nu vooral rijk hooi en brok tegenaan gaan gooien

Dat is meteen ook het enige want verder heb ik de waanzin van de ovp nooit begrepen. Natuur mn hoela.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat ze het zo ver hebben laten komen dat die dieren zo uitgehongerd zijn dat ze niet eens meer normaal kunnen eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:14

Het grote probleem van de OVP is dat er zowel 'echt' wild (edelherten) als gedomesticeerde dieren (de Heckrunderen en Koniks) rondlopen. Zelfs al zou je willen beweren dat Heckrunderen en Koniks 'wild' zijn, ze zijn niet inheems en je pleegt dus faunavervalsing door ze als wild te behandelen. En ook de wet is duidelijk niet ingesteld op het mengen van inheemse wilde dieren met gedomesticeerde dieren. Daar loopt het hier dus continu op spaak, en niemand wil toegeven dat dat het probleem is.

Wild doet het prima, met proactief wildbeheer aka jacht, in gebieden waar geen hekken omheen staan.

Paarden en koeien doen het prima als begrazers, zolang ze als extensief gehouden veehouderij worden beheerd.

Die twee kan je gewoon niet mixen, en dat willen ze in de OVP om één of andere vage reden per se doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:18

Straks bij late night een item erover en wat ik het voorstukje zag gaat dat weer niet helpen... Ben benieuwd hoe dat uitpakt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:24

Kendra schreef:

Klopt en die Schotse Hooglanders zijn heel erg lekker. Ja ik eet liever zo'n koe dan eentje uit de supermarkt.

Maar echt te triest voor woorden in de ovp wanneer worden de mensen wakker geschud?!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:29

Diablo schreef:
Eliine schreef:

Het is toch te belachelijk voor woorden dat ze het zo ver hebben laten komen dat die dieren zo uitgehongerd zijn dat ze niet eens meer normaal kunnen eten.

Uiteraard, de situatie is niet goed te praten wat mij betreft.

Ik ben ook niet perse tegen bijvoeren maar in de huidige situatie moet dat met dusdanig beleid dat de ontstane bijvoer hysterie de beestjes verder van huis gaat brengen. Ook de sterkere dieren kunnen dan zomaar ineens aan hun einde komen en dat lijkt me allerminst de bedoeling

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:33

Brrrr wat is t koud en guur, arme beesten....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:42

Niet alleen de OVP. Ook in de Amerongse Bovenpolder speelt dit en zijn mensen beboet voor het bijvoeren van hooi aan koeien en paarden die dit gebied begrazen. Of ja begrazen....er staat niks meer te eten. Mensen die er naast wonen konden het gekerm van de dieren niet meer aanhoren. Daar krijg je dan een boete voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:10

Staatsbosbeheer Flevoland schreef:
Bovendien kunnen dieren door extra voedsel vruchtbaar worden in een periode waarin dat helemaal niet gunstig voor ze is.

De dieren gebruiken in de winter hun vetvoorraad, die ze in de zomermaanden aanleggen in tijden van overvloed. Het gebruiken van de vetvoorraad is geen lijden. Het vet is er juist voor om te gebruiken, dat is een natuurlijk proces. Dat gebeurt overal in de natuur. Als het vet op is, grijpt Staatsbosbeheer in volgens een vast protocol om mogelijk lijden te voorkomen. De dood hoort bij de natuur.

Staatsbosbeheer Flevoland

Vruchtbaarheidscyclus is afhankelijk van daglengte, die wordt niet vervroegd door meer voedsel/bijvoeren.

Vetreserves correct, echter de dieren die hier op de foto's staan hebben die reserves al overduidelijk opgebruikt en zijn al maanden bezig hun spiermassa op te eten. Op de bcs schema's ben je als je na opgebruikte vetreserves claimt te schieten 2-3 scores te laat, zonder vetreserves zijn de dieren enkel wat te dun, niet dieren die van een particuliere eigenaar per direct in beslag genomen zouden worden.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:17

SusanH schreef:
Niet alleen de OVP. Ook in de Amerongse Bovenpolder speelt dit en zijn mensen beboet voor het bijvoeren van hooi aan koeien en paarden die dit gebied begrazen. Of ja begrazen....er staat niks meer te eten. Mensen die er naast wonen konden het gekerm van de dieren niet meer aanhoren. Daar krijg je dan een boete voor.

Dit is toch verschrikkelijk :n

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:18

onpaard schreef:
Brrrr wat is t koud en guur, arme beesten....

Ja het is zo gruwelijk koud, en zonder voedsel kunnen de paarden, herten en runderen zich ook niet warm houden. Toch afschuwelijk te bedenken hoe zo'n dier zich nu in die kou zonder eten om warm te kunnen houden zich voelt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:25

Vanmiddag werd het gedropte hooi dus weggehaald...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:40

Hoop dat die mensen ook hun bord onder hun neus vandaan is getrokken tijdens het eten vanavond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:46

Volgens hart van Nederland zijn de eerst bijvoer boetes ook al uitgedeeld , waardeloos de politiek

Op Facebook staat gewoon ongecensureerd de foto's van de idioten die het hooi weghalen

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:22

Net ook weer een stuk bij RTL late night. Gelukkig is er genoeg aandacht voor. Schandalig dat er al zoveel geschoten zijn, en dat heel veel andere de hongersdood te wachten staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:23

Vond het een goed stuk bij late night !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:26

Wanneer gaan ze nou snappen dat het publiek dit niet meer wil.. onnodig laten lijden en verhongeren van beesten die geen kant op kunnen. Het is een schande dat dit goedgepraat wordt. En al jaren lang!

Hopelijk dat deze acties eindelijk doordringen tot de politiek en organisaties. Wat hier gebeurd is een keuze in beheer. Een keuze voor dierenmishandeling en dat is niet goed te praten.

Waarom steunt de pers vooral SBB en provincie?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:28

Die m'n bij rtl live bracht het duidelijk en begrijpelijk voor iedereen, hoop dat mensen hierdoor gaan zien dat dit zo niet langer kan, en dat de media het aandacht blijft geven, dus dat mensen volhouden en niet afzwakken zo gauw 't weer beter wordt en er weer gras groeit, we moeten blijven vragen om aanpassingen in het beleid

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:36

Wijslander schreef:
Vanmiddag werd het gedropte hooi dus weggehaald...

[ [url=m/kXhOFy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verschrikkelijk dit! In het andere topic riep ik al dat we met z'n allen snachts alle draden moeten gaan doorknippen, laat ze maar vrij als het zo moet in dit land!

Afwachten en sterven aankijken tot het beleid wordt aangepast.. hoe belachelijk klinkt dat in dit overgereguleerde land!

Het ergste vind ik nog wel hoe alle instellingen en organisaties (incl media en gemeentes) dit blijven goedpraten, dit kan gewoon echt niet, al jaren niet! Het moet klaar zijn hierover te blijven 'praten' we zijn uitgepraat met sbb wat mij betreft.