Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:12

Goed plan om een petitie te starten. Ben er wel een beetje klaar mee. En het is jammer voor de goed willende ballonvaarders, maar het grootste deel van de ballonvaarders houdt gewoon totaal geen rekening met wat er op de grond gebeurd. Ik vind het heel jammer dat de vereniging de kans op betere afspraken niet oppakt. Ik heb ook nog steeds niks gehoord. Er zijn steeds meer incidenten. Zowel bij ons, de paardenliefhebbers als bij de agrariërs.

Ik zal eens wat vragen droppen bij de provincie en de luchtvaartpolitie over het juridische gedeelte van deze hobby. Ik denk namelijk dat de wetgeving een beetje verkeerd wordt uitgelegd.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:15

damian23 schreef:
Goed plan om een petitie te starten. Ben er wel een beetje klaar mee. En het is jammer voor de goed willende ballonvaarders, maar het grootste deel van de ballonvaarders houdt gewoon totaal geen rekening met wat er op de grond gebeurd. Ik vind het heel jammer dat de vereniging de kans op betere afspraken niet oppakt. Ik heb ook nog steeds niks gehoord. Er zijn steeds meer incidenten. Zowel bij ons, de paardenliefhebbers als bij de agrariërs.

Ik zal eens wat vragen droppen bij de provincie en de luchtvaartpolitie over het juridische gedeelte van deze hobby. Ik denk namelijk dat de wetgeving een beetje verkeerd wordt uitgelegd.

Je zou best weleens gelijk kunnen hebben. Kunnen we als paardenliefhebbers geen contact zoeken met LTO en 1 vuist maken? Evt. Met hulp van de knhs en/of sectorraad Paarden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:34

Ik denk dat je het juist veel breder moet trekken dan alleen de paardenliefhebbers, want dan krijg je weer de reactie dat het aantal incidenten met paarden wel meevalt. En het gaat niet om de incidenten met paarden. Het gaat om het landen op andermans grond en de schade die daarmee aangericht wordt, of dat nu aan het land zelf is of aan dieren die over hun theewater gaan (en de hartverzakking die je daar zelf weer aan over houdt). Dus iedereen die daarmee te maken heeft moet erbij betrokken worden. Anders blijft het te smal en kun je geen vuist maken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:40

Je mag trouwens de ballon vasthouden totdat ze alle schade hebben vergoed. Volgende keer moet de boer gewoon de politie bellen in plaats van andersom.

Boek 5. Zakelijke rechten

Titel 3. Eigendom van onroerende zaken

Artikel 23

1.Is een voorwerp of een dier anders dan door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander terecht gekomen, dan moet de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek toestaan het voorwerp of het dier op te sporen en weg te voeren.

2.De bij de opsporing en wegvoering aangerichte schade moet door de eigenaar van het voorwerp of het dier aan de eigenaar van de grond worden vergoed. Voor deze vordering heeft laatstgenoemde een retentierecht op het voorwerp of het dier

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:40

Het zijn inderdaad niet alleen paardenliefhebbers.

Los daarvan: mensen die niets met paarden/weides/vee/etc van doen hebben weten ook niets van de overlast af.
Zoals ik niets af weet van overlast van vliegtuigen bij schiphol.

Om die mensen te bereiken zal er bij die petitie een heel duidelijk informatiestuk moeten komen om al die mensen uit te leggen waarom het zo gevaarlijk, storend, egoïstisch en schadelijk is. Anders zullen zij de petitie niet tekenen als hem, bv, op FB voorbij zien komen.

Los daarvan: is het niet zo dat er bij een X-aantal handtekeningen het in de kamer behandeld word? Of vergis ik me nu? :)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:42

https://www.ed.nl/economie/lto-boeren-m ... ~af2d3302/

Citaat:
Marije Roozendaal, bestuurslid van de afdeling ballonvaart van de KNVvL, laat weten dat er recent met LTO is gepraat over de gedragscode. ,,We hadden altijd een convenant met de LTO, maar dat hebben zij een paar jaar geleden opgezegd

interessant.

Er is dus geen wet die bepaald dat een luchtballon je erf mag betreden, alleen dat ze niet op een vliegveld hoeven te landen, maar de eerder genoemde convenant is er dus ook al helemaal niet meer.

En ja het moet zeker breder getrokken worden, niet alleen onder ons paardenhouders.
Maar alle land eigenaren die hier mee te maken hebben.

LindyH

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:46

Het werd net ook besproken op Radio 538. Ze gaan zo met hun eigen ballonvaarder bellen over hoe om te gaan met boze boeren. Ben benieuwd wat die gaat zeggen.
Wel goed dat het onder de aandacht is. Veel mensen hebben er gewoon nooit bij stilgestaan. De presentatoren hadden in ieder geval wel begrip voor boze boeren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:02

damian23 schreef:
Je mag trouwens de ballon vasthouden totdat ze alle schade hebben vergoed. Volgende keer moet de boer gewoon de politie bellen in plaats van andersom.

Boek 5. Zakelijke rechten

Titel 3. Eigendom van onroerende zaken

Artikel 23

1.Is een voorwerp of een dier anders dan door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander terecht gekomen, dan moet de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek toestaan het voorwerp of het dier op te sporen en weg te voeren.

2.De bij de opsporing en wegvoering aangerichte schade moet door de eigenaar van het voorwerp of het dier aan de eigenaar van de grond worden vergoed. Voor deze vordering heeft laatstgenoemde een retentierecht op het voorwerp of het dier

Ben niet deskundig op rechtelijk gebied, maar bovenstaand is van toepassing als bv een koe door mijn in perfecte staat verkerende omheining breekt en bij jou in de tuin gaat eten...
Dan mag ik de koe eruit halen , wat jij moet toestaan en de schade gaan betalen van het weghalen.
Lees je goed hoef ik dus niet de schade betalen die de koe heeft aangericht door al jouw sierbloemen op te eten...?? ;(
Maar daar zal wel een ander artikel voor zijn.

Alleen een ballon die land bij jou in de tuin doet dat met opzet.
Welke wets artikelen daarbij van toepassing is weet ik dus niet helaas.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:16

Kennelijk heb ik het niet goed verwoord. Ik bedoelde juist dat wij samen met LTO een vuist moeten maken tegen de ballonvaarders.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:21

Precies Peetstap, dat artikel is inderdaad niet van toepassing omdat er sprake is van grove schuld. Een luchtballon is een voorwerp. Er bestaat namelijk helemaal geen wetsartikel waarin staat dat ze overal mogen landen. Ze mogen landen buiten een luchthaven maar nergens staat dat ze hierbij inbreuk mogen maken op het eigendomsrecht door overal maar te landen. Maar jaren lang ging men er vanuit dat er sprake is van een noodlanding. Maar dat is ook door de rechter afgeschoten.

Dat vervallen convenant is achterhaald nav uitspraken van rechters en juridisch klopt het ook niet. Goed als hier de juristen van de LTO eens naar kijken.

Ik zie wel een oplossing. Ga alle landeigenaren af en vraag ze vooraf toestemming, spreek een bedrag af (hoorde dat ze 100 EURo per landing wilde en 10 euro per persoon). Maak hiervan een kaart en teken allen percelen in waar dieren staan en mijdt die.

Maar ik denk dat dit inderdaad een heel mooi moment is om samen met de LTO

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:32

Citaat:
Ga alle landeigenaren af en vraag ze vooraf toestemming,

Dat gaf ik eerder ook al aan, maar daar heb ik op pagina 23 al genoeg gezeur over gehad.

Het zou wel mooi zijn als dat eens ging gebeuren.
Dan kreeg je dergelijke krantenartikelen en "gijzelingen" ook niet.
Want denk maar als er hier 1 land ik de krant ook haal hoor :)
Ik gijzel niet, hou wel aan en bel zelf de politie.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:33

Nee, ik snap wel wat je bedoelt Niello. Maar als je (de organisatie) LTO hebt + wat paardenliefhebbers, dan mis je nog zo ontzettend veel mensen... Lang niet alle boeren voelen zich vertegenwoordigd door de LTO net zoals wij ons niet per se vertegenwoordigd voelen door de Sectorraad Paarden. Dus ik zie niet zo veel heil in het inschakelen van dergelijke organisaties. Dan stellen een paar bobo's onderling weer een leuk convenant op waar je niks aan hebt.

Dit is een veel grotere, principiële zaak die aan de wet getoetst moet worden. Dat moet je imo niet aan dat soort organisaties overlaten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:49

Dan moet er gewoon een landeigenaar een rechtszaak starten. Dan buigt de rechter zich er over. Lijkt mij ook het beste. Nu roept iedereen maar wat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:56

Maar dat is toch al gebeurd? Of is een civiele zaak daar niet geschikt voor?

Er zou een fonds opgericht kunnen worden waarmee in ieder geval de proceskosten van die landeigenaar worden gedekt. Of misschien is een proefproces een mogelijkheid...

Ik weet daar te weinig van. Helaas geldt dat voor de meeste mensen. Het zou mooi zijn als er een advocaat is die hier een prestigeproject in ziet en zijn/haar tanden erin wil zetten.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:19

Grote instanties hebben vaak wel meer aanzien en goede advocaten. Zou een petitie van diereigenaren en LTO,KNHS etc.noet wat zijn? Als iemand privé wat aanspant moet je maar afwachten of het juridisch goed onderlegd is. Hoe meer bezwaarmakers Hoe serieuzer de rechter de zaak opneemt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 07:54

LindyH, dat was inderdaad civiel. Maar daar heeft de rechter al wel bepaald dat er van een noodlanding geen sprake is. Het is een bewuste landing. Maar het heeft wel gevolgen voor de uitleg van andere wetgeving. Er zijn wel uitspraken mbt het landen op andermans grond, maar dat waren strafzaken omdat de landeigenaar de ballonvaarders had mishandeld :o

Ik heb nog een advies van de ombudscommissie gevonden waarbij een ballonvaarder aangifte wilde doen omdat een boer zijn ballon en mandje niet wilde teruggeven nadat het op zijn land was gekomen. Dat "gijzelen" gebeurd dus regelmatig. De ballonvaarder wilde aangifte doen bij de politie. Maar deze wilde zijn aangifte niet opnemen omdat het een civiele zaak is. De politie bemiddelt alleen om escalatie te voorkomen.

Het is niet mijn vakgebied, maar hoe meer ik uitzoek, hoe meer ik er van overtuigd ben dat een ballon zonder toestemming van de landeigenaar helemaal niet mag landen. Er word standaard verwezen naar de wet luchtvaart, maar daar staat alleen in dat een luchtballon buiten een luchtvaartterrein mag opstijgen en landen (8a.40), maar er staat nergens dat je hierbij het eigendomsrecht mag schenden. Voor het opstijgen wordt ook toestemming gevraagd bij de landeigenaar. Er bestaat in Nederland ook het burgerrecht en het zo maar landen op andermans grond is in strijd met het eigendomsrecht.

2. Verzoeker klaagt over de wijze waarop ambtenaren van het KLPD en het regionale politiekorps Zuid-Holland-Zuid op 19 augustus 1998 zijn opgetreden naar aanleiding van de meldingen met betrekking tot de landing van zijn luchtballon. Verzoeker is van mening dat de politie meer had kunnen en moeten doen, dan zij in dit geval heeft gedaan. In dit verband wees hij erop dat in artikel 23, vijfde boek, van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat indien een voorwerp niet door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander is terechtgekomen, de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek moet toestaan het voorwerp weg te voeren (zie achtergrond, onder 1.).Rapportnummer: 1999/430

De korpsbeheerder deelde verder mee dat de politieambtenaren op de bewuste avond niet op de hoogte waren geweest van hetgeen is bepaald in artikel 23, vijfde boek, van het Burgerlijk Wetboek, maar dat de ambtenaren aan die bepaling geen enkele bevoegdheid hadden kunnen ontlenen. De bepaling regelt immers de verhouding tussen burgers onderling. 3. Het accent van politieoptreden bij conflicten tussen burgers onderling dient zoveel mogelijk te liggen op preventie, hulpverlening en bemiddeling. Daardoor kan wellicht erger worden voorkomen. Tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman is gebleken dat de landeigenaar, ondanks een bemiddelingspoging van de politieambtenaren, op de avond zelf niet had willen meewerken aan een voor verzoeker bevredigende oplossing. Op zich is het begrijpelijk dat verzoeker niet tevreden was met deze situatie. Echter, gezien de opstelling van de landeigenaar, de civiele aard van het conflict en het tijdstip waarop een en ander zich voordeed, konden de ambtenaren in redelijkheid beslissen de bemiddeling op dat moment te staken, om zo verdere escalatie van het conflict te voorkomen. Hierbij is van belang dat de landeigenaar had toegezegd dat de ballon de volgende morgen wél van het land mocht worden gehaald.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:18

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:29

100 euro is misschien veel geld ja. Plus dat tientje per persoon maar.....dan denken ze hopelijk wel beter na over waar te landen. En als er dan toch veel landeigenaren zijn die geen problemen met die ballonnen hebben (KUCH) dan hoeven ze vast niet zo vaak 100 euro af te tikken. Dus wat is het probleem dan? ~~}>

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:44

Arethe schreef:

Eindelijk wordt er eens iemand bij de LTO ook wakker. Jaren lang hebben de ballonvaarders volgehouden dat ze overal mogen landen. Maar ze hebben daarbij alleen gekeken naar de wet luchtvaart. Hierin staat dat ze mogen opstijgen en landen buiten een luchthaven. MAAR gemakshalve laten ze het burgerlijk wetboek maar achterwege. Het is dus niet toegestaan om zonder toestemming op andermans grond te landen.

En precies, het landen zonder toestemming staat gelijk aan huisvredebreuk. Ik hoop dat de LTO nu flink doorpakt en hun leden gaat informeren hoe om te gaan met ballonnen die zonder toestemming op hun grond landt.

De fnrs zou hetzelfde moeten doen. Afdwingen dat er niet geland wordt op gronden van en nabij paardenhouderijen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:30

Dat van die 100 euro plus een tientje pp stond ook al in het bericht van Omroep Brabant dat ik gisteren heb geplaatst.

Dat is alvast een begin, maar neemt nog steeds de overlast niet weg.

9 van de 10 heeft geen probleem.
Nou daar geloof ik nou net geen barst van.
9 van de 10 zal het maar laten gebeuren omdat ze geen zin in herrie hebben zoals de man afgelopen week. Maar dat is wat anders dan dat ze het allemaal maar prima vinden.

Ja tijd dat LTO, KNHS en FNRS eens samen doorpakken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:40

Precies. Ik denk dat 9 van de 10 er wel problemen mee hebben. Om mijn huis vinden namelijk geen landingen plaats omdat de boeren moeilijk doen. Mijn achterbuurman heeft zelfs een keer op een ballon geschoten.

Net als dat die vereniging beweert dat er nooit incidenten plaatsvinden met paarden.... klinkklare onzin.

En inderdaad. Het neemt nog steeds de overlast niet weg. Ik ben nog steeds van mening dat luchtballonnen in een drukbevolkt gebied als Nederland niet thuis horen. Tenzij er hele goede afspraken worden gemaakt. Locaties met dieren in kaart brengen, deze mijden en met landeigenaar die geen bezwaar hebben tegen landingen een mooi tarief afspreken en daar landen. En de vergunningen van cowboys intrekken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:44

Wat zouden wij een volgende keer volgens jou het beste kunnen doen, damian? Ik vind dat je het goed verwoord. Wij zijn alleen geen lid van LTO.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:38

9 van de 10 keer zijn de ballonvaarder hem waarschijnlijk al gepeert voordat de landeigenaar überhaupt van iets weet. Wie niet ter plekke is kan ook niet klagen he.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:48

Hier kunnen ze t land niet op zonder bij ons over t erf te moeten gelukkig. En oplettende buren :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:11

Maakt toch niks uit dat je geen lid bent van LTO? Ik zou gewoon vragen wat je zelf wilt.