Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
damian23 schreef:Goed plan om een petitie te starten. Ben er wel een beetje klaar mee. En het is jammer voor de goed willende ballonvaarders, maar het grootste deel van de ballonvaarders houdt gewoon totaal geen rekening met wat er op de grond gebeurd. Ik vind het heel jammer dat de vereniging de kans op betere afspraken niet oppakt. Ik heb ook nog steeds niks gehoord. Er zijn steeds meer incidenten. Zowel bij ons, de paardenliefhebbers als bij de agrariërs.
Ik zal eens wat vragen droppen bij de provincie en de luchtvaartpolitie over het juridische gedeelte van deze hobby. Ik denk namelijk dat de wetgeving een beetje verkeerd wordt uitgelegd.
Citaat:Marije Roozendaal, bestuurslid van de afdeling ballonvaart van de KNVvL, laat weten dat er recent met LTO is gepraat over de gedragscode. ,,We hadden altijd een convenant met de LTO, maar dat hebben zij een paar jaar geleden opgezegd
damian23 schreef:Je mag trouwens de ballon vasthouden totdat ze alle schade hebben vergoed. Volgende keer moet de boer gewoon de politie bellen in plaats van andersom.
Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken
Artikel 23
1.Is een voorwerp of een dier anders dan door opzet of grove nalatigheid van de eigenaar op de grond van een ander terecht gekomen, dan moet de eigenaar van de grond hem op zijn verzoek toestaan het voorwerp of het dier op te sporen en weg te voeren.
2.De bij de opsporing en wegvoering aangerichte schade moet door de eigenaar van het voorwerp of het dier aan de eigenaar van de grond worden vergoed. Voor deze vordering heeft laatstgenoemde een retentierecht op het voorwerp of het dier
Citaat:Ga alle landeigenaren af en vraag ze vooraf toestemming,
Arethe schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/2570111/boeren-willen-geld-zien-van-ballonvaarders
Dit stond net op de telegraaf over dit onderwerp.