Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
petitparis schreef:Ergens jammer dat Totilas onder zulke praktijken beter "presteert".
russel schreef:Kennelijk kan dit paard deze gymnastisering aan....

Bandida schreef:russel schreef:Kennelijk kan dit paard deze gymnastisering aan....
Wel, ik ga niet meepraten over de dressuur die hier te zien is, ik ben het met HC eens.
Maar over het gymnastiseren aankunnen.. zien jullie dan niet dat dat paard scheef loopt? Letterlijk van kop tot teen, hele proef het hoofd schuin, hele proef ongelijke beweging links/rechts in de schouder.
Blijft nooit goed gaan zo..
Misschien loopt ie wel scheef omdat de ruiter er niet altijd recht op zit.
). Ik word daar gelukkig van. De dieren ook? I hope so!
En hoeveel mensen zijn er ongelukkig door een lichamelijke kwaal of wat dan ook? 
ceasario schreef:Huertecilla schreef:[
Wereldrecord dierenmishandeling.
Kan hij trots op zijn
Daar dien je de Jury op aan te spreken "vriend".
sallandval schreef:Leven houdt ook lijden in, voor mens en dier.

Cowgirl schreef:Moeten eerst die oogkleppen van die lui verboden worden.
Totilas een happy paard? Aan me reet. De foto's laten duidelijk zien dat MAR de rollkur methode duidelijk niet beheerst. Op sommige foto's zie je Totilas gewoon denken...AUWW! Om vervolgens een opgelucht gezicht te geven wanneer eindelijk die teugels eens normaal gehanteerd worden.
MAR zit er op zo van ' ik moet nu flinkt trekken anders doet ie het niet'
Eigenlijk hoop ik dat het paard geblesseerd raakt en nooit meer de ring in kan. Dat word ie vast en zeker een stuk gelukkiger. Paard is het slachtoffer van zijn eigen succes.
Persoonlijk had ik weer intresse gekregen in de dressuur sport na al die rollkur toestanden. Maar nu ik deze foto's zie denk ik alleen maar arm paard.
sallandval schreef:Chronische pijn is altijd nog beter dan een uur per dag pijn bedoel je? Of wens je de eigenaars gewoon het slechtste toe?
Verder niet sallandval schreef:In de top (waar het om veel geld gaat) worden paarden wellicht elke dag overvraagd; niet de hele dag maar alleen tijdens de training (een uur? twee uur? per dag?) verder hebben ze overigens een leven waar veel mensen een moord voor zouden doen. Is voor die paarden? Is het goed voor paarden in het algemeen? Dat is een subjectieve kwestie. In elk geval zijn de fokkers die er goed mee verdienen wel degenen die topdieren fokken die tot superprestaties in staat zijn.
Citaat:Dat kun je dan niet leuk vinden... aan de andere kant worden kippen en varkens 'en masse' opgegeten en trekken we ook allemaal graag een leren jas, broek of schoenen aan van het rund (oh ja een leren zadel willen we ook). Die producten komen niet van dieren die een 5* huis hebben en na een lang en heerlijk leven doodgekieteld worden met een veertjeEn hoeveel mensen zijn er ongelukkig door een lichamelijke kwaal of wat dan ook?
Citaat:Dus: zou ik zelf aan RK doen? Nee, zoals mijn leven er nu uitziet niet. Veroordeel ik anderen daarom? Nee, dat is namelijk niet aan mij. Iedereen mag met zijn paard omgaan zoals hem dat goeddunkt; zoals ik al zei een subjectieve kwestie. Vind ik dat het 'verboden moet worden' nee: al helemaal niet. Waar ligt immers de grens? Als de topstallen het al niet goed doen, doe ik het dan wel goed? Wie bepaalt dat? Voor je het weet gaan de verboden van kwaad tot erger en mag in 2100 niemand meer paarden houden, laat staan er sport mee beoefenen (om het risico uit te sluiten dat een paard ooit lijden moet, stel je voor). Leven houdt ook lijden in, voor mens en dier. Een mustang in het wild kan ook een been breken en een langzame pijnlijke dood sterven; heeft die dan per ratio een beter leven gehad dan Totilas? Wie bepaald dat?
Citaat:Ik kan niet bepalen wat erger is dan iets anders, we hebben allemaal onze kwaaltjes, pijn en verdrietige periodes en we gaan allemaal een keer dood (en de dood is nooit leuk). Wat ik wel kan bepalen is dat het leven steeds minder aantrekkelijk wordt door meer geboden, verboden en regeltjes.. en daar ga ik graag tegenin.

russel schreef:Jullie zijn echt heel erg........allemaal fijn gerden paarden......vast wel.
Kennelijk kan dit paard deze gymnastisering aan....
Het is maar goed dat geen bokker dit nadoet, dat pleit wel weer, want hier zitten geen GPRuiters en GP paarden en dan is het idd foute boel.
Kennelijk werkt deze gymnastisering bij GP gekwaliciceerde paarden, met dito geschoolde ruiters, of het fijn is te zien is de vraag.
Ik persoonlijk heb erg veel moeite met de fanfarespelers....lekker korte hulpteugel, flink trommelen met scherpe sporen en o wat rijden we vriendelijk, lekker vals knikje in de hals, strakke rug...hoevelen onder de veroordelers rijden zo? Niemand natuurlijk, want dat weten ze zelf niet.....
. Gelukkig werken mijn ogen nog wel en sta ik regelmatig(lees elke dag wel een keer) met mijn ontzichtbare schaar teugeltjes door te knippen.
Huertecilla schreef:sallandval schreef:Leven houdt ook lijden in, voor mens en dier.
´Artikel 36 (mishandeling)
1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.
2. Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is; ´
Een menselijke sportambitie is geen redelijk doel om leed voor te veroorzaken
Het, de ´top´ruitersport waarbij paardwelzijn ondergeschikt is aan mensenbelangen, ís dus allemaal al impliciet verboden.
Blijkbaar zijn de belangen groot/verstrengeld en treedt de dierenpolitie net op.
Tot aangetoond wordt dat het welzijnbelang van het individuele dier gewaarborgd is, moet het blijkbaar expliciet verboden worden.

Huertecilla schreef:sallandval schreef:Chronische pijn is altijd nog beter dan een uur per dag pijn bedoel je? Of wens je de eigenaars gewoon het slechtste toe?
Wat dacht je van een ´blessure´ waardoor het paard ´alleen nog maar normaal paard´ kan zijn?! Een ´blessure´ die de ´gymnastisering´ limiteert; de grens van het ´grensverleggen´ een stukje teruglegt naar die van een onverlegd paard.
Dan is hij voor de extreme exploitatie ongeschiktVerder niet
gummie schreef:In mijn interpretatie is laatst genoemde een uiting van agressieve dwang. dat subjectieve begrip waarover onenigheid kan bestaan.
van het paard waarborgt. Waarborgt dat ze NIET ondergeschikt worden aan mensenbelangen.gummie schreef:Ook daarover kun je van mening verschillen. Zo te lezen zie je verboden als een beperking. Anderen zullen het wellicht zien als een bescherming. Als je, in dit licht, kijkt naar een verbod op bijvoorbeeld rollkur (dus niet LDR), zal je het moeten zien vanuit het beschermingsdoel. In zo'n geval is een beperking gewenst. Dan nog blijft de vraag: wanneer is bescherming gewenst? Lijkt me dat wetenschappelijke onderbouwing daarbij erg belangrijk is. En uit wetenschappelijk onderzoek door bijvoorbeeld van Weeren is gebleken dat over de schadelijkheid van hyperflexie nog geen uitsluitsel kan worden gegeven, maar dat ook niet bewezen is dat het schadelijk is. Echter: dat toepassing door amateurs WEL schadelijk zal zijn, en dat het hanteren van deze methode alleen al daarom slechts door professionals zou moeten worden toegepast als het al wordt toegepast.
Citaat:En dan komen we op een nieuwe discussie, namelijk: als je weet dat het toepassen van deze methode door amateurs schadelijk is voor het paard, waarom wordt er dan zo weinig aan gedaan dit duidelijk te maken? Want hoe je het ook wendt of keert: amateurs gaan het toepassen OMDAT het in de top tot successen leidt. Met alle gevolgen van dien. Laat ze daar iets aan doen.
yole schreef:Toby schreef:Dan heb je die losrij-foto's nog niet gezien zeker??!
En de omstaanders kijken goedkeurend toe... benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan. Hebben die ruiters eigenlijk bodyguards?

gummie schreef:Er zit wel degelijk logica in.... Wat de achtergrond is van LDR kun je via google heel simpel vinden. Het gaat niet alleen om controle. Maar goed, wat is paardrijden eigenlijk zonder controle?
Daarnaast zie ik, op 1 foto na, allemaal paarden met gesloten mond. Voor mij is dat van doorslaggevend belang. Voor een ander gelden andere criteria. En gezien mijn eerdere uitleg, vind ik die ene foto met opengesperde mond EN slofteugel geen voorbeeld van LDR, maar van rollkur. Namelijk agressieve dwang. En die vorm is al verboden.
Dus ik zie niet in waarom die foto's zouden moeten aantonen dat LDR niet goed is. Het probleem zit em daar in, dat mensen het beeld niet prettig vinden. Dat ze het er niet prettig uit vinden zien. Ik vind dat an sich geen maatstaf om een methode af te keuren.
Ik zeg niet dat ik VOOR LDR ben, ik zeg echter dat ik op basis van de info en foto's van LDR zoals die behoort te worden toegepast NIET TEGEN ben.
gummie schreef:Er zit wel degelijk logica in.... Wat de achtergrond is van LDR kun je via google heel simpel vinden. Het gaat niet alleen om controle. Maar goed, wat is paardrijden eigenlijk zonder controle?
Daarnaast zie ik, op 1 foto na, allemaal paarden met gesloten mond. Voor mij is dat van doorslaggevend belang. Voor een ander gelden andere criteria. En gezien mijn eerdere uitleg, vind ik die ene foto met opengesperde mond EN slofteugel geen voorbeeld van LDR, maar van rollkur. Namelijk agressieve dwang. En die vorm is al verboden.
Dus ik zie niet in waarom die foto's zouden moeten aantonen dat LDR niet goed is. Het probleem zit em daar in, dat mensen het beeld niet prettig vinden. Dat ze het er niet prettig uit vinden zien. Ik vind dat an sich geen maatstaf om een methode af te keuren.
Ik zeg niet dat ik VOOR LDR ben, ik zeg echter dat ik op basis van de info en foto's van LDR zoals die behoort te worden toegepast NIET TEGEN ben.