Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:37

droopy3 schreef:
Volgens mij is die wet er wel al, over het verbod op stands maar gaat hij pas in over een aantal jaar. Net als het verbod op de nerstenfokkerijen , gaat ook pas over een paar jaar in meen ik. Tja daar hebben die diertjes nu wat aan :(:)

Volgens mij ook, maar kan het mis hebben.
Ik ken zat maneges die nog steeds stands gebruiken, aangesloten zijn bij de FNRS, dus het zal nog steeds mogen.
Maar om dit echt paardenleed te noemen? Nee!
Hooguit tot verbetering vatbaar, meer niet.

Echt paardenleed zie ik in paarden of pony's die zonder enkele beschutting met dit weer buiten staan onder het mom van: natural is the best.
Flikker toch op, mafketels... _-:(
Ook een paard/pony moet de vrije keuze hebben om beschut te kunnen staan of niet.
Helaas mag men van veel gemeentes geen schuilstal bouwen en dus kiest men ervoor om paard/pony dan maar op open land neer te zetten.
Kostenbesparing? Slaap je lekker onder je warme dekbedje? Dat extra plakje hooi helpt vast voor de hele nacht...

Het blijft een gebrek aan juiste regelgeving in dit land: een schuilstal zal echt niet het landelijke karakter verzieken.
Is voor de dieren, die lopen op het land. Landelijk dus. Of het nu koeien, schapen, paarden of geiten zijn.
Laat de bouw van schuilstallen toe en veel dierenleed is verleden tijd.
Hoe moeilijk kan het zijn..? >;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:42

Wordt "blubber" binnenkort vervangen door "bevroren kluiten" of door "sneeuw" in deze discussie?
Of temperaturen onder de -10* ? Moeten daarover dan ook schrijfsels naar de staatssecretaris gestuurd worden? Hoe lang staan paarden hier stelselmatig in de modder| sneeuw| ijs..? Een week? Een maand? De meeste landjes zijn na wat forse regenval binnen een dag of wat weer droog, begaanbaar. Dus is het zoveelste regeltje, de zoveelste heilige veronwaardiging van DB en boktdeskundigen nu niet enigzins overtrokken,om maar de uitdrukking onnozel geneuzel maar niet te gebruiken? :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 03:02

1-0 Dolores08.

En jannepauli heeft het over onnozel geneuzel.
Gedeeltelijk mee eens.
Als 144 of is het 114? nu ook zelf weet wat de regelgeving is, zou dat al een boel schelen.
Of dat ze zelf ideetjes mogen aanbrengen tot een betere regelgeving, die voor een ieder duidelijk/uitvoerbaar is.
Maar daar wagen ze zich toch niet aan; teveel geneuzel. ;)

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 03:55

Huertecilla schreef:
Dolores08 schreef:
De natuurlijke biotoop van paarden is namelijk ontstaan op hoogvlaktes, daar komen ze vandaan want daar vonden ze de juiste kruiden op de juiste ondergrond, niet in de modder....waar waar modder en nattigheid is, komen meer schimmels en bacteriën voor. Zo'n gebied zou een paard nooit uit zichzelf gaan opzoeken. Het zijn WIJ die ze daar droppen.

Na het terugtrekken van het ijs is het paard NIET naar de rivierdelta van de lage landen gegaan.
Het paard is daar pas door de bekercultuur mee naartoe gekomen.

.

Eu...dat zei ik toch ook niet?

ElCamino

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:54

Hmmmm....vannacht was het hier -19 en toen we thuiskwamen van een feestje stonden mijn heren gewoon vóór hun stal. Beetje beschut maar wel lekker buiten in de sneeuw...ze kúnnen kiezen. Alleen bij die koude oostenwind stonden ze de hele dag in hun box. Dit geeft voor mij aan dat mijn paarden in elk geval niet blij zijn met harde gure wind en dan zoeken ze toch hun stal op.
Terwijl ze met een pak sneeuw op de rug zonder wind wél buiten blijven staan.

Dus ik denk dat je pas kunt zeggen wat paarden wel en niet kunnen/willen/fijn vinden wanneer ze de keuze hebben!! Je kunt niet zeggen op mijn kale wei hebben ze het fijn want als ze wél een schuilstal hebben stonden ze er wellicht in....en andersom ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:10

Nu is het ook niet slecht, windstil met zon....ook al is het hier ook nog -19

Eigenlijk is dit Zwitserlandgevoel...toen ik daar woonde, kon ik met -24 gewoon lekker buiten lopen in normale kleren, als de zon scheen en die scheen meestal wel als de sneeuw uit de lucht was, doordat sneeuw de kou uit de lucht haalt, is dat aangenaam en als alles zo droog gevroren is, dus ook de luchtvochtigheid erg laag is, voelt het niet koud aan..

Gaat het waaien, dan ga je kapot....dat is niet te doen, windstil is heeeerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:26

Op een of andere manier ben ik toch meer een type voor +24. Het was hier -19 en nu ongeveer -8. Zometeen even bij de kat van de buren kijken of die zoet bij de kachel is blijven liggen. Op deze momenten vind ik het niet zo heel erg om geen paard te hebben en nog minder erg om geen paard te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:27

Het ergste vind ik het nu om met die jerrycans te slepen om ze te laten drinken..maar gelukkig kunnen ze buiten zijn, morgen wordt het ander weer hoorde ik op de radio, allerminst aangenaam. Als we nu buiten gaan zijn, worden we mooi bruin...krijgen we een wintersporthoofd. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:33

Citaat:
Het blijft een gebrek aan juiste regelgeving in dit land: een schuilstal zal echt niet het landelijke karakter verzieken.
Is voor de dieren, die lopen op het land. Landelijk dus. Of het nu koeien, schapen, paarden of geiten zijn.
Hoe moeilijk kan het zijn..?

O, dat is zo waar! En als gemeenten (aangevoerd door de Rijksbouwmeester) nou zo bang zijn voor wildgroei aan schuthokjes in het landschap, dan ontwerpen ze toch gewoon zélf enkele acceptabele schuilmogelijkheden en laten de paardenhouders/veehouders(voor hen geldt dit net zo goed) zelf kiezen wat ze neerzetten. Vraag in voorkomende gevallen om een strookje groen, kun je ook eisen aan stellen, zoals geen coniferen, en voila!

Zo moeilijk is het...

Van die sectorraad is op dit vlak trouwens geen enkel heil te verwachten, die vertegenwoordigen van alles, maar nog in het minst de individuele kleinschalige paardenhouder... Het is zelfs in het belang van de commerciele sector om bouw van stallingen aan huis zoveel mogelijk tegen te gaan.

EDIT: zou de dierenbescherming híer niet iets voor de paardenhouder kunnen betekenen?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:10

randalinpony schreef:
Citaat:
Hoe moeilijk kan het zijn..?

O, dat is zo waar! En als gemeenten (aangevoerd door de Rijksbouwmeester) nou zo bang zijn voor wildgroei aan schuthokjes in het landschap, dan ontwerpen ze toch gewoon zélf enkele acceptabele schuilmogelijkheden en laten de paardenhouders/veehouders(voor hen geldt dit net zo goed) zelf kiezen wat ze neerzetten. Vraag in voorkomende gevallen om een strookje groen, kun je ook eisen aan stellen, zoals geen coniferen, en voila!

Zo moeilijk is het...

Van die sectorraad is op dit vlak trouwens geen enkel heil te verwachten, die vertegenwoordigen van alles, maar nog in het minst de individuele kleinschalige paardenhouder... Het is zelfs in het belang van de commerciele sector om bouw van stallingen aan huis zoveel mogelijk tegen te gaan.

EDIT: zou de dierenbescherming híer niet iets voor de paardenhouder kunnen betekenen?

Helaas kan de DB hier niet in bemiddelen,ik heb het ze gevraagd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:41

Vandaag heeft mijn vriend verwarmde drinkbaken geinstallerd met zo'n warmtekabel langs de leiding.
Alles netjes gemaakt en hufterproof....zodat mijn ene paard niet alles meteen eraf sloopt.
Het loopt netjes door de muur, binnen in de tussenwand naar het plafond, via plafond en een dikke slang door de muur de garge in en daar zit de transformator en het stopcontact. Wel 2 dagen werk maar wát een succes!!! Het kost wel wat maarrrr.....
Ik hoef NOOIT mer ijs te hakken in de verbakken....water is heerlijk lauw en de paardjes zijn heel blij ermee, en ik ook !!!! Na de vorst stekker uit stopcontact en volgend jaar er weer in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:53

gohya schreef:
Helaas kan de DB hier niet in bemiddelen,ik heb het ze gevraagd.

Maar proberen is er volgens mij ook niet bij, anders had er wel iets concreets over in de richtlijn gestaan. Misser eerste klas, zeker met nieuws dat de ellende juist bij die groep hobbyisten zou zitten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:00

zag op tv gelderland ook stukje over een paard uit putten
Bleek al lange tijd opgesloten te hebben gezeten geen daglicht enz en zijn hoeven waren zelf helemala omgekruld....

Zulke paarden zie je nooit als ze bv een jaar lang ergens opgesloten zitten.
Moet je net op dat terrein komen. Vond het er zo verschrikkelijk uit zien.
Ik begrijp die mensen ook niet....

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... rloosd.htm

linkje
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-02-12 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samen gevoegd. Editknop gebruiken aub.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:41

ik zie het hier in de omgeving ook wel , schuilstallen die al meer dan 15 jaar worden gedoogd , en nu ineens weg moeten.(nieuwe opzichter bij de gemeente,eentje zonder compassie)
maar ook een aantal hobbymatige paardenhouders , die al jaren een gemeenteweitje huren , en in het afgelopen jaar te horen hebben gekregen dat ze konden vertrekken , zonder waarschuwingen vooraf , gewoon een brief met ; u dient binnen 2 maanden weg te zijn.
de toezeggingen uit het verleden dat ze dan andere grond aangewezen zouden krijgen wordt niet nageleefd , en de grond waar ze vanaf moeten wordt dan betiteld als bouwgrond , omdat de gemeente in de toekomst hier aan de rand van het dorp kantoorpanden en een industrieterrein wil bouwen ,echter dit horen wij al 7 jaar aan, en de grond die ze zich toe-geeigend hebben ligt al die tijd al braak......
nu is het zo gek dat de gemeente de ex-grondeigenaren heeft benadert , met de vraag of ze intresse hebben om tegen een gereduceerde prijs hun eigen grond terug te kopen!!!
echter de mensen die op deze wijze ineens met hun paarden op straat zijn komen te staan , die hebben het moeilijk , particuliere weides zijn hier nauwelijks te huur, en de "boerenpensionstallen" zitten allemaal vol.
aangezien de manege voor een normaal mens onbetaalbaar is, waren/zijn sommige genoodzaakt om hun dier te verkopen, maar probeer in deze tijd maar eens snel te verkopen, dat is ook moeilijk.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:46

Ik had een schuilstal staan,die werd gedoogd vanaf 1993.
Er komt een nieuwe bewoner aan de overkant wonen [grote luxe woonboerderij] die man houd niet van paarden,dient een klacht in en de stal moest weg.Er werd zelfs een dwangsom opgelegd van 10.000 per dag als de stal niet vóór een bepaalde datum weg was.
De reden dat de stal opeens weg moest? de man wilde gewoon niet dat er een stal stond,en liever ook geen paarden.
Dat weiland staat nu al heel lang leeg,in de zomer is het te heet,er is geen beschutting.In de winter is het té koud,het is een open vlakte op het Noord-Oosten.Daar zit ik dan met me weiland.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:57

Jannepauli schreef:
Wordt "blubber" binnenkort vervangen door "bevroren kluiten" of door "sneeuw" in deze discussie?
Of temperaturen onder de -10* ? Moeten daarover dan ook schrijfsels naar de staatssecretaris gestuurd worden? Hoe lang staan paarden hier stelselmatig in de modder| sneeuw| ijs..? Een week? Een maand? De meeste landjes zijn na wat forse regenval binnen een dag of wat weer droog, begaanbaar. Dus is het zoveelste regeltje, de zoveelste heilige veronwaardiging van DB en boktdeskundigen nu niet enigzins overtrokken,om maar de uitdrukking onnozel geneuzel maar niet te gebruiken? :D

Hmm ik weet niet of ik iets heb gemist, maar deze zomer heeft het toch op enkele weken na (in het begin van de zomer) de hele zomer behoorlijk geregend. De zomer daarvoor idem dito. En komende zomer zal dit ongetwijfeld ook weer zo zijn. Dat heet klimaatverandering. Ik denk dat de paarden dit jaar wel langer in de blub hebben gestaan dan een paar weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:59

ElCamino schreef:
Vandaag heeft mijn vriend verwarmde drinkbaken geinstallerd met zo'n warmtekabel langs de leiding.
Alles netjes gemaakt en hufterproof....zodat mijn ene paard niet alles meteen eraf sloopt.
Het loopt netjes door de muur, binnen in de tussenwand naar het plafond, via plafond en een dikke slang door de muur de garge in en daar zit de transformator en het stopcontact. Wel 2 dagen werk maar wát een succes!!! Het kost wel wat maarrrr.....
Ik hoef NOOIT mer ijs te hakken in de verbakken....water is heerlijk lauw en de paardjes zijn heel blij ermee, en ik ook !!!! Na de vorst stekker uit stopcontact en volgend jaar er weer in.

wat kostte het? Denk er over om het ook maar te gaan doen, na 3 zulke winters.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:27

Arabesk schreef:
kleinvosje schreef:
Ik heb even naar het artikel op spits.nl gekeken, daar zie je dan een foto van een ambtenaar voor een heel groot weiland staan, dat weiland ziet er niet eens heel slecht uit, er staan twee paarden op en het land is groot. Dierenleed...

Paarden in een weiland is sowieso zielig, die horen niet buiten, maar lekker in een kooitje!

Poeh, wat ben ik het met je eens!
24 uur naar een muur staren op een dikke laag goudgeel stro, da's erg!
Laat de gemeenten en terrein eigenaren dan wat toleranter zijn op gebied van bebouwing...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:55

Babootje schreef:
Jannepauli schreef:

Hmm ik weet niet of ik iets heb gemist, maar deze zomer heeft het toch op enkele weken na (in het begin van de zomer) de hele zomer behoorlijk geregend. De zomer daarvoor idem dito. En komende zomer zal dit ongetwijfeld ook weer zo zijn. Dat heet klimaatverandering. Ik denk dat de paarden dit jaar wel langer in de blub hebben gestaan dan een paar weken.

Mijn paarden hebben anders de hele zomer geen blubber gezien, op een paar stukjes na misschien, en zon droog najaar als dit hebben we lang niet gezien....

De DB doet volgens mij niets anders dan aandringen op veranderingen van regelgeving en wetgeving om het de dieren beter te maken, dus dat ze geen zin hebben om in de bres te springen voor de vee- en paardenhouder die geen schuilgelegenheid in het weiland mag bouwen, is eerder te wijten aan onwil dan aan iets anders...

Het is namelijk regelrecht in het belang van dieren dat daarvoor goede voorzieningen worden getroffen. Maar dit is geen actie waar 'zieligheid' meespeelt, wat de DB geld oplevert? Dit is een actie om het de eigenaar mogelijk te maken om zijn dieren meer comfort te bieden.

Die hobbyhouder die het allemaal zo slecht doet, daar vraag ik me steeds meer over af. De sector zelf wijst nu ook met de vinger naar de hobbyist, maar daar hoort de landelijke sportruiter, en de fokker die is aangesloten bij een stamboekvereniging nu ineens niet meer bij.

Terwijl wij, bij mijn weten, toch heuse hobbyisten zijn, net zoals vrijwel alle ponyfokkers in Nederland, en de meeste KWPN-merriehouders toch ook.
En ik weet dat er op bokt een heleboel 'sportruiters' zitten, maar dat zijn toch echt voor het overgrote deel hobbyisten, tenzij ze ervan kunnen leven en de belastingdienst nog wat van ze kan romen....

Verder nog over modder, pachtveldjes en gemeentes: hoe dan ook, is het nooit de schuld van die instanties als jóuw dieren verpieteren, want dat kon je allemaal voor de winter begon al weten, en op het moment dat het dan niet gaat kan je ook maatregelen treffen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:16

Tsja, gedoogd is gedoogd, je hebt je schuilstal daar in principe tegen de regels staan. Dan wéét je dat je eens gedwongen kunt worden hem af te breken. Niet fijn, maar niets aan te doen.
Zoals Gohya, je had ook sinds 1993 de tijd om je situatie zó aan te passen dat je wél een legale goede plek voor je paarden hebt. Dat is best veel tijd...

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:26

Kuggur schreef:
Tsja, gedoogd is gedoogd, je hebt je schuilstal daar in principe tegen de regels staan. Dan wéét je dat je eens gedwongen kunt worden hem af te breken. Niet fijn, maar niets aan te doen.
Zoals Gohya, je had ook sinds 1993 de tijd om je situatie zó aan te passen dat je wél een legale goede plek voor je paarden hebt. Dat is best veel tijd...

Ik huur dat weiland pas vanaf 2010.De gemeente keurde het voorheen goed dat de stal er stond.
Maar door 1 klager moest die weg.Er mag zelfs geen muur van strobalen op staan,helemaal niets.
En zó aanpassen? er valt nix aan te passen,je mag hier niets en er is verder niets te huur of te koop hier.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:35

jeetje wat erg Gohya!
gebruik je het nog voor hooiwinning?
of kun je het in de zomer nog wel gebruiken als weiland?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:04

gohya schreef:
Ik huur dat weiland pas vanaf 2010.De gemeente keurde het voorheen goed dat de stal er stond.
Maar door 1 klager moest die weg.Er mag zelfs geen muur van strobalen op staan,helemaal niets.
En zó aanpassen? er valt nix aan te passen,je mag hier niets en er is verder niets te huur of te koop hier.

Tsja, dat is balen, kun je dus geen paarden houden daar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:21

tja, dan is zo´n land dus alleen in het voorjaar en najaar bruikbaar en in de dazentijd als hooiland. Wel heel erg zonde! Leuke buren...

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:39

Ja ik baal er heel erg van.Ik zet er idd. geen paarden neer,in ieder geval niet in de winter en niet in de zomer.Ik heb nog gevraagt of er een partytent tijdelijk mag staan,alleen om ze in de zomer te beschermen tegen de zon.NEE was het antwoord.Er stonden nog 3 bielzen rechtop van de afgebroken stal.Gelijk een brief,die bielzen moesten er binnen 2 weken uit zijn,anders boete.Naja zeg,of er nou bielzen rechtop staan of weidepalen,das toch geen bouwwerk?
Het aller ergste vond ik dat ik eerst wél toestemming kreeg om een afdak te maken,zodat ze toch schaduw hadden en droog konden staan.Paar dagen later werd ik gebelt,sorry was foutje,het mocht niet.
Hoezo tegen werken?