Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:11

Ja natuurlijk staat het gras torenhoog, ben je wel even het weiland ingelopen? He sh*t je zakt weg, idd er staat gras zat, maar geen machine die het land in kan.

edit: zo dan?
Laatst bijgewerkt door Caira op 03-10-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:14

Caira iets netter mag ook wel hoor. Ik kan natuurlijk niet over het hele land oordelen enkel bij ons in de buurt en wat wij horen van "collega" boeren. Hooi genoeg en echt niet te nat om te hooien. Ze hebben andere getijden gehooid als voorgaande jaren daar de seizoenen veranderen in het land en misschien dat men daar aan moet wennen. Dat we niet meer in april/ mei/ juni de schuren vol kunnen proppen voor de winter maar het pas in juli/ augustug/ september kunnen. Mensen kunnen slecht tegen veranderingen en dat zorgt voor paniek, ongegronde paniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:17

Caira als jij vind dat je met zulke bewoordingen respect toont, dan heb je een plankje misgeslagen.

Tellen kan je vast wel...op een gegeven moment is de koek op....en brandstofprijzen zijn nu eenmaal duur, daar hebben we allemaal last van, zeker als we met zijn allen op een kabinet stemmen die de diesel net zo duur wil maken als benzine en ja daar gaat de rode diesel ook achteraan...

Iig zoals ik al zei, de boeren zien mij niet meer met de kleine pakjes hooi, als ik voor 60 euro een grote baal kan krijgen waar ik 5 weken van kan voeren....het is maar hoe je zelf in de markt wil staan.

Nog een fiets, ik werk als uitzendkracht, vaste baan heb ik al 3 jaar niet meer, maar de salarissen zijn om te janken, denk je echt dat ik een salariseis heb omdat alles zo duur is??? Of moet ik mijn eigen markt kapot maken? Zo werkt ook de economie...maar de bedrijven waar ik werk, hebben het geld er wel voor en gelukkig heb ik regelmatig werk omdat mijn collega's liever lui dan moe zijn, ook zo zit de wereld in elkaar.

Caira, ik weet onderhand wel dat jullie hooi voor de verkoop hebben en laten we eerlijk zijn naast een melkveehouderij is dat elke zomer weer een mooie inkomst. De vader van een kennis van vroeger deed in de zomer hooien en verkopen, het meeste ging zwart, kleine partijen, even een trailertje vol laden, handje kontantje, ik werd zelfs nog vaak gematst voor de helft van de prijs..mijn kennis met paarden kreeg het gratis of betaalde 50 euro cent voor het persen, omdat haar vader dat moest betalen voor het persen....

Om met allerlei boze verhalen aan te komen dat er dit jaar meer kosten zijn geweest, dus de winst minder, maar dat die in de prijs is doorberekend dus uiteindelijk quite is gespeeld, gaan er bij mij niet in...want 5 jaar geleden kocht ik 22 kg pakken voor 2,50 en dat was jarenlang de vaste prijs, dat diezelfde pakken nu ineens 6 euro moeten kosten, gaat er bij mij niet in.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:19

Caira schreef:
Ja natuurlijk staat het gras torenhoog, ben je wel even het weiland ingelopen? He sh*t je zakt weg, idd er staat gras zat, maar geen machine die het land in kan.

edit: zo dan?

Er zal hier en daar nog wel zo een stuk land zijn, als er geen sloot is (gegraven), maar onderhand is het zo droog geworden, zelfs hier waar de kleigrond erg zwaar is, is onderhand alles droog genoeg.....

je woordgebruik, krijg er steeds weer een idee van dat je nog op de middelbare school zit....

dat er boeren stoppen is al jarenlang aan de gang, heeft niets met de hooiopbrengsten van doen, dat alles later is en dat er boeren zijn die geen 4 of 5 sneden binnen hebben kunnen halen als hun concullega's...de subsidies die boeren krijgen zijn ook niet misselijk en stoppen met vee heeft ook voor veel boeren een hele grote cent opgeleverd en al die kleine krappen lage varkensschuurtjes staan nu rijen smalle paardenstalletjes voor goud geld...als paddestoelen...je hoeft als boer bij mij niet zielig te doen....daarvoor woon ik te lang op het platteland en heb ik te veel kunnen horen, zien en meemaken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:22

Onze boer verhoogde ook altijd keurig de prijzen mee met de paniek, die man was niet gek :D
Had altijd hooi genoeg, prijs aan het loonbedrijf bleef gelijk, maar toch kon hij binnen 2 maand de prijs rustig 2 euro omhoog gooien...
Hmm de meeste boeren zijn echt niet gek ;) (daarom zijn wij wel van die boer afgestapt, hij was het voorbeeld van 'hoe haal ik een mooie auto uit mijn hooiopbrengt' :D )

Hier is de paniek ook toegeslagen; door alle berichten over schaarste had onze hooiboer alles al verkocht voordat het van het land kwam! (alles was al gereserveerd). Tot 2 keer toe! En eerlijk is eerlijk, hij pikte mooi een graantje mee van die angst ;)
Ach, gelukkig zat hij nog met die grote hooibalen in zijn maag dus die brengt hij bij ons voor 50 eu. per stuk (incl. berzorging natuurlijk). Want iedereen wou perse die dure pakjes :)
(al is 50 eu al aardig aan de prijs, maar goed... bij de fourage betaal ik er nog veel meer voor :P)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:25

Pashon schreef:
Jeetje hoevaak moet er nog gezegt worden dat er helemaal geen hooi schaarste is!

Misschien dan erg regionaal. Ik woon echt midden op 't platteland, tussen de boeren. We hebben regelmatig gesprekken over van alles en nog wat, maar ook het inkomen. Van alle afnemers van mijn hooiboer, zijn er nog twee vaste over. Deze krijgen beide een complete vracht aangeleverd en that's it. De rest houdt hij voor z'n eigen paarden. Dus in plaats van 3x hooien, nu maar 1x..........je mag 't geen schaarste noemen :9 ..........
Mijn 40 balen, zijn er dus 32 van een volle aanhanger plus nog 8 van vorig jaar.
Ik heb 't dus niet alleen van horen zeggen, maar ik zie ook daadwerkelijk wat er op 't land staat en wanneer er gehooid/geoogst wordt. Nu draaien er overuren op 't mais.

Er wordt regelmatig getemperatuurd wanneer er geperst kan worden, maar echt.....hier in de regio komt er geen hooi meer, daarvoor is 't te nat.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 03-10-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:27

ik weet niet waar je woont, maar ook wij wonen midden op het platteland en ook altijd gedaan en het is pure slimheid van de boeren want de mensen betalen wel omdat ze het simpelweg gewoon nodig zijn!
Ook wij zien uiteraard wat er wel of niet van het land komt en er is absoluut niet van schaarste te spreken.

Voorgaande jaren konden we 3x hooien en hebben een tijd terug zelfs maar 2x per jaar kunnen hooien. Dit jaar hebbe we 5x gehooid en met ons nog veel meer boeren!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:28

Schafstall schreef:
Pashon schreef:
Jeetje hoevaak moet er nog gezegt worden dat er helemaal geen hooi schaarste is!

Misschien dan erg regionaal. Ik woon echt midden op 't platteland, tussen de boeren. We hebben regelmatig gesprekken over van alles en nog wat, maar ook het inkomen. Van alle afnemers van mijn hooiboer, zijn er nog twee vaste over. Deze krijgen beide een complete vracht aangeleverd en that's it. De rest houdt hij voor z'n eigen paarden. Dus in plaats van 3x hooien, nu maar 1x..........je mag 't geen schaarste noemen..........
Ik heb 't dus niet alleen van horen zeggen, maar ik zie ook daadwerkelijk wat er op 't land staat en wanneer er gehooid/geoogst wordt. Nu draaien er overuren op 't mais.

Van de Mais hoeven de boeren het dit jaar ook niet te hebben, dat is OF verdort, of verschimmeld of niet eens de grond uitgekomen, waardoor er nog meer hooi gevoerd gaat moeten worden. Maar gelukkig is inmiddels duidelijk geworden dat er GEEN hooischaarste is, zullen de boeren blij mee zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:31

Willen ze het nou verkopen of willen ze het nou zelf voeren...

Of zelf mais inkopen?? Hier iig is het al 2 weken af en aan rijden, tot laat zelfs...rijden met torenhoge snelheden over de landwegen.... :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:32

Stro oogst was dramatisch, mais zag er ook niet te best uit moet ik eerlijk zeggen... groeide zo traag. Maar hoe die oogst is, durf ik niet te zeggen. Hier groeit sowieso weinig mais :P
Hooischaarste in mijn regio (noord) heb ik niet gevonden, als is natuurlijk een groot deel voordroog geworden helaas! Maar ja, t is wel eten. Met dank aan afgelopen week hebben veel boeren alsnog een hooi/voordroog (afhankelijk grondsoort en hoogte van het land) van het land gehaald.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:33

Er is wel degelijk schaarste, heb bij 2 leveranciers hetzelfde te horen gekregen en zelf ook gezien.
Bij de ene komt er normaal een 85 tot 90 baaltjes van het land en dat waren er nu 51.
Bij de ander komen er normaal tot 2500 baaltjes van het land en dat waren er nu een kleine 1100.
Dat het land op sommige plekken beter begaanbaar is dan op andere plekken kan ook heel goed kloppen.
Sommige plekken is het hier zo nat dat ze het mais er niet vanaf krijgen en aan de andere kant van het dorp waar het land hoger ligt is het er al vanaf. Datzelfde geld ook voor het hooi/stro.

Schafstall schreef:
Pashon schreef:

Misschien dan erg regionaal. Ik woon echt midden op 't platteland, tussen de boeren. We hebben regelmatig gesprekken over van alles en nog wat, maar ook het inkomen. Van alle afnemers van mijn hooiboer, zijn er nog twee vaste over. Deze krijgen beide een complete vracht aangeleverd en that's it. De rest houdt hij voor z'n eigen paarden. Dus in plaats van 3x hooien, nu maar 1x..........je mag 't geen schaarste noemen..........

Er wordt regelmatig getemperatuurd wanneer er geperst kan worden, maar echt.....hier in de regio komt er geen hooi meer, daarvoor is 't te nat.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:33

Pashon schreef:
ik weet niet waar je woont, maar ook wij wonen midden op het platteland en ook altijd gedaan en het is pure slimheid van de boeren want de mensen betalen wel omdat ze het simpelweg gewoon nodig zijn!
Ook wij zien uiteraard wat er wel of niet van het land komt en er is absoluut niet van schaarste te spreken.

Achter Nijmegen over de grens.

Nogmaals van met eigen ogen zien en er over spreken (zijn ook vrienden van ons) (open calculatie) is er 1x gehooid. En wel half augustus, aangezien het natuurland is, wat zowiezo pas voor de 1e keer na 1 juni gemaaid mag worden.

Maisoogst is hier wel super dit jaar, behalve degene die eerst op 't land gekuild hebben (heet dat zo in NL?), die hebben pech.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:35

vuurneon schreef:
Onze boer verhoogde ook altijd keurig de prijzen mee met de paniek, die man was niet gek :D
Had altijd hooi genoeg, prijs aan het loonbedrijf bleef gelijk, maar toch kon hij binnen 2 maand de prijs rustig 2 euro omhoog gooien...
Hmm de meeste boeren zijn echt niet gek ;) (daarom zijn wij wel van die boer afgestapt, hij was het voorbeeld van 'hoe haal ik een mooie auto uit mijn hooiopbrengt' :D )

Hier is de paniek ook toegeslagen; door alle berichten over schaarste had onze hooiboer alles al verkocht voordat het van het land kwam! (alles was al gereserveerd). Tot 2 keer toe! En eerlijk is eerlijk, hij pikte mooi een graantje mee van die angst ;)
Ach, gelukkig zat hij nog met die grote hooibalen in zijn maag dus die brengt hij bij ons voor 50 eu. per stuk (incl. berzorging natuurlijk). Want iedereen wou perse die dure pakjes :)
(al is 50 eu al aardig aan de prijs, maar goed... bij de fourage betaal ik er nog veel meer voor :P)

Idd de meeste boeren gooien de prijs omhoog terwijl ze het nog prima redden ;)
Gelukkig kan ik hier in limburg nog gewoon mn baaltje hooi of stro voor 2.25 krijgen :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:36

Hier in de omgeving is wel degelijk hooi schaarste.
Voordroog is er wel.
Reden het regende steeds net een paar dagen te vroeg.
Veel hobby paarden houders willen geen voordroog.
Er is ook nog minder van het land gekomen door de vroege droogte.

Russel voor jou De tip:
koop zelf enkele hectare land.
Verbouw zelf je hooi en stro.
Koop je eigen trekker, maaier, schudder en pers en je kunt alles zelf doen.
Maaien wanneer jij denkt dat het droog blijft.
Voor jou gevoel kosteloos in de pak doen.
En natuurlijk altijd perfecte kwaliteit.
succes

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:41

Schafstall dan woon je niet extreem ver hier vandaan en hier is er in overvloed. Stro is een heel ander verhaal, maar daar heb ik het ook niet over. Ik heb het verder ook niet over natuurland, puur over eigen land wat bestemd is om te hooien.
Mais is ook niet slecht aan deze kant.

Meggiemeg er is echt geen schaarste, ja er komen misschien per keer minder balen af maar dit jaar hebben ze vaker kunnen hooien als voorgaande jaren.
Vind het toch altijd wel knap dat mensen bij anderen kunnen zien wat er wel of niet van het land gehaald word, merendeel is van horen zeggen en mensen willen wel eens overdrijven om een paar rottige cent extra te hebben in de maand. Wat ik zeg, mensne betalen het wel want ze moeten het toch hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:43

Precies, dat is wel een probleem: als je geen voordroog wilt, dan zit je vast aan de hoge prijzen van het hooi.
En ja, boeren spelen er prima op in :j Had ik ook gedaan! Want je verkoopt immers wat je over hebt, dus waarom er maar 2.50 voor vragen als iemand er ook makkelijk 4 euro voor betaald?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:50

Caira ben het met je eens hoor, wat een stompzinnig geklets hier , zit me vreselijk te irriteren aan de mensen die schijnbaar perfect weten hoe het boerenleven werkt, 1 ding weet ik zeker, degene die de onzin uitkramen moeten maar eens een paar maandjes gaan boeren, wat zullen ze piepen en klagen. Ik weet niet waar jullie het over hebben maar een boer is net zoals ieder andere ondernemer een ondernemer die bezig is om een boterham te verdienen, als jullie af willen geven op iemand doe dat dan op de mannen in Den Haag, die vanachter hun bureau plannetjes verzinnen die het een boer tegenwoordig onmogelijk maakt om op een normale leuke manier zijn werk te kunnen doen. Er ooit weleens bij stil gestaan wat er zou gebeuren als er geen boeren meer zouden zijn? Wordt moeilijk eten hé voor jezelf of je diertjes!!!!! Ga maar eens met je voederleverancier praten waarom de prijzen van jullie paardenvoer het afgelopen jaar vrijwel niet verlaagd is ? Dit terwijl de inkoopprijs wel drastisch naar beneden is gegaan, dat zijn de oplichters die over julle rug extra winst hebben op hun voeders maar oh wee als een boer eens een keer een meevallertje heeft, daar zou een zware gevangenis straf op moeten staan, schandalig gewoon, kan echt niet door de beugel,hoe durven ze, dat kan écht niet hoor, waar halen ze de gore lef vandaan. Bleh wat een kinderachtig gedoe hier zeg!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:54

zo bassenqua spreek jij jezelf even tegen! Weet jij eigenlijk wel waar je hebt over hebt?
Want ook bij jou in de regio is geen tekort!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:59

Pashon schreef:
Meggiemeg er is echt geen schaarste, ja er komen misschien per keer minder balen af maar dit jaar hebben ze vaker kunnen hooien als voorgaande jaren. Vind het toch altijd wel knap dat mensen bij anderen kunnen zien wat er wel of niet van het land gehaald word, merendeel is van horen zeggen en mensen willen wel eens overdrijven om een paar rottige cent extra te hebben in de maand. Wat ik zeg, mensne betalen het wel want ze moeten het toch hebben.

Hoe wil jij het dan noemen als het geen schaarste is in jouw ogen? Ik weet dat diegene die altijd veel van het land afhaalde geen eenmalige klanten aannam dit jaar enkel om zijn vaste klanten te kunnen voorzien, en dan nog kwam hij te kort met het aantal wat hij van het land afhaalde. Ik koop bij de ander altijd de hele oogst op en heb daar niet genoeg aan om weer een jaar vooruit te kunnen. Zeker niet met het aantal wat er dit jaar vanaf kwam.
De vlasleveranciers leveren ook niet uit wat je besteld, bestel je 3 pallets mag je blij zijn als er 1 pallet komt en veel later dan afgesproken.
Krullen net zo'n drama.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:02

Hier in mijn regio worden de laatste jaren geeneens meer kleine pakjes hooi geperst.
Veels te veel handelingen om een bunder pakjes binnen te halen.
Tegenwoordig is het grote balen wat de klok slaat.

En verders zit ik lachend te lezen hoeveel "experts" er hier iets schrijven.

Ik ga maar naar de familie Flodder kijken op rt5

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:05

meggiemeg vlas en krullen heb ik het niet over. Ik heb het puur en enkel over het hooi, dat de kleine pakjes schaars zijn heb ik al eerder uitgelegd waarom dat is.
Ik weet dat er geen schaarste is puur wat wij horen van "collega" boeren en hoevaak wij zelf hebben kunnen hooien

Stro, Vlas en krullen is inderdaad schaars al hoeven krullen niet eens schaars te zijn want dat komt van hout en hout komt van bomen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:07

Ik geloof ook niet meer zo in dat er te winig opbrengst is. Wij hooien zelf en dan grote pakken van 2 meter lang. Daar zijn er vorig jaar 13 vanaf gekomen, dit jaar 15 terwijl de balen ook nog wat breder waren. Verwacht hadt ik het zeker niet, iedereen zei ook daar staat niks op.

Wel hebben wij door die paniek hooi bij gekocht. 100 kleine baaltjes. Weet de prijs nog niet maar verwacht rond de 6 euro stuk.

Dat de mais schaars is geloof ik ook niks van. Woon op het platteland en het mais ziet er goed uit en is enorm bijgetrokken de laatste maanden. Daar is niks mis mee.

Het stro was wel schaars. Tenminste hier. op sommige akkers waren de stengels nog niet de helft van wat het normaal moet zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:38

verstand van mais heb ik niet maar heb horen zeggen dat er op veel plaatsen een schimmelziekte in zit?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:12

Moderatoropmerking:
Hierbij wil ik jullie vragen om met respect voor elkaar op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:46

Pashon schreef:

Voorgaande jaren konden we 3x hooien en hebben een tijd terug zelfs maar 2x per jaar kunnen hooien. Dit jaar hebbe we 5x gehooid en met ons nog veel meer boeren!

Gehooid of gewikkeld? Dat is namelijk een groot verschil. Aan ECHT hooi zonder plastic erom heen is op dit moment niet normaal aan te komen. Gewikkelde balen zijn er genoeg te koop, alleen weet je daar niet zo 1,2,3 de inhoud van.
Fijn dat jij wel 5 weken aaneengesloten mooi weer hebt gehad. Wij kwamen echt niet verder dan 3 hooguit 4 dagen en dan plenste het alweer. Dit is zo de hele zomer doorgegaan. Was het eindelijk mooi weer, dan was het land te nat om te berijden met de trekker, was het land eindelijk droog, dan regende het alweer.
Inkuilen hebben wij dit jaar ook 5x gedaan, maar dat is iets anders dan hooien. Ook voor de koeien willen wij graag minimaal 3 aaneengesloten droge dagen hebben, want wij willen genoeg DS in de kuil hebben. Deze opbrengst was ook meer dan voldoende, de laaste snede hebben we zelfs verkocht, omdat wij herfstgras niet meer geschikt vinden voor onze dieren. De graskwaliteit is goed, alleen de structuur ontbreekt dit jaar. Dat vullen wij normaal aan met hooi, maar ja, waar koop je hooi op dit moment :7
Ronde balen voor de paarden hebben wij uiteindelijk 3x kunnen maken en dat is hopenlijk voldoende voor de winter, meer zat er gewoon niet in. We hebben nog hooi en graszaadhooi aangekocht, maar of dat ooit nog aankomt?????

De mais is dit jaar van bijzonder goede kwaliteit, brengt heel veel aan. Dat mag ook wel, want velen waren door de mais heen, omdat het vorig jaar veel minder was. Ze zijn hier op dit moment bezig met mais hakselen, altijd een zeer gezellige periode, helemaal met dit mooie weer.

mensen willen wel eens overdrijven om een paar rottige cent extra te hebben in de maand Deze zin is vast niet persoonlijk bedoelt, maar ik voel mij wel aangesproken aangezien ik hard werk om jullie van vlees en zuivel te voorzien samen met mijn gezin en onze dieren.