Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:12

nee klopt. maar die moest ook geen 75 lopen en had die potentie niet. en ik uiteraard bij lange na niet het niveau van craig.
maar ik snap en weet dat in de topsport gewoon zo is (iedere topsport, wielrennen, turnen, springen, dressuur en ja ook western/reining). ik zie graag de mooie ritten en weet dat die niet mogleijk zijn op een andere manier. ik verdiep me in de rijstijlen van dit soort trainen waardoor je snapt wat ze doen met welk doel en dat het niet doelloos rondrukken of schoppen is. ze zijn juist heel veel bezig met de 'psyche' van een paard en kijken hoe deze leren en hoe ze dat kunnen vertalen in training. als iedereen hier zich die moeite had gedaan ipv als een kip zonder kop te gaan schreeuwen zou dit alles nooit zo uit de hand lopen.
en ik vind het niet fair hoe hij nu aan de schandpaal genageld wordt. aangezien het iets is wat je bij iedere top ruiter ziet, zo werkt het nu eenmaal (springen/dressuur/western alles). hij heeft gewoon de pech dat hij eruit is gepakt. dus vind ik de hetse tegen hem onterecht.

als je ertegen bent moet je de hele topsport (springen/western/dresuur en ook de turnsters en kindsterretjes die gepushed worden) 'aanpakken' want het is overal hetzelfde. alleen hanteerd iedereen andere technieken. de een vind techniek 1 heel erg. de ander vidn techniek 2 veel erger.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:13

@ kimmie 261

Ik zit zelf niet in de westernsport, maar ik schrik toch wel als ik lees hoeveel mensen deze wijze van trainen al daadwerkelijk ook gezien hebben.
Ik vind het heel triest.

De vergelijking met andere takken van de sport, zoals dressuur, is nergens voor nodig denk ik zo.
Het enige wat je dan krijgt is over en weer beschuldigingen uiten en zelfs Anky moet het dan weer ontgelden.
En dat, terwijl ze hier totaal buiten staat, ook al rijdt ze naast dressuur ook western.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:15

nu staat het een keer op film.....so what? Behalve rel-topics bereik je er niks mee.
Wil je werkelijk weten wat er thuis en achter de schermen gebeurt? denk ik niet!
En of het nu Wester, dressuur of wat anders is....dit gebeurt dagelijks op veel stallen , ongeacht de tak van sport.

En nee, dit willen we niet.... en oh jee....zouden we nooit doen...
En Ja, dit gebeurt bij menig ruiter die zijn paard even zat is wanneer ze alwéér niet loslaten....etc etc.
Natuurlijk hoort het niet, en als hij slim was geweest had hij het niet gedaan waar veel mensen bij zijn.

En dan roepen we: je moet op de show alleen opwarmen, trainen doe je thuis....
En dan heb je een "show-smart" paard, die moet je wel aanpakken daar.

Ik heb bepaalde nederlandse ruiters wel een erger tekeer zien gaan vroeger.
En ik durf best namen te noemen, vlak een Henk of Dennis niet uit...en met hen nog vele anderen...

Zijn we power & paint vergeten....de roll-kur.....de verschrikkelijk bekende foto's van spring/dressuurpaarden die voorbij gekomen zijn ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:15

Martine123 schreef:
Over de reactie van craig: ik zou ook niet al te vriendelijk reageren als ik wist dat mensen me zo aan het filmen waren om aan te tonen dat ik een dieren beul zou zijn, dat is 1.
Dan moet je anders rijden.. :j

Citaat:
Ooit van zenuwen gehooord?
:') doe even normaal

Citaat:
De bedoeling daarvan is, is dat je paard zelf moet stoppen, je gaat dus met snelheid op de wand af, geeft wel optijd de stop aan, maar daardoor leert het paard ook dat hij door moet gaan en gaat hij beter met zijn achterhand stoppen.

Heb ik dat artikel van eerder dit topic toch niet goed begrepen.. :n

@QuarterH: nee, ik snap je echt niet :n

Citaat:
nu staat het een keer op film.....so what? Behalve rel-topics bereik je er niks mee

jewel hoor, want het staat niet alleen hier op internet, maar wereldwijd :j En dan kunnen de officials de sport gaan aanpakken om zo de regelgeving te wijzigen en misschien een verandering te bewerkstelligen
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-05-11 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:16

Ik ken het hele bump and release principe wel, ik begrijp ook wel wat hij wil bereiken, heb laatst nog een reiningclass gekregen van de zus van een van de besproken personen hier. Maar ik vind dat het hier gewoon ontzettend overdreven en op een ondiervriendelijke manier toegepast. Kan er niet bij dat er nog een paar mensen zijn die het gros probeert weg te zetten als penny's.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:16

Martine123 schreef:
Sorry maar ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren,
Over de reactie van craig: ik zou ook niet al te vriendelijk reageren als ik wist dat mensen me zo aan het filmen waren om aan te tonen dat ik een dieren beul zou zijn, dat is 1.
Wie van de mensen hier heeft een paard nooit heel erg in de mond gezeten?

Voor de niet western ruiters;
En ja, in de proef spin je, jie paard 4 keer, wat zij aan het doen is is op het moment dat hij zelf uit zxijn spin wil stappen ze hem door laat gaan. Goed hij spint wel wat lang, dat is ook zo.

Over het fencing;
De bedoeling daarvan is, is dat je paard zelf moet stoppen, je gaat dus met snelheid op de wand af, geeft wel optijd de stop aan, maar daardoor leert het paard ook dat hij door moet gaan en gaat hij beter met zijn achterhand stoppen.

Ahh ik snap het al Craig is gewoon heel dom? Hij weet dat er mensen aan het filmen zijn en toch door gaan met zijn geruk en gepluk. Als hij zo overtuigd was dat het oke was wat hij deed. Had hij ook niet geprobeerd het filmpje te verbieden.

Kortom hij zal wel door hebben gehad dat zijn trainings methode niet echt oke zijn. :Y)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:18

ElCamino schreef:
nu staat het een keer op film.....so what? Behalve rel-topics bereik je er niks mee.
Wil je werkelijk weten wat er thuis en achter de schermen gebeurt? denk ik niet!
En of het nu Wester, dressuur of wat anders is....dit gebeurt dagelijks op veel stallen , ongeacht de tak van sport.

En nee, dit willen we niet.... en oh jee....zouden we nooit doen...
En Ja, dit gebeurt bij menig ruiter die zijn paard even zat is wanneer ze alwéér niet loslaten....etc etc.
Natuurlijk hoort het niet, en als hij slim was geweest had hij het niet gedaan waar veel mensen bij zijn.

En dan roepen we: je moet op de show alleen opwarmen, trainen doe je thuis....
En dan heb je een "show-smart" paard, die moet je wel aanpakken daar.

Ik heb bepaalde nederlandse ruiters wel een erger tekeer zien gaan vroeger.
En ik durf best namen te noemen, vlak een Henk of Dennis niet uit...en met hen nog vele anderen...

Zijn we power & paint vergeten....de roll-kur.....de verschrikkelijk bekende foto's van spring/dressuurpaarden die voorbij gekomen zijn ?

Maar als je de beelden uit de dressuur verafschuwt, hoe kun je dan wel zoiets in de westernsport goedpraten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:20

stef schreef:
rapido schreef:
Niet als je zo hoog aan de top mee draait Slofje!

Goh, ik dacht dat juist hoe hoger het niveau, hoe minder de hulpen moesten zijn, hoe lichter het paard moet reageren :?

klopt, dat zie je ook als er een filmpje van een mooie run geplaatst word en dat vind iedereen dan zo fantastisch want een losse teugel en een paard die zelf zo snel lijkt te gaan en te reageren!
Vaak word dan vergeten dat dit echt niet met aaien en suikerklontjes bereikt word!
Als dat zo was dan zat Bokt vol met toppers toch!?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:20

QuarterH: "zo is het nu eenmaal" Ik kan gewoon niet begrijpen dat je het zo simpel accepteert "want het is nu eenmaal topsport".
Je pakt wielrennen erbij als vergelijk, verschil is echter dat een renner zélf kiest om met 70/80 naar beneden te knallen, een paard kiest er niet zelf voor

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:21

liljebo schreef:
Ahh ik snap het al Craig is gewoon heel dom? Hij weet dat er mensen aan het filmen zijn en toch door gaan met zijn geruk en gepluk. Als hij zo overtuigd was dat het oke was wat hij deed. Had hij ook niet geprobeerd het filmpje te verbieden.

Kortom hij zal wel door hebben gehad dat zijn trainings methode niet echt oke zijn.

Als er mensen op deze manier aan het filmen zijn, je ziet natuurlijk wel aan de manier waarom die mensen aan het filmen zijn geweest, dat ze niet op heel veel goeds uit zijn geweest. dit zijn niet zomaar "o leuk een training" filmpjes, maar dit zijn "wij gaan jullie nu zwartmaken filmpjes" en 3x raden hoe blij andere pro-ruiters zouden reageren als je hun op zon manier gaat filmen.

quarterH schreef:
ik zie niks verkeerd in de filmpjes.
heeft iemand van jullie de moeite genomen naar zijn clinic opw estern experience te gaan kijken? en luisteren wat zijn theorie is?

ik vind het werkelijk waar schandelijk dat een stel penny's met een camera en montage-cursus dit soort ophef kunnen veroorzaken. ze maken de topsport kapot. eerst dressuur en nu is western aan de beurd?

en dan al die reacties hier van mensen die werkelijk geen idee hebben waar het over gaat en waar ze het over hebben maar wel de grootste schande spreken over een filmpje van 3 minuten....

ik wordt misselijk van deze onterechte stemmingsmakerij. craig heeft mijn steun!

Hmmm dat bestaat hier de dierenbescherming dus ook uit pennys en mensen die nergens verstand van hebben? :+ :+
Even ter verduidelijking... de db is hier onderdeel van overheid en de inspecteurs hebben behoorlijk wat opleiding nodig om in dit vak terecht te komen.

En toch hebben ze een aanklacht ingediend tegen deze wijze van trainen
Terecht, vind ik. En velen met mij
(ook op het zwedenforum is met hier absoluut niet over te spreken)

Nou, de dierenbescherming in Nederland is om trots op te zijn hoor :+
Kan wel deel uit maken van de overheid, maar dat wil echt niks zeggen.. ik heb persoonlijk een paar keer naar ze gebeld omdat er een paar ponies bij ons in de buurt stonden uit te hongeren en vervolgens in de sloot zijn gevallen om daar vervolgens te verdrinken..
En ik kan ook een filmpje maken waarop het lijkt alsof iedereen een paard mishandeld. Hoeveel mensen rijden hier met een slof? hoeveel mensen rijden hier met enige andere vorm van bijzetteugels? Weet er hier iemand wat voor bit hij aan het gebruiken was? Craig heeft ook mijn steun!
Citaat:

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:27

Walgelijk!!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:34

ik kijk niet echt op van deze filmpjes , het gebeurt veel en al heel lang , heb verschillende trainers meegemaakt die je vrolijk vertellen , tik em even venijnig in de mond of je moet hem gewoon net zo lang irriteren tot die nageeft, dan ging ik me achter de oren krabben... voor mij niks nieuws dit in de westernsport en ook in de dressuur zullen deze mensen er tussen zitten. of het klopt? nee, maar er klopt zoveel niet ,imo is pleasure rijden op de manier dat het paard half stil staat, dode blik, half kreupel, geen rug gebruik,op de voorhand,voor in jog achter in lope, en geen schwung ook puur je paard pesten en in de vernieling helpen en heeft niks meer met paardrijden te maken , het word zo gedaan en is 'gewoon' en iedereen doet er vrolijk aan mee van het 'hoort' zo,en in nl zie je het ook al opkomen.

ik was echt 100% western een paar jaar terug ,maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden en deze weg is niet mijn weg naar rome, heel jammer dat het zo achteruit gaat. nou scheer ik niet iedereen over 1 kam ,gelukkig zijn er ook nog mensen die bij zich zelf blijven en die mensen maken me heel blij als ik naar een wedstrijd kijk,maar het zijn dr wel verdomd weinig.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:35

pfff telkens als de centen erbij komen kijken is het om zeep.

Verschrikkelijk, topsport? Top'ego' eerder. Dit is gewoon triest, komaan hoe behandel je een dier, toch niet op deze manier…hier is totaal geen sprake voor liefde voor het dier, eerder liefde voor $$$$.

Echt droevig is dit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:35

Martine123 schreef:
ik heb persoonlijk een paar keer naar ze gebeld ...En ik kan ...

Misschien moet je eerst even leren aanvaarden dat de deze problematiek ruimer is als jij in je eigen wereldje.

Ik ben blij dat dit veel protest uitlokt. En ik hoop ten zeerste dat die ook voor de niet-western ruiters de ogen opent voor een hoop praktijken die in andere vormen van topsport met paarden als normaal worden gezien, maar die oneerlijk, stresserend, grof, pijnlijk en soms rechtuit misbruik zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:36

Uriah, "tik m een keer venijnig in de mond" zou heel goed een correctie kunnen zijn, zou ik dus ook veel minder moeite mee hebben dan met iemand die steeds met zijn ellebogen achter zijn zadel zit.

verder ga ik mee over de blikken van de paarden, en dat zie ik helaas bij teveel topsportpaarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:39

Martine123 schreef:
Sorry maar ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren,

Wie van de mensen hier heeft een paard nooit heel erg in de mond gezeten?

Als hij niet aan het beulen was dan is er toch niks mis mee dat mensen zijn training filmen? Mij mogen ze te allen tijde filmen, ik ben niet bang betrapt te worden op ongehoord gedrag tegenover mijn paarden.

Ik heb mijn paarden nog nooit zo in de mond gezeten. En 1 ervan rij ik ook met scharen (liverpool) dus zodra ik scharen zie weet ik ook dat daaraan rukken dan al absoluut een no-go is!
Als ik dat bij mijn paarden net zo zou doen als hij het doet (zelfs al hebben ze een watertrensje in), dan lig ik er binnen 2 seconden af en hoef ik me niet te verbeelden dat ze me er ooit nog oplaten. En dat is dan ook hun goed recht vind ik.

Als meneer zijn zenuwen niet de baas kan dan moet hij een andere sport kiezen, wielrennen ofzo, dan kan hij lekker rukken aan zijn fietsje, die merkt er niks van.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:41

chevax: ik praat het niet goed ! ik heb mijn reiner anders getrained...maar rij geen topsport met hem.
en al reed ik dat wel, doe het ook niet op die wijze....

Je moet echt oppassen wat je neerkrabbelt nu....iedereen leest je woorden precies zoals zij dat willen nu...

johnnyrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:49

Dus dit filmpje is al de hele wereld over ?
Denk dat ik de komende maanden thuis maar ga pleasure rijden thuis hier ipv reinen.

Kan er een hoop gezeik mee krijgen in het dorp, Veel paardenmeisjes hier.
:D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:50

Ik bedoel dat het soms lijkt of mensen wel de misstanden in andere takken van paardensport willen zien, maar niet in die van hun eigen voorkeur. Want je ziet inderdaad foto's van dressuur die gewoon pijn aan je ogen doen. Maar dat maakt het niet minder erg dat dit ook in de westernsport gebeurt. Het gaat er om dat mensen, ongeacht hun tak van sport, wel eens wat meer respect met een dier mogen omgaan. Dat een paard vasthoudt of moet worden gecorrigeerd, prima. Maar als je, in welke tak van sport dan ook, constant over de grens gaat en dat dus al als standaard in je trainingsmethode toepast, dan ben je gewoon hartstikke verkeerd bezig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:53

Eens met chevax.

Ach johnny, over de pleasure is ook genoeg te doen, dus misschien toch maar voor trail kiezen? Lijkt me veiliger :+

Nu t serieus bedoelde bericht: Zolang jij gewoon netjes rijdt en niet zit te harken lijkt me dat er niks aan de hand is :n

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:54

Citaat:
Martine123 schreef:
ik heb persoonlijk een paar keer naar ze gebeld ...En ik kan ...

Misschien moet je eerst even leren aanvaarden dat de deze problematiek ruimer is als jij in je eigen wereldje.

Pardon?
Wie heeft het over een eigen wereldje? de dierenbescherming doet hier gewoon niks, dat is een feit, dat heeft niks met mij te maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:56

Tja, sommige mensen praten alles goed wat hun idool doet. Ogen sluiten en klakkeloos alles aannemen.... want op deze manier worden de prijzen gehaald. Alles wordt goed gepraat; het geruk in de mond, grove hulpen, dwangmaatregelen... alles om dat hoger gelegen doel te halen; de prijs
En de ringmeesters kijken de andere kant op.
Want ze top doet het zo dus hoort het zo
En mensen die zelf niet op dat niveau rijden, mogen niets zeggen; moeten de mond houden. Want ze weten er niets vanaf
Dat de beelden en paardentaal voor zich spreekt, wordt even vergeten.

Dat er ook beslist combi's zijn die heel eerlijk en mooi rijden, en het niet nodig hebben om naar dwang en grofheid te grijpen, wordt vergeten

Tja...
I rest my case.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:57

Rijd zelf ook western, maar dit geruk slaat compleet nergens op :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:58

johnnyrider schreef:
Dus dit filmpje is al de hele wereld over ? :D

:j het staat op andere fora, ook in het buitenland

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:59

Het verbaast mij eigenlijk dat mensen hier zo van schrikken. Niet dat ik het goedkeur, zeker niet zelfs, maar ik dacht dat mensen wel wisten dat helaas meerdere ruiters op deze manier hun paarden trainen.
Zodra er geld in het spel komt denk ik dat er weinig paardvriendelijkheid overblijft.