Arabische paarden zeer ernstig mishandeld in Luik *update 8*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:55

Geen nieuws maar dat is meestal goed nieuws.

Ze komen voorlopig niet op de weide helaas. Nadat ze uit de kliniek in Luik zijn (van de faculteit Luik moet ik zeggen dus :-), moeten ze 2 a 3 maanden op stal en liefst zonder stof. Dit duurt dus heel lang nog.

En beide paarden die elkaars hoofd intrappen? Ik ga hier niet meer op in nu. De wei is ook gefouilleerd hoor.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:53

[quote="Cassidy"]Ik vind het ronduit belachelijk dat er kritiek is op het feit dat je een dekhengst samen met merries op het land zet, en er ook nog wordt geinsinueerd dat de blessures van de hengst het resultaat zijn van een trap van de merrie. Hoe komt de merrie dan aan haar verwondingen? En dat ontbrekende weidepaaltje is ook in lucht opgegaan?

Of iemand zijn paard heeft verzekerd of niet is een persoonlijke keuze. Het is een keuze om de dieren te laten opereren, en het is ook een persoonlijke keuze om financieel bij te staan.

Maar dan moet je er toch ook rekening mee houden dat er eerst geld opzij gehouden moet worden voor de paarden als er geen verzekering is? De kosten zullen vreselijk oplopen in deze zaak dat snap ik, maar de eigenaar is toch zelf verantwoordelijk?

Echt begrijp me niet verkeerd het is ronduit verschrikkelijk wat er is gebeurd en al helemaal dat dit is gedaan door iemand met een zieke geest, maar om nou geld in te zamelen?

Ik heb mijn veulen verloren aan koliek en er heel veel geld aan besteed om hem beter te laten maken in de kliniek. Helaas heeft niks gewerkt. Moet ik dan ook maar geld in gaan zamelen omdat ik 2500 nodig heb?

Als paardeneigenaar heb je zelf de verantwoording vind ik, ondanks dat het vreselijk is wat er is gebeurd.

Wamhorse

Re: Arabische paarden zeer ernstig mishandeld in Luik *update 8*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:26

Uiteindelijk hebben we allemaal de verantwoordelijkheid maar als iemand nou ene bijdrage wil geven wie zijn wij dan om te zeggen dat dat belachelijk is en dat de eigenaar er zelf voor op moet draaien? Het is toch ieders keus om wat te lappen of niet?

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:32

Schrik nog steeds wel een beetje van de foto's. Vind alleen wel dat de Tibet er nog niet helemaal lekker en goed uitziet. Hij lijkt nog een beetje nerveus en niet op zijn plaats. Maar wat wil je ook nadat ze dit jou aangedaan hebben natuurlijk :)

Wel vervelend om te lezen dat de eigenaresse ook zo gestalkt word, altijd vervelend!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:32

Ik zeg toch niet dat iemand het vooral niet moet doen? :) Is eigen keus.. gelukkig maar.
En ik zou zo een bijdrage geven hoor, niks mis mee.

Ik geef alleen maar mijn mening.

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:48

Mag ook hoor!

Wij gaan gewoon lekker verder met de collecte.

Fijne dag nog.

Tibet en

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:54

Ik vind het heel vreselijk wat er met die paarden gebeurd is, maar ik vind het óók behoorlijk storend dat je zo loopt te schooien.
Nu zal ik hiermee vast wel mensen (waaronder TS) tegen het zere been stoten, maar ik vind het overtrokken om in in elke post, min of meer met een sneer te zeggen: puh, ik collecteer lekker verder.

Dat je in één post aangeeft dat mensen wat kunnen doneren (als er uberhaupt mensen zijn die dat doen), is dat prima, maar je hoeft het niet te blíjven herhalen.
Daarbij vind ik de feiten en omstandigheden waaronder dit voorval is gebeurd nogal dubieus en er wordt verder ook nergens nog iets van een mogelijke oorzaak, behalve dan dat ze mishandeld zijn (maar door wie/wat precies is dan ook niet duidelijk) bekend is, stoort mij hierbij ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:56

eridinges schreef:
Cassidy schreef:
Ik vind het ronduit belachelijk dat er kritiek is op het feit dat je een dekhengst samen met merries op het land zet, en er ook nog wordt geinsinueerd dat de blessures van de hengst het resultaat zijn van een trap van de merrie. Hoe komt de merrie dan aan haar verwondingen? En dat ontbrekende weidepaaltje is ook in lucht opgegaan?

Of iemand zijn paard heeft verzekerd of niet is een persoonlijke keuze. Het is een keuze om de dieren te laten opereren, en het is ook een persoonlijke keuze om financieel bij te staan.

Maar dan moet je er toch ook rekening mee houden dat er eerst geld opzij gehouden moet worden voor de paarden als er geen verzekering is? De kosten zullen vreselijk oplopen in deze zaak dat snap ik, maar de eigenaar is toch zelf verantwoordelijk?

Echt begrijp me niet verkeerd het is ronduit verschrikkelijk wat er is gebeurd en al helemaal dat dit is gedaan door iemand met een zieke geest, maar om nou geld in te zamelen?

Ik heb mijn veulen verloren aan koliek en er heel veel geld aan besteed om hem beter te laten maken in de kliniek. Helaas heeft niks gewerkt. Moet ik dan ook maar geld in gaan zamelen omdat ik 2500 nodig heb?

Als paardeneigenaar heb je zelf de verantwoording vind ik, ondanks dat het vreselijk is wat er is gebeurd.

Wat vind jij een acceptabel potje voor noodgevallen? Duizen Euro? Drieduizend Euro? Tienduizend Euro?
Zoals je misschien hebt kunnen lezen gaat het hier om twee paarden. Kosten van de operaties lopen inmiddels over de Tienduizend Euro. Ik heb dat niet liggen voor noodgevallen. Jij wel?
Ik heb onlangs mijn veulen ook in een kliniek moeten laten behandelen, zij was wel verzekerd en heeft het gered. Kosten van de operatie en verzorging in de dierenkliniek gingen over de 3500 Euro. Daar heb ik ook een gedeelte van moeten betalen omdat de verzekering niet alles dekt en je ook een eigen bijdrage moet betalen.
Verder is het je eigen keus om een dier te laten opereren of dat je besluit om dit niet te doen. Maar een ding weet ik wel: het doet ontzettend pijn als je de beslissing zou moeten maken om een dier niet te laten helpen ondanks dat er een kans bestaat dat ze het redden, puur omdat je de middelen niet hebt.
In dergelijke situaties beslis je eerst en denk je later.
En ja, als eigenaar heb je de verantwoording. En als medemens heb je de mogelijkheid om empathie te tonen en financieel bij te springen. En dat is de keus aan iedereen zelf, niemand mag voor een ander beslissen wat hij wel of niet mag doen...laat staan erover oordelen.

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:01

Pietertus, dubieus? Nou werkelijk?!!! De politie is er mee bezig maar dit alles heeft tijd nodig helaas en ze zijn niet op heterdaad betrapt. Alleen in de verte zagen kinderen een kayak en iemand die in de wei ging etc. Ik heb foto's van de weide gezien en die is langs de lesse en vrij afgezonderd achter dan.

En ik herhaal idd sommige dingen en waarom? Omdat mensen geen pagina's terugkijken. Heb je daar een probleem mee. Nou negeren die hap dan.

Er zijn gelukkig meerdere mensen nu actief en er zijn andere acties op gang aan het komen.

Ik ben dit verdedigen hier echt wel even beu hoor.

Cassidy. mooi antwoord. Dank je.
Laatst bijgewerkt door karin444 op 16-05-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:02

als de kosten nu al meer dan 10 duizend euro zijn , zou ik weleens weten waaraan?
dat is erg veel geld.
als er meer verteld zou worden is het ook anders voor iig mij om over na te denken
maar nu word er erg weinig vermeld alleen foto`s getoond en iemand die iets gevraagd heeft en daar raar op gereageerd is word dood gezwegen omdat deze persoon niet spoort!

en je weet dat als je meer paarden hebt je ook de kans op hogere kosten hebt
en dit topic lijkt meer op een collecte dan op een info over de paarden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:06

.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 16-05-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:08

En ja, als eigenaar heb je de verantwoording. En als medemens heb je de mogelijkheid om empathie te tonen en financieel bij te springen. En dat is de keus aan iedereen zelf, niemand mag voor een ander beslissen wat hij wel of niet mag doen...laat staan erover oordelen.[/quote]

Je zegt het zelf toch al. ik oordeel ook niet, ik deel alleen een mening. het is alleen aan anderen om die mening van een ander te accepteren.

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:10

De paarden blijven zeker nog weken in de kliniek in Luik en moeten erna zeker 2 a 3 maanden binnen blijven, zonder veel stof natuurlijk, en hebben lange verzorging nodig. Plus medicatie. Ze zijn beide urenlang geopereerd. Tibet heeft weer een sonde en een interventie gehad vrijdag waar men 2 losse botfragmentjes weghaalde via sonde omdat dit een infectie gaf. Ze krijgen antiobiotica elke dag plus hun bandages (beide nu weer) moeten elke dag vervangen worden. Vervolgens worden de wonden verzorgd en het dode vlees weggehaald in de hoop dat de huid zich hersteld etc etc. Ik kan zo wel even doorgaan. Maar eigenlijk heb ik er hier geen zin meer in.

En er is voldoende informatie op andere sites plus op facebook door de eigenaresse.

Jammer voor degene die wel interesse hebben, ik doe het hier niet meer. Men kan mij pb'en of op een andere site kijken.

Kan men hier verder speculeren over de meeste dingen die niet eens belangrijk zijn!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:22

Karin, trek je er niks van aan. Jij probeert door een collectie je steentje bij te dragen, en daar is helemaal niks mis mee.
Als je wilt collecteren doe je dat, als je het niet nodig vind doe je het niet. Maar de disussie hieveel geld je moet hebben in het geval dat er zoiets vreselijks gebeurd, is nar mijn idee een beetje misplaatst. Natuurlijk moet je als je een paard aanschaft rekening houden met dierenarts kosten, en met het feit dat deze heel rap heel hoog op kunnen lopen, maar je zou je toch eigenlijk niet financieel voor hoeven moeten bereiden op gevallen als deze? Het is toch (gelukkig) niet van te voren te bedenken dat dingen als deze kunnen gebeuren? Dit zijn extreme (dure) gevallen en ik kan me heel goed voorstellen dat je voor de behandeling van 2 zwaargewonde paarden tegelijk geen geld klaar hebt liggen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:22

Volgens mij was het inzamelen van geld via Bokt niet toegestaan, dat heb ik in het begin van het topic in een mod-opmerking gelezen. Nu wordt er gesproken van een collecte, wat in principe op hetzelfde neerkomt.
Karin, je zult het vast goed bedoelen, maar ik zet vraagtekens bij een aantal zaken.

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:35

Bokt inzamelt nooit geld of laat dat toe omdat ze dat eens hebben gedaan maar dat liep verkeerd af hoorde ik van een kennis vandaar hun policy.

Pietietus, je werkt me op mijn zenuwen en je bent erg wantrouwend bezig. Terwijl dit niet de bedoeling is of mag zijn. Zet je vraagtekens maar. Het stoort me eigenlijk niet. Ik heb eigenlijk geen tijd nog zin in sceptisch gedoe terwijl men de feiten kent al weken lang en de foto's heeft gezien. Heb je niets beters te doen?

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:52

Voor al de mensen die wel positief zijn, de paarden maken het redelijk goed. Misschien komt er nog een operatie (via sonde) bij voor Tibet omdat er nog steeds losse fragmentjes kunnen zijn aangezien hij nog vocht afscheidt maar hij is in goede vorm vandaag. Dit zal in enkele dagen bekeken worden en miss. dus nog een interventie helaas. Poputka maakt het goed. Ook afwachten hoe het zich hersteld bij haar. Alles is zo beschadigd. Kreeg net nieuws van de eigenaresse over de paarjdes dus deel het hierbij. Verder ga ik niet meer in op commentaar of belachelijke opmerkingen zoals sinds gisterenen vandaag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:55

pieteritus schreef:
Volgens mij was het inzamelen van geld via Bokt niet toegestaan, dat heb ik in het begin van het topic in een mod-opmerking gelezen. Nu wordt er gesproken van een collecte, wat in principe op hetzelfde neerkomt.
Karin, je zult het vast goed bedoelen, maar ik zet vraagtekens bij een aantal zaken.

Deze collectie is een prive actie, en daar zijn er in het verleden meer van geweest. Dit is gewoon toegestaan. Zo lang als de gegevens niet op open op Bokt neer worden gezet is het iedereen toegestaan om iets te organiseren. Er is ook niemand die jou een pistool op de borst zet en je dwingt om daaraan mee te doen. En of ik geld geef aan een straatmuzikant, een dakloze ondersteun door de daklozenkrant te kopen, mijn geld doneer aan een of andere organisatie, of meedoe aan de Staatsverlakkerijshow, is mijn pakkie an en daar heeft een ander niets maar dan ook helemaal niets mee te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:56

karin444 schreef:
Voor al de mensen die wel positief zijn, de paarden maken het redelijk goed. Misschien komt er nog een operatie (via sonde) bij voor Tibet omdat er nog steeds losse fragmentjes kunnen zijn aangezien hij nog vocht afscheidt maar hij is in goede vorm vandaag. Dit zal in enkele dagen bekeken worden en miss. dus nog een interventie helaas. Poputka maakt het goed. Ook afwachten hoe het zich hersteld bij haar. Alles is zo beschadigd. Kreeg net nieuws van de eigenaresse over de paarjdes dus deel het hierbij. Verder ga ik niet meer in op commentaar of belachelijke opmerkingen zoals sinds gisterenen vandaag.

Ik zou heel blij zijn (en ik denk velen in dit topic met mij) als je ons via dit topic op de hoogte zou willen houden. Scheelt je ook heel veel PB's....

karin444

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:09

Cassidy, doe ik!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:23

Mooi dat er geen slecht nieuws is. Ik hoop nog steeds dat de paardjes snel weer gewoon paard kunnen zijn. (en ik snap heus wel dat dat niet vandaag of morgen kan zijn, maar als uiteindelijk doel...)

karin444 schreef:
Verder ga ik niet meer in op commentaar of belachelijke opmerkingen zoals sinds gisterenen vandaag.

Dat lijkt me sowieso verstandig.

Tis toch logisch dat mensen sceptisch worden bij zeer weinig informatie? En dat 'collecteren', het is goed bedoeld; zoals vrijwel elke collecte, maar ik kan me voor stellen dat het constant gedrang op het ' geef geld' dat de hele wereld lijkt te doen (rampje hier, rampje daar, zielig gezin hier, zielig gezin daar etc) dat soms mensen hun strot uit komt.
Dus vraag gerust door; maar probeer niet zo aangevallen te voelen door mensen die aangeven dat ze zich er aan ergeren. Daarmee maak je iets jou probleem, wat jou probleem helemaal niet is. En dat om en om een post van jou is waarin je boos reageert is ook geen reclame :) We horen liever wat je weet over de paardjes en het onderzoek!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:28

mirgino schreef:
als de kosten nu al meer dan 10 duizend euro zijn , zou ik weleens weten waaraan?

Dierenarts kosten zijn hoog, vergeet dat alsjeblieft niet. Medicijnen, verdovingen en antibiotica worden per mililiter afgerekend en dat gaat niet om een paar centen. Dat nog eens x 2, wegens het feit dat het twee paarden zijn. Dan heb je de operaties, de werkuren, het verband (dat moet je ook zelf betalen), de stalling (waar ook het voer bij komt) De paarden staan er nu al een aantal weken en gezien Luik een hoogstaande naam heeft, zal de prijs niet meevallen. Het valt mij eerlijk gezegd nog MEE dat er op het moment van dit bedrag wordt uitgegaan, al ben ik het eens dat dit ontzettend veel geld is. Maar als je het al door tween deelt, is het 5 duizend euro per paard. Geld dat de eigenaresse waarschijnlijk maar al te graag zou willen uitgeven, als het de twee paarden levend en wel terugbrengt. Blijft het punt wel dat je dit geld moet hebben..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:29

Zou super zijn,als je updates wilt geven! Verder heeft Toydoll een goede post,al snap ik dat het moeilijk is om er boven te blijven staan. Maar bedankt voor je posten en updates.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:45

mirgino schreef:
dat is erg veel geld.
als er meer verteld zou worden is het ook anders voor iig mij om over na te denken
maar nu word er erg weinig vermeld alleen foto`s getoond en iemand die iets gevraagd heeft en daar raar op gereageerd is word dood gezwegen omdat deze persoon niet spoort!

en je weet dat als je meer paarden hebt je ook de kans op hogere kosten hebt
en dit topic lijkt meer op een collecte dan op een info over de paarden.

Waaraan? Denk je dat die operaties goedkoop geweest zijn??? Een koliekoperatie is al hartstikke duur, moet je je dan eens indenken wat de operaties voor deze twee paarden hebben gekost... Daarnaast heb je nog kosten voor het verblijf in de kliniek en medicijnen, is allemaal heel prijzig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:39

ik weet wat een kliniek kost ,helaas heeft mijn vorige paard daar gestaan en mijn nieuwe paard 2 x
en kost 30 euro p/d stalling
pijnstilling is ook niet echt duur
de operaties zullen prijzig geweest zijn dat geloof ik graag
maar 10 duizend euro in 2 weken is errug veel,dan is dit een hele dure kliniek!!!

maar goed dat zijn mijn zaken niet,maar omdat ik weet wat ik kwijt was was ik gewoon nieuwsgierig waarom het nu al zoveel kost.
en ik leef erg mee!daar is geen twijfel over!!!!