Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:44

Er komt dan echt wel een tijd voor stallen om aan te passen, in die tijd kun je zelf wel wat gaan verzinnen. Zoals bijvoorbeeld luxe opgeven of juist meer gaan betalen voor luxe en weidegang.En ik denk dat er ineens ook stallingen zijn die nu roepen dat er niets veranderd kan worden dan ineens het woord drainage en goed zand wel in hun woordenboek gaan vinden.

tita

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:45

heb je nog altijd het probleem wie zet de paarden buiten en binnen.
Bij ons werken veel mensen en de gene die niet werken hebben al een clubje paarden of mensen met meerdere paarden hebben geen tijd.

De stalhouder die gaat daar niet aan beginnen hij mest hij voert en dat is het

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:48

Dat "probleem" hebben andere op stallen ook. Maar die zijn dat gewend en dan merk je dat er geen probleem is. Dat lost zichzelf wel op.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:57

Dat lost zichzelf niet op want nu hebben we ook dat probleem iedereen is druk een paddock en continue bezet.

Stel dat we 3 paddock's hebben dus kunnen de paarden er iets langer uit maar mijn probleem wie zet hem erin en wie haalt hem eruit blijft bestaan

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:00

Dan sta je op een stal waar de mentaliteit beneden nul is. Daar zou ik persoonlij al niet willen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:00

Is de prijs van de stalling er ook naar dat je stalhouder ze niet buiten zet en alleen maar voert en mest Tita?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:01

je moet roeien met de riemen die je hebt en als in de omgeving niks beters is... moet je maar stoppen heb ik begrepen

*gaat aan het werk*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:03

Pipo schreef:
Is de prijs van de stalling er ook naar dat je stalhouder ze niet buiten zet en alleen maar voert en mest Tita?

:j vind het wel 220 euro per maand voor pony
6x voeren en 1x mesten 7 dagen per week.

Hij wilt niet meer bezig zijn heb voorgesteld dat ie meer geld kan verdienen maar hij heeft er geen zin in.
Hij heeft druk zat met onderhoud en bemoeit zich niet met de paarden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:05

Tita, er zijn mensen genoeg hier op bokt die toch heel andere riemen hebben dan jij telkens.
Ik lees bijvoorbeeld dat lovely dat probleen niet heeft, las dat een andere bokker waar ik zo de naam niet meer van weet verschillende stallen wist waar nog plek is. Maar jij kan geen stal vinden en hebt ook nog een stalsgenoten die niets voor elkaar over hebben. Hoe kom jij telkens bij al die pech uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:08

Ik vind het duur Tita voor een stal die verder niets voor je doet behalve voeren en 1 keer per week mesten.
Houd ie de paarden wel in de gaten, of moet je dat ook zelf doen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:09

Omdat ik in een deel woont waar weinig stallen zijn en er is geen enkele stal die weidegang in de winter heeft, dus dan kijk je naar andere factoren die er voor zorgen dat je paard er goed staat.

En nee ik ga niet 50 km verderop staan.
Hij staat nu 17km van mijn huis terwijl er op 3 en op 5 km van mijn huis ook 2 grote stallen zijn maar die zijn IMO slechter dan deze dus vandaar

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:11

Pipo schreef:
Ik vind het duur Tita voor een stal die verder niets voor je doet behalve voeren en 1 keer per week mesten.

Hij mest 7 dagen per week :D

Ja toen mijn paard vorig jaar bij dood ging aan koliek zorgde hij ervoor dat ie naar de kliniek kon (zijn auto zijn trailer en zijn vrouw moest rijden :D )
Als hij op stal is houdt hij het in de gaten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:14

Nu weet ik niet waar jij woont, maar lovely schreef dat ze in Amsterdam woont en heeft dat probleem niet. Het lijkt me daar ook een probleem.
Vandaar de vraag, hoe kom jij toch steeds uit bij de stallen zonder weidegang en ook nog een stalgenoten die niet willen helpen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:22

Nou zou zeggen kijk in mijn onderschrift :D lees je precies waar mijn pony woont en helaas de A15 en A27 kruist deze wegen waar altijd file staat. dus het is geen optie om pony richting Utrecht te brengen of richting Breda A27 file.

Verder wil ik nooit meer richting Rotterdam verder dan Gorinchem wil ik ook niet maar er is ook niks.

ALs ik zo mijn posten lees is het net of ik niks wil :D maar zo is het niet. Dit is de beste stal voor mijn pony in deze omgeving misschien ga ik naar Loon op Zand als onze nieuwe locatie te ver weg is of nog niet veranderd.
Maar dat betekend wel dat ik nog maar 3-4x per week naar mijn paard kan

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:25

Pipo schreef:

Normale stallingsprijs voor deze regio.
Je betaalt hier rond de 250 of meer alleen al voor de stalling, voeren en mesten. En dan heb je dus geen weidegang, omdat de stallen deze je vanwege het volgebouwde landschap je dat niet kunnen aanbieden.
Wil je in hier in de omgeving naar een stal waar ze wel veel op de wei en/of paddock mogen, dan zul ben je soms al langer met de auto onderweg dan 3/4 kwartier en betaal je toch vaak ruim 100 euro meer erbij.
Ook ik heb daar ooit eens voor gekozen en zat dus elke dag 3/4 kwartier in de auto om naar mijn paard te gaan. Maar met een fulltime baan en een huishouden dan kan ik je wel vertellen dat je na 3 jaar hier geestelijk en lichamelijk doorheen kan gaan zitten. Ik kon het in ieder geval niet meer trekken en kies dan toch (misschien egoïstisch) voor mijn eigen gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:27

kazary schreef:
Nu weet ik niet waar jij woont, maar lovely schreef dat ze in Amsterdam woont en heeft dat probleem niet. Het lijkt me daar ook een probleem.
Vandaar de vraag, hoe kom jij toch steeds uit bij de stallen zonder weidegang en ook nog een stalgenoten die niet willen helpen.

Hoorde mijn naam :D. Ik weet niet waar Tita woont, misschien is het daar anders dan rondom Amsterdam, dat zou toch kunnen? Bovendien heeft niet iedereen elke maand 400 euro op de plank om stuk te gooien aan een XL zandbak voor een paard :).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:30

Iedereen denkt dat enkel de mensen in de randstad dus ff de grote steden het probleem hebben.
Maar Nobbygard en ik wonen in de dorpen om de die steden heen is niet vaak beter

Of mensen die stallen hebben willen niks doen dus alles zelf doen, voeren mesten
Of zo mogen nog niet de weide op.

Is echt moeilijk hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:32

Overal is het moeilijk om fatsoenlijke stalling te vinden hoor Tita. Ik woon in het Oosten en er zijn zat stallen, maar veel stallen waarbij de eigenaren geen paardenverstand hebben en daar wil ik ze weer niet hebben staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:58

tita schreef:
heb je nog altijd het probleem wie zet de paarden buiten en binnen.
Bij ons werken veel mensen en de gene die niet werken hebben al een clubje paarden of mensen met meerdere paarden hebben geen tijd.

De stalhouder die gaat daar niet aan beginnen hij mest hij voert en dat is het

Als men bereid is ervoor te betalen kan men iemand (of de stalhouder) betalen om de paarden buiten en binnen te zetten.
Bij een grote pensionstal met personeel kan op die manier evt. het personeel dat er al is een uur of meer extra betaald worden.

Hoe hoger de welzijnseisen worden, hoe hoger de kosten voor het hebben van een paard waarschijnlijk zullen worden.
In Nederland is een paard houden relatief goedkoop. In andere landen in paarden houden al veel duurder.
Ofwel door hogere stallingskosten, ofwel door hogere voerkosten (schaars ruwvoer/gras)

Tot een (paar) decenia geleden was in Nederland een eigen paard voorbehouden aan de elite en boeren/mensen met voldoende grond. Zelfs paardrijden was voor veel mensen te duur. Ik denk niet dat die elite paarden van vroeger het veel beter hadden dan die pensionpaarden van nu (stonden waarschijnlijk ook wel groot deel van de dag schoon in hun stal te wachten op wanneer baas een keer zin had om te rijden) Nu kunnen veel meer mensen paardrijden, en ook een eigen paard of pony onderhouden.
Met stijgen van de welvaart is het aantal paarden in Nederland ook gegroeid, met stijgen van de welvaart van mensen, groeit ook het oog voor welzijn van dieren.

Was vroeger een buitenbak met zand en licht al luxe, zeker als die ook nog gedraineerd was, tegenwoordig wil men liefst het hele jaar door schoon, droog, met perfecte omstandigheden kunnen rijden en trainen. Het hele jaar door. De voorwaarden die men stelt aan het uitoefenen van de sport en hobby worden dus ook aangepast aan de welvaart.

In de randstad heb je ook nog veel landbouwgrond dat in gebruik is voor landbouw en veehouderij. Als de voedselproductie en veehouderij minder rendabel wordt, dan kan het zijn dat het voor die landbouwers de moeite waard is om te schakelen naar paardenhouderij. Als die nieuwe bedrijven hun grond dan behouden voor weidegang en ruwvoerwinning, komen er ook in de Randstad weer nieuwe stallingsmogelijkheden bij.

Wat je nu vaak hoort is dat pensionstalling moeilijk rendabel te maken is. Als dat echt zo is, dan liggen de prijzen te laag, en dat kan door gebrek aan vraag/teveel aan aanbod. Omdat er extra hoge kosten gemaakt moeten worden, die niet terugverdiend worden, etc.

Hier werd ook gereageerd dat stallingen klanten afzetten door hoge prijzen te vragen en weinig luxe/goede voorzieningen te bieden, maar of het echt afzetten is, hangt af van de kosten die zo'n bedrijf maakt. Ben erg benieuwd naar boekhoudingen van bedrijven en kan me moeilijk voorstellen dat je in de Randstad goedkoop goede stalling kun bieden op bedrijfsmatige basis als je laag in de prijs gaat zitten omdat de grondprijzen al zo enorm hoog liggen en alles wat je moet laten doen aan onderhoud en nieuwbouw vreselijk duur is. Dat merk ik in het Noorden al. Een huis bouwen, een loods met stallen, bestrating aanleggen, bak aanleggen met fatsoenlijk zand en drainage, verlichting.... Het geld vliegt harder de deur uit dan je het kunt verdienen...

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:05

[/quote]

Als men bereid is ervoor te betalen kan men iemand (of de stalhouder) betalen om de paarden buiten en binnen te zetten.
Bij een grote pensionstal met personeel kan op die manier evt. het personeel dat er al is een uur of meer extra betaald worden.
Het geld vliegt harder de deur uit dan je het kunt verdienen...[/quote]

Ooit eens geprobeerd. Stalhouder deed het sowieso niet al kreeg hij er extra's voor. En met een rooster bleek dit ook niet te werken. Kwamen we er nog achter dat degene van wie het de beurt was niet kon en dat de paarden niet naar buiten waren geweest. Dat heb je helaas met een stal waar bijna alle pensionklanten fulltime werken. Of het kwam voor dat ze wel de paarden hadden buiten gezet en dat over de dag verdeeld de eigenaren zelf de eigen paard binnen had gezet nadat ze waren geweest. En dan bleek dat als je 's avonds kwam, dat je paard al uren alleen in de wei stond omdat niemand die had binnen gezet. Nu maakte dat voor mijn paard niets uit, maar met andere paarden heeft dit nog weleens gevaarlijke situatie opgeleverd.
Helaas zijn er hier in de omgeving geen pensionstallen met personeel in dienst, dus ben je afhankelijk van de vrijwilligers en/of eigenaren van de paarden die bijna allemaal tegelijk in de avonduren komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:10

Ik zal wel veel mensen tegen het zere been schoppen, maar wat doe je met een pensionstal als je als pensioneigenaar geeneens de tijd hebt voor de verzorging?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:10

Ik denk dat het probleem van pensionstallen waarbij paarden niet buiten kunnen en mensen die daar hun paard stallen, vaak niet een kwestie is van onwetendheid, maar een kwestie van andere prioriteiten en keuzes maken, deels met egoïstische motieven.

Financiële mogelijheden spelen verder ook een rol in mijn ogen. Weiland te nat, dus hele winter paard binnen op stal, paard staat droog, en moet het doen met minder beweging, maar kan niet anders, ipv dat men oplossingen zoekt en creeert zodat het paard wel naar buiten kan, zoals (gedraineerde) paddocks, verharde uitloop, in de buitenbak etc.
Zo ook met paarden die in een nat tot modder getrapt weiland staan... Alternatieven kosten vaak veel geld, en dan is het ook maar de vraag of er toestemming komt van overheden. Zoals bijvoorbeeld het probleem "vergunning voor schuilstal".
Ook (semi) verhardingen en zand storten mogen niet zomaar overal. Je zou ook kunnen stellen dat die plaatsen dan niet geschikt zijn om dieren het hele jaar buiten te houden.

Het is inderdaad zo simpel niet, maar een paard een paar uur per dag in gezelschap van andere paarden (evt. ernaast) vrij los kunnen laten lopen zo toch het streven moeten zijn. Zowel voor zomer als winter...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:13

joyce B, dat ben ik met je eens. Bij ons staan de paarden 12 uur per dag buiten met schuilstal en ruimte in kuddevorm, met voeldoende ruwvoer. Ze gaan er ook dan echter nog graag uit, terwijl ze grote boxen hebben. Zal blij zijn als ze straks 24/7 naar buiten kunnen, als het land weer droog is en er weer voldoende gras is..
gelukkig hebben we die mogelijkheid aan huis.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:16

Pipo schreef:
Ik zal wel veel mensen tegen het zere been schoppen, maar wat doe je met een pensionstal als je als pensioneigenaar geeneens de tijd hebt voor de verzorging?

wat bedoel je precies hoe de paarden verzorgd worden zal de eigenaar een worst wezen hij doet zijn ding voeren en mesten de rest is doe het zelf ( in de zomer paarden buiten zetten)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:20

Is dat zo bij jou Titia? Nou, dan zou ik zsm weggaan daar, een pensioneigenaar hoort imo zorg te dragen in de breedste zin vanh et woord; daarbij hoort het controleren van de dieren, zijn ze happy, zijn ze goed op conditie? verwondingen? even aai over de neus, etc.