Craignethan schreef:Joyce B: juist omdat ik op leembodem zit heb ik een paddock aangelegd. Juist omdat ik ze met nat weer liever niet in de wei zet (mijn paarden hebben behoorlijke sokken en zijn dan mokgevoelig). En ik sluit met extreme modder echt m'n wei wel af zodat ze 'gedwongen' zijn om de paddock in te gaan voor hun beweging, liggen en rollen.
Voor ik naar Duitsland verhuisde heeft mijn paard ergens gestaan waar alleen een paddock was, genoeg ruimte en ruwvoer, maar geen weide. Toen ik mijn paard daarna verhuisde naar een pensionstal met weidegang zag ik een enorme verandering bij hem, zowel lichamelijk als geestelijk. Alleen daarom zou ik liever nooit weer verhuizen naar een lokatie met (het jaarrond, daar gaat het nu om!) alleen een paddock. Wat een ander doet, moet die ander weten, leven en laten leven.
Zou jij mij kunnen vertellen voor welke dieren het wettelijk bepaald is hoe zij gehouden moeten worden?
Mee eens, hele jaar door alleen paddock is voor een paard een stuk minder fijn dan deels weidegang en deels in de paddock. Heb ik ook kunnen merken aan mijn pony, die jaren moest doen met een paddockje van 15 bij 20, en daarna op een stal kwam met echt weidegang, met gras (toen nog wel, inmiddels weinig gras) Ook nu zijn de paarden elke dag weer heel blij als ze even op het gras mogen, al is het maar een uurtje... Dat probeer ik ze dus ook te geven het hele jaar door. maar goed, met veel paarden en weinig grasland, wordt dat al veel lastiger.
Dieren met (wettelijke) regelgeving? deze regelgeving is er vooral voor bedrijven. Maar in de paardenhouderij heb je ook veel bedrijven, dus zou niet zo gek zijn wanneer die bedrijven zich ook aan bepaalde standaarden en minima moeten houden toch?
vb: Varkens/varkenshouderij, kippen/kippenmesterij en legkippen. (nog niet diervriendelijke genoeg, maar wel regelgeving) Konijnenhouderij, nertsen, proefdieren, asieldieren. Rundveehouderij zullen ook wel regels voor zijn, maar daar hoor ik eigenlijk bijna nooit iets over. De varkens juist weer heel veel.
Daarnaast zijn er normeringen voor bepaalde kwaliteitsstandaarden die men afgesproken heeft met elkaar, wanneer is iets biologisch, wanneer EKO, wanneer kip in de wei etc. ook de dierenbescherming heeft een soort van "diervriendelijkheidskenmerk"