Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:10

Craignethan schreef:
Joyce B: juist omdat ik op leembodem zit heb ik een paddock aangelegd. Juist omdat ik ze met nat weer liever niet in de wei zet (mijn paarden hebben behoorlijke sokken en zijn dan mokgevoelig). En ik sluit met extreme modder echt m'n wei wel af zodat ze 'gedwongen' zijn om de paddock in te gaan voor hun beweging, liggen en rollen.

Voor ik naar Duitsland verhuisde heeft mijn paard ergens gestaan waar alleen een paddock was, genoeg ruimte en ruwvoer, maar geen weide. Toen ik mijn paard daarna verhuisde naar een pensionstal met weidegang zag ik een enorme verandering bij hem, zowel lichamelijk als geestelijk. Alleen daarom zou ik liever nooit weer verhuizen naar een lokatie met (het jaarrond, daar gaat het nu om!) alleen een paddock. Wat een ander doet, moet die ander weten, leven en laten leven.

Zou jij mij kunnen vertellen voor welke dieren het wettelijk bepaald is hoe zij gehouden moeten worden?

Mee eens, hele jaar door alleen paddock is voor een paard een stuk minder fijn dan deels weidegang en deels in de paddock. Heb ik ook kunnen merken aan mijn pony, die jaren moest doen met een paddockje van 15 bij 20, en daarna op een stal kwam met echt weidegang, met gras (toen nog wel, inmiddels weinig gras) Ook nu zijn de paarden elke dag weer heel blij als ze even op het gras mogen, al is het maar een uurtje... Dat probeer ik ze dus ook te geven het hele jaar door. maar goed, met veel paarden en weinig grasland, wordt dat al veel lastiger.

Dieren met (wettelijke) regelgeving? deze regelgeving is er vooral voor bedrijven. Maar in de paardenhouderij heb je ook veel bedrijven, dus zou niet zo gek zijn wanneer die bedrijven zich ook aan bepaalde standaarden en minima moeten houden toch?
vb: Varkens/varkenshouderij, kippen/kippenmesterij en legkippen. (nog niet diervriendelijke genoeg, maar wel regelgeving) Konijnenhouderij, nertsen, proefdieren, asieldieren. Rundveehouderij zullen ook wel regels voor zijn, maar daar hoor ik eigenlijk bijna nooit iets over. De varkens juist weer heel veel.

Daarnaast zijn er normeringen voor bepaalde kwaliteitsstandaarden die men afgesproken heeft met elkaar, wanneer is iets biologisch, wanneer EKO, wanneer kip in de wei etc. ook de dierenbescherming heeft een soort van "diervriendelijkheidskenmerk"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:28

kazary

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:30

Daar stond toch al wat over op bokt? Ik ga even voor je zoeken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:33

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:17

Ioyce: het zou inderdaad logisch zijn wanneer er voor paardenbedrijven meer regels zouden zijn.
Zoals ik het eigenlijk ook maar een beetje raar vind dat er voor de bio-industrie alles zo ongeveer 'geregeld' is en je voor je huis- tuin- en keukenvee bijna alles mag. Dieren blijven toch dieren, of je er nu 100 hebt of slechts 1 zou je zeggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:24

Alet74 schreef:
Ioyce: het zou inderdaad logisch zijn wanneer er voor paardenbedrijven meer regels zouden zijn.
Zoals ik het eigenlijk ook maar een beetje raar vind dat er voor de bio-industrie alles zo ongeveer 'geregeld' is en je voor je huis- tuin- en keukenvee bijna alles mag. Dieren blijven toch dieren, of je er nu 100 hebt of slechts 1 zou je zeggen.

ja en nee.
Als het gaat om bedrijven is het belangrijk dat er regels zijn om de dieren te beschermen tegen het 'geld'. Het gaat toch om vraag en aanbod en als bedrijven meer winst kunnen maken of de verkoopprijs laten zakken door de dieren in kleinere hokken te stoppen etc, zullen een aantal bedrijven dit doen, met als gevolg dat de rest ook móet, omdat ze anders te duur zijn voor de vraag (van vraag en aanbod).

Bij de hobby brengen de dieren geen geld op, maar kosten ze de eigenaar alleen maar geld. Een slim persoon ( ;) )denkt na over die kosten en verzorging voor hij tot de aanschaf over gaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:15

maar voor stallen brengen veel paarden op klein oppervlak met luxe voorzieningen voor de training en de ruiter, ook meer op dan wanneer ze veel grond moeten aan houden voor weidegang en paddocks, en veel moeten investeren om die paddocks (en evt. weilanden) begaanbaar (droog) te houden door het jaar heen. Boerenbedrijven stappen ook niet voor niets over van veehouderij naar paardenhouderij. Er valt geld in te verdienen, en vooral in de randstad waar een nijpend tekort is aan ruimte. En veel mensen op een kluitje.

Ik zie bij paardenbedrijven die te koop staan, vaak ook bij "nieuw"bouw, dat er bijvoorbeeld 50 stallen zijn van 3 bij 3, een (grote) binnenbak, een groot parkeerterrein, vaak nog een ruime buitenbak, evt. trainingsmolen en mestopslag en dan (bijna) geen weidegang. Alles speelt zich blijkbaar binnen af en op zo'n 7500m2 tot 1,5 ha worden 50 paarden gehouden en getraind. Vind ik toch wel enigszins intensieve veehouderij (vergelijkbaar met varkenshouderij of kippenmesterij) Veel schuren, weinig grond en mestoverschot.

Dus om de paarden te beschermen, vind ik regelgeving voor bedrijven nog zo gek niet. Vooral omdat dat vrij eenvoudig te controleren is. Hobbymatige dierenhouderij is veel moeilijker te controleren omdat er weinig controle mogelijk is er geen of minder vergunningen nodig zijn en de controle veel meer kost en minder effect heeft omdat er per adres minder dieren worden gehouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:37

Ik vind het wel mee vallen, hoeveel geld je kan verdienen met paarden. Kosten zijn gewoon heel hoog. Met weinig grond zijn de kosten nog hoger voor de boer, omdat hij hooi en stro moet kopen en ook voor de mestafvoer moet deze betalen... Ook de klant vraagt om weidegang. Wanneer dat in de buurt schaars is, kom je er mee weg. Wanneer dit bedrijf eigen grond heeft is het nog te doen, maar om zo'n bedrijf te beginnen in de randstad is dat in veel gevallen niet haalbaar, omdat de kosten te hoog zijn. Veel grond is in meer opzichten wenselijk.

Ik ben het wel met je eens dat de maneges en pensionstallen meer regels kunnen hebben, omdat ze te controleren zijn. Echter moet je (zeker nu met de krediet-crisis) niet willen dat bedrijven omvallen door die regels. Er kunnen nog wat dingen verbeteren,maar ik zie de meeste stallen hier zeker niet als dierenleed ookal hebben ze stallen van 3 x 3.
imo is er meer paardenleed door onkundige ruiters...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:51

Andere bio-industrie kijken ze ook niet naar of dat bedrijf op dat moment rendabel is bij de invoering van regels.Kun je niet voldoen aan de nieuwe regels, dan stop je maar.Zo zijn er al veel bedrijven gestopt.Waarom zou dat in intensieve paardenhouderij anders moeten?
En paarden bedrijven die hun hoofd niet boven water kunnen houden doen toch wat fout. Een paard kost niet meer dan 100 euro per maand aan stalling en voer. De rest is voor je werk en hypotheek en (land) onderhoud. Als ik dan de bedragen hoor van 300, dan is 200 per paard niet verkeerd en kun je echt alles wel betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:49

@ superwoman,
Blijkbaar is de paardenhouderij in bepaalde gevallen toch aantrekkelijker dan doorgaan met de melkveehouderij. Misschien door quota-verkoop na beëindiging, misschien door minder regelgeving, of gewoon als hobby-bijverdienste na pensioen.
Ik zal ook niet zeggen dat je er snel rijk van zult worden, want je moet heel veel investeren om een goed bedrijf neer te zetten.

Ik kan je wel vertellen dat wanneer ik in mijn schuren 3 bij 3 boxen zou maken in plaats van 3,5 bij 3,5 of groter, dat ik meer boxen kan plaatsen, dus meer paarden En wanneer ik de paarden 's winters niet op het land laat, maar de klanten hun paard een uurtje los laat gooien in de paddock als ze er zelf bij zijn en de paddock vrij is, of desnoods een paddock erbij en in 2 groepjes halve dagen buiten zetten, ik hier met mijn 3ha veel meer paarden kan houden. Als ik ze dan ook nog zelf laat uitmesten, dan heb ik er niet vreselijk veel werk van, maar kan er wel veel meer aan verdienen dan nu. Je hebt namelijk per paard niet zo'n grote marge, maar door meer paarden te stallen, kom je op een beter inkomen. Ik heb meerdere keren gehoord dat een pensionstal pas rendabel kan zijn bij zo'n 30 pensionpaarden. Bij een marge (winst) van zo'n 50/75 euro per paard betekent dat een inkomen van zo'n 1500 tot 2250 euro per maand. Door je oppervlakte zo klein mogelijk te houden scheelt dat in lasten/hypotheek. Dure weidegrond of dure paddocks? Liever niet... gelukkig is dat niet overal zo, maar als je een beetje kunt rekenen, dan kun je die stalhouders wel begrijpen...

Heb nu 4 paarden lopen op 3ha grond, en dat is in de zomer zoveel dat ik kan laten maaien (maar is ook niet gratis om daar ruwvoer van te laten maken) en ;s winters krap aan genoeg om ze elke dag een uurtje of 4 te laten grazen als de bodem niet te erg vertrapt wordt.
Zou ik de paarden gewoon zomers op de wei houden en 's winters losgooien in de paddock, dan kunnen hier wel 8 of meer paarden staan.

En zo werken veel van die stallen. Kosten van strooisel en (ruw)voer worden sowieso doorberekend aan de klant.

Boeren die overschakelen kunnen vaak goedkoper werken omdat ze lagere lasten hebben dan stallen die alles nieuw op moeten bouwen of net beginnen op een duur gekocht complex.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:57

joyce B schreef:
Ik zie bij paardenbedrijven die te koop staan, vaak ook bij "nieuw"bouw, dat er bijvoorbeeld 50 stallen zijn van 3 bij 3, een (grote) binnenbak, een groot parkeerterrein, vaak nog een ruime buitenbak, evt. trainingsmolen en mestopslag en dan (bijna) geen weidegang. Alles speelt zich blijkbaar binnen af en op zo'n 7500m2 tot 1,5 ha worden 50 paarden gehouden en getraind. Vind ik toch wel enigszins intensieve veehouderij (vergelijkbaar met varkenshouderij of kippenmesterij) Veel schuren, weinig grond en mestoverschot.

Dit heeft denk ik onder andere de volgende reden:

Van de echt grote boerderijen die vrij komen (bijv. 20 ha grond) wordt een groot deel van het land door de omringende boeren opgekocht en een groot deel door staatsbosbeheer.
Wat er overblijft is een erf en een stukje weiland.

Daarnaast geeft men ook blijkbaar rustig een vergunning voor 75 paarden op 3 ha grond:
http://www.boertjes.nl/TABID/190/Woning ... dPaarden=2

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:33

kazary schreef:
Andere bio-industrie kijken ze ook niet naar of dat bedrijf op dat moment rendabel is bij de invoering van regels.Kun je niet voldoen aan de nieuwe regels, dan stop je maar.Zo zijn er al veel bedrijven gestopt.Waarom zou dat in intensieve paardenhouderij anders moeten?
En paarden bedrijven die hun hoofd niet boven water kunnen houden doen toch wat fout. Een paard kost niet meer dan 100 euro per maand aan stalling en voer. De rest is voor je werk en hypotheek en (land) onderhoud. Als ik dan de bedragen hoor van 300, dan is 200 per paard niet verkeerd en kun je echt alles wel betalen.

Je laat het wel heel makkelijk klinken :?
Kijk eens wat het onderhoud kost, wat een goede bak kost wat álles kost (hypotheek!)
Je moet aardig wat pension paarden hebben staan, wil je naast die kosten nog wat opbrengst hebben.

Tuurlijk kijken 'ze' wel of bedrijven de invoering van de regels kunnen ophoesten. Echter speelt er soms (vaak) een grotere politieke kwestie, die de doorslag geeft.

@joyce B : ik heb gehoord dat ze zelfs wel 40 pensionklanten nodig hebben om rendabel te zijn... Zal idd ook liggen aan de kosten van het vastgoed. Maar het geeft wel aan hoe zwaar zij het nu al hebben.
Als klant heb je de keuze om je paard overal neer te zetten en voor een hoop klanten is de prijs per maand een grote factor.
Even de regels aanpassen is imo niet zo makkelijk en goed voor iedereen...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:50

Je wordt geen 2e bill Gates, dat klopt, maar als je er arm van wordt dan doe je iets ook niet goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:02

kazary schreef:
Je wordt geen 2e bill Gates, dat klopt, maar als je er arm van wordt dan doe je iets ook niet goed.

arm is overdreven,maar een middelgrote pensionstal is het gewoon geen vetpot. Zeker niet als je de uren rekent die je werkt. Met een baan in dienstverband met zoveel uren, zal men allicht meer verdienen. Maar meestal kan je minder uren opbrengen voor een ander, dan voor je eigen bedrijf.
Of men heeft er nog een baan naast, dat is namelijk ook geen uitzondering.

Volgens mij heb jij je er niet erg in verdiept.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:07

;) Dat zou je nogal mis kunnen hebben.
Ik denk dat het vaak te zwaar voor gelegd wordt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:45

Als het zo waardelos verdient, dan vraag ik me af waarom ze als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten de afgelopen jaren...

Wat ik alleen jammer vind is dat ze vaak klein (en nog leuk) beginnen, dan worden ze aangestoken door de stapmolens en de binnenbakken (en hoeveel stalgeld ze daar extra mee kunnen vragen) en voor je het weet sta je binnen een paar jaar op een luxe manege ipv. dat leuke (hobby)pensionstalletje waar je begon.
Ik zie dit iig vaker gebeuren om me heen en de boer waar ik sta, loopt (helaas :\ ) ook een beetje met deze plannen rond.

En dan, ja dan kan ik me voorstellen dat je flink wat ervoor moet doen om dit allemaal draaiende en rendabel te houden.

Plus dat groei vaak ten koste gaat van het paard en in het voordeel van de klant. Wel een kantine en binnenbak, maar niet meer je paard zo lang mogelijk in de wei, dat soort dingen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:32

superwoman schreef:
arm is overdreven,maar een middelgrote pensionstal is het gewoon geen vetpot. Zeker niet als je de uren rekent die je werkt. Met een baan in dienstverband met zoveel uren, zal men allicht meer verdienen.

Als jij denkt dat dit waar is dan doe jij tocht iets grandioos fout...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:17

kazary schreef:

En die stallen en dat weiland dat is er toevallig al? Mestafvoer? Dingen die je moet aanleggen om aan je vergunningen te voldoen( vloeistofdichte mestplaat?) , zaken als kruiwagens en bezems?

Een pensionstal is een investering hoor denk ik zo.... Buiten dat zijn openingstijden van 8 tot 22 geen uitzondering en heb je de verantwoordelijkheid voor levende dieren en zijn deze levende dieren voor veel klanten ook nog eens belangrijker dan baby's :+ . Ik vraag mij af hoe je zo makkelijk kan oordelen? Sta je zelf op een pensionstal of niet :) ?

Waarom schieten ze als paddestoelen uit de grond?

OMDAT BOEREN HELEMAAL NIETS VERDIENEN, dus niet omdat je van pensionstallen zo rijk word, maar omdat boeren dankzij al die regels die er in hun sector zijn de uitvlucht zoeken naar de paarden.

Persoonlijk denk ik dat boeren liever alleen koeien melken, dan ook nog 10 veeleisende paardeneigenaren op hun terrein hebben, maar volgens mij is dat financieel niet meer haalbaar ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:44

bij een pensionstal zitten een bak uitgaven die mensen zich echt niet realiseren blijkt..............

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:50

KiWiKo schreef:
bij een pensionstal zitten een bak uitgaven die mensen zich echt niet realiseren blijkt..............

Dat valt heel erg mee hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:02

dacht je???

stroom, water, og belasting, vergunningen, aanpassingen, boekhouder, mestafvoer, reparaties, utilities (kruiwagens,bezems) investeringen dit zijn er zo een paar die me zo even te binnen schieten, als ik er even over nadenk dan komen er zo 10 bij

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:12

KiWiKo schreef:
dacht je???

Weet het wel zeker, heb een eigen stal nl. De helft van wat je noemt zijn voor mij geen kosten;stroom wordt hier opgewekt, water komt terug uit de mest, boekhouding doe ik zelf, mest wordt hier niet afgevoerd, reparaties worden in eigen beheer gedaan of door mijn franchisegever, bezems heb ik niet; gebeurt machinaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:17

en die machine heb je gekregen?

meeste mensen hebben geen stroomcentrale in de tuin :) :)

water komt terug uit de mest?????? wat moet ik me daar bij voorstellen?

Waar gaat jouw mest heen dan???

Jouw uren moeten ook betaald worden, dus kosten reparaties buiten het materiaal om ook arbeidsloon (namelijk JOUW loon :)

Jouw francisegever wil ook elke maand geld van jou.....

en dat jij je boekhouding zelf doet is top! maar toch zal je jaarlijks een accountant moeten inschakelen om je jaarcijfers te maken, en die kosten gewoon geld :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:45

Madam X, uit jouw profiel blijkt toch al dat je een andere situatie hebt dan de meeste pensionstalhouders. Niet iedereen heeft een bedrijf wat zoveel materiaal beschikbaar stelt, ik neem toch aan dat de materialen die hebt staan deels betaald worden door dit bedrijf en jij meer een soort ' proeftuin' bent, is toch een hele andere situatie.

Ik vind niet dat jij kan spreken voor ' pensionstallen' in het algemeen omdat jij gewoon een heel ander bedrijf hebt :) .

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:08

ruitje schreef:
... ik neem toch aan dat de materialen die hebt staan deels betaald worden door dit bedrijf en jij meer een soort ' proeftuin' bent, is toch een hele andere situatie.
Ik vind niet dat jij kan spreken voor ' pensionstallen' in het algemeen omdat jij gewoon een heel ander bedrijf hebt :) .

Nee, ik heb geen 'proeftuin' en krijg ook geen spullen voor de helft van de prijs. Dat mijn bedrijf anders is dan de rest klopt, daarom is het ook levensvatbaar :D En zo onwijs groot is het geheel niet.