[HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: [HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:54

ze zijn nog bezig... maar volgens mij ging de helft vandaag en de andere helft morgen... ze hebben er nog 2 of 3 tot de helft van de ruiters

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:35

Murthul schreef:
Ik ben ooit ringmeester dressuur op een SGW wedstrijd geweest, was M/L dacht ik. Daar werd behoorlijk netjes gereden maar de bekendere ruiters die meededen hadden een behoorlijke dosis kapsones (vooral tegen mij) en hun proefje vond ik ook absoluut niet prettig.

_Irene11_ schreef:
Waar is endurance te zien? :)

De endurance is alleen te volgen via FEItv, daar moet je voor betalen. :)

Even een andere ervaring. Heb vorig jaar 30 eventers beoordeeld in hun dressuurproef. Geweldig, topsfeer, van de 30 zo'n 15 een 8 voor grote volte halsstrekken om eens een onderdeel te noemen. Bijna alle paarden prettig voorwaarts. En 30x een bedankje voor de jury bij verlaten van de ring. En daar zaten dus de kaderleden ook tussen met hun jongere paarden. Niks kapsones.
Ik heb als dressuurjury genoten!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:37

Anoeska schreef:
Ze rijdt een hele reeks keurige wissels, alleen de laatste is niet goed. Waarom zou dat dan meteen een 2 moeten zijn? Hoe beoordeel je dan een ruiter die de hele lijn verpest? Je beoordeelt toch de gehele oefening, voldoet het aan het scala, welke stukken waren goed, wat niet, en daarmee kom je tot een punt. Het is niet 1 fout maken meteen een 1 scoren.

Het hele gaan van de combinatie Charlotte/Valegro voldoet gewoon veel meer aan het scala en de uitgangspunten van de FEI (harmonie, happy athlete), dan bij andere ruiters. Daarmee heeft ze al een hogere uitgangswaarde per onderdeel.

Jureren is meer dan even kijken wat je van een onderdeel vindt hè. Het is spiegelen aan het scala, goede en slechte punten meenemen, en dan tot een eindoordeel komen. En dat dan voor 40 onderdelen in 5 minuten, en op de eerste dag waren dat 50 combinaties. Een jury zal er best eens een keer naast zitten, maar het zijn wel professionals.

Perfect onder woorden gebracht, scheelt mij weer een lap tekst. Dank je wel, sluit me er voor 1000% bij aan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:41

Lauke schreef:
FriesWytske schreef:
Dat kan, omdat die juryleden een fout niet hebben gezien. Heb gisteren ook niet gezien dat Edward een fout in de wissels had. Maar die had hij dus wel

Ik heb het heir over de overgang stap-piaffe. Die overgang lijkt me onmisbaar moet ik zeggen :P

Verder ben ik het wel eens met anoeska. Charlotte laat een heel ander beeld zien dan menig ander ruiter. Maar toch vind ik wel dat fouten hetzelfde beoordeeld moeten worden als bij anderen.

Ze worden ook het zelfde beoordeeld. Maar een foutje in een 7 waardige oefening wordt een 5, zelfde foutje terwijl de oefening voor een 9 ging wordt een 7. Simpel toch

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:47

Sammie schreef:
Nee, dat werd bij de persconferentie gezegd :) Dan is de top drie aanwezig en de juryvoorzitter :) Misschien moet je er bij zijn geweest om echt te begrijpen hoe ze het bedoelde. Iig niet in de zin van we gaan haar even 90 procent geven, maar zoiets van ze reed goed, maar door de fouten die ze maakte konden we die score gewoon niet geven.

Ik roep ook wel eens enthousiast voor mijn rubriek begint: "ik wil een heleboel achten en negens kwijt"of iets als ïk gun jullie allemaal 2 winstpunten". Is dat bevooroordeeld? NEE, dat is ee blij positief jurylid die elke deelnemer de hoogste punten gunt, maar helaas kun je die vaak niet kwijt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:12

sluit me volledig bij de vorige schrijvenrs aan. In een ander topic had ik een uur geleden dit geschreven:

"Charlotte stelde een prachtig durchlassig paard voor aan de jury. De harmonie, het samenspel met zijn ruiter was gewoon prachtig. De piaff kwam eventjes ietwat minder uit de verf...is ook lastig hé kakken en piaferen tegelijk. Hij verzette zich niet maar liet minder zien. Dus zeker geen 0 of 2 waard. Dat gold ook voor Helen Langenhanenbergh. Zag ook zo harmonisch en blij uit. Zo dansend door de baan. Kippevel kreeg ik van die combinatie.
Dan heeft Adelinde gewoon een beetje pech gehad dat ze juist na deze combinaties moest rijden. Daardoor wellicht iets te laag gepunt. MAAR het verschil was dan ook heel groot. Het gaat meer dan om precies de juiste hoeveelheid pasjes etc. Het strakke, ietwat stijve valt dan gewoon heel erg op als je na Helen en Charlotte je paard moet voorstellen aan de jury. Tenminste bij mij wel viel dat echt op. Ik heb hier in Frankrijk o.a. deze drie combinaties live gezien op TV en computer. Dus ik vind wel dat er terecht is gepunt. Want een paard dat niet durchlassig is zal op alle onderdelen die wellicht foutloos zijn, gewoon lagere score halen dan een paard dat durchlassig is in volle harmonie met zijn ruiter. Die rijdt gewoon boven in negens en tienen en met foutjes een keer 5 of 6.
Maar de ander rijdt met alles dan rond de 7 en wellicht een keer uitschieter naar boven. Dus ja ik vind het heel erg terecht gepunt, hoe jammer ook voor ons Nederlands landje. De beste wint en dat was Charlotte en daarna kwam Helen".

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:10

Geen idee, wie dit goed vind..??
Afbeelding
of valt dit onder de noemer "hij is gewoon sterk"
Afbeelding
Wat mij betreft diskwalificatie . En dat geld voor alle ruiters met extreem handgebruik!
Was zij niet vorig jaar gediskwalificeerd vanwege bloed uit de mond van het paard?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:14

Ik vind Adelinde inderdaad rijden met armen van staalkabels. Niks geen elastische verbinding. Ze heeft geluk met een kwaliteitsvol paard, maar doordat hij zo enorm sterk is of op druk gereden dient te worden zal het er nooit harmonieus uitzien.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:15

En die foto's bedoel ik dus ... Tja er zijn er nog meer die niet vriendelijk rijden en hoog aangeschreven staan maar ja die 'mogen' dat blijkbaar wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:17

nombrado schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat mij betreft diskwalificatie . En dat geld voor alle ruiters met extreem handgebruik!
Was zij niet vorig jaar gediskwalificeerd vanwege bloed uit de mond van het paard?

Ga aub ergens anders zitten stoken..

Hier heeft toch niemand iets aan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:19

Anoniem schreef:
nombrado schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Normaliter ben ik het wel met je eens, zeker wat betreft Nombrado.
Maar als het nu enkel momentopnames waren... Dit is helaas niet het geval, het hele beeld is gewoon zo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:20

Anoniem schreef:
nombrado schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

jawel...de paarden (van ruiters die het wel signaleren)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:23

kijk eens naar de blik van haar paard?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:23

nombrado schreef:
Anoniem schreef:

jawel...de paarden (van ruiters die het wel signaleren)

Jij denkt dat Adelinde door jou commentaar hier anders gaat rijden? Hou toch op.

Ja ik ben het met je eens dat deze foto's niet fijn zijn, En Adelinde is ook zeker niet mijn favoriet kwa hand gebruik. Echter heeft het 0,0 zin om dat hier iedere keer te herhalen. En imo verpest het een beetje de gezellige sfeer hier..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:24

nobrado, alsjeblieft. Dit is niet de plek om dit hier te bespreken. Als je vindt dat je hier iets aan moet doen dan stel ik voor dat je morgen na de Kur even op haar afstapt om het persoonlijk met haar te bespreken :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:26

nombrado schreef:
kijk eens naar de blik van haar paard?
[ Afbeelding ]

Ja, we kunnen nu wel bij elke foto (momentopname) van elke ruiter gaan lopen inzoomen. Daar wordt het echt niet beter van. Adelinde rijd met enorme druk, dat is een feit. Maar die paarden gaan heus niet kunstjes lopen uitvoeren als ze niet goed in hun vel zitten of er genoeg van hebben. Ik garandeer je dat Valegro ook wel eens z'n mond open heeft of een chagrijnige kop trekt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:29

Sammie schreef:
nobrado, alsjeblieft. Dit is niet de plek om dit hier te bespreken. Als je vindt dat je hier iets aan moet doen dan stel ik voor dat je morgen na de Kur even op haar afstapt om het persoonlijk met haar te bespreken :)

Zo pro tot pro zou dat toch wel invloed moeten hebben :D :Y)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:29

Maar je moet toch ook zien dat het overall beeld er bij adelinde anders uitziet dan bij charlotte. Zonder naar momentopnames te gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:30

Nou idd dat is muggenziften en stoken. . Discussie niet op zn plek

Ik ben klaar voor morgen , slapen tot 11 uur dan rustig ontbijten en dan klaar zitten voor de kür *\o/* . Heb er zin in na deze (rust) dag :Y)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:33

Nombrado, maak een topic ergens, maar laat ons hier genieten van de dressuursport! ook de paarden hebben er nis aan dat jij het hier plaatst, die kunnen namelijk niet reageren..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:34

echt vreselijk, dat jullie dat tolereren....en ik hoop dat Adelinde dit meeleest...
Ik had gehoopt dat ze haar lesje wel geleerd had na vorige keer WEG.
En zou met alle liefde haar eens een stang en trens in haar mond willen leggen, kinketting en strakke neusriem en eraan gaan hangen.
Dat er meer hangers waren, zeker...maar ook zeer vriendelijke harmonieuze ruiters, die keurig volgens de principes van de FEI rijden, maar er geen punten mee krijgen en al helemaal niet winnen.
Punten worden tegenwoordig gegeven met spektakel , hang en trekwerk. En iedereen vind het al normaal dat deze ruiters hoge punten krijgen. (valt zowat van haar stoel) een goed moment zonder hangen is van deze amazone bijna niet te vinden.
Ik ga ook even foto's zoeken van vriendelijke ruiters van dit evenement.
Om de sfeer weer ten goede te komen ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:35

Ladybird schreef:
Nombrado, maak een topic ergens, maar laat ons hier genieten van de dressuursport! ook de paarden hebben er nis aan dat jij het hier plaatst, die kunnen namelijk niet reageren..

en wie kunnen er wat aan veranderen??

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:37

nombrado schreef:
Ladybird schreef:

en wie kunnen er wat aan veranderen??

nou, Adelinde gaat heus niet anders rijden omdat wij dr wat van zeggen hoor :')

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:37

Waar vind ik de startlijsten voor de kür?