Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:01

pmarena schreef:
Je kan er vanalles over denken en zeggen, maar ik denk dat dit paard meer geholpen is met het verspreiden van feitelijke info dan met speculaties. Nu zit iedereen maar te gissen en niemand durft dat dier een thuis te bieden want ojee wat zou er allemaal voor vreselijks aan de hand zijn.

En eigenlijk reken ik dat PZB ook wel aan, zij bewijzen dit soort dieren geen dienst door het zonder gedegen onderzoek in de markt te zetten :n

Als je weet wat er precies scheelt of iig dat dier even goed laat checken om een aantal zaken uit te sluiten / duidelijk te krijgen, wie weet valt het dan eigenlijk wel mee en zijn er ineens allerlei mensen die het wel een fijn plekje willen bieden.

Nu ben je afhankelijk van iemand die wel een gokje wil wagen / geld teveel heeft / hoopt dat het dier dat geld waard blijkt te zijn en als het niet zo is dan is men teleurgesteld over het paard :(:)

Het is al een lastig beestje. Zoekt snel een plek. Met al die onzekerheid er omheen staan er toch niet 3 rijen dik mensen voor....?

Daarom moet de prijs er naar zijn, voor zo'n "gok" is maximaal e500,- aan adoptiekosten meer dan genoeg. Dan blijft er ook geld over voor de adoptant om de onderzoeken te doen die niet bij PZB gedaan worden en als het echt om het belang van het paard gaat dan vragen ze er geen duizenden euro's voor bij zo'n verhaal.

Alja

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:14

Grote pot Nivea….

Hoe vaak zijn fokkers hun fokproduct niet uit het oog verloren en worden ze juist blij van zo n telefoontje?

Dat is niet in te vullen voor een ander.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:17

Alja schreef:
Grote pot Nivea….

Hoe vaak zijn fokkers hun fokproduct niet uit het oog verloren en worden ze juist blij van zo n telefoontje?

Mee eens. De een ziet het als lastig vallen en de ander vindt het juist leuk om iets te horen

Tevens zegt niemand dat pzb het dier bij een fokker vandaan heeft maar kan de fokker misschien wel vertellen wat de keuze was om het paard destijds weg te doen, zoals eerder al is aangehaald

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:19

Maar goed wat als PZB zelf ook niet het eerlijke complete weet.

En ja fokkers liegen soms ook, fokker van mijn merrie ook. Beweer overigens niet dat de fokker van de vos merrie liegt. Die kan haar als veulen natuurlijk ook hebben verkocht

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:38

Alja schreef:
Grote pot Nivea….

Klopt, als het gaat om een enkele, oprecht geinteresserde. Niet als half nieuwsgierig bokt je gaat bellen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:46

Ik denk dat zij het hele verhaal ook niet weten, daarom is het slim om eerst medisch uit te sluiten of er wat mis is het met het beestje. Wellicht kunnen ze beter daar een donatie actie voor op touw zetten voordat ze het ergens plaatsen.

Hier op stal heb ik een geval gehad die exact hier op lijkt, ook een merrie van zeer goede afstamming, plaatje om te zien, maar viel niet op te rijden en bijna niet aan te raken. Dit was geen draagmerrie geweest, maar had wel al de nodige eigenaren gehad. Ik dacht direct al dat er iets mis moest zijn, nadat de eigenaar foto's had laten maken bleek het dier KS te hebben en het bekken was ook niet goed. Aan de buitenkant zag je er niets aan. Dat paard is ingeslapen om te voorkomen dat er ongelukken mee zouden gebeuren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:12

Iedereen speculeert en bedenkt van alles, maar mag je wel fokken onder het pzb adoptie contract?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:16

En stel je hebt een paard van PZB onder je hoede en je gaat emigreren, mag je het paard dan meenemen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:18

MarjanB schreef:
Iedereen speculeert en bedenkt van alles, maar mag je wel fokken onder het pzb adoptie contract?

Nee, maar daar gaat het nu toch ook niet over?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:19

Polar schreef:
En stel je hebt een paard van PZB onder je hoede en je gaat emigreren, mag je het paard dan meenemen?

Denk dat dat er aan ligt waarheen. Er staan ook wel paarden van hun in Belgie en Duitsland. Ik ken iemand hier in Duitsland die een paard bij hun weg heeft.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:33

Change3x schreef:
Spaansepony schreef:
Dus omdat ik gewoon durf te zeggen dat ik wel een telefoontje eraan wil plegen gaat het te ver? Terwijl half bokt in dit topic speculeert 2 bladzijdes lang over wat het paard moet mankeren, hoe pzb eraan komt, hele stambomen achterhaald zijn incl de fokker mag wel? En dan is mijn opmerking te veel?
Voor zelfde geld mankeert t dier niks en heeft het een lastig karakter. Er is ook nergens een verwijt in mijn post dat pzb hier een schuld aan heeft hoe dit dier is.

Het gaat om de privacy, een fokker even opbellen omdat je zelf nieuwsgierig bent maar niks met het hele paard te maken hebt, is imo niet acceptabel in dit verhaal. Als je interesse hebt in het paard en je hebt alle papieren en paspoort eenmaal in huis na de ‘aanschaf’, kun je dan wel contact opnemen met de fokker mocht die behoefte er zijn.

Dan weet jij niet hoe de wereld tegenwoordig werkt in de paarden. Ik fok en verkoop zelf en geloof mij voordat je bij een dier gaat bezichtigen is van alles al uitgeplozen, evt fokkers als gebeld voordat je bij het desbetreffende dier bent wezen kijken.

En wellicht heeft de fokker het dier als jong veulentje al verkocht, terecht gekomen bij iemand die er niet zo nauw mee omging en zo via via bij pzb terecht is gekomen.
Of veulen had niet genoeg kwaliteiten en is verkocht of of of zo zijn er tal van redenen die ook een keer niet naar pzb te wijzen valt dat het hun schuld is.
Echter staat er beknopt informatie omtrent het paard, er staat duidelijk embryo merrie, daar is dit paard niet voor gebruikt want er zijn geen nakomelingen bekend van deze merrie.
Draagmoeder is ze ook niet interessant voor want merrie heeft zelf een goede lijn dus waarom zou je daar andere embryo’s in stoppen.

Kortom, het is en blijft gissen. Dan is een telefoontje helemaal niet raar om te plegen (en de kans dat de fokker wellicht zelf ook niks weet is ook groot)
Heb je gelijk alle rare cowboy verhalen uit de wereld wat er met paard is of gebeurd is, pzb treft geen blaam en paard kan met eerlijk verhaal het internet op.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:39

Maar, Spaanse pony, dat is in dit geval dan toch de taak van pzb? Niet van een eventuele adoptant. Pzb moet zorgen dat er een eerlijk verhaal bij dit paard komt voor ze het ter adoptie zetten. Al is het alleen al om ongelukken te voorkomen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:27

Dreamboy schreef:
Maar, Spaanse pony, dat is in dit geval dan toch de taak van pzb? Niet van een eventuele adoptant. Pzb moet zorgen dat er een eerlijk verhaal bij dit paard komt voor ze het ter adoptie zetten. Al is het alleen al om ongelukken te voorkomen.

Begrijp heel de commotie niet. Wat is echt het 'eerlijke' verhaal? Ze zijn toch duidelijk over dat paard? Staat het je niet aan, prima, heb je interesse dan ga je in gesprek met ze.
Ben je niet akkoord met hun voorwaarden of staan ze niet open voor dialoog, dan ga je toch gewoon verder....
Geen hand maar een land vol paarden.

En ongelukken voorkomen, ik kan morgen mijn brave paard verkopen en een ander kan er een ongeluk mee voorhebben. Andere ruiter, andere omstandigheden, andere relatie of misschien gewoon heel harde pech. Dat hier werkelijk hele pagina's over gesuggereerd kunnen worden?!
Welk belang heb je daar aan? Word je er zelf beter van? Is het een paard van u of geweest? Heb je oprecht interesse?
Het paard is nu bij hen terecht gekomen en ze zoeken een oplossing (adoptie via deze stichting). In de advertentie zeggen ze toch gewoon open en eerlijk wat ze van het dier weten?...
Lijkt me effectief een project om helemaal opnieuw te conditioneren, dus iemand met kennis van zaken en veel geduld kan er vast een leuk paard aan overhouden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:37

Tenzij het dier dit gedrag vertoont door pijn en/of ongemak. En dat zou je toch graag willen weten voor adoptie?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:47

Gewoon de fokker bellen als je dat wilt Naam staat open en bloot op KWPN database De fokker die dat niet wil kan zijn naam afschermen dus heb je interesse of wil je wat weten zou ik er gerust naartoe bellen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:48

bulck schreef:
Dreamboy schreef:

Begrijp heel de commotie niet. Wat is echt het 'eerlijke' verhaal? Ze zijn toch duidelijk over dat paard? Staat het je niet aan, prima, heb je interesse dan ga je in gesprek met ze.
Ben je niet akkoord met hun voorwaarden of staan ze niet open voor dialoog, dan ga je toch gewoon verder....

En ongelukken voorkomen, ik kan morgen mijn brave paard verkopen en een ander kan er een ongeluk mee voorhebben. Andere ruiter, andere omstandigheden, andere relatie of misschien gewoon heel harde pech. Dat hier werkelijk hele pagina's over gesuggereerd kunnen worden?!
Welk belang heb je daar aan? Word je er zelf beter van? Is het een paard van u of geweest? Heb je oprecht interesse?
Het paard is nu bij hen terecht gekomen en ze zoeken een oplossing (adoptie via deze stichting). In de advertentie zeggen ze toch gewoon open en eerlijk wat ze van het dier weten?...
Lijkt me effectief een project om helemaal opnieuw te conditioneren, dus iemand met kennis van zaken en veel geduld kan er vast een leuk paard aan overhouden.

Wat mankeert het paard dan wat zo duidelijk is uit het verhaal?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:10

Ik kan de merrie niet vinden via de KWPN Database? Of heeft ze een andere naam?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:16

bulck schreef:
Dreamboy schreef:

Je maakt een denkfout. Paard wordt niet verkocht PZB blijft eigenaar, andere situatie. In het verleden vertelde PZB niet alles wat men wist over de paarden. Die situaties zijn hier ook in dit topic aan de orde geweest. Hoe weet jij zo zeker dat dat bij dit paard wel gebeurt?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:21

Elisa2 schreef:
pmarena schreef:
Je kan er vanalles over denken en zeggen, maar ik denk dat dit paard meer geholpen is met het verspreiden van feitelijke info dan met speculaties. Nu zit iedereen maar te gissen en niemand durft dat dier een thuis te bieden want ojee wat zou er allemaal voor vreselijks aan de hand zijn.

En eigenlijk reken ik dat PZB ook wel aan, zij bewijzen dit soort dieren geen dienst door het zonder gedegen onderzoek in de markt te zetten :n

Als je weet wat er precies scheelt of iig dat dier even goed laat checken om een aantal zaken uit te sluiten / duidelijk te krijgen, wie weet valt het dan eigenlijk wel mee en zijn er ineens allerlei mensen die het wel een fijn plekje willen bieden.

Nu ben je afhankelijk van iemand die wel een gokje wil wagen / geld teveel heeft / hoopt dat het dier dat geld waard blijkt te zijn en als het niet zo is dan is men teleurgesteld over het paard :(:)

Het is al een lastig beestje. Zoekt snel een plek. Met al die onzekerheid er omheen staan er toch niet 3 rijen dik mensen voor....?

Daarom moet de prijs er naar zijn, voor zo'n "gok" is maximaal e500,- aan adoptiekosten meer dan genoeg. Dan blijft er ook geld over voor de adoptant om de onderzoeken te doen die niet bij PZB gedaan worden en als het echt om het belang van het paard gaat dan vragen ze er geen duizenden euro's voor bij zo'n verhaal.

Waar blijft dat geld over dan? En dan, mocht het paard niet okay zijn en geen paardwaardig leven kunnen leiden dan kun je het terug brengen naar PZB. En dan? Een Stichting die het goede met een paard voor heeft zorgt ervoor dat er zo mijn mogelijk vraagtekens zijn bij een paard. Mijn mening.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:29

Rizette schreef:

Maar dat speculeren jullie allemaal, waarom hoeft dat paard iets te mankeren? Paard is onbeleerd en zenuwachtig (mss ook gewoon gevoelig aan verhuizen) en is dus moeilijk (vooral achterbenen). Verder heel beschermend over andere paarden (kan ook gewoon stress zijn/ angst verlaten te worden)
Wat willen jullie dan dat PBZ meer moet vertellen? Als je die advertentie leest, weet je dat het een paard is waar heel wat werk aan is. Dus ofwel ga je dat verhaal aan, ofwel niet. Meer info, als je dat nodig vindt, vraag je aan hen.
Is het niet voldoende, dan blijf je er toch gewoon van af! Bij wet is het niet verplicht om een paard helemaal medisch door de molen te halen om te verkopen of te laten adopteren. Je moet alleen duidelijk zijn over wat je verhandelt (in dit geval dus een onbeleerd paard, dat voldoende ervaring vereist van iemand met veel kennis en rust).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:36

bulck schreef:
Rizette schreef:

Maar dat speculeren jullie allemaal, waarom hoeft dat paard iets te mankeren? Paard is onbeleerd en zenuwachtig (mss ook gewoon gevoelig aan verhuizen) en is dus moeilijk (vooral achterbenen). Verder heel beschermend over andere paarden (kan ook gewoon stress zijn/ angst verlaten te worden)
Wat willen jullie dan dat PBZ meer moet vertellen? Als je die advertentie leest, weet je dat het een paard is waar heel wat werk aan is. Dus ofwel ga je dat verhaal aan, ofwel niet. Meer info, als je dat nodig vindt, vraag je aan hen.
Is het niet voldoende, dan blijf je er toch gewoon van af! Bij wet is het niet verplicht om een paard helemaal medisch door de molen te halen om te verkopen of te laten adopteren. Je moet alleen duidelijk zijn over wat je verhandelt (in dit geval dus een onbeleerd paard, dat voldoende ervaring vereist van iemand met veel kennis en rust).

Hoe weet jij of er werk aan is? En dan noem je dat een ander speculeert. Is helemaal niet duidelijk of er wel of geen werk aan zit. Ik vind dat dat duidelijk zou moeten zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:42

bulck schreef:

Amen _/-\o_

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:44

Eigenlijk vind ik dat PZB er achter aan moet bellen kan natuurlijk zijn dat ze dat al gedaan hebben dan kun je meer informatie geven over het paard dit om ook ongelukken te verkomen als het paard zo bang is en dan andere gevaarlijke dingen gaat doen zou de eerste niet zijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:01

Waarom dat paard zo mager is is voor ons gissen. Ook waarom er niet zelf mee gefokt is. Idem het karakter.
Misschien weet Pzb dat, maar misschien ook wel niet.
Wij weten niet eens waarom ze daar heen is gegaan en vanaf wie. Misschien was het wel een inbeslagname.

Of dat paard verder gezond is, ik zou persoonlijk die voeten op zijn minst wel op de foto willen.
En mij lijkt dat ik kan zeggen ik zet hem thuis op de foto, als jullie dat niet vooraf doen. Maar het valt wel onder verborgen gebreken als er iets niet goed zit, dus volgende week komt hij weer terug en wil ook mijn geld terug.

Dikke kans dat ik niet mag adopteren dan. Maar dat is toch bij elke stal zo.
Er zijn ook handelstallen die hier voorbij komen waarvan we weten dat daar het lage segment verhandeld word. En daar zou ik hetzelfde eisen, ik keur, maar bij gebrek komt hij direct terug.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:24

Moderatoropmerking:
Ik zet hier even een slotje neer omdat we het een en ander aan speculatie weg moeten halen, voordat er verder wordt gegaan op onderwerpen welke we toch moeten verwijderen.