Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:37

Een restproduct van de handel in hele dure embryo’s dus eigenlijk?
Voor de donor merrie spoelen en het hele proces er rondom een heel erg nare behandeling, waarvan ik al langere tijd niet begrijp dat het is toegestaan (laat pvdd en dergelijke daar dan eens naar kijken ipv ‘bitjes en spoortjes’ in de sport).

Zielig te lezen dat het paard zoveel angst heeft opgedaan dat ze van achter niet eens meer te benaderen is.
Zou mooi zijn als die alsnog een paardwaardig bestaan kan hebben.
Maar zo hoog in het bloed kan dat dus alleen bij mensen die weten hoe ermee om te gaan.
Wat doen mensen de dieren toch allemaal aan he..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:39

Marigold schreef:
Een restproduct van de handel in hele dure embryo’s dus eigenlijk?
Voor de donor merrie spoelen en het hele proces er rondom een heel erg nare behandeling, waarvan ik al langere tijd niet begrijp dat het is toegestaan (laat pvdd en dergelijke daar dan eens naar kijken ipv ‘bitjes en spoortjes’ in de sport).

Zielig te lezen dat het paard zoveel angst heeft opgedaan dat ze van achter niet eens meer te benaderen is.
Zou mooi zijn als die alsnog een paardwaardig bestaan kan hebben.
Maar zo hoog in het bloed kan dat dus alleen bij mensen die weten hoe ermee om te gaan.
Wat doen mensen de dieren toch allemaal aan he..

Het kan maar zo zijn dat er echt wat met de merrie aan de hand is wat zich door vererft. Zit een goed papier achter en waarom zou je dr dan als draagmerrie gebruiken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:44

Nee, embryo’s eruit halen = minder goede merries dragen de veulens.
Die krijgen die embryo’s ingebracht. De donor merrie draagt zelf niet (loopt in de sport of zijn ze zuinig* op).

*of nouja zuinig…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:48

Is ze wffs vrij?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:53

DuoPenotti schreef:
Is ze wffs vrij?

WFFS is geen probleem, mits je een hengst uitkiest die geen WFFS drager is. Dus kun je met een merrie met een heel goede bloedlijn gewoon fokken. Dan kun je hooguit een drager fokken, maar als je goed let op wat je aanpaart kun je het nog uit de lijn fokken.
Als een paard WFFS drager is blijft het nog altijd een goed rijpaard.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-02-25 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:55

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:
Is ze wffs vrij?

WFFS is geen probleem, mits je een hengst uitkiest die geen WFFS drager is. Dus kun je met een merrie met een heel goede bloedlijn gewoon fokken.

Klopt.
En toch zullen er fokkers zijn die het helemaal uit willen bannen en er dan niet mee fokken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:07

Als ik foto vsn nodesha haar halfzus v ebony kijk.

Dan zie ik paard die elite predikaat heeft . Maar een paard wat zo op de voorhand staat!! En dat er merr exterieur foutrn zijn waardoor ze nooit paard kan zijn wat kan dragen verzamelen op de juiste manier. Zonder kapot te gaan!!

Niet normaal.

Die zou ik als dressuurpaard laten staan voor sport en fokkerij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:14

Nodesha heeft zelf geen nakomelingen dus zal niet gebruikt zijn om embryo,s uit te spoelen. Meestal doen ze dat ook alleen bij merries die in de sport lopen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:16

Wat ik niet snap is waarom ze haar veulens niet zelf heeft kunnen dragen als ze embryo merrie was. Ik dacht dat ze dat alleen deden als ze in de sport liepen om zo geen lange onderbreking te hebben.
Daarnaast lijkt me dat ze minder interessant is voor de fokkerij omdat ze zelf nooit in de sport gelopen heeft.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:17

Onthouden we allemaal even dat er een flinke lijst do's & don'ts staat voor je een reactie verstuurd? Ik denk dat een flink aantal reacties onder speculatie valt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:20

Percy schreef:
Wat ik niet snap is waarom ze haar veulens niet zelf heeft kunnen dragen als ze embryo merrie was. Ik dacht dat ze dat alleen deden als ze in de sport liepen om zo geen lange onderbreking te hebben.
Daarnaast lijkt me dat ze minder interessant is voor de fokkerij omdat ze zelf nooit in de sport gelopen heeft.

Ja ik denk ook dat ze bedoelen dat ze draagmerrie is geweest. Maar waarom met deze papieren is dan weer de vraag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:59

Nyaleti schreef:
Onthouden we allemaal even dat er een flinke lijst do's & don'ts staat voor je een reactie verstuurd? Ik denk dat een flink aantal reacties onder speculatie valt.

Dit gaat toch over de vorige eigenaar?
Hier kan pzb niet veel aan veranderen waarom er in het verleden is gekozen voor draagmoeder zijn.
Of de reden bekend is bij pzb weten wij niet maar gaat het ook niet over.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:30

Babootje schreef:
Little_Gift schreef:
Dat een opvang die niet voor eigen rekening neemt, is toch wel logisch gezien de hoge kosten dit mee brengt en het niet noodzakelijk is.

Niet noodzakelijk voor wie?

Niet noodzakelijk voor de nieuwe adoptant. Als deze nu helemaal geen interesse heeft in dit dier rijden noch trainen, waarom zou die dan foto's willen?

Babootje schreef:
Little_Gift schreef:
En degene die het paard adopteert of daar interesse toe toont, zal toch wel de papieren en het paspoort overhandigd krijgen of ter inzage krijgen hé, die zal dan wel weten waar informatie op te zoeken.

Dat is een aanname.

Heel dit topic is al +250 pagina's één aanname :')

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:06

ik hoop alleen dat deze merrie bij iemand komt die er echt mee om kan gaan en proberen om haar echt tehuis te geven zodat ze een kans krijgt. Hebben ze daar bij pzb richtlijnen voor of kan iedereen een paard adopteren zonder te veel aan de nieuwe eigenaar te vragen. Lijkt me geen makkelijk paard om mee aan de slag te gaan

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:49

NadjaNadja schreef:
Moderatoropmerking:
We willen jullie graag wijzen op een nieuwe functionaliteit. Bokt heeft recentelijk te maken gehad met diverse claims, waaronder beschuldigingen van smaad en laster. Dit brengt helaas een hoop extra werk met zich mee voor het team. We hebben daarom als reminder een aantal do's en don'ts boven het reactieveld geplaatst, die kunnen helpen bij het schrijven van constructieve en respectvolle bijdragen. Check, voordat je jouw bericht plaatst, of het voldoet aan die punten. Hieronder vind je een uitgebreide 'checklist', boven het reactieveld vind je voor het gemak een kortere lijst.

Do's
  • Focus op het onderwerp, niet op de bij het onderwerp betrokken personen.
  • Gebruik respectvolle taal, zelfs als je het ergens mee oneens bent.
  • Maak duidelijk onderscheid tussen je mening en feiten: Heb je een mening over iets? Formuleer dit dan ook als mening (ik vind dat...) en onderbouw je mening (ik vind dat ... , omdat ...)
  • Plaats alleen informatie waarvan je zeker weet dat het een feit is. Hiermee voorkomen we speculatie.
  • Maak gebruik van bronnen als je een feitelijke bewering doet, en vermeld wat deze bronnen zijn (website, Facebook, een krantenartikel, video etc.). Indien mogelijk, gebruik hier dan linkjes voor.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van publiekelijk beschikbare informatie.
  • Gebruik neutrale en objectieve bewoordingen als je kritiek uit.

Don'ts
  • Verspreid geen persoonlijke of vertrouwelijke informatie van anderen zonder hun toestemming.
  • Deel geen geruchten of speculaties. Probeer in het bijzonder de volgende woorden te vermijden: waarschijnlijk, blijkbaar, vermoedelijk, volgens mij, ik vermoed dat, ik denk dat, ik neem aan dat, etc.
  • Plaats geen ongefundeerde beschuldigingen tegen personen, bedrijven, of organisaties.
  • Deel geen content waar intellectuele eigendomsrechten op rusten, zoals teksten, foto's of video's zonder toestemming van de rechthebbende.
  • Vermijd absolutistische taal, zoals 'altijd' of 'nooit' wanneer er geen feitelijke onderbouwing voor is.

We doen ons uiterste best om dit topic open en beschikbaar te houden als plek voor vrije discussie. Vrijheid van meningsuiting is immers een groot goed. Om dit mogelijk te maken, willen we jullie vriendelijk verzoeken om je strikt aan de Bokt regels te houden.

We waarderen jullie betrokkenheid en hopen op jullie begrip en medewerking, zodat we samen een veilige en respectvolle omgeving kunnen blijven bieden voor discussie.

Ik wil graag mijn eigen moderatoropmerking nog eens aanhalen. We zouden het erg op prijs stellen als jullie hier rekening mee willen houden. Wat je ook van Paard Zoekt Baas vindt, dingen die tegen de regels/wet zijn, zijn nou eenmaal niet toegestaan en daar moeten we gewoon op ingrijpen. Onder aan de streep leveren speculaties, aannames, enzovoort ons dus vooral heel veel werk op en het zou fijn zijn als jullie dat ons zouden kunnen besparen :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:55

Nou Little Gift, zelfs als weidemaatje /stalmaatje willen de meeste mensen wel graag weten wat er mis is met het paard. Zodat ze een weloverwogen keuze kunnen maken of het wel of niet kan in hun situatie. Je kunt wel willen gaan oefenen met achterbenen optillen maar als bij dit paard dat helemaal niet mogelijk is door bijv bekkenproblemen of neurologische problemen dan kun je je de moeite beter besparen toch? En zo zijn er wel meer voorbeelden van zaken die ook belangrijk zijn als een paard nooit meer hoeft te werken. Stel dat dit paard doorlopend pijn heeft, wil je dat als nieuwe eigenaar? Dat gaat een serieuze opvang toch gewoon onderzoeken en daar komt dan een plaatje uit wat nog wel of niet met een paard kan en wat nog haalbaar en diervriendelijk is. Op grond daarvan kan PZB en adoptant dan beiden kijken of het paardwaardig en haalbaar gaat zijn. Dat lijkt mij een dier en mensvriendelijke manier om een paard een goede plek te geven of misschien wel te beslissen om in te slapen. Nu geen idee ,want ik ken de feiten niet. Gedegen onderzoek vooraf is meestal geen overbodige luxe is als je een geslaagde adoptie wilt laten plaatsvinden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:31

Maar het gaat hier ook niet om wat moraal, ethisch, emotioneel enz geacht wordt te doen hé.

Het gaat om wat wettelijk verplicht is en volgens mij is het nergens verplicht dat pzb dit eerst moet doen.

Dus doen ze niets verkeerd en elke adoptant weet ook dat er dan geen verdere onderzoeken gebeurd zijn en kan kiezen dit wel nog te doen, niet te doen of paard te laten staan.

Er is hier organisatorisch en juridisch gezien, helemaal niets fout aan aan wat pzb hier hanteert qua aanpak.

Al de rest is stemmingmakerij en misschien is het ook niet wat ik zou prefereren als plan van aanpak maar ik adopteer dan ook niet.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:46

Wie is de fokker? Wil best morgen even bellen hoor.
Weten we het misschien snel genoeg. Of de fokker heeft t dier aan een ander verkocht en via hun wellicht bij pzb gekomen. Dat kan ook

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:14

Spaansepony schreef:
Weten we het misschien snel genoeg. Of de fokker heeft t dier aan een ander verkocht en via hun wellicht bij pzb gekomen. Dat kan ook

Volgens mij is dit niet de bedoeling. Los van van wie dit paard is en/of is geweest.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:33

senna21 schreef:
Spaansepony schreef:

Volgens mij is dit niet de bedoeling. Los van van wie dit paard is en/of is geweest.

Dit vind ik ook wel erg ver gaan. Bij serieuze interesse zal je het papier vast in mogen zien dus dan kun je ook de fokker achterhalen. Maar het lijkt me niet de bedoeling dat half bokt de fokker op gaat bellen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:34

Die vos merrie is graatmager bij PZB binnen gekomen. Zou dus best kunnen dat die via een inbeslagname binnen is gekomen (of door PZB opgekocht dan geloof ik).
Dus of die fokker is met foute dingen bezig maar dan had het wel in het nieuws gestaan ergens. Of die heeft het dier verkocht en ergens gaande weg is ze verwaarloosd.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:37

Dus omdat ik gewoon durf te zeggen dat ik wel een telefoontje eraan wil plegen gaat het te ver? Terwijl half bokt in dit topic speculeert 2 bladzijdes lang over wat het paard moet mankeren, hoe pzb eraan komt, hele stambomen achterhaald zijn incl de fokker mag wel? En dan is mijn opmerking te veel?
Voor zelfde geld mankeert t dier niks en heeft het een lastig karakter. Er is ook nergens een verwijt in mijn post dat pzb hier een schuld aan heeft hoe dit dier is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 07:18

Spaansepony schreef:
Dus omdat ik gewoon durf te zeggen dat ik wel een telefoontje eraan wil plegen gaat het te ver? Terwijl half bokt in dit topic speculeert 2 bladzijdes lang over wat het paard moet mankeren, hoe pzb eraan komt, hele stambomen achterhaald zijn incl de fokker mag wel? En dan is mijn opmerking te veel?
Voor zelfde geld mankeert t dier niks en heeft het een lastig karakter. Er is ook nergens een verwijt in mijn post dat pzb hier een schuld aan heeft hoe dit dier is.

Het gaat om de privacy, een fokker even opbellen omdat je zelf nieuwsgierig bent maar niks met het hele paard te maken hebt, is imo niet acceptabel in dit verhaal. Als je interesse hebt in het paard en je hebt alle papieren en paspoort eenmaal in huis na de ‘aanschaf’, kun je dan wel contact opnemen met de fokker mocht die behoefte er zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 07:40

Je kan er vanalles over denken en zeggen, maar ik denk dat dit paard meer geholpen is met het verspreiden van feitelijke info dan met speculaties. Nu zit iedereen maar te gissen en niemand durft dat dier een thuis te bieden want ojee wat zou er allemaal voor vreselijks aan de hand zijn.

Als je weet wat er precies scheelt of iig dat dier even goed laat checken om een aantal zaken uit te sluiten / duidelijk te krijgen, wie weet valt het dan eigenlijk wel mee en zijn er ineens allerlei mensen die het wel een fijn plekje willen bieden.

Nu ben je afhankelijk van iemand die wel een gokje wil wagen / geld teveel heeft / hoopt dat het dier dat geld waard blijkt te zijn en als het niet zo is dan is men teleurgesteld over het paard :(:)

Het is al een lastig beestje. Zoekt snel een plek. Met al die onzekerheid er omheen staan er toch niet 3 rijen dik mensen voor....?
Laatst bijgewerkt door Muiz op 15-03-25 04:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast met toestemming plaatser

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:04

Het lijkt me juist dat als je interesse hebt je de fokker belt voordat je contact opneemt met pzb. Niet nadat je het dier (en alle problemen) al op stal hebt staan