Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:46

Ik ben toch wel benieuwd wat er gebeurt als er mensen een ongeluk krijgen met een paard als dit als ze die adopteren. Is PZB daarvoor verzekerd gezien zij de eigenaren zijn? Misschien als ze dit lezen dat ze dit eens kunnen verduidelijken hoe dit zit. Ben wel benieuwd wat voor constructie ze daarvoor hebben opgericht.
Ik had niet zo door dat dit paard daar al maanden staat, ik dacht dat ze haar pas hadden aangeschaft. Hopelijk krijgt het beestje gauw een fijne plek.

Hutcherson

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 02:13

Eigendom en bezit zijn twee verschillende dingen. Hierbij wordt gekeken naar 'gebruik'. Wie gebruikt het dier wanneer en op welke manier. Hippisch recht is echt een vak apart dus daar moeten we vooral mensen naar laten kijken die daar ervaring in hebben.
Maar 'gebruik' is het sleutelwoord hierin. En waarschijnlijk ook jurisprudentie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:42

Hutcherson schreef:
Consument vs bedrijf maakt echt niks uit. Das allemaal privaatrecht en das voornamelijk regelend recht. Dus: wat leg je vast, dat geldt. Punt is dat zij veel macht hebben, anders geen paard. Het is tekenen bij het kruisje.

Nee, ook in het privaatrecht mag je geen afspraken maken die tegen de wettelijke regels ingaan. Dus het is zeker niet zo dat wat je vastlegt geldt :n Dat is alleen maar zo als het niet tegen de wetgeving ingaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:42

Precies dat en dan blijft eigenaar dus verantwoordelijk

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:13

Zo'n vermoeden had ik al. Misschien is het daarom ook slimmer voor hun om dit paard eerst wel medisch door te lichten voor ze het ergens plaatsen. Stel dat er wel iets flink mis mee is en iemand gaat er op zitten wat niet goed uitpakt, dan kan dat nog best wel eens een staartje krijgen. Sowieso als ik eigenaar was van zo'n paard zou ik dat vooraf willen weten voordat ik iemand anders er mee op ging zadelen, met wat voor constructie dan ook. Ik vind dat persoonlijk niet fair om dat bij een bruiklener neer te leggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:15

Little_Gift schreef:
Dat een opvang die niet voor eigen rekening neemt, is toch wel logisch gezien de hoge kosten dit mee brengt en het niet noodzakelijk is.

Niet noodzakelijk voor wie?

Little_Gift schreef:
En degene die het paard adopteert of daar interesse toe toont, zal toch wel de papieren en het paspoort overhandigd krijgen of ter inzage krijgen hé, die zal dan wel weten waar informatie op te zoeken.

Dat is een aanname.

Little_Gift schreef:
Je mag tegen PZB zijn van mij, maar je moet niet overdrijven. Dat maakt je des te minder geloofwaardig in je pleiten jegens hetgeen je niet voor te vinden bent.

Dat is verre van overdrijven. Keuren hoort gewoon bij de eigenaar, punt. Het zou nog anders zijn als je een paard gewoon zou kunnen terugbrengen bij problemen en je geld terug zou krijgen, maar daar is geen sprake van.
Vooral bij dit paard, waarbij ze zelf al toegeven "dat er wat mee is" moet je je verantwoordelijkheid nemen en dat niet overlaten aan een argeloze bruiklener met zelfoverschatting.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-02-25 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:16

Babootje schreef:
Gevalletje "verkeerd ingekocht" denk ik.
Jazz'en zijn ook niet voor iedereen zo geschikt. Zijn al gauw vlug en ril.
Ik vraag me altijd af hoe zo'n paard daar dan terecht komt; welke weg zo'n dier heeft afgelegd. Misschien niet zadelmak te krijgen? Of een blessure gehad en daardoor ongeschikt als rijpaard?
Zal geen interessante merrielijn achter zitten denk ik anders was ze geen draagmerrie. Misschien ook weer verkocht omdat ze niet meer drachtig te krijgen is?

Kortom, grote kans dat je er helemaal niets mee kunt. Omdat de voorgeschiedenis niet bekend is, is ook het risico te groot dat je je nek erop breekt.
Sneu toch altijd voor zo'n paard. Afgedankt omdat je nergens meer goed voor bent..

Dit denk ik ook, Cum laude x Jazz dus dat is lijnenteelt op Jazz en UB40 gaf ook echt moeilijke karakters.

Overigens denk ik dat ze zich vergissen in de leeftijd, 7 jarige paarden beginnen met een N dus als de naam met de M begint dan is het een 8 jarige. (als de naam klopt)

In ieder geval prima dat ze hier een goed tehuis voor zoeken als ze daar niet aard maar hoop niet dat ze voor dit paard een groot bedrag vragen. E500,- adoptiekosten lijkt me meer dan genoeg.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 10-02-25 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:17

Dat het paard onder deze naam niet te vinden is begrijpelijk. Ze hebben ooit al eens verteld dat ze de paarden daar zelf een andere naam geven.
Dit zodat oude eigenaren bij verwaarloosde dieren ze minder makkelijk terug kunnen vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:19

kiki1976 schreef:
Dat het paard onder deze naam niet te vinden is begrijpelijk. Ze hebben ooit al eens verteld dat ze de paarden daar zelf een andere naam geven.
Dit zodat oude eigenaren bij verwaarloosde dieren ze minder makkelijk terug kunnen vinden.

En waarom zou dat nou zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:29

Elisa2 schreef:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd

Ik bedoel maar.... Valentijn aka Valley. Toen de adoptant bij de oude eigenaresse terecht kwam en hoorde dat hij afgekeurd was op zijn rug wegens zware KS. En dat aan PZB dat is verteld. En dat ze hem gewoon hebben aangeboden als rijpaard.
Of Denver, zwaar artrose, exact hetzelfde verhaal. Keer op keer als rijpaard geplaatst terwijl ze wisten wat ermee aan de hand was.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:34

Hutcherson schreef:
Eigendom en bezit zijn twee verschillende dingen. Hierbij wordt gekeken naar 'gebruik'. Wie gebruikt het dier wanneer en op welke manier. Hippisch recht is echt een vak apart dus daar moeten we vooral mensen naar laten kijken die daar ervaring in hebben.
Maar 'gebruik' is het sleutelwoord hierin. En waarschijnlijk ook jurisprudentie.

Echt hippisch recht is eigenlijk zelf niet bestaande. In ons rechtsysteem is een paard of eender welk dier, nog steeds een product. Uiteraard is er al jurisprudentie, maar is en blijft case bij case (en veelal ook wel een beetje classejustitie en wie er dus achter zit/betaald en vaak hogerop connecties) Neem ff het vb van de paarden van visser, ansich is dat gewoon gelijk bij elk faillissement gewoon als een productje in de vitrine verkocht worden voor wat er nog geboden wilt worden (veelal niet meer dan de slachtprijs, ongeacht wat het dier ooit geweest is)
Emotie heeft weinig plek in een juridisch verhaal. Er is een bepaalde overeenkomst en die wordt nageleefd of niet. In dat laatste geval wordt idd gekeken naar het contract. Een slimme adoptant zal een contract ook lezen en eventueel kanttekeningen laten plaatsen/doorvoeren (ook die wederkerigheid hoort in een contract bevat te zitten), iets van rechten en plichten en dat voor beide contractanten.
Contractleer bestaat uit een voorwerp/dienst, die omschreven wordt op een bepaald moment in tijd en dit tussen 1 of meerdere partijen en waar 'iets' tegenover geplaatst wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:36

Ik vind dat geen vreemde reden om een dier een andere naam te geven, mensen kunnen absoluut rare dingen doen en een gevaar voor het dier vormen of domweg heel vervelend doen naar zo'n opvang toe, wanneer zij menen dat zij in hun recht staan.
Bij een dier wat bij je komt na een inbeslagname tref je soms wel een ander type mens erachter zeg maar, die je liever op (grote) afstand houdt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:55

Elisa2 schreef:
Dit denk ik ook, Cum laude x Jazz dus dat is lijnenteelt op Jazz en UB40 gaf ook echt moeilijke karakters.

Deze zal wel extreem lastig geweest zijn en daarom in de handel gekomen en ingezet als fok of draagmerrie. Overigens denk ik dat ze zich vergissen in de leeftijd, 7 jarige paarden beginnen met een N dus als de naam met de M begint dan is het een 8 jarige. (als de naam klopt)

In ieder geval prima dat ze hier een goed tehuis voor zoeken als ze daar niet aard maar hoop niet dat ze voor dit paard een groot bedrag vragen. E500,- adoptiekosten lijkt me meer dan genoeg.

Ze heet op papier Nodesha. You’re welcome :+

Ik heb dat paard die voorheen bij die Urkse dame stond trouwens nooit geadverteerd zien worden nadien. Jullie wel?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:23

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:30

Nodesha heb ik zien staan op Horsetelex, maar kan me niet voorstellen dat een paard uit die lijn zo terecht komt eerlijk gezegd. Tenzij er iets heel ernstig mee mis is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:33

Maar dan zou ze gezien haar foklijnen toch eerder een fokmerrie zijn geworden i.p.v. een draagmerrie ?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:35

Idd vreemd dat een merrie met deze bloedlijnen draagmerrie is. Want dat is echt een bizar goede moederlijn :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:38

BarbaLala schreef:
Elisa2 schreef:

Deze zal wel extreem lastig geweest zijn en daarom in de handel gekomen en ingezet als fok of draagmerrie. Overigens denk ik dat ze zich vergissen in de leeftijd, 7 jarige paarden beginnen met een N dus als de naam met de M begint dan is het een 8 jarige. (als de naam klopt)

Ze heet op papier Nodesha. You’re welcome :+

Ik heb dat paard die voorheen bij die Urkse dame stond trouwens nooit geadverteerd zien worden nadien. Jullie wel?

Ken jij het paard dan Barbalala? Want er zijn in 2018 2 CL × Jazz merries geboren.

Edit, die tweede zou al zijn overleden. Excuus
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 06-02-25 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:37

Rocamor schreef:
Ken jij het paard dan Barbalala? Want er zijn in 2018 2 CL × Jazz merries geboren.

Edit, die tweede zou al zijn overleden. Excuus

Nee, maar ik hou van puzzelen en met mij meerderen :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:09

Het lijkt wel jongleren hier met de termen embryo merrie en draagmerrie. Embryo merrie zou je een merrie noemen waar embryo's uit gespoeld worden om daarmee draagmerries te vullen. In dit geval heeft deze merrie dan zelf niet alle veulens gedragen (als ze dat al ooit gedaan heeft) maar zijn er embryo's uit gespoeld om bij andere merries te plaatsen. Bij draagmerries dus. Is het een draagmerrie dan heeft ze niets aan een bloedlijn. Ik verwacht dus embryomerrie omdat ook bij de adv stond toch? Als dat aangeslagen is zullen deze afstammelingen ook geregisteerd staan. VWB stamboek ligt dat er aan waar de merrie geregisteerd is en waar de hengst geregisteerd is Vaak is er daardoor keuze uit stamboeken. Veelal zal het in Nederland in dit geval KWPN zijn. Mocht dit een moeilijk paard zijn en er het lukt niet meer om embryo's te spoelen of de embryo's of veulens zijn niet te verkopen dan houdt het op en hou je een merrrie over die in dit geval PZB cadeau heeft gekregen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:15

Nodescha staat wel in de KWPN Database, met Stal 104 als eigenaar. Dat is een jonge fokkerij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:16

Rizette schreef:
Nodescha staat wel in de KWPN Database, met Stal 104 als eigenaar. Dat is een jonge fokkerij.

Die zijn al ff bezig hoor! Maar je zou hun wel even kunnen bellen waarom de merrie bij PZB staat. Zal vast een goede reden voor zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:22

Het is sowieso ook wel een probleem dat zoveel mensen hun paard weg doen als er iets serieus mis mee is...
Niet specifiek over dit paard, maar als ik soms zie welke paarden daar terecht komen, met o.a zware kissing spines, zware artrose, ernstige CPL, etc.
Dan denk ik dat het soms beter is om je verantwoordelijkheid te nemen in plaats van zo'n dier nog van de hand te doen.
Al begrijp ik dat het vaak met hele goede bedoelingen is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:32

Elisa2 schreef:
Nodesha heb ik zien staan op Horsetelex, maar kan me niet voorstellen dat een paard uit die lijn zo terecht komt eerlijk gezegd. Tenzij er iets heel ernstig mee mis is.

Ja die had ik daar ook gevonden (KWPN en horsetelex) maar dacht die is het vast niet :D
Maar goed, reden temeer om te onderzoeken wat er mee is. Mss evcm of zo, dan is het ook niet verstandig om ermee te fokken en kan ze daarom als draagmerrie gebruikt.
Als ze dat heeft is het ook zeker niet verstandig om haar onder het zadel te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-02-25 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:34

Benzz schreef:
Rizette schreef:

Die zijn al ff bezig hoor! Maar je zou hun wel even kunnen bellen waarom de merrie bij PZB staat. Zal vast een goede reden voor zijn.

Dat d8 ik dus ook.