Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:42

Wat is daar dan zo vreemd aan? Ze geven het verhaal er eerlijk bij. Zij hebben ze ook maar zo binnen gekregen hé.

En op de foto zetten, dat kan toch allemaal? Wel op kosten adoptant maar het kan wel

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 00:47

Het is vreemd omdat een paard van dat kaliber normaal gesproken niet terecht komt bij een paardenopvang. Die brengen genoeg op om in het normale circuit een plek te vinden. Ik vind dat zij dat paard moeten laten onderzoeken voor dat ze hem in bruikleen geven. Het beestje heeft toch wel serieuze problemen en aangezien zij eigenaar zijn en eigenaar blijven vind ik, en daar hoeft niemand het mee eens te zijn, dat zij verplicht zijn om het dier medisch te keuren voordat het ergens naartoe gaat. Ik heb eens eerder een paard op stal gehad van iemand met soort gelijk gedrag, die bleek toch ernstig KS te hebben en nog een probleem in het bekken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 02:06

Ik heb geen advertentie van dit paard gezien (wel even gezocht) maar als ik de opmerkingen hier lees is dit dier waarschijnlijk echt wel beter af bij een particulier. Ik snap wel dat ze het niet goed doet op zo'n groot bedrijf en dat daarom een nieuwe plek gezocht wordt. Alleen hoop ik zonder adoptie kosten want het gaat veel tijd en moeite kosten om dit dier weer op de rails te krijgen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 02:16

Ik zag een reclame (voor donaties) voorbij komen met dit paard, oudste reactie was 12 weken oud. Beestje staat er dus al 3 maanden en is echt wel aangekomen in die tijd.
Ben ook wel benieuwd wat ze hiervoor vragen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 08:08

Nyaleti schreef:
Ik zag een reclame (voor donaties) voorbij komen met dit paard, oudste reactie was 12 weken oud. Beestje staat er dus al 3 maanden en is echt wel aangekomen in die tijd.
Ben ook wel benieuwd wat ze hiervoor vragen.

Die advertentie had ik ook gezien, enkel was de naam een fractie anders. Maar dat kan ook een schrijffout geweest zijn. Ene naam was met een E geschreven en de andere met een A.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:37

Little_Gift schreef:
Wat is daar dan zo vreemd aan? Ze geven het verhaal er eerlijk bij. Zij hebben ze ook maar zo binnen gekregen hé.

En op de foto zetten, dat kan toch allemaal? Wel op kosten adoptant maar het kan wel

En DAT is pas vreemd. Het is logisch dat als je een paard koopt dat je dat laat keuren, maar dan word je eigenaar van het paard. En hier word je niet de eigenaar van het paard. Maar je krijgt wel alle kosten van de dierenarts te betalen als het paard niet oke blijkt. Terugbrengen kan dan (als ze plek hebben), maar dan krijg je niet je geld terug.
Het is echt onbegrijpelijk dat mensen dit doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:40

Ja maar dat is an sich niet de discussie omtrent dit paard.
Het ging om die specifieke advertentie voor dit specifiek paard.

Dat mensen met zo'n constructies akkoord gaan, dat ligt toch echt aan die mensen zelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:51

Little_Gift schreef:

Dat mensen met zo'n constructies akkoord gaan, dat ligt toch echt aan die mensen zelf.

Ik reageer op jouw antwoord. Dan moet je niet ineens zeggen dat dat er niet toe doet. :D
Ik vind het keuren nog altijd hun verantwoordelijkheid als ze een paard aanbieden.
En hoezo eerlijke verhaal? Geef gewoon de echte naam van het paard, eventueel met informatie over het papier erbij. Dan kun je zelf ook nog even kijken of er niet wat over te vinden is. Dat geheimzinnige gedoe geeft niet echt veel vertrouwen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:53

Er was toch wel eens eerder een paard wat zij niet zadelmak kregen en die ter adoptie werd gezet met het eerlijke verhaal. Of iemand anders zich eraan wilde wagen zeg maar. Maar dat leverde ook wel wat kritiek op, want het risico voor de adoptant is natuurlijk vrij groot.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:57

Babootje schreef:
Little_Gift schreef:

Ik reageer op jouw antwoord. Dan moet je niet ineens zeggen dat dat er niet toe doet. :D
Ik vind het keuren nog altijd hun verantwoordelijkheid als ze een paard aanbieden.
En hoezo eerlijke verhaal? Geef gewoon de echte naam van het paard, eventueel met informatie over het papier erbij. Dan kun je zelf ook nog even kijken of er niet wat over te vinden is. Dat geheimzinnige gedoe geeft niet echt veel vertrouwen.

Met de informatie die ze geven kun je zo de fokker achterhalen. Geef je gelijk dat het een rare constructie is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:46

Babootje schreef:
Little_Gift schreef:

Mijn antwoord ging over het specifieke paard. Niet over de algemene werking bij PZB.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:12

Little_Gift schreef:
Mijn antwoord ging over het specifieke paard. Niet over de algemene werking bij PZB.

Dit is jouw antwoord.
Little_Gift schreef:

Jij zegt "Ze geven het verhaal er eerlijk bij" is volgens mij niet zo.
Ze zeggen dat het een KWPN merrie is maar ze is niet onder die naam bij het KWPN te vinden in de database.
Dus dat is al wat vreemd.
Paarden mogen niet verhandeld als ze niet zijn gechipt en geregistreerd. Dus er moet een paspoort of een papier bij zitten.
Heb ook nog gekeken in de online database van de NRPS maar ook daar staat ze niet bij. Dus er zit al een onduidelijk verhaal aan het paard.
Dus laten ze eerst daar maar mee beginnen.

Verder zeg je dat je ze op de foto kan zetten. Dat dat allemaal kan. Maar ook dat is geen "eerlijk verhaal". Als ze een eerlijk verhaal willen vertellen zetten ze het paard zelf op de foto. Niemand gaat toch een paard keuren voor een andere eigenaar?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:19

Earth schreef:
Er was toch wel eens eerder een paard wat zij niet zadelmak kregen en die ter adoptie werd gezet met het eerlijke verhaal. Of iemand anders zich eraan wilde wagen zeg maar. Maar dat leverde ook wel wat kritiek op, want het risico voor de adoptant is natuurlijk vrij groot.

Hoe zit dat dan verzekeringstechnisch? Als ik iemand op mijn paard laat rijden en diegene valt zich invalide, dan ben ik verantwoordelijk. Hoe zit dat dan als je bij hun een paard weg haalt en je komt lelijk ten val? Tenslotte zijn zij de eigenaar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:02

Babootje schreef:
Little_Gift schreef:

Dit is jouw antwoord.
Little_Gift schreef:

Jij zegt "Ze geven het verhaal er eerlijk bij" is volgens mij niet zo.
Ze zeggen dat het een KWPN merrie is maar ze is niet onder die naam bij het KWPN te vinden in de database.
Dus dat is al wat vreemd.
Paarden mogen niet verhandeld als ze niet zijn gechipt en geregistreerd. Dus er moet een paspoort of een papier bij zitten.
Heb ook nog gekeken in de online database van de NRPS maar ook daar staat ze niet bij. Dus er zit al een onduidelijk verhaal aan het paard.
Dus laten ze eerst daar maar mee beginnen.

Verder zeg je dat je ze op de foto kan zetten. Dat dat allemaal kan. Maar ook dat is geen "eerlijk verhaal". Als ze een eerlijk verhaal willen vertellen zetten ze het paard zelf op de foto. Niemand gaat toch een paard keuren voor een andere eigenaar?

Ze zeggen dat er vanalles mis kan zijn waardoor ze zo reageert.
Elke koper kan dan zelf beslissen of ze dit willen uitspitten of niet. Niet iedereen zal het nodig vinden om die kosten te maken.
Dat een opvang die niet voor eigen rekening neemt, is toch wel logisch gezien de hoge kosten dit mee brengt en het niet noodzakelijk is.

En degene die het paard adopteert of daar interesse toe toont, zal toch wel de papieren en het paspoort overhandigd krijgen of ter inzage krijgen hé, die zal dan wel weten waar informatie op te zoeken.

Je mag tegen PZB zijn van mij, maar je moet niet overdrijven. Dat maakt je des te minder geloofwaardig in je pleiten jegens hetgeen je niet voor te vinden bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:24

Dreamboy schreef:
Earth schreef:

Hoe zit dat dan verzekeringstechnisch? Als ik iemand op mijn paard laat rijden en diegene valt zich invalide, dan ben ik verantwoordelijk. Hoe zit dat dan als je bij hun een paard weg haalt en je komt lelijk ten val? Tenslotte zijn zij de eigenaar.

Met een bruikleenovereenkomst draag jij de verantwoordelijkheid als er wat gebeurd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:47

En wie bedoel je met jij?

Overigens is bij mijn weten de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk. Of een bruikleen overeenkomst daar verandering in brengt weet ik niet. Misschien is daar een bron van?

Het betreffende paard kan ik niet vinden op Facebook of internet trouwens. Was wel nieuwsgierig.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:55

Er staat een post van dit paard op hun fb pagina van 2 februari. Maar die mag ik hier geloof ik niet plaatsen dus je zult zelf daarop moeten kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:58

Percy schreef:
En wie bedoel je met jij?

Overigens is bij mijn weten de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk. Of een bruikleen overeenkomst daar verandering in brengt weet ik niet. Misschien is daar een bron van?

Het betreffende paard kan ik niet vinden op Facebook of internet trouwens. Was wel nieuwsgierig.

https://www.actio.nl/veelgestelde-vrage ... reenkomst/

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:59

Het is in mijn ervaring wel gebruikelijk dat een dierenopvang dieren die iets mankeren onderzoekt en behandelt.
Dit bewust niet doen omdat het geld zou kosten, en de kosten ervoor bij een volgende eigenaar neerleggen lijkt mij eerder een kenmerk van een handelaar. Dieren redden, behandelen en weer vooruit helpen in hun leven is in mijn beleving juist het doel van een opvang en ook juist waar donateurs geld voor doneren.
Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat pzb dat doet, want volgens mij laten ze wel gewoon dieren onderzoeken toch? dit antwoord is vooral gericht op de opmerking dat het logisch zou zijn als een opvang geen geld uit zou geven om uit te zoeken waarom een dier niet functioneert zoals het zou moeten functioneren. In mijn ervaring is dat anders, en worden dieren wel degelijk onderzocht en behandeld in een dierenopvang.

Voor dit paard wat nu wordt besproken hoop ik vooral dat het goed terecht zal komen, als het klopt wat jullie zeggen over het dier dan geef ik pzb alleen maar heel groot gelijk dat ze er zo snel mogelijk van af willen. Ze hebben ook nog de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van hun eigen vrijwilligers, wat volgens mij deels ook gewoon kinderen zijn. Dan zou ik ook denken: nood breekt wet: paard zsm verplaatsen naar een plek bij een ervaren paardenmens, uit de buurt van kinderen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:02

Je trekt mijn opmerking uit de context.
Ik zei dat het misschien onnodig was voor DIT PAARD waar het hier om gaat, die kosten te doen omdat zij misschien wel weten waardoor het gedrag komt en dit dan ook zullen communiceren met eventueel geïnteresseerden die dan zelf alsnog kunnen beslissen het wel verder uit te willen zoeken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:04

Dan snap ik hem! Eens ook :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:08

Ik zou eigenlijk ook verwachten van een opvang, die proberen een dier goed te herplaatsen, dat zij uitzoeken wat er precies aan de hand is met de beestjes voordat ze e mee geven aan iemand. Zodat ze heel gericht het juiste baasje kunnen zoeken en het complete verhaal goed kunnen vertellen van wat dat dier nodig heeft.

Wat vragen ze nu nog voor dit dier dan ben ik wel benieuwd...?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:49

Bedankt voor de link Brainless maar er komt dan toch weer een vraag in mijn hoofd. Bij bruikleen wordt dus geen tegenprestatie verwacht maar dat is er bij pzb wel in de vorm van adoptiekosten.

Het blijft toch een schimmig gebied w.b. regels en verplichtingen.

Edit, stomme typefout
Laatst bijgewerkt door Percy op 05-02-25 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:54

En dan nog consument vs. bedrijf.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:35

Consument vs bedrijf maakt echt niks uit. Das allemaal privaatrecht en das voornamelijk regelend recht. Dus: wat leg je vast, dat geldt. Punt is dat zij veel macht hebben, anders geen paard. Het is tekenen bij het kruisje.