Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:01

Aan de andere kant is het nu echt helemaal goed zichtbaar dat mensen die iets ervan vinden zo op hun tellen moeten passen. Staat nu zwart op wit. Beter kan je niet hebben vind ik.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 02:00

Voor mij heeft hierbij PZB echt afgedaan.
Ik vind dat op basis van de door hen zelf geplaatste paarden (in stront) foto's, de veel te kleine ruimte voor het aantal paarden, in combinatie met de onduidelijke geldstromenen en deze zielige poging (smaad en laster) waarmee men dus op alle mogelijke manieren anderen de mond probeert te snoeren zo gigantisch getuigen van een gebrek aan openheid, eerlijkheid, zelfreflectie, motivatie om te erkennen en waar mogelijk te veranderen.
Dat IK sirieus hoop dat steeds meer mensen hun ogen openen en stoppen met doneren aan paard zoekt baas.
*hulde aan bokt en de modjes die dit topic wel proberen open te houden*

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:33

Af en toe kom ik bij PZB. De laatste keer een hele dag als vrijwilliger meegedraaid. Dus ook mee geholpen om, zoals dagelijks gebeurt, bij de open overkapping de stallen en loopruimte schoon gemaakt van mest. Dat gebeurt door een aantal vrijwilligers samen met de hand. Wellicht samen een donatie om dit werk te vereenvoudigen. De track paden zijn door de uitvoerder ondeskundig aangelegd en daardoor veel te nat. Ik beschouw dit als een opstart probleem, bij pension stallen in deze regio zag ik het nog veel erger. De binnen stallen met stro lagen er top bij en hier ook bijgewerkt. In mijn ogen verdienen ze veel meer steun en ik begrijp die negatieve berichten niet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:44

Goed om te horen Nico. Stonden er niet teveel paarden naar jouw idee?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:54

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat hij niet aan de do's en don'ts voldoet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 16:28

De adoptiebedragen die gevraagd worden zijn niet veel lager dan de marktprijs. En als je het paard terug brengt kunnen ze die prijs nog een keer vragen want je mag als adoptant niet doorverkopen. Slimme handelsstrategie maar zo komt pzb op mij over als handelsstal en niet als goed doel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:59

Nico12 schreef:
Af en toe kom ik bij PZB. De laatste keer een hele dag als vrijwilliger meegedraaid. Dus ook mee geholpen om, zoals dagelijks gebeurt, bij de open overkapping de stallen en loopruimte schoon gemaakt van mest. Dat gebeurt door een aantal vrijwilligers samen met de hand. Wellicht samen een donatie om dit werk te vereenvoudigen. De track paden zijn door de uitvoerder ondeskundig aangelegd en daardoor veel te nat. Ik beschouw dit als een opstart probleem, bij pension stallen in deze regio zag ik het nog veel erger. De binnen stallen met stro lagen er top bij en hier ook bijgewerkt. In mijn ogen verdienen ze veel meer steun en ik begrijp die negatieve berichten niet.

Dat laatste stukje heb je zeker een punt. Opstartproblemen heeft bijna iedereen. Daar loop ik momenteel zelf ook tegen aan. Maar feit blijft dat er heel veel paarden lopen, daar wordt het ook niet beter van. Wat betreft de negatieve berichten, soms onterecht maar ook heel vaak terecht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:01

Maar hoe bedoel je trouwens opstartprobleem? Want ze zitten er inmiddels toch al heel lang? :P

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:08

Earth schreef:
Maar hoe bedoel je trouwens opstartprobleem? Want ze zitten er inmiddels toch al heel lang? :P

Die track hebben ze volgens mij nog niet zo heel lang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:16

Nico12 schreef:

De negatieve berichten gaan natuurlijk niet alleen maar over de huisvesting, maar vooral over de werkwijze.
Waarbij PZB er ook niet vies van was om gebreken bij de ter adoptie aangeboden paarden te verzwijgen. Hetgeen ook is bewezen. Het was ook niet 1 x per vergissing maar van de onderzochte zaken klopte er niks van. Daar heeft in Tubantia na onderzoek door een journalist een heel artikel over gestaan. PZB heeft daar andere ideeën over maar de bewijzen laten toch echt wat anders zien. Even terugzoeken in het topic en je komt het artikel wel tegen.
Nu heeft PZB de verantwoordelijkheid om te keuren maar bij de adoptant neergelegd. Wat natuurlijk heel raar is, want het paard is niet van jou en wordt het ook niet. Maar jij betaalt wel de dierenartsrekening.
Ik snap ook echt niet waarom mensen hier nog intrappen. Ja, je kunt het paard terugbrengen naar PZB, maar je krijgt je geld niet terug. En zo worden soms paarden meermalen heen en weer geschoven en krijgt PZB ook meermalen adoptiebedragen voor 1 paard. (Ook te lezen in het genoemde artikel) Dat is zo'n beetje de business case.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:19

Dreamboy schreef:
Earth schreef:

Dat doet er toch niet toe? PZB bestaat al zo lang. Ook nog op een vorige locatie (2 locaties).
Dan moet je toch echt inmiddels wel de do's en dont's weten als het om het houden van paarden gaat?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:25

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:

Dat doet er toch niet toe? PZB bestaat al zo lang. Ook nog op een vorige locatie (2 locaties).
Dan moet je toch echt inmiddels wel de do's en dont's weten als het om het houden van paarden gaat?[/quote]

Voorheen hadden ze geen paarden 24/7 buiten lopen toch? Dan wordt de grond veel meer belast, zeker als er veel te veel op lopen. Daarbij wordt het de laatste jaren veel natter en de vorige locaties hadden wellicht een andere grondsoort dan de huidige. Maar oke, beetje inlezen en informeren had ook gekund ipv de schuld op de loonwerker te gooien.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:38

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:
Voorheen hadden ze geen paarden 24/7 buiten lopen toch? Dan wordt de grond veel meer belast, zeker als er veel te veel op lopen. Daarbij wordt het de laatste jaren veel natter en de vorige locaties hadden wellicht een andere grondsoort dan de huidige. Maar oke, beetje inlezen en informeren had ook gekund ipv de schuld op de loonwerker te gooien.

Sommige mensen leren het nooit helaas.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:53

Nico12 schreef:

Zolang er vrijwilligers blijven die beton willen vegen is het toch geregeld?. De uitvoerder zal aanleggen wat de klant vraagt. Zo werkt dat. Als de uitvoerder wat anders heeft gedaan dan afgesproken dan Kan PZB een rechtszaak starten. Heel simpel. Dus als je als klant weet wat goed is en je spreekt af hoe dat aangelegd moet worden dan gaat de uitvoerder van het bedrijf dat zo regelen. Wat begrijp je precies niet wat in dit topic genoemd wordt? Nadere uitleg staan we voor open. Ik vind over het algemeen dat hier heel duidelijk staat en ook vaak herhaald wat we niet goed vinden aan PZB.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:55

Ik vind dit wel wat kort door de bocht. Soms werkt een systeem op papier wel maar in theorie niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:00

Als je wat te investeren hebt en je verdiept je goed, zou je een professional laten komen om een track te ontwerpen en aan te leggen. Die kijkt naar de bodem, de ligging, het hoogste en laagste punt etc etc.
Als je het zelf wil doen moet je minimaal een jaar alle seizoenen meemaken om te zien wat waar gebeurd en wat de paarden kiezen ten opzichte van wind, zon etc.

Ik vind dat er te veel paarden staan, maar door goede brede paden aan te leggen en veel meters te maken, genoeg voer punten etc kan je de paarden zich wel beter laten verdelen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 13-01-25 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast met toestemming plaatser

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:45

Change3x schreef:
Ik vind dit wel wat kort door de bocht. Soms werkt een systeem op papier wel maar in theorie niet.

In de praktijk* bedoel ik natuurlijk. :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:52

Change3x schreef:

Je moet er ook geen `papieren mensen` bij hebben maar mensen theoretische en praktische kennis . Vergis je niet dat we een waterland zijn er is hier heel veel kennis over afvoer van water en verbeteren van bodems. Erg veel kennis over drainage, gebruik van verschillende soorten zand en terrein, het werken met pompen enz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:40

Ik zie ze ineens in m’n social voorbijkomen ; ze zoeken vrijwilligers en stagiairs . Ik vraag me af, vrijwilligers 12 jr en ouder? Die lopen nogal risico, zou wel willen weten of ze goed verzekerd zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 04:10

Goh, ik had op FB een reactie van iemand die voorzichtig sceptisch op een vraag reageerde een duimpje gegeven en ik ben direct geblokkeerd van hun pagina _O-

Vrijwilligers vanaf 12 jaar lijkt me wel heel erg jong.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:41

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:13

Klopt, maar vanaf 13 mag het wel buiten schooltijd. Dus die 'eis' kunnen ze zo een jaartje opschroeven en klaar.

Ik was op de manege vanaf die leeftijd ook al hele zaterdagen en woensdagmiddagen te vinden. Deed ik ook 'klusjes' als vegen, uitmesten enz. Dat mag gewoon, alleen niet in de avonden ed. Maar dat zal bij PzB niet het geval zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:48

12 jaar is wel heel erg jong ja. Ik zou het persoonlijk niet op mijn stal willen. Je bent meer kinderoppas dan wat anders. Kinderen van die leeftijd zien ook het gevaar niet. Ik zou dat risico te groot vinden, ook al laat je ze alleen maar vegen en stallen scheppen. Je moet ogen op je rug hebben dan. Vanaf 16 jaar lijkt me al een stuk verantwoordelijker.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:06

Ik mag volgens mij geen linkje plaatsen van hun eigen facebookpagina. Maar ze hebben een sponsor gevonden die alle paddocks gaat laten draineren.
Top toch, want op de foto die erbij staat is het zeik nat (zoals overal nu) dus hopelijk staan ze er komend jaar allemaal met droge voeten bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:31

Ik vraag me af waarom je 12 jarige zou willen? Natuurlijk willen veel meisjes graag verzorgen en poetsen, maar voor stalwerk is toch niet echt handig. Wij deden het ook al van jongs af aan helpen en bezig op stal, maar of je nou echt nuttig was? Zelfs paarden poetsen zou ik wel zicht op willen hebben, vooral als paarden komen en gaan.

Als er wat aangepakt kan worden zodat alles droog blijft, is dat natuurlijk super. Maar over het algemeen moet je op gedraineerde stukken ook goed kijken hoeveel paarden er dagelijks op en over lopen.