Moderatoropmerking:
We willen jullie graag wijzen op een nieuwe functionaliteit. Bokt heeft recentelijk te maken gehad met diverse claims, waaronder beschuldigingen van smaad en laster. Dit brengt helaas een hoop extra werk met zich mee voor het team. We hebben daarom als reminder een aantal do's en don'ts boven het reactieveld geplaatst, die kunnen helpen bij het schrijven van constructieve en respectvolle bijdragen. Check, voordat je jouw bericht plaatst, of het voldoet aan die punten. Hieronder vind je een uitgebreide 'checklist', boven het reactieveld vind je voor het gemak een kortere lijst.
Do's
- Focus op het onderwerp, niet op de bij het onderwerp betrokken personen.
- Gebruik respectvolle taal, zelfs als je het ergens mee oneens bent.
- Maak duidelijk onderscheid tussen je mening en feiten: Heb je een mening over iets? Formuleer dit dan ook als mening (ik vind dat...) en onderbouw je mening (ik vind dat ... , omdat ...)
- Plaats alleen informatie waarvan je zeker weet dat het een feit is. Hiermee voorkomen we speculatie.
- Maak gebruik van bronnen als je een feitelijke bewering doet, en vermeld wat deze bronnen zijn (website, Facebook, een krantenartikel, video etc.). Indien mogelijk, gebruik hier dan linkjes voor.
- Maak zoveel mogelijk gebruik van publiekelijk beschikbare informatie.
- Gebruik neutrale en objectieve bewoordingen als je kritiek uit.
Don'ts - Verspreid geen persoonlijke of vertrouwelijke informatie van anderen zonder hun toestemming.
- Deel geen geruchten of speculaties. Probeer in het bijzonder de volgende woorden te vermijden: waarschijnlijk, blijkbaar, vermoedelijk, volgens mij, ik vermoed dat, ik denk dat, ik neem aan dat, etc.
- Plaats geen ongefundeerde beschuldigingen tegen personen, bedrijven, of organisaties.
- Deel geen content waar intellectuele eigendomsrechten op rusten, zoals teksten, foto's of video's zonder toestemming van de rechthebbende.
- Vermijd absolutistische taal, zoals 'altijd' of 'nooit' wanneer er geen feitelijke onderbouwing voor is.
We doen ons uiterste best om dit topic open en beschikbaar te houden als plek voor vrije discussie. Vrijheid van meningsuiting is immers een groot goed. Om dit mogelijk te maken, willen we jullie vriendelijk verzoeken om je strikt aan de Bokt regels te houden.
We waarderen jullie betrokkenheid en hopen op jullie begrip en medewerking, zodat we samen een veilige en respectvolle omgeving kunnen blijven bieden voor discussie.