[HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: [HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:45

Ze rijdt een hele reeks keurige wissels, alleen de laatste is niet goed. Waarom zou dat dan meteen een 2 moeten zijn? Hoe beoordeel je dan een ruiter die de hele lijn verpest? Je beoordeelt toch de gehele oefening, voldoet het aan het scala, welke stukken waren goed, wat niet, en daarmee kom je tot een punt. Het is niet 1 fout maken meteen een 1 scoren.

Het hele gaan van de combinatie Charlotte/Valegro voldoet gewoon veel meer aan het scala en de uitgangspunten van de FEI (harmonie, happy athlete), dan bij andere ruiters. Daarmee heeft ze al een hogere uitgangswaarde per onderdeel.

Jureren is meer dan even kijken wat je van een onderdeel vindt hè. Het is spiegelen aan het scala, goede en slechte punten meenemen, en dan tot een eindoordeel komen. En dat dan voor 40 onderdelen in 5 minuten, en op de eerste dag waren dat 50 combinaties. Een jury zal er best eens een keer naast zitten, maar het zijn wel professionals.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:47

N0a schreef:
FriesWytske schreef:

wat een hoeveelheid 10en. Bij fouten ook veel verdeeldheid, ene jury geeft een 5,5 en de andere een 7.. apart. Die tienen. Snap ik ook niet zo. Je kan het nooit perfect doen. Dat is bijna onmogelijk.

10 staat voor "excellent" niet voor "perfect". Dat was vroeger op mijn school met de bijbel wel anders, daar was een 10 alleen voor god. :D
En veel dingen van Valegro zijn echt excellent.

Dat bij die wissels op de centrale lijn de jury bij E en bij K veel beter ziet dat hij niet doorspringt met dat achterbeen is logisch. Zij zitten aan die kant. De rest ziet wel "iets" maar niet precies wat er gebeurt. Dus die 2 geven een 5,5 de rest een 7.

Er wordt alleen anders gejureerd dan in de basissport. Als valegro hier bv voor een serie wissels een 9 zouden hebben gegeven en je krijgt een 5 dan is dat al met vier punten aftrek gestraft. Iemand anders die hetzelfde foutje heeft kan best een 3 krijgen omdat hij zonder foutje een 7 zou hebben gehad, dus ook 4 punten aftrek. In de basissport zie je dat vaak anders al willen ze die manier van denken wel veranderen.

@Vur
Gelukkig hebben onze Nederlandse juryleden wel een goede internationale reputatie.

@jannepauli
Iemand die met een recreatiepaard 4 winstpunten haalt in de M1 levert misschien ook wel een topprestatie. Ik zou daar niet op neerkijken. Bovendien is zien hoe iets uitgevoerd moet worden iets heel anders dan het zelf doen. Heb wel eens iemand ontmoet die nog nooit op een paard had gezeten maar door jarenlang kijken en meegaan wel precies kon zien wat er goed/fout ging.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:48

FriesWytske schreef:
Dat kan, omdat die juryleden een fout niet hebben gezien. Heb gisteren ook niet gezien dat Edward een fout in de wissels had. Maar die had hij dus wel

Ik heb het heir over de overgang stap-piaffe. Die overgang lijkt me onmisbaar moet ik zeggen :P

Verder ben ik het wel eens met anoeska. Charlotte laat een heel ander beeld zien dan menig ander ruiter. Maar toch vind ik wel dat fouten hetzelfde beoordeeld moeten worden als bij anderen.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:52

Anoeska schreef:
Ze rijdt een hele reeks keurige wissels, alleen de laatste is niet goed. Waarom zou dat dan meteen een 2 moeten zijn? Hoe beoordeel je dan een ruiter die de hele lijn verpest? Je beoordeelt toch de gehele oefening, voldoet het aan het scala, welke stukken waren goed, wat niet, en daarmee kom je tot een punt. Het is niet 1 fout maken meteen een 1 scoren.

Het hele gaan van de combinatie Charlotte/Valegro voldoet gewoon veel meer aan het scala en de uitgangspunten van de FEI (harmonie, happy athlete), dan bij andere ruiters. Daarmee heeft ze al een hogere uitgangswaarde per onderdeel.

Jureren is meer dan even kijken wat je van een onderdeel vindt hè. Het is spiegelen aan het scala, goede en slechte punten meenemen, en dan tot een eindoordeel komen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Inderdaad, dit dus...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:53

Lauke schreef:
FriesWytske schreef:
Dat kan, omdat die juryleden een fout niet hebben gezien. Heb gisteren ook niet gezien dat Edward een fout in de wissels had. Maar die had hij dus wel

Ik heb het heir over de overgang stap-piaffe. Die overgang lijkt me onmisbaar moet ik zeggen :P

Verder ben ik het wel eens met anoeska. Charlotte laat een heel ander beeld zien dan menig ander ruiter. Maar toch vind ik wel dat fouten hetzelfde beoordeeld moeten worden als bij anderen.

Maar dan zeg je dus dat iedereen die een verkeerde wissel rijdt (in een reeks) meteen maar een 2 (bv) moet krijgen. Zonder te kijken wat de kwaliteit was van de wissels die wel goed gingen? Dus ruiter die elke wissel niet niet mooi doorspringt en zonder fout een 7 zou krijgen, krijgt bij een fout een 2. En een ruiter (als charlotte) die we wissels uitstekend springt en een 9 zou krijgen, moet met 1 fout ook direct naar een 2.

Is dat dan wel logisch?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:55

Nee, dat is inderdaad niet logisch Anoeska. Liever een stel goed doorgesprongen wissel met een missertje, dan een stel matig gesprongen wissels.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:56

Lauke: De fouten kunnen toch niet hetzelfde beoordeeld worden als de rest van de oefening (die vooraf ging aan de fout, bijv. tijdens die wissels) bij haar vele malen beter was dan bij de andere combinaties?? Óók dat wordt meegenomen in het eindoordeel.. Wat Anouska dus net al zei.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:57

Lauke schreef:
FriesWytske schreef:

Maar die overgang van stap naar piaffe is geen apart onderdeel, de overgang van piaffe naar passage telt ook mee bij dat punt en die was wel heel goed. Maar ook bij de piaffe zelf was aftrek bij de meeste juryleden, dus toch wel een dure poeppauze. Wat anoeska zegt klopt. En ik ga daar ook van genieten in plaats van fouten te gaan zitten kijken. Overigens zou ik er ook vrede mee gehad hebben als Helen gewonnen had, dat was ook super. Ik denk echt dat die tienen voor de piaffe die dubbel meetellen Charlotte gered hebben.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:00

Dit kreeg ze voor die piaffe
PIAFFE 9 7.5 6 8.5 8 7.5 9

Ik vind die 9ens wel een beeeetje hoog.

Maar goed, een terechte winnaar hoor! Ze heeft mooi gereden!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:03

Anoeska schreef:
Lauke schreef:

Maar dan zeg je dus dat iedereen die een verkeerde wissel rijdt (in een reeks) meteen maar een 2 (bv) moet krijgen. Zonder te kijken wat de kwaliteit was van de wissels die wel goed gingen? Dus ruiter die elke wissel niet niet mooi doorspringt en zonder fout een 7 zou krijgen, krijgt bij een fout een 2. En een ruiter (als charlotte) die we wissels uitstekend springt en een 9 zou krijgen, moet met 1 fout ook direct naar een 2.

Is dat dan wel logisch?

Daar heb je inderdaad een punt, maar een 7,5 ipv (bijvoorbeeld) een 9 voor een mislukte overgang lijkt mij een beetje scheef.
Al wist ik niet dat de piaffe-passage ook in dit cijfer werd meegeteld. Dan is dit cijfer wel weer begrijpelijk.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:09

Dacht omdat ik vandaag verplicht thuis moest zijn ivm de bouwvakkers hier, dat ik wel even de herhaling van dressuur ging kijken. Nou het beeld is verschrikkelijk op tv :')

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:12

Vandaag is toch de dressuur van de eventingruiters? Is die ook ergens te vogen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:14

Alleen feitv of de buitenlandse zenders. Kijk even in de OP :)

lientje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:20

Andrew heeft net gereden 63%

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:21

Nee, niet logisch. Want waarom krijgt Edward dan voor dezelfde fout wel lager. Er werd gewoon met 2 maten gejureerd. Kon je ook wel lezen uit het commentaar van het Franse jurylid. Die wilde Charlotte wel 90% geven. Maar deed dat niet, omdat ze wel inzag tijdens de proef dat ze dan buiten de boot viel.
En zo ook het Nederlandse jurylid. Die HP in beide proeven heel streng jureerde.

Maar lees wel dat ik het anders zie dan jullie. :evaw:

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:26

Ik vond de proef van Andrew wel wat slordig ogen. Toch petje af voor ze hoor want ze moeten drie disciplines op vrij hoog niveau beheersen. _/-\o_

Jopaardjo, de eventing dressuur is nu te volgen via Clipmyhorse. Alleen als je in Duitsland zit. Als je Firefox hebt kan ik je een handigheidje geven zodat je het gewoon kunt volgen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:26

Ik ben wel van mening dat een onderdeel met een fout geen voldoende zou mogen opleveren

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:28

Als een groot deel van die oefening goed gaat en er zit een klein foutje in waarom zou die dan geen voldoende mogen opleveren? Ik denk dat het jureren dan helemaal lastig is.

Ik vind dat er nogal verschil zit tussen 13 van de 15 eners goed en twee foutjes of 14 fouten in de eners. Dat zou dan volgens jou redenering, DromenLies, op dezelfde manier beoordeeld moeten worden? Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:29

FriesWytske schreef:
Nee, niet logisch. Want waarom krijgt Edward dan voor dezelfde fout wel lager. Er werd gewoon met 2 maten gejureerd. Kon je ook wel lezen uit het commentaar van het Franse jurylid. Die wilde Charlotte wel 90% geven. Maar deed dat niet, omdat ze wel inzag tijdens de proef dat ze dan buiten de boot viel.
En zo ook het Nederlandse jurylid. Die HP in beide proeven heel streng jureerde.

Wat bedoel je precies? Waar haal je vandaan dat een Frans jurylid 90 procent wilde geven?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:30

Als ik jureer wil ik elke ruiter wel overal een 10 voor geven. Maar het moet wel kunnen, de ruiter moet er wel voor rijden.

crazycactus

GRinnnn ik zit de herhaling van gisteren te kijken maar de kwaliteit is beroerd.... De "film" versneld af en toe wat een heel komisch effect geeft

Anoniem

Ik denk dat deze gedachtes voornamelijk uit de basissport komen.. Dat je een middendraf rijdt bijvoorbeeld die top gaat maar de laatste pas één taktfout en dus dat als commentaar met een 4 erbij.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:32

crazycactus schreef:
GRinnnn ik zit de herhaling van gisteren te kijken maar de kwaliteit is beroerd.... De "film" versneld af en toe wat een heel komisch effect geeft

Irritant he! Heb m maar weer afgezet, deal wel zonder herhaling met mijn afkickverschijnselen :+

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:34

weet er iemand of je ook een gratis VPN-verbinding met duitsland kan maken? om naar clipmyhorse.tv te kunnen kijken

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:35

FriesWytske schreef:

Lol...

"Aaaah Charlotte komt in de baan, ik wil haar naar de 90% laten scoren."

Ben je niet in de war met de Australische? Die kwam hoger uit uiteindelijk hoor... :')