chevax schreef:Maar kun je Anky nu verwijten dat er een boel wannabees zijn die "haar" methode willen kopiëren? Zij heeft een voorbeeldfunctie, zo wordt steeds gezegd, maar heeft zij daarom gevraagd? Als we het over paardenwelzijn hebben, vind ik dat er nog een heleboel werk is in de basissport, waar paarden vaak écht afzien door goedbedoelende (en jammergenoeg ook minder goedbedoelende) amateurs. Als ik iemand zie die in mijn ogen zijn paard verkeerd behandeld, zeg ik daar iets over. We kunnen nu deze discussie tot in het eindeloze trekken door telkens met voorbeelden van ruiters uit de 18de eeuw te komen of door allerlei theorieën aan te halen, maar a) hoe het nu precies zat in die 18de eeuw, dat weten wij slechts door overleveringen en b) die theorieën, wie toetst die en wie plaatst die? Dat is imo hetzelfde als bijv. de ene groep die beweert dat ijzers schadelijk zijn voor een paard en de andere groep die zegt dat dat niet zo is. En zo is het hier ook. Ik denk dat Anky heel goed weet wat zij van haar paarden kan vragen. Dat ze in de loop der jaren door de commercie is veranderd, dat denk ik ook wel, het zal niet meer een huis-tuin-en-keuken-paardenmeisje zijn. Maar dat neemt niet weg dat haar paarden toch ook echt zelf plezier in het werk moeten hebben om op dat niveau te presteren, denk ik als leek dan.
Ik denk dat het ongeveer zo ligt: Anky heeft inderdaad een voorbeeld functie. Zij richt haar paarden af, maar dat is geen eenvoudige methode die zij gebruikt. Als zij met een paard loopt die gewoon met het hoofd omhoog loopt etc. dan kan zij haar paard geen hogeschool oefeningen leren. Dus zij heeft inderdaad een voorbeeld functie maar het is niet de methode die iedere ruiter gelijk na mag/ moet doen.