Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:59

Nadya schreef:
Rollkur mogen ze van mij verbieden. Bij Anky, bij de wannabe Anky's, bij de hobbyruiters, bij iedereen die paard rijdt. Ja

Overigens is Anky voor mij helemaal geen icoon.
Ik heb helemaal niets met dat mens (word gek van haar naam bij die kids bij ons op stal Misselijk ) en eigenlijk heb ik ook weinig met vele anderen uit dat wereldje.
Net zoals ik eigenlijk over het algemeen ook niet zoveel op heb met het 'gewone' paardenvolk. Haha!

Over welke mensen heb jij het dan Nadya?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:05

Maar kun je Anky nu verwijten dat er een boel wannabees zijn die "haar" methode willen kopiëren? Zij heeft een voorbeeldfunctie, zo wordt steeds gezegd, maar heeft zij daarom gevraagd? Als we het over paardenwelzijn hebben, vind ik dat er nog een heleboel werk is in de basissport, waar paarden vaak écht afzien door goedbedoelende (en jammergenoeg ook minder goedbedoelende) amateurs. Als ik iemand zie die in mijn ogen zijn paard verkeerd behandeld, zeg ik daar iets over. We kunnen nu deze discussie tot in het eindeloze trekken door telkens met voorbeelden van ruiters uit de 18de eeuw te komen of door allerlei theorieën aan te halen, maar a) hoe het nu precies zat in die 18de eeuw, dat weten wij slechts door overleveringen en b) die theorieën, wie toetst die en wie plaatst die? Dat is imo hetzelfde als bijv. de ene groep die beweert dat ijzers schadelijk zijn voor een paard en de andere groep die zegt dat dat niet zo is. En zo is het hier ook. Ik denk dat Anky heel goed weet wat zij van haar paarden kan vragen. Dat ze in de loop der jaren door de commercie is veranderd, dat denk ik ook wel, het zal niet meer een huis-tuin-en-keuken-paardenmeisje zijn. Maar dat neemt niet weg dat haar paarden toch ook echt zelf plezier in het werk moeten hebben om op dat niveau te presteren, denk ik als leek dan.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:09

chevax schreef:
Maar kun je Anky nu verwijten dat er een boel wannabees zijn die "haar" methode willen kopiëren? Zij heeft een voorbeeldfunctie, zo wordt steeds gezegd, maar heeft zij daarom gevraagd? Als we het over paardenwelzijn hebben, vind ik dat er nog een heleboel werk is in de basissport, waar paarden vaak écht afzien door goedbedoelende (en jammergenoeg ook minder goedbedoelende) amateurs. Als ik iemand zie die in mijn ogen zijn paard verkeerd behandeld, zeg ik daar iets over. We kunnen nu deze discussie tot in het eindeloze trekken door telkens met voorbeelden van ruiters uit de 18de eeuw te komen of door allerlei theorieën aan te halen, maar a) hoe het nu precies zat in die 18de eeuw, dat weten wij slechts door overleveringen en b) die theorieën, wie toetst die en wie plaatst die? Dat is imo hetzelfde als bijv. de ene groep die beweert dat ijzers schadelijk zijn voor een paard en de andere groep die zegt dat dat niet zo is. En zo is het hier ook. Ik denk dat Anky heel goed weet wat zij van haar paarden kan vragen. Dat ze in de loop der jaren door de commercie is veranderd, dat denk ik ook wel, het zal niet meer een huis-tuin-en-keuken-paardenmeisje zijn. Maar dat neemt niet weg dat haar paarden toch ook echt zelf plezier in het werk moeten hebben om op dat niveau te presteren, denk ik als leek dan.

Ik denk dat het ongeveer zo ligt: Anky heeft inderdaad een voorbeeld functie. Zij richt haar paarden af, maar dat is geen eenvoudige methode die zij gebruikt. Als zij met een paard loopt die gewoon met het hoofd omhoog loopt etc. dan kan zij haar paard geen hogeschool oefeningen leren. Dus zij heeft inderdaad een voorbeeld functie maar het is niet de methode die iedere ruiter gelijk na mag/ moet doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:09

Oh ja, en nu ik toch op dreef ben Knipoog : van veel van de "klassieke meesters" hangt een waas van geheimzinnigheid rond de training. Wie was het ook weer die claimt de wijsheid te hebben, maar er geen duidelijkheid over wil geven, een Rus, dacht ik. Anky traint haar paarden op wedstrijd in alle openbaarheid, voor iedereen zichtbaar. Nogmaals (en daar krijg ik maar geen antwoord op): wie van de mensen die foto- en video-opnames maken en die met veel bombarie en commentaat op internet plaatsen hebben op dat moment Anky (of een andere GP-ruiter) aangesproken op zijn of haar rijstijl en om opheldering gevraagd?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:11

Anky geeft vaak genoeg clinic`s waar ze uitleg geeft over de rollkur, dit jaar is ze nog in Oslo geweest en heeft ze een heel uur gewijd aan de hyperflexion, heel erg intressant Ja

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:12

silfie35 schreef:
chevax schreef:

Ik denk dat het ongeveer zo ligt: Anky heeft inderdaad een voorbeeld functie. Zij richt haar paarden af, maar dat is geen eenvoudige methode die zij gebruikt. Als zij met een paard loopt die gewoon met het hoofd omhoog loopt etc. dan kan zij haar paard geen hogeschool oefeningen leren. Dus zij heeft inderdaad een voorbeeld functie maar het is niet de methode die iedere ruiter gelijk na mag/ moet doen.

Maar kun je dan stellen dat Anky die methode niet mag toepassen omdat minder getalenteerde ruiters niet volgens die methode kunnen rijden? Kun je niet stellen dat rollkür, hyperflexie of hoe je het ook wilt noemen, best kan worden toegepast, mits dit door zeer ervaren ruiters gebeurt? En zijn we dan niet feitelijk bij de kern van de discussie, namelijk dat er telkens vergelijkingen worden gemaakt over en door mensen van verschillende niveau's?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:13

Norway_girl schreef:
Anky geeft vaak genoeg clinic`s waar ze uitleg geeft over de rollkur, dit jaar is ze nog in Oslo geweest en heeft ze een heel uur gewijd aan de hyperflexion, heel erg intressant Ja

Maar daar hebben de mensen met kritiek geen boodschap aan, die plaatsen liever anoniem filmpjes en foto's. Ik zou echt respect hebben voor iemand die "tegen" is, maar die tijdens een clinic kritische vragen durft te stellen. Dan hoef je van mij nog niet eens overtuigt te worden door de antwoorden, maar je gaat dan wel op een eerlijke manier te werk.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:16

En daar heb je het punt. Deze methode kan werken maar alleen bij iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:18

chevax schreef:
Norway_girl schreef:

Maar daar hebben de mensen met kritiek geen boodschap aan, die plaatsen liever anoniem filmpjes en foto's. Ik zou echt respect hebben voor iemand die "tegen" is, maar die tijdens een clinic kritische vragen durft te stellen. Dan hoef je van mij nog niet eens overtuigt te worden door de antwoorden, maar je gaat dan wel op een eerlijke manier te werk.

Gelloof wel dat dàt ooit gebeurd is Ja Verder vind ik het idd knap om zo naar iemand toe te stappen ipv stieken achter de rug om op het internet dingen te plaatsen. Verder ben ik helemaal niet tegen rollkur, maar snap ik wel dat de voorbeeld functie van Anky roet in het eten gooid.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:22

silfie35 schreef:
En daar heb je het punt. Deze methode kan werken maar alleen bij iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Dus dan is de discussie toch eigenlijk zinloos?

Even off-topic: Laatst was ik hier in de buurt op een manege omdat er een pony stond die me interessant leek voor mijn dochtertje. Maar alleen al door de manier waarop er les werd gegeven daar, was het direct duidelijk dat ik geen pony wilde die op zo'n manier was gereden. Erg dubbel natuurlijk, want aan de ene kant zou ik niets liever willen dan zo'n beestje daar weg halen, aan de andere kant: dat heb ik in het verleden al genoeg gedaan. Een groep ruiters, allen nog erg jong, reed rond. Zonder uitzondering met zweep. Aan rechtrichten, zit en juiste hulpen werd geen aandacht besteed. De bijzonder ongeïnteresseerd instructrice hing in een hoek van de bak op een stoel en riep steeds "pak hem maar eens flink aan". Op mijn vraag aan de manege-eigenaar of het niet eens tijd werd voor een gediplomeerde en gemotiveerde instructrice werd me beledigd toegesnauwd dat dit wel eens even een meisje is dat Masterclass Deurne heeft gevolgd. Nou, ik vind dergelijke zaken duizend keer erger en maak me daar drukker over dan de methodes die een dressuuramazone die haar sporen ruimschoots heeft verdiend.

Maar nogmaals: volledig offtopic?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:36

chevax schreef:
silfie35 schreef:

Dus dan is de discussie toch eigenlijk zinloos?

Even off-topic: Laatst was ik hier in de buurt op een manege omdat er een pony stond die me interessant leek voor mijn dochtertje. Maar alleen al door de manier waarop er les werd gegeven daar, was het direct duidelijk dat ik geen pony wilde die op zo'n manier was gereden. Erg dubbel natuurlijk, want aan de ene kant zou ik niets liever willen dan zo'n beestje daar weg halen, aan de andere kant: dat heb ik in het verleden al genoeg gedaan. Een groep ruiters, allen nog erg jong, reed rond. Zonder uitzondering met zweep. Aan rechtrichten, zit en juiste hulpen werd geen aandacht besteed. De bijzonder ongeïnteresseerd instructrice hing in een hoek van de bak op een stoel en riep steeds "pak hem maar eens flink aan". Op mijn vraag aan de manege-eigenaar of het niet eens tijd werd voor een gediplomeerde en gemotiveerde instructrice werd me beledigd toegesnauwd dat dit wel eens even een meisje is dat Masterclass Deurne heeft gevolgd. Nou, ik vind dergelijke zaken duizend keer erger en maak me daar drukker over dan de methodes die een dressuuramazone die haar sporen ruimschoots heeft verdiend.

Maar nogmaals: volledig offtopic?

dat is ook echt niet goed wat jij daar beschrijft en er zou indd hard tegen opgetreden moeten worden, naar helaas word er vaak alleen naar de top van onze sport gekeken als het gaat om critici (vergeef me als ik het verkeerd schrijf Clown

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:40

En dat is toch hartstikke zonde? De top van de sport, natuurlijk zullen daar misstanden plaatsvinden. Waar (veel) geld mee is gemoeid, daar zijn motieven soms twijfelachtig. Maar dat iedereen nu weer over Anky struikelt en vervolgens weer vrolijk naar de manege gaat om vervolgens niks te zeggen als Truus haar paard straft omdat haar eigen hulpen niet duidelijk zijn. Ik ben zelf absoluut geen goede ruiter, ik doe mijn best om zo goed mogelijk te rijden en hou daarbij altijd in mijn achterhoofd dat communicatiestoornissen meestal aan mij liggen en niet aan mijn paard. Als iedereen die nu een ander bekritiseerd die kritische blik eens wat meer op zichzelf zou richten, dán zou er veel meer paardenleed worden voorkomen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:53

Norway_girl schreef:
Over welke mensen heb jij het dan Nadya?

Het meeste paardenvolk heb ik helemaal niets mee. Knipoog
Gelukkig zijn er een hele hoop uitzonderingen, hoor, en daar ga ik graag mee om.
Kan het je nog diepzinniger uitleggen, maar daar voel ik niets voor op een openbaar paardenforum. Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:57

Norway_girl schreef:
detour schreef:
Mmmm... ben ook niet zo heel erg gecharmeerd van die hyperdepyptruckjes van Anky, maar waar ik wel benieuwd naar ben is het rijden van Albert Voorn; ik heb hem tijdens clinics gezien en vond hem symphatiek rijden, met zijn theorieen kon ik ook wel wat maar Kiwiko schrijft anders over hem; jammer dat alleen Anky's gymnastische talenten worden aangehaald, was anders imo intressantere duscussie geweest. Knipoog

Wel pleit het voor hem, dat hij haar zo recht-door- zeer er op aan spreekt.

Die Anky verheerlijking, gebasseerd op twee medailles vind ik beetje naief. Bloos

Hoezo naief? Je hebt het over de gouden plakken nietwaar?

Ik vind het helemaal niet naief als je gewoon nagaat dat een paard wat het volgens zeggen zo "slecht" zou hebben tch zo`n gouden proef neerzet. Mijn paard steekt zijn middenvinger op als ik roekenloos aan zijn bek ga rukken en daarna een proef zou willen rijden.

ja. Naief.
Omdat Anky twee gouden plakken heeft gehaald wil dat niet zeggen dat men niet wat kritischer zou mogen kijken naar de manier waarop zij haar paarden rijdt. Of je nu wel of niet technisch onderlegd bent, als je er vanuit gaat dat dressuur met ontspanning en gehoorzaamheid te maken heeft, dan vind ik sommige paarden onder Anky veels te gespannen. Bloos
Nee, ik doe het haar niet na. Maar daar is de behoefte dan ook niet naar. Haha!

Geerke, ik schrik ervan, dat ze met bierdoppen e.d. werkten, verschrikkelijk. Ach gut

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:17

Het gaat Albert Voorn erom dat Van Grunsven en Janssen al de commotie rond hun training zelf in de hand werken, niet zozeer of hij het wel of niet een goede methode is.

En die commotie werken ze ook zelf in de hand. Waarvoor is het nodig om clinics te geven waarin je uitlegd hoe LDR, hyperflexie werkt terwijl er tegelijkertijd gezegd wordt dat je het alleen mag gebruiken als je in de absolute wereldtop rijdt?
Iedereen kan bedenken dat er dan commotie komt.

De "momentopnames" die nu op het internet staan zijn niet van alle ruiters te vinden. Dat zegt niet dat ze altijd goed omgaan met hun paarden, maar ze zijn in ieder geval slim genoeg om het niet in de openbaarheid te tonen en zijn dus niet verantwoordeijk voor deze commotie.

De manier waarop sommigen hier reageren (o.a. door Albert Voorn van alles en nog wat te beschuldigen) is nog triester dan de mensen die niet juichen over het trainingssysteem van Anky en Sjef. Op zijn minst zou je kunnen toegeven dat Albert zijn fouten heeft erkend (en zo extreem als hier omschreven wordt zou ik graag bewijs van zien, ook al zijn het maar momentopnames) en nu op een andere manier met zijn paarden omgaat.

Het excuus dat al die kritiek op Anky komt omdat ze aan de top zit is ook een beetje flauw.
Juist doordat ze aan de top zit wordt ze bedekt met de mantel der liefde en wordt veel niet eens meer gezien. Het "dansende beren" voorbeeld vond ik zeer treffend bijvoorbeeld.
Kijk eens naar het verschil in reacties bij het PenP verhaal en de artikelen over Anky.
Natuurlijk werkt het mee dat de media ook voor een groot deel door dezelfde groep wordt beheerst die ook weer belangen heeft bij Sjef en Anky. Mensen zijn en blijven toch gevoelig voor wat de media schrijft. En helemaal als er dan geschreven wordt dat alleen de sufferds kritiek durven leveren.

Hier wordt ook weer teveel ingegaan of een trainingsmethode goed of fout is. Wordt met zogenaamde wetenschappelijk onderzoeken (die helemaal niet wetenschappelijk zijn maar behoorlijk nietszeggend met zo weinig paarden op zo'n korte termijn) geschermd die het ook nog eens alleen over het lichaamelijke aspect hebben. Er is ook al een net zo'n nietzeggend onderzoek geweest over het geestelijke gedeelte en die was niet zo postief.

Cruciaal in dit verhaal is wat deze commotie doet voor de paardensport. Het is geen reclame voor de paardensport en daar mogen we met zijn allen best eens over nadenken. Wat dat betreft heeft Albert een goed punt te pakken.
Het is goed dat er over gediscusseerd wordt en dat zou ook zo moeten blijven willen we met zijn allen ook in de toekomst nog echt kunnen genieten van de paardensport.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:22

Als de bezoekers van een clinic wil horen over de absolute basis, gaan ze vast wel naar hun eigen instructeur. Als ze naar een clinic gaan, doen ze dat omdat ze willen horen/zien hoe een topatleet traint.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:31

chevax schreef:
Als de bezoekers van een clinic wil horen over de absolute basis, gaan ze vast wel naar hun eigen instructeur. Als ze naar een clinic gaan, doen ze dat omdat ze willen horen/zien hoe een topatleet traint.

Dan moet diezelfde topatleet er ook niet moeilijk over doen dat er "momentopname's" van die clinics en losrijden op het internet rondzwerven en niet iedereen gecharmeerd is van die "momentopname's".

Er zijn topatleten genoeg waarvan dit soort foto's niet te vinden zijn op het internet.
Die zogenaamde "momentopname's" zorgen voor deze commotie. Bij sommigen althans, anderen hebben het velen malen met eigen ogen mogen aanschouwen of zijn zelfs bij trainingen geweest en hebben daardoor een mening gevormd.

Punt is dat deze commotie niet bepaald positief is voor de paardensport in Nederland en daar draaien we met zijn allen omheen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:33

ik begrijp ook niet dat de top man van ahold een mega bonus krijgt omdat hij de boel in de soep heeft laten lopen........... en das ook niet echt positief voor de handel...

ik snap ook niet dat ambtenaren wachtgeld krijgen als ze helemaal niet functioneren of de boel besodemieteren........ en die commotie is ook niet echt goed voor de politiek.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:43

KiWiKo schreef:
ik begrijp ook niet dat de top man van ahold een mega bonus krijgt omdat hij de boel in de soep heeft laten lopen........... en das ook niet echt positief voor de handel...

ik snap ook niet dat ambtenaren wachtgeld krijgen als ze helemaal niet functioneren of de boel besodemieteren........ en die commotie is ook niet echt goed voor de politiek.....

En dit soort vergelijkingen heeft tot doel?

Gewoon weer hetzelfde liedje?:

Omdat we niet zo goed zijn als Anky begrijpen we niet waar ze mee bezig is en mogen we er dus vooral niet over discusseren?
De duiters hebben kritiek omdat ze bang zijn voor concurrentie?
Waarom de Amerikanen kritiek hebben heb ik nog geen reden voor gehoord, maar die zullen wel gewoon achterlijk zijn.

Tja dan valt er inderdaad weinig meer te discusseren.
Dan vervallen we weer in het noemen wat Albert allemaal wel niet voor vreselijks gedaan heeft en dat hij aandacht nodig heeft. Of dat de mensen die kritiek hebben gewoon jaloers zijn en zichzelf eens wat meer met hun paarden bezig moeten houden ipv internet.
Janssen heeft het mooi voor elkaar met zijn fanclub Haha!

De tijd zal het leren, op deze manier discusseren is niet aan mij besteed. Argumenten prima, maar stompzinnige vergelijkingen, omgekeerde aanvallen en persoonlijke aanvallen:
Ik pas, have fun. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:44

heeft tot doel dat je de dingen die je niet begrijpen kan makkelijk veroordeeld Haha! IK in iedergeval wel Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:16

KiWiKo schreef:
heeft tot doel dat je de dingen die je niet begrijpen kan makkelijk veroordeeld Haha! IK in iedergeval wel Lachen

Ik veroordeel niets en begrijp het verhaal erachter best. Maar dat wil niet zeggen dat wat ik persoonlijk gezien heb (en dat staat echt niet op het internet) mij onbewogen laat. Ik kan eenvoudigweg niet meer genieten van sommige van onze topatleten, waaronder Anky.
Maar dat is iets van mij persoonlijks, daar liggen de topatleten niet wakker van en daar draait het hier helemaal niet om. Alleen Sjef kan daar zich blijkbaar soms nog weleens druk over maken. Clown

Het gaat erom wat de dressuursport uitstraalt naar buiten toe. Of dat wel of niet belangrijk is zal de tijd leren.
Praten en discusseren over deze commotie is goed en zal moeten blijven gebeuren. Dat is geen kwestie van voorstanders en tegenstanders van een bepaalde trainingsmethode.
En zeker geen kwestie van wel of niet kunnen begrijpen.
We hebben het hier over dieren en niet over topfuncionarissen of over politici....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:20

Janssen heeft het mooi voor elkaar met zijn fanclub Haha!

De tijd zal het leren, op deze manier discusseren is niet aan mij besteed. Argumenten prima, maar stompzinnige vergelijkingen, omgekeerde aanvallen en persoonlijke aanvallen:
Ik pas, have fun. Knipoog[/quote]

Flauw, flauw, flauw.
Stompzinnige vergelijkingen, omgekeerde en persoonlijke aanvallen? Prima dat je past!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:24

chevax schreef:
Flauw, flauw, flauw.
Stompzinnige vergelijkingen, omgekeerde en persoonlijke aanvallen? Prima dat je past!

Je hebt gelijk, ik zou niet moeten reageren zoals de heer Janssen dat normaal doet.
Mijn excuses.

Hopenlijk houden die verdachtmakingen tegen Albert nu ook op.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:26

Nu roepen een aantal mensen steeds dat dit (en wat "dit" dan precies inhoudt, verschilt nogal) niet bevorderlijk is voor de Nederlandse paardensport. Maar volgens mij is het één van de snelst groeiende sporten (basisniveau), zijn we in vrijewl alle takken van de sport stevig vertegenwoordigd (sportniveau) en komen er steeds meer recreatieruiters (waaronder ikzelf) die zich verenigen in bepaalde stichtingen etc. Volgens mij gaat het niet slecht in de Nederlandse paardensport. Dat het paardenwelzijn beter kan,d at klopt, maar daarvoor zou ik dan liever zien dat er veel energie in voorlichting aan en inspecteren van maneges wordt gestopt, dan telkenmale de pijlen richten op één bepaald iemand.
Ook wel bijzonder dat dhr. Voorn dus zelf ook niet van, voorzichtig gezegd, onbesproken gedrag is, maar dáárover wordt veel minder gesproken.

Wat betreft de verdachtmakingen tegenover Albert, tja, daarvoor geldt hetzelfde als de verdachtmakingen tegen Anky, toch?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:55

ThePast03 schreef:
Er zijn topatleten genoeg waarvan dit soort foto's niet te vinden zijn op het internet.
Die zogenaamde "momentopname's" zorgen voor deze commotie.

Klopt, en hoewel ik nooit zal ontkennen dat de PR-fabriek Van Grunsven op volle toeren draait en ze dus een deel van de problemen oproept, is er van een hoop andere ruiters maar heel erg weinig bekend - en ook weinig te vinden inderdaad. Meestal is alleen bekend of ze wel/niet bij Anky/Sjef trainen en worden ze op basis daarvan in een bepaalde hoek gedrukt. Maar het interesseert de meeste mensen blijkbaar ook niet wat ze verder doen, want dan was er wel meer over ze te vinden. En zo is de cirkel weer rond Slapen