Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:25

Best Perrokai... Ten eerste even over het aanvallen richting Ninx... Ik vraag haar of ze advies heeft, maar dat wil ze niet delen. Ik val haar daarop aan, nergens anders op.
Ik was toen ik 23 - 24 was 65 kilo. Was eigenlijk te dun, maar voelde me er goed bij. (Ben 1.77 lang) In die tijd werkte ik volledig in een verzorgingstehuis en reed daarnaast iedere dag 4 paarden en was ieder weekend op concours.. van de een op de andere dag had ik een hernia en kon niets meer. Niet meer werken, niet meer paardrijden en na een jaar heb ik me toch laten opereren omdat het niet anders kon. daar ben ik behoorlijk van opgeknapt en heb zo toch weer 2 jaar van alles (dus ook intenstief paardrijden) kunnen doen. In deze periode wilde ik de "extra kilo's" weer kwijt raken en ben toen inderdaad tever gegaan.... Na twee jaar kreeg ik een giga terugslag gekregen en heb toen 1 jaar op bed gelegen. Dus weer van het ene op het andere moment niets meer kunnen. heb dit door middel van therapie en pijnbestrijding weer een beetje onder controle en kan gelukkig de dingen die ik wil doen (= paardrijden, de stallen doen, jawel ik doe de stallen nog steeds zelf, maar doe 2 x daags de stallen en dan heb je minder rugbelasting) maar heb ook veel dingen die ik niet meer kan. 1 van de dingen die ik dagelijks moet doen is platliggen en werken is ook zittend werk geworden. Ik let heel bewust op wat en hoeveel ik eet, maar moet veel bewegen om dat beetje wat ik eet te kunnen verbranden. Dit weet ik van mezelf en probeer ook zoveel mogelijk in beweging te blijven... Ik weet dat er veel vooroordelen zijn over rugpatiënten, maar sta daar en ook ivm m'n overgewicht ver boven. maar als iemand mij advies wil geven. Graag....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:29

Zammie schreef:
Tja, wat kennis delen ben ik van jou nog niet tegen gekomen Ninx....

Wat bedoel je daarmee?[/quote]
Dat je tot nu toe nog geen kennis (die jij toch hebt over overgewicht en wat je eraan kunt doen, heb dit al meerdere keren gevraagd!) hebt gedeeld....[/quote]

Dat is ook geen exacte wetenschap, dat is toch iets dat je 'op maat' moet doen. Niet iedereen kan dat op exact dezelfde manier aanpakken.
Voor mij is de eenvoudige slotsom: evenveel erin als hetgeen ik verbruik, een goede manier.
Ik moet 2x pw sporten (wel low impact dingen). Daarnaast toch best strikt: veel fruit en groente, weinig zetmeel, niet teveel aardappelen, geen gewoon brood maar zuurdesem brood, weinig tot geen kaas, helemaal GEEN suikerhoudende producten, veel vezels, alleen af en toe zure melkproducten, weinig tot geen vlees, geen alcohol, en absoluut GEEN frisdrank. Je merkt dat je lichaam vanzelf minder om snelle suikers, vetten en koolhydraten vraagt. Je moet goed blijven eten, maar gezond. Je hebt ook echt tijd nodig om 'af te kicken'. Daarom vallen veel mensen al vrij snel weer terug.
Daarnaast pak ik voor zoveel mogelijk dingen de fiets en loop veel met de hond.
Los daar weer van is ontspanning en je goed voelen van vitaal belang, anders kun je niet goed aan de slag met jezelf.
Dit zijn allemaal inkoppers, maar toch hele 'ware' inkoppers.
Het boek van Ivan Wolffers heeft mij een stuk wijzer gemaakt waar het gaat om de onzin die er op dit gebied verkondigt wordt, het helpt mij betere keuzes te maken op basis van die kennis.

ps: ik heb met mijn vergroeide ruggenwervels vrij veel pijn na het uitmesten. Sporten (zoals pilates bijv) is dan een stuk minder belastend. Die sporten versterken je spieren ook op een bijzonder weinig belastende wijze, zodat het uimesten bijv. ook een stuk veiliger wordt voor je rug. Over gedoe met je rug kan ik dus meepraten, en het is inderdaad klote. Je hebt geen makkelijke tijd gehad, dat mag duidelijk zijn. Maar ik zou zeker niet zeggen dat het onmogelijk is....
Pas na 6 maanden ga je echt zien dat je je levenspatroon echt veranderd hebt. Wanneer je gewicht wilt verliezen is dat toch een keuze voor het leven, je moet daar je leven lang mee doorgaan.... dat nieuwe levenspatroon.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:36

@ Ninx.. de meeste dingen die jij nu noemt doe ik al. Eet niet meer dan nodig. Zit ver onder de daagsleijk hoeveelheid die wordt aanbevolen. eet veel fruit en groente en eet weinig vlees. Drink eet weinig tot niets met suiker en eet veel vezels. Zou dus ander brood moeten gaan eten, want eet nu volkoren brood en melkproducten afschaffen? Drink wel iedere dag een beker (halfvolle) melk, maar ben dit toch denk ik wel nodig ivm botten....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:41

Zammie schreef:
@ Ninx.. de meeste dingen die jij nu noemt doe ik al. Eet niet meer dan nodig. Zit ver onder de daagsleijk hoeveelheid die wordt aanbevolen. eet veel fruit en groente en eet weinig vlees. Drink eet weinig tot niets met suiker en eet veel vezels. Zou dus ander brood moeten gaan eten, want eet nu volkoren brood en melkproducten afschaffen? Drink wel iedere dag een beker (halfvolle) melk, maar ben dit toch denk ik wel nodig ivm botten....

Melk heb je niet meer nodig, de mens is het enige zoogdier dat nog melk drinkt. En eigenlijk is dat op de lange duur juist schadelijk, want het kan op latere leeftijd tot botontkalking leiden.
Soms kan het juist zijn dat je te weinig eet. Veel mensen die te weinig eten, houden juist meer vet vast, het lichaam gaat in reservestand.
Omdat je EN graag slank, EN gezond wil zijn, maar OOK gewoon lekker wilt eten heb ik bijv. veel gemaakt uit het volgende boek:
Dr. Gillian McKeith - 'Wat je eet ben je zelf'.

Nogmaals, ik weet niet alles.... maar probeer 'mee te denken'.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:16

beantsje schreef:
kohtje schreef:
Vanaf volgende maand gaat de Bit over gezonde voeding voor paard en ruiter. Misschien staan daar handige tips bij.

Dat denk ik niet; iedereen die te zwaar is en al -tig lijnpogingen achter de rug heeft, kent alle dieten, alle tips...

Denk het wel, aangezien het wordt geschreven door mensen die ook in de paardensport zitten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:57

Zammie schreef:

Zij kan ook niet een wondermiddel of strategie bedenken die voor iedereen werkt. Wat voor Ninx werkt hoeft voor jou niet te werken. Wat voor ninx werkt, werkt voor mij ook niet helaas. Maar daarom bedoelt ze het niet negatief. En over ziektes en overgewicht: mijn man heeft MS en dus ook overgewicht omdat hij ten eerste aanleg heeft, zijn hele leven al en ten tweede beperkt kan bewegen. Daarnaast heeft hij stenose erbij gekregen. rugprobleem dus. Dus helaas ik weet ook precies hoe moeilijk het is met ziekte en gewicht.
Het kan ook zijn dat gewoon helemaal niets meer werkt, er zijn zoveel individuele factoren die meespelen. Maagbandje is ook nog een optie.....als niets meer werkt.

Ik ben 30 kilo zwaarder geworden door stoppen met roken, mijn man ook. Weet je wat iedereens eerste reactie dan is ? Ja dan ben je gaan snoepen natuurlijk of meer gaan eten.....Nou nee dus. Ik was feitelijk doorlopend op dieet en had mijn hele voedingspatroon al een jaar van tevoren aangepast waardoor we toen al afvielen. En toch gebeurde het.....langzaam maar zeker. En dan kom je op een punt dat je beperkingen merkt die je niet aan staan. Drie jaar later na alles geprobeerd te hebben was de conclusie van een arts, jullie spijsvertering slaat op slot wat nu. Dieet om spijsvertering op gang te brengen, werkt niet. Uiteindelijk hele dure pillen gekregen, die werkten dus wel. Maar helaas tijdelijk, scheelde wel 10 kilo.
Nouja de rest heb ik al verteld.

Maar Zammie, ik word ook wel eens ziek hoor van mensen die het me wel even vertellen hoe ik wel afval. Maar je moet niet altijd met je armen over elkaar gaan zitten en zeggen, nou kom maar op, ik heb alles al gehoord en alles al gedaan. Want misschien kom je toch iets tegen wat ook voor jou werkt, sluit die mogelijkheid niet af, zou zonde zijn als DE oplossing aan jou voorbij gaat.

Ok, dit Topic gaat hier niet eens over, het gaat over het onderzoek naar hoe zwaar je een paard mag belasten.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:06

Ok, dit Topic gaat hier niet eens over, het gaat over het onderzoek naar hoe zwaar je een paard mag belasten.[/quote]

Dat dacht ik ook al, maar toch steun ik jullie in jullie afvallen.
Hoop dat er een wondermiddeltje komt.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:47

Ik gun het iedereen om nu juist dat te vinden wat misschien wel werkt, wie weet, men is nog steeds aan het onderzoeken. En ik betreur echt iedereen bij wie er geen oplossing zal komen ooit. Dan is het in mijn ogen ook een ziekte en dus heel erg.

En zo is de hele toon van dit topic, niemand valt iemand op zijn overgewicht aan en toch schieten er mensen tussen die zich wel aangevallen voelen. Jammer....

Ik ben ook dik en ik heb me nog niet 1 keer rot gevoeld hier of aangesproken of aangevallen of wat dan ook voor negatiefs.

RK, ik wist het niet wat erg voor je. Het is een rotziekte net als MS. Maar je bent positief dus ik hoop dat dat nu juist zijn weerslag heeft en dat je er misschien in de toekomst minder last van gaat krijgen. Of bij de groep hoort die er weer vanaf komen.
Zo denk ik ook, als ik het niet kan misschien kan ik dan van een ander genieten die weer geen paard kan hebben. Doe ik nu ook tussendoor omdat ik het van vroeger me nog heel goed herinner.......toen ik geen paard had.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:28

@ Perrokai, je doet nu net of ik me aangevallen voel. Absoluut niet. Ik ben het alleen maar zat dat mensen vanachter een schermpie andere mensen wel ff zullen zeggen dat IEDEREEN kan afvallen.... Moet ik een maagbandje nemen? M'n dokter lacht me vierkant uit. Die is namelijk op de hoogte van wat ik eet en zal daarom ook nooit met zo'n voorstel komen. Pillen?? Ik slik al zoveel pillen dat ik er echt niet wat bij zal slikken tenzij het van levensbelang is en dat is mijn overgewicht echt niet hoor... Je leest blijkbaar mijn berichten ook niet waar ik alles (in verkorte versie) heb neergezet. tuurlijk zou ik wel weer een paar kilo kwijt kunnen raken, maar weet ook waar me dat zal doen belanden. Ik eet datgene wat ik nodig heb om mijn motortje lopende te houden en probeer het zo gezond mogelijk te doen. Als ik daar wat aan kan veranderen door bepaalde voedingstoffen niet meer tegelijk in te nemen (want ja, ik heb ff gegoogeld naar het boek waar Ninx het over had) dan zou ik dat wel doen. helaas weet ik ondertussen ook dat er meerdere van die goeroediëtisten rond lopen die het juist heel erg verkeerd hebben gehad, nadien.... Wat doe je je lichaam daar op den duur mee aan. En nu weer over de topic: ik zie liever iemand met overgewicht op een paard die goed en in evenwicht met een paard rondrijd als al die zogeheten Anky's (die toch meestal erg dun zijn, want de modelijn van haar is alleen maar bestemd tot maatje 36) die het wel ff zullen laten zien en schots en scheef op hun paardje rondhuppelen. die doen een paard echt kwaad en die mag je niet de waarheid vertellen over hoe ze op hun paard zitten, want zij worden toch olympisch kampioen.... Heb hier ook al in meerdere topics advies over gegeven en daar hoor je de mensen niet zeggen van: leer eerst maar eens recht zitten voordat je op een paard klimpt. Hier heb ik toruwens ook nog geen onderzoek van gezien. En dit onderzoek wat hier in dit topic is gedaan, moet ik dat nu echt serieus gaan nemen? dacht het niet.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:50

Citaat:
@ Perrokai, je doet nu net of ik me aangevallen voel. Absoluut niet. Ik ben het alleen maar zat dat mensen vanachter een schermpie andere mensen wel ff zullen zeggen dat IEDEREEN kan afvallen....

Hier zei je al een heel belangrijk 20 keer verteld ding bij over het hoofd. Alleen IEDEREEN die gezond is en geen lichamelijk, emotionele beperkingen heeft of afwijkingen of een ziekte. Dus niet jij.
Als jouw dokter je uitlacht om een maagband nou sorry hoor, er is nog niemand NIET afgevallen van een maagband al prop je hem 12 ker per dag vol met slagroom en patat.

Dus als iemand jou een pil aanbiedt waar je gegarandeert van af valt dan sla jij hem af met ik slik al genoeg, zonder te weten wat het is of het een medicijn is die je lever belast of wat dan ook ?

Citaat:
tuurlijk zou ik wel weer een paar kilo kwijt kunnen raken, maar weet ook waar me dat zal doen belanden.

Dus je voelt je wel aangesproken want niemand hier klaagt over jouw gewicht en dat je moet afvallen dus als jij niet wil OF niet kan prima toch ?

Wat doe je je lichaam daar op den duur mee aan ? Lood om oud ijzer...wat doen we ons lichaam nu met langdurig overgewicht aan. Geen reden voor mij om niet iets te proberen waarvan ik denk, he dat zou wel eens kunnen werken.

Zammie je lijkt echt oververhit nu. In dit Topic is geen onderzoek gedaan. Dit topic is ontstaan aan de hand van een onderzoek waarvan de nieuwsredactie vond dat dit de moeite waard was om het te vermelden. 20% is de uitkomst, die is heel veel hoger dan dat er in de praktijk word gehanteerd, dat lijkt mij goed nieuws voor mensen met overgewicht. Er is nml. al eens een uitvoerig Topic geweest waarin continu gezegd werd dat alles boven de 80 of 85 kilo te zwaar was voor ieder paard.
Dus waarom neem jij dit onderzoek met als resultaat 20% niet serieus dan ?
Op mijn Belg zou straks dan ca. 180 kilo mogen rijden, wil jij het nog hoger hebben dan ??

En over mensen die scheef zitten of hoe je het noemt, volgens mij op welke manier je je paard ook verklööt, je paard krijgt er lichamelijk klachten van die je op zal moeten lossen d.m.v. de talloze therapien die er zijn voor bijna iedere aandoening dus waarom dit nog eens gaan onderzoeken. Een goede therapeut legt je ook uit hoe het paard er aan komt en wat je er zelf aan kunt doen en dan is het aan de eigenaar om zijn zit of rijstijl te verbeteren. Maar daar gaat het helemaal niet eens om.

Het gaat om het onderzoek dat stelt dat als je paard 20% belast er volgens hun geen lichamelijke of spierproblemen optraden. en als jij dat niet serieus neemt omdat je het veel te laag of veel te hoog vind dan prima......dat is jouw mening.

Dus nogmaals, in dit Topic is geen onderzoek gedaan, er is in amerika een universitair onderzoek naar gedaan die uitkomen op 20%, als jij dit niet serieus neemt dan prima.

En als Anky niet verder gaat dam maatje 36 dan mag ze het lekker zelf aan trekken. Ik bestel hier uit een catalogus prima rijbroeken tot maat 56, damesmaat dus, en ander in NL bij mijn andere favoriete zaak.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:34

@ Perrokai, je leest echt niet wat ik er neerzet.... Maakt ook niet uit. Jij bent denk ik degene die nodig ff moet afkoelen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:36

Volgens mij zijn hier mensen nu meer uit emotionele redenen aan het discussiëren. Dan uitgaande van het oorspronkelijk onderzoek in de beginpost van ts. Wat me eigenlijk niet de bedoeling lijkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:40

ik vind het slechter nieuws voor de paarden .....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:11

Laten we wel realistisch blijven.
het is een feit dat maar heel, heel weinig mensen erin slagen om blijvend af te vallen. Bovendien is het voor veel zwaardere mensen helemaal niet wenselijk om af te vallen, bijvoorbeeld omdat hun gewicht perfect bij hun (grotere) lengte past.

Persoonlijk denk ik dat je als je zwaar bent (zoals ik) daarom alle andere factoren in de strijd moet gooien om het voor je paard draaglijk te houden.
Daar bedoel ik mee, dat je idd een paard koopt dat wat gewicht kan hebben. Dus een correcte bouw, groot genoeg en een goede rug. Een fries valt bijvoorbeeld al vaak af wegens de weke rug. Ik heb mede om die reden voor een tinker (met mooie sterke rug!) gekozen. Zorg ook dat de rug van je paard lang genoeg is om een zadel in jouw maat te kunnen dragen.

Daarnaast kan je heel veel dingen doen:

- werken aan een goede zit en rijstijl (incl. rechtrichten)
- opstappen met een krukje
- zorgen voor een perfect passend zadel

En dit geldt natuurlijk voor iedereen met een aanzienlijk gewicht, niet alleen voor de mensen die te zwaar zijn maar ook voor mensen die gewoon lang zijn en daarom een wat hoger gewicht hebben.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:45

dat wat Beantsje zegt ben ik het helemaal mee eens!!!

En ook denk ik "stop je kop niet in het zand als je wel zwaar(der) bent" ... Ik denk dat de meeste zware mensen vaak genoeg zelf wel eens denken "ben ik toch niet te zwaar voor mijn paard?" en zullen er vast vaak genoeg bij stilstaan.
Misschien is het (soms) ook wel zo voor bepaalde types paarden. In het belang van het paard denk ik dan niet dat je je kop in het zand moet steken en maar denken "ik doe net of ik gek ben, m'n paard heeft er vast geen last van".

Perrokai...hihih moet wel even inspringen op wat je hier zegt "Als jouw dokter je uitlacht om een maagband nou sorry hoor, er is nog niemand NIET afgevallen van een maagband al prop je hem 12 ker per dag vol met slagroom en patat"
Dat is niet waar hoor wat je hier stelt, niet voor iedereen werkt het. Een maagband is maar een hulpmiddel en geen redmiddel! Knipoog Als je in aanmerking wilt komen voor een maagband zul je diverse tests moeten doorlopen en er zal gevraagd worden "wat voor eter" je bent...ben je een enorme zoetekauw dan is de kans heeeel groot dat een maagband 0,0 voor je zal werken. Daarbij komt dat er toch helaas ook genoeg mensen zijn die niet afvallen met een maagbandje. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:47

Tuurlijk dat zijn de mensen die dan vloeibare dingen blijven eten, of hun maag terug laten vergroten, maagband is eigenlijk veredeld dieet Lachen

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:51

katiavl schreef:
Tuurlijk dat zijn de mensen die dan vloeibare dingen blijven eten, of hun maag terug laten vergroten, maagband is eigenlijk veredeld dieet Lachen

nee hoor, dat zijn niet alleen mensen die vloeibare dingen blijven eten, geloof mij. Nogmaals...een maagband is een hulpmiddel, het geeft je sneller een vol gevoel.
Het zegt niet "chocolade, patat, slagroom etc mag er niet in, gezond wel" ... zo werkt het niet. Het geeft je gewoon sneller een vol gevoel, dus een hulpmiddel.
Verder zal je er toch echt heel veel zelf aan moeten doen, OOK met een bandje!
Veel mensen denken dat mensen met een maagbandje NIETS meer zouden kunnen eten, dat is niet zo natuurlijk. Je kunt veel minder eten, doordat je sneller vol zit, maar het is niet zo dat je maag helemaal dichtgezet wordt natuurlijk zodat er niets meer in kan Knipoog (helaas hahahahah, nee hoor, geintje)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:57

Een maagband is bij mijn weten ook echt een laatste redmiddel bij een extreem overgewicht.
Het lijkt me niet dat iemand hier aan een dergelijk extreem overgewicht lijdt, dus echt als vrouw boven de 100 kilo (minimaal) uitkomt.
Tot die tijd is er van alles te doen.
Helaas ben ik hier en daar bestempeld als zijnde wijsneus.
Maar toch denk ik dat mensen nog veel zouden kunnen leren over hun eigen eetgedrag.
Hebben jullie ooit dat programma gezien waarin Dr Gillian McKeith (wat je eet ben je zelf.... zo heet het geloof ik, tenminste het boek heet zo) mensen hielp een gezonder leefpatroon te ontwikkelen?
Dan gaven die mensen aan dat ze niet zo heel veel aten, en best gezond aten.
Maar wanneer ze dan samen een bloedeerlijk lijstje maakten (de persoon in kwestie moest een week lang alles opschrijven), legden ze alle voedingswaren op tafel. Wat opviel was dat het vaak veel eten was, maar wat nog meer opviel was dat er teveel ongezonde spullen tussen zaten (witmeelproducten, suikerhoudende spullen, frisdrank, etc...), maar belangrijker nog: dat de voeding niet gevarieerd en veelzijdig genoeg was.
Afvallen is dus niet altijd doodeenvoudig minder eten, dat ben ik met veel mensen hier roerend eens.
Dat de producten goed zijn, en dat je bepaalde zaken niet tegelijk moet eten, en zeer gevarieerd moet eten is veel belangrijker.
Deze mensen in het programma hadden vaak ook al van alles geprobeerd, niets hielp. Dus accepteerden ze het als zijnde 'hun bouw'.
Maar wat knapten ze op! Lagere bloeddruk, vroeg stadium van suiker verdween, meer conditie, meer kleur op de wangen, vrolijker, meer zin in sex (als dat geen motivatie is!), etc....
Als ik dan het eetpatroon van veel mensen zie, en het afzet tegen een eetpatroon zoals deze Gillian McKeith dit adviseert, begrijp ik heel goed dat het werkt. Het is nl niet gebaseerd op snel afvallen, bepaalde dingen heel veel eten, en andere juist heel weinig. Nee, het is een way of life.... en zeer gestaag maar zeker afvallen door goed te eten, maar gezond te eten. Nogmaals een boekentip dus Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:09

Ben ik niet mee eens, omdat er meer is dan alleen ga op dieet. Fysiologische processen, genetica hebben allemaal een invloed. God dank dat dit tegenwoordig meer word onderzocht, dat de mensen met problemen niet alleen maar moeten horen, ga maar op dieet. Wat echter wel is, dat ik persoonlijk vind dat er meer dan alleen rijden is. Als ik 90 zou wegen zou ik stoppen en vrijheidsdressuur lange teugel, wandelen aan de hand

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:13

Ninx schreef:
Een maagband is bij mijn weten ook echt een laatste redmiddel bij een extreem overgewicht.
Het lijkt me niet dat iemand hier aan een dergelijk extreem overgewicht lijdt, dus echt als vrouw boven de 100 kilo (minimaal) uitkomt.
Tot die tijd is er van alles te doen.

Knipoog denk dat je je daar niet op moet verkijken hoor, dat er als we het over zwaardere ruiters hebben geen mensen bij zitten boven de 100 kilo. Ik denk dat het JUIST gaat over veel mensen boven de 100 kilo Knipoog
Want als we het al over TE zware ruiters hebben van 85-90 kilo, dan zouden er veel mannen niet meer op een paard kunnen zitten denk ik Knipoog

En wat je zegt over eetgewoontes etc, dat klopt helemaal natuurlijk.
Alleen is het hele "eetgedrag" bij heel veel mensen niet zo eenvoudig als dat je het op kunt schrijven.
Tis niet voor niets dat ze zeggen dat afvallen voor veel mensen (die al jaren echt overgewicht hebben en dan ook ECHT overgewicht, en dan bedoel ik niet de mensen die zeggen "ow ik moet voor de zomer nog even 10 kilo afvallen voor m'n bikini Knipoog ) moeilijker is dan stoppen met roken. En bij hoeveel mensen lukt dat al niet?! Knipoog

Ik wil niet zeggen dat het een excuus moet zijn hoor, zeker niet. Maar ik denk dat veel mensen
(en logisch ook, als je er zelf geen "last" van hebt of er mee te maken hebt, dan is het ook moeilijk voor te stellen en denk je ook snel "ach joh, doe dat toch gewoon"...die neiging tot denken heb ik namelijk ook met rokers hoor, net zo goed. Al probeer ik me dan wel in te denken "het zal toch wel moeilijker zijn dan dat het zo lijkt, anders stopten er wel veel meer mensen)
niet begrijpen dat het voor veel mensen met flink overgewicht niet zo 1,2,3 even te veranderen is.
Komt bij...als je al jaren te zwaar bent, wordt het vet "vast vet", dit zal er niet meer zo makkelijk af gaan.
Veel zware mensen doen niet 1 of 2 dieetpogingen in hun leven, maar vaak wel tig!
En geloof me....veel van hun vallen met al die pogingen keer op keer wel 10-15 kilo af, geen probleem. Echter....kom je in een moeilijke fase, stop je met een bepaald dieet en val je weer terug in je oude eetpatroon of wat dan ook...dan zit er binnen no-time 20-25 bij. Met als gevolg dat de meeste dikke mensen zwaarder en zwaarder en zwaarder worden.

Maar goed...nogmaals, het is geen excuus, geloof me. Maar ik denk dat niet iedereen zo makkelijk maar moet zeggen "ach joh, eigen schuld, dan val je toch -even- af"...
Voor zware mensen is het al moeilijk genoeg.
Denk je werkelijk dat veel zware mensen uberhaupt een patatje op straat zouden eten, als zouden ze maar 1x in de maand een patatje eten...dan liever niet in gezelschap...want mensen zeggen toch altijd "zie en daar worden ze nou dik van"...
al zou dat je enige patatje in een half jaar zijn. Knipoog
Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ik zelf heb nooit zo'n last gehad van dat gevoel of dat andere mensen dat over me denken, maar veel, heeeel veel zwaardere mensen wel.
En iedereen denkt "gewoon zeggen -eet dan niet zoveel-" en dat een dik persoon dank denkt "ooow oke, dan doe ik dat niet meer". Vaak het omgekeerde...ze voelen zich nog gefrustreerder en machteloos en bij die gevoelens is er voor veel dikke mensen 1 troost op zo'n rotmoment....eten! Hoe vervelend en lullig ook.

De meeste dikke mensen willen niet dik zijn hoor en ook veel van hun doen echt vaak genoeg pogingen.
Nogmaals ik wil het NIET goedpraten of wat dan ook, alleen er moet niet zo zwart-wit naar gekeken worden denk ik.

En wat zware mensen en paarden betreft...nogmaals....ook ik vind dat je niet je kop in het zand moet steken en ben het eens met wat Beantsje allemaal stelt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:14

katiavl schreef:
Ben ik niet mee eens, omdat er meer is dan alleen ga op dieet. Fysiologische processen, genetica hebben allemaal een invloed. God dank dat dit tegenwoordig meer word onderzocht, dat de mensen met problemen niet alleen maar moeten horen, ga maar op dieet. Wat echter wel is, dat ik persoonlijk vind dat er meer dan alleen rijden is. Als ik 90 zou wegen zou ik stoppen en vrijheidsdressuur lange teugel, wandelen aan de hand

Natuurlijk, maar dat heb ik in vorige posts al aangegeven. Ik vond het dubbel werk om voor zoveelste keer aan mijn verhaal toe te voegen dat ik de mensen die aan overgewicht lijden door een medische oorzaak (medicijngebruik, ernstige verstoring in hormoonhuishouding, schildklieraandoening, etc...) even van dit verhaal excludeer. Maar dit alleen even richt tot de mensen die gezond zijn van lijf en leden.
Ik heb gelukkig meer dan 1 keer aangegeven dat overgewicht niet altijd een keuze is. Helaas doet de gehele buitenwereld vaak wel alsof dit zo is, en dat lijkt me dan ook zeer frustrerend en pijnlijk.

@IndianaJones: helemaal waar. Het ligt inderdaad niet zo eenvoudig. Want je kunt gewoon stellen dat verslaafd zijn aan roken, drinken en eten (en dan voornamelijk snelle suikers, zetmelen en koolhydraten) even moeilijk te overwinnen zijn.
Je lichaam heeft zich helemaal aangepast aan je eetpatroon en huidige gewicht, en laat dat maar niet zomaar even los!
De mens is volgens mij in essentie lui.... ik zelf ook. En dan niet echt lui, maar misschien is efficiënt een beter woord. We vermijden liever teveel inspanning, en maken het onszelf graag makkelijk... dus weinig bewegen, en soms te makkelijk met eten omgaan.
Dat doen dieren zelfs.
Waarom denk je dat duizenden mensen na de kerst een sportabonnement nemen, maar na 3x niet meer terug komen? Omdat het verdomd moeilijk is jezelf iets nieuws aan te leren. Helaas weet ik er alles van Huilen
Alles moet je omgooien, en dat is nogal wat. Ik heb een tijd ernstige klachten gehad ivm een variant van suiker. Ik mocht nog maar zooooo weinig dingen eten. Alles verandert daardoor; bij mensen op visite zijn, uit eten gaan, uitgaan, boodschappen doen, etc... Ik begreep toen wel heel goed hoe ingrijpend het is om je leven helemaal om te gooien en een nieuwe manier van leven te ontwikkelen.
Toch werd het een gewoonte voor me, al duurde dat meer dan een jaar en viel ik best wel eens terug.
Nu denk ik echter toch dat het wel degelijk mogelijk is.... maar het kost een hoop tijd, pijn en moeite.
Als laatste vind ik dat er minder 'snel' voedsel voor handen zou moeten zijn overal en nergens; de commercie dwingt je bijna jezelf op iedere straathoek te trakteren. Vroeger was dat veeeel minder het geval. Ook zou het schoonheidsideaal iets breder getrokken mogen worden.
Marilyn monroe had vroeger minstens een maat 40 en werd als goddelijk mooi beschouwd. Nu is dat het geval bij maat 34/ 36.
Geen wonder dat vrouwen verdrietig worden af en toe...., het is niet haalbaar en dus gooien we dan maar helemaal de handdoek in de ring.

ps2 @ IndianaJones: nee, ik was ook niet bozig hoor Haha! Ik las net even terug en dan kun je inderdaad denken dat ik wat kortaf was. Dat is soms zo rot aan zo'n forum. Je kunt de 'toon' er niet in leggen. Toch leuk om je openhartige posts te lezen.
Ik vind het wel mooi te zien dat je aan de ene zegt: er is wel degelijk iets aan te doen. En aan de andere kant: dit is nu gewoon wie ik ben, misschien blijft dat zo, en misschien niet. Maar wat er ook gebeurt: ik spaar mijn paardje. Er is niks mis met een mooie voluptueuze vrouw, sterker nog: ik kan goed begrijpen waarom veel mannen dat erg mooi vinden om te zien.
Mar zodra het jezelf dwars zit, je gezondheid aantast of een hobby verpest waar je zoveel van genoot.... okay, dan is dat misschien een goede stok achter de deur.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 16-03-08 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:15

katiavl schreef:

dat is ook zo hoor...het is niet vaak alleen maar "veel eten". Komt er vaak wel bij kijken natuurlijk. Maar als ik op een niveau ga zitten wat de doorsnee slanke gezonde Nederlander eet...val ik niets van af hoor.
Tis inderdaad meer dan alleen maar even "eet dan minder" ... dat probeerde ik net ook wat te zeggen, het is niet alleen dat. Komt zoveel bij kijken.
Jij weet het beter te zeggen in een heel klein stukje, whhaahhaah

Mennen...ook een leuk alternatief!!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:22

Natuurlijk, maar dat heb ik in vorige posts al aangegeven. Ik vond het dubbel werk om voor zoveelste keer aan mijn verhaal toe te voegen dat ik de mensen die aan overgewicht lijden door een medische oorzaak (medicijngebruik, ernstige verstoring in hormoonhuishouding, schildklieraandoening, etc...) even van dit verhaal excludeer. Maar dit alleen even richt tot de mensen die gezond zijn van lijf en leden.
Ik heb gelukkig meer dan 1 keer aangegeven dat overgewicht niet altijd een keuze is. Helaas doet de gehele buitenwereld vaak wel alsof dit zo is, en dat lijkt me dan ook zeer frustrerend en pijnlijk.

Was ook zeker geen aanval op je hoor!! Knipoog
Nee, tis ook geen keuze. En het moment van "ECHT er van alles en nog wat aan willen doen" daar moet je zelf ook helemaal achter staan, anders helpt het nog niet.

Ik ben ook een dikkie dik, maar niet iemand die z'n kop in het zand steekt hoor. Veel mensen vragen mij ook vaak "is het niet iets met je schildklier of iets anders waar het aan ligt". Nou...schildklier is natuurlijk wel onderzocht, lullige is "ik kom inderdaad erg snel aan van bepaald eten, zonder dat ik er echt veel van eet hoor" en "echt dun en slank" zal ik m'n hele leven wel niet worden
ECHTER!!!! Veel kilo's worden er toch ook aangegeten hoor, misschien niet bij ALLE zware mensen, maar wel bij veel hoor...lullige is namelijk dat als je gewoon aanleg hebt (en dat zal best genetisch bepaald zijn), dan is dat meer dan lullig, echt! Zeker als je van lekker eten en gezelligheid houdt.
Dat is bij mij allemaal ook zo. En wil ik ECHT afvallen, dan moet ik er ECHT heeeel veel voor doen. Best zielig voel ik mezelf dan op bepaalde momenten, hahahaha, maar goed....het is nou eenmaal zo...dikke (heel toepasselijk) pech!!! En eigenlijk denk ik dat het met heel veel zware mensen zo is.

Ik zou dus ook noooit zeggen "ik kan er heeeeelemaal niets aan doen". Want ik denk dat dat maar heeeeel weinig ECHT dikke mensen zijn die er ECHT helemaal niets aan kunnen doen.

Misschien best hard en niet zo leuk dit om te zeggen en te lezen, maar het is wel een beetje zo.

Echter ik zal de laatste zijn om te zeggen "dus ga maar even ZO MAAR EVEN wat afvallen...weet hoe verdomd moeilijk het is, en zeker als het om (veel) meer dan 15 kilo gaat" .... praat me er maar niet van! Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:23

Ik bedoel geen pathologie trouwens, maar gewone normale obesitas persoon, waarbij er meer en meer aangetoont word dat fysiologie en genetica een grotere oorzaak heeft dan eten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:34

@ IndianaJones: ik heb in mijn vorige post maar even gereageerd op jouw verhaal. Anders krijg ik op mijn kop dat ik teveel onder elkaar post Haha!