Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:10

KiWiKo schreef:
zullen we weer terugkeren naar de keerzijde en hoe dat opgelost moet worden?

Iedereen is het er wel over eens dat een paard op het land moet.......

maar hoe gaan we dat (zeker financieel voor de eigenaren) realiseren

Hoeze 'we' Kim?

Het paard is niet endemisch in NL hoofdzakelijk vanwege de ongeschikte bodem.

Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen dat er zelf in deeltijd niet voor alle 400.000 paarden een geschikt stuk grond te vinden is in NL als je jezelf realiseert dat er slechts 90.000 hectare recreatiegrond bestemd is voor 17 miljoen Nederlanders....
Een bíjkomend probleem is dat de Randstad uitgerekend in het minst geschikte stuk NL ligt en er dus óók nog eens een logistiek probleem zal ontstaan
Dat er niet genoeg geschikte ruimte is, is geen probleem voor 'we' Kim. Alleen voor díe eigenaars die er niet de beschikking over kunnen krijgen.
Idem financiële gevolgen van eventueel geschikt máken en de hogere prijs van een schaars goed. Dat is met alles zo.
Als ik graag zeepaardjes wil houden maar geen zeeaquarium kan betalen is dat ook geen probleem van de rest van de mensheid Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:11

KiWiKo schreef:
ik heb geen oplossing, heel simpel Lachen

Ik wel Haha!

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:15

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb geen oplossing, heel simpel Lachen

Ik wel Haha!

hc

Ja, maar jij wilt al die overtollige paarden gewoon opeten, HC.
Das ook niet aardig. Vork

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:20

runningkawa schreef:
Maar met zo'n plan wordt het de gemeentes misschien wel verplicht niet zo te zeiken om een paddoch aanvraag Lachen

Hoezo? Er zijn heel wat meer motorrijders dan ruiters in NL en er is één circuit in NL bv. en hoeveel motorparkeerplaatsen???

Jouw hobby, let wel HOBBY!!!, is JOUW probleem.

Er dienen welzijnskriteria vastgesteld te worden op basis van het WELZIJN en NIETS ANDERS. De rest is een afgeleide.
Als je aan de welzijnsvoorwaarden niet kan voldoen, kan je geen paard houden. Wat is het probleem? dat je al een paard hébt en niet aan de voorwaarden voldoet? Dan zeg ik FOEI!!! ga je schamen en wel HEEL diep.

Ik heb 30 jaar geleden al geconcludeerd dat paardhouden en -rijden volgens paardwelzijnsnormen in NL niet binnen mijn mogelijkheden lag en heb toen bewust gekozen NIET aan paarden te beginnen.

Tsk. Krokodillentranen.....

hc

ps. @ randallpony
suboptimaal houden is erger dan een eind aan die misére maken. Dood = dood en het einde van alles; geen weet, geen leed. Dat rijmt dus het is zo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:27

Motors en paarden is geen vergelijk HC
Appels en peren..

overigens mijn probleem?
Waar? Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:37

Citaat:
Jouw hobby, let wel HOBBY!!!, is JOUW probleem.

Mijn hobby heeft ons anders een aardige hypotheek bezorgd.
Maar op MIJN hectare, moet ik nu een vrijstellingsprocedure starten voor een paddock.

Nu ligt er hier al een vervallen schuilstal op de heuvel, die we weer op kunnen krikken, maar wilde ik anders op MIJN hectare een hokkie zetten voor MIJN ponys, dan kon ik rekenen op een hoop last en waarschijnlijk een NJET.

Als deze plannen doorgang krijgen, doet de paardenwereld er goed aan ook politiek aandacht te vragen voor het huisvestings/vergunningen probleem.

HC: het schijnt ook best lekker te zijn. Vingers aflikken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:41

runningkawa schreef:
Motors en paarden is geen vergelijk HC

Jawel, want het gaat over ménsen en wel 17 miljoen mensen die allemaal dezelfde rechten hebben. Dáárom bestaat er een uitgebreid en strak plan voor ruimtelijke ordening.

Jíj vindt toevallig jouw paard belangrijk maar wat geeft joú als individu het recht op een halve hectare schaars Nederland voor jouw hobby?
Dat houdt volgens het NL gelijkheidsbeginsel in dat er 8½ miljoen hectare voor hobbybestemming ingericht moet worden. De buurvrouw met haar motorfiets heeft voor háár hobby net zoveel recht op ruimte als jij voor de jouwe.

De crux is dat er veel en VEEL te veel paarden op een daarvoor ongeschikt stuk van de wereldbol zijn terwijl datzelfde stuk óók nog eens heel dichtbevolkt met mensen is.

Het probleem ligt nú bij de paarden en dat uit zich in SERIEUS probleemgedrag bij 10-30% van de paarden. Als je bedenkt dat dit in een kunstmatig extreem jonge populatie is en er héél wat mis moet zijn voor dit gedrag verankerd raakt is duidelijk hoe groot het probleem is wat de ruiterij bij hun 'geliefde' dier neerlegt.

Het grootste deel van de paardeneigenaars kan niet voorzien in zéér redelijke welzijnsvoorwaarden. Het gaat hier niet eens over 24/7 buiten in een stabiele familiegroep!
Sta even stil bij wat dit inhoudt, dat het overgrote deel van de paarden zó suboptimaal gehouden wordt.
Die mensen die dit doén hebben niet veel recht van spreken; die misbehandelen hun paard al hoe lang????
Wat is er mis mee daar een eind aan te maken?

hc

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:42

"In Zweden is er een wetsvoorstel om het houden ėėn paard op ėėn locatie te verbieden."

KOM MAAR OP MET DIE SUPSIDIE Haha! Afgod Gaan ze 't verplicht stellen, dan kunnen we echt wel een zakcentje gebruiken voor dat extra paard Vork

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:48

randalinpony schreef:
Als deze plannen doorgang krijgen, doet de paardenwereld er goed aan ook politiek aandacht te vragen voor het huisvestings/vergunningen probleem.

Het antwoord is een vinger naar de nota ruimtelijke ordening. Het belang van de paardenwereld is in het toaal van alle belangen slechts een voetnoot en hééft al relatief veel ruimte door de van oudsher relatief invloedrijke achterban.
Heb je al eens nagezocht hoeveel speelruimte er voor kínderen in NL ingericht is? Moet je eens afzetten tegen het oppervlak van alleen al de ruiterpaden.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:52

Citaat:
Jíj vindt toevallig jouw paard belangrijk maar wat geeft joú als individu het recht op een halve hectare schaars Nederland voor jouw hobby?

Dat jij er ook voor betaald hebt? Clown

In Nederland is grond schaars dus duur.
Het probleem is dat 'we' vervolgens bepalen wat er met die grond moet gebeuren.

En 'we' vinden een stukje zandgrond of een schuilhok niet mooi.

Dat dat geen onwrikbaar gegeven is, bewijst de situatie hier 10 kilometer verderop.
In Belgenland, vind je op ongeveer iedere weide wel een hok of container, voor koeien, paarden, schapen.

Daar gaat welzijn dus kennelijk voor 'het landschap"(en ozo gek, belgisch landschap is natuurlijker dan het Nederlandse. Met een hark kun je geen ecologie beheren.)

Het vergt een klein politiek omslagje.

Kom op, Bokt, we richten een partij op.

De Partij voor de Paarden!
Partij voor Paarden en Ponys, nog beter!

PPP, Uw paard onder dak!

@HC: die speeltuin staat niet op privegrond, daar wil ik mijn schuilstal wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:02

Huertecilla schreef:
Het antwoord is een vinger naar de nota ruimtelijke ordening. Het belang van de paardenwereld is in het toaal van alle belangen slechts een voetnoot en hééft al relatief veel ruimte door de van oudsher relatief invloedrijke achterban.

Die relatief invloedrijke achterban heeft ook heel lang voorkomen dat er voor paarden onder de mestwet zouden vallen etc.

Voor me zelf kan ik al zeggen dat ik geen paard wil houden als het niet iedere dag overdag op het weiland kan. Ik denk dat je dat inderdaad niet wettelijk kan gana verplichten maar wel dat paarden niet meer alleen staan, minimale boxmaten, een verbod op stand. Dat zijn dingen die ook goed te controleren zijn.

natuurlijk kan je boos worden en schreeuwen dat er al zoveel regels zijn. Helaas blijken mensen regels nodig te hebben....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:21

randalinpony schreef:
@HC: die speeltuin staat niet op privegrond, daar wil ik mijn schuilstal wel.

Ik heb het niet over jouw schuilstal. Wel over ruiterpaden en die zijn niet op jouw privegrond!

Je haalt volgens mij een aantal dingen door elkaar.

Met Ruimtelijke Ordening streeft de overheid een evenwichtige verdeling van het gebruik van de beperkte hoeveelheid ruimte na.
De uitvoering houdt onder andere een bestemming op gebieden in. Als jij een dergelijk stuk grond koopt heb je alle rechten die grond BINNEN DIE BESTEMMING!!! te benutten.
Je mag bijvoorbeeld terecht niet zomaar op een willekeurig stuk mooi gelegen grond een huis bouwen. Daarom is woningbouwgrond ook veel duurder dan grond in een beschermd mooi landschap en is dat mooie landschap beschermd omdat het dan snel niet meer mooi is maar de zoveelste villawijk....

Dat een paard onder dak moet is niet gesteld. Een gezond paard van een in principe voor in NL robuust houden geschikt ras op een daarvoor geschikt stuk grond heeft aan natuurlijke beschutten welke bomen te bieden hebben genoeg. Dat weet 'zelfs' de db en dit kun je van hun eigen site halen.
Het is erg dat het nodig is, maar zet een bordje hierover bij je weide en de goedbedoelende bemoeials bellen die db ook niet meer.

Koopt iemand een boerderij met een stuk weide in een beschermd landschapsgebied in een polder op klei of veen voor het houden van voor wedstrijden geschoren bloedkikkers, tja.... dan weet die vooraf dat dit klem loopt.

De crux is en blijft dat NL voor het grootste deel niet geschikt is voor het houden van paarden en dat er óók nog eens veel mensen wonen.

De gemiddelde leeftijd van de paarden in NL is naar schatting minder dan de helft van wat deze in een normale populatie hoort te zijn.
Van die jonge populatie is een belangrijk deel zó gestoord dat het verankerd gedrag is.
Dat is HEEL erg.

Lees nog even de ts, wat daar staat: dat een groot deel van de vele te jong geslachte paarden wordt afgemaakt vanwege ernstig gestoord gedrag..... Laat dit éven tot je doordringen, wat dit ínhoudt.
Schandalig niet?!

Wat gaan 'júllie' daar aan doen?

Dát is de correcte vraag Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:33

fransje23 schreef:
Huertecilla schreef:

Die relatief invloedrijke achterban heeft ook heel lang voorkomen dat er voor paarden onder de mestwet zouden vallen etc..

Goed voorbeeld!

Wat ík me afvraag is waar die 'tegen'schreeuwers eigenlijk tegen zijn? Wat staat hier altijd op Bokt als meda-dooddoener?
'Iedereen wil het beste voor zijn/haar paard' is dat wel zo?
Iedereen weet of hoort te weten wat de minimale welzijnscriteria voor een paard zijn. Dan is het toch ronduit schandalig dat de invoering van zeer milde welzijnsnormen voor veel houders problematisch is?!
Enneh, nee, dat ligt NIET aan een 'ánder'.....

hc

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:44

Huertecilla schreef:
Wat ík me afvraag is waar die 'tegen'schreeuwers eigenlijk tegen zijn? Wat staat hier altijd op Bokt als meda-dooddoener?
'Iedereen wil het beste voor zijn/haar paard' is dat wel zo?
Iedereen weet of hoort te weten wat de minimale welzijnscriteria voor een paard zijn. Dan is het toch ronduit schandalig dat de invoering van zeer milde welzijnsnormen voor veel houders problematisch is?!
Enneh, nee, dat ligt NIET aan een 'ánder'.....

hc

Hebben we daar als mens niet in het algemeen last van: ophokken van kippen, varkens, koeien, kalfjes, eet-vee? Kuddes katten en honden, overvolle asielen omdat we er niet meer voor kunnen/willen zorgen, van alles is er teveel. Is het niet een algemeen aanvaarde norm geworden om onze dieren zo te houden, te weinig vrijheid, te weinig leefruimte, te weinig sociaal contact, te weinig voerbeurten. En nu ineens komt er iemand op voor paarden.... Rake klappen zal dat geven in de handel! De commercie viert in alle branches nog altijd hoogtij, of je nu in koeien handeld of in paarden.

Komen we weer terug bij normen en waarden die wellicht anders geimplementeerd moeten gaan worden. Alleen wie bepaald dan weer die normen en waarden. Feitelijk zou je zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen, maar schijnbaar kan dat dus niet, neem de Randstad maar weer als voorbeeld.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 01:45

monya schreef:
Hebben we daar als mens niet in het algemeen last van: ophokken van kippen, varkens, koeien, kalfjes, eet-vee? Kuddes katten en honden, overvolle asielen omdat we er niet meer voor kunnen/willen zorgen, van alles is er teveel. Is het niet een algemeen aanvaarde norm geworden om onze dieren zo te houden, te weinig vrijheid, te weinig leefruimte, te weinig sociaal contact, te weinig voerbeurten. En nu ineens komt er iemand op voor paarden.... Rake klappen zal dat geven in de handel! De commercie viert in alle branches nog altijd hoogtij, of je nu in koeien handeld of in paarden.

Komen we weer terug bij normen en waarden die wellicht anders geimplementeerd moeten gaan worden. Alleen wie bepaald dan weer die normen en waarden. Feitelijk zou je zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen, maar schijnbaar kan dat dus niet, neem de Randstad maar weer als voorbeeld.

Het verschil is dat het voor ons als omnivoren (= alleseters) volstrekt natuurlijk is om ook vlees te eten. We houden al die dieren die je opnoemt als voedsel (= een primaire levensbehoefte) voor ons.
Op een paard gaan zitten is niet natuurlijk. Paarden hebben we niet direct meer nodig, houden we niet meer als "landbouwmachines" (= middelen voor de productie van voedsel). We houden ze alleen voor ons plezier.

Als er dus normen en waarden zouden moeten worden nageleefd, dan is de paardensector gemakkelijker aan te pakken, omdat er minder zware belangen bij spelen. De enige belangen die er zijn zijn economische belangen, maar die spelen in iedere sector mee. Er gaat wel veel geld om in de paardensector, maar dat gebeurt ook in de illegale wietteelt, de xtc-productie, het illegale gokcircuit etc. Dit is in die sectoren geen reden om er niet tegen op te treden, dus waarom zouden er dan tegen misstanden in de paardensector geen regels opgesteld en gehandhaafd mogen worden?

Nogmaals: Nederland (en de rest van de wereld) zou prima kunnen bestaan zonder de paardensector, maar niet zonder voedselproductie.
Dit wil niet zeggen dat er geen regels m.b.t. de huisvesting en verzorging van landbouwhuisdieren hoeven te zijn, maar wel dat er bij de paardensector minder redenen zijn om die regels tegen te willen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:22

Huertecilla schreef:
Lees nog even de ts, wat daar staat: dat een groot deel van de vele te jong geslachte paarden wordt afgemaakt vanwege ernstig gestoord gedrag..... Laat dit éven tot je doordringen, wat dit ínhoudt.
Schandalig niet?!

Dát is de correcte vraag Pling

Ik persoonlijk denk heel weinig, als ik de personen aankijk waarbij de paarden gedragingen gaan vertonen, halen die vrij snel schouders op. Die zijn druk met het eigen leventje en het paard is niet zo erg belangrijk dat er verder gekeken wordt. Helaas is een paard voor velen maar een gebruiksvoorwerp. Die ene zondag de bossen door knallen en de rest van de week is het absoluut onbelangrijk hoe het paard er bij staat. Die zondag op wedstrijd scoren ten koste van alles, scoren en de rest is niet belangrijk. Veel mensen gaan zo met hun paard om en veel pensionhouders vinden dat al lang best, de beste pensiongast die die er praktisch nooit is, nergens mee bemoeit, nergens over klaagt en zijn paard als een soort brommer uit de stal trekt voor het te "doene ding".
Zolang die groep nog steeds te groot is, hou je wantoestanden.

Dan is er best een grote groep, het is nou eenmaal een grote groep in Nederland die paarden bezit Knipoog , die het wel belangrijk vind en zich er druk over maakt, maar een ander aanspreken op gedrag en opkomen voor dát paard heeft weinig zin.

Ik verwacht ook wel dat als er een verplichte paddock is, dat die dieren er niet elke dag in groepen om de beurt in staan.

Ben vorig jaar van een pension gevlucht, flink wei, aparte weitjes, maar de beste man was ook melkhouder en alles, werkelijk alles voor de koetjes, mijn paard kwam na 2 maanden nog maar amper een uurtje buiten en niet op de wei zoals afgesproken maar op een stuk modder wat minder ver lopen was. De rest van de wedstrijdcacks stonden voornamelijk binnen.... Niemand die zich bekommerde om het feit dat er paarden tussen stonden die helemaal niet meer van de box afkwamen omdat de eigenaren niet meer kwamen, of dat de eigenaar alleen op zondag even komt knallen in de binnenbak en de rest van de week ineens geen paard meer heeft.

Het is de mentaliteit en die zal niet veranderen, sommigen hebben geld over en een paard is altijd leuk.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:36

Schandalig niet?!

Dát is de correcte vraag

Exact, eigenlijk is dit de kern van het probleem, die er niet voor niets is. Daar wordt nu actie voor ondernomen en dat is imo noodzakelijk en vanzelfsprekend.

De vraag is alleen: "we"? Wat we eraan gaan doen?
Ik denk dat het- pas als het strafbaar is je paard alleen en in een stand te houden-dan pas een hoop eigenaren wakkerschudt; als er boetes aankomen en er eventueel beslag wordt gelegd op hun viervoeter, dan pas komt er misschien een wezenlijke omslag.

Dat klinkt hard voor de eigenaren, maar kennelijk is dat het nu al te lang voor de paarden...

Tijdens een van haar colleges vertelde MvD dat potentiele eigenaren in de toekomst een theorie-examen zouden moeten afleggen mbt de kennis van de viervoeter en zouden ze zakken, dan zou de aanschaf ervan van de baan geschoven moeten worden.

( Dat vind ik dus niet zo gek; onze buren hebben net een nieuw paardje, een schatje. Ze vroegen of het ontwormen 1 x per jaar diende te gebeuren. Prima dat ze het vroegen maar je verdiepen van te voren lijkt me geen overbodige luxe).
Laatst bijgewerkt door detour op 07-12-07 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:38

Hc, jij hebt het steeds over een halve hectare per paard
Waar ergens zie jij dat in dat begin stukje staan?
Dat is geen eis en daar dus over hamereren dat elke paardenliefhebber dat eist is ook gezwam in de ruimte

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:50

RK, dat had ik puur hypothetisch neergezet; zo van: Wat als elk paard idd minimaal een hectare nodig heeft (heb ik wel eens ergens gelezen), wat zouden dan de gevolgen zijn in NL met zoveel paarden?...

Misschien dat deze vraag c.q. opmerking e.e.a. in gang heeft gezet?...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:03

Ah zo
Nou een paard dat bijgevoerd wordt heeft iig die hectare niet nodig Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:03

Psydoxy schreef:
KOM MAAR OP MET DIE SUPSIDIE Haha! Afgod Gaan ze 't verplicht stellen, dan kunnen we echt wel een zakcentje gebruiken voor dat extra paard Vork

Oeps, je bedoelt het als grapje toch?
Het scenario is daar nl.: geen geld om twee paarden comfortabel te onderhouden, geen toelating om paarden te houden..
Een andere oplossing voor 'ik kan dat niet betalen' is samenwerken met mensen met dezlfde hobby. Ja,een helemaal eigen paard is leuk, maar ook luxe, en in veel gevallen is het realistischer om met twee een paard te verzorgen. Goedkoper en dubbel aandacht voor het paard Knipoog Met vier dus als je er verplicht twee moet houden.

Volgens mij is er maar één redelijke oplossing in voorstedelijk of stedelijk gebied, en dat is intensief paardgericht paarden houden. Om dat intsensief én paardgericht in te vullen zal wat creativiteit nodig zijn, en het zou een goeie start zijn als de aanzet daarvan van de paardenhouders zelf komt. Wie wacht tot de overheid het gaat bedenken en de oplossing van bovenaf wordt aangereikt zou wel eens een oplossing kunnen krijgen die niet gewenst is (overigens wij zijn de overheid, zij het met wat vertraging..maak daar gebruik van).

Het moet toch mogelijk zijn om op bv. één hectare iets voor bv. 20 paarden, met bv. 40 eigenaren te bedenken waarbij ieder paard vrij buiten kan bewegen, nooit alleen is, een berg ruw voer kan knabbelen, zich nooit staat te vervelenen en iedere dag een of meer van zijn verzorgers ziet. Manegehal er bij en een ruiterpad naar buiten. Verder invulling zelf te bedenken.. Zó onrealiseerbaar lijkt me dat allemaal niet.
Zeker niet het ideaal, en voor veel mensen zal dat niet ver genoeg gaan, maar het zou op zijn minst een situatie creeëren -op vlak van houderij dan toch, ruiterij en sport hebben andere problemen- die zowel aan de wensen van de meeste paardenhouders tegemoet komt als aan de basis eisen voor een gelukkig en gezond paard.

edit taalfoutje Bloos
Laatst bijgewerkt door Ruga op 07-12-07 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:06

runningkawa schreef:
Ah zo
Nou een paard dat bijgevoerd wordt heeft iig die hectare niet nodig Lachen

MIsschien is het wel puur voor een stukje bewegingsvrijheid, maar qua gras is een halve hectare zo op.

Er zullen vast oplossingen zijn die zorgen dat het paard het in NL beter krijgt, als we als eigenaren maar bereid zijn om het zo goed als mogelijk voor elkaar te krijgen de paarden zo goed mogelijk te huisvesten!

Daarbij: Als we geen twe paarden kunnen betalen msischein kan er dan een oplossing bedacht worden dat twee eigenaren hun dieren bij elkaar zetten bijvoorbeeld! En ruwvoer tekort voeren, dat is volgens mij het makkelijkste op te lossen. Knipoog

bandida:
Het moet toch mogelijk zijn om op bv. één hectare iets voor bv. 20 paarden, met bv. 40 eigenaren te bedenken waarbij ieder paard vrij buiten kan bewegen, nooit alleen is, een berg ruw voer kan knabbelen, zich nooit staat te vervelenen en iedere dag een of meer van zijn verzorgers ziet. Manegehal er bij en een ruiterpad naar buiten.

@ Is dat niet een beetje veel op 1 hectare grond???
We hebben thuis 1.7 hectare en met 5 tot 7 paarden gaat het al heel erg hard...
Laatst bijgewerkt door detour op 07-12-07 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:07

Zo op?
In de winter wel, dat klopt, maar in de zomer heb ik er hier 3 oplopen en moet ik opletten dat ze niet te rollen zijn Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:14

detour schreef:
Nadya schreef:

Maar het gaat hier toch niet om jouw beslissing?
Het gaat om het welzijn van de paarden in NL.
Dus omdat er paarden zouden kunnen zijn die genetisch luchtzuigen, mag er niet iets veranderen aan het lange opstallen van paarden in NL? Ik volg dit niet, hoor...... Verward

Nadya, ik denk dat ze gewoon haar ergernissen ff kwijt wil, daarom kletsen we langs elkaar heen vanuit heel andere invalshoeken. Er wordt niet gereageerd op het stukje welzijn, dus van een gesprek blijft er zo weinig over. Koe

Met zo een instelling zal discussieren weinig kunnen inderdaad, en dan wijs jij de vinger naar iemand anders niet erg slim van jezelf. Om het stukje genetica gaat het welzijnsaspect al helemaal niet, dus snap niet wat jou probleem is? Het stuk genetica gaat alleen om het feit dat je niet kan zeggen dat de paarden van tegenwoordig een vermeerdering kennen in stereotype gedrag. Meer niet.
Staat los van het welzijn, of mag je het artikel hier al niet meer bespreken. Is dit topic eerder een bewijsvorm voor slechtheid van stallen.
Maar goed tis maar wat je wilt lezen zeker, jezelf de vinger wijzen is moeilijk neem ik aan. Karma is een boemerang Lachen

Het gaat om de welzijn van paarden in de eerste plaats mag ik geloven, en niet de propaganda der stalling. Als we iets willen verbeteren moeten we alle bronnen aanpakken Lachen
Verder hoop ik ook dat stands eindelijk verboden worden en paarden geen 24 op stal staan uitgezonderd klinieken enzo.

Het paard van urielle is hier een goed voorbeeld van Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 07-12-07 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:22

katiavl schreef:
Verder hoop ik ook dat stands eindelijk verboden worden.

Wel, die krijgen uiteraard een dikke nul voor bewegingsvrijheid, maar in de stands zoals ik die ken (trekpaarden op de boerderij) kunnen de paarden hun twee buren wel aanraken en poetsen, en dat is dan weer aangenamer dan in een box leven waarin dat niet kan.
Nu ja, het blijft praten over twee mindere vormen van slecht.